Ako Michaelovi Schumacherovi nestačil klasický tachometer
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 30. december 2015, 08:49

Michaela Schumachera netreba nikomu predstavovať. Je to najväčšia osobnosť histórie Formuly 1, legenda, ikona športu a ani žiadny iný prívlastok by v tejto súvislosti nebol prehnane silný. Schumi strávil v kráľovskej triede devätnásť sezón, počas ktorých vybojoval sedem majstrovských titulov. Už od začiatkov bol výnimočný, na čo vo svojom aktuálnom blogu na sociálnej sieti LinkedIn poukázal jeho bývalý inžinier z čias pôsobenia v Benettone Willem Toet.

"Michael Schumacher možno nie je univerzálne milovaný, ale nemôžeme pochybovať o tom, že bol jedným z najsilnejších svojej éry," skonštatoval Toet, ktorý vzápätí pripomenul, že po úmrtí Ayrtona Sennu Schumimu chýbal dlhodobý úhlavný nepriateľ. Od začiatku pôsobenia však ukazoval mimoriadne kvality a fantastická bola už prvá kvalifikácia s Jordanom v Spa 1991, v ktorej obsadil siedme miesto: "Celkovo sa o tom hovorilo ako o pozoruhodnom úspechu nováčika. Na štarte potom zapiekol spojku a neodjazdil ani kolo, takže po brilantnej kvalifikácii to nebol celkom najlepší začiatok formulovej kariéry. Flavio Briatore ho ale okamžite zamestnal a svoju prvú veľkú cenu s nami absolvoval v Monze, kde skončil piaty."

Austrálčan potvrdil to, čo o pretekárovi z Kerpenu všetci vieme: bol veľmi precízny a dokázal jazdiť mimoriadne konzistentne. Svoj jazdecký štýl navyše vedel prispôsobiť akejkoľvek situácii. "Navyše bol veľmi analyticky založený a k svojej práci pristupoval mimoriadne vážne. Mimo auta bol ale relatívne normálny inteligentný človek. Keď nepracoval, tak ste si vedeli zažartovať a porozprávať sa s ním takmer o čomkoľvek."

"V aute to vyzeralo tak, že má schopnosť jazdiť svojim mozgom, ale pritom má dostatok mentálnej kapacity na zaznamenanie dodatočných informácií, či na prediskutovanie stratégie s inžiniermi," pokračoval Willem Toet. "Z hľadiska spätnej väzby od môjho príchodu do tohto tímu (predtým to bol Toleman - pozn. red.) môžem povedať, že niečo takéto mal aj Ayrton Senna. Tímoví inžinieri boli spočiatku uchvátení tým, že Michael dokázal s autom odjazdiť tri kolá a potom im povedal, aké bolo na vstupe do zákruty, uprostred zákruty a na výjazde. A to v každom kole. Najskôr sme neverili, že by mohol všetky tieto informácie presne zaznamenávať, ale keď sa zlepšovala práca s dátami, tak sme dokázali vidieť, o čom to hovoril. Súčasne sme pochopili, že áno, on si v hlave skutočne vedel zaznamenať všetky tieto informácie. Mohli sme sa pozrieť na dáta, ale jeho komentáre boli rýchlejšie. Keď sme sa naučili dôverovať mu, tak sme auto dokázali nastavovať omnoho rýchlejšie. Najdôležitejšie informácie totiž vedel odkomunikovať okamžite."

Veľmi zaujímavý príbeh sa týka toho, že Schumi nebol spokojný s klasickým tachometrom, ktorý mu zobrazoval otáčky auta. Jednoducho mu to nestačilo a chcel niečo, čo v tom čase nemal nikto: digitálny tachometer ukazujúci aktuálnu rýchlosť. "V prvom okamihu sme sa na tom všetci zasmiali. Veď pretekári využívajú klasické tacho. On nám na to povedal, že tacho je síce fajn, ale opýtal sa: 'Rád by som vedel, že ak vyjdem zo zákruty v trojke alebo vyjdem z rovnakej zákruty v dvojke, čo viac pomôže mojej akcelerácii? Dosiahnem vyššiu maximálku alebo sa dodatočná akcelerácia, ktorú by mi dal druhý stupeň, pri prechode do trojky stratí? Keď zaradím vyššiu rýchlosť skôr, tak sa motor správa tak trochu plocho: chcel by som vedieť, či to mojej následnej maximálke pomôže. No a keď zmením rozloženie prevodových stupňov, tak sa moje doterajšie referencie úplne stratia - ak teda vidím len otáčky'."

