Johansson popisuje problémy súčasného pretekárskeho športu
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Pondelok, 11. január 2016, 10:11

Formula 1 je zvláštna v tom, že vlastní fanúšikovia ju zvyknú až príliš často kritizovať. V iných športových disciplínach sa to nevyskytuje, no v F1 áno. Ale čo je zvláštnejšie, aj samotní kritici sa k pozeraniu pretekov napokon vracajú. Pochopiteľne, že nie všetko je nastavené úplne ideálne a existuje značný priestor pre zlepšovanie. Uvedomuje si to aj bývalý pretekár Stefan Johansson.

"Po poslednom fušovaní s pravidlami F1 sa objavovalo množstvo argumentov hovoriacich o tom, že s touto sériou je všetko zle a čo by bolo potrebné spraviť pre nápravu," zamyslel sa Johansson vo svojom blogu pre Motorsport.com. "Každý so záujmom o pretekanie k tomu pristupuje veľmi vášnivo a objavuje sa takmer rovnaké množstvo navrhovaných riešení, ako je ľudí s názormi. Formula 1 je vždy na navyššej priečke rebríka motoršportu, ale podľa môjho názoru sa na smerovanie, ktorým sa pretekársky šport ubral v posledných rokoch, nepotrebuje pozrieť len F1."

"Takmer každý druh motoršportu je dnes úplne závislý od aerodynamiky a hlavne od aerodynamického prítlaku. Ten určuje rýchlosť daného auta. Každým rokom sú dosahované časy rýchlejšie, až prídu zmeny pravidiel starajúce sa o spomalenie áut. Zvyčajne v záujme bezpečnosti. Toto sa deje hlavne znížením počtu konských síl. Je to rýchle riešenie. A dizajnéri s inžiniermi potom nájdu riešenie v podobe zvýšenia úrovne gripu vďaka lepšej aerodynamike. V priebehu dvoch či troch rokov sú dosahované časy zvyčajne na úrovni tých, aké boli pred zmenou pravidiel," skonštatoval Švéd.

Päťdesiatdeväťročný rodák z Växjö pripomenul, že dosahované maximálky na rovinkách sú dnes nižšie ako v 80. rokoch minulého storočia, ale autá sú na jednotlivých okruhoch celkovo aj tak rýchlejšie. "Kde sa teda tá rýchlosť vzala?" položil si Johansson otázku, aby si vzápätí odpovedal slovami, že ju dodali vyššie rýchlosti dosahované v zákrutách: "Dnes sa jazdci snažia o to, aby mali čo najlepšiu minimálnu rýchlosť v zákrutách, ktorá zvyčajne určí najlepší čas na kolo. V minulosti boli rozhodujúcejšími faktormi brzdenie a výjazdová rýchlosť."

"Neberme do úvahy poruchy auta či akékoľvek nezvyčajné situácie, nad ktorými jazdec nemá kontrolu: Kde sa deje väčšina nehôd? Keď som si to naposledy kontroloval, tak v zákrutách! Prečo teda všetky profesionálne pretekárske série v mene bezpečnosti znižujú výkon motora? Tieto obmedzenia prinášajú čoraz nižšie maximálky, ale rýchlosti v zákrutách sa vďaka povolenému aerodynamickému vývoju naďalej zvyšujú. Z môjho pohľadu to nedáva žiadny zmysel," povedal absolvent 79 veľkých cien.

V konečnom dôsledku to vedie k niekoľkým neželaným veciam, ktoré znižujú atraktivitu pretekárskeho športu. Johansson ich popísal takto:

1. rozdiel medzi minimálnou rýchlosťou uprostred zákrut a maximálnou na konci rovinky je výrazne menší. Toto jazdcom zmenšuje príležitosť na lepší výjazd zo zákruty ako v prípade jeho súpera pred ním, takže v nájazde do ďalšej brzdnej zóny to má s útokom na neho ťažšie.

2. brzdné vzdialenosti sú čoraz kratšie a kratšie, keďže maximálna rýchlosť je nižšia a úroveň gripu vyššia. Toto prirodzene zmenšuje príležitosť na to, aby jazdec "vybrzdil" auto pred ním.

