Aké dôsledky môže mať zákaz rádiovej komunikácie?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Wednesday, 16. March 2016, 13:03

Blížiaca sa sezóna prinesie novinku týkajúcu sa rádiovej komunikácie. Jazdec bude omnoho autonómnejší a bude dostávať menej informácií - to všetko v záujme naplnenia pravidla, že auto má ovládať sám a bez cudzej pomoci. Magazín Auto Motor und Sport sa do tohto pravidla zahĺbil a oslovil niekoľko skúsených činovníkov.

Vieme, že jazdec nebude môcť byť informovaný o ničom, čo by mu pomohlo, prípadne by mu poskytlo informácie o ostatných. Dopočuť sa nebude môcť ani novinky týkajúce sa stratégie. Zoznam zakázaných viet je veľmi dlhý, zoznam povolených krátky. Z boxového múra bude môcť prísť príkaz "dostav sa do boxov", ale ak sa tak stane v nečakanom okamihu, jazdec sa nedozvie, prečo. Vysvetlenie nebude môcť obdržať.

"Nemôžu mu vysvetliť, prečo prišla zastávka skôr alebo neskôr ako mala. Nemôžu mu vysvetliť zmenu taktiky," pripomína redaktor AMuS-u Michael Schmidt. "Jazdec pôjde v akomsi tuneli. Ak sa zastávka uskutoční skôr, ako bola plánovaná, nemá význam, aby sa na niečo pýtal. Vie len to, že niečo nešlo podľa plánu. A to mu musí stačiť."

"V tom prípade by jazdec vedel, že sa niečo zmenilo, ale nevedel by, čo a ako," skonštatoval hlavný stratég Mercedesu James Volwes. "Teoreticky by mohlo ísť o dve veci. Buď sme sa rozhodli pre agresívnejšiu dvojzastávkovú stratégiu, alebo pre presedlanie na tri zastávky. Pre jazdca je dôležité vedieť, kam vedie cesta, pretože tomu vie prispôsobiť svoju jazdu."

Informáciu by bolo teoreticky možné posunúť len prostredníctvom tajného hesla, prípadne pomocou boxovej tabule: aktuálna informácia (pôvodný text sme upravili - pozn. red.) však hovorí, že tabule sa budú môcť takisto využiť len na posúvanie povolených signálov.

Na pretekárovi je potom len to, aby sa striktne držal všetkých odporúčaní. Ak sa to niekomu nebude páčiť tak, ako Lewisovi Hamiltonovi počas minuloročnej VC Brazílie, mohol by vzniknúť problém.

"Môže povedať, čo by rád chcel. Ale my mu nemôžeme odpovedať," vysvetlil Brit. "Keď potom v nasledujúcom kole nedostane príkaz 'box', tak mu pravdepodobne dôjde, že sme to neodsúhlasili."

Pretekár nebude dostávať informácie o teplote pneumatík, o strate gripu a ani o ich opotrebení. Sám to musí vytušiť. "Nám do boxov však môže v každom kole hovoriť, ako sa pneumatiky správajú. My mu nemôžeme odpovedať, ako má na to zareagovať," pridal pár slov šéfinžinier Mercedesu Andrew Shovlin.

Komplikované to môže byť v zahrievacom či v dojazdovom kole, ale aj počas zastávky v boxoch. Vtedy pretekári stláčali viacero tlačidiel po sebe, pričom v tomto smere ich viedol inžinier. Po novom vraj môžeme v kokpite očakávať tri či štyri nové nálepky, ktoré budú pre pretekárov akýmsi ťahákom. Budú sa na nich nachádzať aj odporúčania pre skutočné alebo virtuálne safety car.

Horšie bude to, keď sa jazdec pomýli. Ak niektoré motorové módy, záležitosti týkajúce sa spotreby paliva, prípadne nabíjania batérie nenastaví správne, môže prísť aj k poškodeniu motora či batérie. "Niektoré veci sme zautomatizovali práve preto, aby sme predišli takýmto škodám," priznal technický šéf Williamsu Pat Symonds.

Tu ide napríklad o motorový mód starajúci sa o maximálny výkon. Ak by auto išlo takto neprestajne, nestačilo by mu palivo a motor by určite nezvládol štyri či päť podujatí. Ak by na to pretekár zabudol, tak "program sa po maximálne povolenom čase využívania tohto módu sám deaktivuje."

Otázka napokon stojí tak, či z tejto novinky môžu niektorí jazdci profitovať. Nico Rosberg či Valtteri Bottas veria, že áno. Možno budú všetko dlhšie pilovať a skôr si to zautomatizujú. Ktovie ale, ako to v skutočnosti bude.

