beta verzia
 
 
 
Jean Todt: Formula 1 je skvelý šport
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Friday, 4. March 2016, 13:33

Jean Todt bol dlhodobo známy ako šéf tímu Ferrari, ale neskôr svoje pôsobenie v F1 ukončil a úspešne kandidoval na prezidenta Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA). Na tejto pozícii je už od roku 2009 a aj keď sa vopred zdalo, že z tohto postu kráľovskej motoristickej triede pomôže, nie je tomu príliš tak. Do veľkej miery sa totiž venuje iným témam.

"FIA má dva piliere: motoršport a mobilitu," pripomenul v aktuálnom rozhovore s Biancou Garloffovou z Auto Bildu. "Jednou z mojich priorít je pochopiteľne bezpečnosť cestnej premávky a dúfam, že je to dôležité pre každého. Každý človek je predsa v kontakte s cestou: chodec, cyklista, motocyklista, vodič auta či prostriedku verejnej dopravy. A každoročne zomrie v cestnej premávke 1,3 milióna ľudí, denne je to 500 detí. Až 50 miliónov ľudí sa každoročne zraní. Je mojou povinnosťou starať sa o to, čo však neznamená, že sa nezaujímam aj o iné veci."

Francúz ďalej zdôraznil, že treba mať otvorené oči: "Formula 1 je len luxusný problém. Bol som v rôznych nemocniciach a videl som rozdiel v živote medzi Káthmandu a Mníchovom. Nemal by som byť kritizovaný za to, že ma to zaujíma. Nechápte ma ale zle: Formula 1 je dôležitá a milujem ju už od okamihov, ako som bol malý chlapec. Bolo by však absolútne nesprávne, ak by sa prezident FIA zaoberal detailami Formuly 1. Na to mám dobrých spolupracovníkov. No ak to niekto nechce pochopiť, tak to nie je môj problém. Verte mi, som z toho smutný, ale napriek tomu spávam veľmi dobre."

Bernie Ecclestone hovorí o "efjednotke" často negatívne. Je to veľmi zvláštne, pretože je to jeho produkt. "Veľa o tom premýšľam, ale môj štýl je taký, že radšej sa pozhováram priamo s Berniem," reagoval Todt. "Bernieho mám rád. Je to výnimočný človek. Ja som nedávno oslavoval svoje 70. narodeniny, ale on má už 85 a Formulu 1 naďalej vedie s veľkou vášňou. Má svojský štýl. Sem tam povie veci, ktoré však o pár dní trochu zmierni. Možno tak spravil aj preto, že sme sa spolu porozprávali."

Je Formula 1 v kríze? "Celý svet je v kríze," odpovedal na túto otázku Jean Todt. "Ale napriek tomu je v ňom miesto pre Formulu 1. To by nám malo dodávať odvahu. Šport je pre našu spoločnosť všeobecne dôležitý. Nedávno som sa stretol s Thomasom Bachom, ktorý mi povedal, že v Riu má pred olympijskými hrami prístup k verejnej doprave len pätnásť percent ľudí. Po hrách a vybudovanej infraštruktúre to bude 63 percent. Veď to je fascinujúce!"

"Formula 1 je skvelý šport, ktorý má úžasný prínos pre automobilový priemysel. Ale momentálne sledujeme nový a iný film ako predtým. Onedlho budeme mať autá, ktoré dokážu jazdiť autonómne. Je preto Formula 1 ešte taká napínavá ako predtým? Chce dvanásťročný chlapec sedieť dve hodiny pred telkou a pozerať automobilové preteky? Musíme teda spraviť niečo také, čím opäť prebudíme záujem. Formulu 1 musíme lepšie odkomunikovať a ľuďom ju lepšie vysvetliť," zdôraznil Todt mysliac napríklad na nové hybridné motory, ktoré už výkonom predčili predchádzajúce V8. A to sú podstatne menšie.

Pre fanúšika nie je zaujímavá ani dominancia Mercedesu, no Todt to vidí inak: "Vo Formule 1 vždy existovala dominancia. A vlastne v každom športe. Skôr či neskôr sa ale každá dominancia skončí. Sébastien Loeb deväťkrát vyhral majstrovstvá v rely, až prišiel Volkswagen. Audi zasa dominovalo medzi športovými autami, ale prišlo Porsche. Mercedes dominuje vo Formule 1, predtým to bol Red Bull. Pochopiteľne by bolo lepšie, ak by mali všetci rovnakú šancu, ale takáto situácia sa zrodí len zriedka."

Todt je fanúšik hybridov a tvrdí, že v športe musia ostať. Inak by sme totiž prišli o výrobcov automobilov. "Ale musia byť lacnejšie a hlučnejšie. Navyše nie je možné, že niektorý tím má problém dopracovať sa k takémuto motoru. Toto sa musí zmeniť. Inak ale patria aktuálne hybridy k najlepším veciam, aké kedy F1 spravila. Dúfam, že prilákajú aj ďalších výrobcov. Potenciál by tu na to bol, ale Formulu 1 musíme predávať o niečo pozitívnejšie. Viete si predstaviť, že niekto príde do kina na nový film v prípade, ak by sám režisér povedal, že jeho film je na hovno? Interne môžeme a musíme kritizovať, ale nie takto navonok. Ak teda produkt vôbec chceme predať."

