Newey priznal, že po roku 2013 bol poriadne unavený
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Utorok, 5. január 2016, 10:54

Adrian Newey má 57 rokov a o motoristické súťaženie sa zaujíma takmer polstoročie. Svoju vášeň pre pretekárske autá objavil už vo veku osem rokov, kedy ho k motokáram priviedol jeho otec. Ten však mal pocit, že väčšina detí jazdí len preto, lebo to chcú ich rodičia. "Povedal mi teda, že ak chcem motokáru, musím ukázať svoju odhodlanosť," prezradil Newey pre dubajský The National. "Ku každej libre, ktorú si sám zarobím, mi pridá ešte jednu. Umýval som autá, kosil som trávniky a podobné veci. Vďaka tomu som nazbieral peniaze na starú motokáru a začal som s jej úpravou. Práve toto upravovanie posilnilo môj záujem prísť do motoršportu v pozícii inžiniera..."

Zvyšok príbehu je už pomerne známy. Newey vyštudoval špičkovú školu v Southamptone a veľmi skoro sa dostal do Formuly 1: podarilo sa mu to okamžite po promovaní, kedy začal pôsobiť pod známym Harveym Postlethwaitom. "Mal som veľké šťastie, že do motoršportu som sa dostal už ako mladík. Bolo to v roku 1980 a keď ste už raz v športe, je to všetko ľahšie," skonštatoval Angličan, ktorý za roky svojho pôsobenia dizajnoval autá aj pre jazdcov ako Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Mika Häkkinen, David Coulthard či Sebastian Vettel. Konštruktérsky titul vybojoval s Williamsom, McLarenom i Red Bullom Racing.

Súčasné pravidlá mu však veľmi nevyhovujú a nič mimoriadne si nesľubuje ani od zamýšľaných zmien týkajúcich sa roku 2017. "V 70. či 80. rokoch minulého storočia sme videli veľa rôznych typov áut, pretože pravidlá boli relatívne voľné. Ak by sme teraz všetky monoposty namaľovali na bielo, museli by ste sa dosť vyznať, aby ste ich vedeli rozlíšiť. Zmeny pravidiel vždy poskytnú príležitosť spraviť niečo inak. Ale zmeny pre rok 2017 nie sú dosť veľké na to, aby sme videli niečo príliš odlišné od súčasnosti. Budeme mať o niečo širšie pneumatiky a o niečo upravenú aerodynamiku. Nič zásadne rozdielne."

Newey dostal otázku, či je dominancia Mercedesu a Ferrari 'nezdravá', no na tento verdikt nechcel príliš pristúpiť. "Nezdravé je ale hlavne to, že všetkému dominujú motory," rozhorčil sa. "Pravidlá pre šasi sú príliš tesné, no pre motory veľmi voľné. Okrem toho si treba uvedomiť, že Mercedes a Ferrari ako výrobcovia motorov nedodávajú svojim zákazníkom ten istý motor. Nedodajú im rovnaký softvér a pritom práve softvér je dnes veľmi dôležitý. Momentálne je to tak, že Mercedes má veľmi dobrý a veľmi výkonný motor, no ich zákazníci nedostanú tú istú špecifikáciu. Potom to majú so zdolaním Mercedesu ťažké. Motor Ferrari nie je až taký dobrý ako Mercedes, ale aj tak je dobrý. O zákazníkoch pritom platí to isté. Sme teda v situácii, že preteky a majstrovstvá môže vyhrať len továrenský tím Mercedesu a možno továrenský tím Ferrari. Všetkému dominuje motor. Pre Formulu 1 je to veľmi nezdravá situácia. Možno v budúcnosti bude môcť vyhrať aj Honda, ale teraz nie."

Odborník Red Bullu navrhuje takú zmenu pravidiel, aby odberatelia motorov nedostávali len rovnaký hardvér, ale aj rovnaké palivo a rovnaký softvér. Potom by to vraj bolo lepšie. "Ďalej ide o to, aby sme do hry dostali nových ľudí, možno Audi. Toto je ale komplikovanejšie, pretože náklady pre výrobcov sú momentálne obrovské. Sú ďaleko cez 200 miliónov eur, možno aj blízko k 300 miliónom. Je to niečo obrovské. Alternatívu už navrhla FIA - je ňou odlišný motor z dielne FIA, ktorý by mohli využiť aj malé tímy. Myslím si, že to by bolo veľmi dobré riešenie. Výrobcovia ho však nechcú, takže je to boj."

