Prečo fanúšikovia nevnímajú jazdcov ako svojich hrdinov?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 13. január 2016, 10:47

Formula 1 vždy patrila medzi športy, ktoré majú svojich kritikov. Keď sa na situáciu pozrieme komplexne, najčastejšie sa kritizuje hlavne problémové predbiehanie. Názor, že práve tento aspekt je korením atraktivity športu, je mimoriadne rozšírený. Bývalý pretekár Stefan Johansson sa vo svojej analýze pre Motorsport.com zamyslel nad "troma hlavnými faktormi, ktoré determinujú rýchlosť pretekárskeho auta". Ide o aerodynamiku, motor a pneumatiky.

Aerodynamika

"Z týchto troch sa aerodynamika stala najkľúčovejším komponentom moderného pretekárskeho auta. Na druhej strane je to ale oblasť, ktorá nemá v podstate žiadny iný význam okrem toho, aby sa pretekárske auto spravilo rýchlejším," skonštatoval Johansson, ktorý takto narážal na nulový prínos pre sériovú výrobu. "Veľmi prísne stanovené pravidlá pritom neumožňujú takmer žiadne inovatívne myslenie. Je to len o míňaní čo najväčšieho množstva času a peňazí v záujme vyladenia aerodynamického balíka."

Švéd pripomenul, že jednotlivé stajne prinášajú na súťažné víkendy pravidelne veľké množstvo noviniek. A všetko je to len o peniazoch, pretože "čím viac miniete, tým viac získate. Špičkový tím F1 pripraví v priebehu sezóny okolo 75 rôznych verzií dizajnu predného krídla. Z nákladov sa vám zakrúti hlava. Súčasne pochopiteľne prebieha aj množstvo ďalšej aerodynamickej práce, ktorá je však v porovnaní s predným krídlom sekundárna. Práve predné krídlo totiž najviac ovplyvňuje aerodynamické sily pôsobiace po bokoch a nad pretekárskym autom s odkrytými kolesami."

"Čím je aerodynamický balík efektívnejší, tým ťažšie je predbehnúť auto pred vami. Turbulencie vznikajúce za ním totiž nevyhnutne ovplyvňujú efektívnosť predného krídla vášho auta. Keď sa pozriete na predné krídlo súčasného monopostu F1, tak nie je ťažké vidieť, že aj malý zásah do perfektného toku vzduchu výrazne naruší celkový grip a hlavne grip prednej časti auta. Na túto vec ale nedoplácajú len monoposty F1, no rovnaký problém má akékoľvek pretekárske auto produkujúce prítlak," pripomenul rodák z Växjö.

Predbiehanie je aj preto náročné. Kompetentní hútali, ako súťaženie v tomto smere osviežiť a vymysleli napríklad systém DRS, ktorý je však podľa Johanssona príliš umelý. "Rozhodne pomáha s predbiehaním, ale podľa mňa nám vzal veľkú časť toho, čo označujeme za pretekárske umenie. V stlačení tlačidla a takomto získaní výhody oproti autu pred vami nie je žiadna výnimočná schopnosť ani technika. Hlavne ak toto auto nemá nárok a schopnosť na vás nejako zareagovať."

Motor

Jeden zo súčasných problémov spočíva aj v motoroch. "Tie sú také sofistikované, že ich už označujeme za pohonné jednotky," skonštatoval Johansson. "Náklady na vývoj týchto jednotiek sú astronomické a eskalovali náklady každého tímu participujúceho v F1. Najväčší vplyv to malo na malé tímy, ktoré si musia motory zakúpiť od jedného z výrobcov."

