Potrebuje F1 nutné zmeny áut?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Tuesday, 29. March 2016, 17:36

Už dlhšie počúvame správy o zázračnom lieku, ktorý z Formuly 1 spraví dokonale atraktívny šport. Hovorí sa o tom, že autá musia byť na kolo o štyri až päť sekúnd rýchlejšie. Fanúšikovia by potom mali dychtivo čakať na nedeľné popoludnia a nechávať sa unášať na vlnách parádneho motoršportu. Ibaže ono to takto vlastne vôbec nemusí byť, pretože zmenu od svojich obrazoviek podľa všetkého vôbec nepostrehnú.

Veľmi zaujímavý blog k tejto téme napísal redaktor Auto Motor und Sportu Michael Schmidt. Ten hneď v úvode pripomenul, že stroje mali byť o štyri až päť sekúnd rýchlejšie ako v roku 2014, no také môžu byť v budúcom roku aj bez avizovaných noviniek. "Nepotrebujeme na to dvojmetrovú šírku áut so 160-centimetrov širokou karosériou a nepotrebujeme ani tučné investície," upozornil.

Ako príklad môže poslúžiť kvalifikačný čas Lewisa Hamiltona z Melbourne. Angličan zvládol kolo za 1:23,837s, čo je na tomto mieste druhý najlepší čas histórie. Lepší bol len Sebastian Vettel v roku 2011, kedy sa ešte mohol spoliehať na fúkané difúzory: 1:23,529s. Ale keď si to porovnáme s érou motorov V10, tak takto rýchly nebol ani Michael Schumacher. Ten získal so svojim Ferrari v roku 2004 pole position s časom 1:24,408s!

"A svoju rolu tu nezohráva skutočnosť, že Pirelli v tomto roku ponúklo supermäkké pneumatiky," skonštatoval ďalej Michael Schmidt. "Za to, že nepadli staré rekordy, nemôžu autá a motory, ale práve pneumatiky. Lewis Hamilton by Vettelov rekord pravdepodobne zdolal, ak by Pirelli nestanovilo minimálne natlakovanie gúm na 21,5 PSI vpredu a 18,5 PSI vzadu. Tu sa už musíme pýtať, prečo chce Formula 1 pre rok 2017 širšie a rýchlejšie autá. To všetko za horibilné náklady, ktoré malé tímy opäť až po krk ponoria do vody."

Autá sú pritom každoročne rýchlejšie a čím dlhšie platia súčasné pravidlá, mali by byť aj vyrovnanejšie. Oproti minulému roku majú o desať percent lepší prítlak a o štyridsať koní vyšší výkon. Bočná záťaž na pneumatiky vraj stúpla o sto kilogramov. Ak však kompetentní 30. apríla odsúhlasia koncept McLarenu, tak záťaž na gumy stúpne ešte o osemnásť percent. A možno to povedie ku konzervatívnejším voľbám.

"Experti sa zhodujú v tom, že rýchlejšie autá sa postarajú o nudnejšie preteky. Predbiehanie bude totiž ťažšie," pripomenul Schmidt. "A aj preto, lebo jazdci pôjdu cez zákruty ako po koľajniciach. To je pochopiteľne rýchle, ale nevyzerá to byť rýchle."

Proti zmenám aj preto vystupujú technický šéf Mercedesu Paddy Lowe i jeho kolegovia z Williamsu Pat Symonds a z Force Indie Andy Green. "A keď sa raz rozhodneme pre širšie autá, tak už neexistuje cesta späť ako pri kvalifikačnom formáte," cituje ich slová AMuS. "Pretože v tom prípade do áut každý investuje dvojcifernú miliónovú sumu a možno to bude krok späť."

Lewis Hamilton už viackrát žiadal lepší mechanický grip, oslabenie aerodynamiky a zníženie váhy monopostov. Potom by boli stroje ťažšie ovládateľné, ale jazdci by dokázali tesne nasledovať svojich súperov. Pneumatiky by mali byť širšie a celková váha by mohla klesnúť o 50 kilogramov. Zdroj pripomína, že by sa tak dalo spraviť napríklad zmenšením odstupu medzi nápravami z 350 na 310 centimetrov. 

"Autá by lepšie reagovali a boli by ťažšie ovládateľné," skonštatoval Michael Schmidt. Túto alternatívu by schvaľoval aj šéf pretekov FIA Charlie Whiting: "Tímy sme sa pokúsili presvedčiť o kratších autách. Odmietli to však s dodatkom, že by mali väčšie problémy s umiestnením motora, prevodovky, chladičov a zadnej nápravy. Ale autá by pritom boli v zadnej časti len o niečo širšie."



