Ako Michaelovi Schumacherovi nestačil klasický tachometer
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 30. december 2015, 08:49

Michaela Schumachera netreba nikomu predstavovať. Je to najväčšia osobnosť histórie Formuly 1, legenda, ikona športu a ani žiadny iný prívlastok by v tejto súvislosti nebol prehnane silný. Schumi strávil v kráľovskej triede devätnásť sezón, počas ktorých vybojoval sedem majstrovských titulov. Už od začiatkov bol výnimočný, na čo vo svojom aktuálnom blogu na sociálnej sieti LinkedIn poukázal jeho bývalý inžinier z čias pôsobenia v Benettone Willem Toet.

"Michael Schumacher možno nie je univerzálne milovaný, ale nemôžeme pochybovať o tom, že bol jedným z najsilnejších svojej éry," skonštatoval Toet, ktorý vzápätí pripomenul, že po úmrtí Ayrtona Sennu Schumimu chýbal dlhodobý úhlavný nepriateľ. Od začiatku pôsobenia však ukazoval mimoriadne kvality a fantastická bola už prvá kvalifikácia s Jordanom v Spa 1991, v ktorej obsadil siedme miesto: "Celkovo sa o tom hovorilo ako o pozoruhodnom úspechu nováčika. Na štarte potom zapiekol spojku a neodjazdil ani kolo, takže po brilantnej kvalifikácii to nebol celkom najlepší začiatok formulovej kariéry. Flavio Briatore ho ale okamžite zamestnal a svoju prvú veľkú cenu s nami absolvoval v Monze, kde skončil piaty."

Austrálčan potvrdil to, čo o pretekárovi z Kerpenu všetci vieme: bol veľmi precízny a dokázal jazdiť mimoriadne konzistentne. Svoj jazdecký štýl navyše vedel prispôsobiť akejkoľvek situácii. "Navyše bol veľmi analyticky založený a k svojej práci pristupoval mimoriadne vážne. Mimo auta bol ale relatívne normálny inteligentný človek. Keď nepracoval, tak ste si vedeli zažartovať a porozprávať sa s ním takmer o čomkoľvek."

"V aute to vyzeralo tak, že má schopnosť jazdiť svojim mozgom, ale pritom má dostatok mentálnej kapacity na zaznamenanie dodatočných informácií, či na prediskutovanie stratégie s inžiniermi," pokračoval Willem Toet. "Z hľadiska spätnej väzby od môjho príchodu do tohto tímu (predtým to bol Toleman - pozn. red.) môžem povedať, že niečo takéto mal aj Ayrton Senna. Tímoví inžinieri boli spočiatku uchvátení tým, že Michael dokázal s autom odjazdiť tri kolá a potom im povedal, aké bolo na vstupe do zákruty, uprostred zákruty a na výjazde. A to v každom kole. Najskôr sme neverili, že by mohol všetky tieto informácie presne zaznamenávať, ale keď sa zlepšovala práca s dátami, tak sme dokázali vidieť, o čom to hovoril. Súčasne sme pochopili, že áno, on si v hlave skutočne vedel zaznamenať všetky tieto informácie. Mohli sme sa pozrieť na dáta, ale jeho komentáre boli rýchlejšie. Keď sme sa naučili dôverovať mu, tak sme auto dokázali nastavovať omnoho rýchlejšie. Najdôležitejšie informácie totiž vedel odkomunikovať okamžite."

Veľmi zaujímavý príbeh sa týka toho, že Schumi nebol spokojný s klasickým tachometrom, ktorý mu zobrazoval otáčky auta. Jednoducho mu to nestačilo a chcel niečo, čo v tom čase nemal nikto: digitálny tachometer ukazujúci aktuálnu rýchlosť. "V prvom okamihu sme sa na tom všetci zasmiali. Veď pretekári využívajú klasické tacho. On nám na to povedal, že tacho je síce fajn, ale opýtal sa: 'Rád by som vedel, že ak vyjdem zo zákruty v trojke alebo vyjdem z rovnakej zákruty v dvojke, čo viac pomôže mojej akcelerácii? Dosiahnem vyššiu maximálku alebo sa dodatočná akcelerácia, ktorú by mi dal druhý stupeň, pri prechode do trojky stratí? Keď zaradím vyššiu rýchlosť skôr, tak sa motor správa tak trochu plocho: chcel by som vedieť, či to mojej následnej maximálke pomôže. No a keď zmením rozloženie prevodových stupňov, tak sa moje doterajšie referencie úplne stratia - ak teda vidím len otáčky'."

