Symonds oponuje Andersonovi: Autá budú hlučnejšie možno až o 25%
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Piatok, 15. január 2016, 15:30

Technický odborník Autosportu Gary Anderson tvrdí, že nové opatrenia týkajúce sa samostatného vývodu plynov z obtokového ventilu (wastegate) a nespojenie do jednej trubice s vývodom z turbodúchadla (ČÍTAJ TU), neprinesú požadovaný efekt z hľadiska zlepšenia zvukového prejavu monopostov. Technický šéf Williamsu Pat Symonds má však iný názor a nové výfukové úpravy podľa neho môžu zosilniť zvuk až o 25 percent.

"V posledných rokoch každý napájal trubice z obtokového ventilu do hlavnej trubice z motora a pre rok 2016 sme ich oddelili," povedal Symonds v piatok na Medzinárodnej šou Autosportu. "Obtokový ventil sa na modernom turbomotore príliš často neotvára. K turbu máme pripojený motor-generátor, čo je jedna z ciest zbierania inak nevyužitej energie. Skôr toto kontroluje rýchlosť kompresora a nie v zásade neefektívny obtokový ventil. Skutočne sa teda pokúšame o to, aby sme ho príliš neotvárali. V pretekoch nie je otvorený takmer vôbec a v kvalifikácii ho otvárame len trochu. No a nakoniec by ste si mohli myslieť, že keď obtokový ventil neotvárame, nebudete počuť rozdiel, no nie je to celkom tak."

Práve takto to vysvetlil skôr spomínaný Anderson. Zdôraznil, že moderné technológie už "wastegate" v podstate nevyužívajú, takže ak z neho povedie samotná výfuková trubica, nebude to mať žiadny vplyv. Symonds to ale vidí inak: "Keďže máme trubicu spájajúcu obtokový ventil s hlavnou trubicou, funguje to ako čiastočný bočný rezonátor. Inak povedané: keď je obtokový ventil zatvorený, funguje to ako zvukový tlmič výfuku. No a keď sa toho zbavíme, tak auto bude hlučnejšie. Pri zatvorenom obtokovom ventile budeme približne o štrnásť percent hlučnejší a pri otvorenom to bude 20 až 25 percent, takže pomerne dosť. Priamo na okruhu sme to zatiaľ nepočuli, ale podľa mňa budeme počuť starý charakteristický zvuk turba, pískanie a strieľanie. Ale musíme si počkať a uvidíme."

Zvukovo najhorší bol začiatok sezóny 2014, ale od toho okamihu sa situácia mierne zlepšila. Anglický expert verí, že tento trend bude pokračovať. "Ide o prirodzený progres. Veľká časť zvuku je funkciou tlaku valca. Čím vyšší tlak, tým viac zvuku vychádza von. No a postupom vývoja motorov a hľadania cesty k výkonu tento tlak zvyšujeme. Od začiatku roku 2014 sme registrovali veľký nárast. Autá boli preto prirodzene čoraz hlučnejšie a v tomto roku budú prirodzene hlučnejšie aj okrem zmien vykonaných na výfukoch," dodal Pat Symonds.