Preto okrem tachometra požiadal aj o 'speedometer', teda digitálny merač aktuálnej rýchlosti. "Pridali sme ho na rám kokpitu do zóny výhľadu jazdca," prezradil Toet, ktorý sa takto rozhodol spolu so šéfom elektroniky Richardom Marshallom. Nový digitálny ukazovateľ si najskôr vyskúšal v športovom aute využívanom na preteky do vrchu a potom si už svoje miesto našiel i v monoposte (FOTO). "Michael teda dostal dodatočný rýchlostný displej, ktorý využíval ako pomoc pri voľbe svojej jazdeckej techniky. Následne ale pripomenul, že podľa neho sa z displeja nečíta tak ľahko, ako si pôvodne myslel. Povedal, že keď je uprostred zákruty a prechádza jej vrchol, ťažko sa vie koncentrovať na rýchlosť. Všetko prebieha tak rýchlo, že nemôže sledovať speedo a byť si istý tým, že videl najnižšiu dosiahnutú rýchlosť. No a ideálne to nie je ani pri sledovaní maximálky na konci rovinky, pretože tam už musí sledovať aj brzdný bod."

"Povedal nám teda, že by chcel mať tri rýchlostné displeje. Mám pocit, že v tomto okamihu sme vyzerali trochu rozpačito, a tak nám vysvetlil, čo vlastne chce. 'Skutočný aktuálny merač rýchlosti by som si rád ponechal v strede - tam kde je. Vľavo by som chcel mať displej zachytávajúci minimálnu rýchlosť v zákrute, ktorú by si mal uchovať až do okamihu, kedy opäť šliapnem na brzdy. Pri šliapnutí na brzdu sa môže resetovať, aby mi následne dodal novú minimálnu rýchlosť. Vpravo by som chcel mať ďalší displej, ktorý by si pamätal maximálnu dosiahnutú rýchlosť do okamihu približne jeden až dve sekundy po tom, ako som šiel na plný plyn, aby som si vedel odčítať maximálku z predchádzajúcej rovinky.' Richard sa začal zamýšľať nad tým, ako to vie spraviť a ako vie Michaelovi pomôcť," prezradil Toet, ktorý neskôr pracoval aj pre Ferrari, BAR/Hondu a Sauber.

"Tak sme mu to dali (FOTO) a začal sa s tým hrať. Experimentoval s rozložením prevodových stupňov, jazdeckým štýlom, pretekárskymi líniami a využíval to aj pre posudzovanie zmien nastavenia. Po niekoľkých rokoch potom Michael usúdil, že už vie, ako treba jazdiť s autom F1 a tieto merače nepotrebuje. Pomohlo mu to však pri učení," skonštatoval Willem Toet, ktorého text je uverejnený aj s dodatkom, že neskôr boli podobné pomôcky vlastne zakázané. Boli totiž považované za nepovolenú pomoc jazdcovi. Možno ich teda Schumi prestal využívať práve preto...



