Fullerton: Senna bol obeť vlastnej osobnosti
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Utorok, 16. február 2016, 09:26

Keď dostal Ayrton Senna v roku 1993 otázku, s ktorým jazdcom najradšej súperil, očakávalo sa, že povie meno niektorej z hviezd Formuly 1. On však reagoval úplne inak a spomenul niekoho, koho by azda nikto netipoval. "To by som sa musel vrátiť do rokov 1978, 1979 a 1980, kedy som bol v motokárach a mojim tímovým kolegom bol Fullerton," skonštatoval vtedy trojnásobný majster sveta. "Bol veľmi skúsený a užíval som si to, pretože bol rýchly a konzistentný. Bol to veľmi kompletný jazdec. A bolo to čisté jazdenie a pretekanie sa. Nebola v tom žiadna politika. A ani žiadne peniaze. Bol to skutočný pretekársky šport a mám na to veľmi dobré spomienky."

O človeku menom Terry Fullerton toho veľa nevieme, ale jeho vyjadrenia predsa len občas preniknú to médií. Bývalého motokárového majstra sveta teraz vyspovedali Gulf News. "Rivalita medzi Prostom a Sennom bola vyhrotenejšia, verbálnejšia a agresívnejšia ako čokoľvek, čo sa kedy stalo medzi Hamiltonom a Rosbergom," povedal Fullerton, ktorý dobre pozná aj slabú stránku Sennu. Ten ho počas motokárových dní v hoteli od zlosti oblečeného strčil do bazéna. "Dnes to už nie je také surové a pudové. Keď sú problémy medzi kolegami, tak len omnoho povrchnejšie."

Senna chcel v čase spomínanej otázky pravdepodobne mierne podpichnúť rivala Prosta, ale Fullertona si musel mimoriadne vážiť. Ten sa do Formuly 1 z bezpečnostných obáv nikdy ani len nepozrel. Senna a Fullerton však neboli veľkí kamaráti. "Nedostali sme sa k sebe príliš blízko. On totiž nechcel, aby medzi nami prekvitlo kamarátstvo. Mohol to síce spraviť, ale takáto bola jeho osobnosť a takto k tomu pristupoval. Aby s vami mohol súperiť, museli ste byť nepriateľom. Nevedel si vo vás zachovať priateľa, dokonca vás nevedel vnímať ani ako dobrého známeho."

"Ja som bol iný. So svojim tímovým kolegom by som si udržiaval dobrý vzťah aj vtedy, keby ma porážal. Vo svojom vnútri by som si však hovoril: 'Dostanem ťa. Naučím sa všetko, čo sa od teba naučiť môžem a už čoskoro budeš len druhý'. S nikým by som sa nepohádal a aspoň povrchne by som ostal kamarátsky, ale on to riešil asi omnoho úprimnejším spôsobom," zamyslel sa Terry Fullerton.

Pri spomínanom postrčení do bazéna išlo pri tejto dvojici pochopiteľne o traťový problém. Senna svojho súpera obvinil zo špinavého manévru. "Ja som voči nemu necítil nič zlé, len on voči mne. Keď sa potom takto zachoval, tak ma to trochu šokovalo, lebo som netušil prečo. Porážal som ho a bol som rýchlejší, ale ak by niekto porážal mňa, tak by to vo mne nevytvorilo zlé pocity. Rešpektoval by som ho a pracoval by som na tom, aby som ho porazil. Vôbec som netušil, v čom bol jeho problém, ale povedal som niečo takéto: 'Pokračuj v programe a sprav niečo preto, aby si ma porazil, len ma nestrkaj do bazéna.' Takýto bol môj prístup. On bol však iný a mám pocit, že bol iný ako mnoho ďalších ľudí."

"Mal som ho rád, bol to fajn chlapec. Mal som ale pocit, že jeho spôsob súťaženia a vyrovnávania sa s protivníkmi bol až príliš emotívny. Z môjho pohľadu to nezvládal najlepšie, ale taký bol. Bola to obeť vlastnej osobnosti. Jeho fanúšikovia to nebudú chcieť počuť, ale bol prudký a miestami to zachádzalo až do bezohľadnosti. Hlavne keď bol mladší. Videl som ho robiť šialené veci, no všetko prichádzalo preto, lebo bol hnaný za úspechom," spomínal ďalej Fullerton.

