beta verzia
 
 
 
Prečo fanúšikovia nevnímajú jazdcov ako svojich hrdinov?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 13. január 2016, 10:47

Formula 1 vždy patrila medzi športy, ktoré majú svojich kritikov. Keď sa na situáciu pozrieme komplexne, najčastejšie sa kritizuje hlavne problémové predbiehanie. Názor, že práve tento aspekt je korením atraktivity športu, je mimoriadne rozšírený. Bývalý pretekár Stefan Johansson sa vo svojej analýze pre Motorsport.com zamyslel nad "troma hlavnými faktormi, ktoré determinujú rýchlosť pretekárskeho auta". Ide o aerodynamiku, motor a pneumatiky.

Aerodynamika

"Z týchto troch sa aerodynamika stala najkľúčovejším komponentom moderného pretekárskeho auta. Na druhej strane je to ale oblasť, ktorá nemá v podstate žiadny iný význam okrem toho, aby sa pretekárske auto spravilo rýchlejším," skonštatoval Johansson, ktorý takto narážal na nulový prínos pre sériovú výrobu. "Veľmi prísne stanovené pravidlá pritom neumožňujú takmer žiadne inovatívne myslenie. Je to len o míňaní čo najväčšieho množstva času a peňazí v záujme vyladenia aerodynamického balíka."

Švéd pripomenul, že jednotlivé stajne prinášajú na súťažné víkendy pravidelne veľké množstvo noviniek. A všetko je to len o peniazoch, pretože "čím viac miniete, tým viac získate. Špičkový tím F1 pripraví v priebehu sezóny okolo 75 rôznych verzií dizajnu predného krídla. Z nákladov sa vám zakrúti hlava. Súčasne pochopiteľne prebieha aj množstvo ďalšej aerodynamickej práce, ktorá je však v porovnaní s predným krídlom sekundárna. Práve predné krídlo totiž najviac ovplyvňuje aerodynamické sily pôsobiace po bokoch a nad pretekárskym autom s odkrytými kolesami."

"Čím je aerodynamický balík efektívnejší, tým ťažšie je predbehnúť auto pred vami. Turbulencie vznikajúce za ním totiž nevyhnutne ovplyvňujú efektívnosť predného krídla vášho auta. Keď sa pozriete na predné krídlo súčasného monopostu F1, tak nie je ťažké vidieť, že aj malý zásah do perfektného toku vzduchu výrazne naruší celkový grip a hlavne grip prednej časti auta. Na túto vec ale nedoplácajú len monoposty F1, no rovnaký problém má akékoľvek pretekárske auto produkujúce prítlak," pripomenul rodák z Växjö.

Predbiehanie je aj preto náročné. Kompetentní hútali, ako súťaženie v tomto smere osviežiť a vymysleli napríklad systém DRS, ktorý je však podľa Johanssona príliš umelý. "Rozhodne pomáha s predbiehaním, ale podľa mňa nám vzal veľkú časť toho, čo označujeme za pretekárske umenie. V stlačení tlačidla a takomto získaní výhody oproti autu pred vami nie je žiadna výnimočná schopnosť ani technika. Hlavne ak toto auto nemá nárok a schopnosť na vás nejako zareagovať."

Motor

Jeden zo súčasných problémov spočíva aj v motoroch. "Tie sú také sofistikované, že ich už označujeme za pohonné jednotky," skonštatoval Johansson. "Náklady na vývoj týchto jednotiek sú astronomické a eskalovali náklady každého tímu participujúceho v F1. Najväčší vplyv to malo na malé tímy, ktoré si musia motory zakúpiť od jedného z výrobcov."

