Mosley, tragická Imola 1994 a práca na bezpečnosti
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Utorok, 19. január 2016, 10:31

Pri úvahách o najčiernejšom víkende Formuly 1 sa mnohým fanúšikom vynoria spomienky na Veľkú cenu San Marina pre rok 1994. Kráľovská motoristická trieda bola v tom čase už pomerne bezpečná a od poslednej smrti počas súťažného víkendu uplynulo už takmer dvanásť rokov, veď Riccardo Paletti zahynul ešte 13. júna 1982 a už sa písal rok 1994. No to, čo sa odohralo vtedy v Imole, nemá obdoby. Nad okruhom sa vznášalo niečo zlé a prichádzala jedna ťažká nehoda za druhou.

"V tom čase som mal vždy pocit, že Formula 1 je zbytočne nebezpečná," zaspomínal si vtedajší prezident Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) Max Mosley, ktorého slová s odvolaním sa na talkSPORT priniesla stránka Motorsport-Total.com. "Ale aj vtedy už bola omnoho bezpečnejšia ako v rokoch predtým. Autá využívali napríklad omnoho lepšie materiály. Existovali už určité pokroky."

Mosley bol v tom čase na tejto pozícii nováčikom, ale s F1 mal dlhoročné skúsenosti. Keď okamžite dostal takúto facku, prinútilo ho to konať. Treba uznať, že za dlhé roky toho spravil veľmi veľa. "V Imole zomreli Ratzenberger i Senna, ale okrem toho sme mali aj tri ďalšie nehody, na ktoré sa už viac-menej zabudlo," pripomenul.

Už v piatok ťažko havaroval Rubens Barrichello (VIDEO), ktorého Jordan sa vzniesol na obrubníku a vo vysokej rýchlosti a vysoko nad zemou vrazil do bariér. Auto sa následne pretočilo a ostal dole hlavou. Mal veľké šťastie, že vôbec prežil, ale to bol len začiatok neuveriteľne tragického víkendu. O deň neskôr nasledovala smrteľná nehoda Rakúšana Ratzenbergera (VIDEO), ktorý v zákrute Villeneuve vo vysokej rýchlosti vrazil do betónového múra a neskôr v nemocnici svojim zraneniam podľahol.

Ťažkou nehodou začala aj nedeľa, kde hneď po štarte Pedro Lamy vo vysokej rýchlosti vrazil do JJ Lehta (VIDEO) a množstvo úlomkov odpadu preletelo medzi divákov. "Viacerí boli trafení súčiastkami a takmer na to doplatili životom," skonštatoval Max Mosley. Čierny víkend sa však ešte nekončil. Nasledovala tragická nehoda Ayrtona Sennu (VIDEO) a neskôr ešte v boxovej uličke poskakovalo uvoľnené koleso (VIDEO) z Minardi Michele Alboreta, ktoré trafilo viacerých mechanikov.

"Odrazu sa zbehlo viacero vecí. No a o dva týždne neskôr v Monaku nasledovala nehoda Karla Wendlingera, pri ktorej si privodil ťažké zranenia hlavy. Toto všetko vyvolalo absolútnu paniku," povedal v ďalšej fáze rozhovoru Max Mosley. "Vďaka týmto udalostiam som napokon mal šancu začať z hľadiska bezpečnosti skutočnú revolúciu. Až do toho okamihu sa všetko dialo len viac-menej ad hoc. Zlepšenia bezpečnosti boli len vedľajším produktom vylepšeného šasi. Potom sme však mohli zostaviť skupinu, ktorá sa bezpečnosťou vedecky zaoberala a systematicky na nej pracovala."

Skupina fungovala pod vedením hlavného lekára Formuly 1 profesora Sida Watkinsa. "Sid Watkins bol profesorom neurológie a mozgovým chirurgom v nemocnici v Londýne. Bol to skutočne dobrý lekár s mimoriadne vedeckým prístupom," pochválil Mosley svojho krajana, ktorý zomrel v roku 2012. Jeho opatrenia však zabrali a ďalšiu smrť už počas súťažného víkendu F1 nezažil. Tragická nehoda prišla až v Suzuke 2014, kde havaroval Jules Bianchi a následkom zranení podľahol v júli minulého roku.

Mosley pridal aj zaujímavé úvahy o tom, že fanúšikovia vlastne úplnú bezpečnosť ani nechcú. Mnohokrát vraj viaceré názory vyznievajú práve tak. "Bežné vyjadrenie vždy znelo: 'Keď je to príliš bezpečné, tak to ľudia nechcú sledovať. Čakajú na nehody'. Podľa mňa je však pravda taká, že nikto nechce vidieť zranenia," poznamenal 75-ročný Mosley. "Veľká nehoda sa ľuďom možno páči, ale súčasne chcú vidieť, že jazdcovi sa nič nestane. Je zaujímavé, že keď bol šport bezpečnejší, tak počty divákov stúpali. To je presný opak spomínaného tvrdenia."

