Lauda vysvetľuje, prečo sa v roku 1982 vrátil do F1
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 13. január 2016, 14:48

Niki Lauda patrí medzi najlepších pretekárov histórie Formuly 1. Jeho kariéra však nebola celkom zvyčajná a bola rozdelená do niekoľkých fáz. Tou prvou fázou bolo obdobie pred zranením, ktoré trvalo do Nürburgringu 1976 a skončilo sa nepríjemnou haváriou, pre ktorú v danej sezóne prišiel o titul. Rýchlo sa však vrátil a aj keď boj s Jamesom Huntom prehral, v roku 1977 si to všetko vynahradil a opäť bol majstrom sveta.

Potom strávil dva roky v Brabhame: v sezóne 1978 získal sedem pódií a v majstrovstvách skončil štvrtý, no o rok neskôr prišiel do cieľa len dvakrát. Raz na šiestom a raz na štvrtom mieste. Inak mal samé technické poruchy. Svoju kariéru teda ukončil, ale neskôr sa predsa len vrátil. "Dennis (Ron, šéf McLarenu - pozn. red.) sa ma po dvoch rokoch nejazdenia opýtal, či by som sa nechcel vrátiť," zaspomínal si Lauda v rozhovore pre YouTube kanál Formuly 1. "Spočiatku som vôbec nemal záujem, pretože dva roky som sa staral len o rozbeh svojich aeroliniek a o Formulu 1 som skutočne nemal vôbec žiadny záujem."

"Potom som ale na jedny preteky prišiel ako komentátor a po štarte sa zrodila obrovská nehoda. Pozeral som sa na to a povedal som si 'Ó, to je teda dobré.' Takže u mňa nastala akási mozgová zmena. Opäť som bol pripravený využívať šance a akceptovať riziko. Tento nový vývoj ma mimoriadne uchvátil. Potom som išiel do Monzy a videl som, čo sa tam s McLarenom stalo v Lesmo. Náraz bol taký tvrdý, že z auta odletel celý motor i prevodovka. A opäť: 'Fú, dobrá nehoda.' Chápete, moja mentalita sa úplne zmenila," opisoval Rakúšan svoje uvažovanie.

V tom čase zohrala svoju rolu aj náhoda, pretože Laudovi opäť zavolal Ron Dennis a chcel, aby pre neho jazdil. "Bola to zhoda okolností. On totiž nevedel, akou fázou zmýšľania som prechádzal. Dostal ma teda späť. Následne sme začali rokovať, ale argument Marlboro bol nasledovný: 'Nevieme aký dobrý bude.' Musím povedať, že v tom okamihu mi dali zmluvu na tri preteky, potom na ďalšie tri preteky, atď. No a keď nebudem dostatočne dobrý, zmluva sa ukončí už po tých troch pretekoch. Povedal som, že dobre, spravme to takto. A v tretích pretekoch som už vyhral, takže kontrakt som dostal na celý rok. V ďalšom roku sme sa pustili do negociácií a povedal som im 'Teraz mi už za jazdu musíte platiť'," usmial sa Niki Lauda, ktorému však táto sezóna 1983 vôbec nevyšla a z pätnástich podujatí dokončil len štyri.

Súťaženie ho ale bavilo. V roku 1979 to ešte bolo celkom inak: "Nemal som žiadnu výzvu. Bolo to len bolestivé a motivácia sa jednoducho vytratila. Preto som skončil. Dva roky som sa o šport vôbec nezaujímal a preteky som dokonca ani nesledoval. Ale potom sa naraz vrátilo niečo, čo máte vo svojom tele: neviem, ako to nazývate. No a keď sa to vrátilo, tak som opäť začal súťažiť. Chcel som sa vrátiť a sám sebe dokázať, že po dvoch rokoch bez jazdenia to ešte dokážem. Keď som potom vyhral už tretie preteky, tak si myslím, že to bola dobrá práca."

Rok 1984 priniesol Laudovi tretí majstrovský titul, ktorý získal s náskokom pol boda pred kolegom z McLarenu Alainom Prostom. "Problémom roku 1984 boli tie hlúpe turbá. Na jedno kvalifikačné kolo sme mali 1 200 koní, ale v pretekoch potom len 600. Najskôr sme totiž zapli 'boost' a potom sme ho kvôli obmedzeniu paliva v pretekoch museli vypnúť. Tento systém som nenávidel a preto som vôbec nemal rád tie hlúpe motory..."

