beta verzia
 
 
 
Ako Michaelovi Schumacherovi nestačil klasický tachometer
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 30. december 2015, 08:49

Michaela Schumachera netreba nikomu predstavovať. Je to najväčšia osobnosť histórie Formuly 1, legenda, ikona športu a ani žiadny iný prívlastok by v tejto súvislosti nebol prehnane silný. Schumi strávil v kráľovskej triede devätnásť sezón, počas ktorých vybojoval sedem majstrovských titulov. Už od začiatkov bol výnimočný, na čo vo svojom aktuálnom blogu na sociálnej sieti LinkedIn poukázal jeho bývalý inžinier z čias pôsobenia v Benettone Willem Toet.

"Michael Schumacher možno nie je univerzálne milovaný, ale nemôžeme pochybovať o tom, že bol jedným z najsilnejších svojej éry," skonštatoval Toet, ktorý vzápätí pripomenul, že po úmrtí Ayrtona Sennu Schumimu chýbal dlhodobý úhlavný nepriateľ. Od začiatku pôsobenia však ukazoval mimoriadne kvality a fantastická bola už prvá kvalifikácia s Jordanom v Spa 1991, v ktorej obsadil siedme miesto: "Celkovo sa o tom hovorilo ako o pozoruhodnom úspechu nováčika. Na štarte potom zapiekol spojku a neodjazdil ani kolo, takže po brilantnej kvalifikácii to nebol celkom najlepší začiatok formulovej kariéry. Flavio Briatore ho ale okamžite zamestnal a svoju prvú veľkú cenu s nami absolvoval v Monze, kde skončil piaty."

Austrálčan potvrdil to, čo o pretekárovi z Kerpenu všetci vieme: bol veľmi precízny a dokázal jazdiť mimoriadne konzistentne. Svoj jazdecký štýl navyše vedel prispôsobiť akejkoľvek situácii. "Navyše bol veľmi analyticky založený a k svojej práci pristupoval mimoriadne vážne. Mimo auta bol ale relatívne normálny inteligentný človek. Keď nepracoval, tak ste si vedeli zažartovať a porozprávať sa s ním takmer o čomkoľvek."

"V aute to vyzeralo tak, že má schopnosť jazdiť svojim mozgom, ale pritom má dostatok mentálnej kapacity na zaznamenanie dodatočných informácií, či na prediskutovanie stratégie s inžiniermi," pokračoval Willem Toet. "Z hľadiska spätnej väzby od môjho príchodu do tohto tímu (predtým to bol Toleman - pozn. red.) môžem povedať, že niečo takéto mal aj Ayrton Senna. Tímoví inžinieri boli spočiatku uchvátení tým, že Michael dokázal s autom odjazdiť tri kolá a potom im povedal, aké bolo na vstupe do zákruty, uprostred zákruty a na výjazde. A to v každom kole. Najskôr sme neverili, že by mohol všetky tieto informácie presne zaznamenávať, ale keď sa zlepšovala práca s dátami, tak sme dokázali vidieť, o čom to hovoril. Súčasne sme pochopili, že áno, on si v hlave skutočne vedel zaznamenať všetky tieto informácie. Mohli sme sa pozrieť na dáta, ale jeho komentáre boli rýchlejšie. Keď sme sa naučili dôverovať mu, tak sme auto dokázali nastavovať omnoho rýchlejšie. Najdôležitejšie informácie totiž vedel odkomunikovať okamžite."