3. väčšina náročných zákrut je už minulosťou, čo platí tak o F1, ako aj o prototypoch, pretože autá majú pri vysokých rýchlostiach enormný aerodynamický grip. Zákruty ako Eau Rouge v Spa sa aj s autom F1 ťažko prechádzali na plný plyn, pričom dnes to aj menej schopní jazdci zvládnu už v treťom tréningovom kole. Už to takmer ani nie je zákruta. To isté platí aj v aute LMP1 alebo LMP2.

4. každé aerodynamicky závislé auto - monoposty a hlavne prototypy - je dnes závislé hlavne od aerodynamiky v prednej časti šasi, ktorá určuje čo sa deje s celým autom. Ale keď nasledujete iné auto, tak vaša predná aerodynamika je nevyhnutne narušená turbulenciami vytvorenými autom pred vami. Preto je ešte náročnejšie udržať si potrebnú rýchlosť a zaútočiť na auto pred vami. Keď majú autá rovnakú maximálku, tak akcelerácia nie je postačujúca.

Johansson naznačil, že úmrtia jazdcov ako Elio de Angelis, Roland Ratzenberger, Ayrton Senna či Stefan Bellof sa zrodili po veľmi nezvyčajných nehodách. Ak by sa niečo podobné vyskytlo aj dnes, tak by ich pretekári prežili. "Trate i autá sú omnoho bezpečnejšie. Je takmer isté, že Senna by svoju nehodu so súčasným dizajnom kokpitu prežil."

"Vo Formule 1 však už neostali žiadne trate alebo zákruty vyžadujúce si 'poriadne gule'. Všetko je to o precíznosti a o tom, aby ste presne triafali vaše značky. No a pochopiteľne aj o chápaní toho, ako auto nastaviť vzhľadom na nekonečné množstvo úprav všetkých možných prepínačov. Jazdci sa s nimi musia neprestajne hrať, aby z auta dostali maximum. No a rozhodnutia týkajúce sa nastavovania tlačidiel určujú inžinieri z boxovej uličky," pripomenul Johansson, ktorý následne skritizoval aj pretekárske trate. Sú postavené tak, že ak jazdec prekročí limit, nič sa mu nestane. "Výsledok je taký, že každý jazdec nájde limit v priebehu piatich až desiatich kôl. Stačí mu zachádzať za ohraničenie trate do veľkorysých výbehových zón. V ďalšom kole potom trochu uberie rýchlosť až nájde limit."

Dôsledok je napokon taký, že odvaha už nie je súčasťou jazdeckého arzenálu. "Sledovať Sennovu kvalifikáciu v Monaku bola čistá slasť. Ale ešte ohromujúcejšie sú palubné zábery Juana Manuela Fangia, ktoré som našiel - sú z 50. rokov z Nordschleife na Nürburgringu," skonštatoval Johansson. "Sledovanie tohto videa je absolútne nádherné a malo by byť inšpiráciou pre každého jazdca. Jeho volant nikdy nebol nastavený rovno na viac ako sekundu - a to počas celého kola. Svojich súperov v podstate zničil."

