beta verzia
 
 
 
Prečo sú súčasné motory dokonalé inžinierske dielo?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 27. január 2016, 15:40

Od roku 2014 sú monoposty Formuly 1 poháňané 1,6-litrovými motormi V6 s turbom a dvoma rekuperačnými systémami. Zo zvukového hľadiska majú omnoho slabší prejav ako ich predchodcovia a hlavne preto sú kritizované. Formula 1 je prirovnávaná ku kosačkám na trávu či vysávačom, ale skutočnosť, že ide o prelomové inžinierske dielo, je akosi zaznávaná.

Zaujímavý príspevok v tomto smere priniesol redaktor Motorsport.com Jonathan Noble. Pripomenul, že súčasné agregáty sú výkonnejšie ako predchádzajúce V8 i V10 a autá nedosahujú maximálne rýchlosti histórie Formuly 1 len preto, že je výrazne obmedzená aerodynamika, ideálne nie sú ani pneumatiky a stroje sú omnoho ťažšie ako pred rokmi. Ak by išlo len o motory, vývoj je veľmi ďaleko. Predpokladá sa, že v tomto roku sa výkon dostane cez 900 koní, čo je približná úroveň niekdajších motorov V10. Ich nástupcovia V8 boli na 750 konských silách, ale mali aj KERS, no ten bolo možné využívať len počas niekoľkých sekúnd na kolo.

"Ak sa pozriete na dnešný spaľovací motor, tak len samotné 1,6-litrové turbo V6 má približne taký výkon, ako mal motor V8," cituje Motorsport.com slová motorového odborníka Mercedesu Andyho Cowella. "Tak V8, ako aj súčasný V6, nasadzovali aj hybridný systém. Keď k V8 pridáte KERS a k V6 ERS a pozriete sa na maximálne výkony, tak dnešné V6 s ERSom sú o približne desať percent výkonnejšie. ERS je dostupné počas väčšiny kola, ale KERS sa dal využívať len 6,6 sekundy v každom kole. Z hľadiska vplyvu na dosahovaný čas je to dnes omnoho značnejšie ako pri V8 s KERSom."

Zaujímavé je aj porovnanie s érou V10, ktorá je fanúšikmi často ospevovaná. "Ak sa pozrieme na posledné preteky éry V10, tak dnes máme vyšší výkon ako na konci tej éry. Ale ak sa pozrieme na prietok paliva, tak vtedy to bolo vyše 190 kilogramov za hodinu. Aby som bol presný, 194 kilogramov. A dnes sme na úrovni 100 kilogramov. Máme teda rovnaký výkon, ale len približne polovičný prietok, čo je z hľadiska efektívnosti pohonnej jednotky fenomenálna zmena. Po stránke efektívnosti boli dosiahnuté neuveriteľné zlepšenia a dostali sme sa na úžasnú absolútnu úroveň výkonu. Tento neuveriteľne maličký spaľovací motor produkuje obrovské množstvo výkonu."

Najvyššia úroveň výkonu monopostov bola dosahovaná v 80. rokoch, kedy boli na scéne takisto turbá, ale neboli nijako limitované. V kvalifikácii teda išli niekoľko okamihov na svoje maximum a vedeli dosiahnuť aj 1 200 koní. V pretekoch však potom výkon klesol na polovicu. Trojnásobný majster sveta F1 Niki Lauda k tomu len nedávno povedal: "Problémom roku 1984 boli tie hlúpe turbá. Na jedno kvalifikačné kolo sme mali 1 200 koní, ale v pretekoch potom len 600. Najskôr sme totiž zapli 'boost' a potom sme ho kvôli obmedzeniu paliva v pretekoch museli vypnúť. Tento systém som nenávidel a preto som vôbec nemal rád tie hlúpe motory..."

Cowell vtedajšiu éru nezažil, ale vie, ako to fungovalo. "Nie som si istý, ako dlho by tie 1,5-litrové turbá vydržali s takouto úrovňou výkonu. Neviem koľko roviniek by zvládli," skonštatoval Andy Cowell, ktorý naznačil aj skutočnosť, že počty nasadených motorov neboli obmedzené. "My dnes máme na sezónu len štyri pohonné jednotky, čo je tiež faktor. V závere éry V10 už existovali obmedzenia, ako dlho majú motory vydržať a dnes dostávame nepohodlné tresty. Myslím si, že súčasná jednotka je najvýkonnejšou, akú sme kedy v Mercedese vyrobili."

