V USA potrebujeme viac pretekov F1, myslí si víťaz Indy 500
zdroj foto: Force India F1 Team

V USA potrebujeme viac pretekov F1, myslí si víťaz Indy 500

6.1.2016

"Na americkom trhu sa presadzuje veľmi ťažko, pretože je presýtený. Máme tu futbal, bejzbal, basketbal... F1 sa tam vie dostať, akurát to bude chcieť väčšiu prítomnosť v USA než len tím, ktorý sa nazve 'USF1' a bude sídliť v Anglicku," hovorí Ryan Hunter-Reay.

Tím jazdiaci pod americkou vlajkou sídliaci v britskom Banbury nie je dosť na to, aby Formula 1 prerazila na americkom trhu, myslí si šampión IndyCar z roku 2012 a víťaz slávnych pretekov 500 míl Indianapolis, Ryan Hunter-Reay. Texasan zastáva názor, že na rozšírenie fanúšikovskej základne športu v USA je potrebné hlavne zorganizovať viac pretekov.

Na severoamerickom kontinente sa v súčasnosti konajú dve veľké ceny, kanadská v Montreali a VC Spojených štátov v Austine, nad ktorou však visí otáznik, keďže Okruh Amerík príde o časť financií od štátu Texas. "Na americkom športovom trhu sa presadzuje veľmi ťažko, pretože je presýtený. Máme tu futbal, bejzbal, basketbal, množstvo možností získať si pozornosť fanúšikov," hovorí Hunter-Reay v rozhore pre Sky Sports.

"Formula 1 sa tam podľa mňa vie dostať, akurát to bude chcieť väčšiu prítomnosť v USA než len tím, ktorý sa nazve 'USF1' a aj tak bude sídliť v Anglicku, kde však asi musí byť. Dúfam, že sa nám tu podarí dostať viac pretekov, neviem síce ako, ale som fanúšikom akéhokoľvek úspechu motoristického športu v Spojených štátoch."

Ešte donedávna plánovaná druhá veľká cena v USA popri rieke Hudson v štáte New Jersey sa nakoniec nestala skutočnosťou, no šéf F1 Bernie Ecclestone už rozmýšľa nad možnosťou pretekov v Kalifornii. Nebolo by to prvýkrát, čo by sa na území tejto krajiny konalo viacero veľkých cien - v roku 1982 sa tu dokonca išli tri zo šestnástich pretekov sezóny - na Long Beach, v uliciach Detroitu a na parkovisku kasína Caesar's Palace v Las Vegas.

Za nezáujmom amerických fanúšikov môže byť aj neúčasť domácich jazdcov, ktorých by mohli podporovať. Za posledných tridsať rokov sa v F1 objavili len Alexander Rossi v niekoľkých pretekoch minulej sezóny, Scott Speed v rokoch 2006 a 2007 v Toro Rosso a Michael Andretti, ktorý v trinástich pretekoch v roku 1993 ako jediný z tejto trojice dokázal bodovať. Posledné americké pódium má na konte práve syn majstra sveta z roku 1978.

V čom je problém, že krajina s tretím najväčším počtom obyvateľov na svete nedokáže vyprodukovať pilotov Formuly 1? "Ide o to, že už veľmi skoro v kariére sa musíte rozhodnúť, ktorou cestou sa vydáte. Keď chcete F1, musíte sa šplhať súťažami v Európe a IndyCar ich má všetky v Amerike, tak to raz je. Kedysi dávno sa do Formule 1 dalo dostať cez úspech v IndyCar a po pár slabších rokoch sa to akosi vzdialilo."

"Teraz je však IndyCar silnejší, lepší a súťaživejší než kedykoľvek predtým a nehovorím to len preto, že tam jazdím. Dokazujeme to každý týždeň tým, čo odvádzame na trati," dodáva Ryan Hunter-Reay.

V novom bodovacom systéme pre zisk superlicencie má titul v IndyCar rovnakú váhu ako titul GP2 a zaručuje priamy zisk licencie. Je teda možné, že časom sa objaví ďalší úspešný americký jazdec.

6.1.2016
Odporúčame ti