Ako fungujú nové spojkové pravidlá?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Monday, 21. March 2016, 20:45

Od Veľkej ceny Austrálie vstúpilo do platnosti nové pravidlo využívania spojky počas štartovej procedúry. Doposiaľ boli jazdci zvyknutí na štart prostredníctvom dvoch spojkových páčok, ale po novom môžu využívať len jednu. Nie každému je to pochuti a objavili sa aj prirovnania, že Formula 1 sa vracia v čase.

Nové pravidlá schválili kompetentní ešte v lete minulého roku. V tom období bola nespokojnosť s tým, že jazdci nemajú v rukách celú moc nad ovládaním auta a v mnohom sú "riadení na diaľku". Sprísnili sa aj štartové procedúry, ale napríklad nové spojkové riešenie bolo odložené až na začiatok tohto ročníka. Od Veľkej ceny Belgicka 2015 však už boli sprísnené pravidlá týkajúce sa bodu optimálneho záberu spojky.

"Kým sa počas štartovej procedúry neobjaví jasne identifikovateľná chyba, tak jazdec môže na ovládanie jedinej povolenej spojkovej páčky na štarte využiť len jednu ruku," stálo v nóte, ktorú poslal tímom šéf pretekov Charlie Whiting počas zimy. Mal totiž pocit, že dovtedy napísané pravidlá ponúkajú priestor pre špekulovanie a hľadanie šedých zón. Brit ďalej pokračoval: "Toto nevylučuje umiestnenie aj druhej páčky, ale pri samotnom štarte môže byť využitá len jedna."

"Ak sú nasadené dve páčky, tak nie je povolená žiadna interakcia medzi nimi a ani žiadne spojenie so štandardnou elektronickou jednotkou. A čo viac, súťažiaci musia byť schopní demonštrovať, že každá z páčok môže byť ovládaná len jednou rukou," dodal Charlie Whiting.

Takto by mala byť v rukách jazdca väčšia moc, pretože druhou spojkovou páčkou si vedel pri štarte pomôcť a situáciu zjednodušiť. Nové pravidlá by mohli vytvoriť priestor pre dodatočné chyby, no na druhej strane sa dá predpokladať, že jazdci si všetko dokonale natrénujú a chybovať nebudú.

O jednoduchšie vysvetlenie fungovania spojkovej procedúry sme požiadali technického odborníka Mária Keszeliho. "Rozbeh s monopostom je teraz trochu viac podobný rozbehu s bežným autom," opísal Keszeli (sledujte Mária na Twitteri a Facebooku) pre F1.sk novú procedúru. "Ešte vlani sa používali dve spojkové páčky, vďaka čomu sa dala preskočiť tá fáza, kedy v aute stojíš na mieste a púšťaním spojkového pedálu hľadáš bod záberu spojky. Dalo sa lepšie sústrediť už na samotný rozbeh. Jedna spojková páčka v podstate slúžila na to, aby sa auto nehýbalo pred zhasnutím svetiel a druhou spojkovou páčkou sa regulovalo pretáčanie zadných kolies."

Doposiaľ to fungovalo tak, že pilot na štarte zatlačil jednu spojkovú páčku úplne na doraz - v podstate rovnako, ako v bežnom aute zatlačíme spojkový pedál až na podlahu - zaradil jednotku a vytočil otáčky. Druhú páčku však zatlačil len menej; v ideálnom prípade presne do bodu záberu spojky. 

"Spojka sa v danom prípade riadi tou páčkou, ktorá je zatlačená viac, takže auto stojí," pripomínal ďalej Mário Keszeli. "Po zhasnutí svetiel na štarte pretekár úplne pustil prvú páčku, kým druhú držal zatlačenú v bode záberu. V tomto momente sa už auto hýbe, pilot postupne púšťa aj druhú páčku a hrá sa s plynom, aby zbytočne nepretáčal zadné kolesá."

» kliknite pre zobrazenie videa na youtube

To, čo sa robilo s dvoma páčkami, sa teraz na začiatku pretekov robí len s jednou. "Spojková páčka sa zatlačí až na doraz, zaradí sa prvý prevodový stupeň a motor sa vytočí do otáčok," opísal slovenský odborník novú procedúru. "Po zhasnutí svetiel sa páčka jemne uvoľní do bodu záberu. Auto sa hýbe, jazdec páčku postupne púšťa a hrá sa s plynom, aby príliš nepretáčal kolesá."

Dodajme, že prvý tím, ktorý umiestnil ovládanie spojky na volant, bol v roku 1994 McLaren. Ten tak ale spravil len na aute Miku Häkkinena, ktorému vyhovovali dva pedále pri nohách. Jeho kolegovia Martin Brundle a neskôr aj David Coulthard si ponechali tri pedále, pretože uprednostňovali brzdenie pravou nohou. Tu niekde sa to začalo...



