Fullerton: Senna bol obeť vlastnej osobnosti
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Utorok, 16. február 2016, 09:26

Keď dostal Ayrton Senna v roku 1993 otázku, s ktorým jazdcom najradšej súperil, očakávalo sa, že povie meno niektorej z hviezd Formuly 1. On však reagoval úplne inak a spomenul niekoho, koho by azda nikto netipoval. "To by som sa musel vrátiť do rokov 1978, 1979 a 1980, kedy som bol v motokárach a mojim tímovým kolegom bol Fullerton," skonštatoval vtedy trojnásobný majster sveta. "Bol veľmi skúsený a užíval som si to, pretože bol rýchly a konzistentný. Bol to veľmi kompletný jazdec. A bolo to čisté jazdenie a pretekanie sa. Nebola v tom žiadna politika. A ani žiadne peniaze. Bol to skutočný pretekársky šport a mám na to veľmi dobré spomienky."

O človeku menom Terry Fullerton toho veľa nevieme, ale jeho vyjadrenia predsa len občas preniknú to médií. Bývalého motokárového majstra sveta teraz vyspovedali Gulf News. "Rivalita medzi Prostom a Sennom bola vyhrotenejšia, verbálnejšia a agresívnejšia ako čokoľvek, čo sa kedy stalo medzi Hamiltonom a Rosbergom," povedal Fullerton, ktorý dobre pozná aj slabú stránku Sennu. Ten ho počas motokárových dní v hoteli od zlosti oblečeného strčil do bazéna. "Dnes to už nie je také surové a pudové. Keď sú problémy medzi kolegami, tak len omnoho povrchnejšie."

Senna chcel v čase spomínanej otázky pravdepodobne mierne podpichnúť rivala Prosta, ale Fullertona si musel mimoriadne vážiť. Ten sa do Formuly 1 z bezpečnostných obáv nikdy ani len nepozrel. Senna a Fullerton však neboli veľkí kamaráti. "Nedostali sme sa k sebe príliš blízko. On totiž nechcel, aby medzi nami prekvitlo kamarátstvo. Mohol to síce spraviť, ale takáto bola jeho osobnosť a takto k tomu pristupoval. Aby s vami mohol súperiť, museli ste byť nepriateľom. Nevedel si vo vás zachovať priateľa, dokonca vás nevedel vnímať ani ako dobrého známeho."

"Ja som bol iný. So svojim tímovým kolegom by som si udržiaval dobrý vzťah aj vtedy, keby ma porážal. Vo svojom vnútri by som si však hovoril: 'Dostanem ťa. Naučím sa všetko, čo sa od teba naučiť môžem a už čoskoro budeš len druhý'. S nikým by som sa nepohádal a aspoň povrchne by som ostal kamarátsky, ale on to riešil asi omnoho úprimnejším spôsobom," zamyslel sa Terry Fullerton.

Pri spomínanom postrčení do bazéna išlo pri tejto dvojici pochopiteľne o traťový problém. Senna svojho súpera obvinil zo špinavého manévru. "Ja som voči nemu necítil nič zlé, len on voči mne. Keď sa potom takto zachoval, tak ma to trochu šokovalo, lebo som netušil prečo. Porážal som ho a bol som rýchlejší, ale ak by niekto porážal mňa, tak by to vo mne nevytvorilo zlé pocity. Rešpektoval by som ho a pracoval by som na tom, aby som ho porazil. Vôbec som netušil, v čom bol jeho problém, ale povedal som niečo takéto: 'Pokračuj v programe a sprav niečo preto, aby si ma porazil, len ma nestrkaj do bazéna.' Takýto bol môj prístup. On bol však iný a mám pocit, že bol iný ako mnoho ďalších ľudí."

"Mal som ho rád, bol to fajn chlapec. Mal som ale pocit, že jeho spôsob súťaženia a vyrovnávania sa s protivníkmi bol až príliš emotívny. Z môjho pohľadu to nezvládal najlepšie, ale taký bol. Bola to obeť vlastnej osobnosti. Jeho fanúšikovia to nebudú chcieť počuť, ale bol prudký a miestami to zachádzalo až do bezohľadnosti. Hlavne keď bol mladší. Videl som ho robiť šialené veci, no všetko prichádzalo preto, lebo bol hnaný za úspechom," spomínal ďalej Fullerton.

Z týchto vecí vraj Senna nikdy nevyrástol a dôkazom má byť napríklad súboj s Prostom z prvej zákruty VC Japonska 1990. "Ale nie práve takéto veci z vás spravia velikána?" položil si otázku bývalý Sennov súper. "Keď jazdíte bezpečne a stabilne, tak z vás nebude jeden z najlepších jazdcov histórie. A okrem toho aj udalosť, kedy mali dohodu, že Prosta nepredbehne v prvej zákrute v San Marine 1989. On tak ale pri reštarte spravil a odmietal to priznať napriek tomu, že to videli milióny ľudí. Práve takýto bol, keď to spĺňalo svoj účel. A vnímal to emotívne: keď všetci ostatní videli, že niečo je čierne, on to videl ako biele."

Fullerton možno mohol takisto absolvovať veľkú kariéru, ale jeho starší brat Alec zahynul ešte v roku 1965 pri motocyklových pretekoch v Mallory Parku. Jeho rodina potom odmietala postup na vyššiu úroveň motoršportu. "V období, kedy som sa mohol dostať hore, teda záver 60. a začiatok 70. rokov, zomieralo v F1 päť až šesť jazdcov ročne. Bol to najnebezpečnejší šport na svete. Bolo to neuveriteľne nebezpečné a bol to hlúpy šport. Vôbec som netušil, prečo to ľudia robia."

