Jean Todt: Formula 1 je skvelý šport
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Friday, 4. March 2016, 13:33

Jean Todt bol dlhodobo známy ako šéf tímu Ferrari, ale neskôr svoje pôsobenie v F1 ukončil a úspešne kandidoval na prezidenta Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA). Na tejto pozícii je už od roku 2009 a aj keď sa vopred zdalo, že z tohto postu kráľovskej motoristickej triede pomôže, nie je tomu príliš tak. Do veľkej miery sa totiž venuje iným témam.

"FIA má dva piliere: motoršport a mobilitu," pripomenul v aktuálnom rozhovore s Biancou Garloffovou z Auto Bildu. "Jednou z mojich priorít je pochopiteľne bezpečnosť cestnej premávky a dúfam, že je to dôležité pre každého. Každý človek je predsa v kontakte s cestou: chodec, cyklista, motocyklista, vodič auta či prostriedku verejnej dopravy. A každoročne zomrie v cestnej premávke 1,3 milióna ľudí, denne je to 500 detí. Až 50 miliónov ľudí sa každoročne zraní. Je mojou povinnosťou starať sa o to, čo však neznamená, že sa nezaujímam aj o iné veci."

Francúz ďalej zdôraznil, že treba mať otvorené oči: "Formula 1 je len luxusný problém. Bol som v rôznych nemocniciach a videl som rozdiel v živote medzi Káthmandu a Mníchovom. Nemal by som byť kritizovaný za to, že ma to zaujíma. Nechápte ma ale zle: Formula 1 je dôležitá a milujem ju už od okamihov, ako som bol malý chlapec. Bolo by však absolútne nesprávne, ak by sa prezident FIA zaoberal detailami Formuly 1. Na to mám dobrých spolupracovníkov. No ak to niekto nechce pochopiť, tak to nie je môj problém. Verte mi, som z toho smutný, ale napriek tomu spávam veľmi dobre."

Bernie Ecclestone hovorí o "efjednotke" často negatívne. Je to veľmi zvláštne, pretože je to jeho produkt. "Veľa o tom premýšľam, ale môj štýl je taký, že radšej sa pozhováram priamo s Berniem," reagoval Todt. "Bernieho mám rád. Je to výnimočný človek. Ja som nedávno oslavoval svoje 70. narodeniny, ale on má už 85 a Formulu 1 naďalej vedie s veľkou vášňou. Má svojský štýl. Sem tam povie veci, ktoré však o pár dní trochu zmierni. Možno tak spravil aj preto, že sme sa spolu porozprávali."

Je Formula 1 v kríze? "Celý svet je v kríze," odpovedal na túto otázku Jean Todt. "Ale napriek tomu je v ňom miesto pre Formulu 1. To by nám malo dodávať odvahu. Šport je pre našu spoločnosť všeobecne dôležitý. Nedávno som sa stretol s Thomasom Bachom, ktorý mi povedal, že v Riu má pred olympijskými hrami prístup k verejnej doprave len pätnásť percent ľudí. Po hrách a vybudovanej infraštruktúre to bude 63 percent. Veď to je fascinujúce!"

"Formula 1 je skvelý šport, ktorý má úžasný prínos pre automobilový priemysel. Ale momentálne sledujeme nový a iný film ako predtým. Onedlho budeme mať autá, ktoré dokážu jazdiť autonómne. Je preto Formula 1 ešte taká napínavá ako predtým? Chce dvanásťročný chlapec sedieť dve hodiny pred telkou a pozerať automobilové preteky? Musíme teda spraviť niečo také, čím opäť prebudíme záujem. Formulu 1 musíme lepšie odkomunikovať a ľuďom ju lepšie vysvetliť," zdôraznil Todt mysliac napríklad na nové hybridné motory, ktoré už výkonom predčili predchádzajúce V8. A to sú podstatne menšie.

Pre fanúšika nie je zaujímavá ani dominancia Mercedesu, no Todt to vidí inak: "Vo Formule 1 vždy existovala dominancia. A vlastne v každom športe. Skôr či neskôr sa ale každá dominancia skončí. Sébastien Loeb deväťkrát vyhral majstrovstvá v rely, až prišiel Volkswagen. Audi zasa dominovalo medzi športovými autami, ale prišlo Porsche. Mercedes dominuje vo Formule 1, predtým to bol Red Bull. Pochopiteľne by bolo lepšie, ak by mali všetci rovnakú šancu, ale takáto situácia sa zrodí len zriedka."

Todt je fanúšik hybridov a tvrdí, že v športe musia ostať. Inak by sme totiž prišli o výrobcov automobilov. "Ale musia byť lacnejšie a hlučnejšie. Navyše nie je možné, že niektorý tím má problém dopracovať sa k takémuto motoru. Toto sa musí zmeniť. Inak ale patria aktuálne hybridy k najlepším veciam, aké kedy F1 spravila. Dúfam, že prilákajú aj ďalších výrobcov. Potenciál by tu na to bol, ale Formulu 1 musíme predávať o niečo pozitívnejšie. Viete si predstaviť, že niekto príde do kina na nový film v prípade, ak by sám režisér povedal, že jeho film je na hovno? Interne môžeme a musíme kritizovať, ale nie takto navonok. Ak teda produkt vôbec chceme predať."

