Svätožiara ukradne Formule 1 dušu
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Tuesday, 16. February 2016, 10:52

Monoposty Formuly 1 by mali byť od roku 2017 vyzbrojené aj tzv. svätožiarou. Pôjde o akýsi ochranný oblúk obklopujúci prilbu pretekára, ktorý by mal zabrániť tomu, aby jazdca mohla zasiahnuť napríklad uvoľnená pneumatika alebo iná letiaca súčiastka veľkých rozmerov. Dlhoročný odborník Auto Motor und Sportu Michael Schmidt je však z tohto riešenia sklamaný a podľa neho tak Formula 1 príde o ďalších fanúšikov.

"Bezpečnosť musí byť. O tom nemôžeme pochybovať. Nárazové testy, šasi z karbónu, zylón, ochrana krku HANS, dva ochranné oblúky chrániace pred prevrátením. To je všetko správne," uviedol Schmidt vo svojom aktuálnom stĺpčeku. "Ale nemôžeme to zasa preháňať. Ak chceme zabrániť každej možnej nehode, ktorá by mohla vzniknúť, musíme autá zhotoviť z panciera."

"FIA, tímom, prevádzkovateľom okruhov a ani odborníkom nemôže nikto vyčítať, že by pre bezpečnosť tohto športu robili príliš málo. Práve naopak. Motoršport už v tejto oblasti spravil veľa výrazných krokov. Ale určité zostatkové riziko jednoducho musíme niesť," zdôraznil Nemec.

Pri téme letiacich objektov, pred ktorými má "svätožiara" chrániť, sa Michael Schmidt pýtal: "Nebolo by lepšie postarať sa o to, aby súčiastky lietali okolo čo najzriedkavejšie? A čo chceme vlastne svätožiarou dosiahnuť? Vôbec by nezachránila život pri všetkých situáciách."

Odborník pripomenul, že Julesovi Bianchimu by takéto riešenie nepomohlo a rovnako ani Tomovi Prycovi z Kyalami 1977, pretože keď auto v rýchlosti 280 km/h zasiahne desaťkilový hasiaci prístroj, tak je úplne jedno, čo mu stojí v ceste. Ďalší z príkladov sa týkal Fernanda Alonsa v Spa 2012, kedy mu okolo hlavy preletel monopost Romaina Grosjeana. Ani takémuto nárazu by riešenie nemohlo odolať.

"Plne natankované auto váži 800 kilogramov a ľahko si vieme vyrátať sily, ktoré vzniknú pri náraze len v stokilometrovej rýchlosti. V prípade Felipeho Massu bola pružina odrazená azda aj so šťastím," skonštatoval ďalej Schmidt. "Nehoda, akou bola tá Justina Wilsona v Pocono, kedy ho do hlavy smrteľne zasiahla karbónová súčiastka, by sa nikdy nemala stať. Nos auta sa musí pri náraze najskôr zdeformovať a potom môže odletieť."

Keď sa na to pozrieme z väčšieho nadhľadu, tak v žiadnom prípade nemôžeme prísť k takému riešeniu, akým je svätožiara. To už radšej sklenená kupola, ktorá by vyzerala omnoho lepšie a elegantnejšie. "Argument, že by potom prišli problémy s vyslobodením jazdca, neberiem. To by sa v Le Mans vôbec nemohlo jazdiť," reagoval Nemec.

"Každému z nás sa pri monoposte Formuly 1 vynorí určitý obraz. A to je otvorené auto s nezakrytým kokpitom. Žiadne sklo, žiadna svätožiara, žiadna klietka nad hlavou jazdca. Ak by som bol fanúšik, tak by som sa azda definitívne rozhodol nesledovať Formulu 1," vyjadril sa Michael Schmidt, podľa ktorého ide opäť raz len o nepremyslené a unáhlené riešenie. Autám vraj vezme ich sexepíl. 

"Monopost Formuly 1 vyzerá s touto svätožiarou jednoducho smiešne," znejú ďalšie kritické slová. "Poviete mi, že na tento obraz si zvykneme tak, ako sme si doposiaľ zvykli na všetko ostatné.  Ale ja som si nezvykol."