"Niekedy môže byť výhodou práve to, ak všetko neviete a spozorujete len to, čo je dôležité," znie varovanie z Mercedesu, ktoré cituje Auto Motor und Sport. "Ten, kto sa pokúsi naučiť sto vecí, môže mať napokon problém, že príliš rozmýšľa a nie je koncentrovaný."



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Sme šťastní a ohromne potešení tým, čo sme dosiahli. Myslím si, že nikto netipoval našu účasť vo finále. Pravdepodobnosť bola 33 k 1 a práve preto si teraz vychutnávame skvelé pocity," radoval sa Marián Hossa
"Zachytal som si veru poriadne, ale so šťastím sme ten krehký náskok ubránili. Škoda vylúčení zo záveru zápasu. Tam nás poriadne zavreli a lietalo to tam z jednej i druhej strany," hovorí Jan Chábera
"Myslím si, že je to spôsobené aj obmenou kádra. Prišli noví hráči a chvíľku potrvá, kým sa zohráme. Som však presvedčený o tom, že keď sa to ustáli, tak pôjdeme v tabuľke hore," hovorí s optimizmom v hlase 31-ročný center.
Hneď od úvodného buly mohli diváci na štadióne sledovať zaujímavý hokej dvoch nováčikov Tipsport Ligy. V prvej minúte mal obrovskú šancu hosťujúci Paulovič, ktorý sa rútil sám na domáceho brankára
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Kozák v nominácii vymenil útočníkov, vrátil sa Weiss
"Veľa som premýšľal o zápase s Anglickom. Keď som robil analýzu duelu, prišiel som k záveru, že ak by sme všetci pre to urobili maximum, tak - som vnútorne presvedčený - by sme boli úspešnejší," povedal tréner Kozák
foto
Z hrdinu smoliar, Leško: Beriem to na seba (video)
"Ak by to kopol tak, ako to on vie, tak som presvedčený o tom, že by potom premenil aj tú veľkú šancu v druhom polčase. Ale vo futbale je to tak: ´From Zero to Hero, alebo From Hero to Zero´,“ dodal Stanislav Varga
foto
„Železiari“ sfúkli Liptákov z ihriska, čaká ich najťažší test (video, foto)
"Čaká nás mesiac na ihriskách súperov, potom doma privítame majstra. Bude to veľmi namáhavé. Veľká skúška, ale ja verím, že sa budeme tešiť aj po zápasoch vonku," burcuje do boja kormidelník Marek Fabuľa
foto
Ukážková dráma v Michalovciach, bod nechcel ani jeden (video)
"Je to najkrajší pocit, keď strelíte víťazný gól v nadstavenom čase. Super. Zaslúžili sme si to, o to viac, že sme hrali pred domácimi fanúšikmi, ktorí boli fantastickí," neskrýval radosť Oliver Podhorin
 

    Magazín F1.sk

    Maršál a autá rútiace sa 300 km/h: FIA je znepokojená (VIDEO)
    "Berieme to veľmi vážne," povedal hovorca FIA. "Nechceme hádzať vinu na jedného človeka. Spravíme však všetko pre to, aby sa to už neopakovalo."
    Carey: Formulu 1 nemôže riadiť diktátor
    \"Nemôžete vždy vyhovieť každému, no musíte pochopiť, čo všetci chcú, a na základe toho hľadať správnu cestu. Jasné, nie je to úloha pre komisiu, pretože komisie zvyknú byť byrokratické, no nemôžeme tu ani mať diktátora, aj keď tu je na to asi každý zvyknutý.\"
    V čom spočíva trik Mercedesu a čo sa na ňom konkurencii nepáči?
    Jednou z hlavných tém prebiehajúceho týždňa je systém hydraulických závesov, ktorý Mercedes vyladil k dokonalosti.
    Bertrand Gachot a neuveriteľný príbeh vedúci k Schumiho premiére
    "Obom nám do očí vybehli slzy, pretože polovicu som vystriekal na seba a polovicu na neho. Nemal som totiž čas nejako to namieriť. Ale nepobili sme sa, nikto nikomu neublížil. Tak som si myslel, že to všetko dobre dopadne," spomína Bertrand Gachot.
    Nikolas Szabó: Ďalší Slovák v sérii monopostov?
    "Priemerný rozpočet na sezónu v majstrovstvách Slovenska a majstrovstvách strednej Európy predstavuje 20 000 eur. Získavanie sponzorov je v našich končinách veľmi ťažké," hovorí sedemnásťročný Nikolas Szabó pre F1.sk.
    Bude to už len horšie
    "Zavádzanie "červených zón" pre fotografov začalo dávno, no z roka na rok je to horšie a horšie. Protestovať nepomôže, každý sa bojí o svoju akreditáciu," píše Martin Trenkler.

    Archív správ

    September 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30    

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 60 ms. :: Country :: Region :: City