Svätožiara ukradne Formule 1 dušu
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Tuesday, 16. February 2016, 10:52

Monoposty Formuly 1 by mali byť od roku 2017 vyzbrojené aj tzv. svätožiarou. Pôjde o akýsi ochranný oblúk obklopujúci prilbu pretekára, ktorý by mal zabrániť tomu, aby jazdca mohla zasiahnuť napríklad uvoľnená pneumatika alebo iná letiaca súčiastka veľkých rozmerov. Dlhoročný odborník Auto Motor und Sportu Michael Schmidt je však z tohto riešenia sklamaný a podľa neho tak Formula 1 príde o ďalších fanúšikov.

"Bezpečnosť musí byť. O tom nemôžeme pochybovať. Nárazové testy, šasi z karbónu, zylón, ochrana krku HANS, dva ochranné oblúky chrániace pred prevrátením. To je všetko správne," uviedol Schmidt vo svojom aktuálnom stĺpčeku. "Ale nemôžeme to zasa preháňať. Ak chceme zabrániť každej možnej nehode, ktorá by mohla vzniknúť, musíme autá zhotoviť z panciera."

"FIA, tímom, prevádzkovateľom okruhov a ani odborníkom nemôže nikto vyčítať, že by pre bezpečnosť tohto športu robili príliš málo. Práve naopak. Motoršport už v tejto oblasti spravil veľa výrazných krokov. Ale určité zostatkové riziko jednoducho musíme niesť," zdôraznil Nemec.

Pri téme letiacich objektov, pred ktorými má "svätožiara" chrániť, sa Michael Schmidt pýtal: "Nebolo by lepšie postarať sa o to, aby súčiastky lietali okolo čo najzriedkavejšie? A čo chceme vlastne svätožiarou dosiahnuť? Vôbec by nezachránila život pri všetkých situáciách."

Odborník pripomenul, že Julesovi Bianchimu by takéto riešenie nepomohlo a rovnako ani Tomovi Prycovi z Kyalami 1977, pretože keď auto v rýchlosti 280 km/h zasiahne desaťkilový hasiaci prístroj, tak je úplne jedno, čo mu stojí v ceste. Ďalší z príkladov sa týkal Fernanda Alonsa v Spa 2012, kedy mu okolo hlavy preletel monopost Romaina Grosjeana. Ani takémuto nárazu by riešenie nemohlo odolať.

"Plne natankované auto váži 800 kilogramov a ľahko si vieme vyrátať sily, ktoré vzniknú pri náraze len v stokilometrovej rýchlosti. V prípade Felipeho Massu bola pružina odrazená azda aj so šťastím," skonštatoval ďalej Schmidt. "Nehoda, akou bola tá Justina Wilsona v Pocono, kedy ho do hlavy smrteľne zasiahla karbónová súčiastka, by sa nikdy nemala stať. Nos auta sa musí pri náraze najskôr zdeformovať a potom môže odletieť."

Keď sa na to pozrieme z väčšieho nadhľadu, tak v žiadnom prípade nemôžeme prísť k takému riešeniu, akým je svätožiara. To už radšej sklenená kupola, ktorá by vyzerala omnoho lepšie a elegantnejšie. "Argument, že by potom prišli problémy s vyslobodením jazdca, neberiem. To by sa v Le Mans vôbec nemohlo jazdiť," reagoval Nemec.

"Každému z nás sa pri monoposte Formuly 1 vynorí určitý obraz. A to je otvorené auto s nezakrytým kokpitom. Žiadne sklo, žiadna svätožiara, žiadna klietka nad hlavou jazdca. Ak by som bol fanúšik, tak by som sa azda definitívne rozhodol nesledovať Formulu 1," vyjadril sa Michael Schmidt, podľa ktorého ide opäť raz len o nepremyslené a unáhlené riešenie. Autám vraj vezme ich sexepíl. 

"Monopost Formuly 1 vyzerá s touto svätožiarou jednoducho smiešne," znejú ďalšie kritické slová. "Poviete mi, že na tento obraz si zvykneme tak, ako sme si doposiaľ zvykli na všetko ostatné.  Ale ja som si nezvykol."

