Newey priznal, že po roku 2013 bol poriadne unavený
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Utorok, 5. január 2016, 10:54

Adrian Newey má 57 rokov a o motoristické súťaženie sa zaujíma takmer polstoročie. Svoju vášeň pre pretekárske autá objavil už vo veku osem rokov, kedy ho k motokáram priviedol jeho otec. Ten však mal pocit, že väčšina detí jazdí len preto, lebo to chcú ich rodičia. "Povedal mi teda, že ak chcem motokáru, musím ukázať svoju odhodlanosť," prezradil Newey pre dubajský The National. "Ku každej libre, ktorú si sám zarobím, mi pridá ešte jednu. Umýval som autá, kosil som trávniky a podobné veci. Vďaka tomu som nazbieral peniaze na starú motokáru a začal som s jej úpravou. Práve toto upravovanie posilnilo môj záujem prísť do motoršportu v pozícii inžiniera..."

Zvyšok príbehu je už pomerne známy. Newey vyštudoval špičkovú školu v Southamptone a veľmi skoro sa dostal do Formuly 1: podarilo sa mu to okamžite po promovaní, kedy začal pôsobiť pod známym Harveym Postlethwaitom. "Mal som veľké šťastie, že do motoršportu som sa dostal už ako mladík. Bolo to v roku 1980 a keď ste už raz v športe, je to všetko ľahšie," skonštatoval Angličan, ktorý za roky svojho pôsobenia dizajnoval autá aj pre jazdcov ako Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Mika Häkkinen, David Coulthard či Sebastian Vettel. Konštruktérsky titul vybojoval s Williamsom, McLarenom i Red Bullom Racing.

Súčasné pravidlá mu však veľmi nevyhovujú a nič mimoriadne si nesľubuje ani od zamýšľaných zmien týkajúcich sa roku 2017. "V 70. či 80. rokoch minulého storočia sme videli veľa rôznych typov áut, pretože pravidlá boli relatívne voľné. Ak by sme teraz všetky monoposty namaľovali na bielo, museli by ste sa dosť vyznať, aby ste ich vedeli rozlíšiť. Zmeny pravidiel vždy poskytnú príležitosť spraviť niečo inak. Ale zmeny pre rok 2017 nie sú dosť veľké na to, aby sme videli niečo príliš odlišné od súčasnosti. Budeme mať o niečo širšie pneumatiky a o niečo upravenú aerodynamiku. Nič zásadne rozdielne."

Newey dostal otázku, či je dominancia Mercedesu a Ferrari 'nezdravá', no na tento verdikt nechcel príliš pristúpiť. "Nezdravé je ale hlavne to, že všetkému dominujú motory," rozhorčil sa. "Pravidlá pre šasi sú príliš tesné, no pre motory veľmi voľné. Okrem toho si treba uvedomiť, že Mercedes a Ferrari ako výrobcovia motorov nedodávajú svojim zákazníkom ten istý motor. Nedodajú im rovnaký softvér a pritom práve softvér je dnes veľmi dôležitý. Momentálne je to tak, že Mercedes má veľmi dobrý a veľmi výkonný motor, no ich zákazníci nedostanú tú istú špecifikáciu. Potom to majú so zdolaním Mercedesu ťažké. Motor Ferrari nie je až taký dobrý ako Mercedes, ale aj tak je dobrý. O zákazníkoch pritom platí to isté. Sme teda v situácii, že preteky a majstrovstvá môže vyhrať len továrenský tím Mercedesu a možno továrenský tím Ferrari. Všetkému dominuje motor. Pre Formulu 1 je to veľmi nezdravá situácia. Možno v budúcnosti bude môcť vyhrať aj Honda, ale teraz nie."

Odborník Red Bullu navrhuje takú zmenu pravidiel, aby odberatelia motorov nedostávali len rovnaký hardvér, ale aj rovnaké palivo a rovnaký softvér. Potom by to vraj bolo lepšie. "Ďalej ide o to, aby sme do hry dostali nových ľudí, možno Audi. Toto je ale komplikovanejšie, pretože náklady pre výrobcov sú momentálne obrovské. Sú ďaleko cez 200 miliónov eur, možno aj blízko k 300 miliónom. Je to niečo obrovské. Alternatívu už navrhla FIA - je ňou odlišný motor z dielne FIA, ktorý by mohli využiť aj malé tímy. Myslím si, že to by bolo veľmi dobré riešenie. Výrobcovia ho však nechcú, takže je to boj."