Počas jedných testov Mercedes testoval aj výfuk v tvare trúbky. Hovorilo sa o tom, že takéto riešenie by mohlo pomôcť so zlepšením zvukového prejavu. Bolo by to ale dosť silené a kompetentní od toho napokon upustili.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Som rád, že nám vyšiel vstup do sezóny a že si chalani obhájili svoje miesta. Bol to veľmi ťažký zápas proti silnému súperovi, ktorý má viac odohratých duelov," hodnotil Cíger
Málo vídaný obrat v podaní hokejistov HC Košice na ľade Linzu oživil postupovú šancu slovenského tímu zo skupinovej fázy Ligy majstrov. Keď už sa zdalo, že táto šanca pomaličky vyhasína, zodvihol z ľadu bojovú zástavu Marek Bartánus
„Tento tím ukázal hlavne v poslednej tretine veľký charakter a veľkú túžbu po víťazstve. Verím, že nám to pomôže v ďalšom období prípravy hlavne po morálnej stránke," uviedol Rostislav Čada pre hokej.sk
"Utvorili sme niekoľko šancí, ktoré sme, žiaľ, nepremenili. Jeden strelený gól nestačí na víťazstvo na ľade tak favorizovaného tímu. Škvrnou súboja je zranenie Radka Smoleňáka," povedal Říha
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Kodaň s Gregušom do skupinovej fázy, ďalej aj Man City a Rostov (video)
Výsledky utorkových druhých zápasov play off LM 2016/2017
foto
Ševela pred odvetou s Rapidom: Pôjdeme si to užiť
"Treba sa na to pozrieť reálne. Po výsledku 0:4 nemáme pred odvetou veľké oči. Samozrejme, aj vo Viedni budeme od hráčov vyžadovať, aby boli koncentrovaní, zodpovední. Čaká nás krásny štadión, búrlivé prostredie," povedal Ševela
foto
Kuciak si drží čistý štít už 486 minút: Nie je to na veľké reči
"Keď sa nám podarí ťahať sériu bez gólu aj naďalej, budem len rád, ale dôležitejšie sú pre nás body. Takže radšej vyhrať 7:6 ako remizovať 0:0," hovorí skromne
foto
Spallettiho sklamali nedisciplinovaní Rimania (video)
„Obe červené karty by som označil za naivné, vlani sme zápasy končili pravidelne v plnom počte. Prehrali sme nesmierne dôležitý zápas, ktorý ovplyvní ďalší chod celej sezóny. Budeme sa s tým musieť vysporiadať,“ Spalletti
 

    Magazín F1.sk

    Ako sa šéf FIA snažil zablokovať Kimiho debut v F1
    Magazín Autosport zaspomínal na sezónu 2000 a jej najväčšie príbehy, medzi ktoré patril aj testovací debut Kimiho Räikkönena v monoposte Sauberu a následná snaha Maxa Mosleyho zabrániť tímu zamestnať ho do svojej jazdeckej dvojice.
    Desať rokov od debutovej výhry Jensona Buttona
    Brit si na prvú zo svojich pätnástich výhier musel počkať najdlhšie zo všetkých súčasných jazdcov Formuly 1 - získal ju až pri 113. štarte na VC Maďarska, 6. augusta 2006.
    Hľadá sa nový diktátor. Zn.: URGENTNE!
    "Nikdy nesmieš ľuďom prezradiť, že šéfuješ bordelu. Musíš predstierať, že je to hotel a bordel prevádzkovať v pivnici."
    Lauda a jeho lekár spomínajú na osudný rok 1976
    "Raz som bol taký slabý, že som sa videl padať dozadu do hlbokej diery. Cítil som teplo a pomyslel som si: Teraz zomieraš! Ja som však nechcel zomrieť, chcel som žiť. A preto som bojoval," hovorí Niki Lauda.
    Pirelli začalo testovať širšie pneumatiky (FOTO)
    Pirelli rozbehlo od prvého augustového dňa testy nových širších pneumatík určených pre rok 2017. Do upraveného monopostu Ferrari SF15-T zasadol v pondelok Sebastian Vettel, v utorok ho nahradil Esteban Gutiérrez.
    Pre Red Bull pracuje aj Slovák: Lukáš zo Svätého Jura
    "Niekedy je to poriadne náročné, pretože na nohách som aj dvanásť hodín. Byť v prostredí Formuly 1 je však pre mňa fascinujúce a občas sa mi nechce veriť, že mám takúto prácu," hovorí Lukáš pre F1.sk.

    Archív správ

    August 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
    1 2 3 4 5 6 7
    8 9 10 11 12 13 14
    15 16 17 18 19 20 21
    22 23 24 25 26 27 28
    29 30 31        

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City