Jean Todt: Formula 1 je skvelý šport
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Friday, 4. March 2016, 13:33

Jean Todt bol dlhodobo známy ako šéf tímu Ferrari, ale neskôr svoje pôsobenie v F1 ukončil a úspešne kandidoval na prezidenta Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA). Na tejto pozícii je už od roku 2009 a aj keď sa vopred zdalo, že z tohto postu kráľovskej motoristickej triede pomôže, nie je tomu príliš tak. Do veľkej miery sa totiž venuje iným témam.

"FIA má dva piliere: motoršport a mobilitu," pripomenul v aktuálnom rozhovore s Biancou Garloffovou z Auto Bildu. "Jednou z mojich priorít je pochopiteľne bezpečnosť cestnej premávky a dúfam, že je to dôležité pre každého. Každý človek je predsa v kontakte s cestou: chodec, cyklista, motocyklista, vodič auta či prostriedku verejnej dopravy. A každoročne zomrie v cestnej premávke 1,3 milióna ľudí, denne je to 500 detí. Až 50 miliónov ľudí sa každoročne zraní. Je mojou povinnosťou starať sa o to, čo však neznamená, že sa nezaujímam aj o iné veci."

Francúz ďalej zdôraznil, že treba mať otvorené oči: "Formula 1 je len luxusný problém. Bol som v rôznych nemocniciach a videl som rozdiel v živote medzi Káthmandu a Mníchovom. Nemal by som byť kritizovaný za to, že ma to zaujíma. Nechápte ma ale zle: Formula 1 je dôležitá a milujem ju už od okamihov, ako som bol malý chlapec. Bolo by však absolútne nesprávne, ak by sa prezident FIA zaoberal detailami Formuly 1. Na to mám dobrých spolupracovníkov. No ak to niekto nechce pochopiť, tak to nie je môj problém. Verte mi, som z toho smutný, ale napriek tomu spávam veľmi dobre."

Bernie Ecclestone hovorí o "efjednotke" často negatívne. Je to veľmi zvláštne, pretože je to jeho produkt. "Veľa o tom premýšľam, ale môj štýl je taký, že radšej sa pozhováram priamo s Berniem," reagoval Todt. "Bernieho mám rád. Je to výnimočný človek. Ja som nedávno oslavoval svoje 70. narodeniny, ale on má už 85 a Formulu 1 naďalej vedie s veľkou vášňou. Má svojský štýl. Sem tam povie veci, ktoré však o pár dní trochu zmierni. Možno tak spravil aj preto, že sme sa spolu porozprávali."

Je Formula 1 v kríze? "Celý svet je v kríze," odpovedal na túto otázku Jean Todt. "Ale napriek tomu je v ňom miesto pre Formulu 1. To by nám malo dodávať odvahu. Šport je pre našu spoločnosť všeobecne dôležitý. Nedávno som sa stretol s Thomasom Bachom, ktorý mi povedal, že v Riu má pred olympijskými hrami prístup k verejnej doprave len pätnásť percent ľudí. Po hrách a vybudovanej infraštruktúre to bude 63 percent. Veď to je fascinujúce!"

"Formula 1 je skvelý šport, ktorý má úžasný prínos pre automobilový priemysel. Ale momentálne sledujeme nový a iný film ako predtým. Onedlho budeme mať autá, ktoré dokážu jazdiť autonómne. Je preto Formula 1 ešte taká napínavá ako predtým? Chce dvanásťročný chlapec sedieť dve hodiny pred telkou a pozerať automobilové preteky? Musíme teda spraviť niečo také, čím opäť prebudíme záujem. Formulu 1 musíme lepšie odkomunikovať a ľuďom ju lepšie vysvetliť," zdôraznil Todt mysliac napríklad na nové hybridné motory, ktoré už výkonom predčili predchádzajúce V8. A to sú podstatne menšie.

Pre fanúšika nie je zaujímavá ani dominancia Mercedesu, no Todt to vidí inak: "Vo Formule 1 vždy existovala dominancia. A vlastne v každom športe. Skôr či neskôr sa ale každá dominancia skončí. Sébastien Loeb deväťkrát vyhral majstrovstvá v rely, až prišiel Volkswagen. Audi zasa dominovalo medzi športovými autami, ale prišlo Porsche. Mercedes dominuje vo Formule 1, predtým to bol Red Bull. Pochopiteľne by bolo lepšie, ak by mali všetci rovnakú šancu, ale takáto situácia sa zrodí len zriedka."

Todt je fanúšik hybridov a tvrdí, že v športe musia ostať. Inak by sme totiž prišli o výrobcov automobilov. "Ale musia byť lacnejšie a hlučnejšie. Navyše nie je možné, že niektorý tím má problém dopracovať sa k takémuto motoru. Toto sa musí zmeniť. Inak ale patria aktuálne hybridy k najlepším veciam, aké kedy F1 spravila. Dúfam, že prilákajú aj ďalších výrobcov. Potenciál by tu na to bol, ale Formulu 1 musíme predávať o niečo pozitívnejšie. Viete si predstaviť, že niekto príde do kina na nový film v prípade, ak by sám režisér povedal, že jeho film je na hovno? Interne môžeme a musíme kritizovať, ale nie takto navonok. Ak teda produkt vôbec chceme predať."

