Pedro de la Rosa: Takto som sa dostal do McLarenu...
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 3. február 2016, 10:52

Pedro de la Rosa sa v F1 aktívne zúčastnil 119 súťažných víkendov a odjazdil 105 veľkých cien, počas ktorých získal 35 majstrovských bodov, no tieto štatistiky vôbec neodzrkadľujú to, čo pre šport odviedol. Dlhé roky pôsobil len v zákulisí a bol aktívnym pracantom venujúcim sa hlavne simulátoru a testom. V McLarene strávil neuveriteľných deväť rokov, no s týmto tímom nastúpil len na deväť veľkých cien. Keď súťažil v iných stajniach, tak nemal kvalitný materiál: išlo o Arrows, Jaguar, Sauber a HRT.

"Keď som prišiel do McLarenu, bola to mimoriadne vzrušujúca časť mojej kariéry," uviedol v blogu pre mclaren.com. "Kto by nebol fanúšikom éry Prosta a Sennu? Takže bolo neuveriteľné byť súčasťou tohto tímu - a zároveň tak dlho. Môj prvý rok v pozícii testovacieho a simulátorového jazdca prišiel v sezóne 2003. V 2010 som si na rok odskočil súťažiť do Sauberu, aby som sa v 2011 vrátil a v 2012 som už súťažil za HRT. Bolo úžasné byť s takýmto skvelým tímom prepojený počas mnohých rokov."

"Všetko sa to začalo v okamihu, kedy ma z Jaguaru vyhodil Niki Lauda! Stalo sa tak v závere novembra 2002, pričom v tom čase už neboli voľné žiadne pretekárske miesta. Hovoril som si, že ak nebudem môcť súťažiť, rád by som bol aspoň testovacím jazdcom. Ale len v top tíme. Po opustení Jaguaru by nedávalo zmysel byť testovačom iného tímu stredu poľa. To boli ešte časy, kedy mali testovací jazdci množstvo práce a na trati boli dva dni každého týždňa. Bola to teda zaujímavá rola. Podľa mňa som to uhral rozumne. Mojim cieľom boli Ferrari a McLaren, teda dva špičkové tímy. Potom som si ale uvedomil, že Ferrari má Lucu Badoera a Felipeho Massu, no McLaren len Alexa Wurza. Zatelefonoval som teda do McLarenu a Martinovi Whitmarshovi som ponúkol moje služby," zaspomínal si Barcelončan.

Pravá ruka Rona Dennisa sa opýtala, prečo sa mu de la Rosa ozýva, aby ten následne svoje uvažovanie vysvetlil: "Hlavne preto, že ste špičkový tím, ale aj preto, lebo máte len jediného testovacieho jazdca. Pri testovacích požiadavkách súčasných pravidiel podľa mňa budete potrebovať aj druhého. Ako Ferrari..." A bolo to. Na Whitmarsha tieto slová zjavne zabrali. Povedal, že o všetkom popremýšľa. "Pamätám sa aj na to, ako mi povedal: 'Keď budeš vo Veľkej Británii, tak mi zavolaj, príď a navštív nás.'"

Čoskoro 45-ročný de la Rosa v tom čase neváhal a už o štyri dni zamieril na ostrovy. "Pristál som na Heathrow a okamžite som zamieril do Wokingu. To boli ešte dni Unit22, starej továrne. Do Británie som išiel len preto, aby som sa stretol s ľuďmi z McLarenu. Taký bol môj cieľ. Bol som veľmi odhodlaný získať túto pozíciu, pretože stať sa testovačom McLarenu bolo pre mňa veľmi zaujímavé. No a vedel som, že aj oni potrebujú túto pozíciu posilniť. Stretol som sa s Martinom a Daveom Ryanom. Tušil som, že mi budú klásť technické otázky, takže som tam išiel pomerne dobre pripravený. No ale pamätám sa na to, že keď som si tam sadol, Martin mi položil takúto prvú otázku: 'Aká je tvoja filozofia modernej Formuly 1?'"

