beta verzia
 
 
 
Bude to vzrušujúca sezóna: Tu je sedem kvalitných ingrediencií
Autor: Števo Eisele   |   Publikované: Monday, 21. March 2016, 09:05

Austrália je za nami. A treba povedať, že úspešne! Napriek zlému piatkovému počasiu, katastrofickej novej forme kvalifikácie, keď väčšina fanúšikov upadala po sobote striedavo z apatie do depresie. Atmosfére nepomohli ani rôzne dezinformácie ohľadom výkladu pravidiel. Formula 1 ale opäť potvrdila, že práve v takýchto chvíľach dokáže prekvapiť. A to na trati, ktorá patrí k najšpecifickejším v celom kalendári a za suchých podmienok väčšinou ponúka nudnejšiu procesiu. Robiť predikcie po prvých pretekoch sezóny môže byť ešte zradnejšie ako pred jej začiatkom, napriek tomu ponúkol Albert Park hneď niekoľko poznatkov s nádychom očakávaného, lepšie povedané - želaného potenciálu.

V nedeľu sme u protinožcov v podstate sledovali dve veľké ceny v jednej! Všetko rozdelila havária Alonsa s Gutiérrezom. A kým po prvej tretine to vyzeralo na vcelku kontrolovaný triumf Vettela na Ferrari, nakoniec sa tešil majstrovský Mercedes. Tifosi sú mrzutí a niet sa čomu čudovať. Z pohľadu zostavy Maurizia Arrivabeneho to bola ukážková premárnená príležitosť. Aj preto sa táto analýza bude venovať skôr tomu, čo mohlo byť a nakoniec nebolo. Napriek tomu sa miestne preteky zaradili k tomu lepšiemu, čo historicky Melbourne ponúkalo. A hádam sa Nico Rosberg a vedenie Mercedesu nenahnevajú, ak v prvom rade vyzdvihnem fenomenálne šieste miesto Romaina Grosjeana s debutujúcim tímom Haas. Klobúk dolu!

Poďme si teraz zhrnúť sedem postrehov, ktoré naznačil nielen uplynulý súťažný víkend:

1. Ferrari síce bude naďalej strácať v sobotu, pretože kvalifikačný mód Mercedesu je vyladený priam dokonale. Lenže v nedeľu môžeme očakávať oveľa nebezpečnejšie duo Vettel - Räikkonen ako v minulom roku. Technický riaditeľ Ferrari - James Allison sa totiž vydal odvážnou cestou hneď niekoľkých radikálnejších inovácií (zvlášť v riešení závesov prednej nápravy), ktoré spolu s vylepšeným konceptom pohonnej jednotky vytvárajú priestor na väčší progres, aký bude mať k dispozícií Hamilton s Rosbergom. Viacero hlasov, dokonca aj piloti Scuderia naznačili, že k návratu na čelo potrebujú hlavne teplejšie počasie, vďaka ktorému dokážu lepšie využiť pneumatiky. Uvidíme, už najbližšie nám toho oveľa viac naznačí Bahrajn. Apropo, všimli ste si, aký bol Sebastian Vettel napriek prehre v pohode? Jeho reč tela na stupni víťazov prezrádzala až nečakane vysoký stupeň sebadôvery a optimizmu do ďalších bojov. Napriek tomu zostáva Mercedes jasným, ale nie úplne neohrozeným favoritom.

2. všetko nasvedčuje tomu, že tímu okolo Adriana Neweyho sa po ročnej prestávke opäť podarilo navrhnúť a poskladať parádne šasi, odhliadnuc od atraktívneho matného lakovania samotného Red Bullu. RB12 udivuje najmä drastickým náklonom smerom dopredu, čo podľa môjho spolukomentátora Pepu Krála naznačuje isté unikátne riešenie v oblasti tlmičov. A to červení býci majú pod kapotou iba elementárne vylepšenú verziu pohonnej jednotky Renault pod označením TAG Heuer. Od Kanady a avizovaných vylepšeniach o približne 35 koní by sa Ricciardo s Kvjatom mohli pokojne zapojiť do bitky na špici. Aspoň raz za čas, na typologicky vhodnejších okruhoch.

