Zmena predných závesov a krátky nos: Liek na problémy Ferrari?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Streda, 3. február 2016, 12:09

Vstup do novej éry pravidiel, ktorá sa začala v roku 2014, najlepšie zvládol Mercedes. Tím súťažiaci s nemeckou licenciou postavil dokonalú pohonnú jednotku, ktorá pomohla aj niekoľkými ďalším stajniam. Sila Mercedesu však nebola len v nej, ale ako pripomína Gary Anderson, monoposty W05 a W06 boli mimoriadne kvalitné aj z hľadiska aerodynamiky a produkovaného prítlaku.

"Auto je konkurencieschopné na všetkých typoch okruhov a z hľadiska jedného kola zvyčajne dostane z pneumatík maximum," pripomenul technický odborník Autosportu, ktorý sa ďalej zamyslel nad tým, kto by túto stajňu mohol zdolať: "Ak to niektorý tím dokáže, tak Ferrari. Už v roku 2015 v niektorých prípadoch zabojovali s Mercedesom, ale chýbal im posledný kúsok výkonu na to, aby tak robili pravidelne. Zažili skvelé dni v Malajzii, Maďarsku či v Singapure, ale do majstrovského boja sa v skutočnosti nikdy nezapojili."

"Medzi rokmi 2014 a 2015 Ferrari získalo veľa k dobru a po tom, ako skončilo s výraznou stratou na štvrtom mieste, poskočilo na druhú priečku konštruktérskeho šampionátu. Myslím si, že o väčšinu zlepšenia sa postaralo zdokonalenie pohonnej jednotky. Mercedes totiž na začiatku roku 2014 všetkých nachytal na hruškách. Ale počas sezóny 2015 Ferrari v skutočnosti na Mercedes nič nestiahlo. Niektoré trate sedeli lepšie jednému šasi, iné druhému, ale vzhľadom na najrýchlejšie časy jednotlivých víkendov ich do konca delilo približne 0,8 percenta. Keď to prerátame na teoretické 90-sekundové kolo, je to 0,72 sekundy," zdôraznil bývalý technický šéf Jordanu a spolupracovník viacerých tímov Formuly 1.

Ferrari musí byť podľa Andersona presvedčené o tom, na ktorých oblastiach potrebuje zapracovať. Musí vedieť stanoviť správny smer. Časť výkonu vraj nájde po stránke pohonnej jednotky, ale v tomto smere podľa neho nemôžeme zabúdať ani na Mercedes, ktorý sa takisto zlepší. Treba sa teda zlepšiť výraznejšie. No a niečo treba pridať aj po stránke šasi, ale to je už úloha Jamesa Allisona, ktorý na novom aute pracuje mnoho mesiacov.

"Žiadny tím stopercentne nerozumie tomu, čo robí pretekárske auto rýchlym. Niekedy môže svoju rolu zohrať aj šťastie," povedal Anderson. "Predstavme si situáciu, že tím X rozumie osemdesiatim percentám toho, čo robí auto rýchlym. To znamená, že dvadsiatim percentám nerozumie. V jednom roku môže mať tento tím šťastie a v dvadsaťpercentnej oblasti nespraví žiadne chyby. No v ďalšom roku môže prísť aj chyba, nebude mať potrebné šťastie a auto nepodá taký výkon, ako by malo."

"Keby som pôsobil vo Ferrari, tak prvá otázka, na ktorú by som sa pokúšal nájsť odpoveď, by bola nasledovná: Prečo tím nevyťažil viac z konceptu krátkeho nosa? Všetci ostatní sa ubrali týmto smerom a svoju verziu tejto novinky priniesli niekedy v priebehu sezóny. Vzhľadom na zmenu prednej nárazovej štruktúry to nie je lacné, takže výhody musia byť zrejmé," lámal si Severný Ír hlavu nad tým, prečo tak Ferrari napriek všetkému nespravilo. Súčasne pripomenul, že oblasť predného krídla a nosa určuje tok vzduchu cez celé auto. Keď to niekto zvládne správne, auto zareaguje a pomôže mu. Ale ak nie, stratí prítlak.

"Nepochybujem o tom, že Ferrari si na túto oblasť detailne posvietilo. Jedna vec, ktorá mohla mať na všetko významný vplyv, boli predné závesy s ťažnou vzperou. Hlavne predné závesy pritom nie sú len o tom, aby držali koleso, ale slúžia aj na riadenie toku vzduchu od predného krídla. V tejto oblasti by bolo veľmi ľahké niečo nezvládnuť a nedostať správnu odpoveď od nosového konceptu, ktorý vyhovuje všetkým ostatným," skonštatoval Gary Anderson, ktorý takto naznačil, že Ferrari si počká na zimu a naraz zmení systém predných závesov i dĺžku nosovej časti.

Vraj je celkom možné, že práve pre túto skutočnosť Ferrari počas celej sezóny strácalo 0,8 percenta výkonu. V tejto oblasti sa nedokázalo pohnúť a v priebehu sezóny nemalo nárok. No a možno aj preto si kompetentní z tejto stajne pred novým ročníkom tak veria. Žeby vytušili, že v tejto oblasti môžu nájsť dostatok času k dobru? Ťažko povedať.

