Berger: Už aj cestné športiaky majú viac koní
zdroj foto: GEPA

Berger: Už aj cestné športiaky majú viac koní

14.1.2016

"Napätie sa veľmi výrazne vytratilo. Za mojich čias niekomu došlo palivo, iný mal poruchu prevodovky, ďalší poruchu motora," pripomenul Gerhard Berger.

Gerhard Berger vo štvrtok zavítal na akciu Red Bullu do Kitzbühelu. Najskôr si pozrel jazdu Maxa Verstappena s monopostom RB7 na zjazdovke Hahnenkamm a následne absolvoval tlačovú konferenciu. Na nej bol pomerne kritický a otvorene hovoril o súčasných problémoch Formuly 1.

"Áno, v F1 zažívame trochu ťažké časy," povedal Berger, ktorého slová priniesol Motorsport-Magazin. "Na jednej strane sme v minulom roku videli veľmi dominantný Mercedes. Pochopiteľne, že ak niekto svoje domáce úlohy zvládne takto dobre, musí byť za to odmenený. Ak niekto odvádza takéto výkony, zaslúži si aj rešpekt."

V konečnom dôsledku to ale vedie k tomu, že diváci strácajú záujem. Mercedes vyhral za posledné dva roky 32 z 38 veľkých cien. V minulosti sa v športe tiež objavovali veľmi silné monoposty. ale často aj vypadávali.

"Za mojich čias sme mali množstvo vypadnutí a po prvej zákrute vôbec nebolo jasné, kto tie preteky vyhrá. Dnes už tento efekt prekvapení nemáme. Všetci prídu do cieľa a keď to všetko prebieha normálne, Hamilton alebo Rosberg sú po prvej zákrute vo vedení, tak preteky aj vyhrajú. Napätie sa veľmi výrazne vytratilo. Za mojich čias niekomu došlo palivo, iný mal poruchu prevodovky, ďalší poruchu motora. Vždy sa to menilo," skonštatoval bývalý rakúsky pretekár.

{+T96784}

Ďalší z problémov sa týka výzoru okruhov. Pretekári spravia chybu a nedoplatia na ňu. "Za mojich čias boli jazdecké chyby potrestané," zdôraznil absolvent 210 veľkých cien Formuly 1. "Ak ste zašli za limit, tak ste skončili vo zvodidlách alebo v štrku. Neexistovali takmer žiadne výbehové zóny. Dnes sú dokonca vyasfaltované a aj keď dostanete šmyk, môžete mať šťastie a nestratiť dokonca ani miesto."

Fanúšikovia boli vtedy z monopostov a ich výkonu nadšení, na danú dobu to bola absolútna špička. Dnes však vývojovo nie sme na maxime a šport je v záujme bezpečnosti umelo spomaľovaný. "Jazdili sme s výkonom 1 300 alebo 1 400 koní. Bez automatickej prevodovky, bez elektronických pomôcok a podobne. A aj bez dnešnej aerodynamiky. Len si predstavte, bolo to ako výstrel delovej gule. Dnes majú autá 850 koní a treba povedať, že toľko už má aj cestný športiak. Ak aj nie viac. Pri dnešnej aerodynamike je navyše všetko mimoriadne stabilné a tento pomer už jednoducho nesedí."

Berger sa pridal na stranu Nikiho Laudu, Bernieho Ecclestona či Nica Hülkenberga a naznačil, že v niektorých smeroch je už aj MotoGP pred Formulou 1. "Keď sledujem spektakulárny motocyklový šport, tak vidím, že majú 270 koní a 160 kilogramov," skonštatoval bývalý spolumajiteľ Toro Rosso, podľa ktorého sa aj Formula 1 musí uberať týmto smerom. "Jazdec musí byť opäť rozhodujúci faktor. Musíme sa dostať k situácii, že len traja, štyria či piati budú mať na to, aby to dokonale ovládli."

14.1.2016
Odporúčame ti