Svätožiara ukradne Formule 1 dušu
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Tuesday, 16. February 2016, 10:52

Monoposty Formuly 1 by mali byť od roku 2017 vyzbrojené aj tzv. svätožiarou. Pôjde o akýsi ochranný oblúk obklopujúci prilbu pretekára, ktorý by mal zabrániť tomu, aby jazdca mohla zasiahnuť napríklad uvoľnená pneumatika alebo iná letiaca súčiastka veľkých rozmerov. Dlhoročný odborník Auto Motor und Sportu Michael Schmidt je však z tohto riešenia sklamaný a podľa neho tak Formula 1 príde o ďalších fanúšikov.

"Bezpečnosť musí byť. O tom nemôžeme pochybovať. Nárazové testy, šasi z karbónu, zylón, ochrana krku HANS, dva ochranné oblúky chrániace pred prevrátením. To je všetko správne," uviedol Schmidt vo svojom aktuálnom stĺpčeku. "Ale nemôžeme to zasa preháňať. Ak chceme zabrániť každej možnej nehode, ktorá by mohla vzniknúť, musíme autá zhotoviť z panciera."

"FIA, tímom, prevádzkovateľom okruhov a ani odborníkom nemôže nikto vyčítať, že by pre bezpečnosť tohto športu robili príliš málo. Práve naopak. Motoršport už v tejto oblasti spravil veľa výrazných krokov. Ale určité zostatkové riziko jednoducho musíme niesť," zdôraznil Nemec.

Pri téme letiacich objektov, pred ktorými má "svätožiara" chrániť, sa Michael Schmidt pýtal: "Nebolo by lepšie postarať sa o to, aby súčiastky lietali okolo čo najzriedkavejšie? A čo chceme vlastne svätožiarou dosiahnuť? Vôbec by nezachránila život pri všetkých situáciách."

Odborník pripomenul, že Julesovi Bianchimu by takéto riešenie nepomohlo a rovnako ani Tomovi Prycovi z Kyalami 1977, pretože keď auto v rýchlosti 280 km/h zasiahne desaťkilový hasiaci prístroj, tak je úplne jedno, čo mu stojí v ceste. Ďalší z príkladov sa týkal Fernanda Alonsa v Spa 2012, kedy mu okolo hlavy preletel monopost Romaina Grosjeana. Ani takémuto nárazu by riešenie nemohlo odolať.

"Plne natankované auto váži 800 kilogramov a ľahko si vieme vyrátať sily, ktoré vzniknú pri náraze len v stokilometrovej rýchlosti. V prípade Felipeho Massu bola pružina odrazená azda aj so šťastím," skonštatoval ďalej Schmidt. "Nehoda, akou bola tá Justina Wilsona v Pocono, kedy ho do hlavy smrteľne zasiahla karbónová súčiastka, by sa nikdy nemala stať. Nos auta sa musí pri náraze najskôr zdeformovať a potom môže odletieť."

Keď sa na to pozrieme z väčšieho nadhľadu, tak v žiadnom prípade nemôžeme prísť k takému riešeniu, akým je svätožiara. To už radšej sklenená kupola, ktorá by vyzerala omnoho lepšie a elegantnejšie. "Argument, že by potom prišli problémy s vyslobodením jazdca, neberiem. To by sa v Le Mans vôbec nemohlo jazdiť," reagoval Nemec.

"Každému z nás sa pri monoposte Formuly 1 vynorí určitý obraz. A to je otvorené auto s nezakrytým kokpitom. Žiadne sklo, žiadna svätožiara, žiadna klietka nad hlavou jazdca. Ak by som bol fanúšik, tak by som sa azda definitívne rozhodol nesledovať Formulu 1," vyjadril sa Michael Schmidt, podľa ktorého ide opäť raz len o nepremyslené a unáhlené riešenie. Autám vraj vezme ich sexepíl. 

"Monopost Formuly 1 vyzerá s touto svätožiarou jednoducho smiešne," znejú ďalšie kritické slová. "Poviete mi, že na tento obraz si zvykneme tak, ako sme si doposiaľ zvykli na všetko ostatné.  Ale ja som si nezvykol."

"A poviem aj to, že scenáre, ktorým chceme týmto zamedziť, sú natoľko bizarné, že s veľkou pravdepodobnosťou sa môžu každému z nás prihodiť aj v cestnej premávke. Ak by sme chceli bezpečnosť dosiahnuť takouto ochranou kokpitu a mal by to byť základ pre každý druh motoršportu, tak motocyklové preteky by sa už ani nemohli konať," pripomenul Schmidt, podľa ktorého síce bola svätožiara myslená dobre, ale patrí len do múzea: "Formule 1 ňou ukradnete dušu."