"Človeče, na rozhovor som sa dôkladne pripravoval, ale posledná otázka, ktorá by mi napadla, bola takáto! Potom som si myslel, že to bolo hrozné stretnutie, katastrofa. Na otázku som nevedel odpovedať a Dave Ryan počas rozhovoru zaspával! Hrozná skúsenosť. Prišiel som domov a manželka sa ma opýtala na to, ako to prebehlo. Povedal som, nech na to zabudne, že ma nikdy nevezmú... Prešiel mesiac a nevolali mi. Volal som Daveovi Ryanovi a pýtal sa, či by bol nejaký záujem. Nezdalo sa, že by bol. Ale potom mi jedného dňa povedal: 'Príď a spravíme ti sedadlo. Otestujeme ťa v Jereze a potom sa rozhodneme.'"

Španiel v tom čase veľa jazdil na motokárach a privodil si problémy s rebrami. "Obával som sa toho, že do Jerezu pôjdem so zlomeným rebrom alebo takým niečím a nepodám taký výkon, ako by som mal. Trochu som sa bál, že nebudem dostatočne fit. Ale prebehlo to veľmi dobre a testy boli fantastické. No a dostal som prácu! Bol to rok auta MP4-17D, kedy Kimimu ušiel titul len o niekoľko bodov: a to hlavne preto, lebo v Nemecku mu vo vedení odišiel motor. Plán bol taký, že po niekoľkých pretekoch predstavíme osemnástku, ktorá však bola veľmi nespoľahlivá a mala mnoho problémov. Nikdy sa tak nestalo."

"Pre mňa to ale bola veľká príležitosť učiť sa. Alex bol tretí jazdec, ale do osemnástky nechcel naskočiť. Počas prvých testov v Jereze s ňou totiž mal ťažkú haváriu. Stalo sa tak v okamihu, ako išiel vo štvrtej zákrute naplno a do dnešných dní nevieme, čo sa vlastne stalo. Pre mňa to teda bola príležitosť. Povedal som, že to auto budem testovať. Súčasne mi to pomohlo získať si rešpekt celého inžinierskeho tímu McLarenu. Alex mal okrem toho aj závraty zo simulátora, čo mi takisto výrazne pomohlo. Nemohol odvádzať korelačnú prácu, ale ja áno. Vtedy sa so simulátormi len začínalo, takže ľahko vám mohlo byť zle. Rolu som veľmi chcel a bolo mi jasné, že ak mi tiež bude zle, nevezmú ma! Posledná vec, ktorú totiž McLaren potreboval, by boli dvaja jazdci s problémami jazdiť na simulátore," zasmial sa de la Rosa.

Po prvých kolách sa však Pedro cítil veľmi zle. "Ale nikto to nevedel! Zadržal som dych!" prezradil populárny pretekár, ktorého to následne prešlo a všetko zvládal veľmi dobre. "Ku každému testovaciemu dňu som napokon pristupoval tak, akoby išlo o súťažný víkend. Vedel som, že pri každom zasadnutí do auta bude dôležité ukázať rýchlosť. No a okrem toho všetká tá simulačná práca. Veľmi tvrdo som na to šliapal, aby som získal rešpekt tímu a dostal k dispozícii viac času na trati. Najúžasnejšie na celom mojom pôsobení v McLarene bolo to, že neexistoval ani jeden deň, počas ktorého by som sa niečo nenaučil."

