beta verzia
 
 
 
Pedro de la Rosa: Takto som sa dostal do McLarenu...
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 3. február 2016, 10:52

Pedro de la Rosa sa v F1 aktívne zúčastnil 119 súťažných víkendov a odjazdil 105 veľkých cien, počas ktorých získal 35 majstrovských bodov, no tieto štatistiky vôbec neodzrkadľujú to, čo pre šport odviedol. Dlhé roky pôsobil len v zákulisí a bol aktívnym pracantom venujúcim sa hlavne simulátoru a testom. V McLarene strávil neuveriteľných deväť rokov, no s týmto tímom nastúpil len na deväť veľkých cien. Keď súťažil v iných stajniach, tak nemal kvalitný materiál: išlo o Arrows, Jaguar, Sauber a HRT.

"Keď som prišiel do McLarenu, bola to mimoriadne vzrušujúca časť mojej kariéry," uviedol v blogu pre mclaren.com. "Kto by nebol fanúšikom éry Prosta a Sennu? Takže bolo neuveriteľné byť súčasťou tohto tímu - a zároveň tak dlho. Môj prvý rok v pozícii testovacieho a simulátorového jazdca prišiel v sezóne 2003. V 2010 som si na rok odskočil súťažiť do Sauberu, aby som sa v 2011 vrátil a v 2012 som už súťažil za HRT. Bolo úžasné byť s takýmto skvelým tímom prepojený počas mnohých rokov."

"Všetko sa to začalo v okamihu, kedy ma z Jaguaru vyhodil Niki Lauda! Stalo sa tak v závere novembra 2002, pričom v tom čase už neboli voľné žiadne pretekárske miesta. Hovoril som si, že ak nebudem môcť súťažiť, rád by som bol aspoň testovacím jazdcom. Ale len v top tíme. Po opustení Jaguaru by nedávalo zmysel byť testovačom iného tímu stredu poľa. To boli ešte časy, kedy mali testovací jazdci množstvo práce a na trati boli dva dni každého týždňa. Bola to teda zaujímavá rola. Podľa mňa som to uhral rozumne. Mojim cieľom boli Ferrari a McLaren, teda dva špičkové tímy. Potom som si ale uvedomil, že Ferrari má Lucu Badoera a Felipeho Massu, no McLaren len Alexa Wurza. Zatelefonoval som teda do McLarenu a Martinovi Whitmarshovi som ponúkol moje služby," zaspomínal si Barcelončan.

Pravá ruka Rona Dennisa sa opýtala, prečo sa mu de la Rosa ozýva, aby ten následne svoje uvažovanie vysvetlil: "Hlavne preto, že ste špičkový tím, ale aj preto, lebo máte len jediného testovacieho jazdca. Pri testovacích požiadavkách súčasných pravidiel podľa mňa budete potrebovať aj druhého. Ako Ferrari..." A bolo to. Na Whitmarsha tieto slová zjavne zabrali. Povedal, že o všetkom popremýšľa. "Pamätám sa aj na to, ako mi povedal: 'Keď budeš vo Veľkej Británii, tak mi zavolaj, príď a navštív nás.'"

Čoskoro 45-ročný de la Rosa v tom čase neváhal a už o štyri dni zamieril na ostrovy. "Pristál som na Heathrow a okamžite som zamieril do Wokingu. To boli ešte dni Unit22, starej továrne. Do Británie som išiel len preto, aby som sa stretol s ľuďmi z McLarenu. Taký bol môj cieľ. Bol som veľmi odhodlaný získať túto pozíciu, pretože stať sa testovačom McLarenu bolo pre mňa veľmi zaujímavé. No a vedel som, že aj oni potrebujú túto pozíciu posilniť. Stretol som sa s Martinom a Daveom Ryanom. Tušil som, že mi budú klásť technické otázky, takže som tam išiel pomerne dobre pripravený. No ale pamätám sa na to, že keď som si tam sadol, Martin mi položil takúto prvú otázku: 'Aká je tvoja filozofia modernej Formuly 1?'"

