beta verzia
 
 
 
Johansson popisuje problémy súčasného pretekárskeho športu
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Pondelok, 11. január 2016, 10:11

Formula 1 je zvláštna v tom, že vlastní fanúšikovia ju zvyknú až príliš často kritizovať. V iných športových disciplínach sa to nevyskytuje, no v F1 áno. Ale čo je zvláštnejšie, aj samotní kritici sa k pozeraniu pretekov napokon vracajú. Pochopiteľne, že nie všetko je nastavené úplne ideálne a existuje značný priestor pre zlepšovanie. Uvedomuje si to aj bývalý pretekár Stefan Johansson.

"Po poslednom fušovaní s pravidlami F1 sa objavovalo množstvo argumentov hovoriacich o tom, že s touto sériou je všetko zle a čo by bolo potrebné spraviť pre nápravu," zamyslel sa Johansson vo svojom blogu pre Motorsport.com. "Každý so záujmom o pretekanie k tomu pristupuje veľmi vášnivo a objavuje sa takmer rovnaké množstvo navrhovaných riešení, ako je ľudí s názormi. Formula 1 je vždy na navyššej priečke rebríka motoršportu, ale podľa môjho názoru sa na smerovanie, ktorým sa pretekársky šport ubral v posledných rokoch, nepotrebuje pozrieť len F1."

"Takmer každý druh motoršportu je dnes úplne závislý od aerodynamiky a hlavne od aerodynamického prítlaku. Ten určuje rýchlosť daného auta. Každým rokom sú dosahované časy rýchlejšie, až prídu zmeny pravidiel starajúce sa o spomalenie áut. Zvyčajne v záujme bezpečnosti. Toto sa deje hlavne znížením počtu konských síl. Je to rýchle riešenie. A dizajnéri s inžiniermi potom nájdu riešenie v podobe zvýšenia úrovne gripu vďaka lepšej aerodynamike. V priebehu dvoch či troch rokov sú dosahované časy zvyčajne na úrovni tých, aké boli pred zmenou pravidiel," skonštatoval Švéd.

Päťdesiatdeväťročný rodák z Växjö pripomenul, že dosahované maximálky na rovinkách sú dnes nižšie ako v 80. rokoch minulého storočia, ale autá sú na jednotlivých okruhoch celkovo aj tak rýchlejšie. "Kde sa teda tá rýchlosť vzala?" položil si Johansson otázku, aby si vzápätí odpovedal slovami, že ju dodali vyššie rýchlosti dosahované v zákrutách: "Dnes sa jazdci snažia o to, aby mali čo najlepšiu minimálnu rýchlosť v zákrutách, ktorá zvyčajne určí najlepší čas na kolo. V minulosti boli rozhodujúcejšími faktormi brzdenie a výjazdová rýchlosť."

"Neberme do úvahy poruchy auta či akékoľvek nezvyčajné situácie, nad ktorými jazdec nemá kontrolu: Kde sa deje väčšina nehôd? Keď som si to naposledy kontroloval, tak v zákrutách! Prečo teda všetky profesionálne pretekárske série v mene bezpečnosti znižujú výkon motora? Tieto obmedzenia prinášajú čoraz nižšie maximálky, ale rýchlosti v zákrutách sa vďaka povolenému aerodynamickému vývoju naďalej zvyšujú. Z môjho pohľadu to nedáva žiadny zmysel," povedal absolvent 79 veľkých cien.

V konečnom dôsledku to vedie k niekoľkým neželaným veciam, ktoré znižujú atraktivitu pretekárskeho športu. Johansson ich popísal takto:

1. rozdiel medzi minimálnou rýchlosťou uprostred zákrut a maximálnou na konci rovinky je výrazne menší. Toto jazdcom zmenšuje príležitosť na lepší výjazd zo zákruty ako v prípade jeho súpera pred ním, takže v nájazde do ďalšej brzdnej zóny to má s útokom na neho ťažšie.

2. brzdné vzdialenosti sú čoraz kratšie a kratšie, keďže maximálna rýchlosť je nižšia a úroveň gripu vyššia. Toto prirodzene zmenšuje príležitosť na to, aby jazdec "vybrzdil" auto pred ním.

