beta verzia
 
 
 
Prečo fanúšikovia nevnímajú jazdcov ako svojich hrdinov?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 13. január 2016, 10:47

Formula 1 vždy patrila medzi športy, ktoré majú svojich kritikov. Keď sa na situáciu pozrieme komplexne, najčastejšie sa kritizuje hlavne problémové predbiehanie. Názor, že práve tento aspekt je korením atraktivity športu, je mimoriadne rozšírený. Bývalý pretekár Stefan Johansson sa vo svojej analýze pre Motorsport.com zamyslel nad "troma hlavnými faktormi, ktoré determinujú rýchlosť pretekárskeho auta". Ide o aerodynamiku, motor a pneumatiky.

Aerodynamika

"Z týchto troch sa aerodynamika stala najkľúčovejším komponentom moderného pretekárskeho auta. Na druhej strane je to ale oblasť, ktorá nemá v podstate žiadny iný význam okrem toho, aby sa pretekárske auto spravilo rýchlejším," skonštatoval Johansson, ktorý takto narážal na nulový prínos pre sériovú výrobu. "Veľmi prísne stanovené pravidlá pritom neumožňujú takmer žiadne inovatívne myslenie. Je to len o míňaní čo najväčšieho množstva času a peňazí v záujme vyladenia aerodynamického balíka."

Švéd pripomenul, že jednotlivé stajne prinášajú na súťažné víkendy pravidelne veľké množstvo noviniek. A všetko je to len o peniazoch, pretože "čím viac miniete, tým viac získate. Špičkový tím F1 pripraví v priebehu sezóny okolo 75 rôznych verzií dizajnu predného krídla. Z nákladov sa vám zakrúti hlava. Súčasne pochopiteľne prebieha aj množstvo ďalšej aerodynamickej práce, ktorá je však v porovnaní s predným krídlom sekundárna. Práve predné krídlo totiž najviac ovplyvňuje aerodynamické sily pôsobiace po bokoch a nad pretekárskym autom s odkrytými kolesami."

"Čím je aerodynamický balík efektívnejší, tým ťažšie je predbehnúť auto pred vami. Turbulencie vznikajúce za ním totiž nevyhnutne ovplyvňujú efektívnosť predného krídla vášho auta. Keď sa pozriete na predné krídlo súčasného monopostu F1, tak nie je ťažké vidieť, že aj malý zásah do perfektného toku vzduchu výrazne naruší celkový grip a hlavne grip prednej časti auta. Na túto vec ale nedoplácajú len monoposty F1, no rovnaký problém má akékoľvek pretekárske auto produkujúce prítlak," pripomenul rodák z Växjö.

Predbiehanie je aj preto náročné. Kompetentní hútali, ako súťaženie v tomto smere osviežiť a vymysleli napríklad systém DRS, ktorý je však podľa Johanssona príliš umelý. "Rozhodne pomáha s predbiehaním, ale podľa mňa nám vzal veľkú časť toho, čo označujeme za pretekárske umenie. V stlačení tlačidla a takomto získaní výhody oproti autu pred vami nie je žiadna výnimočná schopnosť ani technika. Hlavne ak toto auto nemá nárok a schopnosť na vás nejako zareagovať."

Motor

Jeden zo súčasných problémov spočíva aj v motoroch. "Tie sú také sofistikované, že ich už označujeme za pohonné jednotky," skonštatoval Johansson. "Náklady na vývoj týchto jednotiek sú astronomické a eskalovali náklady každého tímu participujúceho v F1. Najväčší vplyv to malo na malé tímy, ktoré si musia motory zakúpiť od jedného z výrobcov."

