SGT-FE15: Elektrický monopost zo slovenskej dielne
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 6. január 2016, 09:05

V roku 2009 vznikol na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave tím, ktorý sa začal zaoberať stavbou elektrického monopostu. Stuba Green Team tvorí približne 50 členov, pričom ide už o druhú až tretiu generáciu študentov, pretože tá prvá už doštudovala.

"Sme z celého Slovenska," povedala pre F1.sk členka zoskupenia Rebeka Križanová pochádzajúca zo Štúrova. "Kapitán tímu je z Tatier, vedúca divízie externých vzťahov z Badína, vedúci mechanickej divízie z Hozelca, vedúci elektrickej divízie z Tvrdošína. A máme aj členov z Popradu, Trenčína, Sniny, Ružomberka a ďalších kútov Slovenska."

Talentovaní študenti postavili elektrický monopost označený ako SGT-FE15, ktorého parametre sú veľmi zaujímavé. Vozidlo zhotovené v roku 2015 váži 265 kilogramov, čo je o celých 31 menej ako jeho predchodca. "Výkon zároveň stúpol zo 108kW na 144kW, zrýchlenie z nuly na stovku kleslo z 3,9s na nádherných 3,2s. Krútiaci moment stúpol o 80Nm," informovala nás spomínaná členka tímu, ktorá prezradila, že auto má dva elektromotory poháňajúce zadné kolesá.

Okrem týchto čísel treba spomenúť aj novinky ako predné a zadné krídlo, karbónové zavesenia, špičkový volant s plnofarebným grafickým displejom či nové motory s planétovými prevodovkami, ktoré si členovia tímu sami vyvinuli.

Pomer výkonu a váhy auta je na fantastickej úrovni, no v súťažiach, ktorých sa tím so svojim strojom zúčastňuje, o to ani tak nejde. Maximálna rýchlosť je pravidlami stanovená na 122 km/h a najdlhšia trať, ktorú takéto elektrické formuly jazdia, má 22 kilometrov. SGT-FE15 je konštruovaná presne na zvládnutie tejto vzdialenosti.

Celosvetová súťaž Formula Student je postavená tak, aby vysokoškoláci získali čo najviac praxe pri navrhovaní a konštruovaní vozidiel a aby nazbierali skúsenosti aj z hľadiska vedenia tímu. Najväčšia súťaž sa koná na známom okruhu v Hockenheime.

Preteky majú viacero disciplín, ktoré sa delia na statické a dynamické. Medzi prvými sa posudzuje dizajn, cena a podnikateľský plán, u dynamických ide o akceleráciu na 75 metroch, tzv. "skidpad" zameraný na správanie auta v zakrutách. Jednou z disciplín je aj autokros realizovaný na približne 800 metrov dlhej technickej trati, ktorá dobre preverí technickú zdatnosť vozidla.

Vrcholom súťaže sú tradične hlavné preteky, ktoré sú najťažšou a najviac hodnotenou disciplínou. Ide tu o výdrž a spoľahlivosť vozidla, pričom formula musí celých 22 kilometrov zvládnuť na jedno nabitie a nesmie sa ani raz vypnúť.

Všetko toto navodzuje podobnosť s rozvíjajúcou sa sériou Formula E, kde ide takisto o monoposty s elektrickým pohonom. "Sériu sledujeme, ale naše pravidlá sú iné," skonštatovala v rozhovore pre našu stránku Rebeka Križanová. "Naše trate sú postavené skôr na technickú jazdu, než na maximálnu rýchlosť, takže máme povolený len nižší výkon. Ale v zásade riešime podobné koncepčné problémy ako oni, len v menšom - či už fyzicky, výkonovo alebo rozpočtovo."

