Ako fungujú nové spojkové pravidlá?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Monday, 21. March 2016, 20:45

Od Veľkej ceny Austrálie vstúpilo do platnosti nové pravidlo využívania spojky počas štartovej procedúry. Doposiaľ boli jazdci zvyknutí na štart prostredníctvom dvoch spojkových páčok, ale po novom môžu využívať len jednu. Nie každému je to pochuti a objavili sa aj prirovnania, že Formula 1 sa vracia v čase.

Nové pravidlá schválili kompetentní ešte v lete minulého roku. V tom období bola nespokojnosť s tým, že jazdci nemajú v rukách celú moc nad ovládaním auta a v mnohom sú "riadení na diaľku". Sprísnili sa aj štartové procedúry, ale napríklad nové spojkové riešenie bolo odložené až na začiatok tohto ročníka. Od Veľkej ceny Belgicka 2015 však už boli sprísnené pravidlá týkajúce sa bodu optimálneho záberu spojky.

"Kým sa počas štartovej procedúry neobjaví jasne identifikovateľná chyba, tak jazdec môže na ovládanie jedinej povolenej spojkovej páčky na štarte využiť len jednu ruku," stálo v nóte, ktorú poslal tímom šéf pretekov Charlie Whiting počas zimy. Mal totiž pocit, že dovtedy napísané pravidlá ponúkajú priestor pre špekulovanie a hľadanie šedých zón. Brit ďalej pokračoval: "Toto nevylučuje umiestnenie aj druhej páčky, ale pri samotnom štarte môže byť využitá len jedna."

"Ak sú nasadené dve páčky, tak nie je povolená žiadna interakcia medzi nimi a ani žiadne spojenie so štandardnou elektronickou jednotkou. A čo viac, súťažiaci musia byť schopní demonštrovať, že každá z páčok môže byť ovládaná len jednou rukou," dodal Charlie Whiting.

Takto by mala byť v rukách jazdca väčšia moc, pretože druhou spojkovou páčkou si vedel pri štarte pomôcť a situáciu zjednodušiť. Nové pravidlá by mohli vytvoriť priestor pre dodatočné chyby, no na druhej strane sa dá predpokladať, že jazdci si všetko dokonale natrénujú a chybovať nebudú.

O jednoduchšie vysvetlenie fungovania spojkovej procedúry sme požiadali technického odborníka Mária Keszeliho. "Rozbeh s monopostom je teraz trochu viac podobný rozbehu s bežným autom," opísal Keszeli (sledujte Mária na Twitteri a Facebooku) pre F1.sk novú procedúru. "Ešte vlani sa používali dve spojkové páčky, vďaka čomu sa dala preskočiť tá fáza, kedy v aute stojíš na mieste a púšťaním spojkového pedálu hľadáš bod záberu spojky. Dalo sa lepšie sústrediť už na samotný rozbeh. Jedna spojková páčka v podstate slúžila na to, aby sa auto nehýbalo pred zhasnutím svetiel a druhou spojkovou páčkou sa regulovalo pretáčanie zadných kolies."

Doposiaľ to fungovalo tak, že pilot na štarte zatlačil jednu spojkovú páčku úplne na doraz - v podstate rovnako, ako v bežnom aute zatlačíme spojkový pedál až na podlahu - zaradil jednotku a vytočil otáčky. Druhú páčku však zatlačil len menej; v ideálnom prípade presne do bodu záberu spojky. 

"Spojka sa v danom prípade riadi tou páčkou, ktorá je zatlačená viac, takže auto stojí," pripomínal ďalej Mário Keszeli. "Po zhasnutí svetiel na štarte pretekár úplne pustil prvú páčku, kým druhú držal zatlačenú v bode záberu. V tomto momente sa už auto hýbe, pilot postupne púšťa aj druhú páčku a hrá sa s plynom, aby zbytočne nepretáčal zadné kolesá."

» kliknite pre zobrazenie videa na youtube

To, čo sa robilo s dvoma páčkami, sa teraz na začiatku pretekov robí len s jednou. "Spojková páčka sa zatlačí až na doraz, zaradí sa prvý prevodový stupeň a motor sa vytočí do otáčok," opísal slovenský odborník novú procedúru. "Po zhasnutí svetiel sa páčka jemne uvoľní do bodu záberu. Auto sa hýbe, jazdec páčku postupne púšťa a hrá sa s plynom, aby príliš nepretáčal kolesá."

Dodajme, že prvý tím, ktorý umiestnil ovládanie spojky na volant, bol v roku 1994 McLaren. Ten tak ale spravil len na aute Miku Häkkinena, ktorému vyhovovali dva pedále pri nohách. Jeho kolegovia Martin Brundle a neskôr aj David Coulthard si ponechali tri pedále, pretože uprednostňovali brzdenie pravou nohou. Tu niekde sa to začalo...



