Prečo sú súčasné motory dokonalé inžinierske dielo?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 27. január 2016, 15:40

Od roku 2014 sú monoposty Formuly 1 poháňané 1,6-litrovými motormi V6 s turbom a dvoma rekuperačnými systémami. Zo zvukového hľadiska majú omnoho slabší prejav ako ich predchodcovia a hlavne preto sú kritizované. Formula 1 je prirovnávaná ku kosačkám na trávu či vysávačom, ale skutočnosť, že ide o prelomové inžinierske dielo, je akosi zaznávaná.

Zaujímavý príspevok v tomto smere priniesol redaktor Motorsport.com Jonathan Noble. Pripomenul, že súčasné agregáty sú výkonnejšie ako predchádzajúce V8 i V10 a autá nedosahujú maximálne rýchlosti histórie Formuly 1 len preto, že je výrazne obmedzená aerodynamika, ideálne nie sú ani pneumatiky a stroje sú omnoho ťažšie ako pred rokmi. Ak by išlo len o motory, vývoj je veľmi ďaleko. Predpokladá sa, že v tomto roku sa výkon dostane cez 900 koní, čo je približná úroveň niekdajších motorov V10. Ich nástupcovia V8 boli na 750 konských silách, ale mali aj KERS, no ten bolo možné využívať len počas niekoľkých sekúnd na kolo.

"Ak sa pozriete na dnešný spaľovací motor, tak len samotné 1,6-litrové turbo V6 má približne taký výkon, ako mal motor V8," cituje Motorsport.com slová motorového odborníka Mercedesu Andyho Cowella. "Tak V8, ako aj súčasný V6, nasadzovali aj hybridný systém. Keď k V8 pridáte KERS a k V6 ERS a pozriete sa na maximálne výkony, tak dnešné V6 s ERSom sú o približne desať percent výkonnejšie. ERS je dostupné počas väčšiny kola, ale KERS sa dal využívať len 6,6 sekundy v každom kole. Z hľadiska vplyvu na dosahovaný čas je to dnes omnoho značnejšie ako pri V8 s KERSom."

Zaujímavé je aj porovnanie s érou V10, ktorá je fanúšikmi často ospevovaná. "Ak sa pozrieme na posledné preteky éry V10, tak dnes máme vyšší výkon ako na konci tej éry. Ale ak sa pozrieme na prietok paliva, tak vtedy to bolo vyše 190 kilogramov za hodinu. Aby som bol presný, 194 kilogramov. A dnes sme na úrovni 100 kilogramov. Máme teda rovnaký výkon, ale len približne polovičný prietok, čo je z hľadiska efektívnosti pohonnej jednotky fenomenálna zmena. Po stránke efektívnosti boli dosiahnuté neuveriteľné zlepšenia a dostali sme sa na úžasnú absolútnu úroveň výkonu. Tento neuveriteľne maličký spaľovací motor produkuje obrovské množstvo výkonu."

Najvyššia úroveň výkonu monopostov bola dosahovaná v 80. rokoch, kedy boli na scéne takisto turbá, ale neboli nijako limitované. V kvalifikácii teda išli niekoľko okamihov na svoje maximum a vedeli dosiahnuť aj 1 200 koní. V pretekoch však potom výkon klesol na polovicu. Trojnásobný majster sveta F1 Niki Lauda k tomu len nedávno povedal: "Problémom roku 1984 boli tie hlúpe turbá. Na jedno kvalifikačné kolo sme mali 1 200 koní, ale v pretekoch potom len 600. Najskôr sme totiž zapli 'boost' a potom sme ho kvôli obmedzeniu paliva v pretekoch museli vypnúť. Tento systém som nenávidel a preto som vôbec nemal rád tie hlúpe motory..."

Cowell vtedajšiu éru nezažil, ale vie, ako to fungovalo. "Nie som si istý, ako dlho by tie 1,5-litrové turbá vydržali s takouto úrovňou výkonu. Neviem koľko roviniek by zvládli," skonštatoval Andy Cowell, ktorý naznačil aj skutočnosť, že počty nasadených motorov neboli obmedzené. "My dnes máme na sezónu len štyri pohonné jednotky, čo je tiež faktor. V závere éry V10 už existovali obmedzenia, ako dlho majú motory vydržať a dnes dostávame nepohodlné tresty. Myslím si, že súčasná jednotka je najvýkonnejšou, akú sme kedy v Mercedese vyrobili."