"A poviem aj to, že scenáre, ktorým chceme týmto zamedziť, sú natoľko bizarné, že s veľkou pravdepodobnosťou sa môžu každému z nás prihodiť aj v cestnej premávke. Ak by sme chceli bezpečnosť dosiahnuť takouto ochranou kokpitu a mal by to byť základ pre každý druh motoršportu, tak motocyklové preteky by sa už ani nemohli konať," pripomenul Schmidt, podľa ktorého síce bola svätožiara myslená dobre, ale patrí len do múzea: "Formule 1 ňou ukradnete dušu."



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Vytiahnutá postava, šikovné ručičky a večný úsmev. Takto sme poznali útočníka Jána Sýkoru počas jeho pôsobenia v našej najvyššej súťaži. Po troch rokoch v Čechách sa k tomu pridali i väčší dôraz pred bránkou a taktická vyspelosť.
Popradskí hokejisti vstupovali do 69. ročníka domáceho turnaja o Tatranský pohár s úmyslom obstáť v súbojoch proti súperom, ktorí sú z pohľadu rozpočtovej a kvalitatívnej úrovne niekde úplne inde.
„Bol som prekvapený, koľko ich došlo až sem na Slovensko. Veľmi si to tu užívajú a aj sa ma pýtali, ako je možné, že vo Švédsku stojí pivo osem eur a tu euro,“ pousmial sa Libor Hudáček.
Miloš Říha: "Druhý zápas po sebe vonku, druhá prehra. Začiatok sme prespali, urobili sme niekoľko chýb, po ktorých sme inkasovali"
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Mali sme vyhrať, sype si popol na hlavu Štepanovský (video)
"Zo siedmych zápasov máme len dva body... V takej situácii som ešte nebol, ale musíme sa z toho pozbierať. Máme na to teraz dva týždne," burcuje skúsený 28-ročný univerzál
foto
Preview: Cez víkend až dva šlágre!
"Želám si, aby prišli aj fanúšikovia Slovana. Malo by to ešte lepší náboj nielen na ihrisku, ale i na tribúne," povedal pred derby kapitán Spartaka Trnava Martin Mikovič
foto
Víťazi a porazení
Cristiano Ronaldo sa vráti na miesto, kde všetko odštartoval, pani Šťastena sa usmiala na Leicester, no hodila polená pod nohy Rostovu
foto
Trenčín si zlepšil renomé, no zázrak sa nekoná (video)
Martin Ševela: "Výkon bol naozaj výborný a sympatický. Nemusíme sa zaň hanbiť. Hráčom som povedal, že ideme na víťazstvo a to sme splnili"
 

    Magazín F1.sk

    Ako sa šéf FIA snažil zablokovať Kimiho debut v F1
    Magazín Autosport zaspomínal na sezónu 2000 a jej najväčšie príbehy, medzi ktoré patril aj testovací debut Kimiho Räikkönena v monoposte Sauberu a následná snaha Maxa Mosleyho zabrániť tímu zamestnať ho do svojej jazdeckej dvojice.
    Najlepšie vyjadrenia Enza Ferrariho (ANKETA)
    "Pretekárske autá nie sú krásne ani škaredé. Krásnymi sa stanú vtedy, keď vyhrajú," povedal kedysi Ferrari.
    Desať rokov od debutovej výhry Jensona Buttona
    Brit si na prvú zo svojich pätnástich výhier musel počkať najdlhšie zo všetkých súčasných jazdcov Formuly 1 - získal ju až pri 113. štarte na VC Maďarska, 6. augusta 2006.
    Hľadá sa nový diktátor. Zn.: URGENTNE!
    "Nikdy nesmieš ľuďom prezradiť, že šéfuješ bordelu. Musíš predstierať, že je to hotel a bordel prevádzkovať v pivnici."
    Lauda a jeho lekár spomínajú na osudný rok 1976
    "Raz som bol taký slabý, že som sa videl padať dozadu do hlbokej diery. Cítil som teplo a pomyslel som si: Teraz zomieraš! Ja som však nechcel zomrieť, chcel som žiť. A preto som bojoval," hovorí Niki Lauda.
    Pirelli začalo testovať širšie pneumatiky (FOTO)
    Pirelli rozbehlo od prvého augustového dňa testy nových širších pneumatík určených pre rok 2017. Do upraveného monopostu Ferrari SF15-T zasadol v pondelok Sebastian Vettel, v utorok ho nahradil Esteban Gutiérrez.

    Archív správ

    August 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
    1 2 3 4 5 6 7
    8 9 10 11 12 13 14
    15 16 17 18 19 20 21
    22 23 24 25 26 27 28
    29 30 31        

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 12 ms. :: Country :: Region :: City