Lowe o F1 pôvodne ani neuvažoval, bola iná doba
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Pondelok, 15. február 2016, 11:41

Mercedes stavil na pomerne zaujímavú štruktúru vedenia a má dvoch výkonných riaditeľov. Športovú stránku má na starosti Toto Wolff a technickú Paddy Lowe. Neskôr spomínaný Brit je v športe už niekoľko desaťročí a prepracoval sa medzi najuznávanejších expertov.

"V tom čase bolo relatívne nezvyčajné, aby absolvent Cambridgu alebo akejkoľvek špičkovej univerzity išiel do Formuly 1," zaspomínal si Lowe v rozhovore pre ESPN na 80. roky. "Jediný dôvod, pre ktorý som napokon tímu napísal, bol ten, lebo mi kamarát povedal nasledujúcu vetu: 'Prečo nejdeš pracovať pre tím Formuly 1?' Napriek tomu, že o motoršport som mal určitý záujem, mi to nikdy nenapadlo."

"V tom čase to nebolo vnímané ako kariéra, no dnes je to už totálne zmenené. Máme dokonca aj program F1 na školách, vďaka ktorému sa to deťom dostáva do hláv už počas študijného obdobia. Okrem toho máme aj medzinárodnú operáciu Formula Student, kde takisto odvádzajú skvelú prácu," skonštatoval 53-ročný odborník, podľa ktorého sa dnes ašpirujúci inžinieri s radosťou uberajú aj touto cestou. "Nie všetci pochopiteľne, ale mnohí špičkoví inžinieri vnímajú Formulu 1 ako najlepšiu vec, do ktorej by sa mohli dostať. Pre nás je to pochopiteľne fantastické."

Keď Lowe získal akademický titul, písal sa rok 1984. Tímy boli vtedy omnoho menšie a klasickí inžinieri v nich nedostávali toľko priestoru. Najväčšie stajne mali okolo stovky zamestnancov, pričom okrem inžinierskeho zamerania bolo potrebné mať aj ľudí zaoberajúcich sa logistikou, cestovaním, financiami a všetkým možným: "Inžinierov teda nebolo veľa: možno dovedna desať až dvadsať."

Lowe začal v roku 1987 vo Williamse na pozícii šéfa elektroniky, aby v sezóne 1993 prestúpil do McLarenu a strávil tam celé dve desaťročia. Mercedes ho pod svoje krídla prevzal až v júni 2013. Začiatky boli zvláštne, pretože Formula 1 síce už mala niekoľkých skvelých inžinierov, no pravidlá im neumožnili rozvinúť sa "vzhľadom na to, aká technológia už bola dostupná vo vyspelejších, sofistikovanejších a lepšie financovaných odvetviach priemyslu ako bol letecký alebo automobilový."

 "Zaostávali sme, ale toto sa napokon postaralo o spustenie veľmi zaujímavého obdobia, v rámci ktorého sme vyvinuli všetky možné technológie, ktoré sa dali umiestniť do áut," pokračoval Paddy Lowe pripomínajúc napríklad aktívne závesy, trakčnú kontrolu či posilňovač riadenia. Nasledoval obrovský rozmach, ale v roku 1993 aj veľká brzda, kedy sa autá mali vrátiť "späť do normálu".

"Dnes máme okolo 400 inžinierov. Rozsah odvetví, ktoré pokrývame, je veľmi veľký, široký a sme mimoriadne špecializovaní. Namiesto jedného chlapíka, ktorý by biedne pokrýval mnoho špeciálnych oblastí, máme inžiniera, ktorý sa napríklad špecializuje aj na štrukturálnu analýzu," pripomenul Paddy Lowe. "Keď v pravidlách odhalíme príležitosť, tak to spravíme veľmi, veľmi rýchlo. Dodávka je následne v porovnaní s problémami týkajúcimi sa odhalenia príležitosti veľmi rýchla."



