Keď Senna testoval IndyCar...
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Nedeľa, 10. január 2016, 14:10

Ayrton Senna pôsobil v F1 v rokoch 1984 až 1994, aby jeho kariéru ukončila tragická udalosť z Veľkej ceny San Marina. Brazílčan je považovaný za jedného z najlepších jazdcov histórie a patrí medzi legendy kráľovskej motoristickej triedy. V monoposte bol dokonalý a v decembri 1992 svoje kvality potvrdil aj v aute série IndyCar, ktoré mal možnosť otestovať.

V tom čase už tušil, že ročník 1993 z jeho pohľadu nebude dobrý. McLaren prišiel o dodávateľa motorov Honda a s pohonom Ford nemal proti Williamsu-Renault s jeho úhlavným sokom Alainom Prostom veľké šance. Ponuku zajazdiť si s monopostom Penske s radosťou privítal.

"Mali sme v pláne trojdňové testy s Penske PC22," zaspomínal si inžinier tímu Dave Beresford, ktorého slová priniesla stránka Motorsport.com. "Prvý deň sme jazdili na Firebird Raceway West, čo bol veľmi krátky 1,1-míľový okruh. Mali sme Penske z roku 1992, ktoré sme využili pre porovnanie a ako odrazový bod."

Dohoda sa podľa Beresforda zrodila na poslednú chvíľu a Senna pricestoval len so zástupcom spoločnosti Marlboro Johnom Hoganom. Predpoludním s autom z roku 1992 jazdil Emerson Fittipaldi. "Bolo chladno a trať bola šmykľavá. Emmo dostal so studenými pneumatikami šmyk, ale auto označil za veľmi dobre vybalansované. Len mu chýbal celkový grip. Prišiel do boxov, vymenili sme pneumatiky a balans bŕzd posunuli viac dozadu. Odjazdil dvanásť kôl a potom ďalších trinásť, aby dvakrát dosiahol najlepší čas 49,7."

Po malej prestávke už do auta zasadol Senna. "Zvyčajne je to tak, že jazdci Formuly 1 boli okamžite rýchli. Ayrton však začal veľmi pomalými kolami, čo nás prekvapilo," poznamenal inžinier. "Auto malo sekvenčnú prevodovku, na čo si musel zvyknúť. Miestami sa v tom strácal. Auto zastavil, zaradil jednotku a išiel na to znovu."

Odjazdil štrnásť okruhov a do boxov sa vrátil s najlepším časom 49,5. "Povedal mi, že motor má veľmi dobré jazdné vlastnosti, ale auto sa mu zdá byť ťažké. Nebolo také svižné ako omnoho ľahší monopost F1..."

"Firebird má jednu priemerne rýchlu zákrutu, v ktorej Senna postupne pridával. Cítil váhu auta a nechcel zájsť až na limit," pokračoval Dave Beresford. "Chcel vidieť senzitívnosť auta a tak sme mu dozadu dali jemnejšie tlmiče, odpojili zadný stabilizátor a pridali dvadsať galónov metanolu."

Trojnásobný majster sveta s autom odjazdil ďalších desať okruhov s rovnakou sadou pneumatík a dosiahol najlepší čas 49,09 sekundy. "Vrátil sa do boxov a povedal 'Ďakujem veľmi pekne. Naučil som sa čo som potreboval'. Vystúpil z auta a hotovo," skonštatoval Beresford. "Bol neuveriteľne rýchly. Emmov najlepší čas bol 49,7 a Sennov 49,09."

"Emerson nakoniec s novým autom dosiahol čas 48,5, takže bol o šesť desatín rýchlejší ako Senna. Vzhľadom na to, že Ayrton mal rok staré auto a staré pneumatiky to bolo veľmi dobré. Ukázalo mi to ako neuveriteľne rýchlo sa dokáže adaptovať a dosahovať kvalitné časy," dodal Dave Beresford.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Andrej Kmeč: "Bolo vidieť na chalanoch, že mali chuť. Chceli pred domácimi divákmi vybojovať prvé víťazstvo v Lige majstrov"
"Toto je môj, dá sa povedať, že odrazový mostík do sveta. Je veľmi pekné a milé od vedenia a trénerov, že mi ponúkajú nejakú zmluvu. Ja by som veľmi rád pomohol hráčom Popradu, ale vidím to tak, že pôjdem niekam na sever,“ povedal
„Mal som ponuky aj z Čiech, kde som mohol ostať. Množstvo ponúk som mal aj zo Slovenska,“ povedal v rozhovore pre HOKEJ.sk krídelník Tomáš Sýkora
"U Hudáčkovcov je svadba každý rok a do Harichoviec tak jazdím pravidelne," rozosmial sa sympatický český obranca Petr Zámorský. "Už som tam skoro ako doma. Dokonca už rozumiem aj východniarskemu nárečiu."
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
V najväčšom slovenskom derby gól nepadol, zápas ozdobili trnavskí fanúšikovia (video)
Miroslav Karhan: "Súperovi sme darovali prvý polčas. V druhom dejstve sme mali viac z hry, duelu chýbali góly, lebo šance boli na oboch stranách"
foto
Podbrezová v závere zachraňovala zápas, ViOn si vezie domov bod (video)
Marek Fabuľa: "Hráči išli na maximum, predviedli poctivú robotu, ale súper dokázal využívať každú chybu. Hráčom nič nemôžem vyčítať"
foto
Ružomberok nedal Michalovciam žiadnu šancu (video)
Norbert Hrnčár: "Druhý polčas sme to rozbehali, okrem pekných gólov mužstvo malo ešte veľa dobrých šancí. Z víťazstva máme radosť"
 

    Magazín F1.sk

    Ako sa šéf FIA snažil zablokovať Kimiho debut v F1
    Magazín Autosport zaspomínal na sezónu 2000 a jej najväčšie príbehy, medzi ktoré patril aj testovací debut Kimiho Räikkönena v monoposte Sauberu a následná snaha Maxa Mosleyho zabrániť tímu zamestnať ho do svojej jazdeckej dvojice.
    Najlepšie vyjadrenia Enza Ferrariho (ANKETA)
    "Pretekárske autá nie sú krásne ani škaredé. Krásnymi sa stanú vtedy, keď vyhrajú," povedal kedysi Ferrari.
    Desať rokov od debutovej výhry Jensona Buttona
    Brit si na prvú zo svojich pätnástich výhier musel počkať najdlhšie zo všetkých súčasných jazdcov Formuly 1 - získal ju až pri 113. štarte na VC Maďarska, 6. augusta 2006.
    Hľadá sa nový diktátor. Zn.: URGENTNE!
    "Nikdy nesmieš ľuďom prezradiť, že šéfuješ bordelu. Musíš predstierať, že je to hotel a bordel prevádzkovať v pivnici."
    Lauda a jeho lekár spomínajú na osudný rok 1976
    "Raz som bol taký slabý, že som sa videl padať dozadu do hlbokej diery. Cítil som teplo a pomyslel som si: Teraz zomieraš! Ja som však nechcel zomrieť, chcel som žiť. A preto som bojoval," hovorí Niki Lauda.
    Pirelli začalo testovať širšie pneumatiky (FOTO)
    Pirelli rozbehlo od prvého augustového dňa testy nových širších pneumatík určených pre rok 2017. Do upraveného monopostu Ferrari SF15-T zasadol v pondelok Sebastian Vettel, v utorok ho nahradil Esteban Gutiérrez.

    Archív správ

    August 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
    1 2 3 4 5 6 7
    8 9 10 11 12 13 14
    15 16 17 18 19 20 21
    22 23 24 25 26 27 28
    29 30 31        

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City