Prečo fanúšikovia nevnímajú jazdcov ako svojich hrdinov?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 13. január 2016, 10:47

Formula 1 vždy patrila medzi športy, ktoré majú svojich kritikov. Keď sa na situáciu pozrieme komplexne, najčastejšie sa kritizuje hlavne problémové predbiehanie. Názor, že práve tento aspekt je korením atraktivity športu, je mimoriadne rozšírený. Bývalý pretekár Stefan Johansson sa vo svojej analýze pre Motorsport.com zamyslel nad "troma hlavnými faktormi, ktoré determinujú rýchlosť pretekárskeho auta". Ide o aerodynamiku, motor a pneumatiky.

Aerodynamika

"Z týchto troch sa aerodynamika stala najkľúčovejším komponentom moderného pretekárskeho auta. Na druhej strane je to ale oblasť, ktorá nemá v podstate žiadny iný význam okrem toho, aby sa pretekárske auto spravilo rýchlejším," skonštatoval Johansson, ktorý takto narážal na nulový prínos pre sériovú výrobu. "Veľmi prísne stanovené pravidlá pritom neumožňujú takmer žiadne inovatívne myslenie. Je to len o míňaní čo najväčšieho množstva času a peňazí v záujme vyladenia aerodynamického balíka."

Švéd pripomenul, že jednotlivé stajne prinášajú na súťažné víkendy pravidelne veľké množstvo noviniek. A všetko je to len o peniazoch, pretože "čím viac miniete, tým viac získate. Špičkový tím F1 pripraví v priebehu sezóny okolo 75 rôznych verzií dizajnu predného krídla. Z nákladov sa vám zakrúti hlava. Súčasne pochopiteľne prebieha aj množstvo ďalšej aerodynamickej práce, ktorá je však v porovnaní s predným krídlom sekundárna. Práve predné krídlo totiž najviac ovplyvňuje aerodynamické sily pôsobiace po bokoch a nad pretekárskym autom s odkrytými kolesami."

"Čím je aerodynamický balík efektívnejší, tým ťažšie je predbehnúť auto pred vami. Turbulencie vznikajúce za ním totiž nevyhnutne ovplyvňujú efektívnosť predného krídla vášho auta. Keď sa pozriete na predné krídlo súčasného monopostu F1, tak nie je ťažké vidieť, že aj malý zásah do perfektného toku vzduchu výrazne naruší celkový grip a hlavne grip prednej časti auta. Na túto vec ale nedoplácajú len monoposty F1, no rovnaký problém má akékoľvek pretekárske auto produkujúce prítlak," pripomenul rodák z Växjö.

Predbiehanie je aj preto náročné. Kompetentní hútali, ako súťaženie v tomto smere osviežiť a vymysleli napríklad systém DRS, ktorý je však podľa Johanssona príliš umelý. "Rozhodne pomáha s predbiehaním, ale podľa mňa nám vzal veľkú časť toho, čo označujeme za pretekárske umenie. V stlačení tlačidla a takomto získaní výhody oproti autu pred vami nie je žiadna výnimočná schopnosť ani technika. Hlavne ak toto auto nemá nárok a schopnosť na vás nejako zareagovať."

Motor

Jeden zo súčasných problémov spočíva aj v motoroch. "Tie sú také sofistikované, že ich už označujeme za pohonné jednotky," skonštatoval Johansson. "Náklady na vývoj týchto jednotiek sú astronomické a eskalovali náklady každého tímu participujúceho v F1. Najväčší vplyv to malo na malé tímy, ktoré si musia motory zakúpiť od jedného z výrobcov."

