Andersona mrzí zrušenie žetónového systému, navrhol inú vec
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Piatok, 12. február 2016, 10:11

Keď Formula 1 vstúpila do novej motorovej éry, začal platiť tzv. žetónový systém. Pohonné jednotky sú naďalej v pomerne včasnej fáze vývoja a v záujme toho, aby sa nerozpútala obrovská vojna v míňaní, mohol každý výrobca vylepšovať len v rámci prideleného počtu žetónov. A nebolo ich málo...

Ak by chcel niekto vymeniť všetky súčiastky pohonnej jednotky, potreboval by 66 žetónov. Po prvej sezóne ich všetci dostali 32 a aj keď mal po druhej počet klesnúť na 25, nakoniec ich opäť bolo 32. Odborníci sa zhodujú, že je to viac ako dosť a v zásade vďaka tomu bolo možné vymeniť všetko podstatné. Mercedes si však náskok udržiaval vďaka tomu, že bol technologicky ďalej ako konkurenti. V Renaulte napríklad v minulom roku všetky žetóny ani nevyužili.

Po roku 2016 však príde ďalšia zmena a žetónový systém sa celkom vyparí. Každý teda bude môcť vylepšovať čo len bude chcieť a kedy bude chcieť. Budí to dojem, že výkony jednotlivých pohonných jednotiek by sa k sebe mohli priblížiť. Ale čo ak nie? Čo ak Mercedes dokáže s rozviazanými rukami ostatným ešte viac uniknúť? Čo ak bude mať viac lepších nápadov, do ktorých súčasne investuje viac peňazí? Na tieto otázky momentálne nevieme odpovedať.

"Nemyslím si, že sme niekedy mali paritu motorov alebo pohonných jednotiek, ako sú dnes nazývané," zamyslel sa technický odborník Gary Anderson pre Autosport+. "Vždy bolo niečo, čo jeden motor povýšilo nad ostatné. Red Bull v ére V8 prestúpil od Ferrari k Renaultu preto, lebo Renault bolo ľahšie chladiť. To znamená, že tím vedel využiť väčšie množstvo toku vzduchu okolo auta, ktorý slúžil na produkciu prítlaku. Renault bol aj palivovo efektívnejší, takže auto mohlo byť na štarte ľahšie."

"Za mojich čias dizajnovania áut sme mali medzi dodávateľmi motorov obrovské rozdiely v spotrebe paliva a v chladiacich požiadavkách. Toto sa môže postarať o velikánsky rozdiel týkajúci sa celkového výkonu auta," pokračoval bývalý technický šéf Jordanu, ktorý pripomenul aj svoju nespokojnosť s nedávnou zmenou: "Som sklamaný z toho, že šport sa vzdá žetónového systému. Áno, má mnoho chýb a niektoré tresty sú trochu hlúpe, ale ak by sme si ho ponechali a vytvorili bodový systém, vďaka ktorému by trápiaci sa výrobcovia mali šancu dotiahnuť sa, tak by to bol podľa mňa dobrý systém."

Anderson následne uviedol príklad založený na bodových ziskoch z roku 2015:

- autá s pohonom Mercedes, ktorých bolo osem, získali dovedna 1 274 bodov, čo je 159 bodov na auto.
- autá s pohonom Ferrari, ktorých bolo šesť, získali dovedna 474 bodov, čo je 79 na auto (strata 80 na Mercedes).
- autá s pohonom Renault, ktoré boli štyri, získali dovedna 254 bodov, čo je 63 na auto (-96)
- autá s pohonom Honda, ktoré boli dve, získali dovedna 27 bodov, čo je (zaokrúhlene) 14 na auto (-145).

V tejto súvislosti by Gary Anderson navrhol nový bodový systém pozostávajúci z rozmenenia pohonnej jednotky na 100 žetónov. Najsilnejší výrobca by ich pritom dostal len desať, takže by mohol vyvíjať len minimálne. Ostatní by takisto dostali desať, ale za stratu každých troch bodov na auto aj ďalší žetón k dobru, takže:

Mercedes = 10 žetónov
Ferrari 27+10 = 37 žetónov
Renault 32+10 = 42 žetónov
Honda 48+10 = 58 žetónov

"Toto by všetkým výrobcom umožnilo dotiahnuť sa," skonštatoval Gary Anderson. "Okrem toho by to znamenalo aj inú vec: v záujme výrobcov by bolo zásobovať menšie tímy, pretože čím viac áut máte, tým nižší bodový priemer dosiahnete."



