beta verzia
 
 
 
Aké dôsledky môže mať zákaz rádiovej komunikácie?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Wednesday, 16. March 2016, 13:03

Blížiaca sa sezóna prinesie novinku týkajúcu sa rádiovej komunikácie. Jazdec bude omnoho autonómnejší a bude dostávať menej informácií - to všetko v záujme naplnenia pravidla, že auto má ovládať sám a bez cudzej pomoci. Magazín Auto Motor und Sport sa do tohto pravidla zahĺbil a oslovil niekoľko skúsených činovníkov.

Vieme, že jazdec nebude môcť byť informovaný o ničom, čo by mu pomohlo, prípadne by mu poskytlo informácie o ostatných. Dopočuť sa nebude môcť ani novinky týkajúce sa stratégie. Zoznam zakázaných viet je veľmi dlhý, zoznam povolených krátky. Z boxového múra bude môcť prísť príkaz "dostav sa do boxov", ale ak sa tak stane v nečakanom okamihu, jazdec sa nedozvie, prečo. Vysvetlenie nebude môcť obdržať.

"Nemôžu mu vysvetliť, prečo prišla zastávka skôr alebo neskôr ako mala. Nemôžu mu vysvetliť zmenu taktiky," pripomína redaktor AMuS-u Michael Schmidt. "Jazdec pôjde v akomsi tuneli. Ak sa zastávka uskutoční skôr, ako bola plánovaná, nemá význam, aby sa na niečo pýtal. Vie len to, že niečo nešlo podľa plánu. A to mu musí stačiť."

"V tom prípade by jazdec vedel, že sa niečo zmenilo, ale nevedel by, čo a ako," skonštatoval hlavný stratég Mercedesu James Volwes. "Teoreticky by mohlo ísť o dve veci. Buď sme sa rozhodli pre agresívnejšiu dvojzastávkovú stratégiu, alebo pre presedlanie na tri zastávky. Pre jazdca je dôležité vedieť, kam vedie cesta, pretože tomu vie prispôsobiť svoju jazdu."

Informáciu by bolo teoreticky možné posunúť len prostredníctvom tajného hesla, prípadne pomocou boxovej tabule: aktuálna informácia (pôvodný text sme upravili - pozn. red.) však hovorí, že tabule sa budú môcť takisto využiť len na posúvanie povolených signálov.

Na pretekárovi je potom len to, aby sa striktne držal všetkých odporúčaní. Ak sa to niekomu nebude páčiť tak, ako Lewisovi Hamiltonovi počas minuloročnej VC Brazílie, mohol by vzniknúť problém.

"Môže povedať, čo by rád chcel. Ale my mu nemôžeme odpovedať," vysvetlil Brit. "Keď potom v nasledujúcom kole nedostane príkaz 'box', tak mu pravdepodobne dôjde, že sme to neodsúhlasili."

Pretekár nebude dostávať informácie o teplote pneumatík, o strate gripu a ani o ich opotrebení. Sám to musí vytušiť. "Nám do boxov však môže v každom kole hovoriť, ako sa pneumatiky správajú. My mu nemôžeme odpovedať, ako má na to zareagovať," pridal pár slov šéfinžinier Mercedesu Andrew Shovlin.

Komplikované to môže byť v zahrievacom či v dojazdovom kole, ale aj počas zastávky v boxoch. Vtedy pretekári stláčali viacero tlačidiel po sebe, pričom v tomto smere ich viedol inžinier. Po novom vraj môžeme v kokpite očakávať tri či štyri nové nálepky, ktoré budú pre pretekárov akýmsi ťahákom. Budú sa na nich nachádzať aj odporúčania pre skutočné alebo virtuálne safety car.

Horšie bude to, keď sa jazdec pomýli. Ak niektoré motorové módy, záležitosti týkajúce sa spotreby paliva, prípadne nabíjania batérie nenastaví správne, môže prísť aj k poškodeniu motora či batérie. "Niektoré veci sme zautomatizovali práve preto, aby sme predišli takýmto škodám," priznal technický šéf Williamsu Pat Symonds.

Tu ide napríklad o motorový mód starajúci sa o maximálny výkon. Ak by auto išlo takto neprestajne, nestačilo by mu palivo a motor by určite nezvládol štyri či päť podujatí. Ak by na to pretekár zabudol, tak "program sa po maximálne povolenom čase využívania tohto módu sám deaktivuje."

