Potrebuje F1 nutné zmeny áut?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Tuesday, 29. March 2016, 17:36

Už dlhšie počúvame správy o zázračnom lieku, ktorý z Formuly 1 spraví dokonale atraktívny šport. Hovorí sa o tom, že autá musia byť na kolo o štyri až päť sekúnd rýchlejšie. Fanúšikovia by potom mali dychtivo čakať na nedeľné popoludnia a nechávať sa unášať na vlnách parádneho motoršportu. Ibaže ono to takto vlastne vôbec nemusí byť, pretože zmenu od svojich obrazoviek podľa všetkého vôbec nepostrehnú.

Veľmi zaujímavý blog k tejto téme napísal redaktor Auto Motor und Sportu Michael Schmidt. Ten hneď v úvode pripomenul, že stroje mali byť o štyri až päť sekúnd rýchlejšie ako v roku 2014, no také môžu byť v budúcom roku aj bez avizovaných noviniek. "Nepotrebujeme na to dvojmetrovú šírku áut so 160-centimetrov širokou karosériou a nepotrebujeme ani tučné investície," upozornil.

Ako príklad môže poslúžiť kvalifikačný čas Lewisa Hamiltona z Melbourne. Angličan zvládol kolo za 1:23,837s, čo je na tomto mieste druhý najlepší čas histórie. Lepší bol len Sebastian Vettel v roku 2011, kedy sa ešte mohol spoliehať na fúkané difúzory: 1:23,529s. Ale keď si to porovnáme s érou motorov V10, tak takto rýchly nebol ani Michael Schumacher. Ten získal so svojim Ferrari v roku 2004 pole position s časom 1:24,408s!

"A svoju rolu tu nezohráva skutočnosť, že Pirelli v tomto roku ponúklo supermäkké pneumatiky," skonštatoval ďalej Michael Schmidt. "Za to, že nepadli staré rekordy, nemôžu autá a motory, ale práve pneumatiky. Lewis Hamilton by Vettelov rekord pravdepodobne zdolal, ak by Pirelli nestanovilo minimálne natlakovanie gúm na 21,5 PSI vpredu a 18,5 PSI vzadu. Tu sa už musíme pýtať, prečo chce Formula 1 pre rok 2017 širšie a rýchlejšie autá. To všetko za horibilné náklady, ktoré malé tímy opäť až po krk ponoria do vody."

Autá sú pritom každoročne rýchlejšie a čím dlhšie platia súčasné pravidlá, mali by byť aj vyrovnanejšie. Oproti minulému roku majú o desať percent lepší prítlak a o štyridsať koní vyšší výkon. Bočná záťaž na pneumatiky vraj stúpla o sto kilogramov. Ak však kompetentní 30. apríla odsúhlasia koncept McLarenu, tak záťaž na gumy stúpne ešte o osemnásť percent. A možno to povedie ku konzervatívnejším voľbám.

"Experti sa zhodujú v tom, že rýchlejšie autá sa postarajú o nudnejšie preteky. Predbiehanie bude totiž ťažšie," pripomenul Schmidt. "A aj preto, lebo jazdci pôjdu cez zákruty ako po koľajniciach. To je pochopiteľne rýchle, ale nevyzerá to byť rýchle."

Proti zmenám aj preto vystupujú technický šéf Mercedesu Paddy Lowe i jeho kolegovia z Williamsu Pat Symonds a z Force Indie Andy Green. "A keď sa raz rozhodneme pre širšie autá, tak už neexistuje cesta späť ako pri kvalifikačnom formáte," cituje ich slová AMuS. "Pretože v tom prípade do áut každý investuje dvojcifernú miliónovú sumu a možno to bude krok späť."

Lewis Hamilton už viackrát žiadal lepší mechanický grip, oslabenie aerodynamiky a zníženie váhy monopostov. Potom by boli stroje ťažšie ovládateľné, ale jazdci by dokázali tesne nasledovať svojich súperov. Pneumatiky by mali byť širšie a celková váha by mohla klesnúť o 50 kilogramov. Zdroj pripomína, že by sa tak dalo spraviť napríklad zmenšením odstupu medzi nápravami z 350 na 310 centimetrov. 

"Autá by lepšie reagovali a boli by ťažšie ovládateľné," skonštatoval Michael Schmidt. Túto alternatívu by schvaľoval aj šéf pretekov FIA Charlie Whiting: "Tímy sme sa pokúsili presvedčiť o kratších autách. Odmietli to však s dodatkom, že by mali väčšie problémy s umiestnením motora, prevodovky, chladičov a zadnej nápravy. Ale autá by pritom boli v zadnej časti len o niečo širšie."