"Možno so mnou niekto nebude súhlasiť, ale ja to vnímam tak, že mladý človek príde do športu celý, pričom rovnako by ho mal aj opustiť. Je povinnosťou organizátorov minimalizovať akékoľvek riziko. Nikdy ho neprinesieme celkom na nulu, je to ako v leteckom priemysle. Neprestajne však musíme pracovať na jeho minimalizovaní," vyjadril sa Max Mosley, ktorý sa Sennovho pohrebu nezúčastnil. Uprednostnil Ratzenbergerov: "Oba pohreby boli v rovnaký deň. Všetci išli na ten Sennov, ale ja som si pomyslel, že aj Roland predsa pracoval veľmi tvrdo. Rodina mu veľmi pomáhala a v Rakúsku to bol vtedy veľmi smutný pohreb. Pohreby sú vlastne vždy veľmi smutné, no jeho rodičov a priateľky mi bolo veľmi ľúto. Bolo to nádherné dievča. Z môjho pohľadu to bolo jednoznačne správne rozhodnutie..."



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

„Tento tím ukázal hlavne v poslednej tretine veľký charakter a veľkú túžbu po víťazstve. Verím, že nám to pomôže v ďalšom období prípravy hlavne po morálnej stránke," uviedol Rostislav Čada pre hokej.sk
"Počas prestávky sme preorganizovali spôsob napádania, spôsob obrany stredného pásma a ako hovorí výsledok, prinieslo to efekt," hodnotil Čada
"Utvorili sme niekoľko šancí, ktoré sme, žiaľ, nepremenili. Jeden strelený gól nestačí na víťazstvo na ľade tak favorizovaného tímu. Škvrnou súboja je zranenie Radka Smoleňáka," povedal Říha
"Z pôvodne piatich nominovaných sparťanov nám Pražania uvoľnili dvoch hráčov, Liberec pre maródku neuvoľnil ďalších dvoch a trojica Luža, Hlinka a Zigo odcestovala na prvý trip v sezóne so Slovanom," vysvetlil Švehla
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Gól Ďuriša nenaštartoval Plzeň za postupom, Porto vyradilo AS Rím (video)
Výsledky utorkových druhých zápasov play off LM 2016/2017
foto
Štadión bude, cieľom je vytvoriť sebestačný klub, odkazuje La Ling
"Cieľom je hrať dobrý futbal a baviť fanúšikov. Fanúšikov, ktorí stoja pri nás, keď vyhrávate, ale aj keď prichádzajú prehry. Musíme stáť nohami pevne na zemi, musíme byť stále realistami," hovorí La Ling
foto
Nadupaná "dvadsaťjednotka", v septembri proti Nemecku a Cypru
Reprezentačnú "dvadsaťjednotku" čaká finiš kvalifikácie na záverečný turnaj ME 2017, kam sa môže priamo prebojovať, ak zvíťazí vo svojej ôsmej kvalifikačnej skupine
foto
Na Anglicko aj s Holúbkom, Považancom či Kubíkom, Stoch skončil
Stochovi som poskytol veľa priestoru, boli s ním ťažkosti, ale pomohol nám a uznávam ho ako futbalistu. Po ME 2016 však prišla jedna situácia, pre ktorú si s ním neviem predstaviť pokračovanie spolupráce," povedal Kozák
 

    Magazín F1.sk

    Ako sa šéf FIA snažil zablokovať Kimiho debut v F1
    Magazín Autosport zaspomínal na sezónu 2000 a jej najväčšie príbehy, medzi ktoré patril aj testovací debut Kimiho Räikkönena v monoposte Sauberu a následná snaha Maxa Mosleyho zabrániť tímu zamestnať ho do svojej jazdeckej dvojice.
    Desať rokov od debutovej výhry Jensona Buttona
    Brit si na prvú zo svojich pätnástich výhier musel počkať najdlhšie zo všetkých súčasných jazdcov Formuly 1 - získal ju až pri 113. štarte na VC Maďarska, 6. augusta 2006.
    Pirelli začalo testovať širšie pneumatiky (FOTO)
    Pirelli rozbehlo od prvého augustového dňa testy nových širších pneumatík určených pre rok 2017. Do upraveného monopostu Ferrari SF15-T zasadol v pondelok Sebastian Vettel, v utorok ho nahradil Esteban Gutiérrez.
    Ferrari potvrdilo odchod Jamesa Allisona
    To, o čom sa špekulovalo už niekoľko týždňov, je napokon realita: Ferrari potvrdilo, že technický riaditeľ James Allison opúšťa Maranello. Angličan prežil veľmi ťažké obdobie, zomrela mu manželka Rebecca a dlhšie avizoval, že sa chce vrátiť domov k trom deťom.
    Martin Trenkler: Víkend na Hungaroringu
    Slovenský fotograf Martin Trenkler navštívil víkendové podujatie na Hungaroringu a my vám ponúkame pohľady na Veľkú cenu Maďarska 2016 prostredníctvom jeho objektívu.
    Pre Red Bull pracuje aj Slovák: Lukáš zo Svätého Jura
    "Niekedy je to poriadne náročné, pretože na nohách som aj dvanásť hodín. Byť v prostredí Formuly 1 je však pre mňa fascinujúce a občas sa mi nechce veriť, že mám takúto prácu," hovorí Lukáš pre F1.sk.

    Archív správ

    August 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
    1 2 3 4 5 6 7
    8 9 10 11 12 13 14
    15 16 17 18 19 20 21
    22 23 24 25 26 27 28
    29 30 31        

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City