Neweyho plány do budúcnosti sú aj pre všetko spomenuté sčasti nejasné. "Zo svojej pozície som trochu ustúpil a venujem sa aj iným projektom. Svoju kariéru som si ale mimoriadne užil. Bola fantastická. Pred definitívnym koncom by som sa rád zapojil aj do iných oblastí inžinieringu. Plánujem sa pustiť aj do projektov cestných áut a niečo málo som odviedol aj pre jachtársky America’s Cup. Stimulujem sa takýmito rôznymi vecami, no musím uznať, že na konci štyroch majstrovských rokov (2010 až 2013) som bol dosť unavený. Formula 1 je o vysokom tlaku a keď to robíte rok čo rok, vie to byť poriadne vyčerpávajúce. Cítil som, že potrebujem prestávku a tak som trochu ustúpil. Naďalej som v hre, ale trochu v ústraní," dodal Adrian Newey.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

HC Slovan Bratislava - Torpedo Nižnij Novgorod 3:2 (0:0, 1:1, 2:1)
Jeden z najlepších strelcov slovenskej hokejovej histórie Peter Bondra obliekal počas výlukovej sezóny 2004-05 popradský dres. O dekádu neskôr ho na seba navliekli aj jeho synovia David a Nicholas.
V Severnej Amerike bežná prax, na Slovensku novinka. V Poprade sa rozhodli doplniť základ svojho tímu pre nové sezóny o hokejistov, ktorých vyselektuje predsezónny skúšobný kemp. Záujem o pôsobenie v tíme Kamzíkov prekonal očakávania.
"Niekedy musí nastať aj obmena kádra, takže uvidíme ako to bude šliapať v príprave a podľa toho sa rozhodneme kto zostane a kto odíde z hráčov na skúške, respektíve z našich odchovancov," uviedol Turek
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Trenčín nevyužil šance a prehral, Kleščík: Rozhodla efektivita
"Vieme, že Legia je väčší klub ako my, ale to nič neznamená. V odvete sa pokúsime vyhrať a zabojovať o postup," uvidol Bero
foto
Efektívna Legia zaskočila Trenčín, rozhodol Nikolič
"Podľa môjho názoru sme boli možno aj lepší ako Legia, ale v takýchto zápasoch rozhoduje efektivita. My sme nepremenili šance, žiaľ, taký je futbal," povedal Ševela
foto
Fenerbahce so Škrtelom v zostave víťazne
Výsledky prvých zápasov tretieho predkola Ligy majstrov 2016/17
foto
De Marco z Michaloviec na skúške v Levante, Sabler a Šmehyl posilnili Myjavu
Prestupové špekulácie dňa (streda, 27. júl 2016)
 

    Magazín F1.sk

    Pre Red Bull pracuje aj Slovák: Lukáš zo Svätého Jura
    "Niekedy je to poriadne náročné, pretože na nohách som aj dvanásť hodín. Byť v prostredí Formuly 1 je však pre mňa fascinujúce a občas sa mi nechce veriť, že mám takúto prácu," hovorí Lukáš pre F1.sk.
    Súčasný safety car je pomalý, myslí si Mark Webber
    Maximálna rýchlosť Mercedesu AMG GT S, ktorý sa ako safety car používa, je síce 310 kilometrov za hodinu, no na F1 je to málo. "Bernd Mayländer je skvelý jazdec, no potrebujeme rýchlejší safety car," hovorí Webber.
    Kimi Räikkönen predĺžil zmluvu s Ferrari!
    Tím Scuderia Ferrari potvrdil, že predĺžil zmluvu s Kimim Räikkönenom, ktorý tak ostane pretekárom tejto stajne aj v roku 2017. Bude kolegom Sebastiana Vettela.
    FIA promptne zakročila a rozriešila kauzu s tlakmi v pneumatikách!
    Ako sme vás informovali, niektoré tímy - hlavne Mercedes - dokázali špeciálnym trikom upraviť tlak v pneumatikách. Na štarte bolo všetko v poriadku, ale po rozbehnutí auta sa tlak znížil až o jedno PSI. Po novom bude všetko inak.
    Williams mal parádne zastávky, najlepšiu za 1,92, najhoršiu za 2,18s!
    Williams naďalej pokračuje v neuveriteľnej práci v boxoch a v azerbajdžanskom Baku dokázal jazdca prvýkrát v tejto sezóne "vybaviť" za menej ako dve sekundy.
    Bottas zboril historický rekord F1, v uliciach Baku mu namerali 378 km/h!
    Williams potvrdil, že s monopostom Valtteriho Bottasa dosiahol v sobotu rýchlosť 378 km/h. Podarilo sa mu to na klasických cestách v uliciach Baku!

    Archív správ

    Júl 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
            1 2 3
    4 5 6 7 8 9 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30 31

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City