Tyler Alexander: Spomienky na McLaren
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Piatok, 8. január 2016, 10:27

"Úmrtie Tylera Alexandera nielen olúpilo McLaren o jedného zo svojich zakladateľov, ale padok Formuly 1 zbavilo jedného z najokúzľujúcejších a najzábavnejších mužov, ktorý žil a dýchal pre motoristický šport." Tieto slová použili redaktori Motorsport.com v článku vracajúcom sa k Američanovi, ktorý vo štvrtok zomrel. A boli to veľmi trefné vyjadrenia, ktoré sa pri spomienkach na niekdajšieho spoločníka Bruca McLarena objavujú najčastejšie.

Spomínaný zdroj priniesol aj krátky rozhovor s Alexandrom, ktorý bol nahraný ešte v roku 2014 pri prezentovaní jeho knihy "McLaren from the Inside". "Keď sa pokúšam zamyslieť nad obľúbenou érou, tak určite to bolo obdobie rokov 1998 a 1999, kedy získal oba tituly Mika Häkkinen," vyjadril sa Tyler Alexander. "A v roku 2000 mal vyhrať tretí, ale mal problémy so spoľahlivosťou..."

"Jedna vec, na ktorú si spomínam je tá, že Mika sa vždy pokúšal vyhrať Veľkú cenu Veľkej Británie, ale vždy mal nejaký problém. V roku 2001 prišiel v nedeľu na trať a aj keď nepovedal veľa o tom, ako sa cíti, ani nemusel. Už z výrazu jeho tváre bolo jasné, že tam nešiel pre to, aby si užil zábavu. Bol poriadne nahnevaný, že na tomto mieste bol aj predtým väčšinou najrýchlejší, ale nikdy nezvíťazil. Keď sa mu to v tomto roku podarilo, povedal mi: 'Vieš Tyler, Veľká cena Veľkej Británie je jednou z tých, ktoré musíš vyhrať. A ja som dnes musel!' No a niektoré veci, ktoré predviedol pri súbojoch s Michaelom Schumacherom, by ste ani nepovedali, že sú vôbec možné," skonštatoval rodák z amerického štátu Massachusetts.

Pri spomínaní na obľúbený monopost Formuly 1 nemusel Tyler Alexander loviť hlboko v pamäti. "Povedal by som, že to auto z roku 2005, v ktorom sme mali Kimiho Räikkönena, bolo jedno z tých lepších. Keď sa na to pozriete detailnejšie, Kimi mal v tom roku vyhrať dvanásť veľkých cien, ale mali sme mnoho problémov so spoľahlivosťou motora. Kimi sa teda kvalifikoval medzi najlepšou trojkou, no potom prišiel o desať miest, ale aj tak skončil v top 3. Ak by teda štartoval z pozície, na ktorú patril, vyhrával by. Bol vo forme a auto bolo takisto dobré. Bolo to kúzelné!"

"Ale mali sme aj ďalšie dobré autá," pripomenul Alexander. "Keď za nás v roku 1998 jazdil Mika Häkkinen, tak mal fakt dobré auto. Prišli sme na testy do Barcelony, kde sme ho chceli ako celkom nové preveriť, ale už po troch či štyroch kolách bol o jeden a pol sekundy rýchlejší ako všetci ostatní, ktorí testovali dva dni. Pamätám sa na slová: 'Dajte ho späť do kamióna a choďte domov, pretože sa ho nechceme zbytočne dotknúť!' Potom sme prišli do Melbourne a on s Coulthardom boli v kvalifikácii jasne rýchlejší ako všetci ostatní."

Zaujímavé slová odzneli aj pri spomínaní na Bruca McLarena. "Mal zničujúcu charizmu. Ani o tom nevedel, ale doslova to z neho vyžarovalo. Keď Bruce zomrel, tak Eoin Young napísal list Brucovej mame a otcovi. Bola tam veta, ktorá dobre zachytávala všetko týkajúce sa Bruca McLarena. Povedal: 'Nepracovali sme pre Bruca McLarena, ale pracovali sme s Brucom McLarenom.' Nedalo sa to povedať lepšie," poznamenal Tyler Alexander.

Silné slová odzneli aj pri spomienke na smrť Bruca McLarena a na prvé okamihy po nej. Alexander v pondelok po Indy 500 v roku 1970 raňajkoval s Danom Gurneym, keď na recepciu zavolal Teddy Mayer. Oznámil smutnú správu: Bruce zomrel v Goodwoode.

"Odletel som do Anglicka a zamieril rovno do továrne, kde boli všetci naši ľudia. Hlavný dizajnér Gordon Coppuck ľuďom v továrni povedal, že dobre chápe nepríjemnú situáciu a ak budú chcieť všetci deň voľna, rozumie tomu. Potom ale spravil Teddy jednu zo svojich klasických vecí, ktorá bola fakt dobrá a poriadne odvážna. Postavil sa na stoličku a povedal: 'Takéto veci sa stávajú a je to veľká škoda. Ale o dva týždne máme preteky Can-Am a tak bude najlepšie, ak budeme pokračovať'. To bolo všetko, čo potreboval povedať. Na ďalší deň boli v práci všetci. Bolo to brilantné."