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Štefan Fabian vstúpil do sezóny po červenom koberci. Na záver letného Tatranského pohára na ňom preberal ocenenie pre najlepšieho obrancu turnaja, pred nedeľňajším zápasom proti Zvolenu si pre zmenu užíval ovácie publika pri pózovaní s dresom s číslom 900 na chrbte.
"Sme šťastní a ohromne potešení tým, čo sme dosiahli. Myslím si, že nikto netipoval našu účasť vo finále. Pravdepodobnosť bola 33 k 1 a práve preto si teraz vychutnávame skvelé pocity," radoval sa Marián Hossa
"Zachytal som si veru poriadne, ale so šťastím sme ten krehký náskok ubránili. Škoda vylúčení zo záveru zápasu. Tam nás poriadne zavreli a lietalo to tam z jednej i druhej strany," hovorí Jan Chábera
"Myslím si, že je to spôsobené aj obmenou kádra. Prišli noví hráči a chvíľku potrvá, kým sa zohráme. Som však presvedčený o tom, že keď sa to ustáli, tak pôjdeme v tabuľke hore," hovorí s optimizmom v hlase 31-ročný center.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
LIVE: ŠK Odeva Lipany - MŠK Žilina
Sledujte naživo zápas štvrtého kola Slovnaft Cupu
foto
Ďalšia citeľná rana pre slovenskú defenzívu
Zranenia vyradili z hry aj ďalších defenzívnych hráčov Norberta Gyömbéra a Viktora Pečovského, na dlhšiu dobu je mimo hry aj ofenzívny univerzál Ondrej Duda. V Slovinsku pre trest nebude hrať kapitán Martin Škrtel
foto
Neskoro, ale predsa, Németh: Tento tím má kvalitu
"Som presvedčený o tom, že víťazstvo v Prešove nám pomôže. Mužstvo má oveľa vyššiu kvalitu než ukazuje postavenie v tabuľke, verím, že ďalšie stretnutia to potvrdia," povedal tréner Németh
foto
Pavel Hapal nominoval, chýba urobiť posledný krok
Z dvoch zápasov na víťazstvo v skupine a istotu priameho postupu mu stačí získať jeden bod
 

    Magazín F1.sk

    Maršál a autá rútiace sa 300 km/h: FIA je znepokojená (VIDEO)
    "Berieme to veľmi vážne," povedal hovorca FIA. "Nechceme hádzať vinu na jedného človeka. Spravíme však všetko pre to, aby sa to už neopakovalo."
    Carey: Formulu 1 nemôže riadiť diktátor
    \"Nemôžete vždy vyhovieť každému, no musíte pochopiť, čo všetci chcú, a na základe toho hľadať správnu cestu. Jasné, nie je to úloha pre komisiu, pretože komisie zvyknú byť byrokratické, no nemôžeme tu ani mať diktátora, aj keď tu je na to asi každý zvyknutý.\"
    V čom spočíva trik Mercedesu a čo sa na ňom konkurencii nepáči?
    Jednou z hlavných tém prebiehajúceho týždňa je systém hydraulických závesov, ktorý Mercedes vyladil k dokonalosti.
    Bertrand Gachot a neuveriteľný príbeh vedúci k Schumiho premiére
    "Obom nám do očí vybehli slzy, pretože polovicu som vystriekal na seba a polovicu na neho. Nemal som totiž čas nejako to namieriť. Ale nepobili sme sa, nikto nikomu neublížil. Tak som si myslel, že to všetko dobre dopadne," spomína Bertrand Gachot.
    Nikolas Szabó: Ďalší Slovák v sérii monopostov?
    "Priemerný rozpočet na sezónu v majstrovstvách Slovenska a majstrovstvách strednej Európy predstavuje 20 000 eur. Získavanie sponzorov je v našich končinách veľmi ťažké," hovorí sedemnásťročný Nikolas Szabó pre F1.sk.
    Bude to už len horšie
    "Zavádzanie "červených zón" pre fotografov začalo dávno, no z roka na rok je to horšie a horšie. Protestovať nepomôže, každý sa bojí o svoju akreditáciu," píše Martin Trenkler.

    Archív správ

    September 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30    

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 87 ms. :: Country :: Region :: City