Symonds oponuje Andersonovi: Autá budú hlučnejšie možno až o 25%
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Piatok, 15. január 2016, 15:30

Technický odborník Autosportu Gary Anderson tvrdí, že nové opatrenia týkajúce sa samostatného vývodu plynov z obtokového ventilu (wastegate) a nespojenie do jednej trubice s vývodom z turbodúchadla (ČÍTAJ TU), neprinesú požadovaný efekt z hľadiska zlepšenia zvukového prejavu monopostov. Technický šéf Williamsu Pat Symonds má však iný názor a nové výfukové úpravy podľa neho môžu zosilniť zvuk až o 25 percent.

"V posledných rokoch každý napájal trubice z obtokového ventilu do hlavnej trubice z motora a pre rok 2016 sme ich oddelili," povedal Symonds v piatok na Medzinárodnej šou Autosportu. "Obtokový ventil sa na modernom turbomotore príliš často neotvára. K turbu máme pripojený motor-generátor, čo je jedna z ciest zbierania inak nevyužitej energie. Skôr toto kontroluje rýchlosť kompresora a nie v zásade neefektívny obtokový ventil. Skutočne sa teda pokúšame o to, aby sme ho príliš neotvárali. V pretekoch nie je otvorený takmer vôbec a v kvalifikácii ho otvárame len trochu. No a nakoniec by ste si mohli myslieť, že keď obtokový ventil neotvárame, nebudete počuť rozdiel, no nie je to celkom tak."

Práve takto to vysvetlil skôr spomínaný Anderson. Zdôraznil, že moderné technológie už "wastegate" v podstate nevyužívajú, takže ak z neho povedie samotná výfuková trubica, nebude to mať žiadny vplyv. Symonds to ale vidí inak: "Keďže máme trubicu spájajúcu obtokový ventil s hlavnou trubicou, funguje to ako čiastočný bočný rezonátor. Inak povedané: keď je obtokový ventil zatvorený, funguje to ako zvukový tlmič výfuku. No a keď sa toho zbavíme, tak auto bude hlučnejšie. Pri zatvorenom obtokovom ventile budeme približne o štrnásť percent hlučnejší a pri otvorenom to bude 20 až 25 percent, takže pomerne dosť. Priamo na okruhu sme to zatiaľ nepočuli, ale podľa mňa budeme počuť starý charakteristický zvuk turba, pískanie a strieľanie. Ale musíme si počkať a uvidíme."

Zvukovo najhorší bol začiatok sezóny 2014, ale od toho okamihu sa situácia mierne zlepšila. Anglický expert verí, že tento trend bude pokračovať. "Ide o prirodzený progres. Veľká časť zvuku je funkciou tlaku valca. Čím vyšší tlak, tým viac zvuku vychádza von. No a postupom vývoja motorov a hľadania cesty k výkonu tento tlak zvyšujeme. Od začiatku roku 2014 sme registrovali veľký nárast. Autá boli preto prirodzene čoraz hlučnejšie a v tomto roku budú prirodzene hlučnejšie aj okrem zmien vykonaných na výfukoch," dodal Pat Symonds.