Absolvent 79 veľkých cien pripomenul aj to, že komplikovanosť motorov si vyžaduje omnoho väčší obslužný personál, čo sú takisto dodatočné náklady. No a napokon ide aj o skutočnosť, ako sú nastavené pravidlá: motor je veľmi dôležitým prvkom celkového balíka, ale nie je možné ho dostatočne vyvíjať. "Najväčší rozdiel medzi pravidlami týkajúcimi sa šasi a motora je ten, že keď ste raz vyrobili motor, s ktorým plánujete jazdiť, zmeny môžete vykonávať len podľa neuveriteľne komplikovaných 'žetónových' pravidiel. No z problému týkajúceho sa šasi sa viete dostať ľahšie: neexistuje totiž žiadny limit týkajúci sa toho, koľko vylepšení v priebehu sezóny prinesiete."

"Pochopiteľne, že hlavnou príčinou zamknutia motorového vývoja bolo zníženie nákladov, ale už samotné náklady na prvovýrobu týchto pohonných jednotiek zničili akýkoľvek pokus o udržanie nákladov na rozumnej úrovni," dodal Stefan Johansson, ktorý sa v závere svojej analýzy zamyslel aj nad pneumatikami. Tie v súčasnosti zabezpečuje Pirelli, ktoré dostalo za úlohu vyrobiť "zlé gumy", a tak sa postarať o vzrušujúci pretekársky šport.

Pneumatiky

Riešenie však vraj nie je správne. "Trvá to už niekoľko rokov a nemyslím si, že niekto môže hovoriť o zlepšení pretekárskeho športu na akejkoľvek úrovni. Postaralo sa to len o to, že každý ide o desať až dvadsať percent pod svojim reálnym tempom. A to len preto, aby s pneumatikami vydržal až do stanoveného kola pretekov. Stratégii to nepomohlo a preteky to nespravilo zaujímavejšími. Z môjho pohľadu je to jedna z najhorších myšlienok, aké sa kedy v F1 objavili. Pre každého by bolo omnoho lepšie, ak by bol jazdec nútený ísť na limite v každom kole pretekov. Potom by sme videli, ktorí sú tí dobrí a ktorí pod tlakom spravia chyby," pripomenul Johansson.

Záver

Účasť v F1 si vyžaduje obrovské množstvo peňazí a tímy, ktoré ich majú, sú prirodzene vpredu. Ostatné stajne sa trápia. "Jediné rozumné riešenie je podľa mňa také, aby FIA stanovila nové pravidlá, ktoré obmedzia alebo eliminujú oblasti s veľkým míňaním," zamyslel sa pilot, ktorý získal s Ferrari, McLarenom a Onyxom celkovo dvanásť pódií. V tomto smere podľa neho ide hlavne o aerodynamiku a neprestajné hranie sa s malými doplnkami, vďaka ktorým sú autá čoraz rýchlejšie v zákrutách.

"Podľa mňa by sme sa mali koncentrovať na zvýšenie rýchlosti na rovinkách. Ak by boli pravidlá stanovené tak, že pôjde hlavne o znižovanie odporu, tak by mimoriadne šikovní inžinieri prišli v priebehu krátkej doby s prelomovými vynálezmi. Rozdiel medzi rýchlosťou na rovinkách a v zákrutách by sa značne zväčšil. Vďaka tomu by boli autá neposednejšie, predĺžili by sa brzdné zóny a zvýšila by sa pravdepodobnosť i počet možností na predbiehanie. Väčšina ľudí sa zhodne v tom, že autá neznejú a nevyzerajú dostatočne atraktívne. Fanúšikovia navyše môžu vidieť, že jazdci so svojimi autami nemusia zápasiť. Výsledkom toho je skutočnosť, že ich nevnímajú ako svojich hrdinov," ukončil svoju analýzu Stefan Johansson.