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Osobne mi pripomína švajčiarske hodinky či dobre naolejované Maserati. Lepším príkladom je možno Tesla. Odvádza veľmi kvalitnú prácu a to pritom bez veľkých rečí a relatívne potichu," hovorí Ritch Winter
Nedeľňajšie 29. kolo Tipsport ligy púta pozornosť predovšetkým priamym súbojom o prvé miesto tabuľky, v ktorom na seba narazia pod Urpínom Banská Bystrica a Košice. Čo ďalšie ponúka dnešný program?
"Prvá päťka predviedla posledné minúty dobrý hokej, zomkla súpera, mala tlak, ďalšie šance. Škoda, že to tam nepadlo, za záver by sme si bodík určite zaslúžili," uviedol Říha
"Stúpame každým kolom a týmto tempom sme za chvíľu na prvom mieste," rozosmial sa popradský útočník Peter Lichanec.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Ružomberok využil trápenie Senice, oba celky sa chcú na jar zlepšiť (video)
"Rok 2016 nebol úspešný. Na jar sme nevyhrali jediný zápas, v jesennej časti nového ročníka len tri duely," bilancoval brankár Šulla a dodal: "Jesennú časť sme si predstavovali úplne inak"
foto
Prešov vydoloval cenný bod bez Ashirua, Jantek: Morálne sklamal (video, foto)
"Bod určite poteší. Chalani zamakali, myslím si, že na každom poste sme odviedli dobrú prácu. Stál proti nám nepríjemný súper. Sme radi, že si na záver jesene vezieme domov bod z Podbrezovej," povedal Talian
foto
Nervozita na kopaniciach a lúčiaci sa Černáček (video)
„Najviac mi bude chýbať zápasový adrenalín, ktorý som zažíval od útleho detstva. Netuším, ako ho nahradím,“ priznal Černáček
foto
Real natiahol sériu bez prehry na 35 zápasov, Zidane velebil Ramosa
"Sergio je výnimočný hráč a pravý kapitán. Nebolo to prvýkrát, čo nám v závere zachránil body. Je to duša nášho tímu," uviedol Zidane
 

    Magazín F1.sk

    Súboj titanov: Hamiltonovci vs. antiHamiltonovci
    "Lewis Hamilton bude musieť najbližší rok pretrpieť iba s honorom vicemajstra. Určite ho to riadne žerie, praví šampióni predsa neznášajú prehry. Táto bola rozhodne poučná," píše Števo Eisele.
    Na slávnostnom gala FIA sa rozdávali ocenenia (FOTO, VIDEO)
    Za Formulu 1 boli ocenení Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, ale trofeje dostali aj Max Verstappen a Lance Stroll.
    Rosbergov odchod zaplavil sociálne siete: Tu sú najlepšie reakcie!
    Nico Rosberg prilákal ešte väčšiu pozornosť ako pred piatimi dňami, keď sa tešil z majstrovského titulu a dlho na seba nenechali čakať ani reakcie sociálnych sietí.
    Nico Rosberg šokoval motoristický svet: Ukončil kariéru!
    V piatok sa vo Viedni uskutočnila narýchlo zvolaná tlačová konferencia. Uviedol ju prezident FIA Jean Todt, ktorý po chvíli odovzdal slovo Nicovi Rosbergovi. Ten povedal slová, ktoré šokovali celý motoristický svet.
    Šéfovia tímov zvolili za najlepšieho jazdca Hamiltona, druhý skončil Verstappen!
    Šéfovia jednotlivých tímov Formuly 1 zvolili vo výročnej ankete Autosportu za najlepšieho jazdca Lewisa Hamiltona. Na druhom mieste sa objavilo meno rastúcej hviezdy Maxa Verstappena, nový majster sveta Nico Rosberg skončil až tretí.
    FIA potvrdila finálny kalendár pre rok 2017
    Formula 1 sa vďaka aktuálnemu kroku vyhne termínovej kolízii s 24-hodinovkou v Le Mans a Veľká cena Európy v Baku bude posunutá o sedem dní. Ideálne je to aj z toho pohľadu, že z Kanady sa zástupcovia tímov nebudú musieť náhliť.
    Paráda! Tipsport ponúka vstupný bonus až 2 000 EUR!
    Tipovanie v Tipsporte sa skutočne oplatí. Najpestrejšia ponuka stávkových príležitostí, tisíce priamych prenosov na unikátnej športovej televízii TV Tipsport, tipovanie bez manipulačného poplatku na internete, predčasné vyplatenie tiketu a mnohé ďalšie výhody.

    Archív správ

    December 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 31  

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 13 ms. :: Country :: Region :: City