Andersona mrzí zrušenie žetónového systému, navrhol inú vec
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Piatok, 12. február 2016, 10:11

Keď Formula 1 vstúpila do novej motorovej éry, začal platiť tzv. žetónový systém. Pohonné jednotky sú naďalej v pomerne včasnej fáze vývoja a v záujme toho, aby sa nerozpútala obrovská vojna v míňaní, mohol každý výrobca vylepšovať len v rámci prideleného počtu žetónov. A nebolo ich málo...

Ak by chcel niekto vymeniť všetky súčiastky pohonnej jednotky, potreboval by 66 žetónov. Po prvej sezóne ich všetci dostali 32 a aj keď mal po druhej počet klesnúť na 25, nakoniec ich opäť bolo 32. Odborníci sa zhodujú, že je to viac ako dosť a v zásade vďaka tomu bolo možné vymeniť všetko podstatné. Mercedes si však náskok udržiaval vďaka tomu, že bol technologicky ďalej ako konkurenti. V Renaulte napríklad v minulom roku všetky žetóny ani nevyužili.

Po roku 2016 však príde ďalšia zmena a žetónový systém sa celkom vyparí. Každý teda bude môcť vylepšovať čo len bude chcieť a kedy bude chcieť. Budí to dojem, že výkony jednotlivých pohonných jednotiek by sa k sebe mohli priblížiť. Ale čo ak nie? Čo ak Mercedes dokáže s rozviazanými rukami ostatným ešte viac uniknúť? Čo ak bude mať viac lepších nápadov, do ktorých súčasne investuje viac peňazí? Na tieto otázky momentálne nevieme odpovedať.

"Nemyslím si, že sme niekedy mali paritu motorov alebo pohonných jednotiek, ako sú dnes nazývané," zamyslel sa technický odborník Gary Anderson pre Autosport+. "Vždy bolo niečo, čo jeden motor povýšilo nad ostatné. Red Bull v ére V8 prestúpil od Ferrari k Renaultu preto, lebo Renault bolo ľahšie chladiť. To znamená, že tím vedel využiť väčšie množstvo toku vzduchu okolo auta, ktorý slúžil na produkciu prítlaku. Renault bol aj palivovo efektívnejší, takže auto mohlo byť na štarte ľahšie."

"Za mojich čias dizajnovania áut sme mali medzi dodávateľmi motorov obrovské rozdiely v spotrebe paliva a v chladiacich požiadavkách. Toto sa môže postarať o velikánsky rozdiel týkajúci sa celkového výkonu auta," pokračoval bývalý technický šéf Jordanu, ktorý pripomenul aj svoju nespokojnosť s nedávnou zmenou: "Som sklamaný z toho, že šport sa vzdá žetónového systému. Áno, má mnoho chýb a niektoré tresty sú trochu hlúpe, ale ak by sme si ho ponechali a vytvorili bodový systém, vďaka ktorému by trápiaci sa výrobcovia mali šancu dotiahnuť sa, tak by to bol podľa mňa dobrý systém."

Anderson následne uviedol príklad založený na bodových ziskoch z roku 2015:

- autá s pohonom Mercedes, ktorých bolo osem, získali dovedna 1 274 bodov, čo je 159 bodov na auto.
- autá s pohonom Ferrari, ktorých bolo šesť, získali dovedna 474 bodov, čo je 79 na auto (strata 80 na Mercedes).
- autá s pohonom Renault, ktoré boli štyri, získali dovedna 254 bodov, čo je 63 na auto (-96)
- autá s pohonom Honda, ktoré boli dve, získali dovedna 27 bodov, čo je (zaokrúhlene) 14 na auto (-145).

V tejto súvislosti by Gary Anderson navrhol nový bodový systém pozostávajúci z rozmenenia pohonnej jednotky na 100 žetónov. Najsilnejší výrobca by ich pritom dostal len desať, takže by mohol vyvíjať len minimálne. Ostatní by takisto dostali desať, ale za stratu každých troch bodov na auto aj ďalší žetón k dobru, takže:

Mercedes = 10 žetónov
Ferrari 27+10 = 37 žetónov
Renault 32+10 = 42 žetónov
Honda 48+10 = 58 žetónov

"Toto by všetkým výrobcom umožnilo dotiahnuť sa," skonštatoval Gary Anderson. "Okrem toho by to znamenalo aj inú vec: v záujme výrobcov by bolo zásobovať menšie tímy, pretože čím viac áut máte, tým nižší bodový priemer dosiahnete."



