Häkkinen: Prečo sú Fíni takí dobrí pretekári? Vďaka zime
Autor: Anna Lichvarčíková   |   Publikované: Friday, 1. January 2016, 09:25
13944

Vo svojom ostatnom blogu na stránke McLarenu sa Mika Häkkinen venuje tomu, prečo sú Fíni takí dobrí pretekári. Počas rokov mu túto otázku udelilo množstvo novinárov, ako keby išlo o genetickú predispozíciu, klimatické podmienky či dokonca vodu, píše Häkkinen. Avšak štatistiky hovoria jasne: Fínsko vyprodukovalo v pomere k počtu obyvateľov najviac majstrov sveta v motoristických športoch vôbec.

"Určite nemáme továreň na pretekárov niekde v Laponsku (najsevernejšia a najväčšia časť Fínska, pozn. red.), aj to som už niekde počul," smeje sa.

"Možno je to preto, že začíname skoro. V mojom prípade dokonca ešte predtým, než som dosiahol na pedále - mal som dva roky. Takmer každá rodina vo Fínsku má chatu a tá naša mala dlhú súkromnú príjazdovú cestu. Raz sme takto boli v aute a otec mi povedal, nech si mu sadnem na kolená a držal som volant. To bol môj prvý kontakt s jazdením a zamiloval som si to," spomína dvojnásobný majster sveta.

"V motokárach som začal ako deväťročný a už vtedy som sa naučil niekoľko podstatných lekcií o súperení na trati: je potrebné byť v bezpečí, dať ostatným priestor pri predbiehaní a neobiť niekde kolesá. No ale že sa to deväťročný chalan naučí v motokárach? To vo Fínsku nie je vôbec nezvyčajné."

Fínsko ako krajina má približne rovnaký počet obyvateľov ako Slovensko, ale je až sedemkrát väčšie rozlohou a tretina jeho územia leží za polárnym kruhom. Fíni teda vyrastajú vonku, v snehu a bez schopnosti jazdiť na šmykľavých cestách sa tam ďaleko nedostanete. "Teraz žijem v krajinách, kde to tak nie je, nebudem ich radšej menovať, a prvá zmienka o snehu spôsobí na cestách chaos."

"Mnoho z nás vo Fínsku vyrastá užívajúc si zimu a zimné športy. Vychováva nás to na nepoddajných, húževnatých a sebastačných ľudí, možno občas trochu šialených... Predsa sa musíme počas tých dlhých zimných mesiacov nejak zabaviť, nie? Všetky tieto elementy tvoria typickú fínsku vlastnosť, sisu. Ťažko sa to prekladá, no znamená to našu nepoddajnú mentalitu a túžbu užívať si život aj v nepriaznivých podmienkach."

V blogu spomína 47-ročný rodák z mesta Vantaa aj na svoje prvé skutočné skúsenosti s riadením automobilu. "Mal som trinásť - dodávam, že to znovu bolo v súkromnej oblasti - a napriek tomu, že som už dočiahol na pedále som potreboval sedieť na niekoľkých vankúšoch, aby som videl na cestu. Bola zima, takže všetko bolo pokryté snehom a ľadom."

"Keďže to bolo na začiatku osemdesiatych rokov, auto malo manuálnu prevodovku a žiadne zjednodušujúce prvky ako trakčnú kontrolu či posilnenie riadenia. Bola to veľmi dobrá lekcia čistého ovládania auta - išlo len o mňa, moje ruky a nohy, preciťovanie tohoto rozdielu medzi priľnavosťou a šmykom, plynulo synchronizujúc každú premennú do plynového a brzdového pedálu a riadenia pri samozrejme neustálej snahe byť rýchly."

