Newey priznal, že po roku 2013 bol poriadne unavený
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Utorok, 5. január 2016, 10:54

Adrian Newey má 57 rokov a o motoristické súťaženie sa zaujíma takmer polstoročie. Svoju vášeň pre pretekárske autá objavil už vo veku osem rokov, kedy ho k motokáram priviedol jeho otec. Ten však mal pocit, že väčšina detí jazdí len preto, lebo to chcú ich rodičia. "Povedal mi teda, že ak chcem motokáru, musím ukázať svoju odhodlanosť," prezradil Newey pre dubajský The National. "Ku každej libre, ktorú si sám zarobím, mi pridá ešte jednu. Umýval som autá, kosil som trávniky a podobné veci. Vďaka tomu som nazbieral peniaze na starú motokáru a začal som s jej úpravou. Práve toto upravovanie posilnilo môj záujem prísť do motoršportu v pozícii inžiniera..."

Zvyšok príbehu je už pomerne známy. Newey vyštudoval špičkovú školu v Southamptone a veľmi skoro sa dostal do Formuly 1: podarilo sa mu to okamžite po promovaní, kedy začal pôsobiť pod známym Harveym Postlethwaitom. "Mal som veľké šťastie, že do motoršportu som sa dostal už ako mladík. Bolo to v roku 1980 a keď ste už raz v športe, je to všetko ľahšie," skonštatoval Angličan, ktorý za roky svojho pôsobenia dizajnoval autá aj pre jazdcov ako Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Mika Häkkinen, David Coulthard či Sebastian Vettel. Konštruktérsky titul vybojoval s Williamsom, McLarenom i Red Bullom Racing.

Súčasné pravidlá mu však veľmi nevyhovujú a nič mimoriadne si nesľubuje ani od zamýšľaných zmien týkajúcich sa roku 2017. "V 70. či 80. rokoch minulého storočia sme videli veľa rôznych typov áut, pretože pravidlá boli relatívne voľné. Ak by sme teraz všetky monoposty namaľovali na bielo, museli by ste sa dosť vyznať, aby ste ich vedeli rozlíšiť. Zmeny pravidiel vždy poskytnú príležitosť spraviť niečo inak. Ale zmeny pre rok 2017 nie sú dosť veľké na to, aby sme videli niečo príliš odlišné od súčasnosti. Budeme mať o niečo širšie pneumatiky a o niečo upravenú aerodynamiku. Nič zásadne rozdielne."

Newey dostal otázku, či je dominancia Mercedesu a Ferrari 'nezdravá', no na tento verdikt nechcel príliš pristúpiť. "Nezdravé je ale hlavne to, že všetkému dominujú motory," rozhorčil sa. "Pravidlá pre šasi sú príliš tesné, no pre motory veľmi voľné. Okrem toho si treba uvedomiť, že Mercedes a Ferrari ako výrobcovia motorov nedodávajú svojim zákazníkom ten istý motor. Nedodajú im rovnaký softvér a pritom práve softvér je dnes veľmi dôležitý. Momentálne je to tak, že Mercedes má veľmi dobrý a veľmi výkonný motor, no ich zákazníci nedostanú tú istú špecifikáciu. Potom to majú so zdolaním Mercedesu ťažké. Motor Ferrari nie je až taký dobrý ako Mercedes, ale aj tak je dobrý. O zákazníkoch pritom platí to isté. Sme teda v situácii, že preteky a majstrovstvá môže vyhrať len továrenský tím Mercedesu a možno továrenský tím Ferrari. Všetkému dominuje motor. Pre Formulu 1 je to veľmi nezdravá situácia. Možno v budúcnosti bude môcť vyhrať aj Honda, ale teraz nie."

Odborník Red Bullu navrhuje takú zmenu pravidiel, aby odberatelia motorov nedostávali len rovnaký hardvér, ale aj rovnaké palivo a rovnaký softvér. Potom by to vraj bolo lepšie. "Ďalej ide o to, aby sme do hry dostali nových ľudí, možno Audi. Toto je ale komplikovanejšie, pretože náklady pre výrobcov sú momentálne obrovské. Sú ďaleko cez 200 miliónov eur, možno aj blízko k 300 miliónom. Je to niečo obrovské. Alternatívu už navrhla FIA - je ňou odlišný motor z dielne FIA, ktorý by mohli využiť aj malé tímy. Myslím si, že to by bolo veľmi dobré riešenie. Výrobcovia ho však nechcú, takže je to boj."