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Tento tím má momentálne veľmi ďaleko od mužstva, ktoré získalo titul. Pred nami je veľa práce a žiadne víťazstvo nemôžeme brať ako povinnú jazdu," uviedol Branislav Mezei
"Šnúra pokračuje, vyhrali sme štvrtýkrát v rade. Potešili sme našich fanúšikov, navyše mne sa podarilo streliť prvý gól v polke súťaže," hovoril Michal Kabáč
"Je neskutočný. Nemôžem uveriť, aký je stále rýchly, určite patrí k najrýchlejším hráčom, s akými som kedy hral. Okrem toho je aj skvelý človek," povedal brankár Chicaga Blackhawks Scott Darling
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Historicky najhoršia defenzíva sníva v Európe ďalej, zaspieval si i prezident
„Je to jeden z najúžasnejších momentov v mojom živote. Do šatne prišiel i poľský prezident Andrzej Duda a zaspieval si spolu s nami. To znamená, že sme dosiahli niečo skutočne výnimočné,“ tešil sa útočník Aleksandar Prijovič
foto
Dortmund strieľal rekordne, Zidane: Zaslúžil si vyhrať skupinu (video)
"Je dôležité pokračovať v prekonávaní historických štatistík. Skutočne ma teší práca každého jedného hráča. Súperi nám sťažujú každú cestu za víťazstvom, no my za nimi pôjdeme aj ďalej. O tom je futbal," povedal Zidane
foto
Športový riaditeľ Lipska: Messi a Ronaldo? Príliš starí
„Bolo by absurdné myslieť si, že by to tu s nimi mohlo fungovať. Obaja sú príliš starí a drahí,“ vysvetľoval Rangnick
foto
Vukomanovič odmietol ponuku Belgičanov, Kmotrík ml.: Tešíme sa
"Mám rád klub ŠK Slovan Bratislava a chcem v ňom zostať aj naďalej. Považujem ho za mužstvo, ktoré má perspektívu a s hráčmi si rozumiem," povedal Vukomanovič
 

    Magazín F1.sk

    Súboj titanov: Hamiltonovci vs. antiHamiltonovci
    "Lewis Hamilton bude musieť najbližší rok pretrpieť iba s honorom vicemajstra. Určite ho to riadne žerie, praví šampióni predsa neznášajú prehry. Táto bola rozhodne poučná," píše Števo Eisele.
    Na slávnostnom gala FIA sa rozdávali ocenenia (FOTO, VIDEO)
    Za Formulu 1 boli ocenení Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, ale trofeje dostali aj Max Verstappen a Lance Stroll.
    Rosbergov odchod zaplavil sociálne siete: Tu sú najlepšie reakcie!
    Nico Rosberg prilákal ešte väčšiu pozornosť ako pred piatimi dňami, keď sa tešil z majstrovského titulu a dlho na seba nenechali čakať ani reakcie sociálnych sietí.
    Nico Rosberg šokoval motoristický svet: Ukončil kariéru!
    V piatok sa vo Viedni uskutočnila narýchlo zvolaná tlačová konferencia. Uviedol ju prezident FIA Jean Todt, ktorý po chvíli odovzdal slovo Nicovi Rosbergovi. Ten povedal slová, ktoré šokovali celý motoristický svet.
    Šéfovia tímov zvolili za najlepšieho jazdca Hamiltona, druhý skončil Verstappen!
    Šéfovia jednotlivých tímov Formuly 1 zvolili vo výročnej ankete Autosportu za najlepšieho jazdca Lewisa Hamiltona. Na druhom mieste sa objavilo meno rastúcej hviezdy Maxa Verstappena, nový majster sveta Nico Rosberg skončil až tretí.
    FIA potvrdila finálny kalendár pre rok 2017
    Formula 1 sa vďaka aktuálnemu kroku vyhne termínovej kolízii s 24-hodinovkou v Le Mans a Veľká cena Európy v Baku bude posunutá o sedem dní. Ideálne je to aj z toho pohľadu, že z Kanady sa zástupcovia tímov nebudú musieť náhliť.
    Paráda! Tipsport ponúka vstupný bonus až 2 000 EUR!
    Tipovanie v Tipsporte sa skutočne oplatí. Najpestrejšia ponuka stávkových príležitostí, tisíce priamych prenosov na unikátnej športovej televízii TV Tipsport, tipovanie bez manipulačného poplatku na internete, predčasné vyplatenie tiketu a mnohé ďalšie výhody.

    Archív správ

    December 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 31  

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 8 ms. :: Country :: Region :: City