beta verzia
 
 
 
Häkkinen: Prečo sú Fíni takí dobrí pretekári? Vďaka zime
Autor: Anna Lichvarčíková   |   Publikované: Friday, 1. January 2016, 09:25
13944

Vo svojom ostatnom blogu na stránke McLarenu sa Mika Häkkinen venuje tomu, prečo sú Fíni takí dobrí pretekári. Počas rokov mu túto otázku udelilo množstvo novinárov, ako keby išlo o genetickú predispozíciu, klimatické podmienky či dokonca vodu, píše Häkkinen. Avšak štatistiky hovoria jasne: Fínsko vyprodukovalo v pomere k počtu obyvateľov najviac majstrov sveta v motoristických športoch vôbec.

"Určite nemáme továreň na pretekárov niekde v Laponsku (najsevernejšia a najväčšia časť Fínska, pozn. red.), aj to som už niekde počul," smeje sa.

"Možno je to preto, že začíname skoro. V mojom prípade dokonca ešte predtým, než som dosiahol na pedále - mal som dva roky. Takmer každá rodina vo Fínsku má chatu a tá naša mala dlhú súkromnú príjazdovú cestu. Raz sme takto boli v aute a otec mi povedal, nech si mu sadnem na kolená a držal som volant. To bol môj prvý kontakt s jazdením a zamiloval som si to," spomína dvojnásobný majster sveta.

"V motokárach som začal ako deväťročný a už vtedy som sa naučil niekoľko podstatných lekcií o súperení na trati: je potrebné byť v bezpečí, dať ostatným priestor pri predbiehaní a neobiť niekde kolesá. No ale že sa to deväťročný chalan naučí v motokárach? To vo Fínsku nie je vôbec nezvyčajné."

Fínsko ako krajina má približne rovnaký počet obyvateľov ako Slovensko, ale je až sedemkrát väčšie rozlohou a tretina jeho územia leží za polárnym kruhom. Fíni teda vyrastajú vonku, v snehu a bez schopnosti jazdiť na šmykľavých cestách sa tam ďaleko nedostanete. "Teraz žijem v krajinách, kde to tak nie je, nebudem ich radšej menovať, a prvá zmienka o snehu spôsobí na cestách chaos."

"Mnoho z nás vo Fínsku vyrastá užívajúc si zimu a zimné športy. Vychováva nás to na nepoddajných, húževnatých a sebastačných ľudí, možno občas trochu šialených... Predsa sa musíme počas tých dlhých zimných mesiacov nejak zabaviť, nie? Všetky tieto elementy tvoria typickú fínsku vlastnosť, sisu. Ťažko sa to prekladá, no znamená to našu nepoddajnú mentalitu a túžbu užívať si život aj v nepriaznivých podmienkach."

V blogu spomína 47-ročný rodák z mesta Vantaa aj na svoje prvé skutočné skúsenosti s riadením automobilu. "Mal som trinásť - dodávam, že to znovu bolo v súkromnej oblasti - a napriek tomu, že som už dočiahol na pedále som potreboval sedieť na niekoľkých vankúšoch, aby som videl na cestu. Bola zima, takže všetko bolo pokryté snehom a ľadom."

"Keďže to bolo na začiatku osemdesiatych rokov, auto malo manuálnu prevodovku a žiadne zjednodušujúce prvky ako trakčnú kontrolu či posilnenie riadenia. Bola to veľmi dobrá lekcia čistého ovládania auta - išlo len o mňa, moje ruky a nohy, preciťovanie tohoto rozdielu medzi priľnavosťou a šmykom, plynulo synchronizujúc každú premennú do plynového a brzdového pedálu a riadenia pri samozrejme neustálej snahe byť rýchly."

"Sneh a ľad sú teda základnými lekciami, keď sa vo Fínsku učíte jazdiť. Naučíte sa rýchlo vycítiť, že ste v šmyku či sa do neho dostávate a ktorá náprava pôjde prvá, alebo či to bude celé auto. Vaše telo sa prispôsobí signálom, ktoré mu posiela auto. Niet pochýb o tom, že to vám pomáha na ceste k tomu, aby ste sa stali skutočným pretekárom," dodáva Mika Häkkinen.