Ak by dnes neexistovalo obmedzenie prietoku paliva na 100 kilogramov na hodinu, tak by sme v kvalifikácii pravdepodobne videli historické rekordy. V 80. rokoch to bolo tak: v kvalifikácii bolo možné zájsť s motormi na totálny limit, ale v pretekoch sa už každý musel orientovať podľa dostupného paliva. Nie je však vylúčené, že aj pri súčasných obmedzeniach sa Formula 1 o pár rokov dostane na magickú hranicu tisíc koní.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Výsledky zápasov ôsmeho kola prvej ligy
"Momentálne sme veľmi nahnevaní, čo je dobrá vec. Zároveň sme sebavedomí z toho, čo sme dnes videli, čo však ešte zvyšuje našu frustráciu. Som presvedčený, že v druhom finálovom dueli zabojujeme viac," odkázal tréner Krueger
Ešte vlani boli na jednej lodi. Otec a syn prežívali spoločne úspechy i neúspechy popradského tímu a keď mladší z dvojice Paukovčekovcov spálil gólovú tutovku, mohol sa po návrate na striedačku "tešiť" na otcovské výčitky.
"Vzhľadom na nepresvedčivé výkony sa vedenie klubu okamžite rozhodlo prerušiť spoluprácu s pánom Chudým," potvrdil generálny manažér Michal Tóth
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Bayern nestačil na taktiku Atletica, Hamšík skóroval pri výhre SSC (video)
Sumáre stredajších zápasov druhého kola skupinovej fázy Ligy majstrov 2016/17
foto
VIDEO: Poprad povedie František Šturma: Máme vysoké ciele
Niekdajší kouč MFK Zemplín Michalovce nahradil na lavičke odvolaného Pavla Mlynára, ktorý vo funkcii skončil po remíze s Lokomotívou Košice v Družstevnej pri Hornáde
 

    Magazín F1.sk

    Bernd Mayländer: Aj takáto je práca vodiča safety caru
    "Spravidla idem tak na 95 až 98 percent toho, čo auto dokáže. V televízii to pochopiteľne vyzerá oproti autu F1 strašidelne pomaly. A aj to tak je. Pri plnom výkone strácam na Formulu 1 na jednom kilometri približne desať sekúnd," hovorí absolvent 300 veľkých cien.
    Maršál a autá rútiace sa 300 km/h: FIA je znepokojená (VIDEO)
    "Berieme to veľmi vážne," povedal hovorca FIA. "Nechceme hádzať vinu na jedného človeka. Spravíme však všetko pre to, aby sa to už neopakovalo."
    Carey: Formulu 1 nemôže riadiť diktátor
    \"Nemôžete vždy vyhovieť každému, no musíte pochopiť, čo všetci chcú, a na základe toho hľadať správnu cestu. Jasné, nie je to úloha pre komisiu, pretože komisie zvyknú byť byrokratické, no nemôžeme tu ani mať diktátora, aj keď tu je na to asi každý zvyknutý.\"
    V čom spočíva trik Mercedesu a čo sa na ňom konkurencii nepáči?
    Jednou z hlavných tém prebiehajúceho týždňa je systém hydraulických závesov, ktorý Mercedes vyladil k dokonalosti.
    Bertrand Gachot a neuveriteľný príbeh vedúci k Schumiho premiére
    "Obom nám do očí vybehli slzy, pretože polovicu som vystriekal na seba a polovicu na neho. Nemal som totiž čas nejako to namieriť. Ale nepobili sme sa, nikto nikomu neublížil. Tak som si myslel, že to všetko dobre dopadne," spomína Bertrand Gachot.
    Nikolas Szabó: Ďalší Slovák v sérii monopostov?
    "Priemerný rozpočet na sezónu v majstrovstvách Slovenska a majstrovstvách strednej Európy predstavuje 20 000 eur. Získavanie sponzorov je v našich končinách veľmi ťažké," hovorí sedemnásťročný Nikolas Szabó pre F1.sk.

    Archív správ

    September 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30    

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City