Tyler Alexander: Spomienky na McLaren
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Piatok, 8. január 2016, 10:27

"Úmrtie Tylera Alexandera nielen olúpilo McLaren o jedného zo svojich zakladateľov, ale padok Formuly 1 zbavilo jedného z najokúzľujúcejších a najzábavnejších mužov, ktorý žil a dýchal pre motoristický šport." Tieto slová použili redaktori Motorsport.com v článku vracajúcom sa k Američanovi, ktorý vo štvrtok zomrel. A boli to veľmi trefné vyjadrenia, ktoré sa pri spomienkach na niekdajšieho spoločníka Bruca McLarena objavujú najčastejšie.

Spomínaný zdroj priniesol aj krátky rozhovor s Alexandrom, ktorý bol nahraný ešte v roku 2014 pri prezentovaní jeho knihy "McLaren from the Inside". "Keď sa pokúšam zamyslieť nad obľúbenou érou, tak určite to bolo obdobie rokov 1998 a 1999, kedy získal oba tituly Mika Häkkinen," vyjadril sa Tyler Alexander. "A v roku 2000 mal vyhrať tretí, ale mal problémy so spoľahlivosťou..."

"Jedna vec, na ktorú si spomínam je tá, že Mika sa vždy pokúšal vyhrať Veľkú cenu Veľkej Británie, ale vždy mal nejaký problém. V roku 2001 prišiel v nedeľu na trať a aj keď nepovedal veľa o tom, ako sa cíti, ani nemusel. Už z výrazu jeho tváre bolo jasné, že tam nešiel pre to, aby si užil zábavu. Bol poriadne nahnevaný, že na tomto mieste bol aj predtým väčšinou najrýchlejší, ale nikdy nezvíťazil. Keď sa mu to v tomto roku podarilo, povedal mi: 'Vieš Tyler, Veľká cena Veľkej Británie je jednou z tých, ktoré musíš vyhrať. A ja som dnes musel!' No a niektoré veci, ktoré predviedol pri súbojoch s Michaelom Schumacherom, by ste ani nepovedali, že sú vôbec možné," skonštatoval rodák z amerického štátu Massachusetts.

Pri spomínaní na obľúbený monopost Formuly 1 nemusel Tyler Alexander loviť hlboko v pamäti. "Povedal by som, že to auto z roku 2005, v ktorom sme mali Kimiho Räikkönena, bolo jedno z tých lepších. Keď sa na to pozriete detailnejšie, Kimi mal v tom roku vyhrať dvanásť veľkých cien, ale mali sme mnoho problémov so spoľahlivosťou motora. Kimi sa teda kvalifikoval medzi najlepšou trojkou, no potom prišiel o desať miest, ale aj tak skončil v top 3. Ak by teda štartoval z pozície, na ktorú patril, vyhrával by. Bol vo forme a auto bolo takisto dobré. Bolo to kúzelné!"

"Ale mali sme aj ďalšie dobré autá," pripomenul Alexander. "Keď za nás v roku 1998 jazdil Mika Häkkinen, tak mal fakt dobré auto. Prišli sme na testy do Barcelony, kde sme ho chceli ako celkom nové preveriť, ale už po troch či štyroch kolách bol o jeden a pol sekundy rýchlejší ako všetci ostatní, ktorí testovali dva dni. Pamätám sa na slová: 'Dajte ho späť do kamióna a choďte domov, pretože sa ho nechceme zbytočne dotknúť!' Potom sme prišli do Melbourne a on s Coulthardom boli v kvalifikácii jasne rýchlejší ako všetci ostatní."

Zaujímavé slová odzneli aj pri spomínaní na Bruca McLarena. "Mal zničujúcu charizmu. Ani o tom nevedel, ale doslova to z neho vyžarovalo. Keď Bruce zomrel, tak Eoin Young napísal list Brucovej mame a otcovi. Bola tam veta, ktorá dobre zachytávala všetko týkajúce sa Bruca McLarena. Povedal: 'Nepracovali sme pre Bruca McLarena, ale pracovali sme s Brucom McLarenom.' Nedalo sa to povedať lepšie," poznamenal Tyler Alexander.

Silné slová odzneli aj pri spomienke na smrť Bruca McLarena a na prvé okamihy po nej. Alexander v pondelok po Indy 500 v roku 1970 raňajkoval s Danom Gurneym, keď na recepciu zavolal Teddy Mayer. Oznámil smutnú správu: Bruce zomrel v Goodwoode.

"Odletel som do Anglicka a zamieril rovno do továrne, kde boli všetci naši ľudia. Hlavný dizajnér Gordon Coppuck ľuďom v továrni povedal, že dobre chápe nepríjemnú situáciu a ak budú chcieť všetci deň voľna, rozumie tomu. Potom ale spravil Teddy jednu zo svojich klasických vecí, ktorá bola fakt dobrá a poriadne odvážna. Postavil sa na stoličku a povedal: 'Takéto veci sa stávajú a je to veľká škoda. Ale o dva týždne máme preteky Can-Am a tak bude najlepšie, ak budeme pokračovať'. To bolo všetko, čo potreboval povedať. Na ďalší deň boli v práci všetci. Bolo to brilantné."