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Štefan Fabian vstúpil do sezóny po červenom koberci. Na záver letného Tatranského pohára na ňom preberal ocenenie pre najlepšieho obrancu turnaja, pred nedeľňajším zápasom proti Zvolenu si pre zmenu užíval ovácie publika pri pózovaní s dresom s číslom 900 na chrbte.
"Sme šťastní a ohromne potešení tým, čo sme dosiahli. Myslím si, že nikto netipoval našu účasť vo finále. Pravdepodobnosť bola 33 k 1 a práve preto si teraz vychutnávame skvelé pocity," radoval sa Marián Hossa
"Zachytal som si veru poriadne, ale so šťastím sme ten krehký náskok ubránili. Škoda vylúčení zo záveru zápasu. Tam nás poriadne zavreli a lietalo to tam z jednej i druhej strany," hovorí Jan Chábera
"Myslím si, že je to spôsobené aj obmenou kádra. Prišli noví hráči a chvíľku potrvá, kým sa zohráme. Som však presvedčený o tom, že keď sa to ustáli, tak pôjdeme v tabuľke hore," hovorí s optimizmom v hlase 31-ročný center.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Defenzívne opory "šošonov" podstúpili operáciu, zranenia sú vážne
"Čakalo sa, že sadra by mohla ísť dole po dvoch týždňoch, teraz však bude Viktorova ľavačka v sadre minimálne šesť týždňov," prezradil rehabilitačno-kondičný tréner Milan Ťapay
foto
Ďuriša teší rozšírenie spolupráce s Bakošom do reprezentácie
"Dva roky som nebol v národnom tíme. V klube sa snažím podávať čo najlepšie výkony a slovenskú reprezentáciu podporujem," vravel 33-ročný Bakoš po stretnutí Európskej ligy s AS Rím, v ktorom skóroval
foto
Kozák v nominácii vymenil útočníkov, vrátil sa Weiss
"Veľa som premýšľal o zápase s Anglickom. Keď som robil analýzu duelu, prišiel som k záveru, že ak by sme všetci pre to urobili maximum, tak - som vnútorne presvedčený - by sme boli úspešnejší," povedal tréner Kozák
foto
Z hrdinu smoliar, Leško: Beriem to na seba (video)
"Ak by to kopol tak, ako to on vie, tak som presvedčený o tom, že by potom premenil aj tú veľkú šancu v druhom polčase. Ale vo futbale je to tak: ´From Zero to Hero, alebo From Hero to Zero´,“ dodal Stanislav Varga
 

    Magazín F1.sk

    Maršál a autá rútiace sa 300 km/h: FIA je znepokojená (VIDEO)
    "Berieme to veľmi vážne," povedal hovorca FIA. "Nechceme hádzať vinu na jedného človeka. Spravíme však všetko pre to, aby sa to už neopakovalo."
    Carey: Formulu 1 nemôže riadiť diktátor
    \"Nemôžete vždy vyhovieť každému, no musíte pochopiť, čo všetci chcú, a na základe toho hľadať správnu cestu. Jasné, nie je to úloha pre komisiu, pretože komisie zvyknú byť byrokratické, no nemôžeme tu ani mať diktátora, aj keď tu je na to asi každý zvyknutý.\"
    V čom spočíva trik Mercedesu a čo sa na ňom konkurencii nepáči?
    Jednou z hlavných tém prebiehajúceho týždňa je systém hydraulických závesov, ktorý Mercedes vyladil k dokonalosti.
    Bertrand Gachot a neuveriteľný príbeh vedúci k Schumiho premiére
    "Obom nám do očí vybehli slzy, pretože polovicu som vystriekal na seba a polovicu na neho. Nemal som totiž čas nejako to namieriť. Ale nepobili sme sa, nikto nikomu neublížil. Tak som si myslel, že to všetko dobre dopadne," spomína Bertrand Gachot.
    Nikolas Szabó: Ďalší Slovák v sérii monopostov?
    "Priemerný rozpočet na sezónu v majstrovstvách Slovenska a majstrovstvách strednej Európy predstavuje 20 000 eur. Získavanie sponzorov je v našich končinách veľmi ťažké," hovorí sedemnásťročný Nikolas Szabó pre F1.sk.
    Bude to už len horšie
    "Zavádzanie "červených zón" pre fotografov začalo dávno, no z roka na rok je to horšie a horšie. Protestovať nepomôže, každý sa bojí o svoju akreditáciu," píše Martin Trenkler.

    Archív správ

    September 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30    

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 44 ms. :: Country :: Region :: City