beta verzia
 
 
 
Zmena predných závesov a krátky nos: Liek na problémy Ferrari?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 3. február 2016, 12:09

Vstup do novej éry pravidiel, ktorá sa začala v roku 2014, najlepšie zvládol Mercedes. Tím súťažiaci s nemeckou licenciou postavil dokonalú pohonnú jednotku, ktorá pomohla aj niekoľkými ďalším stajniam. Sila Mercedesu však nebola len v nej, ale ako pripomína Gary Anderson, monoposty W05 a W06 boli mimoriadne kvalitné aj z hľadiska aerodynamiky a produkovaného prítlaku.

"Auto je konkurencieschopné na všetkých typoch okruhov a z hľadiska jedného kola zvyčajne dostane z pneumatík maximum," pripomenul technický odborník Autosportu, ktorý sa ďalej zamyslel nad tým, kto by túto stajňu mohol zdolať: "Ak to niektorý tím dokáže, tak Ferrari. Už v roku 2015 v niektorých prípadoch zabojovali s Mercedesom, ale chýbal im posledný kúsok výkonu na to, aby tak robili pravidelne. Zažili skvelé dni v Malajzii, Maďarsku či v Singapure, ale do majstrovského boja sa v skutočnosti nikdy nezapojili."

"Medzi rokmi 2014 a 2015 Ferrari získalo veľa k dobru a po tom, ako skončilo s výraznou stratou na štvrtom mieste, poskočilo na druhú priečku konštruktérskeho šampionátu. Myslím si, že o väčšinu zlepšenia sa postaralo zdokonalenie pohonnej jednotky. Mercedes totiž na začiatku roku 2014 všetkých nachytal na hruškách. Ale počas sezóny 2015 Ferrari v skutočnosti na Mercedes nič nestiahlo. Niektoré trate sedeli lepšie jednému šasi, iné druhému, ale vzhľadom na najrýchlejšie časy jednotlivých víkendov ich do konca delilo približne 0,8 percenta. Keď to prerátame na teoretické 90-sekundové kolo, je to 0,72 sekundy," zdôraznil bývalý technický šéf Jordanu a spolupracovník viacerých tímov Formuly 1.

Ferrari musí byť podľa Andersona presvedčené o tom, na ktorých oblastiach potrebuje zapracovať. Musí vedieť stanoviť správny smer. Časť výkonu vraj nájde po stránke pohonnej jednotky, ale v tomto smere podľa neho nemôžeme zabúdať ani na Mercedes, ktorý sa takisto zlepší. Treba sa teda zlepšiť výraznejšie. No a niečo treba pridať aj po stránke šasi, ale to je už úloha Jamesa Allisona, ktorý na novom aute pracuje mnoho mesiacov.

"Žiadny tím stopercentne nerozumie tomu, čo robí pretekárske auto rýchlym. Niekedy môže svoju rolu zohrať aj šťastie," povedal Anderson. "Predstavme si situáciu, že tím X rozumie osemdesiatim percentám toho, čo robí auto rýchlym. To znamená, že dvadsiatim percentám nerozumie. V jednom roku môže mať tento tím šťastie a v dvadsaťpercentnej oblasti nespraví žiadne chyby. No v ďalšom roku môže prísť aj chyba, nebude mať potrebné šťastie a auto nepodá taký výkon, ako by malo."

"Keby som pôsobil vo Ferrari, tak prvá otázka, na ktorú by som sa pokúšal nájsť odpoveď, by bola nasledovná: Prečo tím nevyťažil viac z konceptu krátkeho nosa? Všetci ostatní sa ubrali týmto smerom a svoju verziu tejto novinky priniesli niekedy v priebehu sezóny. Vzhľadom na zmenu prednej nárazovej štruktúry to nie je lacné, takže výhody musia byť zrejmé," lámal si Severný Ír hlavu nad tým, prečo tak Ferrari napriek všetkému nespravilo. Súčasne pripomenul, že oblasť predného krídla a nosa určuje tok vzduchu cez celé auto. Keď to niekto zvládne správne, auto zareaguje a pomôže mu. Ale ak nie, stratí prítlak.

"Nepochybujem o tom, že Ferrari si na túto oblasť detailne posvietilo. Jedna vec, ktorá mohla mať na všetko významný vplyv, boli predné závesy s ťažnou vzperou. Hlavne predné závesy pritom nie sú len o tom, aby držali koleso, ale slúžia aj na riadenie toku vzduchu od predného krídla. V tejto oblasti by bolo veľmi ľahké niečo nezvládnuť a nedostať správnu odpoveď od nosového konceptu, ktorý vyhovuje všetkým ostatným," skonštatoval Gary Anderson, ktorý takto naznačil, že Ferrari si počká na zimu a naraz zmení systém predných závesov i dĺžku nosovej časti.

Vraj je celkom možné, že práve pre túto skutočnosť Ferrari počas celej sezóny strácalo 0,8 percenta výkonu. V tejto oblasti sa nedokázalo pohnúť a v priebehu sezóny nemalo nárok. No a možno aj preto si kompetentní z tejto stajne pred novým ročníkom tak veria. Žeby vytušili, že v tejto oblasti môžu nájsť dostatok času k dobru? Ťažko povedať.

