Stewart: Mám pocit, že dnešní jazdci žijú v raji
Autor: Ladislav Király   |   Publikované: Wednesday, 30. March 2016, 10:00

Jackie Stewart pôsobil v F1 pred mnohými desaťročiami, ale aj v súčasnosti navštevuje množstvo podujatí. Sám je zvedavý na to, ako dopadne aktuálna sezóna a sčasti sa obáva toho, aby to nebolo ako v minulom roku.

"Jediná vec, ktorej sa bojím, je tá, že Mercedes bude naďalej takto dominovať," skonštatoval J.Y.S. v rozhovore pre Auto Motor und Sport. "Skutočne dúfam, že motor Ferrari bude mať konečne dostatočný výkon na to, aby dokázali potrápiť Mercedes. Ešte viac si však želám to, aby dokázal napredovať Renault. Formula 1 nutne potrebuje vyrovnanejšiu súťaž. Mercedes odviedol perfektnú prácu, ale dnes už ľudia nedokážu akceptovať vždy rovnaký výsledok. Výnimočne úspešní jazdci sú akceptovaní, ale tímy nie. Takto to bolo aj pri Ferrari. Vedeli sme, že Michael Schumacher zvíťazí a Barrichello musí ustúpiť."

Veľmi zaujímavé slová padli pri počte 21 veľkých cien, ktoré zahŕňa aktuálna sezóna. "Keď mi dnes jazdci povedia, že sú po 21 pretekoch vyčerpaní, môžem sa len smiať. Veď keď som v roku 1971 získal majstrovský titul, tak som 86-krát preletel ponad Atlantik. Bolo to 43 'výletov' na preteky CanAm, do televízie ABC, na povinnosti pre Ford Motor, jazdil som v F1, v F2, medzi športovými autami, cestovnými automobilmi, GT, Indianapolis. Mám pocit, že dnešní jazdci žijú v raji. Ešte aj Stirling Moss toho odjazdil v 50. rokoch viac," pripomenul Stewart.

Škót ukončil svoju kariéru ešte v roku 1973, ale šport vlastne nikdy neopustil. "Milujem ho, milujem týchto ľudí, kultúru, medzinárodnosť," prezradil 76-ročný rodák z Miltonu, ktorému toto množstvo národností a rozdielnych ľudí chutí. "A navyše neexistuje nič vzrušujúcejšie ako pretekárske auto v rýchlosti 300 km/h, ktoré ide milimeter od okraju trate a od iných áut. Chyby, poruchy, nehody. Toto všetko láka. Nechápte ma zle: nikto nechce vidieť mŕtvych. Ľudia ale chcú napnuté nervy. Ja som mal to šťastie, že šport bol ku mne veľmi dobrý. Teraz mu za to chcem niečo vrátiť."

Jednotlivé preteky dokáže Stewart aj dnes sledovať aktívne a s potrebnou emóciou. "Často si pomyslím: prečo útočil v danej situácii a na tomto mieste? Veď mohol počkať na ďalšiu zákrutu. Veľkí jazdci sa vyznačujú aj tým, že predbiehací manéver si vedia dobre pripraviť. Spravia to tak, že súper už nedokáže zakontrovať."

"Existovali a naďalej existujú rôzne typy jazdcov," pripomenul Jackie Stewart. "Sú takí, ktorí chcú hlavou preraziť múr. A takí, ktorí jazdia takticky. Medzi nich patril Rudolf Caracciola, Juan Manuel Fangio alebo aj Jim Clark. Aj ja som sa pokúšal jazdiť takto. Alain Prost, Fernando Alonso či Sebastian Vettel takisto patria do tejto skupiny. Iný typ bol Nuvolari. alebo Senna. Všetko potrebovali hneď a zaraz. Všetko bolo agresívne. Za volantom sa poriadne napracovali. Ja som sa zasa zo zákruty vždy pokúšal spraviť rovinku. Pri Lewisovi si naďalej nie som istý tým, do ktorej kategórie patrí. Nico patrí medzi jazdcov, ktorí uvažujú. Azda mu ale chýba posledná štipka rýchlosti, ktorú Lewis v prípade potreby dokáže predviesť."

Stewart sa zamyslel aj nad kritizovaním komplikovanosti niektorých pravidiel. "Musíme sa na to pozrieť z dvoch strán. Vezmime si napríklad nový kvalifikačný formát. Naša generácia povie, že je to príliš komplikované a mali by sme sa vrátiť k starému systému. Mladí to však okamžite pochopia. Zmýšľajú celkom inak ako my. My vždy všetko porovnávame s minulosťou, oni to ale akceptujú ako niečo nové. Jednu vec vám však môžem povedať: už čoskoro príde v pozícii globálneho sponzora do F1 veľká a medzinárodne známa firma. Ak by boli toho názoru, že s Formulou 1 to ide dolu kopcom, tak by to nespravili."

