Pedro de la Rosa: Takto som sa dostal do McLarenu...
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 3. február 2016, 10:52

Pedro de la Rosa sa v F1 aktívne zúčastnil 119 súťažných víkendov a odjazdil 105 veľkých cien, počas ktorých získal 35 majstrovských bodov, no tieto štatistiky vôbec neodzrkadľujú to, čo pre šport odviedol. Dlhé roky pôsobil len v zákulisí a bol aktívnym pracantom venujúcim sa hlavne simulátoru a testom. V McLarene strávil neuveriteľných deväť rokov, no s týmto tímom nastúpil len na deväť veľkých cien. Keď súťažil v iných stajniach, tak nemal kvalitný materiál: išlo o Arrows, Jaguar, Sauber a HRT.

"Keď som prišiel do McLarenu, bola to mimoriadne vzrušujúca časť mojej kariéry," uviedol v blogu pre mclaren.com. "Kto by nebol fanúšikom éry Prosta a Sennu? Takže bolo neuveriteľné byť súčasťou tohto tímu - a zároveň tak dlho. Môj prvý rok v pozícii testovacieho a simulátorového jazdca prišiel v sezóne 2003. V 2010 som si na rok odskočil súťažiť do Sauberu, aby som sa v 2011 vrátil a v 2012 som už súťažil za HRT. Bolo úžasné byť s takýmto skvelým tímom prepojený počas mnohých rokov."

"Všetko sa to začalo v okamihu, kedy ma z Jaguaru vyhodil Niki Lauda! Stalo sa tak v závere novembra 2002, pričom v tom čase už neboli voľné žiadne pretekárske miesta. Hovoril som si, že ak nebudem môcť súťažiť, rád by som bol aspoň testovacím jazdcom. Ale len v top tíme. Po opustení Jaguaru by nedávalo zmysel byť testovačom iného tímu stredu poľa. To boli ešte časy, kedy mali testovací jazdci množstvo práce a na trati boli dva dni každého týždňa. Bola to teda zaujímavá rola. Podľa mňa som to uhral rozumne. Mojim cieľom boli Ferrari a McLaren, teda dva špičkové tímy. Potom som si ale uvedomil, že Ferrari má Lucu Badoera a Felipeho Massu, no McLaren len Alexa Wurza. Zatelefonoval som teda do McLarenu a Martinovi Whitmarshovi som ponúkol moje služby," zaspomínal si Barcelončan.

Pravá ruka Rona Dennisa sa opýtala, prečo sa mu de la Rosa ozýva, aby ten následne svoje uvažovanie vysvetlil: "Hlavne preto, že ste špičkový tím, ale aj preto, lebo máte len jediného testovacieho jazdca. Pri testovacích požiadavkách súčasných pravidiel podľa mňa budete potrebovať aj druhého. Ako Ferrari..." A bolo to. Na Whitmarsha tieto slová zjavne zabrali. Povedal, že o všetkom popremýšľa. "Pamätám sa aj na to, ako mi povedal: 'Keď budeš vo Veľkej Británii, tak mi zavolaj, príď a navštív nás.'"

Čoskoro 45-ročný de la Rosa v tom čase neváhal a už o štyri dni zamieril na ostrovy. "Pristál som na Heathrow a okamžite som zamieril do Wokingu. To boli ešte dni Unit22, starej továrne. Do Británie som išiel len preto, aby som sa stretol s ľuďmi z McLarenu. Taký bol môj cieľ. Bol som veľmi odhodlaný získať túto pozíciu, pretože stať sa testovačom McLarenu bolo pre mňa veľmi zaujímavé. No a vedel som, že aj oni potrebujú túto pozíciu posilniť. Stretol som sa s Martinom a Daveom Ryanom. Tušil som, že mi budú klásť technické otázky, takže som tam išiel pomerne dobre pripravený. No ale pamätám sa na to, že keď som si tam sadol, Martin mi položil takúto prvú otázku: 'Aká je tvoja filozofia modernej Formuly 1?'"

