Mosley, tragická Imola 1994 a práca na bezpečnosti
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Utorok, 19. január 2016, 10:31

Pri úvahách o najčiernejšom víkende Formuly 1 sa mnohým fanúšikom vynoria spomienky na Veľkú cenu San Marina pre rok 1994. Kráľovská motoristická trieda bola v tom čase už pomerne bezpečná a od poslednej smrti počas súťažného víkendu uplynulo už takmer dvanásť rokov, veď Riccardo Paletti zahynul ešte 13. júna 1982 a už sa písal rok 1994. No to, čo sa odohralo vtedy v Imole, nemá obdoby. Nad okruhom sa vznášalo niečo zlé a prichádzala jedna ťažká nehoda za druhou.

"V tom čase som mal vždy pocit, že Formula 1 je zbytočne nebezpečná," zaspomínal si vtedajší prezident Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) Max Mosley, ktorého slová s odvolaním sa na talkSPORT priniesla stránka Motorsport-Total.com. "Ale aj vtedy už bola omnoho bezpečnejšia ako v rokoch predtým. Autá využívali napríklad omnoho lepšie materiály. Existovali už určité pokroky."

Mosley bol v tom čase na tejto pozícii nováčikom, ale s F1 mal dlhoročné skúsenosti. Keď okamžite dostal takúto facku, prinútilo ho to konať. Treba uznať, že za dlhé roky toho spravil veľmi veľa. "V Imole zomreli Ratzenberger i Senna, ale okrem toho sme mali aj tri ďalšie nehody, na ktoré sa už viac-menej zabudlo," pripomenul.

Už v piatok ťažko havaroval Rubens Barrichello (VIDEO), ktorého Jordan sa vzniesol na obrubníku a vo vysokej rýchlosti a vysoko nad zemou vrazil do bariér. Auto sa následne pretočilo a ostal dole hlavou. Mal veľké šťastie, že vôbec prežil, ale to bol len začiatok neuveriteľne tragického víkendu. O deň neskôr nasledovala smrteľná nehoda Rakúšana Ratzenbergera (VIDEO), ktorý v zákrute Villeneuve vo vysokej rýchlosti vrazil do betónového múra a neskôr v nemocnici svojim zraneniam podľahol.

Ťažkou nehodou začala aj nedeľa, kde hneď po štarte Pedro Lamy vo vysokej rýchlosti vrazil do JJ Lehta (VIDEO) a množstvo úlomkov odpadu preletelo medzi divákov. "Viacerí boli trafení súčiastkami a takmer na to doplatili životom," skonštatoval Max Mosley. Čierny víkend sa však ešte nekončil. Nasledovala tragická nehoda Ayrtona Sennu (VIDEO) a neskôr ešte v boxovej uličke poskakovalo uvoľnené koleso (VIDEO) z Minardi Michele Alboreta, ktoré trafilo viacerých mechanikov.

"Odrazu sa zbehlo viacero vecí. No a o dva týždne neskôr v Monaku nasledovala nehoda Karla Wendlingera, pri ktorej si privodil ťažké zranenia hlavy. Toto všetko vyvolalo absolútnu paniku," povedal v ďalšej fáze rozhovoru Max Mosley. "Vďaka týmto udalostiam som napokon mal šancu začať z hľadiska bezpečnosti skutočnú revolúciu. Až do toho okamihu sa všetko dialo len viac-menej ad hoc. Zlepšenia bezpečnosti boli len vedľajším produktom vylepšeného šasi. Potom sme však mohli zostaviť skupinu, ktorá sa bezpečnosťou vedecky zaoberala a systematicky na nej pracovala."

Skupina fungovala pod vedením hlavného lekára Formuly 1 profesora Sida Watkinsa. "Sid Watkins bol profesorom neurológie a mozgovým chirurgom v nemocnici v Londýne. Bol to skutočne dobrý lekár s mimoriadne vedeckým prístupom," pochválil Mosley svojho krajana, ktorý zomrel v roku 2012. Jeho opatrenia však zabrali a ďalšiu smrť už počas súťažného víkendu F1 nezažil. Tragická nehoda prišla až v Suzuke 2014, kde havaroval Jules Bianchi a následkom zranení podľahol v júli minulého roku.

Mosley pridal aj zaujímavé úvahy o tom, že fanúšikovia vlastne úplnú bezpečnosť ani nechcú. Mnohokrát vraj viaceré názory vyznievajú práve tak. "Bežné vyjadrenie vždy znelo: 'Keď je to príliš bezpečné, tak to ľudia nechcú sledovať. Čakajú na nehody'. Podľa mňa je však pravda taká, že nikto nechce vidieť zranenia," poznamenal 75-ročný Mosley. "Veľká nehoda sa ľuďom možno páči, ale súčasne chcú vidieť, že jazdcovi sa nič nestane. Je zaujímavé, že keď bol šport bezpečnejší, tak počty divákov stúpali. To je presný opak spomínaného tvrdenia."

"Možno so mnou niekto nebude súhlasiť, ale ja to vnímam tak, že mladý človek príde do športu celý, pričom rovnako by ho mal aj opustiť. Je povinnosťou organizátorov minimalizovať akékoľvek riziko. Nikdy ho neprinesieme celkom na nulu, je to ako v leteckom priemysle. Neprestajne však musíme pracovať na jeho minimalizovaní," vyjadril sa Max Mosley, ktorý sa Sennovho pohrebu nezúčastnil. Uprednostnil Ratzenbergerov: "Oba pohreby boli v rovnaký deň. Všetci išli na ten Sennov, ale ja som si pomyslel, že aj Roland predsa pracoval veľmi tvrdo. Rodina mu veľmi pomáhala a v Rakúsku to bol vtedy veľmi smutný pohreb. Pohreby sú vlastne vždy veľmi smutné, no jeho rodičov a priateľky mi bolo veľmi ľúto. Bolo to nádherné dievča. Z môjho pohľadu to bolo jednoznačne správne rozhodnutie..."



