Pedro de la Rosa: Takto som sa dostal do McLarenu...
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 3. február 2016, 10:52

Pedro de la Rosa sa v F1 aktívne zúčastnil 119 súťažných víkendov a odjazdil 105 veľkých cien, počas ktorých získal 35 majstrovských bodov, no tieto štatistiky vôbec neodzrkadľujú to, čo pre šport odviedol. Dlhé roky pôsobil len v zákulisí a bol aktívnym pracantom venujúcim sa hlavne simulátoru a testom. V McLarene strávil neuveriteľných deväť rokov, no s týmto tímom nastúpil len na deväť veľkých cien. Keď súťažil v iných stajniach, tak nemal kvalitný materiál: išlo o Arrows, Jaguar, Sauber a HRT.

"Keď som prišiel do McLarenu, bola to mimoriadne vzrušujúca časť mojej kariéry," uviedol v blogu pre mclaren.com. "Kto by nebol fanúšikom éry Prosta a Sennu? Takže bolo neuveriteľné byť súčasťou tohto tímu - a zároveň tak dlho. Môj prvý rok v pozícii testovacieho a simulátorového jazdca prišiel v sezóne 2003. V 2010 som si na rok odskočil súťažiť do Sauberu, aby som sa v 2011 vrátil a v 2012 som už súťažil za HRT. Bolo úžasné byť s takýmto skvelým tímom prepojený počas mnohých rokov."

"Všetko sa to začalo v okamihu, kedy ma z Jaguaru vyhodil Niki Lauda! Stalo sa tak v závere novembra 2002, pričom v tom čase už neboli voľné žiadne pretekárske miesta. Hovoril som si, že ak nebudem môcť súťažiť, rád by som bol aspoň testovacím jazdcom. Ale len v top tíme. Po opustení Jaguaru by nedávalo zmysel byť testovačom iného tímu stredu poľa. To boli ešte časy, kedy mali testovací jazdci množstvo práce a na trati boli dva dni každého týždňa. Bola to teda zaujímavá rola. Podľa mňa som to uhral rozumne. Mojim cieľom boli Ferrari a McLaren, teda dva špičkové tímy. Potom som si ale uvedomil, že Ferrari má Lucu Badoera a Felipeho Massu, no McLaren len Alexa Wurza. Zatelefonoval som teda do McLarenu a Martinovi Whitmarshovi som ponúkol moje služby," zaspomínal si Barcelončan.

Pravá ruka Rona Dennisa sa opýtala, prečo sa mu de la Rosa ozýva, aby ten následne svoje uvažovanie vysvetlil: "Hlavne preto, že ste špičkový tím, ale aj preto, lebo máte len jediného testovacieho jazdca. Pri testovacích požiadavkách súčasných pravidiel podľa mňa budete potrebovať aj druhého. Ako Ferrari..." A bolo to. Na Whitmarsha tieto slová zjavne zabrali. Povedal, že o všetkom popremýšľa. "Pamätám sa aj na to, ako mi povedal: 'Keď budeš vo Veľkej Británii, tak mi zavolaj, príď a navštív nás.'"

Čoskoro 45-ročný de la Rosa v tom čase neváhal a už o štyri dni zamieril na ostrovy. "Pristál som na Heathrow a okamžite som zamieril do Wokingu. To boli ešte dni Unit22, starej továrne. Do Británie som išiel len preto, aby som sa stretol s ľuďmi z McLarenu. Taký bol môj cieľ. Bol som veľmi odhodlaný získať túto pozíciu, pretože stať sa testovačom McLarenu bolo pre mňa veľmi zaujímavé. No a vedel som, že aj oni potrebujú túto pozíciu posilniť. Stretol som sa s Martinom a Daveom Ryanom. Tušil som, že mi budú klásť technické otázky, takže som tam išiel pomerne dobre pripravený. No ale pamätám sa na to, že keď som si tam sadol, Martin mi položil takúto prvú otázku: 'Aká je tvoja filozofia modernej Formuly 1?'"