To isté, ale v opačnom časovom garde platí pre juniorské Toro Rosso. S minuloročným agregátom Ferrari ich do leta môžeme očakávať v TOP 10. V centre pozornosti je aj od začiatku tohto roka Max Verstappen, ktorý predviedol v Melbourne trochu horkú hlavu, evidentne zdedenú po otcovi Josovi. Iba pripomínam, že Max má stále len osemnásť rokov, čo samozrejme nesmie slúžiť ako výhovorka na všetko. Podceňovať rozhodne netreba o niečo nenápadnejšieho Carlosa Sainza. Do nabitého stredu poľa treba určite zarátať aj pilotov Williamsu a Force Indie. Tieto tímy však limitujú obmedzené rozpočty.

Svieži vietor okamžite po príchode priniesol nový americký tím Haas. Veľké očakávania sú po radikálnych zmenách aj od Manoru. Zato trojica Sauber, Renault a McLaren Honda bude podľa všetkého viac menej lavírovať. Najmä v prípade tímu pod taktovkou legendárneho Rona Dennisa môžeme už teraz hovoriť o ďalších nenaplnených ambíciách. Na vine nie je len slabší progres Hondy, ale aj neefektívny "zero" koncept, ktorý opäť vyprodukovalo aerodynamické oddelenie. McLaren je aktuálne loďou, ktorá sa žiaľ plaví do neznáma...

3. monoposty ako také sú v každom prípade minimálne o dve sekundy rýchlejšie ako pred rokom a vieme to dokázať celkom jednoznačne. Oproti minulej sezóne si Lewis Hamilton vyjazdil pole position s časom lepším až o tri sekundy. Zohľadniť ale treba o stupeň mäkkšie pneumatiky. Najrýchlejšie kolo pretekov v podaní Daniela Ricciarda zase bolo o celé dve sekundy lepšie ako v pretekoch 2015. A to netreba zabúdať, že víťazné Mercedesy jazdili so stredne tvrdými gumami dve tretiny veľkej ceny bez možnosti maximalizácie času s prázdnou nádržou.

Vítaným benefitom sú jednoznačne aj úspešné snahy o zvýšenie hlučnosti pomocou výfukového obtokového ventilu, ktorý zlepšil zvuk o približne pätnásť percent. Drobnosť, ale poteší.

4. po novom tri rôzne zmesi pneumatík Pirelli na preteky naznačili skvostný strategický potenciál. Pred červenou fázou mala prvá sedmička pilotov pestrofarebné obutie, niektorí sa nebáli zariskovať. A hoci tentoraz neboli odmenení, už len možnosť kreatívnejšej voľby prináša solídne šance na nečakané prekvapenia. Ak k tomu pripočítame rozumné obmedzenie vysielačkovej komunikácie, tak po tejto stránke to vyzerá na vhodnú optimalizáciu. Odmyslieť si však urgentne treba ťažkopádne napísané pravidlá. Ukazuje sa, že ich výklad a aplikácia je v praktickom prevedení oveľa jednoduchšia - čiže opäť sa nimi fanúšikovia zbytočne zamorili mediálnym smogom.

5. aj v Melbourne sa potvrdilo, že súčasné bezpečnostné kritériá sú na mimoriadne vysokej úrovni. Práve hrozivá nehoda Alonsa s Gutierrezom totiž mohla urýchliť avizované nasadenie kontroverznej "svätožiary". Pritom ktovie, či by sa Alonsovi, a takisto aj za krkom horiacemu Räikkonenovi, podarilo tak rýchlo a bezproblémovo opustiť kokpit s touto pridanou a treba povedať, že vrcholne neestetickou formou ochrany. Bezpečnostná loby je však nesmierne silná, ale zároveň nepríjemne útočí na základnú DNA F1. Znie to síce drsne, ale ľudia pritom milujú nehody a pocit strachu.