"Človeče, na rozhovor som sa dôkladne pripravoval, ale posledná otázka, ktorá by mi napadla, bola takáto! Potom som si myslel, že to bolo hrozné stretnutie, katastrofa. Na otázku som nevedel odpovedať a Dave Ryan počas rozhovoru zaspával! Hrozná skúsenosť. Prišiel som domov a manželka sa ma opýtala na to, ako to prebehlo. Povedal som, nech na to zabudne, že ma nikdy nevezmú... Prešiel mesiac a nevolali mi. Volal som Daveovi Ryanovi a pýtal sa, či by bol nejaký záujem. Nezdalo sa, že by bol. Ale potom mi jedného dňa povedal: 'Príď a spravíme ti sedadlo. Otestujeme ťa v Jereze a potom sa rozhodneme.'"

Španiel v tom čase veľa jazdil na motokárach a privodil si problémy s rebrami. "Obával som sa toho, že do Jerezu pôjdem so zlomeným rebrom alebo takým niečím a nepodám taký výkon, ako by som mal. Trochu som sa bál, že nebudem dostatočne fit. Ale prebehlo to veľmi dobre a testy boli fantastické. No a dostal som prácu! Bol to rok auta MP4-17D, kedy Kimimu ušiel titul len o niekoľko bodov: a to hlavne preto, lebo v Nemecku mu vo vedení odišiel motor. Plán bol taký, že po niekoľkých pretekoch predstavíme osemnástku, ktorá však bola veľmi nespoľahlivá a mala mnoho problémov. Nikdy sa tak nestalo."

"Pre mňa to ale bola veľká príležitosť učiť sa. Alex bol tretí jazdec, ale do osemnástky nechcel naskočiť. Počas prvých testov v Jereze s ňou totiž mal ťažkú haváriu. Stalo sa tak v okamihu, ako išiel vo štvrtej zákrute naplno a do dnešných dní nevieme, čo sa vlastne stalo. Pre mňa to teda bola príležitosť. Povedal som, že to auto budem testovať. Súčasne mi to pomohlo získať si rešpekt celého inžinierskeho tímu McLarenu. Alex mal okrem toho aj závraty zo simulátora, čo mi takisto výrazne pomohlo. Nemohol odvádzať korelačnú prácu, ale ja áno. Vtedy sa so simulátormi len začínalo, takže ľahko vám mohlo byť zle. Rolu som veľmi chcel a bolo mi jasné, že ak mi tiež bude zle, nevezmú ma! Posledná vec, ktorú totiž McLaren potreboval, by boli dvaja jazdci s problémami jazdiť na simulátore," zasmial sa de la Rosa.

Po prvých kolách sa však Pedro cítil veľmi zle. "Ale nikto to nevedel! Zadržal som dych!" prezradil populárny pretekár, ktorého to následne prešlo a všetko zvládal veľmi dobre. "Ku každému testovaciemu dňu som napokon pristupoval tak, akoby išlo o súťažný víkend. Vedel som, že pri každom zasadnutí do auta bude dôležité ukázať rýchlosť. No a okrem toho všetká tá simulačná práca. Veľmi tvrdo som na to šliapal, aby som získal rešpekt tímu a dostal k dispozícii viac času na trati. Najúžasnejšie na celom mojom pôsobení v McLarene bolo to, že neexistoval ani jeden deň, počas ktorého by som sa niečo nenaučil."

"Mozgový výkon celého inžinierskeho tímu bol - a podľa mňa aj naďalej je - úžasný. Keď som prišiel z Jaguaru Racing, kde sme mali obmedzené zdroje, a skočil do McLarenu so simulátorom, tak mi všetky naše senzory dodávali množstvo informácií. Pri všetkých tých experimentoch s inžiniermi, ktoré sme vykonávali počas testovacích dní, to bolo fantastické. Každý deň som sa učil, učil a učil. Či už na simulátore, alebo na trati. Práve preto si myslím, že roky v McLarene boli najlepšími rokmi mojej kariéry," skonštatoval na záver Pedro de la Rosa.



