SGT-FE15: Elektrický monopost zo slovenskej dielne
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 6. január 2016, 09:05

V roku 2009 vznikol na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave tím, ktorý sa začal zaoberať stavbou elektrického monopostu. Stuba Green Team tvorí približne 50 členov, pričom ide už o druhú až tretiu generáciu študentov, pretože tá prvá už doštudovala.

"Sme z celého Slovenska," povedala pre F1.sk členka zoskupenia Rebeka Križanová pochádzajúca zo Štúrova. "Kapitán tímu je z Tatier, vedúca divízie externých vzťahov z Badína, vedúci mechanickej divízie z Hozelca, vedúci elektrickej divízie z Tvrdošína. A máme aj členov z Popradu, Trenčína, Sniny, Ružomberka a ďalších kútov Slovenska."

Talentovaní študenti postavili elektrický monopost označený ako SGT-FE15, ktorého parametre sú veľmi zaujímavé. Vozidlo zhotovené v roku 2015 váži 265 kilogramov, čo je o celých 31 menej ako jeho predchodca. "Výkon zároveň stúpol zo 108kW na 144kW, zrýchlenie z nuly na stovku kleslo z 3,9s na nádherných 3,2s. Krútiaci moment stúpol o 80Nm," informovala nás spomínaná členka tímu, ktorá prezradila, že auto má dva elektromotory poháňajúce zadné kolesá.

Okrem týchto čísel treba spomenúť aj novinky ako predné a zadné krídlo, karbónové zavesenia, špičkový volant s plnofarebným grafickým displejom či nové motory s planétovými prevodovkami, ktoré si členovia tímu sami vyvinuli.

Pomer výkonu a váhy auta je na fantastickej úrovni, no v súťažiach, ktorých sa tím so svojim strojom zúčastňuje, o to ani tak nejde. Maximálna rýchlosť je pravidlami stanovená na 122 km/h a najdlhšia trať, ktorú takéto elektrické formuly jazdia, má 22 kilometrov. SGT-FE15 je konštruovaná presne na zvládnutie tejto vzdialenosti.

Celosvetová súťaž Formula Student je postavená tak, aby vysokoškoláci získali čo najviac praxe pri navrhovaní a konštruovaní vozidiel a aby nazbierali skúsenosti aj z hľadiska vedenia tímu. Najväčšia súťaž sa koná na známom okruhu v Hockenheime.

Preteky majú viacero disciplín, ktoré sa delia na statické a dynamické. Medzi prvými sa posudzuje dizajn, cena a podnikateľský plán, u dynamických ide o akceleráciu na 75 metroch, tzv. "skidpad" zameraný na správanie auta v zakrutách. Jednou z disciplín je aj autokros realizovaný na približne 800 metrov dlhej technickej trati, ktorá dobre preverí technickú zdatnosť vozidla.

Vrcholom súťaže sú tradične hlavné preteky, ktoré sú najťažšou a najviac hodnotenou disciplínou. Ide tu o výdrž a spoľahlivosť vozidla, pričom formula musí celých 22 kilometrov zvládnuť na jedno nabitie a nesmie sa ani raz vypnúť.

Všetko toto navodzuje podobnosť s rozvíjajúcou sa sériou Formula E, kde ide takisto o monoposty s elektrickým pohonom. "Sériu sledujeme, ale naše pravidlá sú iné," skonštatovala v rozhovore pre našu stránku Rebeka Križanová. "Naše trate sú postavené skôr na technickú jazdu, než na maximálnu rýchlosť, takže máme povolený len nižší výkon. Ale v zásade riešime podobné koncepčné problémy ako oni, len v menšom - či už fyzicky, výkonovo alebo rozpočtovo."