"V ďalších pretekoch v Mosporte sme mali v jednom Can-Am aute Dana a v druhom Dennyho Hulmeho, ktorý bol ešte zabandážovaný, pretože z Indianapolisu si odniesol popáleniny. Dan preteky vyhral a Denny skončil tretí, ale z auta ani nevedel vystúpiť. Bol zničený a svoju popálenú ruku ani nevedel zdvihnúť z volantu. V ten deň skutočne nemal jazdiť, ale povedal, že musel za Bruca. Realita bola taká, že títo dvaja chlapci a ľudia v továrni udržali McLaren pri živote," dodal Tyler Alexander.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Svetový pohár 2016 je tu čo nevidieť a pre nominovaných brankárov z celého sveta predstavuje takéto podujatie hodenú rukavicu.
"V šatni sme si pred záverečným dejstvom vraveli, že musíme byť dôraznejší v predbránkovom priestore a góly prídu. Potom nám to skutočne začalo padať," povedal po zápase Meszároš
"Prvýkrát ešte v juniorke na Aljaške, potom sme sa pobili v našej extralige s Róbertom Slipčenkom z Banskej Bystrice. A teraz do tretice. Teraz som sa však prvýkrát pobil s hráčom z poľa," usmieva sa Sidor
"Z môjho pohľadu je dosť smutné, že sem prídu mužstvá ako Orebro, Třinec a Lahti a na tribúnach je tisícpäťsto divákov. Takéto mužstvá tu už možno nikdy v živote neuvidia," hovorí S. Mlynarovič pre hokej.sk.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Najsledovanejšie Manchester derby ostatných rokov bez Agüera? (video)
„Zákroky bez lopty sú posúvané komisii troch bývalých rozhodcov. Každý z nich si pozrie inkriminovaný moment a rozhodne o prípadnom treste. Pre možné uplatnenie sankcií musí byť rozhodnutie komisie jednomyselné,“ vyhlásila FA
foto
Dvanásť najväčších prestupov Premier League, ktoré sa „upiekli“ na poslednú chvíľu
Prestupy na poslednú chvíľu sa neraz stanú tými najpamätnejšími. Niektoré obzvlášť frenetické prestupové dni sa stali vskutku legendárnymi
foto
„Šošoni“ zaslúžene na čele tabuľky, Špalek: Stále je len začiatok
"Samozrejme, nie je príjemné, keď vidíte ako váš bývalý tím dostáva takto na frak. Po góle som neoslavoval, hoci vo vnútri som prežíval radosť," prezradil Jakub Holúbek
foto
Zlý štart majstra, pomôže mu repre pauza?
"Je dobré, že je prestávka. Každý z nás si teraz musí vstúpiť sám do seba. Sú pred nami ďalšie výzvy. Rozoberieme si zápas v Žiline, poučíme sa a ideme ďalej," burcuje Kleščík
 

    Magazín F1.sk

    Ako sa šéf FIA snažil zablokovať Kimiho debut v F1
    Magazín Autosport zaspomínal na sezónu 2000 a jej najväčšie príbehy, medzi ktoré patril aj testovací debut Kimiho Räikkönena v monoposte Sauberu a následná snaha Maxa Mosleyho zabrániť tímu zamestnať ho do svojej jazdeckej dvojice.
    Najlepšie vyjadrenia Enza Ferrariho (ANKETA)
    "Pretekárske autá nie sú krásne ani škaredé. Krásnymi sa stanú vtedy, keď vyhrajú," povedal kedysi Ferrari.
    Desať rokov od debutovej výhry Jensona Buttona
    Brit si na prvú zo svojich pätnástich výhier musel počkať najdlhšie zo všetkých súčasných jazdcov Formuly 1 - získal ju až pri 113. štarte na VC Maďarska, 6. augusta 2006.
    Hľadá sa nový diktátor. Zn.: URGENTNE!
    "Nikdy nesmieš ľuďom prezradiť, že šéfuješ bordelu. Musíš predstierať, že je to hotel a bordel prevádzkovať v pivnici."
    Lauda a jeho lekár spomínajú na osudný rok 1976
    "Raz som bol taký slabý, že som sa videl padať dozadu do hlbokej diery. Cítil som teplo a pomyslel som si: Teraz zomieraš! Ja som však nechcel zomrieť, chcel som žiť. A preto som bojoval," hovorí Niki Lauda.
    Pirelli začalo testovať širšie pneumatiky (FOTO)
    Pirelli rozbehlo od prvého augustového dňa testy nových širších pneumatík určených pre rok 2017. Do upraveného monopostu Ferrari SF15-T zasadol v pondelok Sebastian Vettel, v utorok ho nahradil Esteban Gutiérrez.

    Archív správ

    August 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
    1 2 3 4 5 6 7
    8 9 10 11 12 13 14
    15 16 17 18 19 20 21
    22 23 24 25 26 27 28
    29 30 31        

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City