» kliknite pre zobrazenie videa na youtube



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Prvú vážnejšiu príležitosť Bratislavčanov i celého zápasu mal Valský, ale Taylor v domácej bránke bol pozorný. Potom sa do šance prebojoval aj Nedorost, ani on však neotvoril skóre. Na opačnom konci zahrozil Perkovich
Andrej Kmeč: "Ja si myslím, že to bol výborný zápas, ktorý sa divákom musel páčiť, aj keď pre trénerov to bolo miestami náročné. Nám nevyšli vstupy do tretín. V prvej tretine sme inkasovali hneď v 19. sekunde"
"Nechcem tu polemizovať o rozhodovaní arbitrov počas zápasu, ale to vylúčenie Kopitara... V zápase sme videli viac takýchto situácií. To rozhodnutie bolo zlomovým bodom zápasu," povedal tréner Krueger
"Nejaké rezervy tam ešte určite budú, ale dovolím si povedať, že po korčuliarskej stránke som sa vo Fínsku zlepšil. Dokonca som tam mal aj individuálne tréningy s krasokorčuliarskou trénerkou," hovorí D. Boldižár pre hokej.sk
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Tévez sa "vyhráža" ukončením kariéry, agent: Carlos je Carlos (video)
“Sú chvíle, keď je rozvášnený a robí takéto zbrklé rozhodnutia založené na jeho momentálnych pocitoch. Ak “vychladne“ a s pokojom povie, že je unavený a končí, až vtedy to bude myslieť naozaj vážne,“ povedal Joorabchian
foto
Preview: Podbrezová ide k lídrovi bodovať, Slovan musí zabrať naplno
„Na žilinskej umelej tráve to bude veľmi náročné. Majú dobré mužstvo, no my sme zatiaľ neprehrali. Od prvej minúty si budeme zakladať na dobrej defenzíve, verím, že si vypracujeme nejaké šance,“ povedal Patrik Vajda
foto
Scholes vyzdvihuje Liverpool: Môžu získať titul
"Trochu sa obávam o ich defenzívu, na druhej strane, v ofenzíve sú nezastaviteľní, čo dokazujú v každom jednom zápase. Vyzerajú, že dokážu kedykoľvek skórovať," pochválil útočnú hru Liverpoolu Scholes
foto
Balaj po Málage: Pred takou skvelou kulisou som ešte nehral (video)
„Po futbalovej stránke sa mi páči Mario Balotelli. Nemôžem povedať, že mám vysnívaný konkrétny klub. Momentálne musím na sebe tvrdo pracovať tuto v Nitre, neskôr sa budeme môcť baviť o tejto téme konkrétnejšie,“ zamyslel sa Filip Balaj
 

    Magazín F1.sk

    Chcete byť mechanikom v F1? Pripravte sa aj na 22-hodinové šichty
    "Je to poriadne stresujúca práca, no keď všetko vychádza, je to naozaj neuveriteľné. Keď prídu do boxov dve autá naraz a vy tých druhých porazíte práve vďaka zastávke v boxoch, celý tím má byť na čo hrdý," hovorí v otvorenom rozhovore Kenny Handkammer, bývalý šéfmechanik Red Bullu.
    Zvieratá na pretekárskej trati: Čo všetko už navštívilo súťažné okruhy? (VIDEO)
    Počas víkendu v Singapure sa na súťažnej trati objavil varan. História Formuly 1 pamätá veľké množstvo podobných prípadov.
    Bernd Mayländer: Aj takáto je práca vodiča safety caru
    "Spravidla idem tak na 95 až 98 percent toho, čo auto dokáže. V televízii to pochopiteľne vyzerá oproti autu F1 strašidelne pomaly. A aj to tak je. Pri plnom výkone strácam na Formulu 1 na jednom kilometri približne desať sekúnd," hovorí absolvent 300 veľkých cien.
    Maršál a autá rútiace sa 300 km/h: FIA je znepokojená (VIDEO)
    "Berieme to veľmi vážne," povedal hovorca FIA. "Nechceme hádzať vinu na jedného človeka. Spravíme však všetko pre to, aby sa to už neopakovalo."
    Carey: Formulu 1 nemôže riadiť diktátor
    "Nemôžete vždy vyhovieť každému, no musíte pochopiť, čo všetci chcú, a na základe toho hľadať správnu cestu. Jasné, nie je to úloha pre komisiu, pretože komisie zvyknú byť byrokratické, no nemôžeme tu ani mať diktátora, aj keď tu je na to asi každý zvyknutý."
    Bertrand Gachot a neuveriteľný príbeh vedúci k Schumiho premiére
    "Obom nám do očí vybehli slzy, pretože polovicu som vystriekal na seba a polovicu na neho. Nemal som totiž čas nejako to namieriť. Ale nepobili sme sa, nikto nikomu neublížil. Tak som si myslel, že to všetko dobre dopadne," spomína Bertrand Gachot.

    Archív správ

    Október 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
              1 2
    3 4 5 6 7 8 9
    10 11 12 13 14 15 16
    17 18 19 20 21 22 23
    24 25 26 27 28 29 30
    31            

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City