Preto okrem tachometra požiadal aj o 'speedometer', teda digitálny merač aktuálnej rýchlosti. "Pridali sme ho na rám kokpitu do zóny výhľadu jazdca," prezradil Toet, ktorý sa takto rozhodol spolu so šéfom elektroniky Richardom Marshallom. Nový digitálny ukazovateľ si najskôr vyskúšal v športovom aute využívanom na preteky do vrchu a potom si už svoje miesto našiel i v monoposte (FOTO). "Michael teda dostal dodatočný rýchlostný displej, ktorý využíval ako pomoc pri voľbe svojej jazdeckej techniky. Následne ale pripomenul, že podľa neho sa z displeja nečíta tak ľahko, ako si pôvodne myslel. Povedal, že keď je uprostred zákruty a prechádza jej vrchol, ťažko sa vie koncentrovať na rýchlosť. Všetko prebieha tak rýchlo, že nemôže sledovať speedo a byť si istý tým, že videl najnižšiu dosiahnutú rýchlosť. No a ideálne to nie je ani pri sledovaní maximálky na konci rovinky, pretože tam už musí sledovať aj brzdný bod."

"Povedal nám teda, že by chcel mať tri rýchlostné displeje. Mám pocit, že v tomto okamihu sme vyzerali trochu rozpačito, a tak nám vysvetlil, čo vlastne chce. 'Skutočný aktuálny merač rýchlosti by som si rád ponechal v strede - tam kde je. Vľavo by som chcel mať displej zachytávajúci minimálnu rýchlosť v zákrute, ktorú by si mal uchovať až do okamihu, kedy opäť šliapnem na brzdy. Pri šliapnutí na brzdu sa môže resetovať, aby mi následne dodal novú minimálnu rýchlosť. Vpravo by som chcel mať ďalší displej, ktorý by si pamätal maximálnu dosiahnutú rýchlosť do okamihu približne jeden až dve sekundy po tom, ako som šiel na plný plyn, aby som si vedel odčítať maximálku z predchádzajúcej rovinky.' Richard sa začal zamýšľať nad tým, ako to vie spraviť a ako vie Michaelovi pomôcť," prezradil Toet, ktorý neskôr pracoval aj pre Ferrari, BAR/Hondu a Sauber.

"Tak sme mu to dali (FOTO) a začal sa s tým hrať. Experimentoval s rozložením prevodových stupňov, jazdeckým štýlom, pretekárskymi líniami a využíval to aj pre posudzovanie zmien nastavenia. Po niekoľkých rokoch potom Michael usúdil, že už vie, ako treba jazdiť s autom F1 a tieto merače nepotrebuje. Pomohlo mu to však pri učení," skonštatoval Willem Toet, ktorého text je uverejnený aj s dodatkom, že neskôr boli podobné pomôcky vlastne zakázané. Boli totiž považované za nepovolenú pomoc jazdcovi. Možno ich teda Schumi prestal využívať práve preto...



