Lauda vysvetľuje, prečo sa v roku 1982 vrátil do F1
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 13. január 2016, 14:48

Niki Lauda patrí medzi najlepších pretekárov histórie Formuly 1. Jeho kariéra však nebola celkom zvyčajná a bola rozdelená do niekoľkých fáz. Tou prvou fázou bolo obdobie pred zranením, ktoré trvalo do Nürburgringu 1976 a skončilo sa nepríjemnou haváriou, pre ktorú v danej sezóne prišiel o titul. Rýchlo sa však vrátil a aj keď boj s Jamesom Huntom prehral, v roku 1977 si to všetko vynahradil a opäť bol majstrom sveta.

Potom strávil dva roky v Brabhame: v sezóne 1978 získal sedem pódií a v majstrovstvách skončil štvrtý, no o rok neskôr prišiel do cieľa len dvakrát. Raz na šiestom a raz na štvrtom mieste. Inak mal samé technické poruchy. Svoju kariéru teda ukončil, ale neskôr sa predsa len vrátil. "Dennis (Ron, šéf McLarenu - pozn. red.) sa ma po dvoch rokoch nejazdenia opýtal, či by som sa nechcel vrátiť," zaspomínal si Lauda v rozhovore pre YouTube kanál Formuly 1. "Spočiatku som vôbec nemal záujem, pretože dva roky som sa staral len o rozbeh svojich aeroliniek a o Formulu 1 som skutočne nemal vôbec žiadny záujem."

"Potom som ale na jedny preteky prišiel ako komentátor a po štarte sa zrodila obrovská nehoda. Pozeral som sa na to a povedal som si 'Ó, to je teda dobré.' Takže u mňa nastala akási mozgová zmena. Opäť som bol pripravený využívať šance a akceptovať riziko. Tento nový vývoj ma mimoriadne uchvátil. Potom som išiel do Monzy a videl som, čo sa tam s McLarenom stalo v Lesmo. Náraz bol taký tvrdý, že z auta odletel celý motor i prevodovka. A opäť: 'Fú, dobrá nehoda.' Chápete, moja mentalita sa úplne zmenila," opisoval Rakúšan svoje uvažovanie.

V tom čase zohrala svoju rolu aj náhoda, pretože Laudovi opäť zavolal Ron Dennis a chcel, aby pre neho jazdil. "Bola to zhoda okolností. On totiž nevedel, akou fázou zmýšľania som prechádzal. Dostal ma teda späť. Následne sme začali rokovať, ale argument Marlboro bol nasledovný: 'Nevieme aký dobrý bude.' Musím povedať, že v tom okamihu mi dali zmluvu na tri preteky, potom na ďalšie tri preteky, atď. No a keď nebudem dostatočne dobrý, zmluva sa ukončí už po tých troch pretekoch. Povedal som, že dobre, spravme to takto. A v tretích pretekoch som už vyhral, takže kontrakt som dostal na celý rok. V ďalšom roku sme sa pustili do negociácií a povedal som im 'Teraz mi už za jazdu musíte platiť'," usmial sa Niki Lauda, ktorému však táto sezóna 1983 vôbec nevyšla a z pätnástich podujatí dokončil len štyri.

Súťaženie ho ale bavilo. V roku 1979 to ešte bolo celkom inak: "Nemal som žiadnu výzvu. Bolo to len bolestivé a motivácia sa jednoducho vytratila. Preto som skončil. Dva roky som sa o šport vôbec nezaujímal a preteky som dokonca ani nesledoval. Ale potom sa naraz vrátilo niečo, čo máte vo svojom tele: neviem, ako to nazývate. No a keď sa to vrátilo, tak som opäť začal súťažiť. Chcel som sa vrátiť a sám sebe dokázať, že po dvoch rokoch bez jazdenia to ešte dokážem. Keď som potom vyhral už tretie preteky, tak si myslím, že to bola dobrá práca."

Rok 1984 priniesol Laudovi tretí majstrovský titul, ktorý získal s náskokom pol boda pred kolegom z McLarenu Alainom Prostom. "Problémom roku 1984 boli tie hlúpe turbá. Na jedno kvalifikačné kolo sme mali 1 200 koní, ale v pretekoch potom len 600. Najskôr sme totiž zapli 'boost' a potom sme ho kvôli obmedzeniu paliva v pretekoch museli vypnúť. Tento systém som nenávidel a preto som vôbec nemal rád tie hlúpe motory..."

