beta verzia
 
 
 
Ako fungujú nové spojkové pravidlá?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Monday, 21. March 2016, 20:45

Od Veľkej ceny Austrálie vstúpilo do platnosti nové pravidlo využívania spojky počas štartovej procedúry. Doposiaľ boli jazdci zvyknutí na štart prostredníctvom dvoch spojkových páčok, ale po novom môžu využívať len jednu. Nie každému je to pochuti a objavili sa aj prirovnania, že Formula 1 sa vracia v čase.

Nové pravidlá schválili kompetentní ešte v lete minulého roku. V tom období bola nespokojnosť s tým, že jazdci nemajú v rukách celú moc nad ovládaním auta a v mnohom sú "riadení na diaľku". Sprísnili sa aj štartové procedúry, ale napríklad nové spojkové riešenie bolo odložené až na začiatok tohto ročníka. Od Veľkej ceny Belgicka 2015 však už boli sprísnené pravidlá týkajúce sa bodu optimálneho záberu spojky.

"Kým sa počas štartovej procedúry neobjaví jasne identifikovateľná chyba, tak jazdec môže na ovládanie jedinej povolenej spojkovej páčky na štarte využiť len jednu ruku," stálo v nóte, ktorú poslal tímom šéf pretekov Charlie Whiting počas zimy. Mal totiž pocit, že dovtedy napísané pravidlá ponúkajú priestor pre špekulovanie a hľadanie šedých zón. Brit ďalej pokračoval: "Toto nevylučuje umiestnenie aj druhej páčky, ale pri samotnom štarte môže byť využitá len jedna."

"Ak sú nasadené dve páčky, tak nie je povolená žiadna interakcia medzi nimi a ani žiadne spojenie so štandardnou elektronickou jednotkou. A čo viac, súťažiaci musia byť schopní demonštrovať, že každá z páčok môže byť ovládaná len jednou rukou," dodal Charlie Whiting.

Takto by mala byť v rukách jazdca väčšia moc, pretože druhou spojkovou páčkou si vedel pri štarte pomôcť a situáciu zjednodušiť. Nové pravidlá by mohli vytvoriť priestor pre dodatočné chyby, no na druhej strane sa dá predpokladať, že jazdci si všetko dokonale natrénujú a chybovať nebudú.

O jednoduchšie vysvetlenie fungovania spojkovej procedúry sme požiadali technického odborníka Mária Keszeliho. "Rozbeh s monopostom je teraz trochu viac podobný rozbehu s bežným autom," opísal Keszeli (sledujte Mária na Twitteri a Facebooku) pre F1.sk novú procedúru. "Ešte vlani sa používali dve spojkové páčky, vďaka čomu sa dala preskočiť tá fáza, kedy v aute stojíš na mieste a púšťaním spojkového pedálu hľadáš bod záberu spojky. Dalo sa lepšie sústrediť už na samotný rozbeh. Jedna spojková páčka v podstate slúžila na to, aby sa auto nehýbalo pred zhasnutím svetiel a druhou spojkovou páčkou sa regulovalo pretáčanie zadných kolies."

Doposiaľ to fungovalo tak, že pilot na štarte zatlačil jednu spojkovú páčku úplne na doraz - v podstate rovnako, ako v bežnom aute zatlačíme spojkový pedál až na podlahu - zaradil jednotku a vytočil otáčky. Druhú páčku však zatlačil len menej; v ideálnom prípade presne do bodu záberu spojky. 

"Spojka sa v danom prípade riadi tou páčkou, ktorá je zatlačená viac, takže auto stojí," pripomínal ďalej Mário Keszeli. "Po zhasnutí svetiel na štarte pretekár úplne pustil prvú páčku, kým druhú držal zatlačenú v bode záberu. V tomto momente sa už auto hýbe, pilot postupne púšťa aj druhú páčku a hrá sa s plynom, aby zbytočne nepretáčal zadné kolesá."

» kliknite pre zobrazenie videa na youtube

To, čo sa robilo s dvoma páčkami, sa teraz na začiatku pretekov robí len s jednou. "Spojková páčka sa zatlačí až na doraz, zaradí sa prvý prevodový stupeň a motor sa vytočí do otáčok," opísal slovenský odborník novú procedúru. "Po zhasnutí svetiel sa páčka jemne uvoľní do bodu záberu. Auto sa hýbe, jazdec páčku postupne púšťa a hrá sa s plynom, aby príliš nepretáčal kolesá."

