Potrebuje F1 nutné zmeny áut?
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Tuesday, 29. March 2016, 17:36

Už dlhšie počúvame správy o zázračnom lieku, ktorý z Formuly 1 spraví dokonale atraktívny šport. Hovorí sa o tom, že autá musia byť na kolo o štyri až päť sekúnd rýchlejšie. Fanúšikovia by potom mali dychtivo čakať na nedeľné popoludnia a nechávať sa unášať na vlnách parádneho motoršportu. Ibaže ono to takto vlastne vôbec nemusí byť, pretože zmenu od svojich obrazoviek podľa všetkého vôbec nepostrehnú.

Veľmi zaujímavý blog k tejto téme napísal redaktor Auto Motor und Sportu Michael Schmidt. Ten hneď v úvode pripomenul, že stroje mali byť o štyri až päť sekúnd rýchlejšie ako v roku 2014, no také môžu byť v budúcom roku aj bez avizovaných noviniek. "Nepotrebujeme na to dvojmetrovú šírku áut so 160-centimetrov širokou karosériou a nepotrebujeme ani tučné investície," upozornil.

Ako príklad môže poslúžiť kvalifikačný čas Lewisa Hamiltona z Melbourne. Angličan zvládol kolo za 1:23,837s, čo je na tomto mieste druhý najlepší čas histórie. Lepší bol len Sebastian Vettel v roku 2011, kedy sa ešte mohol spoliehať na fúkané difúzory: 1:23,529s. Ale keď si to porovnáme s érou motorov V10, tak takto rýchly nebol ani Michael Schumacher. Ten získal so svojim Ferrari v roku 2004 pole position s časom 1:24,408s!

"A svoju rolu tu nezohráva skutočnosť, že Pirelli v tomto roku ponúklo supermäkké pneumatiky," skonštatoval ďalej Michael Schmidt. "Za to, že nepadli staré rekordy, nemôžu autá a motory, ale práve pneumatiky. Lewis Hamilton by Vettelov rekord pravdepodobne zdolal, ak by Pirelli nestanovilo minimálne natlakovanie gúm na 21,5 PSI vpredu a 18,5 PSI vzadu. Tu sa už musíme pýtať, prečo chce Formula 1 pre rok 2017 širšie a rýchlejšie autá. To všetko za horibilné náklady, ktoré malé tímy opäť až po krk ponoria do vody."

Autá sú pritom každoročne rýchlejšie a čím dlhšie platia súčasné pravidlá, mali by byť aj vyrovnanejšie. Oproti minulému roku majú o desať percent lepší prítlak a o štyridsať koní vyšší výkon. Bočná záťaž na pneumatiky vraj stúpla o sto kilogramov. Ak však kompetentní 30. apríla odsúhlasia koncept McLarenu, tak záťaž na gumy stúpne ešte o osemnásť percent. A možno to povedie ku konzervatívnejším voľbám.

"Experti sa zhodujú v tom, že rýchlejšie autá sa postarajú o nudnejšie preteky. Predbiehanie bude totiž ťažšie," pripomenul Schmidt. "A aj preto, lebo jazdci pôjdu cez zákruty ako po koľajniciach. To je pochopiteľne rýchle, ale nevyzerá to byť rýchle."

Proti zmenám aj preto vystupujú technický šéf Mercedesu Paddy Lowe i jeho kolegovia z Williamsu Pat Symonds a z Force Indie Andy Green. "A keď sa raz rozhodneme pre širšie autá, tak už neexistuje cesta späť ako pri kvalifikačnom formáte," cituje ich slová AMuS. "Pretože v tom prípade do áut každý investuje dvojcifernú miliónovú sumu a možno to bude krok späť."

Lewis Hamilton už viackrát žiadal lepší mechanický grip, oslabenie aerodynamiky a zníženie váhy monopostov. Potom by boli stroje ťažšie ovládateľné, ale jazdci by dokázali tesne nasledovať svojich súperov. Pneumatiky by mali byť širšie a celková váha by mohla klesnúť o 50 kilogramov. Zdroj pripomína, že by sa tak dalo spraviť napríklad zmenšením odstupu medzi nápravami z 350 na 310 centimetrov. 

