Häkkinen: Prečo sú Fíni takí dobrí pretekári? Vďaka zime
Autor: Anna Lichvarčíková   |   Publikované: Friday, 1. January 2016, 09:25
13944

Vo svojom ostatnom blogu na stránke McLarenu sa Mika Häkkinen venuje tomu, prečo sú Fíni takí dobrí pretekári. Počas rokov mu túto otázku udelilo množstvo novinárov, ako keby išlo o genetickú predispozíciu, klimatické podmienky či dokonca vodu, píše Häkkinen. Avšak štatistiky hovoria jasne: Fínsko vyprodukovalo v pomere k počtu obyvateľov najviac majstrov sveta v motoristických športoch vôbec.

"Určite nemáme továreň na pretekárov niekde v Laponsku (najsevernejšia a najväčšia časť Fínska, pozn. red.), aj to som už niekde počul," smeje sa.

"Možno je to preto, že začíname skoro. V mojom prípade dokonca ešte predtým, než som dosiahol na pedále - mal som dva roky. Takmer každá rodina vo Fínsku má chatu a tá naša mala dlhú súkromnú príjazdovú cestu. Raz sme takto boli v aute a otec mi povedal, nech si mu sadnem na kolená a držal som volant. To bol môj prvý kontakt s jazdením a zamiloval som si to," spomína dvojnásobný majster sveta.

"V motokárach som začal ako deväťročný a už vtedy som sa naučil niekoľko podstatných lekcií o súperení na trati: je potrebné byť v bezpečí, dať ostatným priestor pri predbiehaní a neobiť niekde kolesá. No ale že sa to deväťročný chalan naučí v motokárach? To vo Fínsku nie je vôbec nezvyčajné."

Fínsko ako krajina má približne rovnaký počet obyvateľov ako Slovensko, ale je až sedemkrát väčšie rozlohou a tretina jeho územia leží za polárnym kruhom. Fíni teda vyrastajú vonku, v snehu a bez schopnosti jazdiť na šmykľavých cestách sa tam ďaleko nedostanete. "Teraz žijem v krajinách, kde to tak nie je, nebudem ich radšej menovať, a prvá zmienka o snehu spôsobí na cestách chaos."

"Mnoho z nás vo Fínsku vyrastá užívajúc si zimu a zimné športy. Vychováva nás to na nepoddajných, húževnatých a sebastačných ľudí, možno občas trochu šialených... Predsa sa musíme počas tých dlhých zimných mesiacov nejak zabaviť, nie? Všetky tieto elementy tvoria typickú fínsku vlastnosť, sisu. Ťažko sa to prekladá, no znamená to našu nepoddajnú mentalitu a túžbu užívať si život aj v nepriaznivých podmienkach."

V blogu spomína 47-ročný rodák z mesta Vantaa aj na svoje prvé skutočné skúsenosti s riadením automobilu. "Mal som trinásť - dodávam, že to znovu bolo v súkromnej oblasti - a napriek tomu, že som už dočiahol na pedále som potreboval sedieť na niekoľkých vankúšoch, aby som videl na cestu. Bola zima, takže všetko bolo pokryté snehom a ľadom."

"Keďže to bolo na začiatku osemdesiatych rokov, auto malo manuálnu prevodovku a žiadne zjednodušujúce prvky ako trakčnú kontrolu či posilnenie riadenia. Bola to veľmi dobrá lekcia čistého ovládania auta - išlo len o mňa, moje ruky a nohy, preciťovanie tohoto rozdielu medzi priľnavosťou a šmykom, plynulo synchronizujúc každú premennú do plynového a brzdového pedálu a riadenia pri samozrejme neustálej snahe byť rýchly."