Absolvent 79 veľkých cien pripomenul aj to, že komplikovanosť motorov si vyžaduje omnoho väčší obslužný personál, čo sú takisto dodatočné náklady. No a napokon ide aj o skutočnosť, ako sú nastavené pravidlá: motor je veľmi dôležitým prvkom celkového balíka, ale nie je možné ho dostatočne vyvíjať. "Najväčší rozdiel medzi pravidlami týkajúcimi sa šasi a motora je ten, že keď ste raz vyrobili motor, s ktorým plánujete jazdiť, zmeny môžete vykonávať len podľa neuveriteľne komplikovaných 'žetónových' pravidiel. No z problému týkajúceho sa šasi sa viete dostať ľahšie: neexistuje totiž žiadny limit týkajúci sa toho, koľko vylepšení v priebehu sezóny prinesiete."

"Pochopiteľne, že hlavnou príčinou zamknutia motorového vývoja bolo zníženie nákladov, ale už samotné náklady na prvovýrobu týchto pohonných jednotiek zničili akýkoľvek pokus o udržanie nákladov na rozumnej úrovni," dodal Stefan Johansson, ktorý sa v závere svojej analýzy zamyslel aj nad pneumatikami. Tie v súčasnosti zabezpečuje Pirelli, ktoré dostalo za úlohu vyrobiť "zlé gumy", a tak sa postarať o vzrušujúci pretekársky šport.

Pneumatiky

Riešenie však vraj nie je správne. "Trvá to už niekoľko rokov a nemyslím si, že niekto môže hovoriť o zlepšení pretekárskeho športu na akejkoľvek úrovni. Postaralo sa to len o to, že každý ide o desať až dvadsať percent pod svojim reálnym tempom. A to len preto, aby s pneumatikami vydržal až do stanoveného kola pretekov. Stratégii to nepomohlo a preteky to nespravilo zaujímavejšími. Z môjho pohľadu je to jedna z najhorších myšlienok, aké sa kedy v F1 objavili. Pre každého by bolo omnoho lepšie, ak by bol jazdec nútený ísť na limite v každom kole pretekov. Potom by sme videli, ktorí sú tí dobrí a ktorí pod tlakom spravia chyby," pripomenul Johansson.

Záver

Účasť v F1 si vyžaduje obrovské množstvo peňazí a tímy, ktoré ich majú, sú prirodzene vpredu. Ostatné stajne sa trápia. "Jediné rozumné riešenie je podľa mňa také, aby FIA stanovila nové pravidlá, ktoré obmedzia alebo eliminujú oblasti s veľkým míňaním," zamyslel sa pilot, ktorý získal s Ferrari, McLarenom a Onyxom celkovo dvanásť pódií. V tomto smere podľa neho ide hlavne o aerodynamiku a neprestajné hranie sa s malými doplnkami, vďaka ktorým sú autá čoraz rýchlejšie v zákrutách.

