Herbert: Dotankovávanie je katastrofálna myšlienka
zdroj foto:

Herbert: Dotankovávanie je katastrofálna myšlienka

18.1.2016

"Spomínam si na Barcelonu 1991 a bitku Sennu a Mansella koleso na koleso. Takto to zvyklo byť. Ak by sa to stalo teraz, vzbudilo by to pobúrenie! Kompetentní by sa sťažovali, že je to príliš nebezpečné."

Klasický víkend Formuly 1 trvá v skutočnosti štyri dni: vo štvrtok sa začne povinnými tlačovkami všetkých jazdcov, v piatok nasledujú dva voľné tréningy, v sobotu ďalší tréning a kvalifikácia, aby to v nedeľu zavŕšila veľká cena. Jazdci majú okolo toho všetkého veľké množstvo povinnosti, ale nakoniec ide len o nedeľu. Vtedy sa rozdávajú body. Nie je to teda všetko zbytočne rozťahané? Keď si vezmeme do úvahy, že tento rok nás čaká až 21 pretekov, je to pre účastníkov kolotoča poriadna záťaž.

"V priebehu minulého roku ma dosť nahnevalo, že jazdci začali prezentovať svoju nespokojnosť s piatkovým jazdením," povedal bývalý pretekár Johnny Herbert pre Downforce Radio. "Argumentovali tým, že ide len o zber dát pre inžinierov a vôbec si to neužívajú. Ale keď som v F1 pôsobil ja, chcel som jazdiť čo najviac. A to sme v tom čase aj testovali!"

Brit však súčasne uznal, že možno to nie je úplne ideálne nastavené: "Ako by sme to mohli pre fanúšikov a jazdcov spraviť zábavnejšie? Čo ak by sme v piatok hodinu a pol testovali a potom by okamžite nasledovala polhodinová kvalifikácia? V sobotu by sme mali možno polhodinový warm-up a potom hodinové preteky o konštruktérske body. Toto by mohli byť tímové preteky."

"Nedeľa by mohla byť o tom, čo podľa mňa každý chce: preteky jazdcov. Na papieri by mohli dostať stratégiu, ale potom by išli do pretekov celkom sami. Nechajme jazdcov diktovať, čo chcú robiť. Majme tie spomínané gladiátorské preteky, aké boli za čias Sennu a Prosta v jednom tíme. Nech sa rozhodujú jazdci a vďaka tomu bude všetko variabilnejšie. Všetko by to mali byť ich voľby. Sme ľudia a mali by sme to mať umožnené. Toto sú najlepší jazdci sveta a nechajme ich súperiť hlava proti hlave," skonštatoval Herbert, podľa ktorého by piatok takto niečo znamenal, sobota by bola o tímoch a nedeľa o tom, aká by mala byť Formula 1.

Víťaz troch veľkých cien sa v ďalšej fáze rozhovoru zamyslel aj nad finančnou situáciou Formuly 1. "Formula 1 je drahšia, ako zvykla byť preto, lebo povedali 'nie' originálnemu konceptu Bernieho Ecclestona z 80. rokov," pokračoval. "Úlohou výrobcov je vždy propagovať značku a pochopiteľne nechcú žiadny nákladový strop, pretože takto by tímy ako Sauber či Force India stiahli stratu. Niektorí majú viac peňazí a iní zasa menej, no osobne neviem, ako by sa to niekedy mohlo zmeniť. Formula 1 bola vždy takáto."

Témou posledných dní je aj možný návrat dotankovávania. Päťdesiatjedenročný Herbert je však rázne proti. "Dotankovávanie je katastrofálna myšlienka. S Damonom (Hillom) i Martinom (Brundlom) sme sa zhodli, že pre šport to vôbec nebolo dobré. Felipe Massa navyše pre uviaznutie tankovacej hadice v Singapure 2008 prišiel o titul, čo je skvelý príklad šialenstva tejto veci. Je bláznovstvo, že sa o tom opäť hovorí. Zlou myšlienkou boli aj drážkované pneumatiky a som rád, že opäť sme sa vrátili k slikom. Nepotrebujeme, aby tí, ktorí stanovujú pravidlá, robili hlúpe a šialené rozhodnutia."

"Spomínam si na Barcelonu 1991 a bitku Sennu a Mansella koleso na koleso. Takto to zvyklo byť. Ak by sa to stalo teraz, vzbudilo by to pobúrenie! Kompetentní by sa sťažovali, že je to príliš nebezpečné. Ale práve toto chcem ja i ostatní ľudia vidieť. Ak by sme spravili jednu či dve malé zmeny, dokázali by sme to vrátiť. Dúfam, že to napokon dokážeme," dodal Johnny Herbert.

18.1.2016
Odporúčame ti