"Podľa mňa je čas vrátiť sa ku kresliacej doske a detailne sa pozrieť na filozofiu automobilového pretekania sa. Treba prehodnotiť celý koncept týkajúci sa toho, ako sú pretekárske autá dizajnované a stavané. Nové technológie sú fascinujúce, ale pretekársky šport v akejkoľvek forme by mal byť podľa môjho názoru v prvom rade a hlavne o jazdcoch," dodal Stefan Johansson.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Som rád, že nám vyšiel vstup do sezóny a že si chalani obhájili svoje miesta. Bol to veľmi ťažký zápas proti silnému súperovi, ktorý má viac odohratých duelov," hodnotil Cíger
Málo vídaný obrat v podaní hokejistov HC Košice na ľade Linzu oživil postupovú šancu slovenského tímu zo skupinovej fázy Ligy majstrov. Keď už sa zdalo, že táto šanca pomaličky vyhasína, zodvihol z ľadu bojovú zástavu Marek Bartánus
„Tento tím ukázal hlavne v poslednej tretine veľký charakter a veľkú túžbu po víťazstve. Verím, že nám to pomôže v ďalšom období prípravy hlavne po morálnej stránke," uviedol Rostislav Čada pre hokej.sk
"Utvorili sme niekoľko šancí, ktoré sme, žiaľ, nepremenili. Jeden strelený gól nestačí na víťazstvo na ľade tak favorizovaného tímu. Škvrnou súboja je zranenie Radka Smoleňáka," povedal Říha
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Trenčín bude hrať vo Viedni s motiváciou a na víťazstvo
"Naše mladé mužstvo dostane veľkú školu. Nadobudneme skúsenosti, ktoré sa výborne hodia aj do Fortuna ligy alebo v prípadných budúcich bojoch na medzinárodnej scéne," povedal Ševela
foto
Kodaň s Gregušom do skupinovej fázy, ďalej aj Man City a Rostov (video)
Výsledky odvetných zápasov play off Ligy majstrov 2016/2017
foto
Kuciak si drží čistý štít už 486 minút: Nie je to na veľké reči
"Keď sa nám podarí ťahať sériu bez gólu aj naďalej, budem len rád, ale dôležitejšie sú pre nás body. Takže radšej vyhrať 7:6 ako remizovať 0:0," hovorí skromne
foto
Spallettiho sklamali nedisciplinovaní Rimania (video)
„Obe červené karty by som označil za naivné, vlani sme zápasy končili pravidelne v plnom počte. Prehrali sme nesmierne dôležitý zápas, ktorý ovplyvní ďalší chod celej sezóny. Budeme sa s tým musieť vysporiadať,“ Spalletti
 

    Magazín F1.sk

    Ako sa šéf FIA snažil zablokovať Kimiho debut v F1
    Magazín Autosport zaspomínal na sezónu 2000 a jej najväčšie príbehy, medzi ktoré patril aj testovací debut Kimiho Räikkönena v monoposte Sauberu a následná snaha Maxa Mosleyho zabrániť tímu zamestnať ho do svojej jazdeckej dvojice.
    Desať rokov od debutovej výhry Jensona Buttona
    Brit si na prvú zo svojich pätnástich výhier musel počkať najdlhšie zo všetkých súčasných jazdcov Formuly 1 - získal ju až pri 113. štarte na VC Maďarska, 6. augusta 2006.
    Hľadá sa nový diktátor. Zn.: URGENTNE!
    "Nikdy nesmieš ľuďom prezradiť, že šéfuješ bordelu. Musíš predstierať, že je to hotel a bordel prevádzkovať v pivnici."
    Lauda a jeho lekár spomínajú na osudný rok 1976
    "Raz som bol taký slabý, že som sa videl padať dozadu do hlbokej diery. Cítil som teplo a pomyslel som si: Teraz zomieraš! Ja som však nechcel zomrieť, chcel som žiť. A preto som bojoval," hovorí Niki Lauda.
    Pirelli začalo testovať širšie pneumatiky (FOTO)
    Pirelli rozbehlo od prvého augustového dňa testy nových širších pneumatík určených pre rok 2017. Do upraveného monopostu Ferrari SF15-T zasadol v pondelok Sebastian Vettel, v utorok ho nahradil Esteban Gutiérrez.
    Pre Red Bull pracuje aj Slovák: Lukáš zo Svätého Jura
    "Niekedy je to poriadne náročné, pretože na nohách som aj dvanásť hodín. Byť v prostredí Formuly 1 je však pre mňa fascinujúce a občas sa mi nechce veriť, že mám takúto prácu," hovorí Lukáš pre F1.sk.

    Archív správ

    August 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
    1 2 3 4 5 6 7
    8 9 10 11 12 13 14
    15 16 17 18 19 20 21
    22 23 24 25 26 27 28
    29 30 31        

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City