Mosley, tragická Imola 1994 a práca na bezpečnosti
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Utorok, 19. január 2016, 10:31

Pri úvahách o najčiernejšom víkende Formuly 1 sa mnohým fanúšikom vynoria spomienky na Veľkú cenu San Marina pre rok 1994. Kráľovská motoristická trieda bola v tom čase už pomerne bezpečná a od poslednej smrti počas súťažného víkendu uplynulo už takmer dvanásť rokov, veď Riccardo Paletti zahynul ešte 13. júna 1982 a už sa písal rok 1994. No to, čo sa odohralo vtedy v Imole, nemá obdoby. Nad okruhom sa vznášalo niečo zlé a prichádzala jedna ťažká nehoda za druhou.

"V tom čase som mal vždy pocit, že Formula 1 je zbytočne nebezpečná," zaspomínal si vtedajší prezident Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) Max Mosley, ktorého slová s odvolaním sa na talkSPORT priniesla stránka Motorsport-Total.com. "Ale aj vtedy už bola omnoho bezpečnejšia ako v rokoch predtým. Autá využívali napríklad omnoho lepšie materiály. Existovali už určité pokroky."

Mosley bol v tom čase na tejto pozícii nováčikom, ale s F1 mal dlhoročné skúsenosti. Keď okamžite dostal takúto facku, prinútilo ho to konať. Treba uznať, že za dlhé roky toho spravil veľmi veľa. "V Imole zomreli Ratzenberger i Senna, ale okrem toho sme mali aj tri ďalšie nehody, na ktoré sa už viac-menej zabudlo," pripomenul.

Už v piatok ťažko havaroval Rubens Barrichello (VIDEO), ktorého Jordan sa vzniesol na obrubníku a vo vysokej rýchlosti a vysoko nad zemou vrazil do bariér. Auto sa následne pretočilo a ostal dole hlavou. Mal veľké šťastie, že vôbec prežil, ale to bol len začiatok neuveriteľne tragického víkendu. O deň neskôr nasledovala smrteľná nehoda Rakúšana Ratzenbergera (VIDEO), ktorý v zákrute Villeneuve vo vysokej rýchlosti vrazil do betónového múra a neskôr v nemocnici svojim zraneniam podľahol.

Ťažkou nehodou začala aj nedeľa, kde hneď po štarte Pedro Lamy vo vysokej rýchlosti vrazil do JJ Lehta (VIDEO) a množstvo úlomkov odpadu preletelo medzi divákov. "Viacerí boli trafení súčiastkami a takmer na to doplatili životom," skonštatoval Max Mosley. Čierny víkend sa však ešte nekončil. Nasledovala tragická nehoda Ayrtona Sennu (VIDEO) a neskôr ešte v boxovej uličke poskakovalo uvoľnené koleso (VIDEO) z Minardi Michele Alboreta, ktoré trafilo viacerých mechanikov.

"Odrazu sa zbehlo viacero vecí. No a o dva týždne neskôr v Monaku nasledovala nehoda Karla Wendlingera, pri ktorej si privodil ťažké zranenia hlavy. Toto všetko vyvolalo absolútnu paniku," povedal v ďalšej fáze rozhovoru Max Mosley. "Vďaka týmto udalostiam som napokon mal šancu začať z hľadiska bezpečnosti skutočnú revolúciu. Až do toho okamihu sa všetko dialo len viac-menej ad hoc. Zlepšenia bezpečnosti boli len vedľajším produktom vylepšeného šasi. Potom sme však mohli zostaviť skupinu, ktorá sa bezpečnosťou vedecky zaoberala a systematicky na nej pracovala."

Skupina fungovala pod vedením hlavného lekára Formuly 1 profesora Sida Watkinsa. "Sid Watkins bol profesorom neurológie a mozgovým chirurgom v nemocnici v Londýne. Bol to skutočne dobrý lekár s mimoriadne vedeckým prístupom," pochválil Mosley svojho krajana, ktorý zomrel v roku 2012. Jeho opatrenia však zabrali a ďalšiu smrť už počas súťažného víkendu F1 nezažil. Tragická nehoda prišla až v Suzuke 2014, kde havaroval Jules Bianchi a následkom zranení podľahol v júli minulého roku.

Mosley pridal aj zaujímavé úvahy o tom, že fanúšikovia vlastne úplnú bezpečnosť ani nechcú. Mnohokrát vraj viaceré názory vyznievajú práve tak. "Bežné vyjadrenie vždy znelo: 'Keď je to príliš bezpečné, tak to ľudia nechcú sledovať. Čakajú na nehody'. Podľa mňa je však pravda taká, že nikto nechce vidieť zranenia," poznamenal 75-ročný Mosley. "Veľká nehoda sa ľuďom možno páči, ale súčasne chcú vidieť, že jazdcovi sa nič nestane. Je zaujímavé, že keď bol šport bezpečnejší, tak počty divákov stúpali. To je presný opak spomínaného tvrdenia."

