beta verzia
 
 
 
Potrebuje F1 nutné zmeny áut?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Tuesday, 29. March 2016, 17:36

Už dlhšie počúvame správy o zázračnom lieku, ktorý z Formuly 1 spraví dokonale atraktívny šport. Hovorí sa o tom, že autá musia byť na kolo o štyri až päť sekúnd rýchlejšie. Fanúšikovia by potom mali dychtivo čakať na nedeľné popoludnia a nechávať sa unášať na vlnách parádneho motoršportu. Ibaže ono to takto vlastne vôbec nemusí byť, pretože zmenu od svojich obrazoviek podľa všetkého vôbec nepostrehnú.

Veľmi zaujímavý blog k tejto téme napísal redaktor Auto Motor und Sportu Michael Schmidt. Ten hneď v úvode pripomenul, že stroje mali byť o štyri až päť sekúnd rýchlejšie ako v roku 2014, no také môžu byť v budúcom roku aj bez avizovaných noviniek. "Nepotrebujeme na to dvojmetrovú šírku áut so 160-centimetrov širokou karosériou a nepotrebujeme ani tučné investície," upozornil.

Ako príklad môže poslúžiť kvalifikačný čas Lewisa Hamiltona z Melbourne. Angličan zvládol kolo za 1:23,837s, čo je na tomto mieste druhý najlepší čas histórie. Lepší bol len Sebastian Vettel v roku 2011, kedy sa ešte mohol spoliehať na fúkané difúzory: 1:23,529s. Ale keď si to porovnáme s érou motorov V10, tak takto rýchly nebol ani Michael Schumacher. Ten získal so svojim Ferrari v roku 2004 pole position s časom 1:24,408s!

"A svoju rolu tu nezohráva skutočnosť, že Pirelli v tomto roku ponúklo supermäkké pneumatiky," skonštatoval ďalej Michael Schmidt. "Za to, že nepadli staré rekordy, nemôžu autá a motory, ale práve pneumatiky. Lewis Hamilton by Vettelov rekord pravdepodobne zdolal, ak by Pirelli nestanovilo minimálne natlakovanie gúm na 21,5 PSI vpredu a 18,5 PSI vzadu. Tu sa už musíme pýtať, prečo chce Formula 1 pre rok 2017 širšie a rýchlejšie autá. To všetko za horibilné náklady, ktoré malé tímy opäť až po krk ponoria do vody."

Autá sú pritom každoročne rýchlejšie a čím dlhšie platia súčasné pravidlá, mali by byť aj vyrovnanejšie. Oproti minulému roku majú o desať percent lepší prítlak a o štyridsať koní vyšší výkon. Bočná záťaž na pneumatiky vraj stúpla o sto kilogramov. Ak však kompetentní 30. apríla odsúhlasia koncept McLarenu, tak záťaž na gumy stúpne ešte o osemnásť percent. A možno to povedie ku konzervatívnejším voľbám.

"Experti sa zhodujú v tom, že rýchlejšie autá sa postarajú o nudnejšie preteky. Predbiehanie bude totiž ťažšie," pripomenul Schmidt. "A aj preto, lebo jazdci pôjdu cez zákruty ako po koľajniciach. To je pochopiteľne rýchle, ale nevyzerá to byť rýchle."

Proti zmenám aj preto vystupujú technický šéf Mercedesu Paddy Lowe i jeho kolegovia z Williamsu Pat Symonds a z Force Indie Andy Green. "A keď sa raz rozhodneme pre širšie autá, tak už neexistuje cesta späť ako pri kvalifikačnom formáte," cituje ich slová AMuS. "Pretože v tom prípade do áut každý investuje dvojcifernú miliónovú sumu a možno to bude krok späť."

Lewis Hamilton už viackrát žiadal lepší mechanický grip, oslabenie aerodynamiky a zníženie váhy monopostov. Potom by boli stroje ťažšie ovládateľné, ale jazdci by dokázali tesne nasledovať svojich súperov. Pneumatiky by mali byť širšie a celková váha by mohla klesnúť o 50 kilogramov. Zdroj pripomína, že by sa tak dalo spraviť napríklad zmenšením odstupu medzi nápravami z 350 na 310 centimetrov. 

"Autá by lepšie reagovali a boli by ťažšie ovládateľné," skonštatoval Michael Schmidt. Túto alternatívu by schvaľoval aj šéf pretekov FIA Charlie Whiting: "Tímy sme sa pokúsili presvedčiť o kratších autách. Odmietli to však s dodatkom, že by mali väčšie problémy s umiestnením motora, prevodovky, chladičov a zadnej nápravy. Ale autá by pritom boli v zadnej časti len o niečo širšie."



