beta verzia
 
 
 
Mosley, tragická Imola 1994 a práca na bezpečnosti
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Utorok, 19. január 2016, 10:31

Pri úvahách o najčiernejšom víkende Formuly 1 sa mnohým fanúšikom vynoria spomienky na Veľkú cenu San Marina pre rok 1994. Kráľovská motoristická trieda bola v tom čase už pomerne bezpečná a od poslednej smrti počas súťažného víkendu uplynulo už takmer dvanásť rokov, veď Riccardo Paletti zahynul ešte 13. júna 1982 a už sa písal rok 1994. No to, čo sa odohralo vtedy v Imole, nemá obdoby. Nad okruhom sa vznášalo niečo zlé a prichádzala jedna ťažká nehoda za druhou.

"V tom čase som mal vždy pocit, že Formula 1 je zbytočne nebezpečná," zaspomínal si vtedajší prezident Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) Max Mosley, ktorého slová s odvolaním sa na talkSPORT priniesla stránka Motorsport-Total.com. "Ale aj vtedy už bola omnoho bezpečnejšia ako v rokoch predtým. Autá využívali napríklad omnoho lepšie materiály. Existovali už určité pokroky."

Mosley bol v tom čase na tejto pozícii nováčikom, ale s F1 mal dlhoročné skúsenosti. Keď okamžite dostal takúto facku, prinútilo ho to konať. Treba uznať, že za dlhé roky toho spravil veľmi veľa. "V Imole zomreli Ratzenberger i Senna, ale okrem toho sme mali aj tri ďalšie nehody, na ktoré sa už viac-menej zabudlo," pripomenul.

Už v piatok ťažko havaroval Rubens Barrichello (VIDEO), ktorého Jordan sa vzniesol na obrubníku a vo vysokej rýchlosti a vysoko nad zemou vrazil do bariér. Auto sa následne pretočilo a ostal dole hlavou. Mal veľké šťastie, že vôbec prežil, ale to bol len začiatok neuveriteľne tragického víkendu. O deň neskôr nasledovala smrteľná nehoda Rakúšana Ratzenbergera (VIDEO), ktorý v zákrute Villeneuve vo vysokej rýchlosti vrazil do betónového múra a neskôr v nemocnici svojim zraneniam podľahol.

Ťažkou nehodou začala aj nedeľa, kde hneď po štarte Pedro Lamy vo vysokej rýchlosti vrazil do JJ Lehta (VIDEO) a množstvo úlomkov odpadu preletelo medzi divákov. "Viacerí boli trafení súčiastkami a takmer na to doplatili životom," skonštatoval Max Mosley. Čierny víkend sa však ešte nekončil. Nasledovala tragická nehoda Ayrtona Sennu (VIDEO) a neskôr ešte v boxovej uličke poskakovalo uvoľnené koleso (VIDEO) z Minardi Michele Alboreta, ktoré trafilo viacerých mechanikov.

"Odrazu sa zbehlo viacero vecí. No a o dva týždne neskôr v Monaku nasledovala nehoda Karla Wendlingera, pri ktorej si privodil ťažké zranenia hlavy. Toto všetko vyvolalo absolútnu paniku," povedal v ďalšej fáze rozhovoru Max Mosley. "Vďaka týmto udalostiam som napokon mal šancu začať z hľadiska bezpečnosti skutočnú revolúciu. Až do toho okamihu sa všetko dialo len viac-menej ad hoc. Zlepšenia bezpečnosti boli len vedľajším produktom vylepšeného šasi. Potom sme však mohli zostaviť skupinu, ktorá sa bezpečnosťou vedecky zaoberala a systematicky na nej pracovala."

Skupina fungovala pod vedením hlavného lekára Formuly 1 profesora Sida Watkinsa. "Sid Watkins bol profesorom neurológie a mozgovým chirurgom v nemocnici v Londýne. Bol to skutočne dobrý lekár s mimoriadne vedeckým prístupom," pochválil Mosley svojho krajana, ktorý zomrel v roku 2012. Jeho opatrenia však zabrali a ďalšiu smrť už počas súťažného víkendu F1 nezažil. Tragická nehoda prišla až v Suzuke 2014, kde havaroval Jules Bianchi a následkom zranení podľahol v júli minulého roku.

Mosley pridal aj zaujímavé úvahy o tom, že fanúšikovia vlastne úplnú bezpečnosť ani nechcú. Mnohokrát vraj viaceré názory vyznievajú práve tak. "Bežné vyjadrenie vždy znelo: 'Keď je to príliš bezpečné, tak to ľudia nechcú sledovať. Čakajú na nehody'. Podľa mňa je však pravda taká, že nikto nechce vidieť zranenia," poznamenal 75-ročný Mosley. "Veľká nehoda sa ľuďom možno páči, ale súčasne chcú vidieť, že jazdcovi sa nič nestane. Je zaujímavé, že keď bol šport bezpečnejší, tak počty divákov stúpali. To je presný opak spomínaného tvrdenia."