Otázka napokon stojí tak, či z tejto novinky môžu niektorí jazdci profitovať. Nico Rosberg či Valtteri Bottas veria, že áno. Možno budú všetko dlhšie pilovať a skôr si to zautomatizujú. Ktovie ale, ako to v skutočnosti bude.

"Niekedy môže byť výhodou práve to, ak všetko neviete a spozorujete len to, čo je dôležité," znie varovanie z Mercedesu, ktoré cituje Auto Motor und Sport. "Ten, kto sa pokúsi naučiť sto vecí, môže mať napokon problém, že príliš rozmýšľa a nie je koncentrovaný."



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Zatiaľ čo desaťročný Alex Zálešák mieril vo štvrtok do školy po vysvedčenie a tešil sa zo záveru ďalšieho školského roka, pribíjal jeho otec na stenu klinec.
"Liga majstrov je pre nás veľkým lákadlom," hovorí v rozhovore pre hokej.sk Lukáš Jurík
„Na Slovensku je veľa trénerov, najmä po krčmách. Ja ale viem, aké to je, byť na mieste hráča a musieť sa rozhodnúť v danom zlomku sekundy," vraví Tomáš Zigo pre hokej.sk
Necelé dva dni pred otvorením trhu s voľnými hráčmi sa udiala v zámorskej hokejovej NHL jedna z najzaujímavejších transakcií za uplynulé roky.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Najprekvapujúcejší prestup leta? Rundić mení Trenčín za Slovan!
"O Milana bol na prestupovom trhu veľký záujem, či už zo strany Trenčína o predĺženie zmluvy, ale aj z viacerých zahraničných klubov, ktoré ho dlhodobo sledovali," povedal Ivan Kmotrík ml.
foto
LIVE: DAC - Frýdek-Místek, Trenčín si poradil so Spartou (video)
Výsledky piatkových prípravných stretnutí účastníkov Fortuna ligy 2016/2017
foto
Tujvel opúšťa DAC, Neymar zostáva v Barcelone, Real lanári Alabu
Prestupové špekulácie dňa (piatok, 1. júl 2016)
foto
Trnava si vypracovala pohodlný náskok, no prišla o Deketa (foto, video)
"Teším sa, že som strelil dva góly a pomohol tímu. Ďakujem Bohu, že mi dal silu a spoluhráčom za ich dôveru. Bol to ťažký zápas, ale do odvety sme si vypracovali slušný náskok,“ raduje sa Tambe
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    FIA promptne zakročila a rozriešila kauzu s tlakmi v pneumatikách!
    Ako sme vás informovali, niektoré tímy - hlavne Mercedes - dokázali špeciálnym trikom upraviť tlak v pneumatikách. Na štarte bolo všetko v poriadku, ale po rozbehnutí auta sa tlak znížil až o jedno PSI. Po novom bude všetko inak.
    Williams mal parádne zastávky, najlepšiu za 1,92, najhoršiu za 2,18s!
    Williams naďalej pokračuje v neuveriteľnej práci v boxoch a v azerbajdžanskom Baku dokázal jazdca prvýkrát v tejto sezóne "vybaviť" za menej ako dve sekundy.
    Bottas zboril historický rekord F1, v uliciach Baku mu namerali 378 km/h!
    Williams potvrdil, že s monopostom Valtteriho Bottasa dosiahol v sobotu rýchlosť 378 km/h. Podarilo sa mu to na klasických cestách v uliciach Baku!
    FIA potvrdila, že Alonso zažil pri nehode až tri extrémne preťaženia
    V novom magazíne Auto sa objavili zaujímavé informácie týkajúce sa nehody Fernanda Alonsa. Bola vôbec prvou, ktorú nasnímali nové 'high-speed' kamery.
    Sorrell chce v F1 virtuálnu realitu a odkazuje: Treba ísť tam, kde je rast
    "Ako som povedal na začiatku, všetko je to boj o čas, ktorí ľudia majú. Dnes máte milióny možností, ako ho stráviť. Práve v tom je asi najväčší rozdiel oproti roku 1968," usmial sa Martin Sorrell.
    VIDEO: Takto sa zmenia monoposty od budúceho roku
    Technický analytik Motorsport.com Giorgio Piola predstavil peknú animáciu porovnania monopostov pre roky 2016 a 2017.

    Archív správ

    Júl 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
            1 2 3
    4 5 6 7 8 9 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30 31

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City