beta verzia
 
 
 
Fullerton: Senna bol obeť vlastnej osobnosti
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Utorok, 16. február 2016, 09:26

Keď dostal Ayrton Senna v roku 1993 otázku, s ktorým jazdcom najradšej súperil, očakávalo sa, že povie meno niektorej z hviezd Formuly 1. On však reagoval úplne inak a spomenul niekoho, koho by azda nikto netipoval. "To by som sa musel vrátiť do rokov 1978, 1979 a 1980, kedy som bol v motokárach a mojim tímovým kolegom bol Fullerton," skonštatoval vtedy trojnásobný majster sveta. "Bol veľmi skúsený a užíval som si to, pretože bol rýchly a konzistentný. Bol to veľmi kompletný jazdec. A bolo to čisté jazdenie a pretekanie sa. Nebola v tom žiadna politika. A ani žiadne peniaze. Bol to skutočný pretekársky šport a mám na to veľmi dobré spomienky."

O človeku menom Terry Fullerton toho veľa nevieme, ale jeho vyjadrenia predsa len občas preniknú to médií. Bývalého motokárového majstra sveta teraz vyspovedali Gulf News. "Rivalita medzi Prostom a Sennom bola vyhrotenejšia, verbálnejšia a agresívnejšia ako čokoľvek, čo sa kedy stalo medzi Hamiltonom a Rosbergom," povedal Fullerton, ktorý dobre pozná aj slabú stránku Sennu. Ten ho počas motokárových dní v hoteli od zlosti oblečeného strčil do bazéna. "Dnes to už nie je také surové a pudové. Keď sú problémy medzi kolegami, tak len omnoho povrchnejšie."

Senna chcel v čase spomínanej otázky pravdepodobne mierne podpichnúť rivala Prosta, ale Fullertona si musel mimoriadne vážiť. Ten sa do Formuly 1 z bezpečnostných obáv nikdy ani len nepozrel. Senna a Fullerton však neboli veľkí kamaráti. "Nedostali sme sa k sebe príliš blízko. On totiž nechcel, aby medzi nami prekvitlo kamarátstvo. Mohol to síce spraviť, ale takáto bola jeho osobnosť a takto k tomu pristupoval. Aby s vami mohol súperiť, museli ste byť nepriateľom. Nevedel si vo vás zachovať priateľa, dokonca vás nevedel vnímať ani ako dobrého známeho."

"Ja som bol iný. So svojim tímovým kolegom by som si udržiaval dobrý vzťah aj vtedy, keby ma porážal. Vo svojom vnútri by som si však hovoril: 'Dostanem ťa. Naučím sa všetko, čo sa od teba naučiť môžem a už čoskoro budeš len druhý'. S nikým by som sa nepohádal a aspoň povrchne by som ostal kamarátsky, ale on to riešil asi omnoho úprimnejším spôsobom," zamyslel sa Terry Fullerton.

Pri spomínanom postrčení do bazéna išlo pri tejto dvojici pochopiteľne o traťový problém. Senna svojho súpera obvinil zo špinavého manévru. "Ja som voči nemu necítil nič zlé, len on voči mne. Keď sa potom takto zachoval, tak ma to trochu šokovalo, lebo som netušil prečo. Porážal som ho a bol som rýchlejší, ale ak by niekto porážal mňa, tak by to vo mne nevytvorilo zlé pocity. Rešpektoval by som ho a pracoval by som na tom, aby som ho porazil. Vôbec som netušil, v čom bol jeho problém, ale povedal som niečo takéto: 'Pokračuj v programe a sprav niečo preto, aby si ma porazil, len ma nestrkaj do bazéna.' Takýto bol môj prístup. On bol však iný a mám pocit, že bol iný ako mnoho ďalších ľudí."