Občas sa špekuluje napríklad aj o vstupe Volkswagenu či Audi, ale tieto spoločnosti to pravidelne odmietajú. Formula 1 vraj nemá dostatočne dlhodobú víziu a príliš často všetko mení. "Vstup Audi by bol pre šport fantastický. Ich technológia je mimoriadne pokročilá a určite by boli od začiatku konkurencieschopní. Sú ale súčasťou veľkej skupiny, ktorá musí momentálne riešiť iné problémy. Som si však istý, že ak spravíme kráľovskú triedu opäť atraktívnejšou, tak ako dobrí obchodníci Formulu 1 nebudú môcť ignorovať," skonštatoval Todt.

Zaujímavá bola aj posledná otázka pútavého rozhovoru: Je Lewis Hamilton ako majster sveta dobrým veľvyslancom športu? "Mnohí ľudia sa sťažujú na to, že Formula 1 je príliš sterilná. Ale ak sa potom niečo udeje, tak sa sťažujú, že zodpovedajúci jazdec zanedbáva svoju funkciu vzoru. Pochopiteľne, že Hamilton je v roku 2016 iný ako bol v roku 2000. Je to však talentovaný pretekár a mám ho rád. Je to aj dobrý veľvyslanec pre bezpečnosť v cestnej premávke: aj napriek jeho tohtoročnej monackej nehode. Ňou ukázal, že aj majster sveta Formuly 1 môže spraviť chybu a že na ceste jednoducho treba byť vždy absolútne bdelý," dodal Jean Todt.



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Do třineckej šatne vchádzal po poslednom zápase na Tatranskom pohári ako posledný a nebol sám. Za ruku si do nej viedol aj synčeka Adamka oblečeného do dresu Amuru Chabarovsk.
Najstarší hokejový turnaj na Slovensku napísal už svoju 69. kapitolu. A hoci má už Tatranský pohár bradu ako Matuzalem, drží sa stále vo výbornej kondícii. Tento ročník sa dokonca do histórie zapíše ako jeden z najlepšie obsadených vôbec
Andrej Kmeč: "Bolo vidieť na chalanoch, že mali chuť. Chceli pred domácimi divákmi vybojovať prvé víťazstvo v Lige majstrov"
"Toto je môj, dá sa povedať, že odrazový mostík do sveta. Je veľmi pekné a milé od vedenia a trénerov, že mi ponúkajú nejakú zmluvu. Ja by som veľmi rád pomohol hráčom Popradu, ale vidím to tak, že pôjdem niekam na sever,“ povedal
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Mucha vidí remízu ako zaslúženú, pre Jakubecha sú to stratené dva body (video)
"Beriem to ako stratu dvoch bodov. Aj ja aj Mucha sme mali robotu, bohužiaľ pre nás, šancí sme mali dostatok, pýtalo si to gól“ hľadal ťažko slová sklamaný Jakubech
foto
Podbrezovčania nelietajú v oblakoch, zdobí ich poctivá práca (video)
"Penalta bola dôležitá, ale nervozitu som nepociťoval. Sú iné turnaje, kde by sa mohla dostaviť, ale nie v prvej slovenskej lige" povedal Podio
foto
Ružomberok bol proti Michalovciam pri chuti, Sapara: Chceli sme odčiniť Trenčín (video)
Igor Žofčák: „Vôbec sme neočakávali takúto vysokú prehru. Po zmene strán sme s výsledkom chceli niečo urobiť, nanešťastie sme však vybuchli“
foto
Manchester United pokračuje v perfektnom štarte, Ranieriho 100. triumf (video)
"Kanonier nikdy neprestane dávať góly. Pre zakončovateľa sú podstatné zásahy, pre mňa je dôležitý herný prejav. Máme tri body a som veľmi šťastný," uviedol Claudio Ranieri
 

    Magazín F1.sk

    Ako sa šéf FIA snažil zablokovať Kimiho debut v F1
    Magazín Autosport zaspomínal na sezónu 2000 a jej najväčšie príbehy, medzi ktoré patril aj testovací debut Kimiho Räikkönena v monoposte Sauberu a následná snaha Maxa Mosleyho zabrániť tímu zamestnať ho do svojej jazdeckej dvojice.
    Najlepšie vyjadrenia Enza Ferrariho (ANKETA)
    "Pretekárske autá nie sú krásne ani škaredé. Krásnymi sa stanú vtedy, keď vyhrajú," povedal kedysi Ferrari.
    Desať rokov od debutovej výhry Jensona Buttona
    Brit si na prvú zo svojich pätnástich výhier musel počkať najdlhšie zo všetkých súčasných jazdcov Formuly 1 - získal ju až pri 113. štarte na VC Maďarska, 6. augusta 2006.
    Hľadá sa nový diktátor. Zn.: URGENTNE!
    "Nikdy nesmieš ľuďom prezradiť, že šéfuješ bordelu. Musíš predstierať, že je to hotel a bordel prevádzkovať v pivnici."
    Lauda a jeho lekár spomínajú na osudný rok 1976
    "Raz som bol taký slabý, že som sa videl padať dozadu do hlbokej diery. Cítil som teplo a pomyslel som si: Teraz zomieraš! Ja som však nechcel zomrieť, chcel som žiť. A preto som bojoval," hovorí Niki Lauda.
    Pirelli začalo testovať širšie pneumatiky (FOTO)
    Pirelli rozbehlo od prvého augustového dňa testy nových širších pneumatík určených pre rok 2017. Do upraveného monopostu Ferrari SF15-T zasadol v pondelok Sebastian Vettel, v utorok ho nahradil Esteban Gutiérrez.

    Archív správ

    August 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
    1 2 3 4 5 6 7
    8 9 10 11 12 13 14
    15 16 17 18 19 20 21
    22 23 24 25 26 27 28
    29 30 31        

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 14 ms. :: Country :: Region :: City