Potrebuje F1 nutné zmeny áut?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Tuesday, 29. March 2016, 17:36

Už dlhšie počúvame správy o zázračnom lieku, ktorý z Formuly 1 spraví dokonale atraktívny šport. Hovorí sa o tom, že autá musia byť na kolo o štyri až päť sekúnd rýchlejšie. Fanúšikovia by potom mali dychtivo čakať na nedeľné popoludnia a nechávať sa unášať na vlnách parádneho motoršportu. Ibaže ono to takto vlastne vôbec nemusí byť, pretože zmenu od svojich obrazoviek podľa všetkého vôbec nepostrehnú.

Veľmi zaujímavý blog k tejto téme napísal redaktor Auto Motor und Sportu Michael Schmidt. Ten hneď v úvode pripomenul, že stroje mali byť o štyri až päť sekúnd rýchlejšie ako v roku 2014, no také môžu byť v budúcom roku aj bez avizovaných noviniek. "Nepotrebujeme na to dvojmetrovú šírku áut so 160-centimetrov širokou karosériou a nepotrebujeme ani tučné investície," upozornil.

Ako príklad môže poslúžiť kvalifikačný čas Lewisa Hamiltona z Melbourne. Angličan zvládol kolo za 1:23,837s, čo je na tomto mieste druhý najlepší čas histórie. Lepší bol len Sebastian Vettel v roku 2011, kedy sa ešte mohol spoliehať na fúkané difúzory: 1:23,529s. Ale keď si to porovnáme s érou motorov V10, tak takto rýchly nebol ani Michael Schumacher. Ten získal so svojim Ferrari v roku 2004 pole position s časom 1:24,408s!

"A svoju rolu tu nezohráva skutočnosť, že Pirelli v tomto roku ponúklo supermäkké pneumatiky," skonštatoval ďalej Michael Schmidt. "Za to, že nepadli staré rekordy, nemôžu autá a motory, ale práve pneumatiky. Lewis Hamilton by Vettelov rekord pravdepodobne zdolal, ak by Pirelli nestanovilo minimálne natlakovanie gúm na 21,5 PSI vpredu a 18,5 PSI vzadu. Tu sa už musíme pýtať, prečo chce Formula 1 pre rok 2017 širšie a rýchlejšie autá. To všetko za horibilné náklady, ktoré malé tímy opäť až po krk ponoria do vody."

Autá sú pritom každoročne rýchlejšie a čím dlhšie platia súčasné pravidlá, mali by byť aj vyrovnanejšie. Oproti minulému roku majú o desať percent lepší prítlak a o štyridsať koní vyšší výkon. Bočná záťaž na pneumatiky vraj stúpla o sto kilogramov. Ak však kompetentní 30. apríla odsúhlasia koncept McLarenu, tak záťaž na gumy stúpne ešte o osemnásť percent. A možno to povedie ku konzervatívnejším voľbám.

"Experti sa zhodujú v tom, že rýchlejšie autá sa postarajú o nudnejšie preteky. Predbiehanie bude totiž ťažšie," pripomenul Schmidt. "A aj preto, lebo jazdci pôjdu cez zákruty ako po koľajniciach. To je pochopiteľne rýchle, ale nevyzerá to byť rýchle."

Proti zmenám aj preto vystupujú technický šéf Mercedesu Paddy Lowe i jeho kolegovia z Williamsu Pat Symonds a z Force Indie Andy Green. "A keď sa raz rozhodneme pre širšie autá, tak už neexistuje cesta späť ako pri kvalifikačnom formáte," cituje ich slová AMuS. "Pretože v tom prípade do áut každý investuje dvojcifernú miliónovú sumu a možno to bude krok späť."

Lewis Hamilton už viackrát žiadal lepší mechanický grip, oslabenie aerodynamiky a zníženie váhy monopostov. Potom by boli stroje ťažšie ovládateľné, ale jazdci by dokázali tesne nasledovať svojich súperov. Pneumatiky by mali byť širšie a celková váha by mohla klesnúť o 50 kilogramov. Zdroj pripomína, že by sa tak dalo spraviť napríklad zmenšením odstupu medzi nápravami z 350 na 310 centimetrov. 