Absolvent 79 veľkých cien pripomenul aj to, že komplikovanosť motorov si vyžaduje omnoho väčší obslužný personál, čo sú takisto dodatočné náklady. No a napokon ide aj o skutočnosť, ako sú nastavené pravidlá: motor je veľmi dôležitým prvkom celkového balíka, ale nie je možné ho dostatočne vyvíjať. "Najväčší rozdiel medzi pravidlami týkajúcimi sa šasi a motora je ten, že keď ste raz vyrobili motor, s ktorým plánujete jazdiť, zmeny môžete vykonávať len podľa neuveriteľne komplikovaných 'žetónových' pravidiel. No z problému týkajúceho sa šasi sa viete dostať ľahšie: neexistuje totiž žiadny limit týkajúci sa toho, koľko vylepšení v priebehu sezóny prinesiete."

"Pochopiteľne, že hlavnou príčinou zamknutia motorového vývoja bolo zníženie nákladov, ale už samotné náklady na prvovýrobu týchto pohonných jednotiek zničili akýkoľvek pokus o udržanie nákladov na rozumnej úrovni," dodal Stefan Johansson, ktorý sa v závere svojej analýzy zamyslel aj nad pneumatikami. Tie v súčasnosti zabezpečuje Pirelli, ktoré dostalo za úlohu vyrobiť "zlé gumy", a tak sa postarať o vzrušujúci pretekársky šport.

Pneumatiky

Riešenie však vraj nie je správne. "Trvá to už niekoľko rokov a nemyslím si, že niekto môže hovoriť o zlepšení pretekárskeho športu na akejkoľvek úrovni. Postaralo sa to len o to, že každý ide o desať až dvadsať percent pod svojim reálnym tempom. A to len preto, aby s pneumatikami vydržal až do stanoveného kola pretekov. Stratégii to nepomohlo a preteky to nespravilo zaujímavejšími. Z môjho pohľadu je to jedna z najhorších myšlienok, aké sa kedy v F1 objavili. Pre každého by bolo omnoho lepšie, ak by bol jazdec nútený ísť na limite v každom kole pretekov. Potom by sme videli, ktorí sú tí dobrí a ktorí pod tlakom spravia chyby," pripomenul Johansson.

Záver

Účasť v F1 si vyžaduje obrovské množstvo peňazí a tímy, ktoré ich majú, sú prirodzene vpredu. Ostatné stajne sa trápia. "Jediné rozumné riešenie je podľa mňa také, aby FIA stanovila nové pravidlá, ktoré obmedzia alebo eliminujú oblasti s veľkým míňaním," zamyslel sa pilot, ktorý získal s Ferrari, McLarenom a Onyxom celkovo dvanásť pódií. V tomto smere podľa neho ide hlavne o aerodynamiku a neprestajné hranie sa s malými doplnkami, vďaka ktorým sú autá čoraz rýchlejšie v zákrutách.

"Podľa mňa by sme sa mali koncentrovať na zvýšenie rýchlosti na rovinkách. Ak by boli pravidlá stanovené tak, že pôjde hlavne o znižovanie odporu, tak by mimoriadne šikovní inžinieri prišli v priebehu krátkej doby s prelomovými vynálezmi. Rozdiel medzi rýchlosťou na rovinkách a v zákrutách by sa značne zväčšil. Vďaka tomu by boli autá neposednejšie, predĺžili by sa brzdné zóny a zvýšila by sa pravdepodobnosť i počet možností na predbiehanie. Väčšina ľudí sa zhodne v tom, že autá neznejú a nevyzerajú dostatočne atraktívne. Fanúšikovia navyše môžu vidieť, že jazdci so svojimi autami nemusia zápasiť. Výsledkom toho je skutočnosť, že ich nevnímajú ako svojich hrdinov," ukončil svoju analýzu Stefan Johansson.