Zlepší sa však aj Mercedes, veľké kroky avizuje McLaren, pracujú aj ostatní. "Napriek tomu však môžeme očakávať, že strata (na Mercedes - pozn. red.) ostatných tímov vedených Ferrari, sa v roku 2016 zmenší. Budeme už v treťom roku nových pravidiel a ako sme videli v minulosti, čím dlhšie sú pravidlá stabilné, tým viac sa štartový rošt vyrovnáva," dodal Anderson.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Milan Staš: "Zápas sme prehrali už v prvej tretine, keď to, čo sme si povedali, zostalo iba v šatni. Pohodlné vedenie domácich 3:0 bolo ťažké otočiť"
"Životná úroveň je tu vysoká, no ľudia sú zároveň veľmi priateľskí. Ak niečo potrebujete, tak vám to darujú," hovorí zo svojej osobnej skúsenosti Roman Karaffa
"Po dvoch tretinách za bezgólového stavu sme si v šatni povedali, že od začiatku záverečného dejstva do toho naplno vletíme s cieľom získať dva body. Myslím, že sme odviedli skvelú prácu," povedal Halák po 40. shutoute v kariére
Výsledky zápasov 28. kola Budiš prvej hokejovej ligy
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Aguero vs. Costa: súboj najlepších strelcov
Celá futbalová verejnosť, nielen v Anglicku, je plná očakávaní pred blížiacim sa šlágrom. Proti sebe sa postavia dva tímy z čela tabuľky
foto
VIDEO: Najbizarnejšie "vylúčenie" v histórii
Ťažko polemizovať, či to bola náhoda, alebo nie. Pravdou je, že sa už zdalo, že lopta vyjde za bránkovú čiarku, no nestalo sa tak. A faktom je, že mladý podávač lôpt je fanúšikom domáceho celku
foto
Tréner Švédov: Slováci veľkou neznámou, teším sa na žltú stenu
"Víťaz otváracieho stretnutia získa veľkú šancu na postup do semifinále. Mám rád slovenský futbal, žije sa tam týmto športom," prezradil o Slovensku legendárny Zbigniew Boniek
foto
VIDEO: Trnavčania sa vyjadrili k stavu trávnika
"Dlhodobo nespĺňa kritéria kvality hracej plochy so štyrmi hviezdičkami. Trávnik má nízku hodnotu šmykovej pevnosti a hĺbku zakorenenia celého koreňového profilu," konštatoval športovo - technický riaditeľ City Areny Branislav Kriška
 

    Magazín F1.sk

    Šéfovia tímov zvolili za najlepšieho jazdca Hamiltona, druhý skončil Verstappen!
    Šéfovia jednotlivých tímov Formuly 1 zvolili vo výročnej ankete Autosportu za najlepšieho jazdca Lewisa Hamiltona. Na druhom mieste sa objavilo meno rastúcej hviezdy Maxa Verstappena, nový majster sveta Nico Rosberg skončil až tretí.
    Fotogaléria: Ferrari, Mercedes a Red Bull naposledy preverili vyvíjané pneumatiky
    Ferrari v utorok nasadilo Kimiho Räikkönena, Mercedes do auta posadil Lewisa Hamiltona a neskôr Pascala Wehrleina, v Red Bulle by mali alternovať Daniel Ricciardo a Max Verstappen.
    FIA potvrdila finálny kalendár pre rok 2017
    Formula 1 sa vďaka aktuálnemu kroku vyhne termínovej kolízii s 24-hodinovkou v Le Mans a Veľká cena Európy v Baku bude posunutá o sedem dní. Ideálne je to aj z toho pohľadu, že z Kanady sa zástupcovia tímov nebudú musieť náhliť.
    Nico Rosberg sa svojim rodičom poďakoval dojímavým videom
    Nico Rosberg pri príležitosti získania majstrovského titulu uverejnil aj dojímavé video s komentárom "Danke Mama und Papa ❤❤", ktoré hovorí za všetko.
    Pirelli predstavilo pneumatiky pre rok 2017: To sú gumiská...
    "Dostali sme jasné ciele: autá by mali byť na okruhu v Barcelone oproti minulému roku o štyri až päť sekúnd na kolo rýchlejšie," pripomenul športový šéf Pirelli Paul Hembery.
    Najmilší rozhovor Lewisa Hamiltona: Odpovede na otázky malej Chloe
    Jazdci F1 si počas svojej kariéry odbijú množstvo rozhovorov, ktoré väčšinou vyzerajú takmer úplne rovnako. Mercedes sa však rozhodol pripraviť Lewisovi Hamiltonovi milý rozhovor s otázkami, na ktoré neodpovedá každý deň.
    Aki Hintsa: Formula 1 je najfascinujúcejším laboratóriom
    Aki Hintsa sa v priebehu minulého roku dozvedel, že jeho zdravotný stav je veľmi vážny. Ničila ho postupujúca rakovina a podľa lekárov mu ostávali posledné dva mesiace života. Toto obdobie napokon natiahol na viac ako rok, no mocnejšiemu živlu sa neubránil. Zomrel v utorok 15. novembra 2016.

    Archív správ

    December 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 31  

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City