Ak by dnes neexistovalo obmedzenie prietoku paliva na 100 kilogramov na hodinu, tak by sme v kvalifikácii pravdepodobne videli historické rekordy. V 80. rokoch to bolo tak: v kvalifikácii bolo možné zájsť s motormi na totálny limit, ale v pretekoch sa už každý musel orientovať podľa dostupného paliva. Nie je však vylúčené, že aj pri súčasných obmedzeniach sa Formula 1 o pár rokov dostane na magickú hranicu tisíc koní.



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Keď som počul, že zahlásili moje meno, bolo to neuveriteľné. Splnil sa mi sen. Je to pre mňa výnimočný moment, aj pre moju rodinu a priateľov, niečo, na čo si budem pamätať do konca života," uviedol Matthews
„V lige hrá veľmi veľa Kanaďanov, tí sú preferovaní. Hrá sa potom ich štýlom hry, pretože ide nie len o hráčov, ale aj o trénerov," konštatuje Marek Biro o EBEL v rozhovore pre hokej.sk
„Možno v mojej hre nebolo cítiť veľký pokrok, ale ja osobne sa cítim dozretejšie. Táto sezóna mi veľa dala a ja pevne verím, že v budúcej sezóne z toho budem čerpať a posuniem sa výkonnostne opäť o krok dopredu,“povedal Mislav Rosandič
Útočník Chicaga Patrick Kane sa stal hlavnou hviezdou slávnostného galavečera v Las Vegas, na ktorom sa odovzdávali individuálne ocenenia za sezónu 2015/2016 v zámorskej hokejovej NHL.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Fanúšikovia SR v Lille opäť v menšine, vidia to na penalty
Tak ako pred jedenástimi dňami v skupinovom vystúpení proti Rusku, fanzónu, ulice aj námestia obklopené krčmičkami a kaviarňami ovládli fanúšikovia súpera, tentoraz Nemci v dresoch od výmyslu sveta
foto
Chorvátsko prehrou s Portugalskom pocítilo krutosť vyraďovacej fázy
"Nebol to úchvatný duel, ale v závere sme zúročili trpezlivosť a nezlomnosť. Teraz sa už sústredíme na štvrťfinále, ktoré tiež nebude jednoduché," vyjadril sa Quaresma
foto
Deň D je tu! Potrápime nemeckého obra?
Naši reprezentanti splnili základný cieľ, ktorým bol postup do osemfinále EURO 2016. Dokážu k tomu pridať aj niečo viac? Nebude to jednoduché, v ceste im stojí úradujúci majster sveta!
foto
Kozák sľubuje kolektívny výkon a tvrdí: Aj Nemci majú slabiny...
"Je pre nás obrovská výzva popasovať sa s nimi o dobrý výsledok. Uvidíme, ako to dopadne, ale som presvedčený, že hráči k tomu pristúpia maximálne zodpovedne," povedal Kozák
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    Williams mal parádne zastávky, najlepšiu za 1,92, najhoršiu za 2,18s!
    Williams naďalej pokračuje v neuveriteľnej práci v boxoch a v azerbajdžanskom Baku dokázal jazdca prvýkrát v tejto sezóne "vybaviť" za menej ako dve sekundy.
    Bottas zboril historický rekord F1, v uliciach Baku mu namerali 378 km/h!
    Williams potvrdil, že s monopostom Valtteriho Bottasa dosiahol v sobotu rýchlosť 378 km/h. Podarilo sa mu to na klasických cestách v uliciach Baku!
    FIA potvrdila, že Alonso zažil pri nehode až tri extrémne preťaženia
    V novom magazíne Auto sa objavili zaujímavé informácie týkajúce sa nehody Fernanda Alonsa. Bola vôbec prvou, ktorú nasnímali nové 'high-speed' kamery.
    Sorrell chce v F1 virtuálnu realitu a odkazuje: Treba ísť tam, kde je rast
    "Ako som povedal na začiatku, všetko je to boj o čas, ktorí ľudia majú. Dnes máte milióny možností, ako ho stráviť. Práve v tom je asi najväčší rozdiel oproti roku 1968," usmial sa Martin Sorrell.
    VIDEO: Takto sa zmenia monoposty od budúceho roku
    Technický analytik Motorsport.com Giorgio Piola predstavil peknú animáciu porovnania monopostov pre roky 2016 a 2017.
    Od Panisovho monackého víťazstva uplynulo už dvadsať rokov!
    "Po najlepšom čase z 'warmupu' som si začal veriť, a keď začalo pršať, tak ešte viac: Milujem dážď! Bol som celkom pokojný a koncentrovaný, lebo som niečo tušil. Ťažko to vysvetliť. Bolo to však niečo, čo som cítil..." spomína Olivier Panis.

    Archív správ

    Jún 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
        1 2 3 4 5
    6 7 8 9 10 11 12
    13 14 15 16 17 18 19
    20 21 22 23 24 25 26
    27 28 29 30      

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City