Neweyho plány do budúcnosti sú aj pre všetko spomenuté sčasti nejasné. "Zo svojej pozície som trochu ustúpil a venujem sa aj iným projektom. Svoju kariéru som si ale mimoriadne užil. Bola fantastická. Pred definitívnym koncom by som sa rád zapojil aj do iných oblastí inžinieringu. Plánujem sa pustiť aj do projektov cestných áut a niečo málo som odviedol aj pre jachtársky America’s Cup. Stimulujem sa takýmito rôznymi vecami, no musím uznať, že na konci štyroch majstrovských rokov (2010 až 2013) som bol dosť unavený. Formula 1 je o vysokom tlaku a keď to robíte rok čo rok, vie to byť poriadne vyčerpávajúce. Cítil som, že potrebujem prestávku a tak som trochu ustúpil. Naďalej som v hre, ale trochu v ústraní," dodal Adrian Newey.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

„Zápas sa hodnotí ťažko. Totálne sme zbabrali úvod. V prvej tretine sme inkasovali päť gólov a potom sa už hrá veľmi ťažko,“ hľadal správne slová obranca Popradu Mário Kurali
„Padli sme na dno, verím, že sa z neho odrazíme. Keď začneme dávať góly, prídu aj výsledky,“ verí skúsený útočník Kamil Brabenec
"Pre divákov to bolo pekné, ale nemôžeme dostať doma šesť gólov. To jednoducho nejde. S piatimi gólmi musíme doma vyhrávať. Vzadu to jednoducho nie je ono," hovorí Juraj Majdan
"Miestami sme sa na seba s chalanmi z Košíc pozerali a nechápavo krútili hlavami. Toľko šancí sa často nevidí a všetci sme si to užívali. Tréneri z nás ale asi šediveli," pousmial sa Marek Slovák
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Tévez sa "vyhráža" ukončením kariéry, agent: Carlos je Carlos (video)
“Sú chvíle, keď je rozvášnený a robí takéto zbrklé rozhodnutia založené na jeho momentálnych pocitoch. Ak “vychladne“ a s pokojom povie, že je unavený a končí, až vtedy to bude myslieť naozaj vážne,“ povedal Joorabchian
foto
Preview: Podbrezová ide k lídrovi bodovať, Slovan musí zabrať naplno
„Na žilinskej umelej tráve to bude veľmi náročné. Majú dobré mužstvo, no my sme zatiaľ neprehrali. Od prvej minúty si budeme zakladať na dobrej defenzíve, verím, že si vypracujeme nejaké šance,“ povedal Patrik Vajda
foto
Scholes vyzdvihuje Liverpool: Môžu získať titul
"Trochu sa obávam o ich defenzívu, na druhej strane, v ofenzíve sú nezastaviteľní, čo dokazujú v každom jednom zápase. Vyzerajú, že dokážu kedykoľvek skórovať," pochválil útočnú hru Liverpoolu Scholes
foto
Balaj po Málage: Pred takou skvelou kulisou som ešte nehral (video)
„Po futbalovej stránke sa mi páči Mario Balotelli. Nemôžem povedať, že mám vysnívaný konkrétny klub. Momentálne musím na sebe tvrdo pracovať tuto v Nitre, neskôr sa budeme môcť baviť o tejto téme konkrétnejšie,“ zamyslel sa Filip Balaj
 

    Magazín F1.sk

    Chcete byť mechanikom v F1? Pripravte sa aj na 22-hodinové šichty
    "Je to poriadne stresujúca práca, no keď všetko vychádza, je to naozaj neuveriteľné. Keď prídu do boxov dve autá naraz a vy tých druhých porazíte práve vďaka zastávke v boxoch, celý tím má byť na čo hrdý," hovorí v otvorenom rozhovore Kenny Handkammer, bývalý šéfmechanik Red Bullu.
    Zvieratá na pretekárskej trati: Čo všetko už navštívilo súťažné okruhy? (VIDEO)
    Počas víkendu v Singapure sa na súťažnej trati objavil varan. História Formuly 1 pamätá veľké množstvo podobných prípadov.
    Bernd Mayländer: Aj takáto je práca vodiča safety caru
    "Spravidla idem tak na 95 až 98 percent toho, čo auto dokáže. V televízii to pochopiteľne vyzerá oproti autu F1 strašidelne pomaly. A aj to tak je. Pri plnom výkone strácam na Formulu 1 na jednom kilometri približne desať sekúnd," hovorí absolvent 300 veľkých cien.
    Maršál a autá rútiace sa 300 km/h: FIA je znepokojená (VIDEO)
    "Berieme to veľmi vážne," povedal hovorca FIA. "Nechceme hádzať vinu na jedného človeka. Spravíme však všetko pre to, aby sa to už neopakovalo."
    Carey: Formulu 1 nemôže riadiť diktátor
    "Nemôžete vždy vyhovieť každému, no musíte pochopiť, čo všetci chcú, a na základe toho hľadať správnu cestu. Jasné, nie je to úloha pre komisiu, pretože komisie zvyknú byť byrokratické, no nemôžeme tu ani mať diktátora, aj keď tu je na to asi každý zvyknutý."
    Bertrand Gachot a neuveriteľný príbeh vedúci k Schumiho premiére
    "Obom nám do očí vybehli slzy, pretože polovicu som vystriekal na seba a polovicu na neho. Nemal som totiž čas nejako to namieriť. Ale nepobili sme sa, nikto nikomu neublížil. Tak som si myslel, že to všetko dobre dopadne," spomína Bertrand Gachot.

    Archív správ

    Október 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
              1 2
    3 4 5 6 7 8 9
    10 11 12 13 14 15 16
    17 18 19 20 21 22 23
    24 25 26 27 28 29 30
    31            

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 12 ms. :: Country :: Region :: City