"Mal som ho rád, bol to fajn chlapec. Mal som ale pocit, že jeho spôsob súťaženia a vyrovnávania sa s protivníkmi bol až príliš emotívny. Z môjho pohľadu to nezvládal najlepšie, ale taký bol. Bola to obeť vlastnej osobnosti. Jeho fanúšikovia to nebudú chcieť počuť, ale bol prudký a miestami to zachádzalo až do bezohľadnosti. Hlavne keď bol mladší. Videl som ho robiť šialené veci, no všetko prichádzalo preto, lebo bol hnaný za úspechom," spomínal ďalej Fullerton.

Z týchto vecí vraj Senna nikdy nevyrástol a dôkazom má byť napríklad súboj s Prostom z prvej zákruty VC Japonska 1990. "Ale nie práve takéto veci z vás spravia velikána?" položil si otázku bývalý Sennov súper. "Keď jazdíte bezpečne a stabilne, tak z vás nebude jeden z najlepších jazdcov histórie. A okrem toho aj udalosť, kedy mali dohodu, že Prosta nepredbehne v prvej zákrute v San Marine 1989. On tak ale pri reštarte spravil a odmietal to priznať napriek tomu, že to videli milióny ľudí. Práve takýto bol, keď to spĺňalo svoj účel. A vnímal to emotívne: keď všetci ostatní videli, že niečo je čierne, on to videl ako biele."

Fullerton možno mohol takisto absolvovať veľkú kariéru, ale jeho starší brat Alec zahynul ešte v roku 1965 pri motocyklových pretekoch v Mallory Parku. Jeho rodina potom odmietala postup na vyššiu úroveň motoršportu. "V období, kedy som sa mohol dostať hore, teda záver 60. a začiatok 70. rokov, zomieralo v F1 päť až šesť jazdcov ročne. Bol to najnebezpečnejší šport na svete. Bolo to neuveriteľne nebezpečné a bol to hlúpy šport. Vôbec som netušil, prečo to ľudia robia."

"Keď ste sa pozreli na štatistiku, tak ste mali šancu jedna ku trom, že zomriete. No a to nie sú veľké vyhliadky. Bol to smrtiaci šport, ale po skončení 70. rokov začalo byť všetko bezpečnejšie. Potom bol až Senna prvým, kto zahynul po dlhom čase," pripomenul Fullerton mysliac na čierny víkend z Imoly 1994, kedy sme prišli aj o Rolanda Ratzenbergera. "Ayrtonovu kariéru som sledoval a často som myslel na to, čo sa mi mohlo podariť, ak by som tiež súťažil medzi autami. Všetko to ale bolo len snívanie, pretože nikdy by sa tak nestalo."

"Jeho smrť bola vážna rana, pretože keď robíte spoločné veci, ste tímoví kolegovia, bývate v rovnakých hoteloch a jete v rovnakých reštauráciách, tak nech na to pozeráte akokoľvek, ste si blízki. Mimoriadne som ho rešpektoval a som si istý, že aj on mňa. Keď zomrel, tak to bola bezpochyby emocionálna rana. A nielen pre mňa, ale aj pre moju rodinu, pretože aj to boli všetko jeho fanúšikovia," zdôraznil Fullerton.

Pretekár, ktorý svoju kariéru ukončil v roku 1984, aby následne viedol vlastný pretekársky tím a spolupracoval napríklad s Justinom Wilsonom, Paulom di Restom, Danom Wheldonom, Allanom McNishom či Anthonym Davidsonom, sa na záver rozhovoru zamyslel nad tým, prečo Ayrton v roku 1993 vyslovil práve jeho meno. "Na motokárove časy spomínal ako na najlepšie obdobie jeho života. Myslím si, že to boli jeho najlepšie spomienky. Rozhodol sa spomenúť práve mňa, čo pre mňa znamená veľmi veľa," skonštatoval Terry Fullerton.



