Ako Michaelovi Schumacherovi nestačil klasický tachometer
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 30. december 2015, 08:49

Michaela Schumachera netreba nikomu predstavovať. Je to najväčšia osobnosť histórie Formuly 1, legenda, ikona športu a ani žiadny iný prívlastok by v tejto súvislosti nebol prehnane silný. Schumi strávil v kráľovskej triede devätnásť sezón, počas ktorých vybojoval sedem majstrovských titulov. Už od začiatkov bol výnimočný, na čo vo svojom aktuálnom blogu na sociálnej sieti LinkedIn poukázal jeho bývalý inžinier z čias pôsobenia v Benettone Willem Toet.

"Michael Schumacher možno nie je univerzálne milovaný, ale nemôžeme pochybovať o tom, že bol jedným z najsilnejších svojej éry," skonštatoval Toet, ktorý vzápätí pripomenul, že po úmrtí Ayrtona Sennu Schumimu chýbal dlhodobý úhlavný nepriateľ. Od začiatku pôsobenia však ukazoval mimoriadne kvality a fantastická bola už prvá kvalifikácia s Jordanom v Spa 1991, v ktorej obsadil siedme miesto: "Celkovo sa o tom hovorilo ako o pozoruhodnom úspechu nováčika. Na štarte potom zapiekol spojku a neodjazdil ani kolo, takže po brilantnej kvalifikácii to nebol celkom najlepší začiatok formulovej kariéry. Flavio Briatore ho ale okamžite zamestnal a svoju prvú veľkú cenu s nami absolvoval v Monze, kde skončil piaty."

Austrálčan potvrdil to, čo o pretekárovi z Kerpenu všetci vieme: bol veľmi precízny a dokázal jazdiť mimoriadne konzistentne. Svoj jazdecký štýl navyše vedel prispôsobiť akejkoľvek situácii. "Navyše bol veľmi analyticky založený a k svojej práci pristupoval mimoriadne vážne. Mimo auta bol ale relatívne normálny inteligentný človek. Keď nepracoval, tak ste si vedeli zažartovať a porozprávať sa s ním takmer o čomkoľvek."

"V aute to vyzeralo tak, že má schopnosť jazdiť svojim mozgom, ale pritom má dostatok mentálnej kapacity na zaznamenanie dodatočných informácií, či na prediskutovanie stratégie s inžiniermi," pokračoval Willem Toet. "Z hľadiska spätnej väzby od môjho príchodu do tohto tímu (predtým to bol Toleman - pozn. red.) môžem povedať, že niečo takéto mal aj Ayrton Senna. Tímoví inžinieri boli spočiatku uchvátení tým, že Michael dokázal s autom odjazdiť tri kolá a potom im povedal, aké bolo na vstupe do zákruty, uprostred zákruty a na výjazde. A to v každom kole. Najskôr sme neverili, že by mohol všetky tieto informácie presne zaznamenávať, ale keď sa zlepšovala práca s dátami, tak sme dokázali vidieť, o čom to hovoril. Súčasne sme pochopili, že áno, on si v hlave skutočne vedel zaznamenať všetky tieto informácie. Mohli sme sa pozrieť na dáta, ale jeho komentáre boli rýchlejšie. Keď sme sa naučili dôverovať mu, tak sme auto dokázali nastavovať omnoho rýchlejšie. Najdôležitejšie informácie totiž vedel odkomunikovať okamžite."

Veľmi zaujímavý príbeh sa týka toho, že Schumi nebol spokojný s klasickým tachometrom, ktorý mu zobrazoval otáčky auta. Jednoducho mu to nestačilo a chcel niečo, čo v tom čase nemal nikto: digitálny tachometer ukazujúci aktuálnu rýchlosť. "V prvom okamihu sme sa na tom všetci zasmiali. Veď pretekári využívajú klasické tacho. On nám na to povedal, že tacho je síce fajn, ale opýtal sa: 'Rád by som vedel, že ak vyjdem zo zákruty v trojke alebo vyjdem z rovnakej zákruty v dvojke, čo viac pomôže mojej akcelerácii? Dosiahnem vyššiu maximálku alebo sa dodatočná akcelerácia, ktorú by mi dal druhý stupeň, pri prechode do trojky stratí? Keď zaradím vyššiu rýchlosť skôr, tak sa motor správa tak trochu plocho: chcel by som vedieť, či to mojej následnej maximálke pomôže. No a keď zmením rozloženie prevodových stupňov, tak sa moje doterajšie referencie úplne stratia - ak teda vidím len otáčky'."

Preto okrem tachometra požiadal aj o 'speedometer', teda digitálny merač aktuálnej rýchlosti. "Pridali sme ho na rám kokpitu do zóny výhľadu jazdca," prezradil Toet, ktorý sa takto rozhodol spolu so šéfom elektroniky Richardom Marshallom. Nový digitálny ukazovateľ si najskôr vyskúšal v športovom aute využívanom na preteky do vrchu a potom si už svoje miesto našiel i v monoposte (FOTO). "Michael teda dostal dodatočný rýchlostný displej, ktorý využíval ako pomoc pri voľbe svojej jazdeckej techniky. Následne ale pripomenul, že podľa neho sa z displeja nečíta tak ľahko, ako si pôvodne myslel. Povedal, že keď je uprostred zákruty a prechádza jej vrchol, ťažko sa vie koncentrovať na rýchlosť. Všetko prebieha tak rýchlo, že nemôže sledovať speedo a byť si istý tým, že videl najnižšiu dosiahnutú rýchlosť. No a ideálne to nie je ani pri sledovaní maximálky na konci rovinky, pretože tam už musí sledovať aj brzdný bod."

