Maria Teresa de Filippisová (1926 - 2016)
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Pondelok, 11. január 2016, 10:53

Ako sme vás informovali už v sobotu prostredníctvom rubriky Pitstop, zomrela Maria Teresa de Filippisová. Bola to vôbec prvá žena pôsobiaca v F1, ktorej sa to podarilo ešte v 50. rokoch minulého storočia. Dožila sa úctyhodného veku 89 rokov. Talianka nedosiahla žiadne prevratné úspechy: v rokoch 1958 a 1959 absolvovala päť kvalifikácií a trikrát vyštartovala do pretekov. So súkromným Maserati 250F raz prišla aj do cieľa - v Belgicku 1958 obsadila desiate miesto.

Zaujímavé je to, že svoj prvý kvalifikačný pokus absolvovala v Monaku 1958, ale neuspela. Do týchto pretekov sa pritom pokúšal kvalifikovať aj Bernie Ecclestone, ktorý však obsadil posledné miesto. V ďalších pokusoch už bola de Filippisová úspešnejšia a podarilo sa jej zvládnuť kvalifikácie v Portugalsku i Taliansku, no preteky pre problémy s motorom nedokončila.

Všetky spomínané podujatia sa uskutočnili v roku 1958. Jej posledný pokus sa datuje k Monaku 1959, kde sme ju registrovali v tíme Behra-Porsche, ale v kvalifikácii sa nedokázala prebojovať medzi šestnásť najlepších a obsadila dvadsiate prvé miesto. Zaujímavé je to, že tu sa medzi nekvalifikujúcimi objavil aj Lucien Bianchi, ktorého prasynovec Jules zahynul v júli minulého roku na následky zranení z japonskej havárie.

Majiteľ de Filippisovej tímu Jean Behra však v podporných pretekoch vtedajšej VC Nemecka na okruhu AVUS zahynul a ju to viedlo k ukončeniu kariéry. Neapolská rodáčka ostala aj na ďalších pätnásť rokov jedinou ženou, ktorá kedy nastúpila vo veľkej cene. Jej nástupkyňou sa stala Lella Lombardiová, ktorá ako jediná zástupkyňa nežnejšieho pohlavia dokázala aj zabodovať.

"Bola to významná pionierka motoršportu," zhodujú sa zahraničné médiá o Marii Terese de Filippisovej, ktorá za volant pretekárskeho stroja prvýkrát zasadla vo veku 22 rokov. Na dnešné pomery je to značne neskoro, no kedysi sa s motoristickým športom začínalo omnoho neskôr a piloti pôsobili na scéne aj vo vysokom veku.

"Brat nechcel veriť, že jeho sestra dokáže byť s autom rýchla. A tak sme sa stavili," spomínala de Filippisová na svoje začiatky. Vo Fiate 500 pritom dokázala vyhrať hneď svoje prvé preteky, ktoré sa išli zo Salerna do Cava de' Tirreni a merali niečo vyše desať kilometrov. V roku 1954 skončila druhá v talianskych majstrovstvách športových automobilov a týmto úspechom jednoznačne potvrdila svoje kvality.

"Ženy majú na to, aby sa úspešne zúčastňovali pretekov Formuly 1," zdôrazňovala nebohá pretekárka. "Len im chýba potrebná podpora. Mnohí sponzori sú toho názoru, že ženy to nezvládnu a svoje peniaze neinvestujú do dámskej pretekárky."

Dodajme, že po de Filippisovej a spomínanej Lombardiovej sa spomedzi žien neskôr podobne presadili aj Divina Galicaová, Desiré Wilsonová a Giovanna Amatiová. Všetky však bez výraznejších úspechov. V posledných rokoch mala k súťažnému nasadeniu pomerne blízko aj Susie Wolffová, ktorá s Williamsom absolvovala štyri piatkové voľné tréningy. Svoju kariéru však už ukončila.

» kliknite pre zobrazenie videa na youtube

 



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Výsledky zápasov ôsmeho kola prvej ligy
"Momentálne sme veľmi nahnevaní, čo je dobrá vec. Zároveň sme sebavedomí z toho, čo sme dnes videli, čo však ešte zvyšuje našu frustráciu. Som presvedčený, že v druhom finálovom dueli zabojujeme viac," odkázal tréner Krueger
Ešte vlani boli na jednej lodi. Otec a syn prežívali spoločne úspechy i neúspechy popradského tímu a keď mladší z dvojice Paukovčekovcov spálil gólovú tutovku, mohol sa po návrate na striedačku "tešiť" na otcovské výčitky.
"Vzhľadom na nepresvedčivé výkony sa vedenie klubu okamžite rozhodlo prerušiť spoluprácu s pánom Chudým," potvrdil generálny manažér Michal Tóth
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Bayern nestačil na taktiku Atletica, Hamšík skóroval pri výhre SSC (video)
Sumáre stredajších zápasov druhého kola skupinovej fázy Ligy majstrov 2016/17
foto
VIDEO: Poprad povedie František Šturma: Máme vysoké ciele
Niekdajší kouč MFK Zemplín Michalovce nahradil na lavičke odvolaného Pavla Mlynára, ktorý vo funkcii skončil po remíze s Lokomotívou Košice v Družstevnej pri Hornáde
 

    Magazín F1.sk

    Bernd Mayländer: Aj takáto je práca vodiča safety caru
    "Spravidla idem tak na 95 až 98 percent toho, čo auto dokáže. V televízii to pochopiteľne vyzerá oproti autu F1 strašidelne pomaly. A aj to tak je. Pri plnom výkone strácam na Formulu 1 na jednom kilometri približne desať sekúnd," hovorí absolvent 300 veľkých cien.
    Maršál a autá rútiace sa 300 km/h: FIA je znepokojená (VIDEO)
    "Berieme to veľmi vážne," povedal hovorca FIA. "Nechceme hádzať vinu na jedného človeka. Spravíme však všetko pre to, aby sa to už neopakovalo."
    Carey: Formulu 1 nemôže riadiť diktátor
    \"Nemôžete vždy vyhovieť každému, no musíte pochopiť, čo všetci chcú, a na základe toho hľadať správnu cestu. Jasné, nie je to úloha pre komisiu, pretože komisie zvyknú byť byrokratické, no nemôžeme tu ani mať diktátora, aj keď tu je na to asi každý zvyknutý.\"
    V čom spočíva trik Mercedesu a čo sa na ňom konkurencii nepáči?
    Jednou z hlavných tém prebiehajúceho týždňa je systém hydraulických závesov, ktorý Mercedes vyladil k dokonalosti.
    Bertrand Gachot a neuveriteľný príbeh vedúci k Schumiho premiére
    "Obom nám do očí vybehli slzy, pretože polovicu som vystriekal na seba a polovicu na neho. Nemal som totiž čas nejako to namieriť. Ale nepobili sme sa, nikto nikomu neublížil. Tak som si myslel, že to všetko dobre dopadne," spomína Bertrand Gachot.
    Nikolas Szabó: Ďalší Slovák v sérii monopostov?
    "Priemerný rozpočet na sezónu v majstrovstvách Slovenska a majstrovstvách strednej Európy predstavuje 20 000 eur. Získavanie sponzorov je v našich končinách veľmi ťažké," hovorí sedemnásťročný Nikolas Szabó pre F1.sk.

    Archív správ

    September 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30    

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City