"Človeče, na rozhovor som sa dôkladne pripravoval, ale posledná otázka, ktorá by mi napadla, bola takáto! Potom som si myslel, že to bolo hrozné stretnutie, katastrofa. Na otázku som nevedel odpovedať a Dave Ryan počas rozhovoru zaspával! Hrozná skúsenosť. Prišiel som domov a manželka sa ma opýtala na to, ako to prebehlo. Povedal som, nech na to zabudne, že ma nikdy nevezmú... Prešiel mesiac a nevolali mi. Volal som Daveovi Ryanovi a pýtal sa, či by bol nejaký záujem. Nezdalo sa, že by bol. Ale potom mi jedného dňa povedal: 'Príď a spravíme ti sedadlo. Otestujeme ťa v Jereze a potom sa rozhodneme.'"

Španiel v tom čase veľa jazdil na motokárach a privodil si problémy s rebrami. "Obával som sa toho, že do Jerezu pôjdem so zlomeným rebrom alebo takým niečím a nepodám taký výkon, ako by som mal. Trochu som sa bál, že nebudem dostatočne fit. Ale prebehlo to veľmi dobre a testy boli fantastické. No a dostal som prácu! Bol to rok auta MP4-17D, kedy Kimimu ušiel titul len o niekoľko bodov: a to hlavne preto, lebo v Nemecku mu vo vedení odišiel motor. Plán bol taký, že po niekoľkých pretekoch predstavíme osemnástku, ktorá však bola veľmi nespoľahlivá a mala mnoho problémov. Nikdy sa tak nestalo."

"Pre mňa to ale bola veľká príležitosť učiť sa. Alex bol tretí jazdec, ale do osemnástky nechcel naskočiť. Počas prvých testov v Jereze s ňou totiž mal ťažkú haváriu. Stalo sa tak v okamihu, ako išiel vo štvrtej zákrute naplno a do dnešných dní nevieme, čo sa vlastne stalo. Pre mňa to teda bola príležitosť. Povedal som, že to auto budem testovať. Súčasne mi to pomohlo získať si rešpekt celého inžinierskeho tímu McLarenu. Alex mal okrem toho aj závraty zo simulátora, čo mi takisto výrazne pomohlo. Nemohol odvádzať korelačnú prácu, ale ja áno. Vtedy sa so simulátormi len začínalo, takže ľahko vám mohlo byť zle. Rolu som veľmi chcel a bolo mi jasné, že ak mi tiež bude zle, nevezmú ma! Posledná vec, ktorú totiž McLaren potreboval, by boli dvaja jazdci s problémami jazdiť na simulátore," zasmial sa de la Rosa.

Po prvých kolách sa však Pedro cítil veľmi zle. "Ale nikto to nevedel! Zadržal som dych!" prezradil populárny pretekár, ktorého to následne prešlo a všetko zvládal veľmi dobre. "Ku každému testovaciemu dňu som napokon pristupoval tak, akoby išlo o súťažný víkend. Vedel som, že pri každom zasadnutí do auta bude dôležité ukázať rýchlosť. No a okrem toho všetká tá simulačná práca. Veľmi tvrdo som na to šliapal, aby som získal rešpekt tímu a dostal k dispozícii viac času na trati. Najúžasnejšie na celom mojom pôsobení v McLarene bolo to, že neexistoval ani jeden deň, počas ktorého by som sa niečo nenaučil."