Absolvent 79 veľkých cien pripomenul aj to, že komplikovanosť motorov si vyžaduje omnoho väčší obslužný personál, čo sú takisto dodatočné náklady. No a napokon ide aj o skutočnosť, ako sú nastavené pravidlá: motor je veľmi dôležitým prvkom celkového balíka, ale nie je možné ho dostatočne vyvíjať. "Najväčší rozdiel medzi pravidlami týkajúcimi sa šasi a motora je ten, že keď ste raz vyrobili motor, s ktorým plánujete jazdiť, zmeny môžete vykonávať len podľa neuveriteľne komplikovaných 'žetónových' pravidiel. No z problému týkajúceho sa šasi sa viete dostať ľahšie: neexistuje totiž žiadny limit týkajúci sa toho, koľko vylepšení v priebehu sezóny prinesiete."

"Pochopiteľne, že hlavnou príčinou zamknutia motorového vývoja bolo zníženie nákladov, ale už samotné náklady na prvovýrobu týchto pohonných jednotiek zničili akýkoľvek pokus o udržanie nákladov na rozumnej úrovni," dodal Stefan Johansson, ktorý sa v závere svojej analýzy zamyslel aj nad pneumatikami. Tie v súčasnosti zabezpečuje Pirelli, ktoré dostalo za úlohu vyrobiť "zlé gumy", a tak sa postarať o vzrušujúci pretekársky šport.

Pneumatiky

Riešenie však vraj nie je správne. "Trvá to už niekoľko rokov a nemyslím si, že niekto môže hovoriť o zlepšení pretekárskeho športu na akejkoľvek úrovni. Postaralo sa to len o to, že každý ide o desať až dvadsať percent pod svojim reálnym tempom. A to len preto, aby s pneumatikami vydržal až do stanoveného kola pretekov. Stratégii to nepomohlo a preteky to nespravilo zaujímavejšími. Z môjho pohľadu je to jedna z najhorších myšlienok, aké sa kedy v F1 objavili. Pre každého by bolo omnoho lepšie, ak by bol jazdec nútený ísť na limite v každom kole pretekov. Potom by sme videli, ktorí sú tí dobrí a ktorí pod tlakom spravia chyby," pripomenul Johansson.

Záver

Účasť v F1 si vyžaduje obrovské množstvo peňazí a tímy, ktoré ich majú, sú prirodzene vpredu. Ostatné stajne sa trápia. "Jediné rozumné riešenie je podľa mňa také, aby FIA stanovila nové pravidlá, ktoré obmedzia alebo eliminujú oblasti s veľkým míňaním," zamyslel sa pilot, ktorý získal s Ferrari, McLarenom a Onyxom celkovo dvanásť pódií. V tomto smere podľa neho ide hlavne o aerodynamiku a neprestajné hranie sa s malými doplnkami, vďaka ktorým sú autá čoraz rýchlejšie v zákrutách.