"Sneh a ľad sú teda základnými lekciami, keď sa vo Fínsku učíte jazdiť. Naučíte sa rýchlo vycítiť, že ste v šmyku či sa do neho dostávate a ktorá náprava pôjde prvá, alebo či to bude celé auto. Vaše telo sa prispôsobí signálom, ktoré mu posiela auto. Niet pochýb o tom, že to vám pomáha na ceste k tomu, aby ste sa stali skutočným pretekárom," dodáva Mika Häkkinen.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Piatkové ôsme kolo Tipsport ligy naservíruje priaznivcom hokeja hneď dva veľké šlágre. Pod Zoborom na seba narazia jediné dva doposiaľ neporazené tímy v riadnom hracom čase a vo Zvolene odohrajú ďalšie derby rivalov od rieky Hron.
"Je bolestivé, ako to vyvrcholilo. No treba si otvoriť oči. Bolo veľkolepé, ako sme si tu počínali. Obrátili sme naruby všetky papierové predpoklady a postarali sme sa o pekelné finále, ktoré nikto neočakával," povedal tréner Krueger
"Nejaké rezervy tam ešte určite budú, ale dovolím si povedať, že po korčuliarskej stránke som sa vo Fínsku zlepšil. Dokonca som tam mal aj individuálne tréningy s krasokorčuliarskou trénerkou," hovorí D. Boldižár pre hokej.sk
"Teraz sa nám lúčil Jurko Kuric, tak nás na rozlúčku potešil kurčiatkami. Milan Jurčina nám pred svojim odchodom nechal v šatni po rumbe a lízatku. Vždy si tam niečo nájdeme. Sme tam jedna partia a spoločne ťaháme za jeden povraz," hovorí pre hokej.sk Martin Kriška.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Balaj po Málage: Pred takou skvelou kulisou som ešte nehral (video)
„Po futbalovej stránke sa mi páči Mario Balotelli. Nemôžem povedať, že mám vysnívaný konkrétny klub. Momentálne musím na sebe tvrdo pracovať tuto v Nitre, neskôr sa budeme môcť baviť o tejto téme konkrétnejšie,“ zamyslel sa Filip Balaj
foto
Holoubek po skalpe Interu: Zaplávali sme si dobre (video)
"Začali sme zle, pretože sme k zápasu pristúpili hrozne. S profesionálnym prístupom to nemalo nič spoločné. Ale to vôbec neznižuje výkon Sparty. Tá si víťazstvo bezpochyby zaslúžila," zložil kompliment súperovi De Boer
foto
Boris Bališ: Výborne funguje zmes mladých a skúsených hráčov
„Síce sme sa ťažšie rozbiehali, ale dostali sme sa na víťaznú vlnu a nálada je naozaj skvelá. Najbližšie nás čakajú štyri náročné zápasy, ak ich zvládneme, môžeme byť pokojne aj prví,“ verí Bališ
foto
Nitra sa vyrovnala španielskemu majstrovi, Kuruc: Môžeme hrať lepšie (video)
„Keby sme nadviazali na ligové výkony, zápas by bol pre divákov ešte zaujímavejší. Neboli sme slabším mužstvom, no musím povedať, že sme sa neprezentovali úplne takou hrou, akou sme chceli," konštatoval tréner Nitranov Kuruc
 

    Magazín F1.sk

    Chcete byť mechanikom v F1? Pripravte sa aj na 22-hodinové šichty
    "Je to poriadne stresujúca práca, no keď všetko vychádza, je to naozaj neuveriteľné. Keď prídu do boxov dve autá naraz a vy tých druhých porazíte práve vďaka zastávke v boxoch, celý tím má byť na čo hrdý," hovorí v otvorenom rozhovore Kenny Handkammer, bývalý šéfmechanik Red Bullu.
    Zvieratá na pretekárskej trati: Čo všetko už navštívilo súťažné okruhy? (VIDEO)
    Počas víkendu v Singapure sa na súťažnej trati objavil varan. História Formuly 1 pamätá veľké množstvo podobných prípadov.
    Bernd Mayländer: Aj takáto je práca vodiča safety caru
    "Spravidla idem tak na 95 až 98 percent toho, čo auto dokáže. V televízii to pochopiteľne vyzerá oproti autu F1 strašidelne pomaly. A aj to tak je. Pri plnom výkone strácam na Formulu 1 na jednom kilometri približne desať sekúnd," hovorí absolvent 300 veľkých cien.
    Maršál a autá rútiace sa 300 km/h: FIA je znepokojená (VIDEO)
    "Berieme to veľmi vážne," povedal hovorca FIA. "Nechceme hádzať vinu na jedného človeka. Spravíme však všetko pre to, aby sa to už neopakovalo."
    Carey: Formulu 1 nemôže riadiť diktátor
    "Nemôžete vždy vyhovieť každému, no musíte pochopiť, čo všetci chcú, a na základe toho hľadať správnu cestu. Jasné, nie je to úloha pre komisiu, pretože komisie zvyknú byť byrokratické, no nemôžeme tu ani mať diktátora, aj keď tu je na to asi každý zvyknutý."
    Bertrand Gachot a neuveriteľný príbeh vedúci k Schumiho premiére
    "Obom nám do očí vybehli slzy, pretože polovicu som vystriekal na seba a polovicu na neho. Nemal som totiž čas nejako to namieriť. Ale nepobili sme sa, nikto nikomu neublížil. Tak som si myslel, že to všetko dobre dopadne," spomína Bertrand Gachot.

    Archív správ

    September 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30    

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 10 ms. :: Country :: Region :: City