SGT-FE15: Elektrický monopost zo slovenskej dielne
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 6. január 2016, 09:05

V roku 2009 vznikol na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave tím, ktorý sa začal zaoberať stavbou elektrického monopostu. Stuba Green Team tvorí približne 50 členov, pričom ide už o druhú až tretiu generáciu študentov, pretože tá prvá už doštudovala.

"Sme z celého Slovenska," povedala pre F1.sk členka zoskupenia Rebeka Križanová pochádzajúca zo Štúrova. "Kapitán tímu je z Tatier, vedúca divízie externých vzťahov z Badína, vedúci mechanickej divízie z Hozelca, vedúci elektrickej divízie z Tvrdošína. A máme aj členov z Popradu, Trenčína, Sniny, Ružomberka a ďalších kútov Slovenska."

Talentovaní študenti postavili elektrický monopost označený ako SGT-FE15, ktorého parametre sú veľmi zaujímavé. Vozidlo zhotovené v roku 2015 váži 265 kilogramov, čo je o celých 31 menej ako jeho predchodca. "Výkon zároveň stúpol zo 108kW na 144kW, zrýchlenie z nuly na stovku kleslo z 3,9s na nádherných 3,2s. Krútiaci moment stúpol o 80Nm," informovala nás spomínaná členka tímu, ktorá prezradila, že auto má dva elektromotory poháňajúce zadné kolesá.

Okrem týchto čísel treba spomenúť aj novinky ako predné a zadné krídlo, karbónové zavesenia, špičkový volant s plnofarebným grafickým displejom či nové motory s planétovými prevodovkami, ktoré si členovia tímu sami vyvinuli.

Pomer výkonu a váhy auta je na fantastickej úrovni, no v súťažiach, ktorých sa tím so svojim strojom zúčastňuje, o to ani tak nejde. Maximálna rýchlosť je pravidlami stanovená na 122 km/h a najdlhšia trať, ktorú takéto elektrické formuly jazdia, má 22 kilometrov. SGT-FE15 je konštruovaná presne na zvládnutie tejto vzdialenosti.

Celosvetová súťaž Formula Student je postavená tak, aby vysokoškoláci získali čo najviac praxe pri navrhovaní a konštruovaní vozidiel a aby nazbierali skúsenosti aj z hľadiska vedenia tímu. Najväčšia súťaž sa koná na známom okruhu v Hockenheime.

Preteky majú viacero disciplín, ktoré sa delia na statické a dynamické. Medzi prvými sa posudzuje dizajn, cena a podnikateľský plán, u dynamických ide o akceleráciu na 75 metroch, tzv. "skidpad" zameraný na správanie auta v zakrutách. Jednou z disciplín je aj autokros realizovaný na približne 800 metrov dlhej technickej trati, ktorá dobre preverí technickú zdatnosť vozidla.

Vrcholom súťaže sú tradične hlavné preteky, ktoré sú najťažšou a najviac hodnotenou disciplínou. Ide tu o výdrž a spoľahlivosť vozidla, pričom formula musí celých 22 kilometrov zvládnuť na jedno nabitie a nesmie sa ani raz vypnúť.

Všetko toto navodzuje podobnosť s rozvíjajúcou sa sériou Formula E, kde ide takisto o monoposty s elektrickým pohonom. "Sériu sledujeme, ale naše pravidlá sú iné," skonštatovala v rozhovore pre našu stránku Rebeka Križanová. "Naše trate sú postavené skôr na technickú jazdu, než na maximálnu rýchlosť, takže máme povolený len nižší výkon. Ale v zásade riešime podobné koncepčné problémy ako oni, len v menšom - či už fyzicky, výkonovo alebo rozpočtovo."

» kliknite pre zobrazenie videa na youtube



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Miloš Říha: "Druhý zápas po sebe vonku, druhá prehra. Začiatok sme prespali, urobili sme niekoľko chýb, po ktorých sme inkasovali"
"Som rád, že nám vyšiel vstup do sezóny a že si chalani obhájili svoje miesta. Bol to ťažký zápas proti silnému súperovi, ktorý má za sebou viac odohratých duelov. V niektorých momentoch to bolo aj cítiť," povedal Cíger
Málo vídaný obrat v podaní hokejistov HC Košice na ľade Linzu oživil postupovú šancu slovenského tímu zo skupinovej fázy Ligy majstrov. Keď už sa zdalo, že táto šanca pomaličky vyhasína, zodvihol z ľadu bojovú zástavu Marek Bartánus
„Tento tím ukázal hlavne v poslednej tretine veľký charakter a veľkú túžbu po víťazstve. Verím, že nám to pomôže v ďalšom období prípravy hlavne po morálnej stránke," uviedol Rostislav Čada pre hokej.sk
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Trenčín vyhráva, v druhom polčase sa pokúsi o zázrak
Rapid Viedeň - AS Trenčín 0:2 po prvom polčase
foto
Dunajská Streda stále posledná, so Senicou len bezgólová remíza
Krisztián Németh: "Mali sme osemnásť striel, ale v súčasnosti nám nepadá. Sme sklamaní, stratili sme dôležité body"
foto
Stoch gólom pomohol Fenerbahce k výhre, postúpil aj Liberec (video)
Výsledky odvetných zápasov play off Európskej ligy 2016/2017
foto
Obhajca Real Madrid v skupine i proti BVB, Hamšíkov Neapol má Benficu
Thomas Tuchel: "Hrať proti Realu je už pre Dortmund takpovediac klasika. Tešíme sa na obhajcu titulu"
 

    Magazín F1.sk

    Ako sa šéf FIA snažil zablokovať Kimiho debut v F1
    Magazín Autosport zaspomínal na sezónu 2000 a jej najväčšie príbehy, medzi ktoré patril aj testovací debut Kimiho Räikkönena v monoposte Sauberu a následná snaha Maxa Mosleyho zabrániť tímu zamestnať ho do svojej jazdeckej dvojice.
    Najlepšie vyjadrenia Enza Ferrariho (ANKETA)
    "Pretekárske autá nie sú krásne ani škaredé. Krásnymi sa stanú vtedy, keď vyhrajú," povedal kedysi Ferrari.
    Desať rokov od debutovej výhry Jensona Buttona
    Brit si na prvú zo svojich pätnástich výhier musel počkať najdlhšie zo všetkých súčasných jazdcov Formuly 1 - získal ju až pri 113. štarte na VC Maďarska, 6. augusta 2006.
    Hľadá sa nový diktátor. Zn.: URGENTNE!
    "Nikdy nesmieš ľuďom prezradiť, že šéfuješ bordelu. Musíš predstierať, že je to hotel a bordel prevádzkovať v pivnici."
    Lauda a jeho lekár spomínajú na osudný rok 1976
    "Raz som bol taký slabý, že som sa videl padať dozadu do hlbokej diery. Cítil som teplo a pomyslel som si: Teraz zomieraš! Ja som však nechcel zomrieť, chcel som žiť. A preto som bojoval," hovorí Niki Lauda.
    Pirelli začalo testovať širšie pneumatiky (FOTO)
    Pirelli rozbehlo od prvého augustového dňa testy nových širších pneumatík určených pre rok 2017. Do upraveného monopostu Ferrari SF15-T zasadol v pondelok Sebastian Vettel, v utorok ho nahradil Esteban Gutiérrez.

    Archív správ

    August 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
    1 2 3 4 5 6 7
    8 9 10 11 12 13 14
    15 16 17 18 19 20 21
    22 23 24 25 26 27 28
    29 30 31        

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City