Andersona mrzí zrušenie žetónového systému, navrhol inú vec
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Piatok, 12. február 2016, 10:11

Keď Formula 1 vstúpila do novej motorovej éry, začal platiť tzv. žetónový systém. Pohonné jednotky sú naďalej v pomerne včasnej fáze vývoja a v záujme toho, aby sa nerozpútala obrovská vojna v míňaní, mohol každý výrobca vylepšovať len v rámci prideleného počtu žetónov. A nebolo ich málo...

Ak by chcel niekto vymeniť všetky súčiastky pohonnej jednotky, potreboval by 66 žetónov. Po prvej sezóne ich všetci dostali 32 a aj keď mal po druhej počet klesnúť na 25, nakoniec ich opäť bolo 32. Odborníci sa zhodujú, že je to viac ako dosť a v zásade vďaka tomu bolo možné vymeniť všetko podstatné. Mercedes si však náskok udržiaval vďaka tomu, že bol technologicky ďalej ako konkurenti. V Renaulte napríklad v minulom roku všetky žetóny ani nevyužili.

Po roku 2016 však príde ďalšia zmena a žetónový systém sa celkom vyparí. Každý teda bude môcť vylepšovať čo len bude chcieť a kedy bude chcieť. Budí to dojem, že výkony jednotlivých pohonných jednotiek by sa k sebe mohli priblížiť. Ale čo ak nie? Čo ak Mercedes dokáže s rozviazanými rukami ostatným ešte viac uniknúť? Čo ak bude mať viac lepších nápadov, do ktorých súčasne investuje viac peňazí? Na tieto otázky momentálne nevieme odpovedať.

"Nemyslím si, že sme niekedy mali paritu motorov alebo pohonných jednotiek, ako sú dnes nazývané," zamyslel sa technický odborník Gary Anderson pre Autosport+. "Vždy bolo niečo, čo jeden motor povýšilo nad ostatné. Red Bull v ére V8 prestúpil od Ferrari k Renaultu preto, lebo Renault bolo ľahšie chladiť. To znamená, že tím vedel využiť väčšie množstvo toku vzduchu okolo auta, ktorý slúžil na produkciu prítlaku. Renault bol aj palivovo efektívnejší, takže auto mohlo byť na štarte ľahšie."

"Za mojich čias dizajnovania áut sme mali medzi dodávateľmi motorov obrovské rozdiely v spotrebe paliva a v chladiacich požiadavkách. Toto sa môže postarať o velikánsky rozdiel týkajúci sa celkového výkonu auta," pokračoval bývalý technický šéf Jordanu, ktorý pripomenul aj svoju nespokojnosť s nedávnou zmenou: "Som sklamaný z toho, že šport sa vzdá žetónového systému. Áno, má mnoho chýb a niektoré tresty sú trochu hlúpe, ale ak by sme si ho ponechali a vytvorili bodový systém, vďaka ktorému by trápiaci sa výrobcovia mali šancu dotiahnuť sa, tak by to bol podľa mňa dobrý systém."

Anderson následne uviedol príklad založený na bodových ziskoch z roku 2015:

- autá s pohonom Mercedes, ktorých bolo osem, získali dovedna 1 274 bodov, čo je 159 bodov na auto.
- autá s pohonom Ferrari, ktorých bolo šesť, získali dovedna 474 bodov, čo je 79 na auto (strata 80 na Mercedes).
- autá s pohonom Renault, ktoré boli štyri, získali dovedna 254 bodov, čo je 63 na auto (-96)
- autá s pohonom Honda, ktoré boli dve, získali dovedna 27 bodov, čo je (zaokrúhlene) 14 na auto (-145).

V tejto súvislosti by Gary Anderson navrhol nový bodový systém pozostávajúci z rozmenenia pohonnej jednotky na 100 žetónov. Najsilnejší výrobca by ich pritom dostal len desať, takže by mohol vyvíjať len minimálne. Ostatní by takisto dostali desať, ale za stratu každých troch bodov na auto aj ďalší žetón k dobru, takže:

Mercedes = 10 žetónov
Ferrari 27+10 = 37 žetónov
Renault 32+10 = 42 žetónov
Honda 48+10 = 58 žetónov

"Toto by všetkým výrobcom umožnilo dotiahnuť sa," skonštatoval Gary Anderson. "Okrem toho by to znamenalo aj inú vec: v záujme výrobcov by bolo zásobovať menšie tímy, pretože čím viac áut máte, tým nižší bodový priemer dosiahnete."



