Aké dôsledky môže mať zákaz rádiovej komunikácie?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Wednesday, 16. March 2016, 13:03

Blížiaca sa sezóna prinesie novinku týkajúcu sa rádiovej komunikácie. Jazdec bude omnoho autonómnejší a bude dostávať menej informácií - to všetko v záujme naplnenia pravidla, že auto má ovládať sám a bez cudzej pomoci. Magazín Auto Motor und Sport sa do tohto pravidla zahĺbil a oslovil niekoľko skúsených činovníkov.

Vieme, že jazdec nebude môcť byť informovaný o ničom, čo by mu pomohlo, prípadne by mu poskytlo informácie o ostatných. Dopočuť sa nebude môcť ani novinky týkajúce sa stratégie. Zoznam zakázaných viet je veľmi dlhý, zoznam povolených krátky. Z boxového múra bude môcť prísť príkaz "dostav sa do boxov", ale ak sa tak stane v nečakanom okamihu, jazdec sa nedozvie, prečo. Vysvetlenie nebude môcť obdržať.

"Nemôžu mu vysvetliť, prečo prišla zastávka skôr alebo neskôr ako mala. Nemôžu mu vysvetliť zmenu taktiky," pripomína redaktor AMuS-u Michael Schmidt. "Jazdec pôjde v akomsi tuneli. Ak sa zastávka uskutoční skôr, ako bola plánovaná, nemá význam, aby sa na niečo pýtal. Vie len to, že niečo nešlo podľa plánu. A to mu musí stačiť."

"V tom prípade by jazdec vedel, že sa niečo zmenilo, ale nevedel by, čo a ako," skonštatoval hlavný stratég Mercedesu James Volwes. "Teoreticky by mohlo ísť o dve veci. Buď sme sa rozhodli pre agresívnejšiu dvojzastávkovú stratégiu, alebo pre presedlanie na tri zastávky. Pre jazdca je dôležité vedieť, kam vedie cesta, pretože tomu vie prispôsobiť svoju jazdu."

Informáciu by bolo teoreticky možné posunúť len prostredníctvom tajného hesla, prípadne pomocou boxovej tabule: aktuálna informácia (pôvodný text sme upravili - pozn. red.) však hovorí, že tabule sa budú môcť takisto využiť len na posúvanie povolených signálov.

Na pretekárovi je potom len to, aby sa striktne držal všetkých odporúčaní. Ak sa to niekomu nebude páčiť tak, ako Lewisovi Hamiltonovi počas minuloročnej VC Brazílie, mohol by vzniknúť problém.

"Môže povedať, čo by rád chcel. Ale my mu nemôžeme odpovedať," vysvetlil Brit. "Keď potom v nasledujúcom kole nedostane príkaz 'box', tak mu pravdepodobne dôjde, že sme to neodsúhlasili."

Pretekár nebude dostávať informácie o teplote pneumatík, o strate gripu a ani o ich opotrebení. Sám to musí vytušiť. "Nám do boxov však môže v každom kole hovoriť, ako sa pneumatiky správajú. My mu nemôžeme odpovedať, ako má na to zareagovať," pridal pár slov šéfinžinier Mercedesu Andrew Shovlin.

Komplikované to môže byť v zahrievacom či v dojazdovom kole, ale aj počas zastávky v boxoch. Vtedy pretekári stláčali viacero tlačidiel po sebe, pričom v tomto smere ich viedol inžinier. Po novom vraj môžeme v kokpite očakávať tri či štyri nové nálepky, ktoré budú pre pretekárov akýmsi ťahákom. Budú sa na nich nachádzať aj odporúčania pre skutočné alebo virtuálne safety car.

Horšie bude to, keď sa jazdec pomýli. Ak niektoré motorové módy, záležitosti týkajúce sa spotreby paliva, prípadne nabíjania batérie nenastaví správne, môže prísť aj k poškodeniu motora či batérie. "Niektoré veci sme zautomatizovali práve preto, aby sme predišli takýmto škodám," priznal technický šéf Williamsu Pat Symonds.

Tu ide napríklad o motorový mód starajúci sa o maximálny výkon. Ak by auto išlo takto neprestajne, nestačilo by mu palivo a motor by určite nezvládol štyri či päť podujatí. Ak by na to pretekár zabudol, tak "program sa po maximálne povolenom čase využívania tohto módu sám deaktivuje."

Otázka napokon stojí tak, či z tejto novinky môžu niektorí jazdci profitovať. Nico Rosberg či Valtteri Bottas veria, že áno. Možno budú všetko dlhšie pilovať a skôr si to zautomatizujú. Ktovie ale, ako to v skutočnosti bude.

"Niekedy môže byť výhodou práve to, ak všetko neviete a spozorujete len to, čo je dôležité," znie varovanie z Mercedesu, ktoré cituje Auto Motor und Sport. "Ten, kto sa pokúsi naučiť sto vecí, môže mať napokon problém, že príliš rozmýšľa a nie je koncentrovaný."