Z týchto vecí vraj Senna nikdy nevyrástol a dôkazom má byť napríklad súboj s Prostom z prvej zákruty VC Japonska 1990. "Ale nie práve takéto veci z vás spravia velikána?" položil si otázku bývalý Sennov súper. "Keď jazdíte bezpečne a stabilne, tak z vás nebude jeden z najlepších jazdcov histórie. A okrem toho aj udalosť, kedy mali dohodu, že Prosta nepredbehne v prvej zákrute v San Marine 1989. On tak ale pri reštarte spravil a odmietal to priznať napriek tomu, že to videli milióny ľudí. Práve takýto bol, keď to spĺňalo svoj účel. A vnímal to emotívne: keď všetci ostatní videli, že niečo je čierne, on to videl ako biele."

Fullerton možno mohol takisto absolvovať veľkú kariéru, ale jeho starší brat Alec zahynul ešte v roku 1965 pri motocyklových pretekoch v Mallory Parku. Jeho rodina potom odmietala postup na vyššiu úroveň motoršportu. "V období, kedy som sa mohol dostať hore, teda záver 60. a začiatok 70. rokov, zomieralo v F1 päť až šesť jazdcov ročne. Bol to najnebezpečnejší šport na svete. Bolo to neuveriteľne nebezpečné a bol to hlúpy šport. Vôbec som netušil, prečo to ľudia robia."

"Keď ste sa pozreli na štatistiku, tak ste mali šancu jedna ku trom, že zomriete. No a to nie sú veľké vyhliadky. Bol to smrtiaci šport, ale po skončení 70. rokov začalo byť všetko bezpečnejšie. Potom bol až Senna prvým, kto zahynul po dlhom čase," pripomenul Fullerton mysliac na čierny víkend z Imoly 1994, kedy sme prišli aj o Rolanda Ratzenbergera. "Ayrtonovu kariéru som sledoval a často som myslel na to, čo sa mi mohlo podariť, ak by som tiež súťažil medzi autami. Všetko to ale bolo len snívanie, pretože nikdy by sa tak nestalo."

"Jeho smrť bola vážna rana, pretože keď robíte spoločné veci, ste tímoví kolegovia, bývate v rovnakých hoteloch a jete v rovnakých reštauráciách, tak nech na to pozeráte akokoľvek, ste si blízki. Mimoriadne som ho rešpektoval a som si istý, že aj on mňa. Keď zomrel, tak to bola bezpochyby emocionálna rana. A nielen pre mňa, ale aj pre moju rodinu, pretože aj to boli všetko jeho fanúšikovia," zdôraznil Fullerton.