"V prvých pretekoch bol môj kolega odo mňa o päť desatín sekundy rýchlejší a pýtal som sa, čo sa to tu deje. Keď som svoju rýchlosť zlepšil, tak aj tak bol o tri desatiny rýchlejší. Toto sa následne ťahalo celú sezónu. Musel som teda zmeniť svoju stratégiu a pracovať hlavne na pretekoch. Vyriešil som pneumatiky, balans a všetko ostatné dal tiež do poriadku, takže som napokon dokázal vyhrať titul," dodal Niki Lauda.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Tento tím má momentálne veľmi ďaleko od mužstva, ktoré získalo titul. Pred nami je veľa práce a žiadne víťazstvo nemôžeme brať ako povinnú jazdu," uviedol Branislav Mezei
"Šnúra pokračuje, vyhrali sme štvrtýkrát v rade. Potešili sme našich fanúšikov, navyše mne sa podarilo streliť prvý gól v polke súťaže," hovoril Michal Kabáč
"Je neskutočný. Nemôžem uveriť, aký je stále rýchly, určite patrí k najrýchlejším hráčom, s akými som kedy hral. Okrem toho je aj skvelý človek," povedal brankár Chicaga Blackhawks Scott Darling
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Historicky najhoršia defenzíva sníva v Európe ďalej, zaspieval si i prezident
„Je to jeden z najúžasnejších momentov v mojom živote. Do šatne prišiel i poľský prezident Andrzej Duda a zaspieval si spolu s nami. To znamená, že sme dosiahli niečo skutočne výnimočné,“ tešil sa útočník Aleksandar Prijovič
foto
Športový riaditeľ Lipska: Messi a Ronaldo? Príliš starí
„Bolo by absurdné myslieť si, že by to tu s nimi mohlo fungovať. Obaja sú príliš starí a drahí,“ vysvetľoval Rangnick
foto
Vukomanovič odmietol ponuku Belgičanov, Kmotrík ml.: Tešíme sa
"Mám rád klub ŠK Slovan Bratislava a chcem v ňom zostať aj naďalej. Považujem ho za mužstvo, ktoré má perspektívu a s hráčmi si rozumiem," povedal Vukomanovič
foto
Najviac zarába argentínsky útočník. A nie je to Messi!
Podľa najnovších údajov, ktoré sa dnes objavili na zahraničných portáloch, si za svoje výkony na trávniku zarobí dokonca takmer dvojnásobne vyššiu sumu, než Lionel Messi
 

    Magazín F1.sk

    Súboj titanov: Hamiltonovci vs. antiHamiltonovci
    "Lewis Hamilton bude musieť najbližší rok pretrpieť iba s honorom vicemajstra. Určite ho to riadne žerie, praví šampióni predsa neznášajú prehry. Táto bola rozhodne poučná," píše Števo Eisele.
    Na slávnostnom gala FIA sa rozdávali ocenenia (FOTO, VIDEO)
    Za Formulu 1 boli ocenení Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, ale trofeje dostali aj Max Verstappen a Lance Stroll.
    Rosbergov odchod zaplavil sociálne siete: Tu sú najlepšie reakcie!
    Nico Rosberg prilákal ešte väčšiu pozornosť ako pred piatimi dňami, keď sa tešil z majstrovského titulu a dlho na seba nenechali čakať ani reakcie sociálnych sietí.
    Nico Rosberg šokoval motoristický svet: Ukončil kariéru!
    V piatok sa vo Viedni uskutočnila narýchlo zvolaná tlačová konferencia. Uviedol ju prezident FIA Jean Todt, ktorý po chvíli odovzdal slovo Nicovi Rosbergovi. Ten povedal slová, ktoré šokovali celý motoristický svet.
    Šéfovia tímov zvolili za najlepšieho jazdca Hamiltona, druhý skončil Verstappen!
    Šéfovia jednotlivých tímov Formuly 1 zvolili vo výročnej ankete Autosportu za najlepšieho jazdca Lewisa Hamiltona. Na druhom mieste sa objavilo meno rastúcej hviezdy Maxa Verstappena, nový majster sveta Nico Rosberg skončil až tretí.
    FIA potvrdila finálny kalendár pre rok 2017
    Formula 1 sa vďaka aktuálnemu kroku vyhne termínovej kolízii s 24-hodinovkou v Le Mans a Veľká cena Európy v Baku bude posunutá o sedem dní. Ideálne je to aj z toho pohľadu, že z Kanady sa zástupcovia tímov nebudú musieť náhliť.
    Paráda! Tipsport ponúka vstupný bonus až 2 000 EUR!
    Tipovanie v Tipsporte sa skutočne oplatí. Najpestrejšia ponuka stávkových príležitostí, tisíce priamych prenosov na unikátnej športovej televízii TV Tipsport, tipovanie bez manipulačného poplatku na internete, predčasné vyplatenie tiketu a mnohé ďalšie výhody.

    Archív správ

    December 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 31  

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City