Občas sa špekuluje napríklad aj o vstupe Volkswagenu či Audi, ale tieto spoločnosti to pravidelne odmietajú. Formula 1 vraj nemá dostatočne dlhodobú víziu a príliš často všetko mení. "Vstup Audi by bol pre šport fantastický. Ich technológia je mimoriadne pokročilá a určite by boli od začiatku konkurencieschopní. Sú ale súčasťou veľkej skupiny, ktorá musí momentálne riešiť iné problémy. Som si však istý, že ak spravíme kráľovskú triedu opäť atraktívnejšou, tak ako dobrí obchodníci Formulu 1 nebudú môcť ignorovať," skonštatoval Todt.

Zaujímavá bola aj posledná otázka pútavého rozhovoru: Je Lewis Hamilton ako majster sveta dobrým veľvyslancom športu? "Mnohí ľudia sa sťažujú na to, že Formula 1 je príliš sterilná. Ale ak sa potom niečo udeje, tak sa sťažujú, že zodpovedajúci jazdec zanedbáva svoju funkciu vzoru. Pochopiteľne, že Hamilton je v roku 2016 iný ako bol v roku 2000. Je to však talentovaný pretekár a mám ho rád. Je to aj dobrý veľvyslanec pre bezpečnosť v cestnej premávke: aj napriek jeho tohtoročnej monackej nehode. Ňou ukázal, že aj majster sveta Formuly 1 môže spraviť chybu a že na ceste jednoducho treba byť vždy absolútne bdelý," dodal Jean Todt.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Tomáš Tatar: "Je to paráda. Neviem to poriadne opísať. Celý čas sme si verili, bojovali jeden za druhého. Kolektív v kabíne je skutočne skvelý. Postúpili sme do finále a zavreli ústa tým, ktorí nám nepriali "
"Myslím si, že je to spôsobené aj obmenou kádra. Prišli noví hráči a chvíľku potrvá, kým sa zohráme. Som však presvedčený o tom, že keď sa to ustáli, tak pôjdeme v tabuľke hore," hovorí s optimizmom v hlase 31-ročný center.
Hneď od úvodného buly mohli diváci na štadióne sledovať zaujímavý hokej dvoch nováčikov Tipsport Ligy. V prvej minúte mal obrovskú šancu hosťujúci Paulovič, ktorý sa rútil sám na domáceho brankára
Kanadskí hokejisti postúpili do finále Svetového pohára v Toronte. V noci na nedeľu potvrdili úlohu najväčšieho favorita turnaja a v dramatickom prvom semifinále vyradili Rusko po triumfe 5:3.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
„Železiari“ sfúkli Liptákov z ihriska, čaká ich najťažší test (video, foto)
"Čaká nás mesiac na ihriskách súperov, potom doma privítame majstra. Bude to veľmi namáhavé. Veľká skúška, ale ja verím, že sa budeme tešiť aj po zápasoch vonku," burcuje do boja kormidelník Marek Fabuľa
foto
Ukážková dráma v Michalovciach, bod nechcel ani jeden (video)
"Je to najkrajší pocit, keď strelíte víťazný gól v nadstavenom čase. Super. Zaslúžili sme si to, o to viac, že sme hrali pred domácimi fanúšikmi, ktorí boli fantastickí," neskrýval radosť Oliver Podhorin
foto
Hnev Ronalda, podpora matky (video)
“V utorok hráme opäť a Ronaldo si tiež musí občas oddychnúť. To bol jediný dôvod, pretože hral dobre. Nechal som ho uvažovať nad utorňajším zápasom,“ argumentoval francúzsky kormidelník
foto
Keby mohol rozhodca striedať... (video)
„Aj rozhodca má právo na zlý deň. Keby to bolo možné, ja by som ho vystriedal možno v piatej minúte, Miro Mentel v ôsmej,“ povedal po zápase Karhan
 

    Magazín F1.sk

    Maršál a autá rútiace sa 300 km/h: FIA je znepokojená (VIDEO)
    "Berieme to veľmi vážne," povedal hovorca FIA. "Nechceme hádzať vinu na jedného človeka. Spravíme však všetko pre to, aby sa to už neopakovalo."
    Carey: Formulu 1 nemôže riadiť diktátor
    \"Nemôžete vždy vyhovieť každému, no musíte pochopiť, čo všetci chcú, a na základe toho hľadať správnu cestu. Jasné, nie je to úloha pre komisiu, pretože komisie zvyknú byť byrokratické, no nemôžeme tu ani mať diktátora, aj keď tu je na to asi každý zvyknutý.\"
    V čom spočíva trik Mercedesu a čo sa na ňom konkurencii nepáči?
    Jednou z hlavných tém prebiehajúceho týždňa je systém hydraulických závesov, ktorý Mercedes vyladil k dokonalosti.
    Bertrand Gachot a neuveriteľný príbeh vedúci k Schumiho premiére
    "Obom nám do očí vybehli slzy, pretože polovicu som vystriekal na seba a polovicu na neho. Nemal som totiž čas nejako to namieriť. Ale nepobili sme sa, nikto nikomu neublížil. Tak som si myslel, že to všetko dobre dopadne," spomína Bertrand Gachot.
    Nikolas Szabó: Ďalší Slovák v sérii monopostov?
    "Priemerný rozpočet na sezónu v majstrovstvách Slovenska a majstrovstvách strednej Európy predstavuje 20 000 eur. Získavanie sponzorov je v našich končinách veľmi ťažké," hovorí sedemnásťročný Nikolas Szabó pre F1.sk.
    Bude to už len horšie
    "Zavádzanie "červených zón" pre fotografov začalo dávno, no z roka na rok je to horšie a horšie. Protestovať nepomôže, každý sa bojí o svoju akreditáciu," píše Martin Trenkler.

    Archív správ

    September 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30    

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 12 ms. :: Country :: Region :: City