Keď Senna testoval IndyCar...
zdroj foto:

Keď Senna testoval IndyCar...

10.1.2016

"Prvý deň sme jazdili na Firebird Raceway West, čo bol veľmi krátky 1,1-míľový okruh. Mali sme Penske z roku 1992, ktoré sme využili pre porovnanie a ako odrazový bod," spomína inžinier Dave Beresford.

Ayrton Senna pôsobil v F1 v rokoch 1984 až 1994, aby jeho kariéru ukončila tragická udalosť z Veľkej ceny San Marina. Brazílčan je považovaný za jedného z najlepších jazdcov histórie a patrí medzi legendy kráľovskej motoristickej triedy. V monoposte bol dokonalý a v decembri 1992 svoje kvality potvrdil aj v aute série IndyCar, ktoré mal možnosť otestovať.

V tom čase už tušil, že ročník 1993 z jeho pohľadu nebude dobrý. McLaren prišiel o dodávateľa motorov Honda a s pohonom Ford nemal proti Williamsu-Renault s jeho úhlavným sokom Alainom Prostom veľké šance. Ponuku zajazdiť si s monopostom Penske s radosťou privítal.

"Mali sme v pláne trojdňové testy s Penske PC22," zaspomínal si inžinier tímu Dave Beresford, ktorého slová priniesla stránka Motorsport.com. "Prvý deň sme jazdili na Firebird Raceway West, čo bol veľmi krátky 1,1-míľový okruh. Mali sme Penske z roku 1992, ktoré sme využili pre porovnanie a ako odrazový bod."

Dohoda sa podľa Beresforda zrodila na poslednú chvíľu a Senna pricestoval len so zástupcom spoločnosti Marlboro Johnom Hoganom. Predpoludním s autom z roku 1992 jazdil Emerson Fittipaldi. "Bolo chladno a trať bola šmykľavá. Emmo dostal so studenými pneumatikami šmyk, ale auto označil za veľmi dobre vybalansované. Len mu chýbal celkový grip. Prišiel do boxov, vymenili sme pneumatiky a balans bŕzd posunuli viac dozadu. Odjazdil dvanásť kôl a potom ďalších trinásť, aby dvakrát dosiahol najlepší čas 49,7."

Po malej prestávke už do auta zasadol Senna. "Zvyčajne je to tak, že jazdci Formuly 1 boli okamžite rýchli. Ayrton však začal veľmi pomalými kolami, čo nás prekvapilo," poznamenal inžinier. "Auto malo sekvenčnú prevodovku, na čo si musel zvyknúť. Miestami sa v tom strácal. Auto zastavil, zaradil jednotku a išiel na to znovu."

Odjazdil štrnásť okruhov a do boxov sa vrátil s najlepším časom 49,5. "Povedal mi, že motor má veľmi dobré jazdné vlastnosti, ale auto sa mu zdá byť ťažké. Nebolo také svižné ako omnoho ľahší monopost F1..."

"Firebird má jednu priemerne rýchlu zákrutu, v ktorej Senna postupne pridával. Cítil váhu auta a nechcel zájsť až na limit," pokračoval Dave Beresford. "Chcel vidieť senzitívnosť auta a tak sme mu dozadu dali jemnejšie tlmiče, odpojili zadný stabilizátor a pridali dvadsať galónov metanolu."

Trojnásobný majster sveta s autom odjazdil ďalších desať okruhov s rovnakou sadou pneumatík a dosiahol najlepší čas 49,09 sekundy. "Vrátil sa do boxov a povedal 'Ďakujem veľmi pekne. Naučil som sa čo som potreboval'. Vystúpil z auta a hotovo," skonštatoval Beresford. "Bol neuveriteľne rýchly. Emmov najlepší čas bol 49,7 a Sennov 49,09."

"Emerson nakoniec s novým autom dosiahol čas 48,5, takže bol o šesť desatín rýchlejší ako Senna. Vzhľadom na to, že Ayrton mal rok staré auto a staré pneumatiky to bolo veľmi dobré. Ukázalo mi to ako neuveriteľne rýchlo sa dokáže adaptovať a dosahovať kvalitné časy," dodal Dave Beresford.

10.1.2016
Odporúčame ti