beta verzia
 
 
 
Jean Todt: Formula 1 je skvelý šport
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Friday, 4. March 2016, 13:33

Jean Todt bol dlhodobo známy ako šéf tímu Ferrari, ale neskôr svoje pôsobenie v F1 ukončil a úspešne kandidoval na prezidenta Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA). Na tejto pozícii je už od roku 2009 a aj keď sa vopred zdalo, že z tohto postu kráľovskej motoristickej triede pomôže, nie je tomu príliš tak. Do veľkej miery sa totiž venuje iným témam.

"FIA má dva piliere: motoršport a mobilitu," pripomenul v aktuálnom rozhovore s Biancou Garloffovou z Auto Bildu. "Jednou z mojich priorít je pochopiteľne bezpečnosť cestnej premávky a dúfam, že je to dôležité pre každého. Každý človek je predsa v kontakte s cestou: chodec, cyklista, motocyklista, vodič auta či prostriedku verejnej dopravy. A každoročne zomrie v cestnej premávke 1,3 milióna ľudí, denne je to 500 detí. Až 50 miliónov ľudí sa každoročne zraní. Je mojou povinnosťou starať sa o to, čo však neznamená, že sa nezaujímam aj o iné veci."

Francúz ďalej zdôraznil, že treba mať otvorené oči: "Formula 1 je len luxusný problém. Bol som v rôznych nemocniciach a videl som rozdiel v živote medzi Káthmandu a Mníchovom. Nemal by som byť kritizovaný za to, že ma to zaujíma. Nechápte ma ale zle: Formula 1 je dôležitá a milujem ju už od okamihov, ako som bol malý chlapec. Bolo by však absolútne nesprávne, ak by sa prezident FIA zaoberal detailami Formuly 1. Na to mám dobrých spolupracovníkov. No ak to niekto nechce pochopiť, tak to nie je môj problém. Verte mi, som z toho smutný, ale napriek tomu spávam veľmi dobre."

Bernie Ecclestone hovorí o "efjednotke" často negatívne. Je to veľmi zvláštne, pretože je to jeho produkt. "Veľa o tom premýšľam, ale môj štýl je taký, že radšej sa pozhováram priamo s Berniem," reagoval Todt. "Bernieho mám rád. Je to výnimočný človek. Ja som nedávno oslavoval svoje 70. narodeniny, ale on má už 85 a Formulu 1 naďalej vedie s veľkou vášňou. Má svojský štýl. Sem tam povie veci, ktoré však o pár dní trochu zmierni. Možno tak spravil aj preto, že sme sa spolu porozprávali."

Je Formula 1 v kríze? "Celý svet je v kríze," odpovedal na túto otázku Jean Todt. "Ale napriek tomu je v ňom miesto pre Formulu 1. To by nám malo dodávať odvahu. Šport je pre našu spoločnosť všeobecne dôležitý. Nedávno som sa stretol s Thomasom Bachom, ktorý mi povedal, že v Riu má pred olympijskými hrami prístup k verejnej doprave len pätnásť percent ľudí. Po hrách a vybudovanej infraštruktúre to bude 63 percent. Veď to je fascinujúce!"

"Formula 1 je skvelý šport, ktorý má úžasný prínos pre automobilový priemysel. Ale momentálne sledujeme nový a iný film ako predtým. Onedlho budeme mať autá, ktoré dokážu jazdiť autonómne. Je preto Formula 1 ešte taká napínavá ako predtým? Chce dvanásťročný chlapec sedieť dve hodiny pred telkou a pozerať automobilové preteky? Musíme teda spraviť niečo také, čím opäť prebudíme záujem. Formulu 1 musíme lepšie odkomunikovať a ľuďom ju lepšie vysvetliť," zdôraznil Todt mysliac napríklad na nové hybridné motory, ktoré už výkonom predčili predchádzajúce V8. A to sú podstatne menšie.

Pre fanúšika nie je zaujímavá ani dominancia Mercedesu, no Todt to vidí inak: "Vo Formule 1 vždy existovala dominancia. A vlastne v každom športe. Skôr či neskôr sa ale každá dominancia skončí. Sébastien Loeb deväťkrát vyhral majstrovstvá v rely, až prišiel Volkswagen. Audi zasa dominovalo medzi športovými autami, ale prišlo Porsche. Mercedes dominuje vo Formule 1, predtým to bol Red Bull. Pochopiteľne by bolo lepšie, ak by mali všetci rovnakú šancu, ale takáto situácia sa zrodí len zriedka."

Todt je fanúšik hybridov a tvrdí, že v športe musia ostať. Inak by sme totiž prišli o výrobcov automobilov. "Ale musia byť lacnejšie a hlučnejšie. Navyše nie je možné, že niektorý tím má problém dopracovať sa k takémuto motoru. Toto sa musí zmeniť. Inak ale patria aktuálne hybridy k najlepším veciam, aké kedy F1 spravila. Dúfam, že prilákajú aj ďalších výrobcov. Potenciál by tu na to bol, ale Formulu 1 musíme predávať o niečo pozitívnejšie. Viete si predstaviť, že niekto príde do kina na nový film v prípade, ak by sám režisér povedal, že jeho film je na hovno? Interne môžeme a musíme kritizovať, ale nie takto navonok. Ak teda produkt vôbec chceme predať."

Občas sa špekuluje napríklad aj o vstupe Volkswagenu či Audi, ale tieto spoločnosti to pravidelne odmietajú. Formula 1 vraj nemá dostatočne dlhodobú víziu a príliš často všetko mení. "Vstup Audi by bol pre šport fantastický. Ich technológia je mimoriadne pokročilá a určite by boli od začiatku konkurencieschopní. Sú ale súčasťou veľkej skupiny, ktorá musí momentálne riešiť iné problémy. Som si však istý, že ak spravíme kráľovskú triedu opäť atraktívnejšou, tak ako dobrí obchodníci Formulu 1 nebudú môcť ignorovať," skonštatoval Todt.