Občas sa špekuluje napríklad aj o vstupe Volkswagenu či Audi, ale tieto spoločnosti to pravidelne odmietajú. Formula 1 vraj nemá dostatočne dlhodobú víziu a príliš často všetko mení. "Vstup Audi by bol pre šport fantastický. Ich technológia je mimoriadne pokročilá a určite by boli od začiatku konkurencieschopní. Sú ale súčasťou veľkej skupiny, ktorá musí momentálne riešiť iné problémy. Som si však istý, že ak spravíme kráľovskú triedu opäť atraktívnejšou, tak ako dobrí obchodníci Formulu 1 nebudú môcť ignorovať," skonštatoval Todt.

Zaujímavá bola aj posledná otázka pútavého rozhovoru: Je Lewis Hamilton ako majster sveta dobrým veľvyslancom športu? "Mnohí ľudia sa sťažujú na to, že Formula 1 je príliš sterilná. Ale ak sa potom niečo udeje, tak sa sťažujú, že zodpovedajúci jazdec zanedbáva svoju funkciu vzoru. Pochopiteľne, že Hamilton je v roku 2016 iný ako bol v roku 2000. Je to však talentovaný pretekár a mám ho rád. Je to aj dobrý veľvyslanec pre bezpečnosť v cestnej premávke: aj napriek jeho tohtoročnej monackej nehode. Ňou ukázal, že aj majster sveta Formuly 1 môže spraviť chybu a že na ceste jednoducho treba byť vždy absolútne bdelý," dodal Jean Todt.



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Slovenskí hokejisti sa na budúcoročných MS v hokeji predstavia v základnej A-skupine aj s Rusmi a Švédmi.
Hokejisti San Jose zvíťazili v noci na utorok v piatom zápase finále Západnej konferencie play off NHL na ľade St. Louis 6:3 a v sérii vedú 3:2.
História NHL pamätá 53 draftov. Blížiaci sa draft 2016 dá do rúk právo prvého výberu tradičnému klubu Toronto Maple Leafs. Všeobecne sa predpokladá, že Javorové listy siahnu po Američanovi Austonovi Matthewsovi.
V pondelok odštartoval prípravu na novú sezónu už aj úradujúci hokejový šampión HK Nitra. Pod taktovkou nového trénerského dua Andrej Kmeč - Dušan Milo sa do predsezónnej driny pustilo 24 hráčov
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Rozpačitá sezóna zakončená úspechom, zo štadióna „andelov“ sa stáva nedobytná pevnosť
Pre Spartak Trnava sa sezóna 2015/2016 vyvíjala turbulentne. Klub pokrstil nový štadión, no tréneri sa na ňom často striedali. Ako zhodnotil posledný ročník Boris Godál?
foto
Trinásť možných posíl "červených diablov". Koho Mourinho dokáže zlanáriť?
José Mourinho by mal byť čoskoro oficiálne predstavený ako nový tréner Manchestru United. Je tak prirodzené, že sa už vedú špekulácie o tom, koho si so sebou na Old Trafford privedie
foto
Hráči VSS sa koncentrujú len na futbal, Karaš: Ostatné veci idú mimo nás
Kamil Kuzma: "My hráči sme tu od toho, aby sme naplnili cieľ, a tým je postup. Čo sa bude diať po tom, to je na iných ľuďoch. My ideme za tým, aby sme boli prví. Teraz je to už v našich rukách"
foto
Trnavu opúšťa pätica hráčov, otázna je aj budúcnosť Depetrisa
„Klub sa s odchádzajúcimi hráčmi rozlúčil v sobotu na spoločných raňajkách, kde sme im zároveň odovzdali pamätné plakety. Aj touto cestou im ďakujeme za odvedenú prácu,“ uviedol PR a event manažér Marek Ondrejka
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    Od Panisovho monackého víťazstva uplynulo už dvadsať rokov!
    "Po najlepšom čase z 'warmupu' som si začal veriť, a keď začalo pršať, tak ešte viac: Milujem dážď! Bol som celkom pokojný a koncentrovaný, lebo som niečo tušil. Ťažko to vysvetliť. Bolo to však niečo, čo som cítil..." spomína Olivier Panis.
    Ťažká havária v F3 bez obetí, Li má však viacero zlomenín (VIDEO)
    "Chcem sa poďakovať FIA, Dallare, Carlinu Racing a všetkým, ktorí tak zapracovali na zvýšení bezpečnosti v pretekárskom športe," reagoval Ryan Tveter. "Pretože práve vďaka ním tu ešte sme."
    Helmut Marko: Najväčší expert na talenty?
    "Nemáme zasa až také tvrdé a prísne pravidlá. Jazdci len potrebujú odviesť výkon," skonštatoval Helmut Marko.
    Ako sa vyvíjala váha monopostov?
    "Toto už nie je taká Formula 1, akú som spoznal. Keď som začínal, tak boli autá ešte ľahké a bola to jazda na ostrí noža," sťažuje sa Lewis Hamilton.
    Dva tímy našli spôsob umelého zníženia tlaku v pneumatikách
    Prišlo sa na to, že dva tímy našli pravdepodobne legálny trik, ako natlakovanie umelo znížiť. Pri meraní na štarte je všetko v poriadku, ale po rozjazde auta tlak poklesne, čo monoposty zrýchli až o štyri desatiny sekundy na kolo.
    Rudolf Ratzenberger: Chcem, aby sa na Rolanda nezabudlo
    "Ak mala Rolandova smrť zmysel, bola to väčšia bezpečnosť vo Formule 1," hovorí Rudolf Ratzenberger o svojom synovi, ktorý zahynul v Imole pred 22 rokmi.

    Archív správ

    Máj 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
                1
    2 3 4 5 6 7 8
    9 10 11 12 13 14 15
    16 17 18 19 20 21 22
    23 24 25 26 27 28 29
    30 31          

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
    Vygenerované za 25 ms. :: Country :: Region :: City