6. ozdobou sezóny bude očakávaný prestupový kolotoč, ktorý sa naplno roztočí najneskôr v lete. Kľúčovými figúrkami na šachovnici sú Nico Rosberg a Kimi Räikkönen. Okrem nich končia na konci roka zmluvy aj Massovi, Bottasovi, Buttonovi či Pérezovi. Eminentný záujem bude na trhu o Maxa Verstappena i Daniela Ricciarda, pred dverami F1 trpezlivo čaká Stoffel Vandoorne, sľubný potenciál ponúka Pascal Wehrlein. Postupom času treba veľmi pozorne medzi riadkami čítať najmä vyhlásenia Tota Wolffa, Helmuta Marka a vychyteného manažéra viacerých pilotov - Nicolasa Todta.

Bude zaujímavé sledovať ako sa chlapci vyrovnajú s enormným tlakom v kokpitoch. Vidina top tímu a veľká snaha môžu mať na trati presne opačný efekt. V každom prípade nás čaká kvantum zahmlievania, fabulovania a najmä špekulovania. Na začiatku septembra v Monze by už ale mali byť všetky záhady odtajnené. Mimochodom, v kuloároch sa čoraz hlasnejšie spomína presun VC Talianska do Imoly.

7. napriek evidentnej absencií lídra, ale zato s rôznymi skupinami, komisiami a radami, F1 ukázala, že sa dokáže celkom slušne a promptne rehabilitovať. Hoci Bernie Ecclestone je vďačným terčom kritiky (špeciálne z fanúšikovskej strany), bolo to práve jeho autoritatívne, priam až dikátorské vedenie, ktoré spravilo z Formuly jeden kráľovnú motoršportu a biznisovú zlatú baňu. Demokratické procesy paradoxne vrhajú na celú sériu tieň chaosu a nekompetentnosti, niekedy očividne cielene. Napriek tomu sa ešte pred austrálskymi pretekmi okamžite schválil návrat k starému dobrému formátu kvalifikácie, zrušili sa jóbovky o zákaze odhadzovania fólií z priezoru prilby či striktný zákaz vysielačkovej komunikácie o strategických manévroch medzi tímom a pilotom. V celej tej záplave negatívnych správ a najmä ohlasov by som tieto konštruktívne kroky rád zvýraznil!

V tomto kontexte si nemôžem odpustiť ešte jednu poznámku. Všimnite si už minimálne rok trvajúcu diskusiu o nových agresívnejších monopostoch od sezóny 2017. Všetko sa postupne naťahuje a evidentne najmä navonok prístupný Mercedes rozhodne netúži len tak pustiť svoju dominantnú éru z rúk. Kritikom zatvára ústa drobnými ústupkami ako bolo uvoľnenie systému žetónov na vylepšovanie pohonnej jednotky... Ale vo finále očakávam odklad až od sezóny 2018 a to veru určite nie je dobrá správa. Bodaj by sme napokon zostali príjemne prekvapení. Lebo zatiaľ je to len klasická "blabla" taktika a pritom skutek utek.

Napriek tomu Austrália ako taká rozhodne nesklamala, dovolím si povedať, že predčila aj mnohé očakávania, ale teraz sa už tešme na Bahrajn! Posledné dve veľké ceny pod umelým osvetlením ponúkli špičkové formulové divadlo. Decentná dávka pozitivizmu je vítaná. Víťaz môže byť ako vždy len jeden, hoci Romain Grosjean by dokázal smelo oponovať.

