Zmena predných závesov a krátky nos: Liek na problémy Ferrari?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 3. február 2016, 12:09

Vstup do novej éry pravidiel, ktorá sa začala v roku 2014, najlepšie zvládol Mercedes. Tím súťažiaci s nemeckou licenciou postavil dokonalú pohonnú jednotku, ktorá pomohla aj niekoľkými ďalším stajniam. Sila Mercedesu však nebola len v nej, ale ako pripomína Gary Anderson, monoposty W05 a W06 boli mimoriadne kvalitné aj z hľadiska aerodynamiky a produkovaného prítlaku.

"Auto je konkurencieschopné na všetkých typoch okruhov a z hľadiska jedného kola zvyčajne dostane z pneumatík maximum," pripomenul technický odborník Autosportu, ktorý sa ďalej zamyslel nad tým, kto by túto stajňu mohol zdolať: "Ak to niektorý tím dokáže, tak Ferrari. Už v roku 2015 v niektorých prípadoch zabojovali s Mercedesom, ale chýbal im posledný kúsok výkonu na to, aby tak robili pravidelne. Zažili skvelé dni v Malajzii, Maďarsku či v Singapure, ale do majstrovského boja sa v skutočnosti nikdy nezapojili."

"Medzi rokmi 2014 a 2015 Ferrari získalo veľa k dobru a po tom, ako skončilo s výraznou stratou na štvrtom mieste, poskočilo na druhú priečku konštruktérskeho šampionátu. Myslím si, že o väčšinu zlepšenia sa postaralo zdokonalenie pohonnej jednotky. Mercedes totiž na začiatku roku 2014 všetkých nachytal na hruškách. Ale počas sezóny 2015 Ferrari v skutočnosti na Mercedes nič nestiahlo. Niektoré trate sedeli lepšie jednému šasi, iné druhému, ale vzhľadom na najrýchlejšie časy jednotlivých víkendov ich do konca delilo približne 0,8 percenta. Keď to prerátame na teoretické 90-sekundové kolo, je to 0,72 sekundy," zdôraznil bývalý technický šéf Jordanu a spolupracovník viacerých tímov Formuly 1.

Ferrari musí byť podľa Andersona presvedčené o tom, na ktorých oblastiach potrebuje zapracovať. Musí vedieť stanoviť správny smer. Časť výkonu vraj nájde po stránke pohonnej jednotky, ale v tomto smere podľa neho nemôžeme zabúdať ani na Mercedes, ktorý sa takisto zlepší. Treba sa teda zlepšiť výraznejšie. No a niečo treba pridať aj po stránke šasi, ale to je už úloha Jamesa Allisona, ktorý na novom aute pracuje mnoho mesiacov.

"Žiadny tím stopercentne nerozumie tomu, čo robí pretekárske auto rýchlym. Niekedy môže svoju rolu zohrať aj šťastie," povedal Anderson. "Predstavme si situáciu, že tím X rozumie osemdesiatim percentám toho, čo robí auto rýchlym. To znamená, že dvadsiatim percentám nerozumie. V jednom roku môže mať tento tím šťastie a v dvadsaťpercentnej oblasti nespraví žiadne chyby. No v ďalšom roku môže prísť aj chyba, nebude mať potrebné šťastie a auto nepodá taký výkon, ako by malo."

"Keby som pôsobil vo Ferrari, tak prvá otázka, na ktorú by som sa pokúšal nájsť odpoveď, by bola nasledovná: Prečo tím nevyťažil viac z konceptu krátkeho nosa? Všetci ostatní sa ubrali týmto smerom a svoju verziu tejto novinky priniesli niekedy v priebehu sezóny. Vzhľadom na zmenu prednej nárazovej štruktúry to nie je lacné, takže výhody musia byť zrejmé," lámal si Severný Ír hlavu nad tým, prečo tak Ferrari napriek všetkému nespravilo. Súčasne pripomenul, že oblasť predného krídla a nosa určuje tok vzduchu cez celé auto. Keď to niekto zvládne správne, auto zareaguje a pomôže mu. Ale ak nie, stratí prítlak.

"Nepochybujem o tom, že Ferrari si na túto oblasť detailne posvietilo. Jedna vec, ktorá mohla mať na všetko významný vplyv, boli predné závesy s ťažnou vzperou. Hlavne predné závesy pritom nie sú len o tom, aby držali koleso, ale slúžia aj na riadenie toku vzduchu od predného krídla. V tejto oblasti by bolo veľmi ľahké niečo nezvládnuť a nedostať správnu odpoveď od nosového konceptu, ktorý vyhovuje všetkým ostatným," skonštatoval Gary Anderson, ktorý takto naznačil, že Ferrari si počká na zimu a naraz zmení systém predných závesov i dĺžku nosovej časti.

