Andersona mrzí zrušenie žetónového systému, navrhol inú vec
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Piatok, 12. február 2016, 10:11

Keď Formula 1 vstúpila do novej motorovej éry, začal platiť tzv. žetónový systém. Pohonné jednotky sú naďalej v pomerne včasnej fáze vývoja a v záujme toho, aby sa nerozpútala obrovská vojna v míňaní, mohol každý výrobca vylepšovať len v rámci prideleného počtu žetónov. A nebolo ich málo...

Ak by chcel niekto vymeniť všetky súčiastky pohonnej jednotky, potreboval by 66 žetónov. Po prvej sezóne ich všetci dostali 32 a aj keď mal po druhej počet klesnúť na 25, nakoniec ich opäť bolo 32. Odborníci sa zhodujú, že je to viac ako dosť a v zásade vďaka tomu bolo možné vymeniť všetko podstatné. Mercedes si však náskok udržiaval vďaka tomu, že bol technologicky ďalej ako konkurenti. V Renaulte napríklad v minulom roku všetky žetóny ani nevyužili.

Po roku 2016 však príde ďalšia zmena a žetónový systém sa celkom vyparí. Každý teda bude môcť vylepšovať čo len bude chcieť a kedy bude chcieť. Budí to dojem, že výkony jednotlivých pohonných jednotiek by sa k sebe mohli priblížiť. Ale čo ak nie? Čo ak Mercedes dokáže s rozviazanými rukami ostatným ešte viac uniknúť? Čo ak bude mať viac lepších nápadov, do ktorých súčasne investuje viac peňazí? Na tieto otázky momentálne nevieme odpovedať.

"Nemyslím si, že sme niekedy mali paritu motorov alebo pohonných jednotiek, ako sú dnes nazývané," zamyslel sa technický odborník Gary Anderson pre Autosport+. "Vždy bolo niečo, čo jeden motor povýšilo nad ostatné. Red Bull v ére V8 prestúpil od Ferrari k Renaultu preto, lebo Renault bolo ľahšie chladiť. To znamená, že tím vedel využiť väčšie množstvo toku vzduchu okolo auta, ktorý slúžil na produkciu prítlaku. Renault bol aj palivovo efektívnejší, takže auto mohlo byť na štarte ľahšie."

"Za mojich čias dizajnovania áut sme mali medzi dodávateľmi motorov obrovské rozdiely v spotrebe paliva a v chladiacich požiadavkách. Toto sa môže postarať o velikánsky rozdiel týkajúci sa celkového výkonu auta," pokračoval bývalý technický šéf Jordanu, ktorý pripomenul aj svoju nespokojnosť s nedávnou zmenou: "Som sklamaný z toho, že šport sa vzdá žetónového systému. Áno, má mnoho chýb a niektoré tresty sú trochu hlúpe, ale ak by sme si ho ponechali a vytvorili bodový systém, vďaka ktorému by trápiaci sa výrobcovia mali šancu dotiahnuť sa, tak by to bol podľa mňa dobrý systém."

Anderson následne uviedol príklad založený na bodových ziskoch z roku 2015:

- autá s pohonom Mercedes, ktorých bolo osem, získali dovedna 1 274 bodov, čo je 159 bodov na auto.
- autá s pohonom Ferrari, ktorých bolo šesť, získali dovedna 474 bodov, čo je 79 na auto (strata 80 na Mercedes).
- autá s pohonom Renault, ktoré boli štyri, získali dovedna 254 bodov, čo je 63 na auto (-96)
- autá s pohonom Honda, ktoré boli dve, získali dovedna 27 bodov, čo je (zaokrúhlene) 14 na auto (-145).

V tejto súvislosti by Gary Anderson navrhol nový bodový systém pozostávajúci z rozmenenia pohonnej jednotky na 100 žetónov. Najsilnejší výrobca by ich pritom dostal len desať, takže by mohol vyvíjať len minimálne. Ostatní by takisto dostali desať, ale za stratu každých troch bodov na auto aj ďalší žetón k dobru, takže:

Mercedes = 10 žetónov
Ferrari 27+10 = 37 žetónov
Renault 32+10 = 42 žetónov
Honda 48+10 = 58 žetónov

"Toto by všetkým výrobcom umožnilo dotiahnuť sa," skonštatoval Gary Anderson. "Okrem toho by to znamenalo aj inú vec: v záujme výrobcov by bolo zásobovať menšie tímy, pretože čím viac áut máte, tým nižší bodový priemer dosiahnete."