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Momentálne sme veľmi nahnevaní, čo je dobrá vec. Zároveň sme sebavedomí z toho, čo sme dnes videli, čo však ešte zvyšuje našu frustráciu. Som presvedčený, že v druhom finálovom dueli zabojujeme viac," odkázal tréner Krueger
Ešte vlani boli na jednej lodi. Otec a syn prežívali spoločne úspechy i neúspechy popradského tímu a keď mladší z dvojice Paukovčekovcov spálil gólovú tutovku, mohol sa po návrate na striedačku "tešiť" na otcovské výčitky.
"Vzhľadom na nepresvedčivé výkony sa vedenie klubu okamžite rozhodlo prerušiť spoluprácu s pánom Chudým," potvrdil generálny manažér Michal Tóth
Štefan Fabian vstúpil do sezóny po červenom koberci. Na záver letného Tatranského pohára na ňom preberal ocenenie pre najlepšieho obrancu turnaja, pred nedeľňajším zápasom proti Zvolenu si pre zmenu užíval ovácie publika pri pózovaní s dresom s číslom 900 na chrbte.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Zidane: Zaslúžili sme si viac, Navas: Bola to chyba (video)
"Dvakrát zmazať náskok tímu akým je Real Madrid je skvelý pocit. Určite to našej kabíne opäť zdvihne sebavedomie a posunieme sa o kúsok ďalej," povedal po zápase autor vyrovnávajúceho gólu André Schürrle
foto
Lipany zabrnkali na nervy „šošonom“, Holúbek: Chceme vyhrať pohár (video)
"Fantastickí ľudia, dobrý futbal. Škoda, že nám to nevyšlo. Súper mal lepšie štandardky, v závere nám už možno chýbalo aj trochu viac síl. Prehra takto na konci mrzí dvojnásobne," smúti gólman Odevy Peter Bartoš
foto
Bayern proti najlepšej obrane na svete, Hamšíkovci privítajú Benficu
"Najdôležitejšie bude nájsť kľúč k prekonaniu ich obrany, ktorú považujem za najlepšiu na svete. Z posledných 23 duelov v Lige majstrov si Atlético šestnásťkrát udržalo čisté konto," povedal Thiago Alcantara
foto
Allardyce po škandále skončil, Anglicko má nového trénera!
Sam Allardyce vydržal vo funkcii trénera anglickej reprezentácie len 67 dní. Z funkcie sa rozhodol odstúpiť po prevalení korupčných praktík
 

    Magazín F1.sk

    Bernd Mayländer: Aj takáto je práca vodiča safety caru
    "Spravidla idem tak na 95 až 98 percent toho, čo auto dokáže. V televízii to pochopiteľne vyzerá oproti autu F1 strašidelne pomaly. A aj to tak je. Pri plnom výkone strácam na Formulu 1 na jednom kilometri približne desať sekúnd," hovorí absolvent 300 veľkých cien.
    Maršál a autá rútiace sa 300 km/h: FIA je znepokojená (VIDEO)
    "Berieme to veľmi vážne," povedal hovorca FIA. "Nechceme hádzať vinu na jedného človeka. Spravíme však všetko pre to, aby sa to už neopakovalo."
    Carey: Formulu 1 nemôže riadiť diktátor
    \"Nemôžete vždy vyhovieť každému, no musíte pochopiť, čo všetci chcú, a na základe toho hľadať správnu cestu. Jasné, nie je to úloha pre komisiu, pretože komisie zvyknú byť byrokratické, no nemôžeme tu ani mať diktátora, aj keď tu je na to asi každý zvyknutý.\"
    V čom spočíva trik Mercedesu a čo sa na ňom konkurencii nepáči?
    Jednou z hlavných tém prebiehajúceho týždňa je systém hydraulických závesov, ktorý Mercedes vyladil k dokonalosti.
    Bertrand Gachot a neuveriteľný príbeh vedúci k Schumiho premiére
    "Obom nám do očí vybehli slzy, pretože polovicu som vystriekal na seba a polovicu na neho. Nemal som totiž čas nejako to namieriť. Ale nepobili sme sa, nikto nikomu neublížil. Tak som si myslel, že to všetko dobre dopadne," spomína Bertrand Gachot.
    Nikolas Szabó: Ďalší Slovák v sérii monopostov?
    "Priemerný rozpočet na sezónu v majstrovstvách Slovenska a majstrovstvách strednej Európy predstavuje 20 000 eur. Získavanie sponzorov je v našich končinách veľmi ťažké," hovorí sedemnásťročný Nikolas Szabó pre F1.sk.

    Archív správ

    September 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30    

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City