Zaujímavá bola aj posledná otázka pútavého rozhovoru: Je Lewis Hamilton ako majster sveta dobrým veľvyslancom športu? "Mnohí ľudia sa sťažujú na to, že Formula 1 je príliš sterilná. Ale ak sa potom niečo udeje, tak sa sťažujú, že zodpovedajúci jazdec zanedbáva svoju funkciu vzoru. Pochopiteľne, že Hamilton je v roku 2016 iný ako bol v roku 2000. Je to však talentovaný pretekár a mám ho rád. Je to aj dobrý veľvyslanec pre bezpečnosť v cestnej premávke: aj napriek jeho tohtoročnej monackej nehode. Ňou ukázal, že aj majster sveta Formuly 1 môže spraviť chybu a že na ceste jednoducho treba byť vždy absolútne bdelý," dodal Jean Todt.



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Keď som počul, že zahlásili moje meno, bolo to neuveriteľné. Splnil sa mi sen. Je to pre mňa výnimočný moment, aj pre moju rodinu a priateľov, niečo, na čo si budem pamätať do konca života," uviedol Matthews
„V lige hrá veľmi veľa Kanaďanov, tí sú preferovaní. Hrá sa potom ich štýlom hry, pretože ide nie len o hráčov, ale aj o trénerov," konštatuje Marek Biro o EBEL v rozhovore pre hokej.sk
„Možno v mojej hre nebolo cítiť veľký pokrok, ale ja osobne sa cítim dozretejšie. Táto sezóna mi veľa dala a ja pevne verím, že v budúcej sezóne z toho budem čerpať a posuniem sa výkonnostne opäť o krok dopredu,“povedal Mislav Rosandič
Útočník Chicaga Patrick Kane sa stal hlavnou hviezdou slávnostného galavečera v Las Vegas, na ktorom sa odovzdávali individuálne ocenenia za sezónu 2015/2016 v zámorskej hokejovej NHL.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Taliansko proti Španielsku v repríze finále EURO 2012
"Bolo by neuveriteľné napísať históriu ziskom tretieho európskeho titulu v sérii, ale vieme, že to bude veľmi náročné, keďže na turnaji je viacero kvalitných tímov," vyhlásil De Gea
foto
Šok! Messi sa lúči s argentínskym dresom! (video)
"Štyrikrát sme boli vo finále a ani raz sme neuspeli. Jednoducho mi nie je súdené získať trofej, po ktorej najviac túžim. Argentínsky národný tím je po finálovej prehre na Cope už pre mňa minulosťou," povedal Messi
foto
Kozák prehru s Nemeckom rešpektuje a tvrdí: Otvorila mi oči
"Tento zápas mi opäť otvoril oči. Zase mám lepší prehľad o charakteroch hráčov. Čiže to bol to veľmi poučný zápas pre mňa. Slovenské mužstvo potrebuje výmenu generácie," povedal Kozák
foto
Dokonalí Nemci ani na sekundu nezaváhali, Slovensko končí (video)
Ján Kozák: "Nemecko dnes ukázalo svoju silu. Dopomohli sme im k tomu aj my, pretože v úvode zápasu sme boli málo agresívni a príliš rozťahaní. Keď Nemci vyhrávajú, hrá sa proti nim veľmi ťažko"
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    Williams mal parádne zastávky, najlepšiu za 1,92, najhoršiu za 2,18s!
    Williams naďalej pokračuje v neuveriteľnej práci v boxoch a v azerbajdžanskom Baku dokázal jazdca prvýkrát v tejto sezóne "vybaviť" za menej ako dve sekundy.
    Bottas zboril historický rekord F1, v uliciach Baku mu namerali 378 km/h!
    Williams potvrdil, že s monopostom Valtteriho Bottasa dosiahol v sobotu rýchlosť 378 km/h. Podarilo sa mu to na klasických cestách v uliciach Baku!
    FIA potvrdila, že Alonso zažil pri nehode až tri extrémne preťaženia
    V novom magazíne Auto sa objavili zaujímavé informácie týkajúce sa nehody Fernanda Alonsa. Bola vôbec prvou, ktorú nasnímali nové 'high-speed' kamery.
    Sorrell chce v F1 virtuálnu realitu a odkazuje: Treba ísť tam, kde je rast
    "Ako som povedal na začiatku, všetko je to boj o čas, ktorí ľudia majú. Dnes máte milióny možností, ako ho stráviť. Práve v tom je asi najväčší rozdiel oproti roku 1968," usmial sa Martin Sorrell.
    VIDEO: Takto sa zmenia monoposty od budúceho roku
    Technický analytik Motorsport.com Giorgio Piola predstavil peknú animáciu porovnania monopostov pre roky 2016 a 2017.
    Od Panisovho monackého víťazstva uplynulo už dvadsať rokov!
    "Po najlepšom čase z 'warmupu' som si začal veriť, a keď začalo pršať, tak ešte viac: Milujem dážď! Bol som celkom pokojný a koncentrovaný, lebo som niečo tušil. Ťažko to vysvetliť. Bolo to však niečo, čo som cítil..." spomína Olivier Panis.

    Archív správ

    Jún 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
        1 2 3 4 5
    6 7 8 9 10 11 12
    13 14 15 16 17 18 19
    20 21 22 23 24 25 26
    27 28 29 30      

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
    Vygenerované za 48 ms. :: Country :: Region :: City