Vraj je celkom možné, že práve pre túto skutočnosť Ferrari počas celej sezóny strácalo 0,8 percenta výkonu. V tejto oblasti sa nedokázalo pohnúť a v priebehu sezóny nemalo nárok. No a možno aj preto si kompetentní z tejto stajne pred novým ročníkom tak veria. Žeby vytušili, že v tejto oblasti môžu nájsť dostatok času k dobru? Ťažko povedať.

Zlepší sa však aj Mercedes, veľké kroky avizuje McLaren, pracujú aj ostatní. "Napriek tomu však môžeme očakávať, že strata (na Mercedes - pozn. red.) ostatných tímov vedených Ferrari, sa v roku 2016 zmenší. Budeme už v treťom roku nových pravidiel a ako sme videli v minulosti, čím dlhšie sú pravidlá stabilné, tým viac sa štartový rošt vyrovnáva," dodal Anderson.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Viedenský má nastrelený priehlavok a musel ísť na röntgen. Vypadol nám útočník, ktorý je použiteľný do všetkých formácií. Zase sme začali sezónu so zraneniami," posťažoval sa Říha
"V prvom rade chcem, aby sme tu v Mikuláši pritiahli ľudí na hokej. V tíme sú dobrí, mladí chalani, chcem im pomôcť. Na Liptove mám chatu, páči sa mi tu," povedal Stümpel
"Nechcem tu šíriť silné reči. Našim cieľom je dať do hry srdiečko, bojovať v každom zápase a kolektívnymi výkonmi sa postupne šplhať nahor. Verím, že táto liga má i napriek strate troch klubov dostatočnú kvalitu a diváci si prídu na svoje," dodal Ladislav Ščurko pre hokej.sk.
Svetový pohár 2016 je tu čo nevidieť a pre nominovaných brankárov z celého sveta predstavuje takéto podujatie hodenú rukavicu.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Hapalovci chcú v generálke na Cyprus nadviazať na Augsburg
"Máme kvalitný tím, ktorý ma všetky predpoklady, aby bol úspešný. Úspech A-mužstva v prípravnom zápase v Augsburgu (3:1) nás inšpiroval, budeme sa im chcieť vyrovnať," vyzval Hapal
foto
V Prešove sú o krok bližšie k výstavbe štadióna
"Prešovčania a fanúšikovia futbalu dostanú nový, moderný priestor pre jeden z najmasovejších športov," uviedla primátorka Andrea Turčanová
foto
Ako prešustrovať sto miliónov
Kvalita sa kvantitou nahradiť nedá. Vedia to už aj v Tottenhame, kde za peniaze získané predajom Garetha Balea do Realu Madrid kúpili sedem posíl. Z nich päť už v klube nepôsobí
 

    Magazín F1.sk

    Verstappen vs Räikkönen: Boje, ktoré vyvolali emócie
    "Jeho jediný záujem je kompletne ma vytlačiť z trate!" sťažoval sa Kimi Räikkönen. "Ale no tak, veď toto je už **** šialené. Veď on **** zatáča doprava keď som v plnej rýchlosti."
    Od Schumiho premiéry v F1 uplynulo 25 rokov
    Michael Schumacher absolvoval svoje prvé preteky v F1 25. augusta 1991, teda presne pred 25 rokmi. Všetko sa to zbehlo veľmi rýchlo, pretože dovtedajší pretekár Jordanu Bertrand Gachot bol za útok na taxikára uväznený a v tíme ostalo voľné miesto.
    Ako sa šéf FIA snažil zablokovať Kimiho debut v F1
    Magazín Autosport zaspomínal na sezónu 2000 a jej najväčšie príbehy, medzi ktoré patril aj testovací debut Kimiho Räikkönena v monoposte Sauberu a následná snaha Maxa Mosleyho zabrániť tímu zamestnať ho do svojej jazdeckej dvojice.
    Najlepšie vyjadrenia Enza Ferrariho (ANKETA)
    "Pretekárske autá nie sú krásne ani škaredé. Krásnymi sa stanú vtedy, keď vyhrajú," povedal kedysi Ferrari.
    Desať rokov od debutovej výhry Jensona Buttona
    Brit si na prvú zo svojich pätnástich výhier musel počkať najdlhšie zo všetkých súčasných jazdcov Formuly 1 - získal ju až pri 113. štarte na VC Maďarska, 6. augusta 2006.
    Hľadá sa nový diktátor. Zn.: URGENTNE!
    "Nikdy nesmieš ľuďom prezradiť, že šéfuješ bordelu. Musíš predstierať, že je to hotel a bordel prevádzkovať v pivnici."

    Archív správ

    September 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30    

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City