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Milan Staš: "Zápas sme prehrali už v prvej tretine, keď to, čo sme si povedali, zostalo iba v šatni. Pohodlné vedenie domácich 3:0 bolo ťažké otočiť"
"Životná úroveň je tu vysoká, no ľudia sú zároveň veľmi priateľskí. Ak niečo potrebujete, tak vám to darujú," hovorí zo svojej osobnej skúsenosti Roman Karaffa
"Po dvoch tretinách za bezgólového stavu sme si v šatni povedali, že od začiatku záverečného dejstva do toho naplno vletíme s cieľom získať dva body. Myslím, že sme odviedli skvelú prácu," povedal Halák po 40. shutoute v kariére
Výsledky zápasov 28. kola Budiš prvej hokejovej ligy
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Aguero vs. Costa: súboj najlepších strelcov
Celá futbalová verejnosť, nielen v Anglicku, je plná očakávaní pred blížiacim sa šlágrom. Proti sebe sa postavia dva tímy z čela tabuľky
foto
VIDEO: Najbizarnejšie "vylúčenie" v histórii
Ťažko polemizovať, či to bola náhoda, alebo nie. Pravdou je, že sa už zdalo, že lopta vyjde za bránkovú čiarku, no nestalo sa tak. A faktom je, že mladý podávač lôpt je fanúšikom domáceho celku
foto
Tréner Švédov: Slováci veľkou neznámou, teším sa na žltú stenu
"Víťaz otváracieho stretnutia získa veľkú šancu na postup do semifinále. Mám rád slovenský futbal, žije sa tam týmto športom," prezradil o Slovensku legendárny Zbigniew Boniek
foto
VIDEO: Trnavčania sa vyjadrili k stavu trávnika
"Dlhodobo nespĺňa kritéria kvality hracej plochy so štyrmi hviezdičkami. Trávnik má nízku hodnotu šmykovej pevnosti a hĺbku zakorenenia celého koreňového profilu," konštatoval športovo - technický riaditeľ City Areny Branislav Kriška
 

    Magazín F1.sk

    Šéfovia tímov zvolili za najlepšieho jazdca Hamiltona, druhý skončil Verstappen!
    Šéfovia jednotlivých tímov Formuly 1 zvolili vo výročnej ankete Autosportu za najlepšieho jazdca Lewisa Hamiltona. Na druhom mieste sa objavilo meno rastúcej hviezdy Maxa Verstappena, nový majster sveta Nico Rosberg skončil až tretí.
    Fotogaléria: Ferrari, Mercedes a Red Bull naposledy preverili vyvíjané pneumatiky
    Ferrari v utorok nasadilo Kimiho Räikkönena, Mercedes do auta posadil Lewisa Hamiltona a neskôr Pascala Wehrleina, v Red Bulle by mali alternovať Daniel Ricciardo a Max Verstappen.
    FIA potvrdila finálny kalendár pre rok 2017
    Formula 1 sa vďaka aktuálnemu kroku vyhne termínovej kolízii s 24-hodinovkou v Le Mans a Veľká cena Európy v Baku bude posunutá o sedem dní. Ideálne je to aj z toho pohľadu, že z Kanady sa zástupcovia tímov nebudú musieť náhliť.
    Nico Rosberg sa svojim rodičom poďakoval dojímavým videom
    Nico Rosberg pri príležitosti získania majstrovského titulu uverejnil aj dojímavé video s komentárom "Danke Mama und Papa ❤❤", ktoré hovorí za všetko.
    Pirelli predstavilo pneumatiky pre rok 2017: To sú gumiská...
    "Dostali sme jasné ciele: autá by mali byť na okruhu v Barcelone oproti minulému roku o štyri až päť sekúnd na kolo rýchlejšie," pripomenul športový šéf Pirelli Paul Hembery.
    Najmilší rozhovor Lewisa Hamiltona: Odpovede na otázky malej Chloe
    Jazdci F1 si počas svojej kariéry odbijú množstvo rozhovorov, ktoré väčšinou vyzerajú takmer úplne rovnako. Mercedes sa však rozhodol pripraviť Lewisovi Hamiltonovi milý rozhovor s otázkami, na ktoré neodpovedá každý deň.
    Aki Hintsa: Formula 1 je najfascinujúcejším laboratóriom
    Aki Hintsa sa v priebehu minulého roku dozvedel, že jeho zdravotný stav je veľmi vážny. Ničila ho postupujúca rakovina a podľa lekárov mu ostávali posledné dva mesiace života. Toto obdobie napokon natiahol na viac ako rok, no mocnejšiemu živlu sa neubránil. Zomrel v utorok 15. novembra 2016.

    Archív správ

    December 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 31  

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 7 ms. :: Country :: Region :: City