Števo Eisele
komentátor Sport 2 HD



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Účastníci medzinárodného košického florbalového turnaja Cassovia Open sledujú so zvedavosťou, ktože to proti nim na palubovke nastupuje. V extralige sa s ním nestretávajú, jeho tvár je im ale povedomá.
Jedenásťmesačné pracovné obdobie SZĽH bolo pre Igora Nemečka najťažšie v živote. Zväzového šéfa napriek tomu potešilo, že turbulentné mesiace úspešne vyvrcholili piatkovým rokovaním Rady SZĽH o zmene stanov, čím dodržal svoj verejný sľub.
"Pre náš tím je to extrémne dôležitý hráč. Do poslednej chvíle sme si nemysleli, že sa tak stane, ale jeho rozhodnutím bolo nastúpiť na siedmy zápas," uviedol tréner John Cooper.
Hokejisti Pittsburghu postúpili do finále zámorskej NHL. V rozhodujúcom siedmom dueli finále play off Východnej konferencie zdolali Tampu Bay 2:1 a sériu vyhrali 4:3 na zápasy.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
SÚŤAŽ: Vyhrajte dres Tatrana Prešov!
Predstavitelia klubu venovali do súťaže zeleno-biely dres s číslom 36, ktorý patril Lukášovi Hruškovi. Nenechajte si ujsť skvelú šancu na jeho získanie. Stačí, ak odpoviete na otázky na našom Facebooku a dres môže byť váš
foto
Slováci senzačne zdolali majstrov sveta! (video)
Ján Kozák: "Som rád, že sme dosiahli skvelý výsledok proti svetovému mužstvu. Bol som rád, že v prvom polčase sme sa súperovi postupne vyrovnali aj po futbalovej stránke a v druhom tiež v bojovnosti"
foto
3b Hviezdy ligy 2016: Hlasuj za najlepších hráčov a vyhraj skvelé ceny!
Redakcia PROFUTBAL.sk a spoločnosť 3b pripravili po skončení sezóny 2015/2016 jedinečnú anketu „3b Hviezdy ligy 2016 – rozhodnite o svojich hviezdach“. Práve vy môžete určiť, ktorí hráči boli tento rok najlepší v I. a II. lige!
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    VIDEO: Takto sa zmenia monoposty od budúceho roku
    Technický analytik Motorsport.com Giorgio Piola predstavil peknú animáciu porovnania monopostov pre roky 2016 a 2017.
    Od Panisovho monackého víťazstva uplynulo už dvadsať rokov!
    "Po najlepšom čase z 'warmupu' som si začal veriť, a keď začalo pršať, tak ešte viac: Milujem dážď! Bol som celkom pokojný a koncentrovaný, lebo som niečo tušil. Ťažko to vysvetliť. Bolo to však niečo, čo som cítil..." spomína Olivier Panis.
    Ťažká havária v F3 bez obetí, Li má však viacero zlomenín (VIDEO)
    "Chcem sa poďakovať FIA, Dallare, Carlinu Racing a všetkým, ktorí tak zapracovali na zvýšení bezpečnosti v pretekárskom športe," reagoval Ryan Tveter. "Pretože práve vďaka ním tu ešte sme."
    Helmut Marko: Najväčší expert na talenty?
    "Nemáme zasa až také tvrdé a prísne pravidlá. Jazdci len potrebujú odviesť výkon," skonštatoval Helmut Marko.
    Ako sa vyvíjala váha monopostov?
    "Toto už nie je taká Formula 1, akú som spoznal. Keď som začínal, tak boli autá ešte ľahké a bola to jazda na ostrí noža," sťažuje sa Lewis Hamilton.
    Dva tímy našli spôsob umelého zníženia tlaku v pneumatikách
    Prišlo sa na to, že dva tímy našli pravdepodobne legálny trik, ako natlakovanie umelo znížiť. Pri meraní na štarte je všetko v poriadku, ale po rozjazde auta tlak poklesne, čo monoposty zrýchli až o štyri desatiny sekundy na kolo.

    Archív správ

    Máj 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
                1
    2 3 4 5 6 7 8
    9 10 11 12 13 14 15
    16 17 18 19 20 21 22
    23 24 25 26 27 28 29
    30 31          

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
    Vygenerované za 40 ms. :: Country :: Region :: City