"Možno so mnou niekto nebude súhlasiť, ale ja to vnímam tak, že mladý človek príde do športu celý, pričom rovnako by ho mal aj opustiť. Je povinnosťou organizátorov minimalizovať akékoľvek riziko. Nikdy ho neprinesieme celkom na nulu, je to ako v leteckom priemysle. Neprestajne však musíme pracovať na jeho minimalizovaní," vyjadril sa Max Mosley, ktorý sa Sennovho pohrebu nezúčastnil. Uprednostnil Ratzenbergerov: "Oba pohreby boli v rovnaký deň. Všetci išli na ten Sennov, ale ja som si pomyslel, že aj Roland predsa pracoval veľmi tvrdo. Rodina mu veľmi pomáhala a v Rakúsku to bol vtedy veľmi smutný pohreb. Pohreby sú vlastne vždy veľmi smutné, no jeho rodičov a priateľky mi bolo veľmi ľúto. Bolo to nádherné dievča. Z môjho pohľadu to bolo jednoznačne správne rozhodnutie..."



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Výkonný výbor Slovenského zväzu ľadového hokeja (SZĽH) a vedenie reprezentácie v stredu stručne zhodnotili účinkovanie národného tímu na MS v Rusku.
Jediný slovenský zástupca v Kontinentálnej hokejovej lige HC Slovan Bratislava siahol na vstupnom drafte KHL po štyroch rodákoch spod Tatier.
O víťazovi finále Východnej konferencie play off zámorskej NHL rozhodne až siedmy zápas. V tom šiestom v noci na stredu triumfoval Pittsburgh Penguins na ľade Tampy Bay Lightning 5:2 a vyrovnal tak stav série na 3:3.
Slovenskí hokejisti sa na budúcoročných MS v hokeji predstavia v základnej A-skupine aj s Rusmi a Švédmi.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Štadión v Trenčíne sa v septembri stavať nezačne
"Veľa vecí je už vydiskutovaných, v krátkej dobe sa ten proces opäť spustí a vydáme územné rozhodnutie na prvú etapu," uviedol pre spomenutý zdroj primátor Trenčína Richard Rybníček
foto
Van Kessel zmenil pozíciu a zrazu bol nezastaviteľný
Podľa našich zdrojov má o neho eminentný záujem belgický vicemajster Anderlecht Brusel. „Nič o tom neviem. Anderlecht je výborný klub. Z Holandska by som to mal blízko,“ komentoval v krátkosti Van Kessel
foto
Rozpačitá sezóna zakončená úspechom, zo štadióna „andelov“ sa stáva nedobytná pevnosť
Pre Spartak Trnava sa sezóna 2015/2016 vyvíjala turbulentne. Klub pokrstil nový štadión, no tréneri sa na ňom často striedali. Ako zhodnotil posledný ročník Boris Godál?
foto
Trinásť možných posíl "červených diablov". Koho Mourinho dokáže zlanáriť?
José Mourinho by mal byť čoskoro oficiálne predstavený ako nový tréner Manchestru United. Je tak prirodzené, že sa už vedú špekulácie o tom, koho si so sebou na Old Trafford privedie
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    Od Panisovho monackého víťazstva uplynulo už dvadsať rokov!
    "Po najlepšom čase z 'warmupu' som si začal veriť, a keď začalo pršať, tak ešte viac: Milujem dážď! Bol som celkom pokojný a koncentrovaný, lebo som niečo tušil. Ťažko to vysvetliť. Bolo to však niečo, čo som cítil..." spomína Olivier Panis.
    Ťažká havária v F3 bez obetí, Li má však viacero zlomenín (VIDEO)
    "Chcem sa poďakovať FIA, Dallare, Carlinu Racing a všetkým, ktorí tak zapracovali na zvýšení bezpečnosti v pretekárskom športe," reagoval Ryan Tveter. "Pretože práve vďaka ním tu ešte sme."
    Helmut Marko: Najväčší expert na talenty?
    "Nemáme zasa až také tvrdé a prísne pravidlá. Jazdci len potrebujú odviesť výkon," skonštatoval Helmut Marko.
    Ako sa vyvíjala váha monopostov?
    "Toto už nie je taká Formula 1, akú som spoznal. Keď som začínal, tak boli autá ešte ľahké a bola to jazda na ostrí noža," sťažuje sa Lewis Hamilton.
    Dva tímy našli spôsob umelého zníženia tlaku v pneumatikách
    Prišlo sa na to, že dva tímy našli pravdepodobne legálny trik, ako natlakovanie umelo znížiť. Pri meraní na štarte je všetko v poriadku, ale po rozjazde auta tlak poklesne, čo monoposty zrýchli až o štyri desatiny sekundy na kolo.
    Rudolf Ratzenberger: Chcem, aby sa na Rolanda nezabudlo
    "Ak mala Rolandova smrť zmysel, bola to väčšia bezpečnosť vo Formule 1," hovorí Rudolf Ratzenberger o svojom synovi, ktorý zahynul v Imole pred 22 rokmi.

    Archív správ

    Máj 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
                1
    2 3 4 5 6 7 8
    9 10 11 12 13 14 15
    16 17 18 19 20 21 22
    23 24 25 26 27 28 29
    30 31          

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
    Vygenerované za 49 ms. :: Country :: Region :: City