Symonds oponuje Andersonovi: Autá budú hlučnejšie možno až o 25%
zdroj foto: Williams

Symonds oponuje Andersonovi: Autá budú hlučnejšie možno až o 25%

15.1.2016

"Keďže máme trubicu spájajúcu obtokový ventil s hlavnou trubicou, funguje to ako čiastočný bočný rezonátor. Inak povedané: keď je obtokový ventil zatvorený, funguje to ako zvukový tlmič výfuku," vysvetľuje Pat Symonds.

Technický odborník Autosportu Gary Anderson tvrdí, že nové opatrenia týkajúce sa samostatného vývodu plynov z obtokového ventilu (wastegate) a nespojenie do jednej trubice s vývodom z turbodúchadla (ČÍTAJ TU), neprinesú požadovaný efekt z hľadiska zlepšenia zvukového prejavu monopostov. Technický šéf Williamsu Pat Symonds má však iný názor a nové výfukové úpravy podľa neho môžu zosilniť zvuk až o 25 percent.

"V posledných rokoch každý napájal trubice z obtokového ventilu do hlavnej trubice z motora a pre rok 2016 sme ich oddelili," povedal Symonds v piatok na Medzinárodnej šou Autosportu. "Obtokový ventil sa na modernom turbomotore príliš často neotvára. K turbu máme pripojený motor-generátor, čo je jedna z ciest zbierania inak nevyužitej energie. Skôr toto kontroluje rýchlosť kompresora a nie v zásade neefektívny obtokový ventil. Skutočne sa teda pokúšame o to, aby sme ho príliš neotvárali. V pretekoch nie je otvorený takmer vôbec a v kvalifikácii ho otvárame len trochu. No a nakoniec by ste si mohli myslieť, že keď obtokový ventil neotvárame, nebudete počuť rozdiel, no nie je to celkom tak."

Práve takto to vysvetlil skôr spomínaný Anderson. Zdôraznil, že moderné technológie už "wastegate" v podstate nevyužívajú, takže ak z neho povedie samotná výfuková trubica, nebude to mať žiadny vplyv. Symonds to ale vidí inak: "Keďže máme trubicu spájajúcu obtokový ventil s hlavnou trubicou, funguje to ako čiastočný bočný rezonátor. Inak povedané: keď je obtokový ventil zatvorený, funguje to ako zvukový tlmič výfuku. No a keď sa toho zbavíme, tak auto bude hlučnejšie. Pri zatvorenom obtokovom ventile budeme približne o štrnásť percent hlučnejší a pri otvorenom to bude 20 až 25 percent, takže pomerne dosť. Priamo na okruhu sme to zatiaľ nepočuli, ale podľa mňa budeme počuť starý charakteristický zvuk turba, pískanie a strieľanie. Ale musíme si počkať a uvidíme."

Zvukovo najhorší bol začiatok sezóny 2014, ale od toho okamihu sa situácia mierne zlepšila. Anglický expert verí, že tento trend bude pokračovať. "Ide o prirodzený progres. Veľká časť zvuku je funkciou tlaku valca. Čím vyšší tlak, tým viac zvuku vychádza von. No a postupom vývoja motorov a hľadania cesty k výkonu tento tlak zvyšujeme. Od začiatku roku 2014 sme registrovali veľký nárast. Autá boli preto prirodzene čoraz hlučnejšie a v tomto roku budú prirodzene hlučnejšie aj okrem zmien vykonaných na výfukoch," dodal Pat Symonds.

Počas jedných testov Mercedes testoval aj výfuk v tvare trúbky. Hovorilo sa o tom, že takéto riešenie by mohlo pomôcť so zlepšením zvukového prejavu. Bolo by to ale dosť silené a kompetentní od toho napokon upustili.

15.1.2016
Odporúčame ti