beta verzia
 
 
 
Zmena predných závesov a krátky nos: Liek na problémy Ferrari?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 3. február 2016, 12:09

Vstup do novej éry pravidiel, ktorá sa začala v roku 2014, najlepšie zvládol Mercedes. Tím súťažiaci s nemeckou licenciou postavil dokonalú pohonnú jednotku, ktorá pomohla aj niekoľkými ďalším stajniam. Sila Mercedesu však nebola len v nej, ale ako pripomína Gary Anderson, monoposty W05 a W06 boli mimoriadne kvalitné aj z hľadiska aerodynamiky a produkovaného prítlaku.

"Auto je konkurencieschopné na všetkých typoch okruhov a z hľadiska jedného kola zvyčajne dostane z pneumatík maximum," pripomenul technický odborník Autosportu, ktorý sa ďalej zamyslel nad tým, kto by túto stajňu mohol zdolať: "Ak to niektorý tím dokáže, tak Ferrari. Už v roku 2015 v niektorých prípadoch zabojovali s Mercedesom, ale chýbal im posledný kúsok výkonu na to, aby tak robili pravidelne. Zažili skvelé dni v Malajzii, Maďarsku či v Singapure, ale do majstrovského boja sa v skutočnosti nikdy nezapojili."

"Medzi rokmi 2014 a 2015 Ferrari získalo veľa k dobru a po tom, ako skončilo s výraznou stratou na štvrtom mieste, poskočilo na druhú priečku konštruktérskeho šampionátu. Myslím si, že o väčšinu zlepšenia sa postaralo zdokonalenie pohonnej jednotky. Mercedes totiž na začiatku roku 2014 všetkých nachytal na hruškách. Ale počas sezóny 2015 Ferrari v skutočnosti na Mercedes nič nestiahlo. Niektoré trate sedeli lepšie jednému šasi, iné druhému, ale vzhľadom na najrýchlejšie časy jednotlivých víkendov ich do konca delilo približne 0,8 percenta. Keď to prerátame na teoretické 90-sekundové kolo, je to 0,72 sekundy," zdôraznil bývalý technický šéf Jordanu a spolupracovník viacerých tímov Formuly 1.

Ferrari musí byť podľa Andersona presvedčené o tom, na ktorých oblastiach potrebuje zapracovať. Musí vedieť stanoviť správny smer. Časť výkonu vraj nájde po stránke pohonnej jednotky, ale v tomto smere podľa neho nemôžeme zabúdať ani na Mercedes, ktorý sa takisto zlepší. Treba sa teda zlepšiť výraznejšie. No a niečo treba pridať aj po stránke šasi, ale to je už úloha Jamesa Allisona, ktorý na novom aute pracuje mnoho mesiacov.

"Žiadny tím stopercentne nerozumie tomu, čo robí pretekárske auto rýchlym. Niekedy môže svoju rolu zohrať aj šťastie," povedal Anderson. "Predstavme si situáciu, že tím X rozumie osemdesiatim percentám toho, čo robí auto rýchlym. To znamená, že dvadsiatim percentám nerozumie. V jednom roku môže mať tento tím šťastie a v dvadsaťpercentnej oblasti nespraví žiadne chyby. No v ďalšom roku môže prísť aj chyba, nebude mať potrebné šťastie a auto nepodá taký výkon, ako by malo."

"Keby som pôsobil vo Ferrari, tak prvá otázka, na ktorú by som sa pokúšal nájsť odpoveď, by bola nasledovná: Prečo tím nevyťažil viac z konceptu krátkeho nosa? Všetci ostatní sa ubrali týmto smerom a svoju verziu tejto novinky priniesli niekedy v priebehu sezóny. Vzhľadom na zmenu prednej nárazovej štruktúry to nie je lacné, takže výhody musia byť zrejmé," lámal si Severný Ír hlavu nad tým, prečo tak Ferrari napriek všetkému nespravilo. Súčasne pripomenul, že oblasť predného krídla a nosa určuje tok vzduchu cez celé auto. Keď to niekto zvládne správne, auto zareaguje a pomôže mu. Ale ak nie, stratí prítlak.

"Nepochybujem o tom, že Ferrari si na túto oblasť detailne posvietilo. Jedna vec, ktorá mohla mať na všetko významný vplyv, boli predné závesy s ťažnou vzperou. Hlavne predné závesy pritom nie sú len o tom, aby držali koleso, ale slúžia aj na riadenie toku vzduchu od predného krídla. V tejto oblasti by bolo veľmi ľahké niečo nezvládnuť a nedostať správnu odpoveď od nosového konceptu, ktorý vyhovuje všetkým ostatným," skonštatoval Gary Anderson, ktorý takto naznačil, že Ferrari si počká na zimu a naraz zmení systém predných závesov i dĺžku nosovej časti.

Vraj je celkom možné, že práve pre túto skutočnosť Ferrari počas celej sezóny strácalo 0,8 percenta výkonu. V tejto oblasti sa nedokázalo pohnúť a v priebehu sezóny nemalo nárok. No a možno aj preto si kompetentní z tejto stajne pred novým ročníkom tak veria. Žeby vytušili, že v tejto oblasti môžu nájsť dostatok času k dobru? Ťažko povedať.