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Keith Yandle či Alex Goligoski už stihli vymeniť status neobmedzených voľných agentov za podpísanú zmluvu, no na letnom trhu ostáva stále poriadna várka voľných hráčov.
Slovenská hokejová reprezentácia odštartuje nastávajúcu sezónu netradične skoro.
"Ja som za sebou dvere nezabuchol a uvidíme či mi dá košický klub niekedy v budúcnosti šancu. Ja osobne by som s návratom domov problém nemal. Teraz sa ale sústredím na novú výzvu a chcem tam urobiť dobré meno nášmu hokeju," hovorí R. Jenčík pre hokej.sk
"Keď som počul, že zahlásili moje meno, bolo to neuveriteľné. Splnil sa mi sen. Je to pre mňa výnimočný moment, aj pre moju rodinu a priateľov, niečo, na čo si budem pamätať do konca života," uviedol Matthews
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Kto povedie Španielsko? Nájsť nového trénera je priam nadľudská úloha
Del Bosque to síce ešte oficiálne nepotvrdil, no nie je žiadnym tajomstvom, že 65-ročný rodák zo Salamancy nebude po osemfinálovej prehre s Talianskom pokračovať na lavičke „La Furia Roja"
foto
Trnava chce opäť postúpiť cez Hibernians, začne bez divákov
"Fanúšikovia celú sezónu stáli za nami, tešili sa na európsky pohár a teraz ho neuvidia. Urobíme všetko, aby sme postúpili do druhého predkola," uviedol Karhan
foto
Osem francúzskych polčasov
Koľko sme toho na EURO 2016 naozaj ukázali? Pozrime sa na to rečou čísel. Tie, samozrejme, nie sú všetko. Umelecký dojem z našej hry bol však približne zodpovedajúci štatistikám
foto
Prečo sa Anglicko porúčalo zo šampionátu predčasne? Tu je desať dôvodov!
Anglicko opustilo EURO 2016 neslávnym spôsobom, keď v pondelok večer podľahlo Islandu 1:2. Akých chýb sa hrdý Albión na čele s trénerom Hodgsonom dopustil?
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    Williams mal parádne zastávky, najlepšiu za 1,92, najhoršiu za 2,18s!
    Williams naďalej pokračuje v neuveriteľnej práci v boxoch a v azerbajdžanskom Baku dokázal jazdca prvýkrát v tejto sezóne "vybaviť" za menej ako dve sekundy.
    Bottas zboril historický rekord F1, v uliciach Baku mu namerali 378 km/h!
    Williams potvrdil, že s monopostom Valtteriho Bottasa dosiahol v sobotu rýchlosť 378 km/h. Podarilo sa mu to na klasických cestách v uliciach Baku!
    FIA potvrdila, že Alonso zažil pri nehode až tri extrémne preťaženia
    V novom magazíne Auto sa objavili zaujímavé informácie týkajúce sa nehody Fernanda Alonsa. Bola vôbec prvou, ktorú nasnímali nové 'high-speed' kamery.
    Sorrell chce v F1 virtuálnu realitu a odkazuje: Treba ísť tam, kde je rast
    "Ako som povedal na začiatku, všetko je to boj o čas, ktorí ľudia majú. Dnes máte milióny možností, ako ho stráviť. Práve v tom je asi najväčší rozdiel oproti roku 1968," usmial sa Martin Sorrell.
    VIDEO: Takto sa zmenia monoposty od budúceho roku
    Technický analytik Motorsport.com Giorgio Piola predstavil peknú animáciu porovnania monopostov pre roky 2016 a 2017.
    Od Panisovho monackého víťazstva uplynulo už dvadsať rokov!
    "Po najlepšom čase z 'warmupu' som si začal veriť, a keď začalo pršať, tak ešte viac: Milujem dážď! Bol som celkom pokojný a koncentrovaný, lebo som niečo tušil. Ťažko to vysvetliť. Bolo to však niečo, čo som cítil..." spomína Olivier Panis.

    Archív správ

    Jún 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
        1 2 3 4 5
    6 7 8 9 10 11 12
    13 14 15 16 17 18 19
    20 21 22 23 24 25 26
    27 28 29 30      

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City