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Pre Žralokov ide o vôbec prvé finále v 25-ročnej klubovej histórii. Pittsburgh siahol na vrchol v rokoch 1991, 1992 a 2009.
Účastníci medzinárodného košického florbalového turnaja Cassovia Open sledujú so zvedavosťou, ktože to proti nim na palubovke nastupuje. V extralige sa s ním nestretávajú, jeho tvár je im ale povedomá.
Jedenásťmesačné pracovné obdobie SZĽH bolo pre Igora Nemečka najťažšie v živote. Zväzového šéfa napriek tomu potešilo, že turbulentné mesiace úspešne vyvrcholili piatkovým rokovaním Rady SZĽH o zmene stanov, čím dodržal svoj verejný sľub.
"Pre náš tím je to extrémne dôležitý hráč. Do poslednej chvíle sme si nemysleli, že sa tak stane, ale jeho rozhodnutím bolo nastúpiť na siedmy zápas," uviedol tréner John Cooper.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Kozák si výhru váži, no nepreceňuje: Je to o sebavedomí
"Toto víťazstvo ma samozrejme teší, vážim si ho ja, aj hráči. Mužstvo má kvalitu. Dosiahlo už niekoľko cenných výsledkov," hodnotí tréner Kozák
foto
Ďurica po senzácii vo WWK-Arene: Zostaňme pri zemi
Ján Ďurica: " Niektorí ľudia budú mať určite veľké očakávania. Ale my zostaňme pri zemi, ideme od zápasu k zápasu a nelietame v oblakoch. Treba ísť proste ďalej"
foto
SÚŤAŽ: Vyhrajte dres Tatrana Prešov!
Predstavitelia klubu venovali do súťaže zeleno-biely dres s číslom 36, ktorý patril Lukášovi Hruškovi. Nenechajte si ujsť skvelú šancu na jeho získanie. Stačí, ak odpoviete na otázky na našom Facebooku a dres môže byť váš
foto
Slováci senzačne zdolali majstrov sveta! (video)
Ján Kozák: "Som rád, že sme dosiahli skvelý výsledok proti svetovému mužstvu. Bol som rád, že v prvom polčase sme sa súperovi postupne vyrovnali aj po futbalovej stránke a v druhom tiež v bojovnosti"
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    VIDEO: Takto sa zmenia monoposty od budúceho roku
    Technický analytik Motorsport.com Giorgio Piola predstavil peknú animáciu porovnania monopostov pre roky 2016 a 2017.
    Od Panisovho monackého víťazstva uplynulo už dvadsať rokov!
    "Po najlepšom čase z 'warmupu' som si začal veriť, a keď začalo pršať, tak ešte viac: Milujem dážď! Bol som celkom pokojný a koncentrovaný, lebo som niečo tušil. Ťažko to vysvetliť. Bolo to však niečo, čo som cítil..." spomína Olivier Panis.
    Ťažká havária v F3 bez obetí, Li má však viacero zlomenín (VIDEO)
    "Chcem sa poďakovať FIA, Dallare, Carlinu Racing a všetkým, ktorí tak zapracovali na zvýšení bezpečnosti v pretekárskom športe," reagoval Ryan Tveter. "Pretože práve vďaka ním tu ešte sme."
    Helmut Marko: Najväčší expert na talenty?
    "Nemáme zasa až také tvrdé a prísne pravidlá. Jazdci len potrebujú odviesť výkon," skonštatoval Helmut Marko.
    Ako sa vyvíjala váha monopostov?
    "Toto už nie je taká Formula 1, akú som spoznal. Keď som začínal, tak boli autá ešte ľahké a bola to jazda na ostrí noža," sťažuje sa Lewis Hamilton.
    Dva tímy našli spôsob umelého zníženia tlaku v pneumatikách
    Prišlo sa na to, že dva tímy našli pravdepodobne legálny trik, ako natlakovanie umelo znížiť. Pri meraní na štarte je všetko v poriadku, ale po rozjazde auta tlak poklesne, čo monoposty zrýchli až o štyri desatiny sekundy na kolo.

    Archív správ

    Máj 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
                1
    2 3 4 5 6 7 8
    9 10 11 12 13 14 15
    16 17 18 19 20 21 22
    23 24 25 26 27 28 29
    30 31          

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
    Vygenerované za 97 ms. :: Country :: Region :: City