Newey priznal, že po roku 2013 bol poriadne unavený
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Utorok, 5. január 2016, 10:54

Adrian Newey má 57 rokov a o motoristické súťaženie sa zaujíma takmer polstoročie. Svoju vášeň pre pretekárske autá objavil už vo veku osem rokov, kedy ho k motokáram priviedol jeho otec. Ten však mal pocit, že väčšina detí jazdí len preto, lebo to chcú ich rodičia. "Povedal mi teda, že ak chcem motokáru, musím ukázať svoju odhodlanosť," prezradil Newey pre dubajský The National. "Ku každej libre, ktorú si sám zarobím, mi pridá ešte jednu. Umýval som autá, kosil som trávniky a podobné veci. Vďaka tomu som nazbieral peniaze na starú motokáru a začal som s jej úpravou. Práve toto upravovanie posilnilo môj záujem prísť do motoršportu v pozícii inžiniera..."

Zvyšok príbehu je už pomerne známy. Newey vyštudoval špičkovú školu v Southamptone a veľmi skoro sa dostal do Formuly 1: podarilo sa mu to okamžite po promovaní, kedy začal pôsobiť pod známym Harveym Postlethwaitom. "Mal som veľké šťastie, že do motoršportu som sa dostal už ako mladík. Bolo to v roku 1980 a keď ste už raz v športe, je to všetko ľahšie," skonštatoval Angličan, ktorý za roky svojho pôsobenia dizajnoval autá aj pre jazdcov ako Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Mika Häkkinen, David Coulthard či Sebastian Vettel. Konštruktérsky titul vybojoval s Williamsom, McLarenom i Red Bullom Racing.

Súčasné pravidlá mu však veľmi nevyhovujú a nič mimoriadne si nesľubuje ani od zamýšľaných zmien týkajúcich sa roku 2017. "V 70. či 80. rokoch minulého storočia sme videli veľa rôznych typov áut, pretože pravidlá boli relatívne voľné. Ak by sme teraz všetky monoposty namaľovali na bielo, museli by ste sa dosť vyznať, aby ste ich vedeli rozlíšiť. Zmeny pravidiel vždy poskytnú príležitosť spraviť niečo inak. Ale zmeny pre rok 2017 nie sú dosť veľké na to, aby sme videli niečo príliš odlišné od súčasnosti. Budeme mať o niečo širšie pneumatiky a o niečo upravenú aerodynamiku. Nič zásadne rozdielne."

Newey dostal otázku, či je dominancia Mercedesu a Ferrari 'nezdravá', no na tento verdikt nechcel príliš pristúpiť. "Nezdravé je ale hlavne to, že všetkému dominujú motory," rozhorčil sa. "Pravidlá pre šasi sú príliš tesné, no pre motory veľmi voľné. Okrem toho si treba uvedomiť, že Mercedes a Ferrari ako výrobcovia motorov nedodávajú svojim zákazníkom ten istý motor. Nedodajú im rovnaký softvér a pritom práve softvér je dnes veľmi dôležitý. Momentálne je to tak, že Mercedes má veľmi dobrý a veľmi výkonný motor, no ich zákazníci nedostanú tú istú špecifikáciu. Potom to majú so zdolaním Mercedesu ťažké. Motor Ferrari nie je až taký dobrý ako Mercedes, ale aj tak je dobrý. O zákazníkoch pritom platí to isté. Sme teda v situácii, že preteky a majstrovstvá môže vyhrať len továrenský tím Mercedesu a možno továrenský tím Ferrari. Všetkému dominuje motor. Pre Formulu 1 je to veľmi nezdravá situácia. Možno v budúcnosti bude môcť vyhrať aj Honda, ale teraz nie."

Odborník Red Bullu navrhuje takú zmenu pravidiel, aby odberatelia motorov nedostávali len rovnaký hardvér, ale aj rovnaké palivo a rovnaký softvér. Potom by to vraj bolo lepšie. "Ďalej ide o to, aby sme do hry dostali nových ľudí, možno Audi. Toto je ale komplikovanejšie, pretože náklady pre výrobcov sú momentálne obrovské. Sú ďaleko cez 200 miliónov eur, možno aj blízko k 300 miliónom. Je to niečo obrovské. Alternatívu už navrhla FIA - je ňou odlišný motor z dielne FIA, ktorý by mohli využiť aj malé tímy. Myslím si, že to by bolo veľmi dobré riešenie. Výrobcovia ho však nechcú, takže je to boj."