"V ďalších pretekoch v Mosporte sme mali v jednom Can-Am aute Dana a v druhom Dennyho Hulmeho, ktorý bol ešte zabandážovaný, pretože z Indianapolisu si odniesol popáleniny. Dan preteky vyhral a Denny skončil tretí, ale z auta ani nevedel vystúpiť. Bol zničený a svoju popálenú ruku ani nevedel zdvihnúť z volantu. V ten deň skutočne nemal jazdiť, ale povedal, že musel za Bruca. Realita bola taká, že títo dvaja chlapci a ľudia v továrni udržali McLaren pri živote," dodal Tyler Alexander.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Vzhľadom na nepresvedčivé výkony sa vedenie klubu okamžite rozhodlo prerušiť spoluprácu s pánom Chudým," potvrdil generálny manažér Michal Tóth
Štefan Fabian vstúpil do sezóny po červenom koberci. Na záver letného Tatranského pohára na ňom preberal ocenenie pre najlepšieho obrancu turnaja, pred nedeľňajším zápasom proti Zvolenu si pre zmenu užíval ovácie publika pri pózovaní s dresom s číslom 900 na chrbte.
"Sme šťastní a ohromne potešení tým, čo sme dosiahli. Myslím si, že nikto netipoval našu účasť vo finále. Pravdepodobnosť bola 33 k 1 a práve preto si teraz vychutnávame skvelé pocity," radoval sa Marián Hossa
"Zachytal som si veru poriadne, ale so šťastím sme ten krehký náskok ubránili. Škoda vylúčení zo záveru zápasu. Tam nás poriadne zavreli a lietalo to tam z jednej i druhej strany," hovorí Jan Chábera
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Ďalšia citeľná rana pre slovenskú defenzívu
Zranenia vyradili z hry aj ďalších defenzívnych hráčov Norberta Gyömbéra a Viktora Pečovského, na dlhšiu dobu je mimo hry aj ofenzívny univerzál Ondrej Duda. V Slovinsku pre trest nebude hrať kapitán Martin Škrtel
foto
Neskoro, ale predsa, Németh: Tento tím má kvalitu
"Som presvedčený o tom, že víťazstvo v Prešove nám pomôže. Mužstvo má oveľa vyššiu kvalitu než ukazuje postavenie v tabuľke, verím, že ďalšie stretnutia to potvrdia," povedal tréner Németh
foto
Pavel Hapal nominoval, chýba urobiť posledný krok
Z dvoch zápasov na víťazstvo v skupine a istotu priameho postupu mu stačí získať jeden bod
foto
Všetko najlepšie, cisár
Francesco Totti: „Narodil som sa ako Riman a ako Riman aj zomriem. Nikdy neopustím svoj klub a svoje mesto. Čo sme urobili v živote, pretrvá večne...“
 

    Magazín F1.sk

    Maršál a autá rútiace sa 300 km/h: FIA je znepokojená (VIDEO)
    "Berieme to veľmi vážne," povedal hovorca FIA. "Nechceme hádzať vinu na jedného človeka. Spravíme však všetko pre to, aby sa to už neopakovalo."
    Carey: Formulu 1 nemôže riadiť diktátor
    \"Nemôžete vždy vyhovieť každému, no musíte pochopiť, čo všetci chcú, a na základe toho hľadať správnu cestu. Jasné, nie je to úloha pre komisiu, pretože komisie zvyknú byť byrokratické, no nemôžeme tu ani mať diktátora, aj keď tu je na to asi každý zvyknutý.\"
    V čom spočíva trik Mercedesu a čo sa na ňom konkurencii nepáči?
    Jednou z hlavných tém prebiehajúceho týždňa je systém hydraulických závesov, ktorý Mercedes vyladil k dokonalosti.
    Bertrand Gachot a neuveriteľný príbeh vedúci k Schumiho premiére
    "Obom nám do očí vybehli slzy, pretože polovicu som vystriekal na seba a polovicu na neho. Nemal som totiž čas nejako to namieriť. Ale nepobili sme sa, nikto nikomu neublížil. Tak som si myslel, že to všetko dobre dopadne," spomína Bertrand Gachot.
    Nikolas Szabó: Ďalší Slovák v sérii monopostov?
    "Priemerný rozpočet na sezónu v majstrovstvách Slovenska a majstrovstvách strednej Európy predstavuje 20 000 eur. Získavanie sponzorov je v našich končinách veľmi ťažké," hovorí sedemnásťročný Nikolas Szabó pre F1.sk.
    Bude to už len horšie
    "Zavádzanie "červených zón" pre fotografov začalo dávno, no z roka na rok je to horšie a horšie. Protestovať nepomôže, každý sa bojí o svoju akreditáciu," píše Martin Trenkler.

    Archív správ

    September 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30    

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City