Keď Senna testoval IndyCar...
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Nedeľa, 10. január 2016, 14:10

Ayrton Senna pôsobil v F1 v rokoch 1984 až 1994, aby jeho kariéru ukončila tragická udalosť z Veľkej ceny San Marina. Brazílčan je považovaný za jedného z najlepších jazdcov histórie a patrí medzi legendy kráľovskej motoristickej triedy. V monoposte bol dokonalý a v decembri 1992 svoje kvality potvrdil aj v aute série IndyCar, ktoré mal možnosť otestovať.

V tom čase už tušil, že ročník 1993 z jeho pohľadu nebude dobrý. McLaren prišiel o dodávateľa motorov Honda a s pohonom Ford nemal proti Williamsu-Renault s jeho úhlavným sokom Alainom Prostom veľké šance. Ponuku zajazdiť si s monopostom Penske s radosťou privítal.

"Mali sme v pláne trojdňové testy s Penske PC22," zaspomínal si inžinier tímu Dave Beresford, ktorého slová priniesla stránka Motorsport.com. "Prvý deň sme jazdili na Firebird Raceway West, čo bol veľmi krátky 1,1-míľový okruh. Mali sme Penske z roku 1992, ktoré sme využili pre porovnanie a ako odrazový bod."

Dohoda sa podľa Beresforda zrodila na poslednú chvíľu a Senna pricestoval len so zástupcom spoločnosti Marlboro Johnom Hoganom. Predpoludním s autom z roku 1992 jazdil Emerson Fittipaldi. "Bolo chladno a trať bola šmykľavá. Emmo dostal so studenými pneumatikami šmyk, ale auto označil za veľmi dobre vybalansované. Len mu chýbal celkový grip. Prišiel do boxov, vymenili sme pneumatiky a balans bŕzd posunuli viac dozadu. Odjazdil dvanásť kôl a potom ďalších trinásť, aby dvakrát dosiahol najlepší čas 49,7."

Po malej prestávke už do auta zasadol Senna. "Zvyčajne je to tak, že jazdci Formuly 1 boli okamžite rýchli. Ayrton však začal veľmi pomalými kolami, čo nás prekvapilo," poznamenal inžinier. "Auto malo sekvenčnú prevodovku, na čo si musel zvyknúť. Miestami sa v tom strácal. Auto zastavil, zaradil jednotku a išiel na to znovu."

Odjazdil štrnásť okruhov a do boxov sa vrátil s najlepším časom 49,5. "Povedal mi, že motor má veľmi dobré jazdné vlastnosti, ale auto sa mu zdá byť ťažké. Nebolo také svižné ako omnoho ľahší monopost F1..."

"Firebird má jednu priemerne rýchlu zákrutu, v ktorej Senna postupne pridával. Cítil váhu auta a nechcel zájsť až na limit," pokračoval Dave Beresford. "Chcel vidieť senzitívnosť auta a tak sme mu dozadu dali jemnejšie tlmiče, odpojili zadný stabilizátor a pridali dvadsať galónov metanolu."

Trojnásobný majster sveta s autom odjazdil ďalších desať okruhov s rovnakou sadou pneumatík a dosiahol najlepší čas 49,09 sekundy. "Vrátil sa do boxov a povedal 'Ďakujem veľmi pekne. Naučil som sa čo som potreboval'. Vystúpil z auta a hotovo," skonštatoval Beresford. "Bol neuveriteľne rýchly. Emmov najlepší čas bol 49,7 a Sennov 49,09."