"Podľa mňa by sme sa mali koncentrovať na zvýšenie rýchlosti na rovinkách. Ak by boli pravidlá stanovené tak, že pôjde hlavne o znižovanie odporu, tak by mimoriadne šikovní inžinieri prišli v priebehu krátkej doby s prelomovými vynálezmi. Rozdiel medzi rýchlosťou na rovinkách a v zákrutách by sa značne zväčšil. Vďaka tomu by boli autá neposednejšie, predĺžili by sa brzdné zóny a zvýšila by sa pravdepodobnosť i počet možností na predbiehanie. Väčšina ľudí sa zhodne v tom, že autá neznejú a nevyzerajú dostatočne atraktívne. Fanúšikovia navyše môžu vidieť, že jazdci so svojimi autami nemusia zápasiť. Výsledkom toho je skutočnosť, že ich nevnímajú ako svojich hrdinov," ukončil svoju analýzu Stefan Johansson.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Som rád, že nám vyšiel vstup do sezóny a že si chalani obhájili svoje miesta. Bol to ťažký zápas proti silnému súperovi, ktorý má za sebou viac odohratých duelov. V niektorých momentoch to bolo aj cítiť," povedal Cíger
Málo vídaný obrat v podaní hokejistov HC Košice na ľade Linzu oživil postupovú šancu slovenského tímu zo skupinovej fázy Ligy majstrov. Keď už sa zdalo, že táto šanca pomaličky vyhasína, zodvihol z ľadu bojovú zástavu Marek Bartánus
„Tento tím ukázal hlavne v poslednej tretine veľký charakter a veľkú túžbu po víťazstve. Verím, že nám to pomôže v ďalšom období prípravy hlavne po morálnej stránke," uviedol Rostislav Čada pre hokej.sk
"Utvorili sme niekoľko šancí, ktoré sme, žiaľ, nepremenili. Jeden strelený gól nestačí na víťazstvo na ľade tak favorizovaného tímu. Škvrnou súboja je zranenie Radka Smoleňáka," povedal Říha
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Košickí rivali sa na derby vrátia do mesta!
"Naše mužstvo je mladšie a neskúsenejšie, no to neznamená, že kvalita je na strane Lokomotívy. To, že o nás zatiaľ nebolo toľko počuť, nič neznamená," myslí si univerzál FC VSS Tomáš Kubík
foto
Bundesligový komentátor Vagaský: Tradícia, fanúšikovia, dynamický futbal
"Rešpektujem dôvody voľby každého fanúšika, teda to, že si každý vyberie to svoje. Či už tradíciu v Serii A, techniku La Ligy alebo kúzlo ligotavej Premier League. Mne sa však v Bundeslige zosobňuje všetko z týchto troch líg," Vagaský
foto
Guľa: Podbrezová je na čele zaslúžene, Slovan ma nekontaktoval
„Som vždy šťastný za hráčov, ktorých mám, pokiaľ sú ochotní dennodenne prijímať podnety. Sme však i naďalej aktívni, máme v hľadáčiku jednu-dve posily,“ povedal po prvej tohtosezónnej prehre tréner Žiliny
foto
Trenčín bude hrať vo Viedni s motiváciou a na víťazstvo (video)
"Naše mladé mužstvo dostane veľkú školu. Nadobudneme skúsenosti, ktoré sa výborne hodia aj do Fortuna ligy alebo v prípadných budúcich bojoch na medzinárodnej scéne," povedal Ševela
 

    Magazín F1.sk

    Ako sa šéf FIA snažil zablokovať Kimiho debut v F1
    Magazín Autosport zaspomínal na sezónu 2000 a jej najväčšie príbehy, medzi ktoré patril aj testovací debut Kimiho Räikkönena v monoposte Sauberu a následná snaha Maxa Mosleyho zabrániť tímu zamestnať ho do svojej jazdeckej dvojice.
    Najlepšie vyjadrenia Enza Ferrariho (ANKETA)
    "Pretekárske autá nie sú krásne ani škaredé. Krásnymi sa stanú vtedy, keď vyhrajú," povedal kedysi Ferrari.
    Desať rokov od debutovej výhry Jensona Buttona
    Brit si na prvú zo svojich pätnástich výhier musel počkať najdlhšie zo všetkých súčasných jazdcov Formuly 1 - získal ju až pri 113. štarte na VC Maďarska, 6. augusta 2006.
    Hľadá sa nový diktátor. Zn.: URGENTNE!
    "Nikdy nesmieš ľuďom prezradiť, že šéfuješ bordelu. Musíš predstierať, že je to hotel a bordel prevádzkovať v pivnici."
    Lauda a jeho lekár spomínajú na osudný rok 1976
    "Raz som bol taký slabý, že som sa videl padať dozadu do hlbokej diery. Cítil som teplo a pomyslel som si: Teraz zomieraš! Ja som však nechcel zomrieť, chcel som žiť. A preto som bojoval," hovorí Niki Lauda.
    Pirelli začalo testovať širšie pneumatiky (FOTO)
    Pirelli rozbehlo od prvého augustového dňa testy nových širších pneumatík určených pre rok 2017. Do upraveného monopostu Ferrari SF15-T zasadol v pondelok Sebastian Vettel, v utorok ho nahradil Esteban Gutiérrez.

    Archív správ

    August 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
    1 2 3 4 5 6 7
    8 9 10 11 12 13 14
    15 16 17 18 19 20 21
    22 23 24 25 26 27 28
    29 30 31        

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City