Zlepší sa však aj Mercedes, veľké kroky avizuje McLaren, pracujú aj ostatní. "Napriek tomu však môžeme očakávať, že strata (na Mercedes - pozn. red.) ostatných tímov vedených Ferrari, sa v roku 2016 zmenší. Budeme už v treťom roku nových pravidiel a ako sme videli v minulosti, čím dlhšie sú pravidlá stabilné, tým viac sa štartový rošt vyrovnáva," dodal Anderson.



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

O víťazovi finále Východnej konferencie play off zámorskej NHL rozhodne až siedmy zápas. V tom šiestom v noci na stredu triumfoval Pittsburgh Penguins na ľade Tampy Bay Lightning 5:2 a vyrovnal tak stav série na 3:3.
Slovenskí hokejisti sa na budúcoročných MS v hokeji predstavia v základnej A-skupine aj s Rusmi a Švédmi.
História NHL pamätá 53 draftov. Blížiaci sa draft 2016 dá do rúk právo prvého výberu tradičnému klubu Toronto Maple Leafs. Všeobecne sa predpokladá, že Javorové listy siahnu po Američanovi Austonovi Matthewsovi.
V pondelok odštartoval prípravu na novú sezónu už aj úradujúci hokejový šampión HK Nitra. Pod taktovkou nového trénerského dua Andrej Kmeč - Dušan Milo sa do predsezónnej driny pustilo 24 hráčov
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Van Kessel zmenil pozíciu a zrazu bol nezastaviteľný
Podľa našich zdrojov má o neho eminentný záujem belgický vicemajster Anderlecht Brusel. „Nič o tom neviem. Anderlecht je výborný klub. Z Holandska by som to mal blízko,“ komentoval v krátkosti Van Kessel
foto
Rozpačitá sezóna zakončená úspechom, zo štadióna „andelov“ sa stáva nedobytná pevnosť
Pre Spartak Trnava sa sezóna 2015/2016 vyvíjala turbulentne. Klub pokrstil nový štadión, no tréneri sa na ňom často striedali. Ako zhodnotil posledný ročník Boris Godál?
foto
Trinásť možných posíl "červených diablov". Koho Mourinho dokáže zlanáriť?
José Mourinho by mal byť čoskoro oficiálne predstavený ako nový tréner Manchestru United. Je tak prirodzené, že sa už vedú špekulácie o tom, koho si so sebou na Old Trafford privedie
foto
Hráči VSS sa koncentrujú len na futbal, Karaš: Ostatné veci idú mimo nás
Kamil Kuzma: "My hráči sme tu od toho, aby sme naplnili cieľ, a tým je postup. Čo sa bude diať po tom, to je na iných ľuďoch. My ideme za tým, aby sme boli prví. Teraz je to už v našich rukách"
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    Od Panisovho monackého víťazstva uplynulo už dvadsať rokov!
    "Po najlepšom čase z 'warmupu' som si začal veriť, a keď začalo pršať, tak ešte viac: Milujem dážď! Bol som celkom pokojný a koncentrovaný, lebo som niečo tušil. Ťažko to vysvetliť. Bolo to však niečo, čo som cítil..." spomína Olivier Panis.
    Ťažká havária v F3 bez obetí, Li má však viacero zlomenín (VIDEO)
    "Chcem sa poďakovať FIA, Dallare, Carlinu Racing a všetkým, ktorí tak zapracovali na zvýšení bezpečnosti v pretekárskom športe," reagoval Ryan Tveter. "Pretože práve vďaka ním tu ešte sme."
    Helmut Marko: Najväčší expert na talenty?
    "Nemáme zasa až také tvrdé a prísne pravidlá. Jazdci len potrebujú odviesť výkon," skonštatoval Helmut Marko.
    Ako sa vyvíjala váha monopostov?
    "Toto už nie je taká Formula 1, akú som spoznal. Keď som začínal, tak boli autá ešte ľahké a bola to jazda na ostrí noža," sťažuje sa Lewis Hamilton.
    Dva tímy našli spôsob umelého zníženia tlaku v pneumatikách
    Prišlo sa na to, že dva tímy našli pravdepodobne legálny trik, ako natlakovanie umelo znížiť. Pri meraní na štarte je všetko v poriadku, ale po rozjazde auta tlak poklesne, čo monoposty zrýchli až o štyri desatiny sekundy na kolo.
    Rudolf Ratzenberger: Chcem, aby sa na Rolanda nezabudlo
    "Ak mala Rolandova smrť zmysel, bola to väčšia bezpečnosť vo Formule 1," hovorí Rudolf Ratzenberger o svojom synovi, ktorý zahynul v Imole pred 22 rokmi.

    Archív správ

    Máj 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
                1
    2 3 4 5 6 7 8
    9 10 11 12 13 14 15
    16 17 18 19 20 21 22
    23 24 25 26 27 28 29
    30 31          

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
    Vygenerované za 38 ms. :: Country :: Region :: City