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Svetový pohár 2016 je tu čo nevidieť a pre nominovaných brankárov z celého sveta predstavuje takéto podujatie hodenú rukavicu.
"V šatni sme si pred záverečným dejstvom vraveli, že musíme byť dôraznejší v predbránkovom priestore a góly prídu. Potom nám to skutočne začalo padať," povedal po zápase Meszároš
"Prvýkrát ešte v juniorke na Aljaške, potom sme sa pobili v našej extralige s Róbertom Slipčenkom z Banskej Bystrice. A teraz do tretice. Teraz som sa však prvýkrát pobil s hráčom z poľa," usmieva sa Sidor
"Z môjho pohľadu je dosť smutné, že sem prídu mužstvá ako Orebro, Třinec a Lahti a na tribúnach je tisícpäťsto divákov. Takéto mužstvá tu už možno nikdy v živote neuvidia," hovorí S. Mlynarovič pre hokej.sk.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Dvanásť najväčších prestupov Premier League, ktoré sa „upiekli“ na poslednú chvíľu
Prestupy na poslednú chvíľu sa neraz stanú tými najpamätnejšími. Niektoré obzvlášť frenetické prestupové dni sa stali vskutku legendárnymi
foto
„Šošoni“ zaslúžene na čele tabuľky, Špalek: Stále je len začiatok
"Samozrejme, nie je príjemné, keď vidíte ako váš bývalý tím dostáva takto na frak. Po góle som neoslavoval, hoci vo vnútri som prežíval radosť," prezradil Jakub Holúbek
foto
Zlý štart majstra, pomôže mu repre pauza?
"Je dobré, že je prestávka. Každý z nás si teraz musí vstúpiť sám do seba. Sú pred nami ďalšie výzvy. Rozoberieme si zápas v Žiline, poučíme sa a ideme ďalej," burcuje Kleščík
foto
Na našej ceste nepoľavíme, odkazuje Fabuľa
"Stále sa pozeráme na náš cieľ, ktorým je získať taký počet bodov, ktorý nám zabezpečí pokojný zvyšok jesene a kľudnú prípravu na jarnú časť," uzavrel Marek Fabuľa
 

    Magazín F1.sk

    Ako sa šéf FIA snažil zablokovať Kimiho debut v F1
    Magazín Autosport zaspomínal na sezónu 2000 a jej najväčšie príbehy, medzi ktoré patril aj testovací debut Kimiho Räikkönena v monoposte Sauberu a následná snaha Maxa Mosleyho zabrániť tímu zamestnať ho do svojej jazdeckej dvojice.
    Najlepšie vyjadrenia Enza Ferrariho (ANKETA)
    "Pretekárske autá nie sú krásne ani škaredé. Krásnymi sa stanú vtedy, keď vyhrajú," povedal kedysi Ferrari.
    Desať rokov od debutovej výhry Jensona Buttona
    Brit si na prvú zo svojich pätnástich výhier musel počkať najdlhšie zo všetkých súčasných jazdcov Formuly 1 - získal ju až pri 113. štarte na VC Maďarska, 6. augusta 2006.
    Hľadá sa nový diktátor. Zn.: URGENTNE!
    "Nikdy nesmieš ľuďom prezradiť, že šéfuješ bordelu. Musíš predstierať, že je to hotel a bordel prevádzkovať v pivnici."
    Lauda a jeho lekár spomínajú na osudný rok 1976
    "Raz som bol taký slabý, že som sa videl padať dozadu do hlbokej diery. Cítil som teplo a pomyslel som si: Teraz zomieraš! Ja som však nechcel zomrieť, chcel som žiť. A preto som bojoval," hovorí Niki Lauda.
    Pirelli začalo testovať širšie pneumatiky (FOTO)
    Pirelli rozbehlo od prvého augustového dňa testy nových širších pneumatík určených pre rok 2017. Do upraveného monopostu Ferrari SF15-T zasadol v pondelok Sebastian Vettel, v utorok ho nahradil Esteban Gutiérrez.

    Archív správ

    August 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
    1 2 3 4 5 6 7
    8 9 10 11 12 13 14
    15 16 17 18 19 20 21
    22 23 24 25 26 27 28
    29 30 31        

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 12 ms. :: Country :: Region :: City