beta verzia
 
 
 
Häkkinen: Prečo sú Fíni takí dobrí pretekári? Vďaka zime
Autor: Anna Lichvarčíková   |   Publikované: Friday, 1. January 2016, 09:25
13944

Vo svojom ostatnom blogu na stránke McLarenu sa Mika Häkkinen venuje tomu, prečo sú Fíni takí dobrí pretekári. Počas rokov mu túto otázku udelilo množstvo novinárov, ako keby išlo o genetickú predispozíciu, klimatické podmienky či dokonca vodu, píše Häkkinen. Avšak štatistiky hovoria jasne: Fínsko vyprodukovalo v pomere k počtu obyvateľov najviac majstrov sveta v motoristických športoch vôbec.

"Určite nemáme továreň na pretekárov niekde v Laponsku (najsevernejšia a najväčšia časť Fínska, pozn. red.), aj to som už niekde počul," smeje sa.

"Možno je to preto, že začíname skoro. V mojom prípade dokonca ešte predtým, než som dosiahol na pedále - mal som dva roky. Takmer každá rodina vo Fínsku má chatu a tá naša mala dlhú súkromnú príjazdovú cestu. Raz sme takto boli v aute a otec mi povedal, nech si mu sadnem na kolená a držal som volant. To bol môj prvý kontakt s jazdením a zamiloval som si to," spomína dvojnásobný majster sveta.

"V motokárach som začal ako deväťročný a už vtedy som sa naučil niekoľko podstatných lekcií o súperení na trati: je potrebné byť v bezpečí, dať ostatným priestor pri predbiehaní a neobiť niekde kolesá. No ale že sa to deväťročný chalan naučí v motokárach? To vo Fínsku nie je vôbec nezvyčajné."

Fínsko ako krajina má približne rovnaký počet obyvateľov ako Slovensko, ale je až sedemkrát väčšie rozlohou a tretina jeho územia leží za polárnym kruhom. Fíni teda vyrastajú vonku, v snehu a bez schopnosti jazdiť na šmykľavých cestách sa tam ďaleko nedostanete. "Teraz žijem v krajinách, kde to tak nie je, nebudem ich radšej menovať, a prvá zmienka o snehu spôsobí na cestách chaos."

"Mnoho z nás vo Fínsku vyrastá užívajúc si zimu a zimné športy. Vychováva nás to na nepoddajných, húževnatých a sebastačných ľudí, možno občas trochu šialených... Predsa sa musíme počas tých dlhých zimných mesiacov nejak zabaviť, nie? Všetky tieto elementy tvoria typickú fínsku vlastnosť, sisu. Ťažko sa to prekladá, no znamená to našu nepoddajnú mentalitu a túžbu užívať si život aj v nepriaznivých podmienkach."

V blogu spomína 47-ročný rodák z mesta Vantaa aj na svoje prvé skutočné skúsenosti s riadením automobilu. "Mal som trinásť - dodávam, že to znovu bolo v súkromnej oblasti - a napriek tomu, že som už dočiahol na pedále som potreboval sedieť na niekoľkých vankúšoch, aby som videl na cestu. Bola zima, takže všetko bolo pokryté snehom a ľadom."

"Keďže to bolo na začiatku osemdesiatych rokov, auto malo manuálnu prevodovku a žiadne zjednodušujúce prvky ako trakčnú kontrolu či posilnenie riadenia. Bola to veľmi dobrá lekcia čistého ovládania auta - išlo len o mňa, moje ruky a nohy, preciťovanie tohoto rozdielu medzi priľnavosťou a šmykom, plynulo synchronizujúc každú premennú do plynového a brzdového pedálu a riadenia pri samozrejme neustálej snahe byť rýchly."

"Sneh a ľad sú teda základnými lekciami, keď sa vo Fínsku učíte jazdiť. Naučíte sa rýchlo vycítiť, že ste v šmyku či sa do neho dostávate a ktorá náprava pôjde prvá, alebo či to bude celé auto. Vaše telo sa prispôsobí signálom, ktoré mu posiela auto. Niet pochýb o tom, že to vám pomáha na ceste k tomu, aby ste sa stali skutočným pretekárom," dodáva Mika Häkkinen.



