Prečo sú súčasné motory dokonalé inžinierske dielo?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 27. január 2016, 15:40

Od roku 2014 sú monoposty Formuly 1 poháňané 1,6-litrovými motormi V6 s turbom a dvoma rekuperačnými systémami. Zo zvukového hľadiska majú omnoho slabší prejav ako ich predchodcovia a hlavne preto sú kritizované. Formula 1 je prirovnávaná ku kosačkám na trávu či vysávačom, ale skutočnosť, že ide o prelomové inžinierske dielo, je akosi zaznávaná.

Zaujímavý príspevok v tomto smere priniesol redaktor Motorsport.com Jonathan Noble. Pripomenul, že súčasné agregáty sú výkonnejšie ako predchádzajúce V8 i V10 a autá nedosahujú maximálne rýchlosti histórie Formuly 1 len preto, že je výrazne obmedzená aerodynamika, ideálne nie sú ani pneumatiky a stroje sú omnoho ťažšie ako pred rokmi. Ak by išlo len o motory, vývoj je veľmi ďaleko. Predpokladá sa, že v tomto roku sa výkon dostane cez 900 koní, čo je približná úroveň niekdajších motorov V10. Ich nástupcovia V8 boli na 750 konských silách, ale mali aj KERS, no ten bolo možné využívať len počas niekoľkých sekúnd na kolo.

"Ak sa pozriete na dnešný spaľovací motor, tak len samotné 1,6-litrové turbo V6 má približne taký výkon, ako mal motor V8," cituje Motorsport.com slová motorového odborníka Mercedesu Andyho Cowella. "Tak V8, ako aj súčasný V6, nasadzovali aj hybridný systém. Keď k V8 pridáte KERS a k V6 ERS a pozriete sa na maximálne výkony, tak dnešné V6 s ERSom sú o približne desať percent výkonnejšie. ERS je dostupné počas väčšiny kola, ale KERS sa dal využívať len 6,6 sekundy v každom kole. Z hľadiska vplyvu na dosahovaný čas je to dnes omnoho značnejšie ako pri V8 s KERSom."

Zaujímavé je aj porovnanie s érou V10, ktorá je fanúšikmi často ospevovaná. "Ak sa pozrieme na posledné preteky éry V10, tak dnes máme vyšší výkon ako na konci tej éry. Ale ak sa pozrieme na prietok paliva, tak vtedy to bolo vyše 190 kilogramov za hodinu. Aby som bol presný, 194 kilogramov. A dnes sme na úrovni 100 kilogramov. Máme teda rovnaký výkon, ale len približne polovičný prietok, čo je z hľadiska efektívnosti pohonnej jednotky fenomenálna zmena. Po stránke efektívnosti boli dosiahnuté neuveriteľné zlepšenia a dostali sme sa na úžasnú absolútnu úroveň výkonu. Tento neuveriteľne maličký spaľovací motor produkuje obrovské množstvo výkonu."

Najvyššia úroveň výkonu monopostov bola dosahovaná v 80. rokoch, kedy boli na scéne takisto turbá, ale neboli nijako limitované. V kvalifikácii teda išli niekoľko okamihov na svoje maximum a vedeli dosiahnuť aj 1 200 koní. V pretekoch však potom výkon klesol na polovicu. Trojnásobný majster sveta F1 Niki Lauda k tomu len nedávno povedal: "Problémom roku 1984 boli tie hlúpe turbá. Na jedno kvalifikačné kolo sme mali 1 200 koní, ale v pretekoch potom len 600. Najskôr sme totiž zapli 'boost' a potom sme ho kvôli obmedzeniu paliva v pretekoch museli vypnúť. Tento systém som nenávidel a preto som vôbec nemal rád tie hlúpe motory..."

Cowell vtedajšiu éru nezažil, ale vie, ako to fungovalo. "Nie som si istý, ako dlho by tie 1,5-litrové turbá vydržali s takouto úrovňou výkonu. Neviem koľko roviniek by zvládli," skonštatoval Andy Cowell, ktorý naznačil aj skutočnosť, že počty nasadených motorov neboli obmedzené. "My dnes máme na sezónu len štyri pohonné jednotky, čo je tiež faktor. V závere éry V10 už existovali obmedzenia, ako dlho majú motory vydržať a dnes dostávame nepohodlné tresty. Myslím si, že súčasná jednotka je najvýkonnejšou, akú sme kedy v Mercedese vyrobili."