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Účastníci medzinárodného košického florbalového turnaja Cassovia Open sledujú so zvedavosťou, ktože to proti nim na palubovke nastupuje. V extralige sa s ním nestretávajú, jeho tvár je im ale povedomá.
Jedenásťmesačné pracovné obdobie SZĽH bolo pre Igora Nemečka najťažšie v živote. Zväzového šéfa napriek tomu potešilo, že turbulentné mesiace úspešne vyvrcholili piatkovým rokovaním Rady SZĽH o zmene stanov, čím dodržal svoj verejný sľub.
"Pre náš tím je to extrémne dôležitý hráč. Do poslednej chvíle sme si nemysleli, že sa tak stane, ale jeho rozhodnutím bolo nastúpiť na siedmy zápas," uviedol tréner John Cooper.
Hokejisti Pittsburghu postúpili do finále zámorskej NHL. V rozhodujúcom siedmom dueli finále play off Východnej konferencie zdolali Tampu Bay 2:1 a sériu vyhrali 4:3 na zápasy.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Jedenásta trofej pre Real, Ronaldo: Vedel som, že dám víťazný pokus (video)
Zinedine Zidane: "Rozstrel mohol kľudne dopadnúť opačne, tam je to najmä o šťastí. Gratulujem svojim hráčom, ale gratulujem aj Atleticu, bol to skvelý súper"
foto
Prešov nevyužil šancu, VSS má všetko vo svojich rukách!
II. Liga - sumár vysledkov zápasov 32. kola
foto
3b Hviezdy ligy 2016: Hlasuj za najlepších hráčov a vyhraj skvelé ceny!
Redakcia PROFUTBAL.sk a spoločnosť 3b pripravili po skončení sezóny 2015/2016 jedinečnú anketu „3b Hviezdy ligy 2016 – rozhodnite o svojich hviezdach“. Práve vy môžete určiť, ktorí hráči boli tento rok najlepší v I. a II. lige!
foto
Dobrotka na ceste do zahraničia, lige chýbajú skúsení hráči
"Získali sme najmenej bodov, dostali sme najviac gólov, čo logicky vyústilo do posledného miesta," triezvo zhodnotil skalickú sezónu v rozhovore pre PROFUTBAL.sk Dobrotka
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    VIDEO: Takto sa zmenia monoposty od budúceho roku
    Technický analytik Motorsport.com Giorgio Piola predstavil peknú animáciu porovnania monopostov pre roky 2016 a 2017.
    Od Panisovho monackého víťazstva uplynulo už dvadsať rokov!
    "Po najlepšom čase z 'warmupu' som si začal veriť, a keď začalo pršať, tak ešte viac: Milujem dážď! Bol som celkom pokojný a koncentrovaný, lebo som niečo tušil. Ťažko to vysvetliť. Bolo to však niečo, čo som cítil..." spomína Olivier Panis.
    Ťažká havária v F3 bez obetí, Li má však viacero zlomenín (VIDEO)
    "Chcem sa poďakovať FIA, Dallare, Carlinu Racing a všetkým, ktorí tak zapracovali na zvýšení bezpečnosti v pretekárskom športe," reagoval Ryan Tveter. "Pretože práve vďaka ním tu ešte sme."
    Helmut Marko: Najväčší expert na talenty?
    "Nemáme zasa až také tvrdé a prísne pravidlá. Jazdci len potrebujú odviesť výkon," skonštatoval Helmut Marko.
    Ako sa vyvíjala váha monopostov?
    "Toto už nie je taká Formula 1, akú som spoznal. Keď som začínal, tak boli autá ešte ľahké a bola to jazda na ostrí noža," sťažuje sa Lewis Hamilton.
    Dva tímy našli spôsob umelého zníženia tlaku v pneumatikách
    Prišlo sa na to, že dva tímy našli pravdepodobne legálny trik, ako natlakovanie umelo znížiť. Pri meraní na štarte je všetko v poriadku, ale po rozjazde auta tlak poklesne, čo monoposty zrýchli až o štyri desatiny sekundy na kolo.

    Archív správ

    Máj 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
                1
    2 3 4 5 6 7 8
    9 10 11 12 13 14 15
    16 17 18 19 20 21 22
    23 24 25 26 27 28 29
    30 31          

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
    Vygenerované za 39 ms. :: Country :: Region :: City