Prečo fanúšikovia nevnímajú jazdcov ako svojich hrdinov?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 13. január 2016, 10:47

Formula 1 vždy patrila medzi športy, ktoré majú svojich kritikov. Keď sa na situáciu pozrieme komplexne, najčastejšie sa kritizuje hlavne problémové predbiehanie. Názor, že práve tento aspekt je korením atraktivity športu, je mimoriadne rozšírený. Bývalý pretekár Stefan Johansson sa vo svojej analýze pre Motorsport.com zamyslel nad "troma hlavnými faktormi, ktoré determinujú rýchlosť pretekárskeho auta". Ide o aerodynamiku, motor a pneumatiky.

Aerodynamika

"Z týchto troch sa aerodynamika stala najkľúčovejším komponentom moderného pretekárskeho auta. Na druhej strane je to ale oblasť, ktorá nemá v podstate žiadny iný význam okrem toho, aby sa pretekárske auto spravilo rýchlejším," skonštatoval Johansson, ktorý takto narážal na nulový prínos pre sériovú výrobu. "Veľmi prísne stanovené pravidlá pritom neumožňujú takmer žiadne inovatívne myslenie. Je to len o míňaní čo najväčšieho množstva času a peňazí v záujme vyladenia aerodynamického balíka."

Švéd pripomenul, že jednotlivé stajne prinášajú na súťažné víkendy pravidelne veľké množstvo noviniek. A všetko je to len o peniazoch, pretože "čím viac miniete, tým viac získate. Špičkový tím F1 pripraví v priebehu sezóny okolo 75 rôznych verzií dizajnu predného krídla. Z nákladov sa vám zakrúti hlava. Súčasne pochopiteľne prebieha aj množstvo ďalšej aerodynamickej práce, ktorá je však v porovnaní s predným krídlom sekundárna. Práve predné krídlo totiž najviac ovplyvňuje aerodynamické sily pôsobiace po bokoch a nad pretekárskym autom s odkrytými kolesami."

"Čím je aerodynamický balík efektívnejší, tým ťažšie je predbehnúť auto pred vami. Turbulencie vznikajúce za ním totiž nevyhnutne ovplyvňujú efektívnosť predného krídla vášho auta. Keď sa pozriete na predné krídlo súčasného monopostu F1, tak nie je ťažké vidieť, že aj malý zásah do perfektného toku vzduchu výrazne naruší celkový grip a hlavne grip prednej časti auta. Na túto vec ale nedoplácajú len monoposty F1, no rovnaký problém má akékoľvek pretekárske auto produkujúce prítlak," pripomenul rodák z Växjö.

Predbiehanie je aj preto náročné. Kompetentní hútali, ako súťaženie v tomto smere osviežiť a vymysleli napríklad systém DRS, ktorý je však podľa Johanssona príliš umelý. "Rozhodne pomáha s predbiehaním, ale podľa mňa nám vzal veľkú časť toho, čo označujeme za pretekárske umenie. V stlačení tlačidla a takomto získaní výhody oproti autu pred vami nie je žiadna výnimočná schopnosť ani technika. Hlavne ak toto auto nemá nárok a schopnosť na vás nejako zareagovať."

Motor

Jeden zo súčasných problémov spočíva aj v motoroch. "Tie sú také sofistikované, že ich už označujeme za pohonné jednotky," skonštatoval Johansson. "Náklady na vývoj týchto jednotiek sú astronomické a eskalovali náklady každého tímu participujúceho v F1. Najväčší vplyv to malo na malé tímy, ktoré si musia motory zakúpiť od jedného z výrobcov."