"Mozgový výkon celého inžinierskeho tímu bol - a podľa mňa aj naďalej je - úžasný. Keď som prišiel z Jaguaru Racing, kde sme mali obmedzené zdroje, a skočil do McLarenu so simulátorom, tak mi všetky naše senzory dodávali množstvo informácií. Pri všetkých tých experimentoch s inžiniermi, ktoré sme vykonávali počas testovacích dní, to bolo fantastické. Každý deň som sa učil, učil a učil. Či už na simulátore, alebo na trati. Práve preto si myslím, že roky v McLarene boli najlepšími rokmi mojej kariéry," skonštatoval na záver Pedro de la Rosa.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Osobne mi pripomína švajčiarske hodinky či dobre naolejované Maserati. Lepším príkladom je možno Tesla. Odvádza veľmi kvalitnú prácu a to pritom bez veľkých rečí a relatívne potichu," hovorí Ritch Winter
Nedeľňajšie 29. kolo Tipsport ligy púta pozornosť predovšetkým priamym súbojom o prvé miesto tabuľky, v ktorom na seba narazia pod Urpínom Banská Bystrica a Košice. Čo ďalšie ponúka dnešný program?
"Prvá päťka predviedla posledné minúty dobrý hokej, zomkla súpera, mala tlak, ďalšie šance. Škoda, že to tam nepadlo, za záver by sme si bodík určite zaslúžili," uviedol Říha
"Stúpame každým kolom a týmto tempom sme za chvíľu na prvom mieste," rozosmial sa popradský útočník Peter Lichanec.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Ružomberok využil trápenie Senice, oba celky sa chcú na jar zlepšiť (video)
"Rok 2016 nebol úspešný. Na jar sme nevyhrali jediný zápas, v jesennej časti nového ročníka len tri duely," bilancoval brankár Šulla a dodal: "Jesennú časť sme si predstavovali úplne inak"
foto
Prešov vydoloval cenný bod bez Ashirua, Jantek: Morálne sklamal (video, foto)
"Bod určite poteší. Chalani zamakali, myslím si, že na každom poste sme odviedli dobrú prácu. Stál proti nám nepríjemný súper. Sme radi, že si na záver jesene vezieme domov bod z Podbrezovej," povedal Talian
foto
Nervozita na kopaniciach a lúčiaci sa Černáček (video)
„Najviac mi bude chýbať zápasový adrenalín, ktorý som zažíval od útleho detstva. Netuším, ako ho nahradím,“ priznal Černáček
foto
Real natiahol sériu bez prehry na 35 zápasov, Zidane velebil Ramosa
"Sergio je výnimočný hráč a pravý kapitán. Nebolo to prvýkrát, čo nám v závere zachránil body. Je to duša nášho tímu," uviedol Zidane
 

    Magazín F1.sk

    Súboj titanov: Hamiltonovci vs. antiHamiltonovci
    "Lewis Hamilton bude musieť najbližší rok pretrpieť iba s honorom vicemajstra. Určite ho to riadne žerie, praví šampióni predsa neznášajú prehry. Táto bola rozhodne poučná," píše Števo Eisele.
    Na slávnostnom gala FIA sa rozdávali ocenenia (FOTO, VIDEO)
    Za Formulu 1 boli ocenení Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, ale trofeje dostali aj Max Verstappen a Lance Stroll.
    Rosbergov odchod zaplavil sociálne siete: Tu sú najlepšie reakcie!
    Nico Rosberg prilákal ešte väčšiu pozornosť ako pred piatimi dňami, keď sa tešil z majstrovského titulu a dlho na seba nenechali čakať ani reakcie sociálnych sietí.
    Nico Rosberg šokoval motoristický svet: Ukončil kariéru!
    V piatok sa vo Viedni uskutočnila narýchlo zvolaná tlačová konferencia. Uviedol ju prezident FIA Jean Todt, ktorý po chvíli odovzdal slovo Nicovi Rosbergovi. Ten povedal slová, ktoré šokovali celý motoristický svet.
    Šéfovia tímov zvolili za najlepšieho jazdca Hamiltona, druhý skončil Verstappen!
    Šéfovia jednotlivých tímov Formuly 1 zvolili vo výročnej ankete Autosportu za najlepšieho jazdca Lewisa Hamiltona. Na druhom mieste sa objavilo meno rastúcej hviezdy Maxa Verstappena, nový majster sveta Nico Rosberg skončil až tretí.
    FIA potvrdila finálny kalendár pre rok 2017
    Formula 1 sa vďaka aktuálnemu kroku vyhne termínovej kolízii s 24-hodinovkou v Le Mans a Veľká cena Európy v Baku bude posunutá o sedem dní. Ideálne je to aj z toho pohľadu, že z Kanady sa zástupcovia tímov nebudú musieť náhliť.
    Paráda! Tipsport ponúka vstupný bonus až 2 000 EUR!
    Tipovanie v Tipsporte sa skutočne oplatí. Najpestrejšia ponuka stávkových príležitostí, tisíce priamych prenosov na unikátnej športovej televízii TV Tipsport, tipovanie bez manipulačného poplatku na internete, predčasné vyplatenie tiketu a mnohé ďalšie výhody.

    Archív správ

    December 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 31  

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 12 ms. :: Country :: Region :: City