"Človeče, na rozhovor som sa dôkladne pripravoval, ale posledná otázka, ktorá by mi napadla, bola takáto! Potom som si myslel, že to bolo hrozné stretnutie, katastrofa. Na otázku som nevedel odpovedať a Dave Ryan počas rozhovoru zaspával! Hrozná skúsenosť. Prišiel som domov a manželka sa ma opýtala na to, ako to prebehlo. Povedal som, nech na to zabudne, že ma nikdy nevezmú... Prešiel mesiac a nevolali mi. Volal som Daveovi Ryanovi a pýtal sa, či by bol nejaký záujem. Nezdalo sa, že by bol. Ale potom mi jedného dňa povedal: 'Príď a spravíme ti sedadlo. Otestujeme ťa v Jereze a potom sa rozhodneme.'"

Španiel v tom čase veľa jazdil na motokárach a privodil si problémy s rebrami. "Obával som sa toho, že do Jerezu pôjdem so zlomeným rebrom alebo takým niečím a nepodám taký výkon, ako by som mal. Trochu som sa bál, že nebudem dostatočne fit. Ale prebehlo to veľmi dobre a testy boli fantastické. No a dostal som prácu! Bol to rok auta MP4-17D, kedy Kimimu ušiel titul len o niekoľko bodov: a to hlavne preto, lebo v Nemecku mu vo vedení odišiel motor. Plán bol taký, že po niekoľkých pretekoch predstavíme osemnástku, ktorá však bola veľmi nespoľahlivá a mala mnoho problémov. Nikdy sa tak nestalo."

"Pre mňa to ale bola veľká príležitosť učiť sa. Alex bol tretí jazdec, ale do osemnástky nechcel naskočiť. Počas prvých testov v Jereze s ňou totiž mal ťažkú haváriu. Stalo sa tak v okamihu, ako išiel vo štvrtej zákrute naplno a do dnešných dní nevieme, čo sa vlastne stalo. Pre mňa to teda bola príležitosť. Povedal som, že to auto budem testovať. Súčasne mi to pomohlo získať si rešpekt celého inžinierskeho tímu McLarenu. Alex mal okrem toho aj závraty zo simulátora, čo mi takisto výrazne pomohlo. Nemohol odvádzať korelačnú prácu, ale ja áno. Vtedy sa so simulátormi len začínalo, takže ľahko vám mohlo byť zle. Rolu som veľmi chcel a bolo mi jasné, že ak mi tiež bude zle, nevezmú ma! Posledná vec, ktorú totiž McLaren potreboval, by boli dvaja jazdci s problémami jazdiť na simulátore," zasmial sa de la Rosa.

Po prvých kolách sa však Pedro cítil veľmi zle. "Ale nikto to nevedel! Zadržal som dych!" prezradil populárny pretekár, ktorého to následne prešlo a všetko zvládal veľmi dobre. "Ku každému testovaciemu dňu som napokon pristupoval tak, akoby išlo o súťažný víkend. Vedel som, že pri každom zasadnutí do auta bude dôležité ukázať rýchlosť. No a okrem toho všetká tá simulačná práca. Veľmi tvrdo som na to šliapal, aby som získal rešpekt tímu a dostal k dispozícii viac času na trati. Najúžasnejšie na celom mojom pôsobení v McLarene bolo to, že neexistoval ani jeden deň, počas ktorého by som sa niečo nenaučil."