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

„Zápas sa hodnotí ťažko. Totálne sme zbabrali úvod. V prvej tretine sme inkasovali päť gólov a potom sa už hrá veľmi ťažko,“ hľadal správne slová obranca Popradu Mário Kurali
„Padli sme na dno, verím, že sa z neho odrazíme. Keď začneme dávať góly, prídu aj výsledky,“ verí skúsený útočník Kamil Brabenec
"Pre divákov to bolo pekné, ale nemôžeme dostať doma šesť gólov. To jednoducho nejde. S piatimi gólmi musíme doma vyhrávať. Vzadu to jednoducho nie je ono," hovorí Juraj Majdan
"Miestami sme sa na seba s chalanmi z Košíc pozerali a nechápavo krútili hlavami. Toľko šancí sa často nevidí a všetci sme si to užívali. Tréneri z nás ale asi šediveli," pousmial sa Marek Slovák
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
V šlágri kola triumf "šošonov"
MŠK Žilina – ŽP Šport Podbrezová 1:0 (0:0)
foto
Slovan potvrdzuje úlohu favorita
ŠK Slovan Bratislava - MFK Zemplín Michalovce 2:0 po prvom polčase
foto
V Myjave sa v prvom dejstve strelci nepresadili
Spartak Myjava - FK Senica 0:0 po prvom polčase
foto
V slovenskom Ríme po prvom polčase bez gólov
Spartak Trnava - ViOn Zlaté Moravce-Vráble 0:0 po prvom polčase
 

    Magazín F1.sk

    Chcete byť mechanikom v F1? Pripravte sa aj na 22-hodinové šichty
    "Je to poriadne stresujúca práca, no keď všetko vychádza, je to naozaj neuveriteľné. Keď prídu do boxov dve autá naraz a vy tých druhých porazíte práve vďaka zastávke v boxoch, celý tím má byť na čo hrdý," hovorí v otvorenom rozhovore Kenny Handkammer, bývalý šéfmechanik Red Bullu.
    Zvieratá na pretekárskej trati: Čo všetko už navštívilo súťažné okruhy? (VIDEO)
    Počas víkendu v Singapure sa na súťažnej trati objavil varan. História Formuly 1 pamätá veľké množstvo podobných prípadov.
    Bernd Mayländer: Aj takáto je práca vodiča safety caru
    "Spravidla idem tak na 95 až 98 percent toho, čo auto dokáže. V televízii to pochopiteľne vyzerá oproti autu F1 strašidelne pomaly. A aj to tak je. Pri plnom výkone strácam na Formulu 1 na jednom kilometri približne desať sekúnd," hovorí absolvent 300 veľkých cien.
    Maršál a autá rútiace sa 300 km/h: FIA je znepokojená (VIDEO)
    "Berieme to veľmi vážne," povedal hovorca FIA. "Nechceme hádzať vinu na jedného človeka. Spravíme však všetko pre to, aby sa to už neopakovalo."
    Carey: Formulu 1 nemôže riadiť diktátor
    "Nemôžete vždy vyhovieť každému, no musíte pochopiť, čo všetci chcú, a na základe toho hľadať správnu cestu. Jasné, nie je to úloha pre komisiu, pretože komisie zvyknú byť byrokratické, no nemôžeme tu ani mať diktátora, aj keď tu je na to asi každý zvyknutý."
    Bertrand Gachot a neuveriteľný príbeh vedúci k Schumiho premiére
    "Obom nám do očí vybehli slzy, pretože polovicu som vystriekal na seba a polovicu na neho. Nemal som totiž čas nejako to namieriť. Ale nepobili sme sa, nikto nikomu neublížil. Tak som si myslel, že to všetko dobre dopadne," spomína Bertrand Gachot.

    Archív správ

    Október 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
              1 2
    3 4 5 6 7 8 9
    10 11 12 13 14 15 16
    17 18 19 20 21 22 23
    24 25 26 27 28 29 30
    31            

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 13 ms. :: Country :: Region :: City