Newey tvrdí, že legálnosť dvojitých difúzorov bola Mosleyho pomsta
zdroj foto: Pirelli Motorsport

Newey tvrdí, že legálnosť dvojitých difúzorov bola Mosleyho pomsta

1.1.2016

"Bolo to len o tom, že Max Mosley chcel dať v tom čase Ferrari a McLarenu lekciu. Oni tento dvojitý difúzor nemali, a tak povedal, že je legálny."

Adrian Newey vyslovil zaujímavú myšlienku v súvislosti so sezónou 2009. Dominancia Brawnu GP a schodnosť ich riešenia týkajúceho sa dvojitých difúzorov boli vraj hlavne o tom, že prezident FIA Max Mosley chcel dať Ferrari a McLarenu lekciu. Zástupcovia týchto tímov proti riešeniu konkurenta protestovali, ale neuspeli. No a Brawn vyťažil zo svojej novinky takú výhodu, že v úvode ročníka nemal nikto žiadnu šancu a Jenson Button sa nakoniec aj tešil z titulu.

"Autá pre rok 2009 boli postavené po veľkých zmenách pravidiel," povedal Newey v rozhovore pre Motorsport.com. "O dvojitých difúzoroch sa pochopiteľne diskutovalo a to, či boli legálne alebo nie, napokon nebolo technickým rozhodnutím. Bolo to len o tom, že Max Mosley chcel dať v tom čase Ferrari a McLarenu lekciu. Oni tento dvojitý difúzor nemali, a tak povedal, že je legálny."

Newey priznal, že po odobrení tohto riešenia si aj jeho tím musel premyslieť koncept svojho auta. "Bohužiaľ sme to nemali a uvažovali sme, či je to legálne alebo nie. Vedenie športu napokon usúdilo, že je to legálne a preto sme okamžite zaostávali. Ale Red Bullu to napokon pomohlo napredovať, pretože na základoch vtedajšieho RB5 sme postavili naše majstrovské autá."

Brit je smutný zo skutočnosti, že v súčasnosti sú pravidlá mimoriadne prísne a takmer nič nové neumožňujú. Nemôžu sa teda objaviť ani nápady ako dvojitý difúzor. "Ja osobne som si zmeny vždy užíval. Keď sa zamyslíme nad 70. rokmi, tak prioritou bol rozhodne ground effect a v závere 70. rokov boli autá výrazne odlišné. Každý túžil vyskúšať rôzne myšlienky, ale nikto nemal nástroje na to, aby pochopil, čo tieto nápady vlastne spôsobia. Niekedy preto fungovali a niekedy nie."

"Bolo skvelé mať takúto slobodu, no na druhej strane hnevalo, že veciam nerozumeli. Momentálne je to presne naopak a máme obrovské množstvo zdrojov z hľadiska inžinierov, simulácií, veterných tunelov. Všetkému v podstate dobre rozumieme, ale máme veľmi obmedzené pravidlá, takže je ťažké spraviť niečo výrazne odlišné," dodal Adrian Newey.

1.1.2016
Odporúčame ti