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Nechcem tu polemizovať o rozhodovaní arbitrov počas zápasu, ale to vylúčenie Kopitara... V zápase sme videli viac takýchto situácií. To rozhodnutie bolo zlomovým bodom zápasu," povedal tréner Krueger
Piatkové ôsme kolo Tipsport ligy naservíruje priaznivcom hokeja hneď dva veľké šlágre. Pod Zoborom na seba narazia jediné dva doposiaľ neporazené tímy v riadnom hracom čase a vo Zvolene odohrajú ďalšie derby rivalov od rieky Hron.
"Nejaké rezervy tam ešte určite budú, ale dovolím si povedať, že po korčuliarskej stránke som sa vo Fínsku zlepšil. Dokonca som tam mal aj individuálne tréningy s krasokorčuliarskou trénerkou," hovorí D. Boldižár pre hokej.sk
"Teraz sa nám lúčil Jurko Kuric, tak nás na rozlúčku potešil kurčiatkami. Milan Jurčina nám pred svojim odchodom nechal v šatni po rumbe a lízatku. Vždy si tam niečo nájdeme. Sme tam jedna partia a spoločne ťaháme za jeden povraz," hovorí pre hokej.sk Martin Kriška.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Preview: Podbrezová ide k lídrovi bodovať, Slovan musí zabrať naplno
„Na žilinskej umelej tráve to bude veľmi náročné. Majú dobré mužstvo, no my sme zatiaľ neprehrali. Od prvej minúty si budeme zakladať na dobrej defenzíve, verím, že si vypracujeme nejaké šance,“ povedal Patrik Vajda
foto
Scholes vyzdvihuje Liverpool: Môžu získať titul
"Trochu sa obávam o ich defenzívu, na druhej strane, v ofenzíve sú nezastaviteľní, čo dokazujú v každom jednom zápase. Vyzerajú, že dokážu kedykoľvek skórovať," pochválil útočnú hru Liverpoolu Scholes
foto
Balaj po Málage: Pred takou skvelou kulisou som ešte nehral (video)
„Po futbalovej stránke sa mi páči Mario Balotelli. Nemôžem povedať, že mám vysnívaný konkrétny klub. Momentálne musím na sebe tvrdo pracovať tuto v Nitre, neskôr sa budeme môcť baviť o tejto téme konkrétnejšie,“ zamyslel sa Filip Balaj
foto
Holoubek po skalpe Interu: Zaplávali sme si dobre (video)
"Začali sme zle, pretože sme k zápasu pristúpili hrozne. S profesionálnym prístupom to nemalo nič spoločné. Ale to vôbec neznižuje výkon Sparty. Tá si víťazstvo bezpochyby zaslúžila," zložil kompliment súperovi De Boer
 

    Magazín F1.sk

    Chcete byť mechanikom v F1? Pripravte sa aj na 22-hodinové šichty
    "Je to poriadne stresujúca práca, no keď všetko vychádza, je to naozaj neuveriteľné. Keď prídu do boxov dve autá naraz a vy tých druhých porazíte práve vďaka zastávke v boxoch, celý tím má byť na čo hrdý," hovorí v otvorenom rozhovore Kenny Handkammer, bývalý šéfmechanik Red Bullu.
    Zvieratá na pretekárskej trati: Čo všetko už navštívilo súťažné okruhy? (VIDEO)
    Počas víkendu v Singapure sa na súťažnej trati objavil varan. História Formuly 1 pamätá veľké množstvo podobných prípadov.
    Bernd Mayländer: Aj takáto je práca vodiča safety caru
    "Spravidla idem tak na 95 až 98 percent toho, čo auto dokáže. V televízii to pochopiteľne vyzerá oproti autu F1 strašidelne pomaly. A aj to tak je. Pri plnom výkone strácam na Formulu 1 na jednom kilometri približne desať sekúnd," hovorí absolvent 300 veľkých cien.
    Maršál a autá rútiace sa 300 km/h: FIA je znepokojená (VIDEO)
    "Berieme to veľmi vážne," povedal hovorca FIA. "Nechceme hádzať vinu na jedného človeka. Spravíme však všetko pre to, aby sa to už neopakovalo."
    Carey: Formulu 1 nemôže riadiť diktátor
    "Nemôžete vždy vyhovieť každému, no musíte pochopiť, čo všetci chcú, a na základe toho hľadať správnu cestu. Jasné, nie je to úloha pre komisiu, pretože komisie zvyknú byť byrokratické, no nemôžeme tu ani mať diktátora, aj keď tu je na to asi každý zvyknutý."
    Bertrand Gachot a neuveriteľný príbeh vedúci k Schumiho premiére
    "Obom nám do očí vybehli slzy, pretože polovicu som vystriekal na seba a polovicu na neho. Nemal som totiž čas nejako to namieriť. Ale nepobili sme sa, nikto nikomu neublížil. Tak som si myslel, že to všetko dobre dopadne," spomína Bertrand Gachot.

    Archív správ

    September 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30    

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 12 ms. :: Country :: Region :: City