Ecclestone: Mercedes a Ferrari nedodávajú zákazníkom rovnaké motory
zdroj foto: Red Bull / GEPA

Ecclestone: Mercedes a Ferrari nedodávajú zákazníkom rovnaké motory

14.1.2016

"Táto pohonná jednotka už ani nie je motor. Keď ju zavádzali, tak som bol proti nej. Je mimoriadne komplikovaná a drahá," odkazuje Bernie Ecclestone.

Naznačili to už viacerí a teraz sa k názoru pridal aj Bernie Ecclestone. Brit tvrdí, že Mercedes a Ferrari dodávajú svojim zákazníkom slabšie motory ako svojim továrenským tímom. Nevedno či má zákulisné informácie alebo len pokračuje vo vyvíjaní tlaku a vo vytváraní si lepšej strategickej pozície pri presadzovaní ním navrhovaných zmien.

V zásade je ale pravda, že keď Mercedes do svojej pohonnej jednotky preinvestoval posledných sedem žetónov, tak tieto motory dodal len Lewisovi Hamiltonovi a Nicovi Rosbergovi. Tím tvrdil, že nešlo o výkonnostné vylepšenie, ale len o predprípravu na budúci rok. Aj vo Ferrari platilo, že vylepšený motor dostal najskôr továrenský tím a ostatní prišli na rad neskôr. "Táto pohonná jednotka už ani nie je motor. Keď ju zavádzali, tak som bol proti nej. Je mimoriadne komplikovaná a drahá," zopakoval svoje časté slová Bernie Ecclestone.

Súčasne ho hnevá, že výrobcovia si takto robia čo len chcú. "Mercedes dodáva pohonné jednotky menším tímom a očividne ich zásobuje s omnoho menším výkonom, ako je ten, ktorý majú vo svojich autách. Takto sa zbavia štyroch tímov," skonštatoval Ecclestone v rozhovore pre TSN, ale trochu sa pomýlil, lebo odberatelia Mercedesu boli a aj budú len traja. Plus továrenský tím.

"Ferrari zásobuje tri tímy absolútne rovnakým spôsobom. Ferrari nemá taký výkonný motor ako Mercedes, ale zlepšuje sa. Ale zásobujú aj ostatných, pričom tento motor už nie je až taký dobrý," pripomenul Ecclestone. V tomto roku bude Ferrari dodávať aktuálne motory Haasu a Sauberu, minuloročné Scuderii Toro Rosso.

Nedávno poskytol veľmi zaujímavý rozhovor aj dizajnér Red Bullu Adrian Newey, ktorý žiadal zavedenie pravidla, podľa ktorého by odberatelia dostávali rovnaký motorový hardvér, softvér i palivo. Tvrdil, že aj keď by dnes niekto dostal rovnaký hardvér, tak v softvére je veľký rozdiel. A v mnohých prípadoch aj v palive, ktoré sa stará o značné množstvo výkonu.

Bude mať v tomto roku niekto na to, aby zabojoval s Mercedesom? "Prial by som si povedať 'áno', ale nemôžem. Ide o to, že je to veľmi dobrý tím, ich motor je určite lepší ako motory všetkých ostatných a majú jedného z najlepších jazdcov. Pre všetkých teda bude ťažké zdolať ich."

V ďalšej fáze rozhovoru sa Ecclestone opäť vrátil k motorom. "Dnešný problém je v pohonných jednotkách," prízvukoval. "Keď vznikala Formula 1, tak sme mali výrobcu, ktorý ich vyrábal - a využívali ich všetci okrem Ferrari, ktoré malo iný motor. Išlo o to, že všetci boli na jednej úrovni. Dnes však nie sú. Sme v procese, aby sme s tým niečo spravili. Motory musia byť omnoho jednoduchšie, aby mohol do hry vstúpiť aj ďalší výrobca a dodávať ich."

Formula 1 expanduje po celom svete a reportéra kanadského TSN zaujalo aj to, že sa opäť súťaží v susednom USA. Ecclestone tamojší okruh veľmi pochválil a vyzdvihol aj prácu organizátorov. "A nezabúdajme na to, že máme aj preteky v Rusku a v Azerbajdžane. Toto sú majstrovstvá sveta, skutočné majstrovstvá sveta. Predtým tu išlo len o akési majstrovstvá Európy a mimo Európy sa konalo len jedno či dve podujatia."

"A či mám ja obľúbenú trať? Nie, nemám žiadne obľúbené okruhy. To jazdci ich majú, pretože niektoré sú jednoduchšie, niektoré náročnejšie a vyzývavejšie," odpovedal Bernie Ecclestone, ktorý sa v závere rozhovoru vyjadril aj k možnosti vstupu ženskej pretekársky do F1: "Pochybujem o tom, pretože ak by bola nejaká schopná, aj tak by ju nebrali vážne. Nikdy by jej nedali auto, s ktorým by bola schopná o niečo zabojovať. Ale mali sme dievča, ktoré v GP3 absolvovalo celú sezónu. Nie je to teda nič, čo by sa ešte nestalo."

14.1.2016
Odporúčame ti