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Milan Staš: "Zápas sme prehrali už v prvej tretine, keď to, čo sme si povedali, zostalo iba v šatni. Pohodlné vedenie domácich 3:0 bolo ťažké otočiť"
"Životná úroveň je tu vysoká, no ľudia sú zároveň veľmi priateľskí. Ak niečo potrebujete, tak vám to darujú," hovorí zo svojej osobnej skúsenosti Roman Karaffa
"Po dvoch tretinách za bezgólového stavu sme si v šatni povedali, že od začiatku záverečného dejstva do toho naplno vletíme s cieľom získať dva body. Myslím, že sme odviedli skvelú prácu," povedal Halák po 40. shutoute v kariére
Výsledky zápasov 28. kola Budiš prvej hokejovej ligy
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Aguero vs. Costa: súboj najlepších strelcov
Celá futbalová verejnosť, nielen v Anglicku, je plná očakávaní pred blížiacim sa šlágrom. Proti sebe sa postavia dva tímy z čela tabuľky
foto
VIDEO: Najbizarnejšie "vylúčenie" v histórii
Ťažko polemizovať, či to bola náhoda, alebo nie. Pravdou je, že sa už zdalo, že lopta vyjde za bránkovú čiarku, no nestalo sa tak. A faktom je, že mladý podávač lôpt je fanúšikom domáceho celku
foto
Tréner Švédov: Slováci veľkou neznámou, teším sa na žltú stenu
"Víťaz otváracieho stretnutia získa veľkú šancu na postup do semifinále. Mám rád slovenský futbal, žije sa tam týmto športom," prezradil o Slovensku legendárny Zbigniew Boniek
foto
VIDEO: Trnavčania sa vyjadrili k stavu trávnika
"Dlhodobo nespĺňa kritéria kvality hracej plochy so štyrmi hviezdičkami. Trávnik má nízku hodnotu šmykovej pevnosti a hĺbku zakorenenia celého koreňového profilu," konštatoval športovo - technický riaditeľ City Areny Branislav Kriška
 

    Magazín F1.sk

    Šéfovia tímov zvolili za najlepšieho jazdca Hamiltona, druhý skončil Verstappen!
    Šéfovia jednotlivých tímov Formuly 1 zvolili vo výročnej ankete Autosportu za najlepšieho jazdca Lewisa Hamiltona. Na druhom mieste sa objavilo meno rastúcej hviezdy Maxa Verstappena, nový majster sveta Nico Rosberg skončil až tretí.
    Fotogaléria: Ferrari, Mercedes a Red Bull naposledy preverili vyvíjané pneumatiky
    Ferrari v utorok nasadilo Kimiho Räikkönena, Mercedes do auta posadil Lewisa Hamiltona a neskôr Pascala Wehrleina, v Red Bulle by mali alternovať Daniel Ricciardo a Max Verstappen.
    FIA potvrdila finálny kalendár pre rok 2017
    Formula 1 sa vďaka aktuálnemu kroku vyhne termínovej kolízii s 24-hodinovkou v Le Mans a Veľká cena Európy v Baku bude posunutá o sedem dní. Ideálne je to aj z toho pohľadu, že z Kanady sa zástupcovia tímov nebudú musieť náhliť.
    Nico Rosberg sa svojim rodičom poďakoval dojímavým videom
    Nico Rosberg pri príležitosti získania majstrovského titulu uverejnil aj dojímavé video s komentárom "Danke Mama und Papa ❤❤", ktoré hovorí za všetko.
    Pirelli predstavilo pneumatiky pre rok 2017: To sú gumiská...
    "Dostali sme jasné ciele: autá by mali byť na okruhu v Barcelone oproti minulému roku o štyri až päť sekúnd na kolo rýchlejšie," pripomenul športový šéf Pirelli Paul Hembery.
    Najmilší rozhovor Lewisa Hamiltona: Odpovede na otázky malej Chloe
    Jazdci F1 si počas svojej kariéry odbijú množstvo rozhovorov, ktoré väčšinou vyzerajú takmer úplne rovnako. Mercedes sa však rozhodol pripraviť Lewisovi Hamiltonovi milý rozhovor s otázkami, na ktoré neodpovedá každý deň.
    Aki Hintsa: Formula 1 je najfascinujúcejším laboratóriom
    Aki Hintsa sa v priebehu minulého roku dozvedel, že jeho zdravotný stav je veľmi vážny. Ničila ho postupujúca rakovina a podľa lekárov mu ostávali posledné dva mesiace života. Toto obdobie napokon natiahol na viac ako rok, no mocnejšiemu živlu sa neubránil. Zomrel v utorok 15. novembra 2016.

    Archív správ

    December 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 31  

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City