"Emerson nakoniec s novým autom dosiahol čas 48,5, takže bol o šesť desatín rýchlejší ako Senna. Vzhľadom na to, že Ayrton mal rok staré auto a staré pneumatiky to bolo veľmi dobré. Ukázalo mi to ako neuveriteľne rýchlo sa dokáže adaptovať a dosahovať kvalitné časy," dodal Dave Beresford.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Zachytal som si veru poriadne, ale so šťastím sme ten krehký náskok ubránili. Škoda vylúčení zo záveru zápasu. Tam nás poriadne zavreli a lietalo to tam z jednej i druhej strany," hovorí Jan Chábera
Tomáš Tatar: "Je to paráda. Neviem to poriadne opísať. Celý čas sme si verili, bojovali jeden za druhého. Kolektív v kabíne je skutočne skvelý. Postúpili sme do finále a zavreli ústa tým, ktorí nám nepriali "
"Myslím si, že je to spôsobené aj obmenou kádra. Prišli noví hráči a chvíľku potrvá, kým sa zohráme. Som však presvedčený o tom, že keď sa to ustáli, tak pôjdeme v tabuľke hore," hovorí s optimizmom v hlase 31-ročný center.
Hneď od úvodného buly mohli diváci na štadióne sledovať zaujímavý hokej dvoch nováčikov Tipsport Ligy. V prvej minúte mal obrovskú šancu hosťujúci Paulovič, ktorý sa rútil sám na domáceho brankára
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
„Železiari“ sfúkli Liptákov z ihriska, čaká ich najťažší test (video, foto)
"Čaká nás mesiac na ihriskách súperov, potom doma privítame majstra. Bude to veľmi namáhavé. Veľká skúška, ale ja verím, že sa budeme tešiť aj po zápasoch vonku," burcuje do boja kormidelník Marek Fabuľa
foto
Ukážková dráma v Michalovciach, bod nechcel ani jeden (video)
"Je to najkrajší pocit, keď strelíte víťazný gól v nadstavenom čase. Super. Zaslúžili sme si to, o to viac, že sme hrali pred domácimi fanúšikmi, ktorí boli fantastickí," neskrýval radosť Oliver Podhorin
foto
Hnev Ronalda, podpora matky (video)
“V utorok hráme opäť a Ronaldo si tiež musí občas oddychnúť. To bol jediný dôvod, pretože hral dobre. Nechal som ho uvažovať nad utorňajším zápasom,“ argumentoval francúzsky kormidelník
foto
Keby mohol rozhodca striedať... (video)
„Aj rozhodca má právo na zlý deň. Keby to bolo možné, ja by som ho vystriedal možno v piatej minúte, Miro Mentel v ôsmej,“ povedal po zápase Karhan
 

    Magazín F1.sk

    Maršál a autá rútiace sa 300 km/h: FIA je znepokojená (VIDEO)
    "Berieme to veľmi vážne," povedal hovorca FIA. "Nechceme hádzať vinu na jedného človeka. Spravíme však všetko pre to, aby sa to už neopakovalo."
    Carey: Formulu 1 nemôže riadiť diktátor
    \"Nemôžete vždy vyhovieť každému, no musíte pochopiť, čo všetci chcú, a na základe toho hľadať správnu cestu. Jasné, nie je to úloha pre komisiu, pretože komisie zvyknú byť byrokratické, no nemôžeme tu ani mať diktátora, aj keď tu je na to asi každý zvyknutý.\"
    V čom spočíva trik Mercedesu a čo sa na ňom konkurencii nepáči?
    Jednou z hlavných tém prebiehajúceho týždňa je systém hydraulických závesov, ktorý Mercedes vyladil k dokonalosti.
    Bertrand Gachot a neuveriteľný príbeh vedúci k Schumiho premiére
    "Obom nám do očí vybehli slzy, pretože polovicu som vystriekal na seba a polovicu na neho. Nemal som totiž čas nejako to namieriť. Ale nepobili sme sa, nikto nikomu neublížil. Tak som si myslel, že to všetko dobre dopadne," spomína Bertrand Gachot.
    Nikolas Szabó: Ďalší Slovák v sérii monopostov?
    "Priemerný rozpočet na sezónu v majstrovstvách Slovenska a majstrovstvách strednej Európy predstavuje 20 000 eur. Získavanie sponzorov je v našich končinách veľmi ťažké," hovorí sedemnásťročný Nikolas Szabó pre F1.sk.
    Bude to už len horšie
    "Zavádzanie "červených zón" pre fotografov začalo dávno, no z roka na rok je to horšie a horšie. Protestovať nepomôže, každý sa bojí o svoju akreditáciu," píše Martin Trenkler.

    Archív správ

    September 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30    

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 131 ms. :: Country :: Region :: City