"Sneh a ľad sú teda základnými lekciami, keď sa vo Fínsku učíte jazdiť. Naučíte sa rýchlo vycítiť, že ste v šmyku či sa do neho dostávate a ktorá náprava pôjde prvá, alebo či to bude celé auto. Vaše telo sa prispôsobí signálom, ktoré mu posiela auto. Niet pochýb o tom, že to vám pomáha na ceste k tomu, aby ste sa stali skutočným pretekárom," dodáva Mika Häkkinen.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Miloš Říha: "Je mi ľúto divákov, hráčov, trochu sa hanbím za hokej. Hráči ťažko udržia nervy po tom, čo sa na nich ženie. Hráme skoro na dve päťky a ešte sme za to neustále trestaní"
"Minulý piatok v Banskej Bystrici som odchytal päťstý zápas v našej najvyššej súťaži. Povedal som to vedeniu, dali mi pamätný dres," povedal Križan
"Momentálne nie sme spokojní s tým, čo predvádzame. Musíme sa vrátiť k našej hre. Nemôžeme sa pozerať na to, proti komu hráme, ale musíme hrať to, čo sme hrali predtým. V posledných dvoch zápasoch sme to neboli my," hovorí Surový
Po nečakanej, už tretej prehre so Žilinou v aktuálnom ročníku najvyššej slovenskej hokejovej súťaže, si hráči spod Zobora napravili reputáciu v zápase s Martinom, ktorý zvládli hladko v pomere 3:0.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Žilina zdolala Trenčín rozdielom triedy (video)
Adrián Guľa: "Výsledok si veľmi cením a gratulujem chalanom, že potešili výsledkom nás, aj fanúšikov a zdolali nepríjemného súpera"
foto
ViOn proti Podbrezovej zaknihoval tretie víťazstvo v rade (video)
Juraj Jarábek: "Vedeli sme, že ideme hrať s kvalitným súperom. Chlapcom sme celý týždeň vštepovali, že musia hrať so srdcom a nakoniec budú odmenení"
foto
Prešov sa rozlúčil so štadiónom remízou (video)
Miroslav Jantek: "Myjavčanom sme prakticky darovali gól po štandardnej situácii, ale neskôr sme mali šťastie, keď nás zachránila žŕdka. Chceli sme dnes získať tri body"
foto
El Clasico nerozhodne, Ramos venoval gól Chapecoense (video)
Výsledky stretnutí štrnásteho kola španielskej La Ligy
 

    Magazín F1.sk

    Šéfovia tímov zvolili za najlepšieho jazdca Hamiltona, druhý skončil Verstappen!
    Šéfovia jednotlivých tímov Formuly 1 zvolili vo výročnej ankete Autosportu za najlepšieho jazdca Lewisa Hamiltona. Na druhom mieste sa objavilo meno rastúcej hviezdy Maxa Verstappena, nový majster sveta Nico Rosberg skončil až tretí.
    Fotogaléria: Ferrari, Mercedes a Red Bull naposledy preverili vyvíjané pneumatiky
    Ferrari v utorok nasadilo Kimiho Räikkönena, Mercedes do auta posadil Lewisa Hamiltona a neskôr Pascala Wehrleina, v Red Bulle by mali alternovať Daniel Ricciardo a Max Verstappen.
    FIA potvrdila finálny kalendár pre rok 2017
    Formula 1 sa vďaka aktuálnemu kroku vyhne termínovej kolízii s 24-hodinovkou v Le Mans a Veľká cena Európy v Baku bude posunutá o sedem dní. Ideálne je to aj z toho pohľadu, že z Kanady sa zástupcovia tímov nebudú musieť náhliť.
    Nico Rosberg sa svojim rodičom poďakoval dojímavým videom
    Nico Rosberg pri príležitosti získania majstrovského titulu uverejnil aj dojímavé video s komentárom "Danke Mama und Papa ❤❤", ktoré hovorí za všetko.
    Pirelli predstavilo pneumatiky pre rok 2017: To sú gumiská...
    "Dostali sme jasné ciele: autá by mali byť na okruhu v Barcelone oproti minulému roku o štyri až päť sekúnd na kolo rýchlejšie," pripomenul športový šéf Pirelli Paul Hembery.
    Najmilší rozhovor Lewisa Hamiltona: Odpovede na otázky malej Chloe
    Jazdci F1 si počas svojej kariéry odbijú množstvo rozhovorov, ktoré väčšinou vyzerajú takmer úplne rovnako. Mercedes sa však rozhodol pripraviť Lewisovi Hamiltonovi milý rozhovor s otázkami, na ktoré neodpovedá každý deň.
    Aki Hintsa: Formula 1 je najfascinujúcejším laboratóriom
    Aki Hintsa sa v priebehu minulého roku dozvedel, že jeho zdravotný stav je veľmi vážny. Ničila ho postupujúca rakovina a podľa lekárov mu ostávali posledné dva mesiace života. Toto obdobie napokon natiahol na viac ako rok, no mocnejšiemu živlu sa neubránil. Zomrel v utorok 15. novembra 2016.

    Archív správ

    December 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 31  

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City