Zlepší sa však aj Mercedes, veľké kroky avizuje McLaren, pracujú aj ostatní. "Napriek tomu však môžeme očakávať, že strata (na Mercedes - pozn. red.) ostatných tímov vedených Ferrari, sa v roku 2016 zmenší. Budeme už v treťom roku nových pravidiel a ako sme videli v minulosti, čím dlhšie sú pravidlá stabilné, tým viac sa štartový rošt vyrovnáva," dodal Anderson.



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

„V lige hrá veľmi veľa Kanaďanov, tí sú preferovaní. Hrá sa potom ich štýlom hry, pretože ide nie len o hráčov, ale aj o trénerov," konštatuje Marek Biro o EBEL v rozhovore pre hokej.sk
„Možno v mojej hre nebolo cítiť veľký pokrok, ale ja osobne sa cítim dozretejšie. Táto sezóna mi veľa dala a ja pevne verím, že v budúcej sezóne z toho budem čerpať a posuniem sa výkonnostne opäť o krok dopredu,“povedal Mislav Rosandič
Bez účasti slovenských hokejistov prebehne v noci na sobotu prvé kolo 54. ročníka vstupného draftu NHL.
Útočník Chicaga Patrick Kane sa stal hlavnou hviezdou slávnostného galavečera v Las Vegas, na ktorom sa odovzdávali individuálne ocenenia za sezónu 2015/2016 v zámorskej hokejovej NHL.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Najhoršia jedenástka skupinovej fázy EURO 2016
Viacerí hviezdni hráči by určite najradšej zabudli na svoje pôsobenie na ME. Mnohé výkony ďaleko zaostali za očakávaniami
foto
Bénesov rekordný prestup zo Slovenska, viac než päť miliónov!
"Pýtal sa nás aj FC Bazilej, nie je to náhoda, keďže práve odtiaľ vyšiel Xhaka. Zaujímal sa tiež londýnsky Arsenal, museli sme však reálne pripustiť, že by sme tam nemali šancu nastupovať," uviedol Csontó
foto
Prestupy reprezentantov: Záujem o Hubočana, Ďuricu, Škrtela i Weissa
"Určite doladíme prestup Tomáša Hubočana, Jána Ďuricu, Matúša Bera, v hre je Martin Škrtel a možná je aj zmena dresu u Vladimíra Weissa," prezradil otvorene 42-ročný hráčsky agent
foto
Lazaret sa zmenšuje, mimo už len Švento, Pekarík ako Indián!
"Mal to svetlé, ale to bolo smiešne, tak to prefarbíme, aby vyzeral, že dokáže trošku zastrašiť a hrýzť súpera," uzavrel lekár národného tímu Ján Baťalík
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    Williams mal parádne zastávky, najlepšiu za 1,92, najhoršiu za 2,18s!
    Williams naďalej pokračuje v neuveriteľnej práci v boxoch a v azerbajdžanskom Baku dokázal jazdca prvýkrát v tejto sezóne "vybaviť" za menej ako dve sekundy.
    Bottas zboril historický rekord F1, v uliciach Baku mu namerali 378 km/h!
    Williams potvrdil, že s monopostom Valtteriho Bottasa dosiahol v sobotu rýchlosť 378 km/h. Podarilo sa mu to na klasických cestách v uliciach Baku!
    FIA potvrdila, že Alonso zažil pri nehode až tri extrémne preťaženia
    V novom magazíne Auto sa objavili zaujímavé informácie týkajúce sa nehody Fernanda Alonsa. Bola vôbec prvou, ktorú nasnímali nové 'high-speed' kamery.
    Sorrell chce v F1 virtuálnu realitu a odkazuje: Treba ísť tam, kde je rast
    "Ako som povedal na začiatku, všetko je to boj o čas, ktorí ľudia majú. Dnes máte milióny možností, ako ho stráviť. Práve v tom je asi najväčší rozdiel oproti roku 1968," usmial sa Martin Sorrell.
    VIDEO: Takto sa zmenia monoposty od budúceho roku
    Technický analytik Motorsport.com Giorgio Piola predstavil peknú animáciu porovnania monopostov pre roky 2016 a 2017.
    Od Panisovho monackého víťazstva uplynulo už dvadsať rokov!
    "Po najlepšom čase z 'warmupu' som si začal veriť, a keď začalo pršať, tak ešte viac: Milujem dážď! Bol som celkom pokojný a koncentrovaný, lebo som niečo tušil. Ťažko to vysvetliť. Bolo to však niečo, čo som cítil..." spomína Olivier Panis.

    Archív správ

    Jún 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
        1 2 3 4 5
    6 7 8 9 10 11 12
    13 14 15 16 17 18 19
    20 21 22 23 24 25 26
    27 28 29 30      

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
    Vygenerované za 12 ms. :: Country :: Region :: City