"Autá by lepšie reagovali a boli by ťažšie ovládateľné," skonštatoval Michael Schmidt. Túto alternatívu by schvaľoval aj šéf pretekov FIA Charlie Whiting: "Tímy sme sa pokúsili presvedčiť o kratších autách. Odmietli to však s dodatkom, že by mali väčšie problémy s umiestnením motora, prevodovky, chladičov a zadnej nápravy. Ale autá by pritom boli v zadnej časti len o niečo širšie."



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Zámorské posily prídu až prvý augustový týždeň a pripoja sa k nám. Všetci hráči, ktorých sme avizovali, že máme pod zmluvou, na ľade boli," dodal Kobezda
Vicemajster z vlaňajšej sezóny najvyššej slovenskej hokejovej súťaže HC '05 iClinic Banská Bystrica získal do svojho mužstva na novú sezónu najproduktívnejšieho obrancu ECHL Mathewa Maioneho.
Pod novým trénerským tandemom Pavol Paukovček - Juraj Halaj vykorčuľovali v pondelok na ľad aj hokejisti MHC Martin.
"S Košicami sme boli v kontakte dlhší čas a napokon sme sa dopracovali ku konkrétnej ponuke. Nemal som nad čím váhať, pretože ide o špičkový a ambiciózny klub. Hokej predsa hráme práve preto, aby sme hrali o najvyššie priečky a vyhrávali trofeje," uviedol M. Kopřiva
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Dajte mi kurčatá, napíšte mi cez WhatsApp a budem reprezentovať, odkazuje Akinfenwa
"Poviem to nahlas – som dostupný pre potreby Anglicka, ale iba ak pred zápasom budú podávané kurčatá," odkázal Allardyceovi Akinfenwa
foto
FOTO: Silný lejak ukončil zápas Sloveniek s Nórkami, zápas sa dohrávať nebude
"Je to historický bod v prvom rade, teraz to len spracovávam. Dievčatá tento verdikt zatiaľ nevedia. Určite sa z toho budeme tešiť," vyjadril sa Petrovič
foto
Sterilné, no bojovné derby (video)
"Mali sme tam nejaké náznaky brejkov, no rýchlo sme strácali lopty. Riešili sme to vždy zbrklo. Súper toho tiež veľa nemal. Asi zaslúžená remíza," priznal ofenzívny záložník Michaloviec Dominik Kunca
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    Pre Red Bull pracuje aj Slovák: Lukáš zo Svätého Jura
    "Niekedy je to poriadne náročné, pretože na nohách som aj dvanásť hodín. Byť v prostredí Formuly 1 je však pre mňa fascinujúce a občas sa mi nechce veriť, že mám takúto prácu," hovorí Lukáš pre F1.sk.
    Súčasný safety car je pomalý, myslí si Mark Webber
    Maximálna rýchlosť Mercedesu AMG GT S, ktorý sa ako safety car používa, je síce 310 kilometrov za hodinu, no na F1 je to málo. "Bernd Mayländer je skvelý jazdec, no potrebujeme rýchlejší safety car," hovorí Webber.
    Kimi Räikkönen predĺžil zmluvu s Ferrari!
    Tím Scuderia Ferrari potvrdil, že predĺžil zmluvu s Kimim Räikkönenom, ktorý tak ostane pretekárom tejto stajne aj v roku 2017. Bude kolegom Sebastiana Vettela.
    FIA promptne zakročila a rozriešila kauzu s tlakmi v pneumatikách!
    Ako sme vás informovali, niektoré tímy - hlavne Mercedes - dokázali špeciálnym trikom upraviť tlak v pneumatikách. Na štarte bolo všetko v poriadku, ale po rozbehnutí auta sa tlak znížil až o jedno PSI. Po novom bude všetko inak.
    Williams mal parádne zastávky, najlepšiu za 1,92, najhoršiu za 2,18s!
    Williams naďalej pokračuje v neuveriteľnej práci v boxoch a v azerbajdžanskom Baku dokázal jazdca prvýkrát v tejto sezóne "vybaviť" za menej ako dve sekundy.
    Bottas zboril historický rekord F1, v uliciach Baku mu namerali 378 km/h!
    Williams potvrdil, že s monopostom Valtteriho Bottasa dosiahol v sobotu rýchlosť 378 km/h. Podarilo sa mu to na klasických cestách v uliciach Baku!

    Archív správ

    Júl 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
            1 2 3
    4 5 6 7 8 9 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30 31

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City