beta verzia
 
 
 
Prečo sú súčasné motory dokonalé inžinierske dielo?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 27. január 2016, 15:40

Od roku 2014 sú monoposty Formuly 1 poháňané 1,6-litrovými motormi V6 s turbom a dvoma rekuperačnými systémami. Zo zvukového hľadiska majú omnoho slabší prejav ako ich predchodcovia a hlavne preto sú kritizované. Formula 1 je prirovnávaná ku kosačkám na trávu či vysávačom, ale skutočnosť, že ide o prelomové inžinierske dielo, je akosi zaznávaná.

Zaujímavý príspevok v tomto smere priniesol redaktor Motorsport.com Jonathan Noble. Pripomenul, že súčasné agregáty sú výkonnejšie ako predchádzajúce V8 i V10 a autá nedosahujú maximálne rýchlosti histórie Formuly 1 len preto, že je výrazne obmedzená aerodynamika, ideálne nie sú ani pneumatiky a stroje sú omnoho ťažšie ako pred rokmi. Ak by išlo len o motory, vývoj je veľmi ďaleko. Predpokladá sa, že v tomto roku sa výkon dostane cez 900 koní, čo je približná úroveň niekdajších motorov V10. Ich nástupcovia V8 boli na 750 konských silách, ale mali aj KERS, no ten bolo možné využívať len počas niekoľkých sekúnd na kolo.

"Ak sa pozriete na dnešný spaľovací motor, tak len samotné 1,6-litrové turbo V6 má približne taký výkon, ako mal motor V8," cituje Motorsport.com slová motorového odborníka Mercedesu Andyho Cowella. "Tak V8, ako aj súčasný V6, nasadzovali aj hybridný systém. Keď k V8 pridáte KERS a k V6 ERS a pozriete sa na maximálne výkony, tak dnešné V6 s ERSom sú o približne desať percent výkonnejšie. ERS je dostupné počas väčšiny kola, ale KERS sa dal využívať len 6,6 sekundy v každom kole. Z hľadiska vplyvu na dosahovaný čas je to dnes omnoho značnejšie ako pri V8 s KERSom."

Zaujímavé je aj porovnanie s érou V10, ktorá je fanúšikmi často ospevovaná. "Ak sa pozrieme na posledné preteky éry V10, tak dnes máme vyšší výkon ako na konci tej éry. Ale ak sa pozrieme na prietok paliva, tak vtedy to bolo vyše 190 kilogramov za hodinu. Aby som bol presný, 194 kilogramov. A dnes sme na úrovni 100 kilogramov. Máme teda rovnaký výkon, ale len približne polovičný prietok, čo je z hľadiska efektívnosti pohonnej jednotky fenomenálna zmena. Po stránke efektívnosti boli dosiahnuté neuveriteľné zlepšenia a dostali sme sa na úžasnú absolútnu úroveň výkonu. Tento neuveriteľne maličký spaľovací motor produkuje obrovské množstvo výkonu."

Najvyššia úroveň výkonu monopostov bola dosahovaná v 80. rokoch, kedy boli na scéne takisto turbá, ale neboli nijako limitované. V kvalifikácii teda išli niekoľko okamihov na svoje maximum a vedeli dosiahnuť aj 1 200 koní. V pretekoch však potom výkon klesol na polovicu. Trojnásobný majster sveta F1 Niki Lauda k tomu len nedávno povedal: "Problémom roku 1984 boli tie hlúpe turbá. Na jedno kvalifikačné kolo sme mali 1 200 koní, ale v pretekoch potom len 600. Najskôr sme totiž zapli 'boost' a potom sme ho kvôli obmedzeniu paliva v pretekoch museli vypnúť. Tento systém som nenávidel a preto som vôbec nemal rád tie hlúpe motory..."

Cowell vtedajšiu éru nezažil, ale vie, ako to fungovalo. "Nie som si istý, ako dlho by tie 1,5-litrové turbá vydržali s takouto úrovňou výkonu. Neviem koľko roviniek by zvládli," skonštatoval Andy Cowell, ktorý naznačil aj skutočnosť, že počty nasadených motorov neboli obmedzené. "My dnes máme na sezónu len štyri pohonné jednotky, čo je tiež faktor. V závere éry V10 už existovali obmedzenia, ako dlho majú motory vydržať a dnes dostávame nepohodlné tresty. Myslím si, že súčasná jednotka je najvýkonnejšou, akú sme kedy v Mercedese vyrobili."