"Mozgový výkon celého inžinierskeho tímu bol - a podľa mňa aj naďalej je - úžasný. Keď som prišiel z Jaguaru Racing, kde sme mali obmedzené zdroje, a skočil do McLarenu so simulátorom, tak mi všetky naše senzory dodávali množstvo informácií. Pri všetkých tých experimentoch s inžiniermi, ktoré sme vykonávali počas testovacích dní, to bolo fantastické. Každý deň som sa učil, učil a učil. Či už na simulátore, alebo na trati. Práve preto si myslím, že roky v McLarene boli najlepšími rokmi mojej kariéry," skonštatoval na záver Pedro de la Rosa.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Tomáš Tatar: "Je to paráda. Neviem to poriadne opísať. Celý čas sme si verili, bojovali jeden za druhého. Kolektív v kabíne je skutočne skvelý. Postúpili sme do finále a zavreli ústa tým, ktorí nám nepriali "
"Myslím si, že je to spôsobené aj obmenou kádra. Prišli noví hráči a chvíľku potrvá, kým sa zohráme. Som však presvedčený o tom, že keď sa to ustáli, tak pôjdeme v tabuľke hore," hovorí s optimizmom v hlase 31-ročný center.
Hneď od úvodného buly mohli diváci na štadióne sledovať zaujímavý hokej dvoch nováčikov Tipsport Ligy. V prvej minúte mal obrovskú šancu hosťujúci Paulovič, ktorý sa rútil sám na domáceho brankára
Kanadskí hokejisti postúpili do finále Svetového pohára v Toronte. V noci na nedeľu potvrdili úlohu najväčšieho favorita turnaja a v dramatickom prvom semifinále vyradili Rusko po triumfe 5:3.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Hnev Ronalda, podpora matky (video)
“V utorok hráme opäť a Ronaldo si tiež musí občas oddychnúť. To bol jediný dôvod, pretože hral dobre. Nechal som ho uvažovať nad utorňajším zápasom,“ argumentoval francúzsky kormidelník
foto
Suverénny Southampton, City naďalej bez straty bodu (video)
Výsledky stretnutí šiesteho kola anglickej Premier League
foto
Tourého agent priostruje: Guardiola stojí ako človek za h***o
"Dobre, Guardiola vyhral nejaké zápasy v tejto sezóne, takže všetci vidia len jeho fantastický futbal. Ale jeho osobnosť nie je ani náhodou skvelá. Opakujem správu, ktorá sa šíri z Barcelony a Bayernu. Veľa ľudí ho neznáša," odkazuje Seluk
foto
Keby mohol rozhodca striedať... (video)
„Aj rozhodca má právo na zlý deň. Keby to bolo možné, ja by som ho vystriedal možno v piatej minúte, Miro Mentel v ôsmej,“ povedal po zápase Karhan
 

    Magazín F1.sk

    Maršál a autá rútiace sa 300 km/h: FIA je znepokojená (VIDEO)
    "Berieme to veľmi vážne," povedal hovorca FIA. "Nechceme hádzať vinu na jedného človeka. Spravíme však všetko pre to, aby sa to už neopakovalo."
    Carey: Formulu 1 nemôže riadiť diktátor
    \"Nemôžete vždy vyhovieť každému, no musíte pochopiť, čo všetci chcú, a na základe toho hľadať správnu cestu. Jasné, nie je to úloha pre komisiu, pretože komisie zvyknú byť byrokratické, no nemôžeme tu ani mať diktátora, aj keď tu je na to asi každý zvyknutý.\"
    V čom spočíva trik Mercedesu a čo sa na ňom konkurencii nepáči?
    Jednou z hlavných tém prebiehajúceho týždňa je systém hydraulických závesov, ktorý Mercedes vyladil k dokonalosti.
    Bertrand Gachot a neuveriteľný príbeh vedúci k Schumiho premiére
    "Obom nám do očí vybehli slzy, pretože polovicu som vystriekal na seba a polovicu na neho. Nemal som totiž čas nejako to namieriť. Ale nepobili sme sa, nikto nikomu neublížil. Tak som si myslel, že to všetko dobre dopadne," spomína Bertrand Gachot.
    Nikolas Szabó: Ďalší Slovák v sérii monopostov?
    "Priemerný rozpočet na sezónu v majstrovstvách Slovenska a majstrovstvách strednej Európy predstavuje 20 000 eur. Získavanie sponzorov je v našich končinách veľmi ťažké," hovorí sedemnásťročný Nikolas Szabó pre F1.sk.
    Bude to už len horšie
    "Zavádzanie "červených zón" pre fotografov začalo dávno, no z roka na rok je to horšie a horšie. Protestovať nepomôže, každý sa bojí o svoju akreditáciu," píše Martin Trenkler.

    Archív správ

    September 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30    

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 12 ms. :: Country :: Region :: City