Absolvent 79 veľkých cien pripomenul aj to, že komplikovanosť motorov si vyžaduje omnoho väčší obslužný personál, čo sú takisto dodatočné náklady. No a napokon ide aj o skutočnosť, ako sú nastavené pravidlá: motor je veľmi dôležitým prvkom celkového balíka, ale nie je možné ho dostatočne vyvíjať. "Najväčší rozdiel medzi pravidlami týkajúcimi sa šasi a motora je ten, že keď ste raz vyrobili motor, s ktorým plánujete jazdiť, zmeny môžete vykonávať len podľa neuveriteľne komplikovaných 'žetónových' pravidiel. No z problému týkajúceho sa šasi sa viete dostať ľahšie: neexistuje totiž žiadny limit týkajúci sa toho, koľko vylepšení v priebehu sezóny prinesiete."

"Pochopiteľne, že hlavnou príčinou zamknutia motorového vývoja bolo zníženie nákladov, ale už samotné náklady na prvovýrobu týchto pohonných jednotiek zničili akýkoľvek pokus o udržanie nákladov na rozumnej úrovni," dodal Stefan Johansson, ktorý sa v závere svojej analýzy zamyslel aj nad pneumatikami. Tie v súčasnosti zabezpečuje Pirelli, ktoré dostalo za úlohu vyrobiť "zlé gumy", a tak sa postarať o vzrušujúci pretekársky šport.

Pneumatiky

Riešenie však vraj nie je správne. "Trvá to už niekoľko rokov a nemyslím si, že niekto môže hovoriť o zlepšení pretekárskeho športu na akejkoľvek úrovni. Postaralo sa to len o to, že každý ide o desať až dvadsať percent pod svojim reálnym tempom. A to len preto, aby s pneumatikami vydržal až do stanoveného kola pretekov. Stratégii to nepomohlo a preteky to nespravilo zaujímavejšími. Z môjho pohľadu je to jedna z najhorších myšlienok, aké sa kedy v F1 objavili. Pre každého by bolo omnoho lepšie, ak by bol jazdec nútený ísť na limite v každom kole pretekov. Potom by sme videli, ktorí sú tí dobrí a ktorí pod tlakom spravia chyby," pripomenul Johansson.

Záver

Účasť v F1 si vyžaduje obrovské množstvo peňazí a tímy, ktoré ich majú, sú prirodzene vpredu. Ostatné stajne sa trápia. "Jediné rozumné riešenie je podľa mňa také, aby FIA stanovila nové pravidlá, ktoré obmedzia alebo eliminujú oblasti s veľkým míňaním," zamyslel sa pilot, ktorý získal s Ferrari, McLarenom a Onyxom celkovo dvanásť pódií. V tomto smere podľa neho ide hlavne o aerodynamiku a neprestajné hranie sa s malými doplnkami, vďaka ktorým sú autá čoraz rýchlejšie v zákrutách.

