Ako fungujú nové spojkové pravidlá?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Monday, 21. March 2016, 20:45

Od Veľkej ceny Austrálie vstúpilo do platnosti nové pravidlo využívania spojky počas štartovej procedúry. Doposiaľ boli jazdci zvyknutí na štart prostredníctvom dvoch spojkových páčok, ale po novom môžu využívať len jednu. Nie každému je to pochuti a objavili sa aj prirovnania, že Formula 1 sa vracia v čase.

Nové pravidlá schválili kompetentní ešte v lete minulého roku. V tom období bola nespokojnosť s tým, že jazdci nemajú v rukách celú moc nad ovládaním auta a v mnohom sú "riadení na diaľku". Sprísnili sa aj štartové procedúry, ale napríklad nové spojkové riešenie bolo odložené až na začiatok tohto ročníka. Od Veľkej ceny Belgicka 2015 však už boli sprísnené pravidlá týkajúce sa bodu optimálneho záberu spojky.

"Kým sa počas štartovej procedúry neobjaví jasne identifikovateľná chyba, tak jazdec môže na ovládanie jedinej povolenej spojkovej páčky na štarte využiť len jednu ruku," stálo v nóte, ktorú poslal tímom šéf pretekov Charlie Whiting počas zimy. Mal totiž pocit, že dovtedy napísané pravidlá ponúkajú priestor pre špekulovanie a hľadanie šedých zón. Brit ďalej pokračoval: "Toto nevylučuje umiestnenie aj druhej páčky, ale pri samotnom štarte môže byť využitá len jedna."

"Ak sú nasadené dve páčky, tak nie je povolená žiadna interakcia medzi nimi a ani žiadne spojenie so štandardnou elektronickou jednotkou. A čo viac, súťažiaci musia byť schopní demonštrovať, že každá z páčok môže byť ovládaná len jednou rukou," dodal Charlie Whiting.

Takto by mala byť v rukách jazdca väčšia moc, pretože druhou spojkovou páčkou si vedel pri štarte pomôcť a situáciu zjednodušiť. Nové pravidlá by mohli vytvoriť priestor pre dodatočné chyby, no na druhej strane sa dá predpokladať, že jazdci si všetko dokonale natrénujú a chybovať nebudú.

O jednoduchšie vysvetlenie fungovania spojkovej procedúry sme požiadali technického odborníka Mária Keszeliho. "Rozbeh s monopostom je teraz trochu viac podobný rozbehu s bežným autom," opísal Keszeli (sledujte Mária na Twitteri a Facebooku) pre F1.sk novú procedúru. "Ešte vlani sa používali dve spojkové páčky, vďaka čomu sa dala preskočiť tá fáza, kedy v aute stojíš na mieste a púšťaním spojkového pedálu hľadáš bod záberu spojky. Dalo sa lepšie sústrediť už na samotný rozbeh. Jedna spojková páčka v podstate slúžila na to, aby sa auto nehýbalo pred zhasnutím svetiel a druhou spojkovou páčkou sa regulovalo pretáčanie zadných kolies."

Doposiaľ to fungovalo tak, že pilot na štarte zatlačil jednu spojkovú páčku úplne na doraz - v podstate rovnako, ako v bežnom aute zatlačíme spojkový pedál až na podlahu - zaradil jednotku a vytočil otáčky. Druhú páčku však zatlačil len menej; v ideálnom prípade presne do bodu záberu spojky. 

"Spojka sa v danom prípade riadi tou páčkou, ktorá je zatlačená viac, takže auto stojí," pripomínal ďalej Mário Keszeli. "Po zhasnutí svetiel na štarte pretekár úplne pustil prvú páčku, kým druhú držal zatlačenú v bode záberu. V tomto momente sa už auto hýbe, pilot postupne púšťa aj druhú páčku a hrá sa s plynom, aby zbytočne nepretáčal zadné kolesá."

» kliknite pre zobrazenie videa na youtube

To, čo sa robilo s dvoma páčkami, sa teraz na začiatku pretekov robí len s jednou. "Spojková páčka sa zatlačí až na doraz, zaradí sa prvý prevodový stupeň a motor sa vytočí do otáčok," opísal slovenský odborník novú procedúru. "Po zhasnutí svetiel sa páčka jemne uvoľní do bodu záberu. Auto sa hýbe, jazdec páčku postupne púšťa a hrá sa s plynom, aby príliš nepretáčal kolesá."