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Som nadšený, že môžem byť ďalší rok súčasťou organizácie NY Rangers," uviedol Hrivík
"V mojom veku môžem povedať len toľko, že táto sezóna je posledná. Avšak všetko sa uvidí na jej konci. Ja chcem hrať hokej čo najdlhšie," uviedol Kroták
HC Slovan Bratislava - Torpedo Nižnij Novgorod 3:2 (0:0, 1:1, 2:1)
Jeden z najlepších strelcov slovenskej hokejovej histórie Peter Bondra obliekal počas výlukovej sezóny 2004-05 popradský dres. O dekádu neskôr ho na seba navliekli aj jeho synovia David a Nicholas.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Spartak šokoval Austriu, famózny Jakubech! (video)
Miroslav Karhan: "Samozrejme, som spokojný, aj keď Austria nevyužila svoje šance, dvojzápas je stále otvorený. Dúfam, že diváci nás opäť podporia a odvďačíme sa im lepšou hrou a postupom."
foto
Slovák poriadne naložil Slovanu: Zbytoční legionári, trénerovi chýba pokora
„Nepovedal by som, že by Slovanu chýbala koncepcia, ale skôr ma mrzí, že je v tíme veľa hráčov zo zahraničia, ktorí nepriniesli požadovanú kvalitu," povedal Slovák
foto
Viedenských policajtov poriadne zamestnali trnavskí fanúšikovia
Velenie viedenskej krajinskej polície vyhlásilo vo štvrtok s platnosťou do 00.00 h Štadión Ernsta Happela - dejisko zápasu, ako aj jeho okolie za tzv. bezpečnostnú zónu
 

    Magazín F1.sk

    Pre Red Bull pracuje aj Slovák: Lukáš zo Svätého Jura
    "Niekedy je to poriadne náročné, pretože na nohách som aj dvanásť hodín. Byť v prostredí Formuly 1 je však pre mňa fascinujúce a občas sa mi nechce veriť, že mám takúto prácu," hovorí Lukáš pre F1.sk.
    Súčasný safety car je pomalý, myslí si Mark Webber
    Maximálna rýchlosť Mercedesu AMG GT S, ktorý sa ako safety car používa, je síce 310 kilometrov za hodinu, no na F1 je to málo. "Bernd Mayländer je skvelý jazdec, no potrebujeme rýchlejší safety car," hovorí Webber.
    Kimi Räikkönen predĺžil zmluvu s Ferrari!
    Tím Scuderia Ferrari potvrdil, že predĺžil zmluvu s Kimim Räikkönenom, ktorý tak ostane pretekárom tejto stajne aj v roku 2017. Bude kolegom Sebastiana Vettela.
    FIA promptne zakročila a rozriešila kauzu s tlakmi v pneumatikách!
    Ako sme vás informovali, niektoré tímy - hlavne Mercedes - dokázali špeciálnym trikom upraviť tlak v pneumatikách. Na štarte bolo všetko v poriadku, ale po rozbehnutí auta sa tlak znížil až o jedno PSI. Po novom bude všetko inak.
    Williams mal parádne zastávky, najlepšiu za 1,92, najhoršiu za 2,18s!
    Williams naďalej pokračuje v neuveriteľnej práci v boxoch a v azerbajdžanskom Baku dokázal jazdca prvýkrát v tejto sezóne "vybaviť" za menej ako dve sekundy.
    Bottas zboril historický rekord F1, v uliciach Baku mu namerali 378 km/h!
    Williams potvrdil, že s monopostom Valtteriho Bottasa dosiahol v sobotu rýchlosť 378 km/h. Podarilo sa mu to na klasických cestách v uliciach Baku!

    Archív správ

    Júl 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
            1 2 3
    4 5 6 7 8 9 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30 31

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City