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Sme šťastní a ohromne potešení tým, čo sme dosiahli. Myslím si, že nikto netipoval našu účasť vo finále. Pravdepodobnosť bola 33 k 1 a práve preto si teraz vychutnávame skvelé pocity," radoval sa Marián Hossa
"Zachytal som si veru poriadne, ale so šťastím sme ten krehký náskok ubránili. Škoda vylúčení zo záveru zápasu. Tam nás poriadne zavreli a lietalo to tam z jednej i druhej strany," hovorí Jan Chábera
"Myslím si, že je to spôsobené aj obmenou kádra. Prišli noví hráči a chvíľku potrvá, kým sa zohráme. Som však presvedčený o tom, že keď sa to ustáli, tak pôjdeme v tabuľke hore," hovorí s optimizmom v hlase 31-ročný center.
Hneď od úvodného buly mohli diváci na štadióne sledovať zaujímavý hokej dvoch nováčikov Tipsport Ligy. V prvej minúte mal obrovskú šancu hosťujúci Paulovič, ktorý sa rútil sám na domáceho brankára
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Vysoká daň za víťazstvo, Guľa: Teší ma reakcia tímu (video)
"Zranenia chalanov nás rozhodili až po zápase, deväťdesiat minút sme odpracovali plne koncentrovaní, tak to má byť. Ideme ďalej, zomkneme sa ešte viac," odkazuje tréner "šošonov"
foto
Ďuriša teší rozšírenie spolupráce s Bakošom do reprezentácie
"Dva roky som nebol v národnom tíme. V klube sa snažím podávať čo najlepšie výkony a slovenskú reprezentáciu podporujem," vravel 33-ročný Bakoš po stretnutí Európskej ligy s AS Rím, v ktorom skóroval
foto
Kozák v nominácii vymenil útočníkov, vrátil sa Weiss
"Veľa som premýšľal o zápase s Anglickom. Keď som robil analýzu duelu, prišiel som k záveru, že ak by sme všetci pre to urobili maximum, tak - som vnútorne presvedčený - by sme boli úspešnejší," povedal tréner Kozák
foto
Z hrdinu smoliar, Leško: Beriem to na seba (video)
"Ak by to kopol tak, ako to on vie, tak som presvedčený o tom, že by potom premenil aj tú veľkú šancu v druhom polčase. Ale vo futbale je to tak: ´From Zero to Hero, alebo From Hero to Zero´,“ dodal Stanislav Varga
 

    Magazín F1.sk

    Maršál a autá rútiace sa 300 km/h: FIA je znepokojená (VIDEO)
    "Berieme to veľmi vážne," povedal hovorca FIA. "Nechceme hádzať vinu na jedného človeka. Spravíme však všetko pre to, aby sa to už neopakovalo."
    Carey: Formulu 1 nemôže riadiť diktátor
    \"Nemôžete vždy vyhovieť každému, no musíte pochopiť, čo všetci chcú, a na základe toho hľadať správnu cestu. Jasné, nie je to úloha pre komisiu, pretože komisie zvyknú byť byrokratické, no nemôžeme tu ani mať diktátora, aj keď tu je na to asi každý zvyknutý.\"
    V čom spočíva trik Mercedesu a čo sa na ňom konkurencii nepáči?
    Jednou z hlavných tém prebiehajúceho týždňa je systém hydraulických závesov, ktorý Mercedes vyladil k dokonalosti.
    Bertrand Gachot a neuveriteľný príbeh vedúci k Schumiho premiére
    "Obom nám do očí vybehli slzy, pretože polovicu som vystriekal na seba a polovicu na neho. Nemal som totiž čas nejako to namieriť. Ale nepobili sme sa, nikto nikomu neublížil. Tak som si myslel, že to všetko dobre dopadne," spomína Bertrand Gachot.
    Nikolas Szabó: Ďalší Slovák v sérii monopostov?
    "Priemerný rozpočet na sezónu v majstrovstvách Slovenska a majstrovstvách strednej Európy predstavuje 20 000 eur. Získavanie sponzorov je v našich končinách veľmi ťažké," hovorí sedemnásťročný Nikolas Szabó pre F1.sk.
    Bude to už len horšie
    "Zavádzanie "červených zón" pre fotografov začalo dávno, no z roka na rok je to horšie a horšie. Protestovať nepomôže, každý sa bojí o svoju akreditáciu," píše Martin Trenkler.

    Archív správ

    September 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30    

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 76 ms. :: Country :: Region :: City