Ako bude vyzerať auto budúcnosti?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Utorok, 2. február 2016, 16:20

V závere minulého týždňa sa v Londýne stretli technickí odborníci jednotlivých tímov, ktorí rokovali o tom, ako by mohlo vyzerať auto budúcnosti. Na scénu ho chcú priniesť už v roku 2017, ibaže to nebude jednoduché: na to, aby sa tak stalo, je potrebné dohodnúť sa do začiatku marca. Do tohto okamihu totiž na odhlasovanie zmeny stačí obyčajná väčšina, potom už bude musieť ísť o jednohlasnú zhodu.

V priebehu víkendu už viacero zdrojov informovalo o tom, že konsenzus sa nenašiel a existuje viacero rôznych predstáv o budúcnosti. Auto Bild Motorsport teraz pridal informáciu, že ďalšie stretnutie sa uskutoční niekedy medzi 22. a 25. februárom, teda počas prvých testov v Barcelone. Potom by sme sa mali dozvedieť viac.

Zrejmé je to, že Red Bull chce naďalej presadzovať výrazné aerodynamické zmeny a silnejší prítlak. Tím by sa rád sčasti vrátil k obdobiu rokov 2010 až 2013, kedy získal štyri majstrovské tituly po sebe. Mercedes a Ferrari sú však proti a nechcú žiadny agresívny koncept. Tieto stajne sú na tom v súčasnosti lepšie a netúžia prísť o získanú výhodu. "Mercedes nahovára Ferrari, že ak súhlasia so zmenou, Red Bull ich predbehne," cituje ABMS zdroj z prostredia Red Bullu.

Ibaže ono je to všetko pravdepodobne komplikovanejšie. Viacerí technickí odborníci tvrdia, že ak bude aerodynamika omnoho dominantnejšia a autá výrazne rýchlejšie, predbiehanie bude opäť ťažšie. Lepšia aerodynamika a širšie pneumatiky sa okrem toho postarajú o lepšie jazdné vlastnosti auta a teoreticky by sme mohli vidieť menej jazdeckých chýb, čo by situácii takisto neprospelo.

Spomínaný zdroj oslovil talianskeho dizajnéra menom Paolo Filisetti, ktorý načrtol, ako by mal vyzerať nový monopost pre rok 2017, prípadne 2018.

Prvá zmena by sa mala týkať už predného krídla, ktoré by malo byť postavené inak ako v súčasnosti. Malo by byť deltového tvaru, pričom špička by mala prečnievať až o dvadsať centimetrov. Krídlo bude navyše široké 180 centimetrov, čo je o pätnásť viac ako v súčasnosti. Vďaka tomu by malo vyzerať agresívnejšie, ale platí aj to, že čím je širšie, tým náchylnejšie bude na zvírený vzduch spôsobený autom vpredu. Predbiehaniu to takto pochopiteľne nepomôže.

Okrem toho sa hovorí aj o návrate deflektorov, ktoré sa postarajú o zlepšenie toku vzduchu pozdĺž bočníc. Samotné bočnice by mali byť o niečo užšie a šírka karosérie by mala predstavovať 140 centimetrov. Podlaha však bude mať až 180 centimetrov, takže oproti bočniciam bude na každej strane prečnievať až o dvadsať centimetrov. Tieto kroky by mali zlepšiť aerodynamiku i maximálnu rýchlosť.

Celková šírka auta ale nebude 180 centimetrov, pretože za podlahu budú ešte prečnievať pneumatiky; pôjde teda o rovné dva metre. Predné sady narastú zo šírky 270 na 320 milimetrov a zadné z 325 na 405 milimetrov. Toto sa postará o zlepšenie mechanického gripu a priľnavosti v zákrutách.

Zmeny by sa mali dotknúť aj oblasti difúzora, ktorý bude začínať hlbšie pod autom vo výške nápravy. Celý difúzorový kanál by mal byť dlhší, ale momentálne ešte nie je zrejmé, v akej výške bude končiť. Čím vyššie, tým lepší prítlak bude mať auto. Na druhej strane však takto monopost vyprodukuje viac "zlého vzduchu", na ktorý doplatí stroj jazdiaci vzadu.

Auto Bild Motorsport hovorí aj o návrate spodnej časti zadného krídla, tzv. beam wing. Ide o podpornú časť zadného krídla, ktorá zlepšuje stabilitu a efektívnosť zadnej partie auta. Zlepší sa prítlak, ale opäť to nie je dobré pre nasledujúce autá.