» kliknite pre zobrazenie videa na youtube



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Ostro sledovaný duel medzi majstrovskou Nitrou a Košicami ponúkol divákom všetko, čo by mal pravý šláger obsahovať.
"Veríme, že ide len o prechodný jav. Potrebujeme sa dať ako tím rýchlo dohromady a vrátiť sa na víťaznú cestu," uvedomuje si najproduktívnejší hráč Tipsport ligy Tomáš Surový.
Výsledky večerných /nočných/ zápasov NHL
Kopecký: „Sme v situácii, keď už nesmieme odchádzať s prázdnymi rukami. Či už to bude jeden, dva či tri body, musíme ich hromadiť. Najlepšie už v Bielorusku, potom po zvyšok tripu a najmä v desaťzápasovej domácej sérii...“
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Derby chýbali fanúšikovia i srdce, Mikovič: Zažil som iný Slovan (video)
„Tréner mi pred stretnutím posielal videá predchádzajúcich penált Slovana. Vedel som, kam Priskin kopal tie ostatné. Na základe toho som sa rozhodol a, samozrejme, mal som i šťastie,“ opísal možno kľúčový moment gólman Jakubech
foto
Šulla: Tiež by ste nechodili bez peňazí do práce s radosťou
"Sľúbili nám, že vždy, keď budú mať peniaze, tak nám ich po častiach pošlú. Stále čakáme, uvidíme, ako to dopadne do konca roka," povedal Šulla
foto
V Michalovciach sa hrať nebude
Posledný zápas 18. kola Fortuna ligy medzi MFK Zemplín Michalovce a MFK Ružomberok sa pre nespôsobilý terén neodohrá v plánovanom termíne v nedeľu 4. decembra
foto
„Dedo“ odišiel na večný odpočinok
"Rokovali sme s riaditeľom NTC Poprad. Zatiaľ všetko smeruje k tomu, že sa dohodneme a na jar budeme mať domovský stánok pod Tatrami," prezradil generálny manažér zelenobielych Marek Trávniček
 

    Magazín F1.sk

    Šéfovia tímov zvolili za najlepšieho jazdca Hamiltona, druhý skončil Verstappen!
    Šéfovia jednotlivých tímov Formuly 1 zvolili vo výročnej ankete Autosportu za najlepšieho jazdca Lewisa Hamiltona. Na druhom mieste sa objavilo meno rastúcej hviezdy Maxa Verstappena, nový majster sveta Nico Rosberg skončil až tretí.
    Fotogaléria: Ferrari, Mercedes a Red Bull naposledy preverili vyvíjané pneumatiky
    Ferrari v utorok nasadilo Kimiho Räikkönena, Mercedes do auta posadil Lewisa Hamiltona a neskôr Pascala Wehrleina, v Red Bulle by mali alternovať Daniel Ricciardo a Max Verstappen.
    FIA potvrdila finálny kalendár pre rok 2017
    Formula 1 sa vďaka aktuálnemu kroku vyhne termínovej kolízii s 24-hodinovkou v Le Mans a Veľká cena Európy v Baku bude posunutá o sedem dní. Ideálne je to aj z toho pohľadu, že z Kanady sa zástupcovia tímov nebudú musieť náhliť.
    Nico Rosberg sa svojim rodičom poďakoval dojímavým videom
    Nico Rosberg pri príležitosti získania majstrovského titulu uverejnil aj dojímavé video s komentárom "Danke Mama und Papa ❤❤", ktoré hovorí za všetko.
    Pirelli predstavilo pneumatiky pre rok 2017: To sú gumiská...
    "Dostali sme jasné ciele: autá by mali byť na okruhu v Barcelone oproti minulému roku o štyri až päť sekúnd na kolo rýchlejšie," pripomenul športový šéf Pirelli Paul Hembery.
    Najmilší rozhovor Lewisa Hamiltona: Odpovede na otázky malej Chloe
    Jazdci F1 si počas svojej kariéry odbijú množstvo rozhovorov, ktoré väčšinou vyzerajú takmer úplne rovnako. Mercedes sa však rozhodol pripraviť Lewisovi Hamiltonovi milý rozhovor s otázkami, na ktoré neodpovedá každý deň.
    Aki Hintsa: Formula 1 je najfascinujúcejším laboratóriom
    Aki Hintsa sa v priebehu minulého roku dozvedel, že jeho zdravotný stav je veľmi vážny. Ničila ho postupujúca rakovina a podľa lekárov mu ostávali posledné dva mesiace života. Toto obdobie napokon natiahol na viac ako rok, no mocnejšiemu živlu sa neubránil. Zomrel v utorok 15. novembra 2016.

    Archív správ

    December 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 31  

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 57 ms. :: Country :: Region :: City