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Ja som za sebou dvere nezabuchol a uvidíme či mi dá košický klub niekedy v budúcnosti šancu. Ja osobne by som s návratom domov problém nemal. Teraz sa ale sústredím na novú výzvu a chcem tam urobiť dobré meno nášmu hokeju," hovorí R. Jenčík pre hokej.sk
"Keď som počul, že zahlásili moje meno, bolo to neuveriteľné. Splnil sa mi sen. Je to pre mňa výnimočný moment, aj pre moju rodinu a priateľov, niečo, na čo si budem pamätať do konca života," uviedol Matthews
„V lige hrá veľmi veľa Kanaďanov, tí sú preferovaní. Hrá sa potom ich štýlom hry, pretože ide nie len o hráčov, ale aj o trénerov," konštatuje Marek Biro o EBEL v rozhovore pre hokej.sk
„Možno v mojej hre nebolo cítiť veľký pokrok, ale ja osobne sa cítim dozretejšie. Táto sezóna mi veľa dala a ja pevne verím, že v budúcej sezóne z toho budem čerpať a posuniem sa výkonnostne opäť o krok dopredu,“povedal Mislav Rosandič
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Ťahákom štvrťfinále súboj Buffon - Neuer. Kto inkasuje ako prvý?
"Veľmi sa obávam Nemecka, podobne ako Španieli sú na papieri silnejší ako my. Ale potom je tu zápas, ktorý môže priniesť iné odpovede," povedal kapitán talianskej reprezentácie
foto
Dukla zažehnala najväčšie starosti, Faktor: Niektoré reči boli totálne výmysly
"Ohľadom financií máme prísľub aj do pána Kováčika, že po svojom príchode z ME vo Francúzsku to dá do poriadku. Verím, že majiteľ nájde s mestom spoločnú reč," zaželal si Faktor
foto
Najväčšia hanba Anglicka od roku 1950, Island šokujúco v top osem (video)
"Ak by mi niekto pred šampionátom povedal, že vyradíme Anglicko a postúpime do štvrťfinále, tak by som ho považoval za blázna. Ale teraz žiadna prekážka nie je pre nás veľká," povedal Hallgrímsson
foto
Hodgson po šokujúcom vyradení Anglicka rezignoval: Je čas na zmenu
"Som hrdý na prácu každého jedného člena môjho trénerského tímu. Rovnako som hrdý aj na to, čo som pri anglickej reprezentácii dosiahol," dodal 68-ročný kouč
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    Williams mal parádne zastávky, najlepšiu za 1,92, najhoršiu za 2,18s!
    Williams naďalej pokračuje v neuveriteľnej práci v boxoch a v azerbajdžanskom Baku dokázal jazdca prvýkrát v tejto sezóne "vybaviť" za menej ako dve sekundy.
    Bottas zboril historický rekord F1, v uliciach Baku mu namerali 378 km/h!
    Williams potvrdil, že s monopostom Valtteriho Bottasa dosiahol v sobotu rýchlosť 378 km/h. Podarilo sa mu to na klasických cestách v uliciach Baku!
    FIA potvrdila, že Alonso zažil pri nehode až tri extrémne preťaženia
    V novom magazíne Auto sa objavili zaujímavé informácie týkajúce sa nehody Fernanda Alonsa. Bola vôbec prvou, ktorú nasnímali nové 'high-speed' kamery.
    Sorrell chce v F1 virtuálnu realitu a odkazuje: Treba ísť tam, kde je rast
    "Ako som povedal na začiatku, všetko je to boj o čas, ktorí ľudia majú. Dnes máte milióny možností, ako ho stráviť. Práve v tom je asi najväčší rozdiel oproti roku 1968," usmial sa Martin Sorrell.
    VIDEO: Takto sa zmenia monoposty od budúceho roku
    Technický analytik Motorsport.com Giorgio Piola predstavil peknú animáciu porovnania monopostov pre roky 2016 a 2017.
    Od Panisovho monackého víťazstva uplynulo už dvadsať rokov!
    "Po najlepšom čase z 'warmupu' som si začal veriť, a keď začalo pršať, tak ešte viac: Milujem dážď! Bol som celkom pokojný a koncentrovaný, lebo som niečo tušil. Ťažko to vysvetliť. Bolo to však niečo, čo som cítil..." spomína Olivier Panis.

    Archív správ

    Jún 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
        1 2 3 4 5
    6 7 8 9 10 11 12
    13 14 15 16 17 18 19
    20 21 22 23 24 25 26
    27 28 29 30      

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City