Veľmi zaujímavý príbeh sa týka toho, že Schumi nebol spokojný s klasickým tachometrom, ktorý mu zobrazoval otáčky auta. Jednoducho mu to nestačilo a chcel niečo, čo v tom čase nemal nikto: digitálny tachometer ukazujúci aktuálnu rýchlosť. "V prvom okamihu sme sa na tom všetci zasmiali. Veď pretekári využívajú klasické tacho. On nám na to povedal, že tacho je síce fajn, ale opýtal sa: 'Rád by som vedel, že ak vyjdem zo zákruty v trojke alebo vyjdem z rovnakej zákruty v dvojke, čo viac pomôže mojej akcelerácii? Dosiahnem vyššiu maximálku alebo sa dodatočná akcelerácia, ktorú by mi dal druhý stupeň, pri prechode do trojky stratí? Keď zaradím vyššiu rýchlosť skôr, tak sa motor správa tak trochu plocho: chcel by som vedieť, či to mojej následnej maximálke pomôže. No a keď zmením rozloženie prevodových stupňov, tak sa moje doterajšie referencie úplne stratia - ak teda vidím len otáčky'."

Preto okrem tachometra požiadal aj o 'speedometer', teda digitálny merač aktuálnej rýchlosti. "Pridali sme ho na rám kokpitu do zóny výhľadu jazdca," prezradil Toet, ktorý sa takto rozhodol spolu so šéfom elektroniky Richardom Marshallom. Nový digitálny ukazovateľ si najskôr vyskúšal v športovom aute využívanom na preteky do vrchu a potom si už svoje miesto našiel i v monoposte (FOTO). "Michael teda dostal dodatočný rýchlostný displej, ktorý využíval ako pomoc pri voľbe svojej jazdeckej techniky. Následne ale pripomenul, že podľa neho sa z displeja nečíta tak ľahko, ako si pôvodne myslel. Povedal, že keď je uprostred zákruty a prechádza jej vrchol, ťažko sa vie koncentrovať na rýchlosť. Všetko prebieha tak rýchlo, že nemôže sledovať speedo a byť si istý tým, že videl najnižšiu dosiahnutú rýchlosť. No a ideálne to nie je ani pri sledovaní maximálky na konci rovinky, pretože tam už musí sledovať aj brzdný bod."

"Povedal nám teda, že by chcel mať tri rýchlostné displeje. Mám pocit, že v tomto okamihu sme vyzerali trochu rozpačito, a tak nám vysvetlil, čo vlastne chce. 'Skutočný aktuálny merač rýchlosti by som si rád ponechal v strede - tam kde je. Vľavo by som chcel mať displej zachytávajúci minimálnu rýchlosť v zákrute, ktorú by si mal uchovať až do okamihu, kedy opäť šliapnem na brzdy. Pri šliapnutí na brzdu sa môže resetovať, aby mi následne dodal novú minimálnu rýchlosť. Vpravo by som chcel mať ďalší displej, ktorý by si pamätal maximálnu dosiahnutú rýchlosť do okamihu približne jeden až dve sekundy po tom, ako som šiel na plný plyn, aby som si vedel odčítať maximálku z predchádzajúcej rovinky.' Richard sa začal zamýšľať nad tým, ako to vie spraviť a ako vie Michaelovi pomôcť," prezradil Toet, ktorý neskôr pracoval aj pre Ferrari, BAR/Hondu a Sauber.

"Tak sme mu to dali (FOTO) a začal sa s tým hrať. Experimentoval s rozložením prevodových stupňov, jazdeckým štýlom, pretekárskymi líniami a využíval to aj pre posudzovanie zmien nastavenia. Po niekoľkých rokoch potom Michael usúdil, že už vie, ako treba jazdiť s autom F1 a tieto merače nepotrebuje. Pomohlo mu to však pri učení," skonštatoval Willem Toet, ktorého text je uverejnený aj s dodatkom, že neskôr boli podobné pomôcky vlastne zakázané. Boli totiž považované za nepovolenú pomoc jazdcovi. Možno ich teda Schumi prestal využívať práve preto...



