Häkkinen: Prečo sú Fíni takí dobrí pretekári? Vďaka zime
Autor: Anna Lichvarčíková   |   Publikované: Friday, 1. January 2016, 09:25
13944

Vo svojom ostatnom blogu na stránke McLarenu sa Mika Häkkinen venuje tomu, prečo sú Fíni takí dobrí pretekári. Počas rokov mu túto otázku udelilo množstvo novinárov, ako keby išlo o genetickú predispozíciu, klimatické podmienky či dokonca vodu, píše Häkkinen. Avšak štatistiky hovoria jasne: Fínsko vyprodukovalo v pomere k počtu obyvateľov najviac majstrov sveta v motoristických športoch vôbec.

"Určite nemáme továreň na pretekárov niekde v Laponsku (najsevernejšia a najväčšia časť Fínska, pozn. red.), aj to som už niekde počul," smeje sa.

"Možno je to preto, že začíname skoro. V mojom prípade dokonca ešte predtým, než som dosiahol na pedále - mal som dva roky. Takmer každá rodina vo Fínsku má chatu a tá naša mala dlhú súkromnú príjazdovú cestu. Raz sme takto boli v aute a otec mi povedal, nech si mu sadnem na kolená a držal som volant. To bol môj prvý kontakt s jazdením a zamiloval som si to," spomína dvojnásobný majster sveta.

"V motokárach som začal ako deväťročný a už vtedy som sa naučil niekoľko podstatných lekcií o súperení na trati: je potrebné byť v bezpečí, dať ostatným priestor pri predbiehaní a neobiť niekde kolesá. No ale že sa to deväťročný chalan naučí v motokárach? To vo Fínsku nie je vôbec nezvyčajné."

Fínsko ako krajina má približne rovnaký počet obyvateľov ako Slovensko, ale je až sedemkrát väčšie rozlohou a tretina jeho územia leží za polárnym kruhom. Fíni teda vyrastajú vonku, v snehu a bez schopnosti jazdiť na šmykľavých cestách sa tam ďaleko nedostanete. "Teraz žijem v krajinách, kde to tak nie je, nebudem ich radšej menovať, a prvá zmienka o snehu spôsobí na cestách chaos."

"Mnoho z nás vo Fínsku vyrastá užívajúc si zimu a zimné športy. Vychováva nás to na nepoddajných, húževnatých a sebastačných ľudí, možno občas trochu šialených... Predsa sa musíme počas tých dlhých zimných mesiacov nejak zabaviť, nie? Všetky tieto elementy tvoria typickú fínsku vlastnosť, sisu. Ťažko sa to prekladá, no znamená to našu nepoddajnú mentalitu a túžbu užívať si život aj v nepriaznivých podmienkach."

V blogu spomína 47-ročný rodák z mesta Vantaa aj na svoje prvé skutočné skúsenosti s riadením automobilu. "Mal som trinásť - dodávam, že to znovu bolo v súkromnej oblasti - a napriek tomu, že som už dočiahol na pedále som potreboval sedieť na niekoľkých vankúšoch, aby som videl na cestu. Bola zima, takže všetko bolo pokryté snehom a ľadom."

"Keďže to bolo na začiatku osemdesiatych rokov, auto malo manuálnu prevodovku a žiadne zjednodušujúce prvky ako trakčnú kontrolu či posilnenie riadenia. Bola to veľmi dobrá lekcia čistého ovládania auta - išlo len o mňa, moje ruky a nohy, preciťovanie tohoto rozdielu medzi priľnavosťou a šmykom, plynulo synchronizujúc každú premennú do plynového a brzdového pedálu a riadenia pri samozrejme neustálej snahe byť rýchly."