"Povedal nám teda, že by chcel mať tri rýchlostné displeje. Mám pocit, že v tomto okamihu sme vyzerali trochu rozpačito, a tak nám vysvetlil, čo vlastne chce. 'Skutočný aktuálny merač rýchlosti by som si rád ponechal v strede - tam kde je. Vľavo by som chcel mať displej zachytávajúci minimálnu rýchlosť v zákrute, ktorú by si mal uchovať až do okamihu, kedy opäť šliapnem na brzdy. Pri šliapnutí na brzdu sa môže resetovať, aby mi následne dodal novú minimálnu rýchlosť. Vpravo by som chcel mať ďalší displej, ktorý by si pamätal maximálnu dosiahnutú rýchlosť do okamihu približne jeden až dve sekundy po tom, ako som šiel na plný plyn, aby som si vedel odčítať maximálku z predchádzajúcej rovinky.' Richard sa začal zamýšľať nad tým, ako to vie spraviť a ako vie Michaelovi pomôcť," prezradil Toet, ktorý neskôr pracoval aj pre Ferrari, BAR/Hondu a Sauber.

"Tak sme mu to dali (FOTO) a začal sa s tým hrať. Experimentoval s rozložením prevodových stupňov, jazdeckým štýlom, pretekárskymi líniami a využíval to aj pre posudzovanie zmien nastavenia. Po niekoľkých rokoch potom Michael usúdil, že už vie, ako treba jazdiť s autom F1 a tieto merače nepotrebuje. Pomohlo mu to však pri učení," skonštatoval Willem Toet, ktorého text je uverejnený aj s dodatkom, že neskôr boli podobné pomôcky vlastne zakázané. Boli totiž považované za nepovolenú pomoc jazdcovi. Možno ich teda Schumi prestal využívať práve preto...



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Andrej Kmeč: "Bolo vidieť na chalanoch, že mali chuť. Chceli pred domácimi divákmi vybojovať prvé víťazstvo v Lige majstrov"
"Toto je môj, dá sa povedať, že odrazový mostík do sveta. Je veľmi pekné a milé od vedenia a trénerov, že mi ponúkajú nejakú zmluvu. Ja by som veľmi rád pomohol hráčom Popradu, ale vidím to tak, že pôjdem niekam na sever,“ povedal
„Mal som ponuky aj z Čiech, kde som mohol ostať. Množstvo ponúk som mal aj zo Slovenska,“ povedal v rozhovore pre HOKEJ.sk krídelník Tomáš Sýkora
"U Hudáčkovcov je svadba každý rok a do Harichoviec tak jazdím pravidelne," rozosmial sa sympatický český obranca Petr Zámorský. "Už som tam skoro ako doma. Dokonca už rozumiem aj východniarskemu nárečiu."
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
V najväčšom slovenskom derby gól nepadol, zápas ozdobili trnavskí fanúšikovia (video)
Miroslav Karhan: "Súperovi sme darovali prvý polčas. V druhom dejstve sme mali viac z hry, duelu chýbali góly, lebo šance boli na oboch stranách"
foto
Podbrezová v závere zachraňovala zápas, ViOn si vezie domov bod (video)
Marek Fabuľa: "Hráči išli na maximum, predviedli poctivú robotu, ale súper dokázal využívať každú chybu. Hráčom nič nemôžem vyčítať"
foto
Ružomberok nedal Michalovciam žiadnu šancu (video)
Norbert Hrnčár: "Druhý polčas sme to rozbehali, okrem pekných gólov mužstvo malo ešte veľa dobrých šancí. Z víťazstva máme radosť"
 

    Magazín F1.sk

    Ako sa šéf FIA snažil zablokovať Kimiho debut v F1
    Magazín Autosport zaspomínal na sezónu 2000 a jej najväčšie príbehy, medzi ktoré patril aj testovací debut Kimiho Räikkönena v monoposte Sauberu a následná snaha Maxa Mosleyho zabrániť tímu zamestnať ho do svojej jazdeckej dvojice.
    Najlepšie vyjadrenia Enza Ferrariho (ANKETA)
    "Pretekárske autá nie sú krásne ani škaredé. Krásnymi sa stanú vtedy, keď vyhrajú," povedal kedysi Ferrari.
    Desať rokov od debutovej výhry Jensona Buttona
    Brit si na prvú zo svojich pätnástich výhier musel počkať najdlhšie zo všetkých súčasných jazdcov Formuly 1 - získal ju až pri 113. štarte na VC Maďarska, 6. augusta 2006.
    Hľadá sa nový diktátor. Zn.: URGENTNE!
    "Nikdy nesmieš ľuďom prezradiť, že šéfuješ bordelu. Musíš predstierať, že je to hotel a bordel prevádzkovať v pivnici."
    Lauda a jeho lekár spomínajú na osudný rok 1976
    "Raz som bol taký slabý, že som sa videl padať dozadu do hlbokej diery. Cítil som teplo a pomyslel som si: Teraz zomieraš! Ja som však nechcel zomrieť, chcel som žiť. A preto som bojoval," hovorí Niki Lauda.
    Pirelli začalo testovať širšie pneumatiky (FOTO)
    Pirelli rozbehlo od prvého augustového dňa testy nových širších pneumatík určených pre rok 2017. Do upraveného monopostu Ferrari SF15-T zasadol v pondelok Sebastian Vettel, v utorok ho nahradil Esteban Gutiérrez.

    Archív správ

    August 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
    1 2 3 4 5 6 7
    8 9 10 11 12 13 14
    15 16 17 18 19 20 21
    22 23 24 25 26 27 28
    29 30 31        

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 12 ms. :: Country :: Region :: City