"V prvých pretekoch bol môj kolega odo mňa o päť desatín sekundy rýchlejší a pýtal som sa, čo sa to tu deje. Keď som svoju rýchlosť zlepšil, tak aj tak bol o tri desatiny rýchlejší. Toto sa následne ťahalo celú sezónu. Musel som teda zmeniť svoju stratégiu a pracovať hlavne na pretekoch. Vyriešil som pneumatiky, balans a všetko ostatné dal tiež do poriadku, takže som napokon dokázal vyhrať titul," dodal Niki Lauda.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Jeden z najlepších strelcov slovenskej hokejovej histórie Peter Bondra obliekal počas výlukovej sezóny 2004-05 popradský dres. O dekádu neskôr ho na seba navliekli aj jeho synovia David a Nicholas.
V Severnej Amerike bežná prax, na Slovensku novinka. V Poprade sa rozhodli doplniť základ svojho tímu pre nové sezóny o hokejistov, ktorých vyselektuje predsezónny skúšobný kemp. Záujem o pôsobenie v tíme Kamzíkov prekonal očakávania.
"Niekedy musí nastať aj obmena kádra, takže uvidíme ako to bude šliapať v príprave a podľa toho sa rozhodneme kto zostane a kto odíde z hráčov na skúške, respektíve z našich odchovancov," uviedol Turek
"Zámorské posily prídu až prvý augustový týždeň a pripoja sa k nám. Všetci hráči, ktorých sme avizovali, že máme pod zmluvou, na ľade boli," dodal Kobezda
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Real stále túži po Pogbovi, Sabler a Šmehyl posilnili Myjavu
Prestupové špekulácie dňa (streda, 27. júl 2016)
foto
VIDEO: Netradičná tlačovka, Poliaci rozumeli skôr Trenčanom než prekladateľovi!
"Stalo sa. Treba to brať pozitívne, aspoň sa trochu uvoľnila atmosféra. Veríme, že dnes to pre nás dopadne dobre, a to nie len na tlačovke," okomentoval situáciu PR manažér AS Trenčín Martin Galajda
foto
Spartak aj Austria čakajú ťažšieho súpera než v druhom predkole
"Trnavčania majú silnejší káder než Albánci, ale zároveň si myslím, že my sme ešte lepší, čo chceme potvrdiť ich zdolaním. Ak zvládneme prvý súboj, budeme to mať jednoduchšie," uviedol útočník Austrie Larry Kayode
foto
Juventus vzbudzuje rešpekt, bude sa báť celá Európa?
Taliansky šampión skladá dokonalý tím, ktorý vzbudzuje rešpekt. Na pozore sa musia mať všetci. Aj španielski giganti Barcelona a Real Madrid
 

    Magazín F1.sk

    Pre Red Bull pracuje aj Slovák: Lukáš zo Svätého Jura
    "Niekedy je to poriadne náročné, pretože na nohách som aj dvanásť hodín. Byť v prostredí Formuly 1 je však pre mňa fascinujúce a občas sa mi nechce veriť, že mám takúto prácu," hovorí Lukáš pre F1.sk.
    Súčasný safety car je pomalý, myslí si Mark Webber
    Maximálna rýchlosť Mercedesu AMG GT S, ktorý sa ako safety car používa, je síce 310 kilometrov za hodinu, no na F1 je to málo. "Bernd Mayländer je skvelý jazdec, no potrebujeme rýchlejší safety car," hovorí Webber.
    Kimi Räikkönen predĺžil zmluvu s Ferrari!
    Tím Scuderia Ferrari potvrdil, že predĺžil zmluvu s Kimim Räikkönenom, ktorý tak ostane pretekárom tejto stajne aj v roku 2017. Bude kolegom Sebastiana Vettela.
    FIA promptne zakročila a rozriešila kauzu s tlakmi v pneumatikách!
    Ako sme vás informovali, niektoré tímy - hlavne Mercedes - dokázali špeciálnym trikom upraviť tlak v pneumatikách. Na štarte bolo všetko v poriadku, ale po rozbehnutí auta sa tlak znížil až o jedno PSI. Po novom bude všetko inak.
    Williams mal parádne zastávky, najlepšiu za 1,92, najhoršiu za 2,18s!
    Williams naďalej pokračuje v neuveriteľnej práci v boxoch a v azerbajdžanskom Baku dokázal jazdca prvýkrát v tejto sezóne "vybaviť" za menej ako dve sekundy.
    Bottas zboril historický rekord F1, v uliciach Baku mu namerali 378 km/h!
    Williams potvrdil, že s monopostom Valtteriho Bottasa dosiahol v sobotu rýchlosť 378 km/h. Podarilo sa mu to na klasických cestách v uliciach Baku!

    Archív správ

    Júl 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
            1 2 3
    4 5 6 7 8 9 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30 31

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City