3. väčšina náročných zákrut je už minulosťou, čo platí tak o F1, ako aj o prototypoch, pretože autá majú pri vysokých rýchlostiach enormný aerodynamický grip. Zákruty ako Eau Rouge v Spa sa aj s autom F1 ťažko prechádzali na plný plyn, pričom dnes to aj menej schopní jazdci zvládnu už v treťom tréningovom kole. Už to takmer ani nie je zákruta. To isté platí aj v aute LMP1 alebo LMP2.

4. každé aerodynamicky závislé auto - monoposty a hlavne prototypy - je dnes závislé hlavne od aerodynamiky v prednej časti šasi, ktorá určuje čo sa deje s celým autom. Ale keď nasledujete iné auto, tak vaša predná aerodynamika je nevyhnutne narušená turbulenciami vytvorenými autom pred vami. Preto je ešte náročnejšie udržať si potrebnú rýchlosť a zaútočiť na auto pred vami. Keď majú autá rovnakú maximálku, tak akcelerácia nie je postačujúca.

Johansson naznačil, že úmrtia jazdcov ako Elio de Angelis, Roland Ratzenberger, Ayrton Senna či Stefan Bellof sa zrodili po veľmi nezvyčajných nehodách. Ak by sa niečo podobné vyskytlo aj dnes, tak by ich pretekári prežili. "Trate i autá sú omnoho bezpečnejšie. Je takmer isté, že Senna by svoju nehodu so súčasným dizajnom kokpitu prežil."

"Vo Formule 1 však už neostali žiadne trate alebo zákruty vyžadujúce si 'poriadne gule'. Všetko je to o precíznosti a o tom, aby ste presne triafali vaše značky. No a pochopiteľne aj o chápaní toho, ako auto nastaviť vzhľadom na nekonečné množstvo úprav všetkých možných prepínačov. Jazdci sa s nimi musia neprestajne hrať, aby z auta dostali maximum. No a rozhodnutia týkajúce sa nastavovania tlačidiel určujú inžinieri z boxovej uličky," pripomenul Johansson, ktorý následne skritizoval aj pretekárske trate. Sú postavené tak, že ak jazdec prekročí limit, nič sa mu nestane. "Výsledok je taký, že každý jazdec nájde limit v priebehu piatich až desiatich kôl. Stačí mu zachádzať za ohraničenie trate do veľkorysých výbehových zón. V ďalšom kole potom trochu uberie rýchlosť až nájde limit."

Dôsledok je napokon taký, že odvaha už nie je súčasťou jazdeckého arzenálu. "Sledovať Sennovu kvalifikáciu v Monaku bola čistá slasť. Ale ešte ohromujúcejšie sú palubné zábery Juana Manuela Fangia, ktoré som našiel - sú z 50. rokov z Nordschleife na Nürburgringu," skonštatoval Johansson. "Sledovanie tohto videa je absolútne nádherné a malo by byť inšpiráciou pre každého jazdca. Jeho volant nikdy nebol nastavený rovno na viac ako sekundu - a to počas celého kola. Svojich súperov v podstate zničil."

"Podľa mňa je čas vrátiť sa ku kresliacej doske a detailne sa pozrieť na filozofiu automobilového pretekania sa. Treba prehodnotiť celý koncept týkajúci sa toho, ako sú pretekárske autá dizajnované a stavané. Nové technológie sú fascinujúce, ale pretekársky šport v akejkoľvek forme by mal byť podľa môjho názoru v prvom rade a hlavne o jazdcoch," dodal Stefan Johansson.