"Mozgový výkon celého inžinierskeho tímu bol - a podľa mňa aj naďalej je - úžasný. Keď som prišiel z Jaguaru Racing, kde sme mali obmedzené zdroje, a skočil do McLarenu so simulátorom, tak mi všetky naše senzory dodávali množstvo informácií. Pri všetkých tých experimentoch s inžiniermi, ktoré sme vykonávali počas testovacích dní, to bolo fantastické. Každý deň som sa učil, učil a učil. Či už na simulátore, alebo na trati. Práve preto si myslím, že roky v McLarene boli najlepšími rokmi mojej kariéry," skonštatoval na záver Pedro de la Rosa.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

HC Slovan Bratislava - Torpedo Nižnij Novgorod 3:2 (0:0, 1:1, 2:1)
Jeden z najlepších strelcov slovenskej hokejovej histórie Peter Bondra obliekal počas výlukovej sezóny 2004-05 popradský dres. O dekádu neskôr ho na seba navliekli aj jeho synovia David a Nicholas.
V Severnej Amerike bežná prax, na Slovensku novinka. V Poprade sa rozhodli doplniť základ svojho tímu pre nové sezóny o hokejistov, ktorých vyselektuje predsezónny skúšobný kemp. Záujem o pôsobenie v tíme Kamzíkov prekonal očakávania.
"Niekedy musí nastať aj obmena kádra, takže uvidíme ako to bude šliapať v príprave a podľa toho sa rozhodneme kto zostane a kto odíde z hráčov na skúške, respektíve z našich odchovancov," uviedol Turek
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Trenčín nevyužil šance a prehral, Kleščík: Rozhodla efektivita
"Vieme, že Legia je väčší klub ako my, ale to nič neznamená. V odvete sa pokúsime vyhrať a zabojovať o postup," uvidol Bero
foto
Efektívna Legia zaskočila Trenčín, rozhodol Nikolič
"Podľa môjho názoru sme boli možno aj lepší ako Legia, ale v takýchto zápasoch rozhoduje efektivita. My sme nepremenili šance, žiaľ, taký je futbal," povedal Ševela
foto
Fenerbahce so Škrtelom v zostave víťazne
Výsledky prvých zápasov tretieho predkola Ligy majstrov 2016/17
foto
De Marco z Michaloviec na skúške v Levante, Sabler a Šmehyl posilnili Myjavu
Prestupové špekulácie dňa (streda, 27. júl 2016)
 

    Magazín F1.sk

    Pre Red Bull pracuje aj Slovák: Lukáš zo Svätého Jura
    "Niekedy je to poriadne náročné, pretože na nohách som aj dvanásť hodín. Byť v prostredí Formuly 1 je však pre mňa fascinujúce a občas sa mi nechce veriť, že mám takúto prácu," hovorí Lukáš pre F1.sk.
    Súčasný safety car je pomalý, myslí si Mark Webber
    Maximálna rýchlosť Mercedesu AMG GT S, ktorý sa ako safety car používa, je síce 310 kilometrov za hodinu, no na F1 je to málo. "Bernd Mayländer je skvelý jazdec, no potrebujeme rýchlejší safety car," hovorí Webber.
    Kimi Räikkönen predĺžil zmluvu s Ferrari!
    Tím Scuderia Ferrari potvrdil, že predĺžil zmluvu s Kimim Räikkönenom, ktorý tak ostane pretekárom tejto stajne aj v roku 2017. Bude kolegom Sebastiana Vettela.
    FIA promptne zakročila a rozriešila kauzu s tlakmi v pneumatikách!
    Ako sme vás informovali, niektoré tímy - hlavne Mercedes - dokázali špeciálnym trikom upraviť tlak v pneumatikách. Na štarte bolo všetko v poriadku, ale po rozbehnutí auta sa tlak znížil až o jedno PSI. Po novom bude všetko inak.
    Williams mal parádne zastávky, najlepšiu za 1,92, najhoršiu za 2,18s!
    Williams naďalej pokračuje v neuveriteľnej práci v boxoch a v azerbajdžanskom Baku dokázal jazdca prvýkrát v tejto sezóne "vybaviť" za menej ako dve sekundy.
    Bottas zboril historický rekord F1, v uliciach Baku mu namerali 378 km/h!
    Williams potvrdil, že s monopostom Valtteriho Bottasa dosiahol v sobotu rýchlosť 378 km/h. Podarilo sa mu to na klasických cestách v uliciach Baku!

    Archív správ

    Júl 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
            1 2 3
    4 5 6 7 8 9 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30 31

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City