Neweyho plány do budúcnosti sú aj pre všetko spomenuté sčasti nejasné. "Zo svojej pozície som trochu ustúpil a venujem sa aj iným projektom. Svoju kariéru som si ale mimoriadne užil. Bola fantastická. Pred definitívnym koncom by som sa rád zapojil aj do iných oblastí inžinieringu. Plánujem sa pustiť aj do projektov cestných áut a niečo málo som odviedol aj pre jachtársky America’s Cup. Stimulujem sa takýmito rôznymi vecami, no musím uznať, že na konci štyroch majstrovských rokov (2010 až 2013) som bol dosť unavený. Formula 1 je o vysokom tlaku a keď to robíte rok čo rok, vie to byť poriadne vyčerpávajúce. Cítil som, že potrebujem prestávku a tak som trochu ustúpil. Naďalej som v hre, ale trochu v ústraní," dodal Adrian Newey.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

“Poprad mal o mňa záujem. Vlastne, ja už keď som sa nedohodol v Tappare na pokračovaní, tak ma kontaktovali. Myslím si, že som spravil dobré rozhodnutie, keď som sa upísal Popradu,“ povedal Pajpach
Do třineckej šatne vchádzal po poslednom zápase na Tatranskom pohári ako posledný a nebol sám. Za ruku si do nej viedol aj synčeka Adamka oblečeného do dresu Amuru Chabarovsk.
Najstarší hokejový turnaj na Slovensku napísal už svoju 69. kapitolu. A hoci má už Tatranský pohár bradu ako Matuzalem, drží sa stále vo výbornej kondícii. Tento ročník sa dokonca do histórie zapíše ako jeden z najlepšie obsadených vôbec
Andrej Kmeč: "Bolo vidieť na chalanoch, že mali chuť. Chceli pred domácimi divákmi vybojovať prvé víťazstvo v Lige majstrov"
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Šošoni rozdrvili Trenčín (video)
"Bol to perfektný večer a som rád, že chlapci zdolali úradujúceho majstra dominantným spôsobom. Fanúšikovia vytvorili zápasu plnohodnotnú atmosféru," povedal Guľa
foto
Myjava porazila Prešov najtesnejším rozdielom (video)
"Vedeli sme, že po krídlach je šanca, ale finálna fáza nebola taká, aká by mala byť. Centre nemali presného adresáta, preto sme dali len jeden gól," hodnotil Radványi
foto
Man City na čele tabuľky (video)
Výsledky zápasov tretieho kola anglickej Premier League
foto
Mucha vidí remízu ako zaslúženú, pre Jakubecha sú to stratené dva body (video)
"Beriem to ako stratu dvoch bodov. Aj ja aj Mucha sme mali robotu, bohužiaľ pre nás, šancí sme mali dostatok, pýtalo si to gól“ hľadal ťažko slová sklamaný Jakubech
 

    Magazín F1.sk

    Ako sa šéf FIA snažil zablokovať Kimiho debut v F1
    Magazín Autosport zaspomínal na sezónu 2000 a jej najväčšie príbehy, medzi ktoré patril aj testovací debut Kimiho Räikkönena v monoposte Sauberu a následná snaha Maxa Mosleyho zabrániť tímu zamestnať ho do svojej jazdeckej dvojice.
    Najlepšie vyjadrenia Enza Ferrariho (ANKETA)
    "Pretekárske autá nie sú krásne ani škaredé. Krásnymi sa stanú vtedy, keď vyhrajú," povedal kedysi Ferrari.
    Desať rokov od debutovej výhry Jensona Buttona
    Brit si na prvú zo svojich pätnástich výhier musel počkať najdlhšie zo všetkých súčasných jazdcov Formuly 1 - získal ju až pri 113. štarte na VC Maďarska, 6. augusta 2006.
    Hľadá sa nový diktátor. Zn.: URGENTNE!
    "Nikdy nesmieš ľuďom prezradiť, že šéfuješ bordelu. Musíš predstierať, že je to hotel a bordel prevádzkovať v pivnici."
    Lauda a jeho lekár spomínajú na osudný rok 1976
    "Raz som bol taký slabý, že som sa videl padať dozadu do hlbokej diery. Cítil som teplo a pomyslel som si: Teraz zomieraš! Ja som však nechcel zomrieť, chcel som žiť. A preto som bojoval," hovorí Niki Lauda.
    Pirelli začalo testovať širšie pneumatiky (FOTO)
    Pirelli rozbehlo od prvého augustového dňa testy nových širších pneumatík určených pre rok 2017. Do upraveného monopostu Ferrari SF15-T zasadol v pondelok Sebastian Vettel, v utorok ho nahradil Esteban Gutiérrez.

    Archív správ

    August 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
    1 2 3 4 5 6 7
    8 9 10 11 12 13 14
    15 16 17 18 19 20 21
    22 23 24 25 26 27 28
    29 30 31        

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 62 ms. :: Country :: Region :: City