Lauda vysvetľuje, prečo sa v roku 1982 vrátil do F1
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 13. január 2016, 14:48

Niki Lauda patrí medzi najlepších pretekárov histórie Formuly 1. Jeho kariéra však nebola celkom zvyčajná a bola rozdelená do niekoľkých fáz. Tou prvou fázou bolo obdobie pred zranením, ktoré trvalo do Nürburgringu 1976 a skončilo sa nepríjemnou haváriou, pre ktorú v danej sezóne prišiel o titul. Rýchlo sa však vrátil a aj keď boj s Jamesom Huntom prehral, v roku 1977 si to všetko vynahradil a opäť bol majstrom sveta.

Potom strávil dva roky v Brabhame: v sezóne 1978 získal sedem pódií a v majstrovstvách skončil štvrtý, no o rok neskôr prišiel do cieľa len dvakrát. Raz na šiestom a raz na štvrtom mieste. Inak mal samé technické poruchy. Svoju kariéru teda ukončil, ale neskôr sa predsa len vrátil. "Dennis (Ron, šéf McLarenu - pozn. red.) sa ma po dvoch rokoch nejazdenia opýtal, či by som sa nechcel vrátiť," zaspomínal si Lauda v rozhovore pre YouTube kanál Formuly 1. "Spočiatku som vôbec nemal záujem, pretože dva roky som sa staral len o rozbeh svojich aeroliniek a o Formulu 1 som skutočne nemal vôbec žiadny záujem."

"Potom som ale na jedny preteky prišiel ako komentátor a po štarte sa zrodila obrovská nehoda. Pozeral som sa na to a povedal som si 'Ó, to je teda dobré.' Takže u mňa nastala akási mozgová zmena. Opäť som bol pripravený využívať šance a akceptovať riziko. Tento nový vývoj ma mimoriadne uchvátil. Potom som išiel do Monzy a videl som, čo sa tam s McLarenom stalo v Lesmo. Náraz bol taký tvrdý, že z auta odletel celý motor i prevodovka. A opäť: 'Fú, dobrá nehoda.' Chápete, moja mentalita sa úplne zmenila," opisoval Rakúšan svoje uvažovanie.

V tom čase zohrala svoju rolu aj náhoda, pretože Laudovi opäť zavolal Ron Dennis a chcel, aby pre neho jazdil. "Bola to zhoda okolností. On totiž nevedel, akou fázou zmýšľania som prechádzal. Dostal ma teda späť. Následne sme začali rokovať, ale argument Marlboro bol nasledovný: 'Nevieme aký dobrý bude.' Musím povedať, že v tom okamihu mi dali zmluvu na tri preteky, potom na ďalšie tri preteky, atď. No a keď nebudem dostatočne dobrý, zmluva sa ukončí už po tých troch pretekoch. Povedal som, že dobre, spravme to takto. A v tretích pretekoch som už vyhral, takže kontrakt som dostal na celý rok. V ďalšom roku sme sa pustili do negociácií a povedal som im 'Teraz mi už za jazdu musíte platiť'," usmial sa Niki Lauda, ktorému však táto sezóna 1983 vôbec nevyšla a z pätnástich podujatí dokončil len štyri.

Súťaženie ho ale bavilo. V roku 1979 to ešte bolo celkom inak: "Nemal som žiadnu výzvu. Bolo to len bolestivé a motivácia sa jednoducho vytratila. Preto som skončil. Dva roky som sa o šport vôbec nezaujímal a preteky som dokonca ani nesledoval. Ale potom sa naraz vrátilo niečo, čo máte vo svojom tele: neviem, ako to nazývate. No a keď sa to vrátilo, tak som opäť začal súťažiť. Chcel som sa vrátiť a sám sebe dokázať, že po dvoch rokoch bez jazdenia to ešte dokážem. Keď som potom vyhral už tretie preteky, tak si myslím, že to bola dobrá práca."

Rok 1984 priniesol Laudovi tretí majstrovský titul, ktorý získal s náskokom pol boda pred kolegom z McLarenu Alainom Prostom. "Problémom roku 1984 boli tie hlúpe turbá. Na jedno kvalifikačné kolo sme mali 1 200 koní, ale v pretekoch potom len 600. Najskôr sme totiž zapli 'boost' a potom sme ho kvôli obmedzeniu paliva v pretekoch museli vypnúť. Tento systém som nenávidel a preto som vôbec nemal rád tie hlúpe motory..."

