SGT-FE15: Elektrický monopost zo slovenskej dielne
zdroj foto: tomy-photography.webnode.sk

SGT-FE15: Elektrický monopost zo slovenskej dielne

6.1.2016

Vozidlo zhotovené v roku 2015 váži 265 kilogramov, čo je o celých 31 menej ako jeho predchodca. "Výkon zároveň stúpol zo 108kW na 144kW, zrýchlenie z nuly na stovku kleslo z 3,9s na nádherných 3,2s. Krútiaci moment stúpol o 80Nm," informovala F1.sk členka tímu Rebeka Križanová.

V roku 2009 vznikol na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave tím, ktorý sa začal zaoberať stavbou elektrického monopostu. Stuba Green Team tvorí približne 50 členov, pričom ide už o druhú až tretiu generáciu študentov, pretože tá prvá už doštudovala.

"Sme z celého Slovenska," povedala pre F1.sk členka zoskupenia Rebeka Križanová pochádzajúca zo Štúrova. "Kapitán tímu je z Tatier, vedúca divízie externých vzťahov z Badína, vedúci mechanickej divízie z Hozelca, vedúci elektrickej divízie z Tvrdošína. A máme aj členov z Popradu, Trenčína, Sniny, Ružomberka a ďalších kútov Slovenska."

Talentovaní študenti postavili elektrický monopost označený ako SGT-FE15, ktorého parametre sú veľmi zaujímavé. Vozidlo zhotovené v roku 2015 váži 265 kilogramov, čo je o celých 31 menej ako jeho predchodca. "Výkon zároveň stúpol zo 108kW na 144kW, zrýchlenie z nuly na stovku kleslo z 3,9s na nádherných 3,2s. Krútiaci moment stúpol o 80Nm," informovala nás spomínaná členka tímu, ktorá prezradila, že auto má dva elektromotory poháňajúce zadné kolesá.

{+T96761}

Okrem týchto čísel treba spomenúť aj novinky ako predné a zadné krídlo, karbónové zavesenia, špičkový volant s plnofarebným grafickým displejom či nové motory s planétovými prevodovkami, ktoré si členovia tímu sami vyvinuli.

Pomer výkonu a váhy auta je na fantastickej úrovni, no v súťažiach, ktorých sa tím so svojim strojom zúčastňuje, o to ani tak nejde. Maximálna rýchlosť je pravidlami stanovená na 122 km/h a najdlhšia trať, ktorú takéto elektrické formuly jazdia, má 22 kilometrov. SGT-FE15 je konštruovaná presne na zvládnutie tejto vzdialenosti.

Celosvetová súťaž Formula Student je postavená tak, aby vysokoškoláci získali čo najviac praxe pri navrhovaní a konštruovaní vozidiel a aby nazbierali skúsenosti aj z hľadiska vedenia tímu. Najväčšia súťaž sa koná na známom okruhu v Hockenheime.

{+T96760}

Preteky majú viacero disciplín, ktoré sa delia na statické a dynamické. Medzi prvými sa posudzuje dizajn, cena a podnikateľský plán, u dynamických ide o akceleráciu na 75 metroch, tzv. "skidpad" zameraný na správanie auta v zakrutách. Jednou z disciplín je aj autokros realizovaný na približne 800 metrov dlhej technickej trati, ktorá dobre preverí technickú zdatnosť vozidla.

Vrcholom súťaže sú tradične hlavné preteky, ktoré sú najťažšou a najviac hodnotenou disciplínou. Ide tu o výdrž a spoľahlivosť vozidla, pričom formula musí celých 22 kilometrov zvládnuť na jedno nabitie a nesmie sa ani raz vypnúť.

Všetko toto navodzuje podobnosť s rozvíjajúcou sa sériou Formula E, kde ide takisto o monoposty s elektrickým pohonom. "Sériu sledujeme, ale naše pravidlá sú iné," skonštatovala v rozhovore pre našu stránku Rebeka Križanová. "Naše trate sú postavené skôr na technickú jazdu, než na maximálnu rýchlosť, takže máme povolený len nižší výkon. Ale v zásade riešime podobné koncepčné problémy ako oni, len v menšom - či už fyzicky, výkonovo alebo rozpočtovo."

[youtube]5bqqU8gn-Cw[/youtube]

6.1.2016
Odporúčame ti