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Jedenásťmesačné pracovné obdobie SZĽH bolo pre Igora Nemečka najťažšie v živote. Zväzového šéfa napriek tomu potešilo, že turbulentné mesiace úspešne vyvrcholili piatkovým rokovaním Rady SZĽH o zmene stanov, čím dodržal svoj verejný sľub.
"Pre náš tím je to extrémne dôležitý hráč. Do poslednej chvíle sme si nemysleli, že sa tak stane, ale jeho rozhodnutím bolo nastúpiť na siedmy zápas," uviedol tréner John Cooper.
Hokejisti Pittsburghu postúpili do finále zámorskej NHL. V rozhodujúcom siedmom dueli finále play off Východnej konferencie zdolali Tampu Bay 2:1 a sériu vyhrali 4:3 na zápasy.
V roku 1997 zaregistroval Google svoju doménu a v rovnakom čase debutoval v drese San José Sharks 18-ročný Patrick Marleau.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Kozák pred Nemcami: Ak nebudeme pripravení, naložia nám
"Hráči sa každým tréningom dostávajú do iného, lepšieho stavu. To je normálne. Vyvrcholením bude až šampionát. Ako sme sa tu pripravili, ukáže až samotný šampionát," dodal Kozák
foto
Soumah sa po roku v Kuvajte vrátil do Slovana Bratislava
"Soumah je jeden z hráčov, ktorý spĺňa kritériá európskeho futbalu. Verím, že sa po návrate z hosťovania stane v Slovane kľúčovým hráčom," povedal Ivan Kmotrík ml.
foto
Weissa st. nemrzelo, že nehral proti synovi: Jano to urobil rozumne
"Jano je rozumný človek a vie, že hrať proti svojmu otcovi alebo synovi je ťažké. Ja som takisto nechcel hrať proti synovi, aj keď rád som ho videl. Jano to urobil rozumne," povedal po zápase Weiss st.
foto
3b Hviezdy ligy 2016: Hlasuj za najlepších hráčov a vyhraj skvelé ceny!
Redakcia PROFUTBAL.sk a spoločnosť 3b pripravili po skončení sezóny 2015/2016 jedinečnú anketu „3b Hviezdy ligy 2016 – rozhodnite o svojich hviezdach“. Práve vy môžete určiť, ktorí hráči boli tento rok najlepší v I. a II. lige!
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    VIDEO: Takto sa zmenia monoposty od budúceho roku
    Technický analytik Motorsport.com Giorgio Piola predstavil peknú animáciu porovnania monopostov pre roky 2016 a 2017.
    Od Panisovho monackého víťazstva uplynulo už dvadsať rokov!
    "Po najlepšom čase z 'warmupu' som si začal veriť, a keď začalo pršať, tak ešte viac: Milujem dážď! Bol som celkom pokojný a koncentrovaný, lebo som niečo tušil. Ťažko to vysvetliť. Bolo to však niečo, čo som cítil..." spomína Olivier Panis.
    Ťažká havária v F3 bez obetí, Li má však viacero zlomenín (VIDEO)
    "Chcem sa poďakovať FIA, Dallare, Carlinu Racing a všetkým, ktorí tak zapracovali na zvýšení bezpečnosti v pretekárskom športe," reagoval Ryan Tveter. "Pretože práve vďaka ním tu ešte sme."
    Helmut Marko: Najväčší expert na talenty?
    "Nemáme zasa až také tvrdé a prísne pravidlá. Jazdci len potrebujú odviesť výkon," skonštatoval Helmut Marko.
    Ako sa vyvíjala váha monopostov?
    "Toto už nie je taká Formula 1, akú som spoznal. Keď som začínal, tak boli autá ešte ľahké a bola to jazda na ostrí noža," sťažuje sa Lewis Hamilton.
    Dva tímy našli spôsob umelého zníženia tlaku v pneumatikách
    Prišlo sa na to, že dva tímy našli pravdepodobne legálny trik, ako natlakovanie umelo znížiť. Pri meraní na štarte je všetko v poriadku, ale po rozjazde auta tlak poklesne, čo monoposty zrýchli až o štyri desatiny sekundy na kolo.

    Archív správ

    Máj 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
                1
    2 3 4 5 6 7 8
    9 10 11 12 13 14 15
    16 17 18 19 20 21 22
    23 24 25 26 27 28 29
    30 31          

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
    Vygenerované za 38 ms. :: Country :: Region :: City