"Keď ste sa pozreli na štatistiku, tak ste mali šancu jedna ku trom, že zomriete. No a to nie sú veľké vyhliadky. Bol to smrtiaci šport, ale po skončení 70. rokov začalo byť všetko bezpečnejšie. Potom bol až Senna prvým, kto zahynul po dlhom čase," pripomenul Fullerton mysliac na čierny víkend z Imoly 1994, kedy sme prišli aj o Rolanda Ratzenbergera. "Ayrtonovu kariéru som sledoval a často som myslel na to, čo sa mi mohlo podariť, ak by som tiež súťažil medzi autami. Všetko to ale bolo len snívanie, pretože nikdy by sa tak nestalo."

"Jeho smrť bola vážna rana, pretože keď robíte spoločné veci, ste tímoví kolegovia, bývate v rovnakých hoteloch a jete v rovnakých reštauráciách, tak nech na to pozeráte akokoľvek, ste si blízki. Mimoriadne som ho rešpektoval a som si istý, že aj on mňa. Keď zomrel, tak to bola bezpochyby emocionálna rana. A nielen pre mňa, ale aj pre moju rodinu, pretože aj to boli všetko jeho fanúšikovia," zdôraznil Fullerton.

Pretekár, ktorý svoju kariéru ukončil v roku 1984, aby následne viedol vlastný pretekársky tím a spolupracoval napríklad s Justinom Wilsonom, Paulom di Restom, Danom Wheldonom, Allanom McNishom či Anthonym Davidsonom, sa na záver rozhovoru zamyslel nad tým, prečo Ayrton v roku 1993 vyslovil práve jeho meno. "Na motokárove časy spomínal ako na najlepšie obdobie jeho života. Myslím si, že to boli jeho najlepšie spomienky. Rozhodol sa spomenúť práve mňa, čo pre mňa znamená veľmi veľa," skonštatoval Terry Fullerton.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Malé ihrisko, najlepší hráči a hneď v septembri. Neviem si predstaviť, ako sa človek hneď musí adaptovať na to, aby bol pripravený," myslí si Hossa
Výber Európy začne prípravu na Svetový pohár 2016 v hokeji 4. septembra v Quebecu. Na piatkovej tlačovej konferencii v Trenčíne to oznámil generálny manažér tímu Miroslav Šatan
"Som nadšený, že môžem byť ďalší rok súčasťou organizácie NY Rangers," uviedol Hrivík
"V mojom veku môžem povedať len toľko, že táto sezóna je posledná. Avšak všetko sa uvidí na jej konci. Ja chcem hrať hokej čo najdlhšie," uviedol Kroták
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
ViOn dokonale zaskočil masjtra z Trenčína! (video)
Peter Gergely: "Dôležitým momentom bol zákrok Kováča v úvode, keď chytil veľkú šancu. Počítali sme s tým, že súper mal päť ťažkých zápasov v nohách. Chceli sme to využiť"
foto
Žilina rozobrala Prešov, ten je stále bez gólu (video)
Adrián Guľa: "Chlapci hrali s vášňou, chutil im futbal, podporili ich fanúšikovia, ktorým ďakujem a uhrali čisté konto, takže gratulujem"
foto
Senica s prvou výhrou, Michalovce s prvou prehrou (video)
Miroslav Mentel: "V prvom polčase sme boli dominantnejší, išla nám hra, dali sme pekné góly. Súper bol v druhom polčase aktívnejší, hralo sa na našej polovici"
 

    Magazín F1.sk

    Ferrari potvrdilo odchod Jamesa Allisona
    To, o čom sa špekulovalo už niekoľko týždňov, je napokon realita: Ferrari potvrdilo, že technický riaditeľ James Allison opúšťa Maranello. Angličan prežil veľmi ťažké obdobie, zomrela mu manželka Rebecca a dlhšie avizoval, že sa chce vrátiť domov k trom deťom.
    Martin Trenkler: Víkend na Hungaroringu
    Slovenský fotograf Martin Trenkler navštívil víkendové podujatie na Hungaroringu a my vám ponúkame pohľady na Veľkú cenu Maďarska 2016 prostredníctvom jeho objektívu.
    Pre Red Bull pracuje aj Slovák: Lukáš zo Svätého Jura
    "Niekedy je to poriadne náročné, pretože na nohách som aj dvanásť hodín. Byť v prostredí Formuly 1 je však pre mňa fascinujúce a občas sa mi nechce veriť, že mám takúto prácu," hovorí Lukáš pre F1.sk.
    Súčasný safety car je pomalý, myslí si Mark Webber
    Maximálna rýchlosť Mercedesu AMG GT S, ktorý sa ako safety car používa, je síce 310 kilometrov za hodinu, no na F1 je to málo. "Bernd Mayländer je skvelý jazdec, no potrebujeme rýchlejší safety car," hovorí Webber.
    Kimi Räikkönen predĺžil zmluvu s Ferrari!
    Tím Scuderia Ferrari potvrdil, že predĺžil zmluvu s Kimim Räikkönenom, ktorý tak ostane pretekárom tejto stajne aj v roku 2017. Bude kolegom Sebastiana Vettela.
    FIA promptne zakročila a rozriešila kauzu s tlakmi v pneumatikách!
    Ako sme vás informovali, niektoré tímy - hlavne Mercedes - dokázali špeciálnym trikom upraviť tlak v pneumatikách. Na štarte bolo všetko v poriadku, ale po rozbehnutí auta sa tlak znížil až o jedno PSI. Po novom bude všetko inak.

    Archív správ

    Júl 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
            1 2 3
    4 5 6 7 8 9 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30 31

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City