"Podľa mňa by sme sa mali koncentrovať na zvýšenie rýchlosti na rovinkách. Ak by boli pravidlá stanovené tak, že pôjde hlavne o znižovanie odporu, tak by mimoriadne šikovní inžinieri prišli v priebehu krátkej doby s prelomovými vynálezmi. Rozdiel medzi rýchlosťou na rovinkách a v zákrutách by sa značne zväčšil. Vďaka tomu by boli autá neposednejšie, predĺžili by sa brzdné zóny a zvýšila by sa pravdepodobnosť i počet možností na predbiehanie. Väčšina ľudí sa zhodne v tom, že autá neznejú a nevyzerajú dostatočne atraktívne. Fanúšikovia navyše môžu vidieť, že jazdci so svojimi autami nemusia zápasiť. Výsledkom toho je skutočnosť, že ich nevnímajú ako svojich hrdinov," ukončil svoju analýzu Stefan Johansson.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Tento tím má momentálne veľmi ďaleko od mužstva, ktoré získalo titul. Pred nami je veľa práce a žiadne víťazstvo nemôžeme brať ako povinnú jazdu," uviedol Branislav Mezei
"Šnúra pokračuje, vyhrali sme štvrtýkrát v rade. Potešili sme našich fanúšikov, navyše mne sa podarilo streliť prvý gól v polke súťaže," hovoril Michal Kabáč
"Je neskutočný. Nemôžem uveriť, aký je stále rýchly, určite patrí k najrýchlejším hráčom, s akými som kedy hral. Okrem toho je aj skvelý človek," povedal brankár Chicaga Blackhawks Scott Darling
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Historicky najhoršia defenzíva sníva v Európe ďalej, zaspieval si i prezident
„Je to jeden z najúžasnejších momentov v mojom živote. Do šatne prišiel i poľský prezident Andrzej Duda a zaspieval si spolu s nami. To znamená, že sme dosiahli niečo skutočne výnimočné,“ tešil sa útočník Aleksandar Prijovič
foto
Športový riaditeľ Lipska: Messi a Ronaldo? Príliš starí
„Bolo by absurdné myslieť si, že by to tu s nimi mohlo fungovať. Obaja sú príliš starí a drahí,“ vysvetľoval Rangnick
foto
Vukomanovič odmietol ponuku Belgičanov, Kmotrík ml.: Tešíme sa
"Mám rád klub ŠK Slovan Bratislava a chcem v ňom zostať aj naďalej. Považujem ho za mužstvo, ktoré má perspektívu a s hráčmi si rozumiem," povedal Vukomanovič
foto
Najviac zarába argentínsky útočník. A nie je to Messi!
Podľa najnovších údajov, ktoré sa dnes objavili na zahraničných portáloch, si za svoje výkony na trávniku zarobí dokonca takmer dvojnásobne vyššiu sumu, než Lionel Messi
 

    Magazín F1.sk

    Súboj titanov: Hamiltonovci vs. antiHamiltonovci
    "Lewis Hamilton bude musieť najbližší rok pretrpieť iba s honorom vicemajstra. Určite ho to riadne žerie, praví šampióni predsa neznášajú prehry. Táto bola rozhodne poučná," píše Števo Eisele.
    Na slávnostnom gala FIA sa rozdávali ocenenia (FOTO, VIDEO)
    Za Formulu 1 boli ocenení Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, ale trofeje dostali aj Max Verstappen a Lance Stroll.
    Rosbergov odchod zaplavil sociálne siete: Tu sú najlepšie reakcie!
    Nico Rosberg prilákal ešte väčšiu pozornosť ako pred piatimi dňami, keď sa tešil z majstrovského titulu a dlho na seba nenechali čakať ani reakcie sociálnych sietí.
    Nico Rosberg šokoval motoristický svet: Ukončil kariéru!
    V piatok sa vo Viedni uskutočnila narýchlo zvolaná tlačová konferencia. Uviedol ju prezident FIA Jean Todt, ktorý po chvíli odovzdal slovo Nicovi Rosbergovi. Ten povedal slová, ktoré šokovali celý motoristický svet.
    Šéfovia tímov zvolili za najlepšieho jazdca Hamiltona, druhý skončil Verstappen!
    Šéfovia jednotlivých tímov Formuly 1 zvolili vo výročnej ankete Autosportu za najlepšieho jazdca Lewisa Hamiltona. Na druhom mieste sa objavilo meno rastúcej hviezdy Maxa Verstappena, nový majster sveta Nico Rosberg skončil až tretí.
    FIA potvrdila finálny kalendár pre rok 2017
    Formula 1 sa vďaka aktuálnemu kroku vyhne termínovej kolízii s 24-hodinovkou v Le Mans a Veľká cena Európy v Baku bude posunutá o sedem dní. Ideálne je to aj z toho pohľadu, že z Kanady sa zástupcovia tímov nebudú musieť náhliť.
    Paráda! Tipsport ponúka vstupný bonus až 2 000 EUR!
    Tipovanie v Tipsporte sa skutočne oplatí. Najpestrejšia ponuka stávkových príležitostí, tisíce priamych prenosov na unikátnej športovej televízii TV Tipsport, tipovanie bez manipulačného poplatku na internete, predčasné vyplatenie tiketu a mnohé ďalšie výhody.

    Archív správ

    December 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 31  

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City