beta verzia
 
 
 
Tyler Alexander: Spomienky na McLaren
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Piatok, 8. január 2016, 10:27

"Úmrtie Tylera Alexandera nielen olúpilo McLaren o jedného zo svojich zakladateľov, ale padok Formuly 1 zbavilo jedného z najokúzľujúcejších a najzábavnejších mužov, ktorý žil a dýchal pre motoristický šport." Tieto slová použili redaktori Motorsport.com v článku vracajúcom sa k Američanovi, ktorý vo štvrtok zomrel. A boli to veľmi trefné vyjadrenia, ktoré sa pri spomienkach na niekdajšieho spoločníka Bruca McLarena objavujú najčastejšie.

Spomínaný zdroj priniesol aj krátky rozhovor s Alexandrom, ktorý bol nahraný ešte v roku 2014 pri prezentovaní jeho knihy "McLaren from the Inside". "Keď sa pokúšam zamyslieť nad obľúbenou érou, tak určite to bolo obdobie rokov 1998 a 1999, kedy získal oba tituly Mika Häkkinen," vyjadril sa Tyler Alexander. "A v roku 2000 mal vyhrať tretí, ale mal problémy so spoľahlivosťou..."

"Jedna vec, na ktorú si spomínam je tá, že Mika sa vždy pokúšal vyhrať Veľkú cenu Veľkej Británie, ale vždy mal nejaký problém. V roku 2001 prišiel v nedeľu na trať a aj keď nepovedal veľa o tom, ako sa cíti, ani nemusel. Už z výrazu jeho tváre bolo jasné, že tam nešiel pre to, aby si užil zábavu. Bol poriadne nahnevaný, že na tomto mieste bol aj predtým väčšinou najrýchlejší, ale nikdy nezvíťazil. Keď sa mu to v tomto roku podarilo, povedal mi: 'Vieš Tyler, Veľká cena Veľkej Británie je jednou z tých, ktoré musíš vyhrať. A ja som dnes musel!' No a niektoré veci, ktoré predviedol pri súbojoch s Michaelom Schumacherom, by ste ani nepovedali, že sú vôbec možné," skonštatoval rodák z amerického štátu Massachusetts.

Pri spomínaní na obľúbený monopost Formuly 1 nemusel Tyler Alexander loviť hlboko v pamäti. "Povedal by som, že to auto z roku 2005, v ktorom sme mali Kimiho Räikkönena, bolo jedno z tých lepších. Keď sa na to pozriete detailnejšie, Kimi mal v tom roku vyhrať dvanásť veľkých cien, ale mali sme mnoho problémov so spoľahlivosťou motora. Kimi sa teda kvalifikoval medzi najlepšou trojkou, no potom prišiel o desať miest, ale aj tak skončil v top 3. Ak by teda štartoval z pozície, na ktorú patril, vyhrával by. Bol vo forme a auto bolo takisto dobré. Bolo to kúzelné!"

"Ale mali sme aj ďalšie dobré autá," pripomenul Alexander. "Keď za nás v roku 1998 jazdil Mika Häkkinen, tak mal fakt dobré auto. Prišli sme na testy do Barcelony, kde sme ho chceli ako celkom nové preveriť, ale už po troch či štyroch kolách bol o jeden a pol sekundy rýchlejší ako všetci ostatní, ktorí testovali dva dni. Pamätám sa na slová: 'Dajte ho späť do kamióna a choďte domov, pretože sa ho nechceme zbytočne dotknúť!' Potom sme prišli do Melbourne a on s Coulthardom boli v kvalifikácii jasne rýchlejší ako všetci ostatní."

Zaujímavé slová odzneli aj pri spomínaní na Bruca McLarena. "Mal zničujúcu charizmu. Ani o tom nevedel, ale doslova to z neho vyžarovalo. Keď Bruce zomrel, tak Eoin Young napísal list Brucovej mame a otcovi. Bola tam veta, ktorá dobre zachytávala všetko týkajúce sa Bruca McLarena. Povedal: 'Nepracovali sme pre Bruca McLarena, ale pracovali sme s Brucom McLarenom.' Nedalo sa to povedať lepšie," poznamenal Tyler Alexander.

Silné slová odzneli aj pri spomienke na smrť Bruca McLarena a na prvé okamihy po nej. Alexander v pondelok po Indy 500 v roku 1970 raňajkoval s Danom Gurneym, keď na recepciu zavolal Teddy Mayer. Oznámil smutnú správu: Bruce zomrel v Goodwoode.

"Odletel som do Anglicka a zamieril rovno do továrne, kde boli všetci naši ľudia. Hlavný dizajnér Gordon Coppuck ľuďom v továrni povedal, že dobre chápe nepríjemnú situáciu a ak budú chcieť všetci deň voľna, rozumie tomu. Potom ale spravil Teddy jednu zo svojich klasických vecí, ktorá bola fakt dobrá a poriadne odvážna. Postavil sa na stoličku a povedal: 'Takéto veci sa stávajú a je to veľká škoda. Ale o dva týždne máme preteky Can-Am a tak bude najlepšie, ak budeme pokračovať'. To bolo všetko, čo potreboval povedať. Na ďalší deň boli v práci všetci. Bolo to brilantné."