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Štefan Fabian vstúpil do sezóny po červenom koberci. Na záver letného Tatranského pohára na ňom preberal ocenenie pre najlepšieho obrancu turnaja, pred nedeľňajším zápasom proti Zvolenu si pre zmenu užíval ovácie publika pri pózovaní s dresom s číslom 900 na chrbte.
"Sme šťastní a ohromne potešení tým, čo sme dosiahli. Myslím si, že nikto netipoval našu účasť vo finále. Pravdepodobnosť bola 33 k 1 a práve preto si teraz vychutnávame skvelé pocity," radoval sa Marián Hossa
"Zachytal som si veru poriadne, ale so šťastím sme ten krehký náskok ubránili. Škoda vylúčení zo záveru zápasu. Tam nás poriadne zavreli a lietalo to tam z jednej i druhej strany," hovorí Jan Chábera
"Myslím si, že je to spôsobené aj obmenou kádra. Prišli noví hráči a chvíľku potrvá, kým sa zohráme. Som však presvedčený o tom, že keď sa to ustáli, tak pôjdeme v tabuľke hore," hovorí s optimizmom v hlase 31-ročný center.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Defenzívne opory "šošonov" podstúpili operáciu, zranenia sú vážne
"Čakalo sa, že sadra by mohla ísť dole po dvoch týždňoch, teraz však bude Viktorova ľavačka v sadre minimálne šesť týždňov," prezradil rehabilitačno-kondičný tréner Milan Ťapay
foto
Ďuriša teší rozšírenie spolupráce s Bakošom do reprezentácie
"Dva roky som nebol v národnom tíme. V klube sa snažím podávať čo najlepšie výkony a slovenskú reprezentáciu podporujem," vravel 33-ročný Bakoš po stretnutí Európskej ligy s AS Rím, v ktorom skóroval
foto
Kozák v nominácii vymenil útočníkov, vrátil sa Weiss
"Veľa som premýšľal o zápase s Anglickom. Keď som robil analýzu duelu, prišiel som k záveru, že ak by sme všetci pre to urobili maximum, tak - som vnútorne presvedčený - by sme boli úspešnejší," povedal tréner Kozák
foto
Z hrdinu smoliar, Leško: Beriem to na seba (video)
"Ak by to kopol tak, ako to on vie, tak som presvedčený o tom, že by potom premenil aj tú veľkú šancu v druhom polčase. Ale vo futbale je to tak: ´From Zero to Hero, alebo From Hero to Zero´,“ dodal Stanislav Varga
 

    Magazín F1.sk

    Maršál a autá rútiace sa 300 km/h: FIA je znepokojená (VIDEO)
    "Berieme to veľmi vážne," povedal hovorca FIA. "Nechceme hádzať vinu na jedného človeka. Spravíme však všetko pre to, aby sa to už neopakovalo."
    Carey: Formulu 1 nemôže riadiť diktátor
    \"Nemôžete vždy vyhovieť každému, no musíte pochopiť, čo všetci chcú, a na základe toho hľadať správnu cestu. Jasné, nie je to úloha pre komisiu, pretože komisie zvyknú byť byrokratické, no nemôžeme tu ani mať diktátora, aj keď tu je na to asi každý zvyknutý.\"
    V čom spočíva trik Mercedesu a čo sa na ňom konkurencii nepáči?
    Jednou z hlavných tém prebiehajúceho týždňa je systém hydraulických závesov, ktorý Mercedes vyladil k dokonalosti.
    Bertrand Gachot a neuveriteľný príbeh vedúci k Schumiho premiére
    "Obom nám do očí vybehli slzy, pretože polovicu som vystriekal na seba a polovicu na neho. Nemal som totiž čas nejako to namieriť. Ale nepobili sme sa, nikto nikomu neublížil. Tak som si myslel, že to všetko dobre dopadne," spomína Bertrand Gachot.
    Nikolas Szabó: Ďalší Slovák v sérii monopostov?
    "Priemerný rozpočet na sezónu v majstrovstvách Slovenska a majstrovstvách strednej Európy predstavuje 20 000 eur. Získavanie sponzorov je v našich končinách veľmi ťažké," hovorí sedemnásťročný Nikolas Szabó pre F1.sk.
    Bude to už len horšie
    "Zavádzanie "červených zón" pre fotografov začalo dávno, no z roka na rok je to horšie a horšie. Protestovať nepomôže, každý sa bojí o svoju akreditáciu," píše Martin Trenkler.

    Archív správ

    September 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30    

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 49 ms. :: Country :: Region :: City