Johansson popisuje problémy súčasného pretekárskeho športu
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Pondelok, 11. január 2016, 10:11

Formula 1 je zvláštna v tom, že vlastní fanúšikovia ju zvyknú až príliš často kritizovať. V iných športových disciplínach sa to nevyskytuje, no v F1 áno. Ale čo je zvláštnejšie, aj samotní kritici sa k pozeraniu pretekov napokon vracajú. Pochopiteľne, že nie všetko je nastavené úplne ideálne a existuje značný priestor pre zlepšovanie. Uvedomuje si to aj bývalý pretekár Stefan Johansson.

"Po poslednom fušovaní s pravidlami F1 sa objavovalo množstvo argumentov hovoriacich o tom, že s touto sériou je všetko zle a čo by bolo potrebné spraviť pre nápravu," zamyslel sa Johansson vo svojom blogu pre Motorsport.com. "Každý so záujmom o pretekanie k tomu pristupuje veľmi vášnivo a objavuje sa takmer rovnaké množstvo navrhovaných riešení, ako je ľudí s názormi. Formula 1 je vždy na navyššej priečke rebríka motoršportu, ale podľa môjho názoru sa na smerovanie, ktorým sa pretekársky šport ubral v posledných rokoch, nepotrebuje pozrieť len F1."

"Takmer každý druh motoršportu je dnes úplne závislý od aerodynamiky a hlavne od aerodynamického prítlaku. Ten určuje rýchlosť daného auta. Každým rokom sú dosahované časy rýchlejšie, až prídu zmeny pravidiel starajúce sa o spomalenie áut. Zvyčajne v záujme bezpečnosti. Toto sa deje hlavne znížením počtu konských síl. Je to rýchle riešenie. A dizajnéri s inžiniermi potom nájdu riešenie v podobe zvýšenia úrovne gripu vďaka lepšej aerodynamike. V priebehu dvoch či troch rokov sú dosahované časy zvyčajne na úrovni tých, aké boli pred zmenou pravidiel," skonštatoval Švéd.

Päťdesiatdeväťročný rodák z Växjö pripomenul, že dosahované maximálky na rovinkách sú dnes nižšie ako v 80. rokoch minulého storočia, ale autá sú na jednotlivých okruhoch celkovo aj tak rýchlejšie. "Kde sa teda tá rýchlosť vzala?" položil si Johansson otázku, aby si vzápätí odpovedal slovami, že ju dodali vyššie rýchlosti dosahované v zákrutách: "Dnes sa jazdci snažia o to, aby mali čo najlepšiu minimálnu rýchlosť v zákrutách, ktorá zvyčajne určí najlepší čas na kolo. V minulosti boli rozhodujúcejšími faktormi brzdenie a výjazdová rýchlosť."

"Neberme do úvahy poruchy auta či akékoľvek nezvyčajné situácie, nad ktorými jazdec nemá kontrolu: Kde sa deje väčšina nehôd? Keď som si to naposledy kontroloval, tak v zákrutách! Prečo teda všetky profesionálne pretekárske série v mene bezpečnosti znižujú výkon motora? Tieto obmedzenia prinášajú čoraz nižšie maximálky, ale rýchlosti v zákrutách sa vďaka povolenému aerodynamickému vývoju naďalej zvyšujú. Z môjho pohľadu to nedáva žiadny zmysel," povedal absolvent 79 veľkých cien.

V konečnom dôsledku to vedie k niekoľkým neželaným veciam, ktoré znižujú atraktivitu pretekárskeho športu. Johansson ich popísal takto:

1. rozdiel medzi minimálnou rýchlosťou uprostred zákrut a maximálnou na konci rovinky je výrazne menší. Toto jazdcom zmenšuje príležitosť na lepší výjazd zo zákruty ako v prípade jeho súpera pred ním, takže v nájazde do ďalšej brzdnej zóny to má s útokom na neho ťažšie.