Ak by dnes neexistovalo obmedzenie prietoku paliva na 100 kilogramov na hodinu, tak by sme v kvalifikácii pravdepodobne videli historické rekordy. V 80. rokoch to bolo tak: v kvalifikácii bolo možné zájsť s motormi na totálny limit, ale v pretekoch sa už každý musel orientovať podľa dostupného paliva. Nie je však vylúčené, že aj pri súčasných obmedzeniach sa Formula 1 o pár rokov dostane na magickú hranicu tisíc koní.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Tento tím má momentálne veľmi ďaleko od mužstva, ktoré získalo titul. Pred nami je veľa práce a žiadne víťazstvo nemôžeme brať ako povinnú jazdu," uviedol Branislav Mezei
"Šnúra pokračuje, vyhrali sme štvrtýkrát v rade. Potešili sme našich fanúšikov, navyše mne sa podarilo streliť prvý gól v polke súťaže," hovoril Michal Kabáč
"Je neskutočný. Nemôžem uveriť, aký je stále rýchly, určite patrí k najrýchlejším hráčom, s akými som kedy hral. Okrem toho je aj skvelý človek," povedal brankár Chicaga Blackhawks Scott Darling
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Historicky najhoršia defenzíva sníva v Európe ďalej, zaspieval si i prezident
„Je to jeden z najúžasnejších momentov v mojom živote. Do šatne prišiel i poľský prezident Andrzej Duda a zaspieval si spolu s nami. To znamená, že sme dosiahli niečo skutočne výnimočné,“ tešil sa útočník Aleksandar Prijovič
foto
Športový riaditeľ Lipska: Messi a Ronaldo? Príliš starí
„Bolo by absurdné myslieť si, že by to tu s nimi mohlo fungovať. Obaja sú príliš starí a drahí,“ vysvetľoval Rangnick
foto
Vukomanovič odmietol ponuku Belgičanov, Kmotrík ml.: Tešíme sa
"Mám rád klub ŠK Slovan Bratislava a chcem v ňom zostať aj naďalej. Považujem ho za mužstvo, ktoré má perspektívu a s hráčmi si rozumiem," povedal Vukomanovič
foto
Najviac zarába argentínsky útočník. A nie je to Messi!
Podľa najnovších údajov, ktoré sa dnes objavili na zahraničných portáloch, si za svoje výkony na trávniku zarobí dokonca takmer dvojnásobne vyššiu sumu, než Lionel Messi
 

    Magazín F1.sk

    Súboj titanov: Hamiltonovci vs. antiHamiltonovci
    "Lewis Hamilton bude musieť najbližší rok pretrpieť iba s honorom vicemajstra. Určite ho to riadne žerie, praví šampióni predsa neznášajú prehry. Táto bola rozhodne poučná," píše Števo Eisele.
    Na slávnostnom gala FIA sa rozdávali ocenenia (FOTO, VIDEO)
    Za Formulu 1 boli ocenení Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, ale trofeje dostali aj Max Verstappen a Lance Stroll.
    Rosbergov odchod zaplavil sociálne siete: Tu sú najlepšie reakcie!
    Nico Rosberg prilákal ešte väčšiu pozornosť ako pred piatimi dňami, keď sa tešil z majstrovského titulu a dlho na seba nenechali čakať ani reakcie sociálnych sietí.
    Nico Rosberg šokoval motoristický svet: Ukončil kariéru!
    V piatok sa vo Viedni uskutočnila narýchlo zvolaná tlačová konferencia. Uviedol ju prezident FIA Jean Todt, ktorý po chvíli odovzdal slovo Nicovi Rosbergovi. Ten povedal slová, ktoré šokovali celý motoristický svet.
    Šéfovia tímov zvolili za najlepšieho jazdca Hamiltona, druhý skončil Verstappen!
    Šéfovia jednotlivých tímov Formuly 1 zvolili vo výročnej ankete Autosportu za najlepšieho jazdca Lewisa Hamiltona. Na druhom mieste sa objavilo meno rastúcej hviezdy Maxa Verstappena, nový majster sveta Nico Rosberg skončil až tretí.
    FIA potvrdila finálny kalendár pre rok 2017
    Formula 1 sa vďaka aktuálnemu kroku vyhne termínovej kolízii s 24-hodinovkou v Le Mans a Veľká cena Európy v Baku bude posunutá o sedem dní. Ideálne je to aj z toho pohľadu, že z Kanady sa zástupcovia tímov nebudú musieť náhliť.
    Paráda! Tipsport ponúka vstupný bonus až 2 000 EUR!
    Tipovanie v Tipsporte sa skutočne oplatí. Najpestrejšia ponuka stávkových príležitostí, tisíce priamych prenosov na unikátnej športovej televízii TV Tipsport, tipovanie bez manipulačného poplatku na internete, predčasné vyplatenie tiketu a mnohé ďalšie výhody.

    Archív správ

    December 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 31  

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City