Aké dôsledky môže mať zákaz rádiovej komunikácie?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Wednesday, 16. March 2016, 13:03

Blížiaca sa sezóna prinesie novinku týkajúcu sa rádiovej komunikácie. Jazdec bude omnoho autonómnejší a bude dostávať menej informácií - to všetko v záujme naplnenia pravidla, že auto má ovládať sám a bez cudzej pomoci. Magazín Auto Motor und Sport sa do tohto pravidla zahĺbil a oslovil niekoľko skúsených činovníkov.

Vieme, že jazdec nebude môcť byť informovaný o ničom, čo by mu pomohlo, prípadne by mu poskytlo informácie o ostatných. Dopočuť sa nebude môcť ani novinky týkajúce sa stratégie. Zoznam zakázaných viet je veľmi dlhý, zoznam povolených krátky. Z boxového múra bude môcť prísť príkaz "dostav sa do boxov", ale ak sa tak stane v nečakanom okamihu, jazdec sa nedozvie, prečo. Vysvetlenie nebude môcť obdržať.

"Nemôžu mu vysvetliť, prečo prišla zastávka skôr alebo neskôr ako mala. Nemôžu mu vysvetliť zmenu taktiky," pripomína redaktor AMuS-u Michael Schmidt. "Jazdec pôjde v akomsi tuneli. Ak sa zastávka uskutoční skôr, ako bola plánovaná, nemá význam, aby sa na niečo pýtal. Vie len to, že niečo nešlo podľa plánu. A to mu musí stačiť."

"V tom prípade by jazdec vedel, že sa niečo zmenilo, ale nevedel by, čo a ako," skonštatoval hlavný stratég Mercedesu James Volwes. "Teoreticky by mohlo ísť o dve veci. Buď sme sa rozhodli pre agresívnejšiu dvojzastávkovú stratégiu, alebo pre presedlanie na tri zastávky. Pre jazdca je dôležité vedieť, kam vedie cesta, pretože tomu vie prispôsobiť svoju jazdu."

Informáciu by bolo teoreticky možné posunúť len prostredníctvom tajného hesla, prípadne pomocou boxovej tabule: aktuálna informácia (pôvodný text sme upravili - pozn. red.) však hovorí, že tabule sa budú môcť takisto využiť len na posúvanie povolených signálov.

Na pretekárovi je potom len to, aby sa striktne držal všetkých odporúčaní. Ak sa to niekomu nebude páčiť tak, ako Lewisovi Hamiltonovi počas minuloročnej VC Brazílie, mohol by vzniknúť problém.

"Môže povedať, čo by rád chcel. Ale my mu nemôžeme odpovedať," vysvetlil Brit. "Keď potom v nasledujúcom kole nedostane príkaz 'box', tak mu pravdepodobne dôjde, že sme to neodsúhlasili."

Pretekár nebude dostávať informácie o teplote pneumatík, o strate gripu a ani o ich opotrebení. Sám to musí vytušiť. "Nám do boxov však môže v každom kole hovoriť, ako sa pneumatiky správajú. My mu nemôžeme odpovedať, ako má na to zareagovať," pridal pár slov šéfinžinier Mercedesu Andrew Shovlin.

Komplikované to môže byť v zahrievacom či v dojazdovom kole, ale aj počas zastávky v boxoch. Vtedy pretekári stláčali viacero tlačidiel po sebe, pričom v tomto smere ich viedol inžinier. Po novom vraj môžeme v kokpite očakávať tri či štyri nové nálepky, ktoré budú pre pretekárov akýmsi ťahákom. Budú sa na nich nachádzať aj odporúčania pre skutočné alebo virtuálne safety car.

Horšie bude to, keď sa jazdec pomýli. Ak niektoré motorové módy, záležitosti týkajúce sa spotreby paliva, prípadne nabíjania batérie nenastaví správne, môže prísť aj k poškodeniu motora či batérie. "Niektoré veci sme zautomatizovali práve preto, aby sme predišli takýmto škodám," priznal technický šéf Williamsu Pat Symonds.

Tu ide napríklad o motorový mód starajúci sa o maximálny výkon. Ak by auto išlo takto neprestajne, nestačilo by mu palivo a motor by určite nezvládol štyri či päť podujatí. Ak by na to pretekár zabudol, tak "program sa po maximálne povolenom čase využívania tohto módu sám deaktivuje."