Pretekár, ktorý svoju kariéru ukončil v roku 1984, aby následne viedol vlastný pretekársky tím a spolupracoval napríklad s Justinom Wilsonom, Paulom di Restom, Danom Wheldonom, Allanom McNishom či Anthonym Davidsonom, sa na záver rozhovoru zamyslel nad tým, prečo Ayrton v roku 1993 vyslovil práve jeho meno. "Na motokárove časy spomínal ako na najlepšie obdobie jeho života. Myslím si, že to boli jeho najlepšie spomienky. Rozhodol sa spomenúť práve mňa, čo pre mňa znamená veľmi veľa," skonštatoval Terry Fullerton.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Momentálne sme veľmi nahnevaní, čo je dobrá vec. Zároveň sme sebavedomí z toho, čo sme dnes videli, čo však ešte zvyšuje našu frustráciu. Som presvedčený, že v druhom finálovom dueli zabojujeme viac," odkázal tréner Krueger
Ešte vlani boli na jednej lodi. Otec a syn prežívali spoločne úspechy i neúspechy popradského tímu a keď mladší z dvojice Paukovčekovcov spálil gólovú tutovku, mohol sa po návrate na striedačku "tešiť" na otcovské výčitky.
"Vzhľadom na nepresvedčivé výkony sa vedenie klubu okamžite rozhodlo prerušiť spoluprácu s pánom Chudým," potvrdil generálny manažér Michal Tóth
Štefan Fabian vstúpil do sezóny po červenom koberci. Na záver letného Tatranského pohára na ňom preberal ocenenie pre najlepšieho obrancu turnaja, pred nedeľňajším zápasom proti Zvolenu si pre zmenu užíval ovácie publika pri pózovaní s dresom s číslom 900 na chrbte.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Zidane: Zaslúžili sme si viac, Navas: Bola to chyba (video)
"Dvakrát zmazať náskok tímu akým je Real Madrid je skvelý pocit. Určite to našej kabíne opäť zdvihne sebavedomie a posunieme sa o kúsok ďalej," povedal po zápase autor vyrovnávajúceho gólu André Schürrle
foto
Lipany zabrnkali na nervy „šošonom“, Holúbek: Chceme vyhrať pohár (video)
"Fantastickí ľudia, dobrý futbal. Škoda, že nám to nevyšlo. Súper mal lepšie štandardky, v závere nám už možno chýbalo aj trochu viac síl. Prehra takto na konci mrzí dvojnásobne," smúti gólman Odevy Peter Bartoš
foto
Bayern proti najlepšej obrane na svete, Hamšíkovci privítajú Benficu
"Najdôležitejšie bude nájsť kľúč k prekonaniu ich obrany, ktorú považujem za najlepšiu na svete. Z posledných 23 duelov v Lige majstrov si Atlético šestnásťkrát udržalo čisté konto," povedal Thiago Alcantara
foto
Allardyce po škandále skončil, Anglicko má nového trénera!
Sam Allardyce vydržal vo funkcii trénera anglickej reprezentácie len 67 dní. Z funkcie sa rozhodol odstúpiť po prevalení korupčných praktík
 

    Magazín F1.sk

    Bernd Mayländer: Aj takáto je práca vodiča safety caru
    "Spravidla idem tak na 95 až 98 percent toho, čo auto dokáže. V televízii to pochopiteľne vyzerá oproti autu F1 strašidelne pomaly. A aj to tak je. Pri plnom výkone strácam na Formulu 1 na jednom kilometri približne desať sekúnd," hovorí absolvent 300 veľkých cien.
    Maršál a autá rútiace sa 300 km/h: FIA je znepokojená (VIDEO)
    "Berieme to veľmi vážne," povedal hovorca FIA. "Nechceme hádzať vinu na jedného človeka. Spravíme však všetko pre to, aby sa to už neopakovalo."
    Carey: Formulu 1 nemôže riadiť diktátor
    \"Nemôžete vždy vyhovieť každému, no musíte pochopiť, čo všetci chcú, a na základe toho hľadať správnu cestu. Jasné, nie je to úloha pre komisiu, pretože komisie zvyknú byť byrokratické, no nemôžeme tu ani mať diktátora, aj keď tu je na to asi každý zvyknutý.\"
    V čom spočíva trik Mercedesu a čo sa na ňom konkurencii nepáči?
    Jednou z hlavných tém prebiehajúceho týždňa je systém hydraulických závesov, ktorý Mercedes vyladil k dokonalosti.
    Bertrand Gachot a neuveriteľný príbeh vedúci k Schumiho premiére
    "Obom nám do očí vybehli slzy, pretože polovicu som vystriekal na seba a polovicu na neho. Nemal som totiž čas nejako to namieriť. Ale nepobili sme sa, nikto nikomu neublížil. Tak som si myslel, že to všetko dobre dopadne," spomína Bertrand Gachot.
    Nikolas Szabó: Ďalší Slovák v sérii monopostov?
    "Priemerný rozpočet na sezónu v majstrovstvách Slovenska a majstrovstvách strednej Európy predstavuje 20 000 eur. Získavanie sponzorov je v našich končinách veľmi ťažké," hovorí sedemnásťročný Nikolas Szabó pre F1.sk.

    Archív správ

    September 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30    

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 8 ms. :: Country :: Region :: City