Zadné krídlo by malo byť položené nižšie, pričom jeho maximálna výška klesne z 94 na 80 centimetrov. Tento krok by mal znížiť efektívnosť zadného krídla. To však bude umiestnené viac vzadu a bude aj širšie; podľa všetkého narastie z 80 na 95 centimetrov.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

HC Slovan Bratislava - Torpedo Nižnij Novgorod 3:2 (0:0, 1:1, 2:1)
Jeden z najlepších strelcov slovenskej hokejovej histórie Peter Bondra obliekal počas výlukovej sezóny 2004-05 popradský dres. O dekádu neskôr ho na seba navliekli aj jeho synovia David a Nicholas.
V Severnej Amerike bežná prax, na Slovensku novinka. V Poprade sa rozhodli doplniť základ svojho tímu pre nové sezóny o hokejistov, ktorých vyselektuje predsezónny skúšobný kemp. Záujem o pôsobenie v tíme Kamzíkov prekonal očakávania.
"Niekedy musí nastať aj obmena kádra, takže uvidíme ako to bude šliapať v príprave a podľa toho sa rozhodneme kto zostane a kto odíde z hráčov na skúške, respektíve z našich odchovancov," uviedol Turek
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Trenčín nevyužil šance a prehral, Kleščík: Rozhodla efektivita
"Vieme, že Legia je väčší klub ako my, ale to nič neznamená. V odvete sa pokúsime vyhrať a zabojovať o postup," uvidol Bero
foto
Efektívna Legia zaskočila Trenčín, rozhodol Nikolič
"Podľa môjho názoru sme boli možno aj lepší ako Legia, ale v takýchto zápasoch rozhoduje efektivita. My sme nepremenili šance, žiaľ, taký je futbal," povedal Ševela
foto
Fenerbahce so Škrtelom v zostave víťazne
Výsledky prvých zápasov tretieho predkola Ligy majstrov 2016/17
foto
De Marco z Michaloviec na skúške v Levante, Sabler a Šmehyl posilnili Myjavu
Prestupové špekulácie dňa (streda, 27. júl 2016)
 

    Magazín F1.sk

    Pre Red Bull pracuje aj Slovák: Lukáš zo Svätého Jura
    "Niekedy je to poriadne náročné, pretože na nohách som aj dvanásť hodín. Byť v prostredí Formuly 1 je však pre mňa fascinujúce a občas sa mi nechce veriť, že mám takúto prácu," hovorí Lukáš pre F1.sk.
    Súčasný safety car je pomalý, myslí si Mark Webber
    Maximálna rýchlosť Mercedesu AMG GT S, ktorý sa ako safety car používa, je síce 310 kilometrov za hodinu, no na F1 je to málo. "Bernd Mayländer je skvelý jazdec, no potrebujeme rýchlejší safety car," hovorí Webber.
    Kimi Räikkönen predĺžil zmluvu s Ferrari!
    Tím Scuderia Ferrari potvrdil, že predĺžil zmluvu s Kimim Räikkönenom, ktorý tak ostane pretekárom tejto stajne aj v roku 2017. Bude kolegom Sebastiana Vettela.
    FIA promptne zakročila a rozriešila kauzu s tlakmi v pneumatikách!
    Ako sme vás informovali, niektoré tímy - hlavne Mercedes - dokázali špeciálnym trikom upraviť tlak v pneumatikách. Na štarte bolo všetko v poriadku, ale po rozbehnutí auta sa tlak znížil až o jedno PSI. Po novom bude všetko inak.
    Williams mal parádne zastávky, najlepšiu za 1,92, najhoršiu za 2,18s!
    Williams naďalej pokračuje v neuveriteľnej práci v boxoch a v azerbajdžanskom Baku dokázal jazdca prvýkrát v tejto sezóne "vybaviť" za menej ako dve sekundy.
    Bottas zboril historický rekord F1, v uliciach Baku mu namerali 378 km/h!
    Williams potvrdil, že s monopostom Valtteriho Bottasa dosiahol v sobotu rýchlosť 378 km/h. Podarilo sa mu to na klasických cestách v uliciach Baku!

    Archív správ

    Júl 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
            1 2 3
    4 5 6 7 8 9 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30 31

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City