"Sneh a ľad sú teda základnými lekciami, keď sa vo Fínsku učíte jazdiť. Naučíte sa rýchlo vycítiť, že ste v šmyku či sa do neho dostávate a ktorá náprava pôjde prvá, alebo či to bude celé auto. Vaše telo sa prispôsobí signálom, ktoré mu posiela auto. Niet pochýb o tom, že to vám pomáha na ceste k tomu, aby ste sa stali skutočným pretekárom," dodáva Mika Häkkinen.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Prvýkrát ešte v juniorke na Aljaške, potom sme sa pobili v našej extralige s Róbertom Slipčenkom z Banskej Bystrice. A teraz do tretice. Teraz som sa však prvýkrát pobil s hráčom z poľa," usmieva sa Sidor
"Z môjho pohľadu je dosť smutné, že sem prídu mužstvá ako Orebro, Třinec a Lahti a na tribúnach je tisícpäťsto divákov. Takéto mužstvá tu už možno nikdy v živote neuvidia," hovorí S. Mlynarovič pre hokej.sk.
"Poprad je krásne mesto, mali sme tu skvelé ubytovanie s wellness a aj po skončení turnaja sme ešte v Tatrách zostali s rodinkou. Bolo to teda spojenie užitočného s príjemným," uviedol Vladimír Dravecký pre hokej.sk.
“Poprad mal o mňa záujem. Vlastne, ja už keď som sa nedohodol v Tappare na pokračovaní, tak ma kontaktovali. Myslím si, že som spravil dobré rozhodnutie, keď som sa upísal Popradu,“ povedal Pajpach
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
SÚŤAŽ: Vyhrajte dres FC VSS!
Predstavitelia klubu venovali do súťaže tradičný domáci žlto-modrý dres s číslom 26. Nenechajte si ujsť skvelú šancu na jeho získanie. Stačí, ak odpoviete na otázky na našom Facebooku a dres môže byť váš
foto
Noví duklisti v repre unisono: Chceme dokázať, že sem patríme
"Pozvánka potešila, prijal som to veľmi pozitívne. Som za to rád. Trošku som si oživil spomienky z dvadsaťjednotky," povedal novinárom na pondelňajšom zraze v Senci Lukáš Štetina
foto
Zraz pred Anglickom bez Škrtela a Picha, Kozák: Nová výzva
"Pred nami je nová výzva, nová kvalifikácia. Momentálne je stav taký, že Duda, ktorý má zdravotné problémy a nehral ani zápas proti Freiburgu, je mimo. Príde za neho Pich, ktorý sa k nám pripojí zajtra," uviedol Ján Kozák
foto
Proti Anglicku definitívne bez Dudu, nahradil ho Pich
Dvadsaťsedemročný krídelník by mohol v reprezentácii absolvovať svoj debut. Bývalý hráč Podbrezovej, Banskej Bystrice, Žiliny či Vroclavu má na svojom konte doposiaľ jediný štart za reprezentačnú „dvadsaťjednotku"
 

    Magazín F1.sk

    Ako sa šéf FIA snažil zablokovať Kimiho debut v F1
    Magazín Autosport zaspomínal na sezónu 2000 a jej najväčšie príbehy, medzi ktoré patril aj testovací debut Kimiho Räikkönena v monoposte Sauberu a následná snaha Maxa Mosleyho zabrániť tímu zamestnať ho do svojej jazdeckej dvojice.
    Najlepšie vyjadrenia Enza Ferrariho (ANKETA)
    "Pretekárske autá nie sú krásne ani škaredé. Krásnymi sa stanú vtedy, keď vyhrajú," povedal kedysi Ferrari.
    Desať rokov od debutovej výhry Jensona Buttona
    Brit si na prvú zo svojich pätnástich výhier musel počkať najdlhšie zo všetkých súčasných jazdcov Formuly 1 - získal ju až pri 113. štarte na VC Maďarska, 6. augusta 2006.
    Hľadá sa nový diktátor. Zn.: URGENTNE!
    "Nikdy nesmieš ľuďom prezradiť, že šéfuješ bordelu. Musíš predstierať, že je to hotel a bordel prevádzkovať v pivnici."
    Lauda a jeho lekár spomínajú na osudný rok 1976
    "Raz som bol taký slabý, že som sa videl padať dozadu do hlbokej diery. Cítil som teplo a pomyslel som si: Teraz zomieraš! Ja som však nechcel zomrieť, chcel som žiť. A preto som bojoval," hovorí Niki Lauda.
    Pirelli začalo testovať širšie pneumatiky (FOTO)
    Pirelli rozbehlo od prvého augustového dňa testy nových širších pneumatík určených pre rok 2017. Do upraveného monopostu Ferrari SF15-T zasadol v pondelok Sebastian Vettel, v utorok ho nahradil Esteban Gutiérrez.

    Archív správ

    August 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
    1 2 3 4 5 6 7
    8 9 10 11 12 13 14
    15 16 17 18 19 20 21
    22 23 24 25 26 27 28
    29 30 31        

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 7 ms. :: Country :: Region :: City