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Tento tím má momentálne veľmi ďaleko od mužstva, ktoré získalo titul. Pred nami je veľa práce a žiadne víťazstvo nemôžeme brať ako povinnú jazdu," uviedol Branislav Mezei
"Šnúra pokračuje, vyhrali sme štvrtýkrát v rade. Potešili sme našich fanúšikov, navyše mne sa podarilo streliť prvý gól v polke súťaže," hovoril Michal Kabáč
"Je neskutočný. Nemôžem uveriť, aký je stále rýchly, určite patrí k najrýchlejším hráčom, s akými som kedy hral. Okrem toho je aj skvelý človek," povedal brankár Chicaga Blackhawks Scott Darling
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Historicky najhoršia defenzíva sníva v Európe ďalej, zaspieval si i prezident
„Je to jeden z najúžasnejších momentov v mojom živote. Do šatne prišiel i poľský prezident Andrzej Duda a zaspieval si spolu s nami. To znamená, že sme dosiahli niečo skutočne výnimočné,“ tešil sa útočník Aleksandar Prijovič
foto
Dortmund strieľal rekordne, Zidane: Zaslúžil si vyhrať skupinu (video)
"Je dôležité pokračovať v prekonávaní historických štatistík. Skutočne ma teší práca každého jedného hráča. Súperi nám sťažujú každú cestu za víťazstvom, no my za nimi pôjdeme aj ďalej. O tom je futbal," povedal Zidane
foto
Športový riaditeľ Lipska: Messi a Ronaldo? Príliš starí
„Bolo by absurdné myslieť si, že by to tu s nimi mohlo fungovať. Obaja sú príliš starí a drahí,“ vysvetľoval Rangnick
foto
Vukomanovič odmietol ponuku Belgičanov, Kmotrík ml.: Tešíme sa
"Mám rád klub ŠK Slovan Bratislava a chcem v ňom zostať aj naďalej. Považujem ho za mužstvo, ktoré má perspektívu a s hráčmi si rozumiem," povedal Vukomanovič
 

    Magazín F1.sk

    Súboj titanov: Hamiltonovci vs. antiHamiltonovci
    "Lewis Hamilton bude musieť najbližší rok pretrpieť iba s honorom vicemajstra. Určite ho to riadne žerie, praví šampióni predsa neznášajú prehry. Táto bola rozhodne poučná," píše Števo Eisele.
    Na slávnostnom gala FIA sa rozdávali ocenenia (FOTO, VIDEO)
    Za Formulu 1 boli ocenení Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, ale trofeje dostali aj Max Verstappen a Lance Stroll.
    Rosbergov odchod zaplavil sociálne siete: Tu sú najlepšie reakcie!
    Nico Rosberg prilákal ešte väčšiu pozornosť ako pred piatimi dňami, keď sa tešil z majstrovského titulu a dlho na seba nenechali čakať ani reakcie sociálnych sietí.
    Nico Rosberg šokoval motoristický svet: Ukončil kariéru!
    V piatok sa vo Viedni uskutočnila narýchlo zvolaná tlačová konferencia. Uviedol ju prezident FIA Jean Todt, ktorý po chvíli odovzdal slovo Nicovi Rosbergovi. Ten povedal slová, ktoré šokovali celý motoristický svet.
    Šéfovia tímov zvolili za najlepšieho jazdca Hamiltona, druhý skončil Verstappen!
    Šéfovia jednotlivých tímov Formuly 1 zvolili vo výročnej ankete Autosportu za najlepšieho jazdca Lewisa Hamiltona. Na druhom mieste sa objavilo meno rastúcej hviezdy Maxa Verstappena, nový majster sveta Nico Rosberg skončil až tretí.
    FIA potvrdila finálny kalendár pre rok 2017
    Formula 1 sa vďaka aktuálnemu kroku vyhne termínovej kolízii s 24-hodinovkou v Le Mans a Veľká cena Európy v Baku bude posunutá o sedem dní. Ideálne je to aj z toho pohľadu, že z Kanady sa zástupcovia tímov nebudú musieť náhliť.
    Paráda! Tipsport ponúka vstupný bonus až 2 000 EUR!
    Tipovanie v Tipsporte sa skutočne oplatí. Najpestrejšia ponuka stávkových príležitostí, tisíce priamych prenosov na unikátnej športovej televízii TV Tipsport, tipovanie bez manipulačného poplatku na internete, predčasné vyplatenie tiketu a mnohé ďalšie výhody.

    Archív správ

    December 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 31  

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City