"Autá by lepšie reagovali a boli by ťažšie ovládateľné," skonštatoval Michael Schmidt. Túto alternatívu by schvaľoval aj šéf pretekov FIA Charlie Whiting: "Tímy sme sa pokúsili presvedčiť o kratších autách. Odmietli to však s dodatkom, že by mali väčšie problémy s umiestnením motora, prevodovky, chladičov a zadnej nápravy. Ale autá by pritom boli v zadnej časti len o niečo širšie."



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Viedenský má nastrelený priehlavok a musel ísť na röntgen. Vypadol nám útočník, ktorý je použiteľný do všetkých formácií. Zase sme začali sezónu so zraneniami," posťažoval sa Říha
"V prvom rade chcem, aby sme tu v Mikuláši pritiahli ľudí na hokej. V tíme sú dobrí, mladí chalani, chcem im pomôcť. Na Liptove mám chatu, páči sa mi tu," povedal Stümpel
"Nechcem tu šíriť silné reči. Našim cieľom je dať do hry srdiečko, bojovať v každom zápase a kolektívnymi výkonmi sa postupne šplhať nahor. Verím, že táto liga má i napriek strate troch klubov dostatočnú kvalitu a diváci si prídu na svoje," dodal Ladislav Ščurko pre hokej.sk.
Svetový pohár 2016 je tu čo nevidieť a pre nominovaných brankárov z celého sveta predstavuje takéto podujatie hodenú rukavicu.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Hapalovci chcú v generálke na Cyprus nadviazať na Augsburg
"Máme kvalitný tím, ktorý ma všetky predpoklady, aby bol úspešný. Úspech A-mužstva v prípravnom zápase v Augsburgu (3:1) nás inšpiroval, budeme sa im chcieť vyrovnať," vyzval Hapal
foto
V Prešove sú o krok bližšie k výstavbe štadióna
"Prešovčania a fanúšikovia futbalu dostanú nový, moderný priestor pre jeden z najmasovejších športov," uviedla primátorka Andrea Turčanová
foto
Ako prešustrovať sto miliónov
Kvalita sa kvantitou nahradiť nedá. Vedia to už aj v Tottenhame, kde za peniaze získané predajom Garetha Balea do Realu Madrid kúpili sedem posíl. Z nich päť už v klube nepôsobí
 

    Magazín F1.sk

    Verstappen vs Räikkönen: Boje, ktoré vyvolali emócie
    "Jeho jediný záujem je kompletne ma vytlačiť z trate!" sťažoval sa Kimi Räikkönen. "Ale no tak, veď toto je už **** šialené. Veď on **** zatáča doprava keď som v plnej rýchlosti."
    Od Schumiho premiéry v F1 uplynulo 25 rokov
    Michael Schumacher absolvoval svoje prvé preteky v F1 25. augusta 1991, teda presne pred 25 rokmi. Všetko sa to zbehlo veľmi rýchlo, pretože dovtedajší pretekár Jordanu Bertrand Gachot bol za útok na taxikára uväznený a v tíme ostalo voľné miesto.
    Ako sa šéf FIA snažil zablokovať Kimiho debut v F1
    Magazín Autosport zaspomínal na sezónu 2000 a jej najväčšie príbehy, medzi ktoré patril aj testovací debut Kimiho Räikkönena v monoposte Sauberu a následná snaha Maxa Mosleyho zabrániť tímu zamestnať ho do svojej jazdeckej dvojice.
    Najlepšie vyjadrenia Enza Ferrariho (ANKETA)
    "Pretekárske autá nie sú krásne ani škaredé. Krásnymi sa stanú vtedy, keď vyhrajú," povedal kedysi Ferrari.
    Desať rokov od debutovej výhry Jensona Buttona
    Brit si na prvú zo svojich pätnástich výhier musel počkať najdlhšie zo všetkých súčasných jazdcov Formuly 1 - získal ju až pri 113. štarte na VC Maďarska, 6. augusta 2006.
    Hľadá sa nový diktátor. Zn.: URGENTNE!
    "Nikdy nesmieš ľuďom prezradiť, že šéfuješ bordelu. Musíš predstierať, že je to hotel a bordel prevádzkovať v pivnici."

    Archív správ

    September 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30    

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City