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

„V lige hrá veľmi veľa Kanaďanov, tí sú preferovaní. Hrá sa potom ich štýlom hry, pretože ide nie len o hráčov, ale aj o trénerov," konštatuje Marek Biro o EBEL v rozhovore pre hokej.sk
„Možno v mojej hre nebolo cítiť veľký pokrok, ale ja osobne sa cítim dozretejšie. Táto sezóna mi veľa dala a ja pevne verím, že v budúcej sezóne z toho budem čerpať a posuniem sa výkonnostne opäť o krok dopredu,“povedal Mislav Rosandič
Bez účasti slovenských hokejistov prebehne v noci na sobotu prvé kolo 54. ročníka vstupného draftu NHL.
Útočník Chicaga Patrick Kane sa stal hlavnou hviezdou slávnostného galavečera v Las Vegas, na ktorom sa odovzdávali individuálne ocenenia za sezónu 2015/2016 v zámorskej hokejovej NHL.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Najhoršia jedenástka skupinovej fázy EURO 2016
Viacerí hviezdni hráči by určite najradšej zabudli na svoje pôsobenie na ME. Mnohé výkony ďaleko zaostali za očakávaniami
foto
Bénesov rekordný prestup zo Slovenska, viac než päť miliónov!
"Pýtal sa nás aj FC Bazilej, nie je to náhoda, keďže práve odtiaľ vyšiel Xhaka. Zaujímal sa tiež londýnsky Arsenal, museli sme však reálne pripustiť, že by sme tam nemali šancu nastupovať," uviedol Csontó
foto
Prestupy reprezentantov: Záujem o Hubočana, Ďuricu, Škrtela i Weissa
"Určite doladíme prestup Tomáša Hubočana, Jána Ďuricu, Matúša Bera, v hre je Martin Škrtel a možná je aj zmena dresu u Vladimíra Weissa," prezradil otvorene 42-ročný hráčsky agent
foto
Lazaret sa zmenšuje, mimo už len Švento, Pekarík ako Indián!
"Mal to svetlé, ale to bolo smiešne, tak to prefarbíme, aby vyzeral, že dokáže trošku zastrašiť a hrýzť súpera," uzavrel lekár národného tímu Ján Baťalík
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    Williams mal parádne zastávky, najlepšiu za 1,92, najhoršiu za 2,18s!
    Williams naďalej pokračuje v neuveriteľnej práci v boxoch a v azerbajdžanskom Baku dokázal jazdca prvýkrát v tejto sezóne "vybaviť" za menej ako dve sekundy.
    Bottas zboril historický rekord F1, v uliciach Baku mu namerali 378 km/h!
    Williams potvrdil, že s monopostom Valtteriho Bottasa dosiahol v sobotu rýchlosť 378 km/h. Podarilo sa mu to na klasických cestách v uliciach Baku!
    FIA potvrdila, že Alonso zažil pri nehode až tri extrémne preťaženia
    V novom magazíne Auto sa objavili zaujímavé informácie týkajúce sa nehody Fernanda Alonsa. Bola vôbec prvou, ktorú nasnímali nové 'high-speed' kamery.
    Sorrell chce v F1 virtuálnu realitu a odkazuje: Treba ísť tam, kde je rast
    "Ako som povedal na začiatku, všetko je to boj o čas, ktorí ľudia majú. Dnes máte milióny možností, ako ho stráviť. Práve v tom je asi najväčší rozdiel oproti roku 1968," usmial sa Martin Sorrell.
    VIDEO: Takto sa zmenia monoposty od budúceho roku
    Technický analytik Motorsport.com Giorgio Piola predstavil peknú animáciu porovnania monopostov pre roky 2016 a 2017.
    Od Panisovho monackého víťazstva uplynulo už dvadsať rokov!
    "Po najlepšom čase z 'warmupu' som si začal veriť, a keď začalo pršať, tak ešte viac: Milujem dážď! Bol som celkom pokojný a koncentrovaný, lebo som niečo tušil. Ťažko to vysvetliť. Bolo to však niečo, čo som cítil..." spomína Olivier Panis.

    Archív správ

    Jún 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
        1 2 3 4 5
    6 7 8 9 10 11 12
    13 14 15 16 17 18 19
    20 21 22 23 24 25 26
    27 28 29 30      

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City