"V ďalších pretekoch v Mosporte sme mali v jednom Can-Am aute Dana a v druhom Dennyho Hulmeho, ktorý bol ešte zabandážovaný, pretože z Indianapolisu si odniesol popáleniny. Dan preteky vyhral a Denny skončil tretí, ale z auta ani nevedel vystúpiť. Bol zničený a svoju popálenú ruku ani nevedel zdvihnúť z volantu. V ten deň skutočne nemal jazdiť, ale povedal, že musel za Bruca. Realita bola taká, že títo dvaja chlapci a ľudia v továrni udržali McLaren pri živote," dodal Tyler Alexander.



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

San José doviedol do finále Martin Jones, Pittsburgh Matt Murray. Obaja dohromady majú na svojom konte len 112 zápasov v NHL, pričom až 99 z nich patria Jonesovi.
Pre Žralokov ide o vôbec prvé finále v 25-ročnej klubovej histórii. Pittsburgh siahol na vrchol v rokoch 1991, 1992 a 2009.
Účastníci medzinárodného košického florbalového turnaja Cassovia Open sledujú so zvedavosťou, ktože to proti nim na palubovke nastupuje. V extralige sa s ním nestretávajú, jeho tvár je im ale povedomá.
Jedenásťmesačné pracovné obdobie SZĽH bolo pre Igora Nemečka najťažšie v živote. Zväzového šéfa napriek tomu potešilo, že turbulentné mesiace úspešne vyvrcholili piatkovým rokovaním Rady SZĽH o zmene stanov, čím dodržal svoj verejný sľub.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Ako Slováci dobyli Augsburg (video)
Už okolo obeda mesto začali obsadzovať slovenskí priaznivci, ktorí buď pricestovali priamo zo Slovenska, alebo pracujú v blízkosti Augsburgu
foto
Hrnčár opúšťa Myjavu, vymení ju pravdepodobne za Ružomberok!
Trénerské duo Norbert Hrnčár a Richard Höger sa rozhodlo ukončiť spoluprácu s myjavským klubom a odchádza trénovať tím MFK Ružomberok. Informoval o tom Spartak Myjava na svojom Facebooku
foto
Do Slovana mieri ďalší odchovanec Ajaxu Amsterdam
Lorenzo Burnet je odchovancom mládežníckej akadémie Ajaxu Amsterdam. V najvyššej holandskej súťaži odohral päť sezón za Groningen, kde pravidelne nastupoval v základnej zostave
foto
Na EURO pocestuje aj Škriniar, Kozák: Máme zdupľované posty (video)
Tréner slovenskej reprezentácie Ján Kozák v pondelok určil konečnú nomináciu 23 hráčov pre majstrovstvá Európy vo Francúzsku (10. júna - 10. júla)
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    VIDEO: Takto sa zmenia monoposty od budúceho roku
    Technický analytik Motorsport.com Giorgio Piola predstavil peknú animáciu porovnania monopostov pre roky 2016 a 2017.
    Od Panisovho monackého víťazstva uplynulo už dvadsať rokov!
    "Po najlepšom čase z 'warmupu' som si začal veriť, a keď začalo pršať, tak ešte viac: Milujem dážď! Bol som celkom pokojný a koncentrovaný, lebo som niečo tušil. Ťažko to vysvetliť. Bolo to však niečo, čo som cítil..." spomína Olivier Panis.
    Ťažká havária v F3 bez obetí, Li má však viacero zlomenín (VIDEO)
    "Chcem sa poďakovať FIA, Dallare, Carlinu Racing a všetkým, ktorí tak zapracovali na zvýšení bezpečnosti v pretekárskom športe," reagoval Ryan Tveter. "Pretože práve vďaka ním tu ešte sme."
    Helmut Marko: Najväčší expert na talenty?
    "Nemáme zasa až také tvrdé a prísne pravidlá. Jazdci len potrebujú odviesť výkon," skonštatoval Helmut Marko.
    Ako sa vyvíjala váha monopostov?
    "Toto už nie je taká Formula 1, akú som spoznal. Keď som začínal, tak boli autá ešte ľahké a bola to jazda na ostrí noža," sťažuje sa Lewis Hamilton.
    Dva tímy našli spôsob umelého zníženia tlaku v pneumatikách
    Prišlo sa na to, že dva tímy našli pravdepodobne legálny trik, ako natlakovanie umelo znížiť. Pri meraní na štarte je všetko v poriadku, ale po rozjazde auta tlak poklesne, čo monoposty zrýchli až o štyri desatiny sekundy na kolo.

    Archív správ

    Máj 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
                1
    2 3 4 5 6 7 8
    9 10 11 12 13 14 15
    16 17 18 19 20 21 22
    23 24 25 26 27 28 29
    30 31          

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
    Vygenerované za 94 ms. :: Country :: Region :: City