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Veľa som počul o klube z Krakova. Je to tím, ktorý si vybojoval účasť v Lige majstrov, na ktorú sa teším. Ja som už v Lige majstrov odohral dve sezóny a tak dúfam, že pomôžem tímu k úspešným výsledkom," uviedol Jenčík
"Keď som počul, že zahlásili moje meno, bolo to neuveriteľné. Splnil sa mi sen. Je to pre mňa výnimočný moment, aj pre moju rodinu a priateľov, niečo, na čo si budem pamätať do konca života," uviedol Matthews
„V lige hrá veľmi veľa Kanaďanov, tí sú preferovaní. Hrá sa potom ich štýlom hry, pretože ide nie len o hráčov, ale aj o trénerov," konštatuje Marek Biro o EBEL v rozhovore pre hokej.sk
„Možno v mojej hre nebolo cítiť veľký pokrok, ale ja osobne sa cítim dozretejšie. Táto sezóna mi veľa dala a ja pevne verím, že v budúcej sezóne z toho budem čerpať a posuniem sa výkonnostne opäť o krok dopredu,“povedal Mislav Rosandič
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Dukla zažehnala najväčšie starosti, Faktor: Niektoré reči boli totálne výmysly
"Ohľadom financií máme prísľub aj do pána Kováčika, že po svojom príchode z ME vo Francúzsku to dá do poriadku. Verím, že majiteľ nájde s mestom spoločnú reč," zaželal si Faktor
foto
Najväčšia hanba Anglicka od roku 1950, Island šokujúco v top osem (video)
"Ak by mi niekto pred šampionátom povedal, že vyradíme Anglicko a postúpime do štvrťfinále, tak by som ho považoval za blázna. Ale teraz žiadna prekážka nie je pre nás veľká," povedal Hallgrímsson
foto
Hodgson po šokujúcom vyradení Anglicka rezignoval: Je čas na zmenu
"Som hrdý na prácu každého jedného člena môjho trénerského tímu. Rovnako som hrdý aj na to, čo som pri anglickej reprezentácii dosiahol," dodal 68-ročný kouč
foto
SÚŤAŽ: Vyhrajte dres Slovana Bratislava!
Predstavitelia klubu venovali do súťaže naozaj originálny belasý dres s číslom 33 a menom Róberta Vitteka. Dres je navyše podpísaný hráčmi Slovana zo sezóny 2015/2016!
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    Williams mal parádne zastávky, najlepšiu za 1,92, najhoršiu za 2,18s!
    Williams naďalej pokračuje v neuveriteľnej práci v boxoch a v azerbajdžanskom Baku dokázal jazdca prvýkrát v tejto sezóne "vybaviť" za menej ako dve sekundy.
    Bottas zboril historický rekord F1, v uliciach Baku mu namerali 378 km/h!
    Williams potvrdil, že s monopostom Valtteriho Bottasa dosiahol v sobotu rýchlosť 378 km/h. Podarilo sa mu to na klasických cestách v uliciach Baku!
    FIA potvrdila, že Alonso zažil pri nehode až tri extrémne preťaženia
    V novom magazíne Auto sa objavili zaujímavé informácie týkajúce sa nehody Fernanda Alonsa. Bola vôbec prvou, ktorú nasnímali nové 'high-speed' kamery.
    Sorrell chce v F1 virtuálnu realitu a odkazuje: Treba ísť tam, kde je rast
    "Ako som povedal na začiatku, všetko je to boj o čas, ktorí ľudia majú. Dnes máte milióny možností, ako ho stráviť. Práve v tom je asi najväčší rozdiel oproti roku 1968," usmial sa Martin Sorrell.
    VIDEO: Takto sa zmenia monoposty od budúceho roku
    Technický analytik Motorsport.com Giorgio Piola predstavil peknú animáciu porovnania monopostov pre roky 2016 a 2017.
    Od Panisovho monackého víťazstva uplynulo už dvadsať rokov!
    "Po najlepšom čase z 'warmupu' som si začal veriť, a keď začalo pršať, tak ešte viac: Milujem dážď! Bol som celkom pokojný a koncentrovaný, lebo som niečo tušil. Ťažko to vysvetliť. Bolo to však niečo, čo som cítil..." spomína Olivier Panis.

    Archív správ

    Jún 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
        1 2 3 4 5
    6 7 8 9 10 11 12
    13 14 15 16 17 18 19
    20 21 22 23 24 25 26
    27 28 29 30      

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
    Vygenerované za 20 ms. :: Country :: Region :: City