"A poviem aj to, že scenáre, ktorým chceme týmto zamedziť, sú natoľko bizarné, že s veľkou pravdepodobnosťou sa môžu každému z nás prihodiť aj v cestnej premávke. Ak by sme chceli bezpečnosť dosiahnuť takouto ochranou kokpitu a mal by to byť základ pre každý druh motoršportu, tak motocyklové preteky by sa už ani nemohli konať," pripomenul Schmidt, podľa ktorého síce bola svätožiara myslená dobre, ale patrí len do múzea: "Formule 1 ňou ukradnete dušu."



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

HC Slovan Bratislava - Torpedo Nižnij Novgorod 3:2 (0:0, 1:1, 2:1)
Jeden z najlepších strelcov slovenskej hokejovej histórie Peter Bondra obliekal počas výlukovej sezóny 2004-05 popradský dres. O dekádu neskôr ho na seba navliekli aj jeho synovia David a Nicholas.
V Severnej Amerike bežná prax, na Slovensku novinka. V Poprade sa rozhodli doplniť základ svojho tímu pre nové sezóny o hokejistov, ktorých vyselektuje predsezónny skúšobný kemp. Záujem o pôsobenie v tíme Kamzíkov prekonal očakávania.
"Niekedy musí nastať aj obmena kádra, takže uvidíme ako to bude šliapať v príprave a podľa toho sa rozhodneme kto zostane a kto odíde z hráčov na skúške, respektíve z našich odchovancov," uviedol Turek
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Dúbravka v Liberci, Pogba sa údajne dohodol s "diablami"
Prestupové špekulácie dňa (štvrtok, 28. júl 2016)
foto
Trenčín nevyužil šance a prehral, Kleščík: Rozhodla efektivita
"Vieme, že Legia je väčší klub ako my, ale to nič neznamená. V odvete sa pokúsime vyhrať a zabojovať o postup," uvidol Bero
foto
Efektívna Legia zaskočila Trenčín, rozhodol Nikolič
"Podľa môjho názoru sme boli možno aj lepší ako Legia, ale v takýchto zápasoch rozhoduje efektivita. My sme nepremenili šance, žiaľ, taký je futbal," povedal Ševela
foto
Fenerbahce so Škrtelom v zostave víťazne
Výsledky prvých zápasov tretieho predkola Ligy majstrov 2016/17
 

    Magazín F1.sk

    Pre Red Bull pracuje aj Slovák: Lukáš zo Svätého Jura
    "Niekedy je to poriadne náročné, pretože na nohách som aj dvanásť hodín. Byť v prostredí Formuly 1 je však pre mňa fascinujúce a občas sa mi nechce veriť, že mám takúto prácu," hovorí Lukáš pre F1.sk.
    Súčasný safety car je pomalý, myslí si Mark Webber
    Maximálna rýchlosť Mercedesu AMG GT S, ktorý sa ako safety car používa, je síce 310 kilometrov za hodinu, no na F1 je to málo. "Bernd Mayländer je skvelý jazdec, no potrebujeme rýchlejší safety car," hovorí Webber.
    Kimi Räikkönen predĺžil zmluvu s Ferrari!
    Tím Scuderia Ferrari potvrdil, že predĺžil zmluvu s Kimim Räikkönenom, ktorý tak ostane pretekárom tejto stajne aj v roku 2017. Bude kolegom Sebastiana Vettela.
    FIA promptne zakročila a rozriešila kauzu s tlakmi v pneumatikách!
    Ako sme vás informovali, niektoré tímy - hlavne Mercedes - dokázali špeciálnym trikom upraviť tlak v pneumatikách. Na štarte bolo všetko v poriadku, ale po rozbehnutí auta sa tlak znížil až o jedno PSI. Po novom bude všetko inak.
    Williams mal parádne zastávky, najlepšiu za 1,92, najhoršiu za 2,18s!
    Williams naďalej pokračuje v neuveriteľnej práci v boxoch a v azerbajdžanskom Baku dokázal jazdca prvýkrát v tejto sezóne "vybaviť" za menej ako dve sekundy.
    Bottas zboril historický rekord F1, v uliciach Baku mu namerali 378 km/h!
    Williams potvrdil, že s monopostom Valtteriho Bottasa dosiahol v sobotu rýchlosť 378 km/h. Podarilo sa mu to na klasických cestách v uliciach Baku!

    Archív správ

    Júl 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
            1 2 3
    4 5 6 7 8 9 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30 31

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 12 ms. :: Country :: Region :: City