Otázka napokon stojí tak, či z tejto novinky môžu niektorí jazdci profitovať. Nico Rosberg či Valtteri Bottas veria, že áno. Možno budú všetko dlhšie pilovať a skôr si to zautomatizujú. Ktovie ale, ako to v skutočnosti bude.

"Niekedy môže byť výhodou práve to, ak všetko neviete a spozorujete len to, čo je dôležité," znie varovanie z Mercedesu, ktoré cituje Auto Motor und Sport. "Ten, kto sa pokúsi naučiť sto vecí, môže mať napokon problém, že príliš rozmýšľa a nie je koncentrovaný."



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Malé ihrisko, najlepší hráči a hneď v septembri. Neviem si predstaviť, ako sa človek hneď musí adaptovať na to, aby bol pripravený," myslí si Hossa
Výber Európy začne prípravu na Svetový pohár 2016 v hokeji 4. septembra v Quebecu. Na piatkovej tlačovej konferencii v Trenčíne to oznámil generálny manažér tímu Miroslav Šatan
"Som nadšený, že môžem byť ďalší rok súčasťou organizácie NY Rangers," uviedol Hrivík
"V mojom veku môžem povedať len toľko, že táto sezóna je posledná. Avšak všetko sa uvidí na jej konci. Ja chcem hrať hokej čo najdlhšie," uviedol Kroták
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
O Gyömbéra záujem u nováčikov La Ligy, de Marco na roztrhanie
Prestupové špekulácie dňa (piatok, 29. júl 2016)
foto
Talentovaný Jakubech naplno zažiaril: Nebolo to len o mne (video)
"Naši fanúšikovia sú úžasní. To, ako dokážu vycestovať za klubom je fantastické. Úžasné, niečo neopísateľné. Veľmi im ďakujeme za to, že prišli za nami v takom počte až do Viedne," nechal sa počuť mladý brankár Spartaka
foto
Chaotická druhá liga štartuje, kiežby radšej končila...
Nedá nám to, no musíme to zopakovať – Kocúrkovo ako vyšité! Nech už je tu sezóna 2017/2018, aby sa tento výsmech, pretože súčasnú druhú ligu inak nazvať nemôžeme, definitívne skončí
foto
Preview: Senica a ViOn o prvý bod, Prešov sa pokúsi streliť gól
Tretie kolo Fortuna ligy sa odohrá v troch hracích dňoch, Dunajská Streda si s Myjavou zmeria sily netradične až v utorok
 

    Magazín F1.sk

    Ferrari potvrdilo odchod Jamesa Allisona
    To, o čom sa špekulovalo už niekoľko týždňov, je napokon realita: Ferrari potvrdilo, že technický riaditeľ James Allison opúšťa Maranello. Angličan prežil veľmi ťažké obdobie, zomrela mu manželka Rebecca a dlhšie avizoval, že sa chce vrátiť domov k trom deťom.
    Martin Trenkler: Víkend na Hungaroringu
    Slovenský fotograf Martin Trenkler navštívil víkendové podujatie na Hungaroringu a my vám ponúkame pohľady na Veľkú cenu Maďarska 2016 prostredníctvom jeho objektívu.
    Pre Red Bull pracuje aj Slovák: Lukáš zo Svätého Jura
    "Niekedy je to poriadne náročné, pretože na nohách som aj dvanásť hodín. Byť v prostredí Formuly 1 je však pre mňa fascinujúce a občas sa mi nechce veriť, že mám takúto prácu," hovorí Lukáš pre F1.sk.
    Súčasný safety car je pomalý, myslí si Mark Webber
    Maximálna rýchlosť Mercedesu AMG GT S, ktorý sa ako safety car používa, je síce 310 kilometrov za hodinu, no na F1 je to málo. "Bernd Mayländer je skvelý jazdec, no potrebujeme rýchlejší safety car," hovorí Webber.
    Kimi Räikkönen predĺžil zmluvu s Ferrari!
    Tím Scuderia Ferrari potvrdil, že predĺžil zmluvu s Kimim Räikkönenom, ktorý tak ostane pretekárom tejto stajne aj v roku 2017. Bude kolegom Sebastiana Vettela.
    FIA promptne zakročila a rozriešila kauzu s tlakmi v pneumatikách!
    Ako sme vás informovali, niektoré tímy - hlavne Mercedes - dokázali špeciálnym trikom upraviť tlak v pneumatikách. Na štarte bolo všetko v poriadku, ale po rozbehnutí auta sa tlak znížil až o jedno PSI. Po novom bude všetko inak.

    Archív správ

    Júl 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
            1 2 3
    4 5 6 7 8 9 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30 31

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City