Dodajme, že prvý tím, ktorý umiestnil ovládanie spojky na volant, bol v roku 1994 McLaren. Ten tak ale spravil len na aute Miku Häkkinena, ktorému vyhovovali dva pedále pri nohách. Jeho kolegovia Martin Brundle a neskôr aj David Coulthard si ponechali tri pedále, pretože uprednostňovali brzdenie pravou nohou. Tu niekde sa to začalo...



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Som nadšený, že môžem byť ďalší rok súčasťou organizácie NY Rangers," uviedol Hrivík
"V mojom veku môžem povedať len toľko, že táto sezóna je posledná. Avšak všetko sa uvidí na jej konci. Ja chcem hrať hokej čo najdlhšie," uviedol Kroták
HC Slovan Bratislava - Torpedo Nižnij Novgorod 3:2 (0:0, 1:1, 2:1)
Jeden z najlepších strelcov slovenskej hokejovej histórie Peter Bondra obliekal počas výlukovej sezóny 2004-05 popradský dres. O dekádu neskôr ho na seba navliekli aj jeho synovia David a Nicholas.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Trenčanov zradila efektivita, dokázali však, že na Legiu majú
Lekcia z efektivity. Tak by mohol znieť názov prvého stretnutia tretieho predkola Ligy majstrov medzi AS Trenčín a Legiou Varšava
foto
West Ham blízko k získaniu Ayewa, Arsenal lanári Mahreza
Prestupové špekulácie dňa (piatok, 29. júl 2016)
foto
Spartak šokoval Austriu, famózny Jakubech! (video)
Miroslav Karhan: "Samozrejme, som spokojný, aj keď Austria nevyužila svoje šance, dvojzápas je stále otvorený. Dúfam, že diváci nás opäť podporia a odvďačíme sa im lepšou hrou a postupom."
foto
Slovák poriadne naložil Slovanu: Zbytoční legionári, trénerovi chýba pokora
„Nepovedal by som, že by Slovanu chýbala koncepcia, ale skôr ma mrzí, že je v tíme veľa hráčov zo zahraničia, ktorí nepriniesli požadovanú kvalitu," povedal Slovák
 

    Magazín F1.sk

    Pre Red Bull pracuje aj Slovák: Lukáš zo Svätého Jura
    "Niekedy je to poriadne náročné, pretože na nohách som aj dvanásť hodín. Byť v prostredí Formuly 1 je však pre mňa fascinujúce a občas sa mi nechce veriť, že mám takúto prácu," hovorí Lukáš pre F1.sk.
    Súčasný safety car je pomalý, myslí si Mark Webber
    Maximálna rýchlosť Mercedesu AMG GT S, ktorý sa ako safety car používa, je síce 310 kilometrov za hodinu, no na F1 je to málo. "Bernd Mayländer je skvelý jazdec, no potrebujeme rýchlejší safety car," hovorí Webber.
    Kimi Räikkönen predĺžil zmluvu s Ferrari!
    Tím Scuderia Ferrari potvrdil, že predĺžil zmluvu s Kimim Räikkönenom, ktorý tak ostane pretekárom tejto stajne aj v roku 2017. Bude kolegom Sebastiana Vettela.
    FIA promptne zakročila a rozriešila kauzu s tlakmi v pneumatikách!
    Ako sme vás informovali, niektoré tímy - hlavne Mercedes - dokázali špeciálnym trikom upraviť tlak v pneumatikách. Na štarte bolo všetko v poriadku, ale po rozbehnutí auta sa tlak znížil až o jedno PSI. Po novom bude všetko inak.
    Williams mal parádne zastávky, najlepšiu za 1,92, najhoršiu za 2,18s!
    Williams naďalej pokračuje v neuveriteľnej práci v boxoch a v azerbajdžanskom Baku dokázal jazdca prvýkrát v tejto sezóne "vybaviť" za menej ako dve sekundy.
    Bottas zboril historický rekord F1, v uliciach Baku mu namerali 378 km/h!
    Williams potvrdil, že s monopostom Valtteriho Bottasa dosiahol v sobotu rýchlosť 378 km/h. Podarilo sa mu to na klasických cestách v uliciach Baku!

    Archív správ

    Júl 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
            1 2 3
    4 5 6 7 8 9 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30 31

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 8 ms. :: Country :: Region :: City