beta verzia
 
 
 
Lauda vysvetľuje, prečo sa v roku 1982 vrátil do F1
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 13. január 2016, 14:48

Niki Lauda patrí medzi najlepších pretekárov histórie Formuly 1. Jeho kariéra však nebola celkom zvyčajná a bola rozdelená do niekoľkých fáz. Tou prvou fázou bolo obdobie pred zranením, ktoré trvalo do Nürburgringu 1976 a skončilo sa nepríjemnou haváriou, pre ktorú v danej sezóne prišiel o titul. Rýchlo sa však vrátil a aj keď boj s Jamesom Huntom prehral, v roku 1977 si to všetko vynahradil a opäť bol majstrom sveta.

Potom strávil dva roky v Brabhame: v sezóne 1978 získal sedem pódií a v majstrovstvách skončil štvrtý, no o rok neskôr prišiel do cieľa len dvakrát. Raz na šiestom a raz na štvrtom mieste. Inak mal samé technické poruchy. Svoju kariéru teda ukončil, ale neskôr sa predsa len vrátil. "Dennis (Ron, šéf McLarenu - pozn. red.) sa ma po dvoch rokoch nejazdenia opýtal, či by som sa nechcel vrátiť," zaspomínal si Lauda v rozhovore pre YouTube kanál Formuly 1. "Spočiatku som vôbec nemal záujem, pretože dva roky som sa staral len o rozbeh svojich aeroliniek a o Formulu 1 som skutočne nemal vôbec žiadny záujem."

"Potom som ale na jedny preteky prišiel ako komentátor a po štarte sa zrodila obrovská nehoda. Pozeral som sa na to a povedal som si 'Ó, to je teda dobré.' Takže u mňa nastala akási mozgová zmena. Opäť som bol pripravený využívať šance a akceptovať riziko. Tento nový vývoj ma mimoriadne uchvátil. Potom som išiel do Monzy a videl som, čo sa tam s McLarenom stalo v Lesmo. Náraz bol taký tvrdý, že z auta odletel celý motor i prevodovka. A opäť: 'Fú, dobrá nehoda.' Chápete, moja mentalita sa úplne zmenila," opisoval Rakúšan svoje uvažovanie.

V tom čase zohrala svoju rolu aj náhoda, pretože Laudovi opäť zavolal Ron Dennis a chcel, aby pre neho jazdil. "Bola to zhoda okolností. On totiž nevedel, akou fázou zmýšľania som prechádzal. Dostal ma teda späť. Následne sme začali rokovať, ale argument Marlboro bol nasledovný: 'Nevieme aký dobrý bude.' Musím povedať, že v tom okamihu mi dali zmluvu na tri preteky, potom na ďalšie tri preteky, atď. No a keď nebudem dostatočne dobrý, zmluva sa ukončí už po tých troch pretekoch. Povedal som, že dobre, spravme to takto. A v tretích pretekoch som už vyhral, takže kontrakt som dostal na celý rok. V ďalšom roku sme sa pustili do negociácií a povedal som im 'Teraz mi už za jazdu musíte platiť'," usmial sa Niki Lauda, ktorému však táto sezóna 1983 vôbec nevyšla a z pätnástich podujatí dokončil len štyri.

Súťaženie ho ale bavilo. V roku 1979 to ešte bolo celkom inak: "Nemal som žiadnu výzvu. Bolo to len bolestivé a motivácia sa jednoducho vytratila. Preto som skončil. Dva roky som sa o šport vôbec nezaujímal a preteky som dokonca ani nesledoval. Ale potom sa naraz vrátilo niečo, čo máte vo svojom tele: neviem, ako to nazývate. No a keď sa to vrátilo, tak som opäť začal súťažiť. Chcel som sa vrátiť a sám sebe dokázať, že po dvoch rokoch bez jazdenia to ešte dokážem. Keď som potom vyhral už tretie preteky, tak si myslím, že to bola dobrá práca."

Rok 1984 priniesol Laudovi tretí majstrovský titul, ktorý získal s náskokom pol boda pred kolegom z McLarenu Alainom Prostom. "Problémom roku 1984 boli tie hlúpe turbá. Na jedno kvalifikačné kolo sme mali 1 200 koní, ale v pretekoch potom len 600. Najskôr sme totiž zapli 'boost' a potom sme ho kvôli obmedzeniu paliva v pretekoch museli vypnúť. Tento systém som nenávidel a preto som vôbec nemal rád tie hlúpe motory..."