Ak by dnes neexistovalo obmedzenie prietoku paliva na 100 kilogramov na hodinu, tak by sme v kvalifikácii pravdepodobne videli historické rekordy. V 80. rokoch to bolo tak: v kvalifikácii bolo možné zájsť s motormi na totálny limit, ale v pretekoch sa už každý musel orientovať podľa dostupného paliva. Nie je však vylúčené, že aj pri súčasných obmedzeniach sa Formula 1 o pár rokov dostane na magickú hranicu tisíc koní.



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Jedenásťmesačné pracovné obdobie SZĽH bolo pre Igora Nemečka najťažšie v živote. Zväzového šéfa napriek tomu potešilo, že turbulentné mesiace úspešne vyvrcholili piatkovým rokovaním Rady SZĽH o zmene stanov, čím dodržal svoj verejný sľub.
"Pre náš tím je to extrémne dôležitý hráč. Do poslednej chvíle sme si nemysleli, že sa tak stane, ale jeho rozhodnutím bolo nastúpiť na siedmy zápas," uviedol tréner John Cooper.
Hokejisti Pittsburghu postúpili do finále zámorskej NHL. V rozhodujúcom siedmom dueli finále play off Východnej konferencie zdolali Tampu Bay 2:1 a sériu vyhrali 4:3 na zápasy.
V roku 1997 zaregistroval Google svoju doménu a v rovnakom čase debutoval v drese San José Sharks 18-ročný Patrick Marleau.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
VIDEO: Víťazstvo nad Gruzínskom zariadili Adamovia, dvojgólový Nemec
V prvom z trojice prípravných zápasov pred európskym šampionátom Slovensko zvíťazilo nad Gruzínskom
foto
Slovan hlási prvú letnú posilu, prichádza odchovanec Ajaxu Amsterdam
"Chápem prvotné reakcie fanúšikov na odchody hráčov, ale odchádzajúcich hráčov nahradíme ešte väčšou kvalitou, hráčmi hladnými po úspechu, ktorý v Slovane všetci očakávame,“ povedal Ivan Kmotrík ml.
foto
Čo van Gaal urobiť mal a Mourinho musí (video)
Celý svet, vrátane neprajníkov, vníma Mourinha ako garanciu úspechu, ktorý nenásytní „červení diabli“ tak potrebujú. Stane sa po Busbym a Fergusonovi tretím právoplatným Bossom Manchestru?
foto
3b Hviezdy ligy 2016: Hlasuj za najlepších hráčov a vyhraj skvelé ceny!
Redakcia PROFUTBAL.sk a spoločnosť 3b pripravili po skončení sezóny 2015/2016 jedinečnú anketu „3b Hviezdy ligy 2016 – rozhodnite o svojich hviezdach“. Práve vy môžete určiť, ktorí hráči boli tento rok najlepší v I. a II. lige!
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    VIDEO: Takto sa zmenia monoposty od budúceho roku
    Technický analytik Motorsport.com Giorgio Piola predstavil peknú animáciu porovnania monopostov pre roky 2016 a 2017.
    Od Panisovho monackého víťazstva uplynulo už dvadsať rokov!
    "Po najlepšom čase z 'warmupu' som si začal veriť, a keď začalo pršať, tak ešte viac: Milujem dážď! Bol som celkom pokojný a koncentrovaný, lebo som niečo tušil. Ťažko to vysvetliť. Bolo to však niečo, čo som cítil..." spomína Olivier Panis.
    Ťažká havária v F3 bez obetí, Li má však viacero zlomenín (VIDEO)
    "Chcem sa poďakovať FIA, Dallare, Carlinu Racing a všetkým, ktorí tak zapracovali na zvýšení bezpečnosti v pretekárskom športe," reagoval Ryan Tveter. "Pretože práve vďaka ním tu ešte sme."
    Helmut Marko: Najväčší expert na talenty?
    "Nemáme zasa až také tvrdé a prísne pravidlá. Jazdci len potrebujú odviesť výkon," skonštatoval Helmut Marko.
    Ako sa vyvíjala váha monopostov?
    "Toto už nie je taká Formula 1, akú som spoznal. Keď som začínal, tak boli autá ešte ľahké a bola to jazda na ostrí noža," sťažuje sa Lewis Hamilton.
    Dva tímy našli spôsob umelého zníženia tlaku v pneumatikách
    Prišlo sa na to, že dva tímy našli pravdepodobne legálny trik, ako natlakovanie umelo znížiť. Pri meraní na štarte je všetko v poriadku, ale po rozjazde auta tlak poklesne, čo monoposty zrýchli až o štyri desatiny sekundy na kolo.

    Archív správ

    Máj 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
                1
    2 3 4 5 6 7 8
    9 10 11 12 13 14 15
    16 17 18 19 20 21 22
    23 24 25 26 27 28 29
    30 31          

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
    Vygenerované za 40 ms. :: Country :: Region :: City