2. brzdné vzdialenosti sú čoraz kratšie a kratšie, keďže maximálna rýchlosť je nižšia a úroveň gripu vyššia. Toto prirodzene zmenšuje príležitosť na to, aby jazdec "vybrzdil" auto pred ním.

3. väčšina náročných zákrut je už minulosťou, čo platí tak o F1, ako aj o prototypoch, pretože autá majú pri vysokých rýchlostiach enormný aerodynamický grip. Zákruty ako Eau Rouge v Spa sa aj s autom F1 ťažko prechádzali na plný plyn, pričom dnes to aj menej schopní jazdci zvládnu už v treťom tréningovom kole. Už to takmer ani nie je zákruta. To isté platí aj v aute LMP1 alebo LMP2.

4. každé aerodynamicky závislé auto - monoposty a hlavne prototypy - je dnes závislé hlavne od aerodynamiky v prednej časti šasi, ktorá určuje čo sa deje s celým autom. Ale keď nasledujete iné auto, tak vaša predná aerodynamika je nevyhnutne narušená turbulenciami vytvorenými autom pred vami. Preto je ešte náročnejšie udržať si potrebnú rýchlosť a zaútočiť na auto pred vami. Keď majú autá rovnakú maximálku, tak akcelerácia nie je postačujúca.

Johansson naznačil, že úmrtia jazdcov ako Elio de Angelis, Roland Ratzenberger, Ayrton Senna či Stefan Bellof sa zrodili po veľmi nezvyčajných nehodách. Ak by sa niečo podobné vyskytlo aj dnes, tak by ich pretekári prežili. "Trate i autá sú omnoho bezpečnejšie. Je takmer isté, že Senna by svoju nehodu so súčasným dizajnom kokpitu prežil."

"Vo Formule 1 však už neostali žiadne trate alebo zákruty vyžadujúce si 'poriadne gule'. Všetko je to o precíznosti a o tom, aby ste presne triafali vaše značky. No a pochopiteľne aj o chápaní toho, ako auto nastaviť vzhľadom na nekonečné množstvo úprav všetkých možných prepínačov. Jazdci sa s nimi musia neprestajne hrať, aby z auta dostali maximum. No a rozhodnutia týkajúce sa nastavovania tlačidiel určujú inžinieri z boxovej uličky," pripomenul Johansson, ktorý následne skritizoval aj pretekárske trate. Sú postavené tak, že ak jazdec prekročí limit, nič sa mu nestane. "Výsledok je taký, že každý jazdec nájde limit v priebehu piatich až desiatich kôl. Stačí mu zachádzať za ohraničenie trate do veľkorysých výbehových zón. V ďalšom kole potom trochu uberie rýchlosť až nájde limit."

Dôsledok je napokon taký, že odvaha už nie je súčasťou jazdeckého arzenálu. "Sledovať Sennovu kvalifikáciu v Monaku bola čistá slasť. Ale ešte ohromujúcejšie sú palubné zábery Juana Manuela Fangia, ktoré som našiel - sú z 50. rokov z Nordschleife na Nürburgringu," skonštatoval Johansson. "Sledovanie tohto videa je absolútne nádherné a malo by byť inšpiráciou pre každého jazdca. Jeho volant nikdy nebol nastavený rovno na viac ako sekundu - a to počas celého kola. Svojich súperov v podstate zničil."

"Podľa mňa je čas vrátiť sa ku kresliacej doske a detailne sa pozrieť na filozofiu automobilového pretekania sa. Treba prehodnotiť celý koncept týkajúci sa toho, ako sú pretekárske autá dizajnované a stavané. Nové technológie sú fascinujúce, ale pretekársky šport v akejkoľvek forme by mal byť podľa môjho názoru v prvom rade a hlavne o jazdcoch," dodal Stefan Johansson.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