"Možno so mnou niekto nebude súhlasiť, ale ja to vnímam tak, že mladý človek príde do športu celý, pričom rovnako by ho mal aj opustiť. Je povinnosťou organizátorov minimalizovať akékoľvek riziko. Nikdy ho neprinesieme celkom na nulu, je to ako v leteckom priemysle. Neprestajne však musíme pracovať na jeho minimalizovaní," vyjadril sa Max Mosley, ktorý sa Sennovho pohrebu nezúčastnil. Uprednostnil Ratzenbergerov: "Oba pohreby boli v rovnaký deň. Všetci išli na ten Sennov, ale ja som si pomyslel, že aj Roland predsa pracoval veľmi tvrdo. Rodina mu veľmi pomáhala a v Rakúsku to bol vtedy veľmi smutný pohreb. Pohreby sú vlastne vždy veľmi smutné, no jeho rodičov a priateľky mi bolo veľmi ľúto. Bolo to nádherné dievča. Z môjho pohľadu to bolo jednoznačne správne rozhodnutie..."



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

HC Slovan Bratislava - Torpedo Nižnij Novgorod 3:2 (0:0, 1:1, 2:1)
Jeden z najlepších strelcov slovenskej hokejovej histórie Peter Bondra obliekal počas výlukovej sezóny 2004-05 popradský dres. O dekádu neskôr ho na seba navliekli aj jeho synovia David a Nicholas.
V Severnej Amerike bežná prax, na Slovensku novinka. V Poprade sa rozhodli doplniť základ svojho tímu pre nové sezóny o hokejistov, ktorých vyselektuje predsezónny skúšobný kemp. Záujem o pôsobenie v tíme Kamzíkov prekonal očakávania.
"Niekedy musí nastať aj obmena kádra, takže uvidíme ako to bude šliapať v príprave a podľa toho sa rozhodneme kto zostane a kto odíde z hráčov na skúške, respektíve z našich odchovancov," uviedol Turek
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Trenčín hrá s Legiou nerozhodne
AS Trenčín - Legia Varšava 0:0 v prvom polčase
foto
Kouč Spartaka Karhan vidí rezervy v defenzíve Austrie Viedeň
"Určite je fajn, keď sa mužstvu darí. Na začiatku prípravy som chalanom povedal, že budem len rád, ak budem mať takéto problémy pri výbere hráčov," uviedol Karhan
foto
De Marco z Michaloviec na skúške v Levante, Sabler a Šmehyl posilnili Myjavu
Prestupové špekulácie dňa (streda, 27. júl 2016)
foto
VIDEO: Netradičná tlačovka, Poliaci rozumeli skôr Trenčanom než prekladateľovi!
"Stalo sa. Treba to brať pozitívne, aspoň sa trochu uvoľnila atmosféra. Veríme, že dnes to pre nás dopadne dobre, a to nie len na tlačovke," okomentoval situáciu PR manažér AS Trenčín Martin Galajda
 

    Magazín F1.sk

    Pre Red Bull pracuje aj Slovák: Lukáš zo Svätého Jura
    "Niekedy je to poriadne náročné, pretože na nohách som aj dvanásť hodín. Byť v prostredí Formuly 1 je však pre mňa fascinujúce a občas sa mi nechce veriť, že mám takúto prácu," hovorí Lukáš pre F1.sk.
    Súčasný safety car je pomalý, myslí si Mark Webber
    Maximálna rýchlosť Mercedesu AMG GT S, ktorý sa ako safety car používa, je síce 310 kilometrov za hodinu, no na F1 je to málo. "Bernd Mayländer je skvelý jazdec, no potrebujeme rýchlejší safety car," hovorí Webber.
    Kimi Räikkönen predĺžil zmluvu s Ferrari!
    Tím Scuderia Ferrari potvrdil, že predĺžil zmluvu s Kimim Räikkönenom, ktorý tak ostane pretekárom tejto stajne aj v roku 2017. Bude kolegom Sebastiana Vettela.
    FIA promptne zakročila a rozriešila kauzu s tlakmi v pneumatikách!
    Ako sme vás informovali, niektoré tímy - hlavne Mercedes - dokázali špeciálnym trikom upraviť tlak v pneumatikách. Na štarte bolo všetko v poriadku, ale po rozbehnutí auta sa tlak znížil až o jedno PSI. Po novom bude všetko inak.
    Williams mal parádne zastávky, najlepšiu za 1,92, najhoršiu za 2,18s!
    Williams naďalej pokračuje v neuveriteľnej práci v boxoch a v azerbajdžanskom Baku dokázal jazdca prvýkrát v tejto sezóne "vybaviť" za menej ako dve sekundy.
    Bottas zboril historický rekord F1, v uliciach Baku mu namerali 378 km/h!
    Williams potvrdil, že s monopostom Valtteriho Bottasa dosiahol v sobotu rýchlosť 378 km/h. Podarilo sa mu to na klasických cestách v uliciach Baku!

    Archív správ

    Júl 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
            1 2 3
    4 5 6 7 8 9 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30 31

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 12 ms. :: Country :: Region :: City