Má Formula 1 ešte dostatok hrdinov? "Myslím si, že áno," odpovedal Jackie Stewart na takto formulovanú otázku. "Lewis Hamilton je hrdina. V modernom ponímaní. Vettel je skôr taký pokojnejší hrdina. A Räikkönen je azda ešte populárnejší ako títo dvaja. Aj keď nepovie ani slovo. Alebo práve preto..."

Hamilton sa okrem aktivity na trati často prejavuje aj na sociálnych sieťach. "Ja by som to asi robil tiež, ale nie tak ofenzívne," skúsil sa Stewart zamyslieť nad tým, či by v prípade existencie internetu v jeho časoch konal podobne. "Ale nikdy som nemal vlastnú webstránku. Neviem si totiž predstaviť, že by ostatných zaujímalo, čo v danej minúte robí Jackie Stewart. Som však aj trochu staromódny. Lewis je dieťa tejto doby. Myslím si, že šport by sme mali dobre reprezentovať na všetkých úrovniach."



 
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

HC Slovan Bratislava - Torpedo Nižnij Novgorod 3:2 (0:0, 1:1, 2:1)
Jeden z najlepších strelcov slovenskej hokejovej histórie Peter Bondra obliekal počas výlukovej sezóny 2004-05 popradský dres. O dekádu neskôr ho na seba navliekli aj jeho synovia David a Nicholas.
V Severnej Amerike bežná prax, na Slovensku novinka. V Poprade sa rozhodli doplniť základ svojho tímu pre nové sezóny o hokejistov, ktorých vyselektuje predsezónny skúšobný kemp. Záujem o pôsobenie v tíme Kamzíkov prekonal očakávania.
"Niekedy musí nastať aj obmena kádra, takže uvidíme ako to bude šliapať v príprave a podľa toho sa rozhodneme kto zostane a kto odíde z hráčov na skúške, respektíve z našich odchovancov," uviedol Turek
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Efektívna Legia zaskočila Trenčín, rozhodol Nikolič
"Podľa môjho názoru sme boli možno aj lepší ako Legia, ale v takýchto zápasoch rozhoduje efektivita. My sme nepremenili šance, žiaľ, taký je futbal," povedal Ševela
foto
Fenerbahce so Škrtelom v zostave víťazne
Výsledky prvých zápasov tretieho predkola Ligy majstrov 2016/17
foto
Kouč Spartaka Karhan vidí rezervy v defenzíve Austrie Viedeň
"Určite je fajn, keď sa mužstvu darí. Na začiatku prípravy som chalanom povedal, že budem len rád, ak budem mať takéto problémy pri výbere hráčov," uviedol Karhan
foto
De Marco z Michaloviec na skúške v Levante, Sabler a Šmehyl posilnili Myjavu
Prestupové špekulácie dňa (streda, 27. júl 2016)
 

    Magazín F1.sk

    Pre Red Bull pracuje aj Slovák: Lukáš zo Svätého Jura
    "Niekedy je to poriadne náročné, pretože na nohách som aj dvanásť hodín. Byť v prostredí Formuly 1 je však pre mňa fascinujúce a občas sa mi nechce veriť, že mám takúto prácu," hovorí Lukáš pre F1.sk.
    Súčasný safety car je pomalý, myslí si Mark Webber
    Maximálna rýchlosť Mercedesu AMG GT S, ktorý sa ako safety car používa, je síce 310 kilometrov za hodinu, no na F1 je to málo. "Bernd Mayländer je skvelý jazdec, no potrebujeme rýchlejší safety car," hovorí Webber.
    Kimi Räikkönen predĺžil zmluvu s Ferrari!
    Tím Scuderia Ferrari potvrdil, že predĺžil zmluvu s Kimim Räikkönenom, ktorý tak ostane pretekárom tejto stajne aj v roku 2017. Bude kolegom Sebastiana Vettela.
    FIA promptne zakročila a rozriešila kauzu s tlakmi v pneumatikách!
    Ako sme vás informovali, niektoré tímy - hlavne Mercedes - dokázali špeciálnym trikom upraviť tlak v pneumatikách. Na štarte bolo všetko v poriadku, ale po rozbehnutí auta sa tlak znížil až o jedno PSI. Po novom bude všetko inak.
    Williams mal parádne zastávky, najlepšiu za 1,92, najhoršiu za 2,18s!
    Williams naďalej pokračuje v neuveriteľnej práci v boxoch a v azerbajdžanskom Baku dokázal jazdca prvýkrát v tejto sezóne "vybaviť" za menej ako dve sekundy.
    Bottas zboril historický rekord F1, v uliciach Baku mu namerali 378 km/h!
    Williams potvrdil, že s monopostom Valtteriho Bottasa dosiahol v sobotu rýchlosť 378 km/h. Podarilo sa mu to na klasických cestách v uliciach Baku!

    Archív správ

    Júl 2016
    Po Ut St Št Pi So Ne
            1 2 3
    4 5 6 7 8 9 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30 31

    Vy odporúčate ...
    Vyhľadávanie na F1.sk
     
     
    Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City