HC Slovan Bratislava - Torpedo Nižnij Novgorod 3:2 (0:0, 1:1, 2:1)
Jeden z najlepších strelcov slovenskej hokejovej histórie Peter Bondra obliekal počas výlukovej sezóny 2004-05 popradský dres. O dekádu neskôr ho na seba navliekli aj jeho synovia David a Nicholas.
V Severnej Amerike bežná prax, na Slovensku novinka. V Poprade sa rozhodli doplniť základ svojho tímu pre nové sezóny o hokejistov, ktorých vyselektuje predsezónny skúšobný kemp. Záujem o pôsobenie v tíme Kamzíkov prekonal očakávania.
"Niekedy musí nastať aj obmena kádra, takže uvidíme ako to bude šliapať v príprave a podľa toho sa rozhodneme kto zostane a kto odíde z hráčov na skúške, respektíve z našich odchovancov," uviedol Turek
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Dúbravka v Liberci, Pogba sa údajne dohodol s "diablami", Arsenal lanári Lacazetta
Prestupové špekulácie dňa (štvrtok, 28. júl 2016)
foto
Chovan si nepripúšťal dôležitosť zápasu: Je len polčas, chceme postúpiť! (video)
„O tom, že pôjdem do brány, som sa dozvedel až na príprave v deň zápasu. Mám dvadsať rokov, chytať v takom veku v pohárovej Európe je veľká vec. Som za to rád,“ povedal po zápase rodák z Partizánskeho
foto
Rekord je vraj na svete, Pogba do Man United, agent dostane dvadsať miliónov!
Juventus dostane za 23-ročného Pogbu 92 miliónov britských libier, ďalších dvadsať miliónov poputuje jeho agentovi Minovi Raiolovi
foto
Trenčín nevyužil šance a prehral, Ševela: Všetko je otvorené
"Vieme, že Legia je väčší klub ako my, ale to nič neznamená. V odvete sa pokúsime vyhrať a zabojovať o postup," uviedol Bero
 

    Magazín F1.sk

    Pre Red Bull pracuje aj Slovák: Lukáš zo Svätého Jura
    "Niekedy je to poriadne náročné, pretože na nohách som aj dvanásť hodín. Byť v prostredí Formuly 1 je však pre mňa fascinujúce a občas sa mi nechce veriť, že mám takúto prácu," hovorí Lukáš pre F1.sk.
    Súčasný safety car je pomalý, myslí si Mark Webber
    Maximálna rýchlosť Mercedesu AMG GT S, ktorý sa ako safety car používa, je síce 310 kilometrov za hodinu, no na F1 je to málo. "Bernd Mayländer je skvelý jazdec, no potrebujeme rýchlejší safety car," hovorí Webber.
    Kimi Räikkönen predĺžil zmluvu s Ferrari!
    Tím Scuderia Ferrari potvrdil, že predĺžil zmluvu s Kimim Räikkönenom, ktorý tak ostane pretekárom tejto stajne aj v roku 2017. Bude kolegom Sebastiana Vettela.
    FIA promptne zakročila a rozriešila kauzu s tlakmi v pneumatikách!
    Ako sme vás informovali, niektoré tímy - hlavne Mercedes - dokázali špeciálnym trikom upraviť tlak v pneumatikách. Na štarte bolo všetko v poriadku, ale po rozbehnutí auta sa tlak znížil až o jedno PSI. Po novom bude všetko inak.
    Williams mal parádne zastávky, najlepšiu za 1,92, najhoršiu za 2,18s!
    Williams naďalej pokračuje v neuveriteľnej práci v boxoch a v azerbajdžanskom Baku dokázal jazdca prvýkrát v tejto sezóne "vybaviť" za menej ako dve sekundy.
    Bottas zboril historický rekord F1, v uliciach Baku mu namerali 378 km/h!
    Williams potvrdil, že s monopostom Valtteriho Bottasa dosiahol v sobotu rýchlosť 378 km/h. Podarilo sa mu to na klasických cestách v uliciach Baku!

    Archív správ

    Júl 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
            1 2 3
    4 5 6 7 8 9 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30 31

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City