"Podľa mňa by sme sa mali koncentrovať na zvýšenie rýchlosti na rovinkách. Ak by boli pravidlá stanovené tak, že pôjde hlavne o znižovanie odporu, tak by mimoriadne šikovní inžinieri prišli v priebehu krátkej doby s prelomovými vynálezmi. Rozdiel medzi rýchlosťou na rovinkách a v zákrutách by sa značne zväčšil. Vďaka tomu by boli autá neposednejšie, predĺžili by sa brzdné zóny a zvýšila by sa pravdepodobnosť i počet možností na predbiehanie. Väčšina ľudí sa zhodne v tom, že autá neznejú a nevyzerajú dostatočne atraktívne. Fanúšikovia navyše môžu vidieť, že jazdci so svojimi autami nemusia zápasiť. Výsledkom toho je skutočnosť, že ich nevnímajú ako svojich hrdinov," ukončil svoju analýzu Stefan Johansson.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Tomáš Tatar: "Je to paráda. Neviem to poriadne opísať. Celý čas sme si verili, bojovali jeden za druhého. Kolektív v kabíne je skutočne skvelý. Postúpili sme do finále a zavreli ústa tým, ktorí nám nepriali "
"Myslím si, že je to spôsobené aj obmenou kádra. Prišli noví hráči a chvíľku potrvá, kým sa zohráme. Som však presvedčený o tom, že keď sa to ustáli, tak pôjdeme v tabuľke hore," hovorí s optimizmom v hlase 31-ročný center.
Hneď od úvodného buly mohli diváci na štadióne sledovať zaujímavý hokej dvoch nováčikov Tipsport Ligy. V prvej minúte mal obrovskú šancu hosťujúci Paulovič, ktorý sa rútil sám na domáceho brankára
Kanadskí hokejisti postúpili do finále Svetového pohára v Toronte. V noci na nedeľu potvrdili úlohu najväčšieho favorita turnaja a v dramatickom prvom semifinále vyradili Rusko po triumfe 5:3.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
„Železiari“ sfúkli Liptákov z ihriska, čaká ich najťažší test (video, foto)
"Čaká nás mesiac na ihriskách súperov, potom doma privítame majstra. Bude to veľmi namáhavé. Veľká skúška, ale ja verím, že sa budeme tešiť aj po zápasoch vonku," burcuje do boja kormidelník Marek Fabuľa
foto
Ukážková dráma v Michalovciach, bod nechcel ani jeden (video)
"Je to najkrajší pocit, keď strelíte víťazný gól v nadstavenom čase. Super. Zaslúžili sme si to, o to viac, že sme hrali pred domácimi fanúšikmi, ktorí boli fantastickí," neskrýval radosť Oliver Podhorin
foto
Hnev Ronalda, podpora matky (video)
“V utorok hráme opäť a Ronaldo si tiež musí občas oddychnúť. To bol jediný dôvod, pretože hral dobre. Nechal som ho uvažovať nad utorňajším zápasom,“ argumentoval francúzsky kormidelník
foto
Keby mohol rozhodca striedať... (video)
„Aj rozhodca má právo na zlý deň. Keby to bolo možné, ja by som ho vystriedal možno v piatej minúte, Miro Mentel v ôsmej,“ povedal po zápase Karhan
 

    Magazín F1.sk

    Maršál a autá rútiace sa 300 km/h: FIA je znepokojená (VIDEO)
    "Berieme to veľmi vážne," povedal hovorca FIA. "Nechceme hádzať vinu na jedného človeka. Spravíme však všetko pre to, aby sa to už neopakovalo."
    Carey: Formulu 1 nemôže riadiť diktátor
    \"Nemôžete vždy vyhovieť každému, no musíte pochopiť, čo všetci chcú, a na základe toho hľadať správnu cestu. Jasné, nie je to úloha pre komisiu, pretože komisie zvyknú byť byrokratické, no nemôžeme tu ani mať diktátora, aj keď tu je na to asi každý zvyknutý.\"
    V čom spočíva trik Mercedesu a čo sa na ňom konkurencii nepáči?
    Jednou z hlavných tém prebiehajúceho týždňa je systém hydraulických závesov, ktorý Mercedes vyladil k dokonalosti.
    Bertrand Gachot a neuveriteľný príbeh vedúci k Schumiho premiére
    "Obom nám do očí vybehli slzy, pretože polovicu som vystriekal na seba a polovicu na neho. Nemal som totiž čas nejako to namieriť. Ale nepobili sme sa, nikto nikomu neublížil. Tak som si myslel, že to všetko dobre dopadne," spomína Bertrand Gachot.
    Nikolas Szabó: Ďalší Slovák v sérii monopostov?
    "Priemerný rozpočet na sezónu v majstrovstvách Slovenska a majstrovstvách strednej Európy predstavuje 20 000 eur. Získavanie sponzorov je v našich končinách veľmi ťažké," hovorí sedemnásťročný Nikolas Szabó pre F1.sk.
    Bude to už len horšie
    "Zavádzanie "červených zón" pre fotografov začalo dávno, no z roka na rok je to horšie a horšie. Protestovať nepomôže, každý sa bojí o svoju akreditáciu," píše Martin Trenkler.

    Archív správ

    September 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30    

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 23 ms. :: Country :: Region :: City