"V prvých pretekoch bol môj kolega odo mňa o päť desatín sekundy rýchlejší a pýtal som sa, čo sa to tu deje. Keď som svoju rýchlosť zlepšil, tak aj tak bol o tri desatiny rýchlejší. Toto sa následne ťahalo celú sezónu. Musel som teda zmeniť svoju stratégiu a pracovať hlavne na pretekoch. Vyriešil som pneumatiky, balans a všetko ostatné dal tiež do poriadku, takže som napokon dokázal vyhrať titul," dodal Niki Lauda.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Ešte vlani boli na jednej lodi. Otec a syn prežívali spoločne úspechy i neúspechy popradského tímu a keď mladší z dvojice Paukovčekovcov spálil gólovú tutovku, mohol sa po návrate na striedačku "tešiť" na otcovské výčitky.
Vladimír Országh: "Bola to pre nás povinná jazda, ale nebolo to jednoduché. Zápas sme však zvládli podľa predstáv a hlavne bez stresov"
"Vzhľadom na nepresvedčivé výkony sa vedenie klubu okamžite rozhodlo prerušiť spoluprácu s pánom Chudým," potvrdil generálny manažér Michal Tóth
Štefan Fabian vstúpil do sezóny po červenom koberci. Na záver letného Tatranského pohára na ňom preberal ocenenie pre najlepšieho obrancu turnaja, pred nedeľňajším zápasom proti Zvolenu si pre zmenu užíval ovácie publika pri pózovaní s dresom s číslom 900 na chrbte.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Real s Dortmundom po polčase nerozhodne, Juventus vedie v Záhrebe (video)
Polčasové výsledky utorňajších zápasov druhého kola skupinovej fázy Ligy majstrov
foto
Allardyce po škandále skončil, Anglicko má nového trénera!
Sam Allardyce vydržal vo funkcii trénera anglickej reprezentácie len 67 dní. Z funkcie sa rozhodol odstúpiť po prevalení korupčných praktík
foto
Guľa do Sparty nepôjde, majiteľ Žiliny ho odmietol uvoľniť
"Vedia, že mám kontrakt, a preto najskôr skontaktovali pána majiteľa. Prvý krok spočíva v tom, aby klub povedal, či áno alebo nie," povedal Guľa
 

    Magazín F1.sk

    Maršál a autá rútiace sa 300 km/h: FIA je znepokojená (VIDEO)
    "Berieme to veľmi vážne," povedal hovorca FIA. "Nechceme hádzať vinu na jedného človeka. Spravíme však všetko pre to, aby sa to už neopakovalo."
    Carey: Formulu 1 nemôže riadiť diktátor
    \"Nemôžete vždy vyhovieť každému, no musíte pochopiť, čo všetci chcú, a na základe toho hľadať správnu cestu. Jasné, nie je to úloha pre komisiu, pretože komisie zvyknú byť byrokratické, no nemôžeme tu ani mať diktátora, aj keď tu je na to asi každý zvyknutý.\"
    V čom spočíva trik Mercedesu a čo sa na ňom konkurencii nepáči?
    Jednou z hlavných tém prebiehajúceho týždňa je systém hydraulických závesov, ktorý Mercedes vyladil k dokonalosti.
    Bertrand Gachot a neuveriteľný príbeh vedúci k Schumiho premiére
    "Obom nám do očí vybehli slzy, pretože polovicu som vystriekal na seba a polovicu na neho. Nemal som totiž čas nejako to namieriť. Ale nepobili sme sa, nikto nikomu neublížil. Tak som si myslel, že to všetko dobre dopadne," spomína Bertrand Gachot.
    Nikolas Szabó: Ďalší Slovák v sérii monopostov?
    "Priemerný rozpočet na sezónu v majstrovstvách Slovenska a majstrovstvách strednej Európy predstavuje 20 000 eur. Získavanie sponzorov je v našich končinách veľmi ťažké," hovorí sedemnásťročný Nikolas Szabó pre F1.sk.
    Bude to už len horšie
    "Zavádzanie "červených zón" pre fotografov začalo dávno, no z roka na rok je to horšie a horšie. Protestovať nepomôže, každý sa bojí o svoju akreditáciu," píše Martin Trenkler.

    Archív správ

    September 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30    

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City