Symonds oponuje Andersonovi: Autá budú hlučnejšie možno až o 25%
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Piatok, 15. január 2016, 15:30

Technický odborník Autosportu Gary Anderson tvrdí, že nové opatrenia týkajúce sa samostatného vývodu plynov z obtokového ventilu (wastegate) a nespojenie do jednej trubice s vývodom z turbodúchadla (ČÍTAJ TU), neprinesú požadovaný efekt z hľadiska zlepšenia zvukového prejavu monopostov. Technický šéf Williamsu Pat Symonds má však iný názor a nové výfukové úpravy podľa neho môžu zosilniť zvuk až o 25 percent.

"V posledných rokoch každý napájal trubice z obtokového ventilu do hlavnej trubice z motora a pre rok 2016 sme ich oddelili," povedal Symonds v piatok na Medzinárodnej šou Autosportu. "Obtokový ventil sa na modernom turbomotore príliš často neotvára. K turbu máme pripojený motor-generátor, čo je jedna z ciest zbierania inak nevyužitej energie. Skôr toto kontroluje rýchlosť kompresora a nie v zásade neefektívny obtokový ventil. Skutočne sa teda pokúšame o to, aby sme ho príliš neotvárali. V pretekoch nie je otvorený takmer vôbec a v kvalifikácii ho otvárame len trochu. No a nakoniec by ste si mohli myslieť, že keď obtokový ventil neotvárame, nebudete počuť rozdiel, no nie je to celkom tak."

Práve takto to vysvetlil skôr spomínaný Anderson. Zdôraznil, že moderné technológie už "wastegate" v podstate nevyužívajú, takže ak z neho povedie samotná výfuková trubica, nebude to mať žiadny vplyv. Symonds to ale vidí inak: "Keďže máme trubicu spájajúcu obtokový ventil s hlavnou trubicou, funguje to ako čiastočný bočný rezonátor. Inak povedané: keď je obtokový ventil zatvorený, funguje to ako zvukový tlmič výfuku. No a keď sa toho zbavíme, tak auto bude hlučnejšie. Pri zatvorenom obtokovom ventile budeme približne o štrnásť percent hlučnejší a pri otvorenom to bude 20 až 25 percent, takže pomerne dosť. Priamo na okruhu sme to zatiaľ nepočuli, ale podľa mňa budeme počuť starý charakteristický zvuk turba, pískanie a strieľanie. Ale musíme si počkať a uvidíme."

Zvukovo najhorší bol začiatok sezóny 2014, ale od toho okamihu sa situácia mierne zlepšila. Anglický expert verí, že tento trend bude pokračovať. "Ide o prirodzený progres. Veľká časť zvuku je funkciou tlaku valca. Čím vyšší tlak, tým viac zvuku vychádza von. No a postupom vývoja motorov a hľadania cesty k výkonu tento tlak zvyšujeme. Od začiatku roku 2014 sme registrovali veľký nárast. Autá boli preto prirodzene čoraz hlučnejšie a v tomto roku budú prirodzene hlučnejšie aj okrem zmien vykonaných na výfukoch," dodal Pat Symonds.

Počas jedných testov Mercedes testoval aj výfuk v tvare trúbky. Hovorilo sa o tom, že takéto riešenie by mohlo pomôcť so zlepšením zvukového prejavu. Bolo by to ale dosť silené a kompetentní od toho napokon upustili.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Malé ihrisko, najlepší hráči a hneď v septembri. Neviem si predstaviť, ako sa človek hneď musí adaptovať na to, aby bol pripravený," myslí si Hossa
Výber Európy začne prípravu na Svetový pohár 2016 v hokeji 4. septembra v Quebecu. Na piatkovej tlačovej konferencii v Trenčíne to oznámil generálny manažér tímu Miroslav Šatan
"Som nadšený, že môžem byť ďalší rok súčasťou organizácie NY Rangers," uviedol Hrivík
"V mojom veku môžem povedať len toľko, že táto sezóna je posledná. Avšak všetko sa uvidí na jej konci. Ja chcem hrať hokej čo najdlhšie," uviedol Kroták
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
ViOn dokonale zaskočil masjtra z Trenčína! (video)
Peter Gergely: "Dôležitým momentom bol zákrok Kováča v úvode, keď chytil veľkú šancu. Počítali sme s tým, že súper mal päť ťažkých zápasov v nohách. Chceli sme to využiť"
foto
Žilina rozobrala Prešov, ten je stále bez gólu (video)
Adrián Guľa: "Chlapci hrali s vášňou, chutil im futbal, podporili ich fanúšikovia, ktorým ďakujem a uhrali čisté konto, takže gratulujem"
foto
Senica s prvou výhrou, Michalovce s prvou prehrou (video)
Miroslav Mentel: "V prvom polčase sme boli dominantnejší, išla nám hra, dali sme pekné góly. Súper bol v druhom polčase aktívnejší, hralo sa na našej polovici"
 

    Magazín F1.sk

    Ferrari potvrdilo odchod Jamesa Allisona
    To, o čom sa špekulovalo už niekoľko týždňov, je napokon realita: Ferrari potvrdilo, že technický riaditeľ James Allison opúšťa Maranello. Angličan prežil veľmi ťažké obdobie, zomrela mu manželka Rebecca a dlhšie avizoval, že sa chce vrátiť domov k trom deťom.
    Martin Trenkler: Víkend na Hungaroringu
    Slovenský fotograf Martin Trenkler navštívil víkendové podujatie na Hungaroringu a my vám ponúkame pohľady na Veľkú cenu Maďarska 2016 prostredníctvom jeho objektívu.
    Pre Red Bull pracuje aj Slovák: Lukáš zo Svätého Jura
    "Niekedy je to poriadne náročné, pretože na nohách som aj dvanásť hodín. Byť v prostredí Formuly 1 je však pre mňa fascinujúce a občas sa mi nechce veriť, že mám takúto prácu," hovorí Lukáš pre F1.sk.
    Súčasný safety car je pomalý, myslí si Mark Webber
    Maximálna rýchlosť Mercedesu AMG GT S, ktorý sa ako safety car používa, je síce 310 kilometrov za hodinu, no na F1 je to málo. "Bernd Mayländer je skvelý jazdec, no potrebujeme rýchlejší safety car," hovorí Webber.
    Kimi Räikkönen predĺžil zmluvu s Ferrari!
    Tím Scuderia Ferrari potvrdil, že predĺžil zmluvu s Kimim Räikkönenom, ktorý tak ostane pretekárom tejto stajne aj v roku 2017. Bude kolegom Sebastiana Vettela.
    FIA promptne zakročila a rozriešila kauzu s tlakmi v pneumatikách!
    Ako sme vás informovali, niektoré tímy - hlavne Mercedes - dokázali špeciálnym trikom upraviť tlak v pneumatikách. Na štarte bolo všetko v poriadku, ale po rozbehnutí auta sa tlak znížil až o jedno PSI. Po novom bude všetko inak.

    Archív správ

    Júl 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
            1 2 3
    4 5 6 7 8 9 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30 31

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City