"V prvých pretekoch bol môj kolega odo mňa o päť desatín sekundy rýchlejší a pýtal som sa, čo sa to tu deje. Keď som svoju rýchlosť zlepšil, tak aj tak bol o tri desatiny rýchlejší. Toto sa následne ťahalo celú sezónu. Musel som teda zmeniť svoju stratégiu a pracovať hlavne na pretekoch. Vyriešil som pneumatiky, balans a všetko ostatné dal tiež do poriadku, takže som napokon dokázal vyhrať titul," dodal Niki Lauda.



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Keith Yandle či Alex Goligoski už stihli vymeniť status neobmedzených voľných agentov za podpísanú zmluvu, no na letnom trhu ostáva stále poriadna várka voľných hráčov.
Slovenská hokejová reprezentácia odštartuje nastávajúcu sezónu netradične skoro.
"Ja som za sebou dvere nezabuchol a uvidíme či mi dá košický klub niekedy v budúcnosti šancu. Ja osobne by som s návratom domov problém nemal. Teraz sa ale sústredím na novú výzvu a chcem tam urobiť dobré meno nášmu hokeju," hovorí R. Jenčík pre hokej.sk
"Keď som počul, že zahlásili moje meno, bolo to neuveriteľné. Splnil sa mi sen. Je to pre mňa výnimočný moment, aj pre moju rodinu a priateľov, niečo, na čo si budem pamätať do konca života," uviedol Matthews
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
V prvom predkole Európskej ligy remíza Slovana s Tiranou
Nikodimos Papavasiliou: "Utvorili sme si niekoľko dobrých príležitostí, no gól sme z nich nedali. Výsledok nie je zlý, teraz sa už zameriame na odvetu"
foto
Depetris skončil v Spartaku, Jež musel ukončiť aktívnu kariéru
"Túto správu som oznámil majiteľovi a vzájomne sme sa dohodli na ukončení spolupráce. Vzápätí som to oznámil trénerom a hráčom, s ktorými som sa rozlúčil v kabíne," povedal Jež
foto
Myjava odštartuje sezónu v Európskej lige, v domácej súťaži sa ciele nemenia
"Je dôležité, aby sme nabehli na pozitívnu vlnu, uhrali dobré výsledky a môžeme sa potom na nej viezť. Treba byť pozitívny a dobre naladený a ja verím, že to tak aj bude. Kvalitu máme,“ myslí si Štefan Pekár
foto
Ťahákom štvrťfinále súboj Buffon - Neuer. Kto inkasuje ako prvý?
"Veľmi sa obávam Nemecka, podobne ako Španieli sú na papieri silnejší ako my. Ale potom je tu zápas, ktorý môže priniesť iné odpovede," povedal kapitán talianskej reprezentácie
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    Williams mal parádne zastávky, najlepšiu za 1,92, najhoršiu za 2,18s!
    Williams naďalej pokračuje v neuveriteľnej práci v boxoch a v azerbajdžanskom Baku dokázal jazdca prvýkrát v tejto sezóne "vybaviť" za menej ako dve sekundy.
    Bottas zboril historický rekord F1, v uliciach Baku mu namerali 378 km/h!
    Williams potvrdil, že s monopostom Valtteriho Bottasa dosiahol v sobotu rýchlosť 378 km/h. Podarilo sa mu to na klasických cestách v uliciach Baku!
    FIA potvrdila, že Alonso zažil pri nehode až tri extrémne preťaženia
    V novom magazíne Auto sa objavili zaujímavé informácie týkajúce sa nehody Fernanda Alonsa. Bola vôbec prvou, ktorú nasnímali nové 'high-speed' kamery.
    Sorrell chce v F1 virtuálnu realitu a odkazuje: Treba ísť tam, kde je rast
    "Ako som povedal na začiatku, všetko je to boj o čas, ktorí ľudia majú. Dnes máte milióny možností, ako ho stráviť. Práve v tom je asi najväčší rozdiel oproti roku 1968," usmial sa Martin Sorrell.
    VIDEO: Takto sa zmenia monoposty od budúceho roku
    Technický analytik Motorsport.com Giorgio Piola predstavil peknú animáciu porovnania monopostov pre roky 2016 a 2017.
    Od Panisovho monackého víťazstva uplynulo už dvadsať rokov!
    "Po najlepšom čase z 'warmupu' som si začal veriť, a keď začalo pršať, tak ešte viac: Milujem dážď! Bol som celkom pokojný a koncentrovaný, lebo som niečo tušil. Ťažko to vysvetliť. Bolo to však niečo, čo som cítil..." spomína Olivier Panis.

    Archív správ

    Jún 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
        1 2 3 4 5
    6 7 8 9 10 11 12
    13 14 15 16 17 18 19
    20 21 22 23 24 25 26
    27 28 29 30      

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City