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Jedenásťmesačné pracovné obdobie SZĽH bolo pre Igora Nemečka najťažšie v živote. Zväzového šéfa napriek tomu potešilo, že turbulentné mesiace úspešne vyvrcholili piatkovým rokovaním Rady SZĽH o zmene stanov, čím dodržal svoj verejný sľub.
"Pre náš tím je to extrémne dôležitý hráč. Do poslednej chvíle sme si nemysleli, že sa tak stane, ale jeho rozhodnutím bolo nastúpiť na siedmy zápas," uviedol tréner John Cooper.
Hokejisti Pittsburghu postúpili do finále zámorskej NHL. V rozhodujúcom siedmom dueli finále play off Východnej konferencie zdolali Tampu Bay 2:1 a sériu vyhrali 4:3 na zápasy.
V roku 1997 zaregistroval Google svoju doménu a v rovnakom čase debutoval v drese San José Sharks 18-ročný Patrick Marleau.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Kozák spokojnejší s prvým polčasom, mladíkov zatiaľ nehodnotil
"Nerád by som hneď teraz krátko po zápase hodnotil jednotlivcov. Futbal je kolektívna hra. Niekomu sa darilo viac, niekomu menej. Ale podali dobré výkony," vysvetlil
foto
Madridské finále - Godin sa poučil, Ramos: Rozhodne srdce a charakter
"Vyhrať Ligu majstrov by bol pre nás všetkých splnený sen. Máme ohromnú túžbu, vôľu a silu, aby sme to dokázali," burcuje Griezmann
foto
VIDEO: Víťazstvo nad Gruzínskom zariadili Adamovia, dvojgólový Nemec
"Výsledkovo je to super. Herne bol prvý polčas v poriadku, druhý slabší. Mladí chlapci sú tu, ukázali sa. Ale som už dosť starý na to, aby som povedal, že mi zamotali hlavu," vyjadril sa po zápase tréner Kozák
foto
3b Hviezdy ligy 2016: Hlasuj za najlepších hráčov a vyhraj skvelé ceny!
Redakcia PROFUTBAL.sk a spoločnosť 3b pripravili po skončení sezóny 2015/2016 jedinečnú anketu „3b Hviezdy ligy 2016 – rozhodnite o svojich hviezdach“. Práve vy môžete určiť, ktorí hráči boli tento rok najlepší v I. a II. lige!
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    VIDEO: Takto sa zmenia monoposty od budúceho roku
    Technický analytik Motorsport.com Giorgio Piola predstavil peknú animáciu porovnania monopostov pre roky 2016 a 2017.
    Od Panisovho monackého víťazstva uplynulo už dvadsať rokov!
    "Po najlepšom čase z 'warmupu' som si začal veriť, a keď začalo pršať, tak ešte viac: Milujem dážď! Bol som celkom pokojný a koncentrovaný, lebo som niečo tušil. Ťažko to vysvetliť. Bolo to však niečo, čo som cítil..." spomína Olivier Panis.
    Ťažká havária v F3 bez obetí, Li má však viacero zlomenín (VIDEO)
    "Chcem sa poďakovať FIA, Dallare, Carlinu Racing a všetkým, ktorí tak zapracovali na zvýšení bezpečnosti v pretekárskom športe," reagoval Ryan Tveter. "Pretože práve vďaka ním tu ešte sme."
    Helmut Marko: Najväčší expert na talenty?
    "Nemáme zasa až také tvrdé a prísne pravidlá. Jazdci len potrebujú odviesť výkon," skonštatoval Helmut Marko.
    Ako sa vyvíjala váha monopostov?
    "Toto už nie je taká Formula 1, akú som spoznal. Keď som začínal, tak boli autá ešte ľahké a bola to jazda na ostrí noža," sťažuje sa Lewis Hamilton.
    Dva tímy našli spôsob umelého zníženia tlaku v pneumatikách
    Prišlo sa na to, že dva tímy našli pravdepodobne legálny trik, ako natlakovanie umelo znížiť. Pri meraní na štarte je všetko v poriadku, ale po rozjazde auta tlak poklesne, čo monoposty zrýchli až o štyri desatiny sekundy na kolo.

    Archív správ

    Máj 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
                1
    2 3 4 5 6 7 8
    9 10 11 12 13 14 15
    16 17 18 19 20 21 22
    23 24 25 26 27 28 29
    30 31          

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
    Vygenerované za 38 ms. :: Country :: Region :: City