Neweyho plány do budúcnosti sú aj pre všetko spomenuté sčasti nejasné. "Zo svojej pozície som trochu ustúpil a venujem sa aj iným projektom. Svoju kariéru som si ale mimoriadne užil. Bola fantastická. Pred definitívnym koncom by som sa rád zapojil aj do iných oblastí inžinieringu. Plánujem sa pustiť aj do projektov cestných áut a niečo málo som odviedol aj pre jachtársky America’s Cup. Stimulujem sa takýmito rôznymi vecami, no musím uznať, že na konci štyroch majstrovských rokov (2010 až 2013) som bol dosť unavený. Formula 1 je o vysokom tlaku a keď to robíte rok čo rok, vie to byť poriadne vyčerpávajúce. Cítil som, že potrebujem prestávku a tak som trochu ustúpil. Naďalej som v hre, ale trochu v ústraní," dodal Adrian Newey.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Tento tím má momentálne veľmi ďaleko od mužstva, ktoré získalo titul. Pred nami je veľa práce a žiadne víťazstvo nemôžeme brať ako povinnú jazdu," uviedol Branislav Mezei
"Šnúra pokračuje, vyhrali sme štvrtýkrát v rade. Potešili sme našich fanúšikov, navyše mne sa podarilo streliť prvý gól v polke súťaže," hovoril Michal Kabáč
"Je neskutočný. Nemôžem uveriť, aký je stále rýchly, určite patrí k najrýchlejším hráčom, s akými som kedy hral. Okrem toho je aj skvelý človek," povedal brankár Chicaga Blackhawks Scott Darling
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Historicky najhoršia defenzíva sníva v Európe ďalej, zaspieval si i prezident
„Je to jeden z najúžasnejších momentov v mojom živote. Do šatne prišiel i poľský prezident Andrzej Duda a zaspieval si spolu s nami. To znamená, že sme dosiahli niečo skutočne výnimočné,“ tešil sa útočník Aleksandar Prijovič
foto
Športový riaditeľ Lipska: Messi a Ronaldo? Príliš starí
„Bolo by absurdné myslieť si, že by to tu s nimi mohlo fungovať. Obaja sú príliš starí a drahí,“ vysvetľoval Rangnick
foto
Vukomanovič odmietol ponuku Belgičanov, Kmotrík ml.: Tešíme sa
"Mám rád klub ŠK Slovan Bratislava a chcem v ňom zostať aj naďalej. Považujem ho za mužstvo, ktoré má perspektívu a s hráčmi si rozumiem," povedal Vukomanovič
foto
Najviac zarába argentínsky útočník. A nie je to Messi!
Podľa najnovších údajov, ktoré sa dnes objavili na zahraničných portáloch, si za svoje výkony na trávniku zarobí dokonca takmer dvojnásobne vyššiu sumu, než Lionel Messi
 

    Magazín F1.sk

    Súboj titanov: Hamiltonovci vs. antiHamiltonovci
    "Lewis Hamilton bude musieť najbližší rok pretrpieť iba s honorom vicemajstra. Určite ho to riadne žerie, praví šampióni predsa neznášajú prehry. Táto bola rozhodne poučná," píše Števo Eisele.
    Na slávnostnom gala FIA sa rozdávali ocenenia (FOTO, VIDEO)
    Za Formulu 1 boli ocenení Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, ale trofeje dostali aj Max Verstappen a Lance Stroll.
    Rosbergov odchod zaplavil sociálne siete: Tu sú najlepšie reakcie!
    Nico Rosberg prilákal ešte väčšiu pozornosť ako pred piatimi dňami, keď sa tešil z majstrovského titulu a dlho na seba nenechali čakať ani reakcie sociálnych sietí.
    Nico Rosberg šokoval motoristický svet: Ukončil kariéru!
    V piatok sa vo Viedni uskutočnila narýchlo zvolaná tlačová konferencia. Uviedol ju prezident FIA Jean Todt, ktorý po chvíli odovzdal slovo Nicovi Rosbergovi. Ten povedal slová, ktoré šokovali celý motoristický svet.
    Šéfovia tímov zvolili za najlepšieho jazdca Hamiltona, druhý skončil Verstappen!
    Šéfovia jednotlivých tímov Formuly 1 zvolili vo výročnej ankete Autosportu za najlepšieho jazdca Lewisa Hamiltona. Na druhom mieste sa objavilo meno rastúcej hviezdy Maxa Verstappena, nový majster sveta Nico Rosberg skončil až tretí.
    FIA potvrdila finálny kalendár pre rok 2017
    Formula 1 sa vďaka aktuálnemu kroku vyhne termínovej kolízii s 24-hodinovkou v Le Mans a Veľká cena Európy v Baku bude posunutá o sedem dní. Ideálne je to aj z toho pohľadu, že z Kanady sa zástupcovia tímov nebudú musieť náhliť.
    Paráda! Tipsport ponúka vstupný bonus až 2 000 EUR!
    Tipovanie v Tipsporte sa skutočne oplatí. Najpestrejšia ponuka stávkových príležitostí, tisíce priamych prenosov na unikátnej športovej televízii TV Tipsport, tipovanie bez manipulačného poplatku na internete, predčasné vyplatenie tiketu a mnohé ďalšie výhody.

    Archív správ

    December 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 31  

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City