 
 

To najlepšie z auto.sk

foto
VIDEO: Skvelá reklama na Audi RS3 po boku Audi quattro v lese
Veľmi sa nám páči, ako niektoré automobilky s hrdosťou sebe vlastnou odkazujú aj v moderných autách na svoju súťažnú históriu. Medzi také jednoznačne patrí Audi
foto
Základný model Koenigseggu navrhol pätnásťročný dizajnér + FOTO
Hovoríme tu o automobile Koenigsegg Legera, možnom budúcom superšporte švédskej automobilky. Tento koncept totiž vznikol v hlave ešte len pätnásťročného tínedžera
foto
Brzdná doska skráti brzdnú dráhu až o 40 percent + VIDEO
Švédsky vývojár a výrobca komponentov pre autopriemysel Autoliv vyvinul nového pomocníka pre mestské brzdenie
foto
Lamborghini Aventador LP 700-4 s pekne ostrým výrazom + FOTO
Taliansky býk sa v Kanade dočkal úprav za využitia komponentov z Japonska a výsledkom je poriadne agresívny superšport
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Jedenásťmesačné pracovné obdobie SZĽH bolo pre Igora Nemečka najťažšie v živote. Zväzového šéfa napriek tomu potešilo, že turbulentné mesiace úspešne vyvrcholili piatkovým rokovaním Rady SZĽH o zmene stanov, čím dodržal svoj verejný sľub.
"Pre náš tím je to extrémne dôležitý hráč. Do poslednej chvíle sme si nemysleli, že sa tak stane, ale jeho rozhodnutím bolo nastúpiť na siedmy zápas," uviedol tréner John Cooper.
Hokejisti Pittsburghu postúpili do finále zámorskej NHL. V rozhodujúcom siedmom dueli finále play off Východnej konferencie zdolali Tampu Bay 2:1 a sériu vyhrali 4:3 na zápasy.
V roku 1997 zaregistroval Google svoju doménu a v rovnakom čase debutoval v drese San José Sharks 18-ročný Patrick Marleau.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Kozák spokojnejší s prvým polčasom, mladíkov zatiaľ nehodnotil
"Nerád by som hneď teraz krátko po zápase hodnotil jednotlivcov. Futbal je kolektívna hra. Niekomu sa darilo viac, niekomu menej. Ale podali dobré výkony," vysvetlil
foto
Madridské finále - Godin sa poučil, Ramos: Rozhodne srdce a charakter
"Vyhrať Ligu majstrov by bol pre nás všetkých splnený sen. Máme ohromnú túžbu, vôľu a silu, aby sme to dokázali," burcuje Griezmann
foto
VIDEO: Víťazstvo nad Gruzínskom zariadili Adamovia, dvojgólový Nemec
"Výsledkovo je to super. Herne bol prvý polčas v poriadku, druhý slabší. Mladí chlapci sú tu, ukázali sa. Ale som už dosť starý na to, aby som povedal, že mi zamotali hlavu," vyjadril sa po zápase tréner Kozák
foto
3b Hviezdy ligy 2016: Hlasuj za najlepších hráčov a vyhraj skvelé ceny!
Redakcia PROFUTBAL.sk a spoločnosť 3b pripravili po skončení sezóny 2015/2016 jedinečnú anketu „3b Hviezdy ligy 2016 – rozhodnite o svojich hviezdach“. Práve vy môžete určiť, ktorí hráči boli tento rok najlepší v I. a II. lige!
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 

    Magazín F1.sk

    VIDEO: Takto sa zmenia monoposty od budúceho roku
    Technický analytik Motorsport.com Giorgio Piola predstavil peknú animáciu porovnania monopostov pre roky 2016 a 2017.
    Od Panisovho monackého víťazstva uplynulo už dvadsať rokov!
    "Po najlepšom čase z 'warmupu' som si začal veriť, a keď začalo pršať, tak ešte viac: Milujem dážď! Bol som celkom pokojný a koncentrovaný, lebo som niečo tušil. Ťažko to vysvetliť. Bolo to však niečo, čo som cítil..." spomína Olivier Panis.
    Ťažká havária v F3 bez obetí, Li má však viacero zlomenín (VIDEO)
    "Chcem sa poďakovať FIA, Dallare, Carlinu Racing a všetkým, ktorí tak zapracovali na zvýšení bezpečnosti v pretekárskom športe," reagoval Ryan Tveter. "Pretože práve vďaka ním tu ešte sme."
    Helmut Marko: Najväčší expert na talenty?
    "Nemáme zasa až také tvrdé a prísne pravidlá. Jazdci len potrebujú odviesť výkon," skonštatoval Helmut Marko.
    Ako sa vyvíjala váha monopostov?
    "Toto už nie je taká Formula 1, akú som spoznal. Keď som začínal, tak boli autá ešte ľahké a bola to jazda na ostrí noža," sťažuje sa Lewis Hamilton.
    Dva tímy našli spôsob umelého zníženia tlaku v pneumatikách
    Prišlo sa na to, že dva tímy našli pravdepodobne legálny trik, ako natlakovanie umelo znížiť. Pri meraní na štarte je všetko v poriadku, ale po rozjazde auta tlak poklesne, čo monoposty zrýchli až o štyri desatiny sekundy na kolo.

    Archív správ

    Máj 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
                1
    2 3 4 5 6 7 8
    9 10 11 12 13 14 15
    16 17 18 19 20 21 22
    23 24 25 26 27 28 29
    30 31          

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
    Vygenerované za 277 ms. :: Country :: Region :: City