Počas jedných testov Mercedes testoval aj výfuk v tvare trúbky. Hovorilo sa o tom, že takéto riešenie by mohlo pomôcť so zlepšením zvukového prejavu. Bolo by to ale dosť silené a kompetentní od toho napokon upustili.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Miestami sme sa na seba s chalanmi z Košíc pozerali a nechápavo krútili hlavami. Toľko šancí sa často nevidí a všetci sme si to užívali. Tréneri z nás ale asi šediveli," pousmial sa Marek Slovák
Prvú vážnejšiu príležitosť Bratislavčanov i celého zápasu mal Valský, ale Taylor v domácej bránke bol pozorný. Potom sa do šance prebojoval aj Nedorost, ani on však neotvoril skóre. Na opačnom konci zahrozil Perkovich
"Nechcem tu polemizovať o rozhodovaní arbitrov počas zápasu, ale to vylúčenie Kopitara... V zápase sme videli viac takýchto situácií. To rozhodnutie bolo zlomovým bodom zápasu," povedal tréner Krueger
"Nejaké rezervy tam ešte určite budú, ale dovolím si povedať, že po korčuliarskej stránke som sa vo Fínsku zlepšil. Dokonca som tam mal aj individuálne tréningy s krasokorčuliarskou trénerkou," hovorí D. Boldižár pre hokej.sk
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Tévez sa "vyhráža" ukončením kariéry, agent: Carlos je Carlos (video)
“Sú chvíle, keď je rozvášnený a robí takéto zbrklé rozhodnutia založené na jeho momentálnych pocitoch. Ak “vychladne“ a s pokojom povie, že je unavený a končí, až vtedy to bude myslieť naozaj vážne,“ povedal Joorabchian
foto
Preview: Podbrezová ide k lídrovi bodovať, Slovan musí zabrať naplno
„Na žilinskej umelej tráve to bude veľmi náročné. Majú dobré mužstvo, no my sme zatiaľ neprehrali. Od prvej minúty si budeme zakladať na dobrej defenzíve, verím, že si vypracujeme nejaké šance,“ povedal Patrik Vajda
foto
Scholes vyzdvihuje Liverpool: Môžu získať titul
"Trochu sa obávam o ich defenzívu, na druhej strane, v ofenzíve sú nezastaviteľní, čo dokazujú v každom jednom zápase. Vyzerajú, že dokážu kedykoľvek skórovať," pochválil útočnú hru Liverpoolu Scholes
foto
Balaj po Málage: Pred takou skvelou kulisou som ešte nehral (video)
„Po futbalovej stránke sa mi páči Mario Balotelli. Nemôžem povedať, že mám vysnívaný konkrétny klub. Momentálne musím na sebe tvrdo pracovať tuto v Nitre, neskôr sa budeme môcť baviť o tejto téme konkrétnejšie,“ zamyslel sa Filip Balaj
 

    Magazín F1.sk

    Chcete byť mechanikom v F1? Pripravte sa aj na 22-hodinové šichty
    "Je to poriadne stresujúca práca, no keď všetko vychádza, je to naozaj neuveriteľné. Keď prídu do boxov dve autá naraz a vy tých druhých porazíte práve vďaka zastávke v boxoch, celý tím má byť na čo hrdý," hovorí v otvorenom rozhovore Kenny Handkammer, bývalý šéfmechanik Red Bullu.
    Zvieratá na pretekárskej trati: Čo všetko už navštívilo súťažné okruhy? (VIDEO)
    Počas víkendu v Singapure sa na súťažnej trati objavil varan. História Formuly 1 pamätá veľké množstvo podobných prípadov.
    Bernd Mayländer: Aj takáto je práca vodiča safety caru
    "Spravidla idem tak na 95 až 98 percent toho, čo auto dokáže. V televízii to pochopiteľne vyzerá oproti autu F1 strašidelne pomaly. A aj to tak je. Pri plnom výkone strácam na Formulu 1 na jednom kilometri približne desať sekúnd," hovorí absolvent 300 veľkých cien.
    Maršál a autá rútiace sa 300 km/h: FIA je znepokojená (VIDEO)
    "Berieme to veľmi vážne," povedal hovorca FIA. "Nechceme hádzať vinu na jedného človeka. Spravíme však všetko pre to, aby sa to už neopakovalo."
    Carey: Formulu 1 nemôže riadiť diktátor
    "Nemôžete vždy vyhovieť každému, no musíte pochopiť, čo všetci chcú, a na základe toho hľadať správnu cestu. Jasné, nie je to úloha pre komisiu, pretože komisie zvyknú byť byrokratické, no nemôžeme tu ani mať diktátora, aj keď tu je na to asi každý zvyknutý."
    Bertrand Gachot a neuveriteľný príbeh vedúci k Schumiho premiére
    "Obom nám do očí vybehli slzy, pretože polovicu som vystriekal na seba a polovicu na neho. Nemal som totiž čas nejako to namieriť. Ale nepobili sme sa, nikto nikomu neublížil. Tak som si myslel, že to všetko dobre dopadne," spomína Bertrand Gachot.

    Archív správ

    Október 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
              1 2
    3 4 5 6 7 8 9
    10 11 12 13 14 15 16
    17 18 19 20 21 22 23
    24 25 26 27 28 29 30
    31            

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City