Dodajme, že prvý tím, ktorý umiestnil ovládanie spojky na volant, bol v roku 1994 McLaren. Ten tak ale spravil len na aute Miku Häkkinena, ktorému vyhovovali dva pedále pri nohách. Jeho kolegovia Martin Brundle a neskôr aj David Coulthard si ponechali tri pedále, pretože uprednostňovali brzdenie pravou nohou. Tu niekde sa to začalo...



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Pre náš tím je to extrémne dôležitý hráč. Do poslednej chvíle sme si nemysleli, že sa tak stane, ale jeho rozhodnutím bolo nastúpiť na siedmy zápas," uviedol tréner John Cooper.
Hokejisti Pittsburghu postúpili do finále zámorskej NHL. V rozhodujúcom siedmom dueli finále play off Východnej konferencie zdolali Tampu Bay 2:1 a sériu vyhrali 4:3 na zápasy.
V roku 1997 zaregistroval Google svoju doménu a v rovnakom čase debutoval v drese San José Sharks 18-ročný Patrick Marleau.
Jediný slovenský zástupca v Kontinentálnej hokejovej lige HC Slovan Bratislava pokračuje v tvorbe mužstva pre budúcu sezónu KHL. Začiatkom mája funkcionári oznámili dohodu o spolupráci s kanadským útočníkom Jonathanom Cheechoom.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Veľký prievan v Slovane, tu sú prvé zmeny!
"Ako som nedávno povedal, nebudeme prihliadať na meno či skúsenosti, rozhodujú totiž kritériá. Tí, ktorí ich nesplnili, budú jednoducho umiestnení na transfer listinu,“ prezradil Ivan Kmotrík ml.
foto
V Slovane zavládlo sklamanie, mladý brankár Greif má ale za sebou zaujímavý rok (video)
Dominik Greif má za sebou nezabudnuteľnú sezónu. Premiérovo sa presadil medzi mužmi, je po dlhej dobe odchovancom v brnánke Slovana a v reprezentácii sa uživí aj ako strelec
foto
Weiss mladší pred Gruzínskom: Otec nás bude chcieť potrápiť
Otec a syn, život prináša zaujímavé situácie. Bývalý tréner slovenskej reprezentácie Vladimír Weiss starší povedie v piatok v rakúskom Welse výber Gruzínska aj proti jeho synovi
foto
3b Hviezdy ligy 2016: Hlasuj za najlepších hráčov a vyhraj skvelé ceny!
Redakcia PROFUTBAL.sk a spoločnosť 3b pripravili po skončení sezóny 2015/2016 jedinečnú anketu „3b Hviezdy ligy 2016 – rozhodnite o svojich hviezdach“. Práve vy môžete určiť, ktorí hráči boli tento rok najlepší v I. a II. lige!
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    VIDEO: Takto sa zmenia monoposty od budúceho roku
    Technický analytik Motorsport.com Giorgio Piola predstavil peknú animáciu porovnania monopostov pre roky 2016 a 2017.
    Od Panisovho monackého víťazstva uplynulo už dvadsať rokov!
    "Po najlepšom čase z 'warmupu' som si začal veriť, a keď začalo pršať, tak ešte viac: Milujem dážď! Bol som celkom pokojný a koncentrovaný, lebo som niečo tušil. Ťažko to vysvetliť. Bolo to však niečo, čo som cítil..." spomína Olivier Panis.
    Ťažká havária v F3 bez obetí, Li má však viacero zlomenín (VIDEO)
    "Chcem sa poďakovať FIA, Dallare, Carlinu Racing a všetkým, ktorí tak zapracovali na zvýšení bezpečnosti v pretekárskom športe," reagoval Ryan Tveter. "Pretože práve vďaka ním tu ešte sme."
    Helmut Marko: Najväčší expert na talenty?
    "Nemáme zasa až také tvrdé a prísne pravidlá. Jazdci len potrebujú odviesť výkon," skonštatoval Helmut Marko.
    Ako sa vyvíjala váha monopostov?
    "Toto už nie je taká Formula 1, akú som spoznal. Keď som začínal, tak boli autá ešte ľahké a bola to jazda na ostrí noža," sťažuje sa Lewis Hamilton.
    Dva tímy našli spôsob umelého zníženia tlaku v pneumatikách
    Prišlo sa na to, že dva tímy našli pravdepodobne legálny trik, ako natlakovanie umelo znížiť. Pri meraní na štarte je všetko v poriadku, ale po rozjazde auta tlak poklesne, čo monoposty zrýchli až o štyri desatiny sekundy na kolo.

    Archív správ

    Máj 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
                1
    2 3 4 5 6 7 8
    9 10 11 12 13 14 15
    16 17 18 19 20 21 22
    23 24 25 26 27 28 29
    30 31          

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
    Vygenerované za 39 ms. :: Country :: Region :: City