Skorší začiatok sezóny prinútil McLaren pracovať i počas Vianoc
zdroj foto: McLaren

Skorší začiatok sezóny prinútil McLaren pracovať i počas Vianoc

19.1.2016

"Najpotešujúcejšie bolo to, že keď sme sa vrátili v novom roku, už sme išli podľa plánu. Mali sme pocit, že program bol vždy nastavený takto. Bola to neuveriteľná práca," prezradil Simon Roberts.

Monopost Formuly 1 je zložený z obrovského množstva súčiastok a McLaren ho v aktuálnom príspevku označil ako "puzzle zo 16 000 kúskov". Vyskladanie všetkého do jedného celku je mimoriadne komplikované a kompetentní nemajú žiadny priestor pre chybu. Za zhotovenie MP4-31 bude v tomto tíme zodpovedný operačný riaditeľ Simon Roberts, ktorý má čas do 21. februára. V tento deň stajňa predstaví nový stroj.

"O novom aute začíname premýšľať vlastne už vtedy, keď predstavujeme to predchádzajúce," povedal Roberts pre oficiálnu stránku McLarenu. "V tom okamihu nič nedizajnujeme ani nevyrábame, ale sledujeme súčasný program a premýšľame o tom, aké zmeny a vylepšenia by sme mohli alebo mali spraviť. Okrem toho pokračujeme v projektoch ďalšieho výskumu a vývoja, ktoré potečú do nového auta."

V tomto období prebieha aj rozhodovanie o tom, čo všetko si tím vyrobí vo vlastnej réžii a čo odkúpi. "Od začiatku nám je jasné, že nebudeme schopní vyrobiť všetko v dostupnom čase. Pokúšame sa plánovať strategicky. Pochopiteľne, že najdôležitejšie veci si chceme vyrobiť sami, šasi a napríklad predné krídla, ale existuje aj mnoho iných oblastí, ktoré vzhľadom na úzke pracovné vzťahy radi zveríme tretej strane."

Roberts prezradil, že keď je nejaká súčiastka nakreslená, zvyčajne zadá vykonanie úlohy už v priebehu 24 hodín: či už interne alebo externe. "To je mimoriadne rýchle. Spraviť to pritom viete len vtedy, keď máte skúsených dodávateľov na maile alebo telefóne," pripomenul odborník z Wokingu.

McLaren sa napriek svojej veľkosti a kapacitám spolieha na približne 80 až 100 kľúčových dodávateľov, s ktorými je v neprestajnom kontakte. To však nie je všetko: aj ďalších 150 ispoločností je v priebehu sezóny pravidelne kontaktovaných a využívaných. A špecializovaných dodávateľov, ktorí sú potrební len raz alebo dvakrát ročne, je až 750!

"Pre skompletizovanie nového auta sa pokúšame dať dokopy okolo 16 000 komponentov," prezradil Simon Roberts v ďalšej fáze rozhovoru a potvrdil, že pochopiteľne môže prísť aj k problémom, ktoré ale nie je možné príliš predvídať: "Nikdy neviete, ktorá zo 16 000 súčiastok sa trochu omešká! Prípadne prídu včas, ale počas prehliadky si všimneme, že s nimi niečo nie je v poriadku."

Z hľadiska nového monopostu spôsobila problémy neskorá zmena kalendára. Pôvodne sa mala VC Austrálie konať až v apríli, ale nakoniec bola presunutá na 20. marec. Taký Sauber práve preto nestihne prvé testy v Barcelone, do ktorých nastúpi len s minuloročným autom.

"Náš celý program na to nebol nastavený!" pripomenul Roberts. "Vedeli sme teda, že musíme vyriešiť určitý problém. Z hľadiska kapacity nášho dizajnu a inžinieringu však v zásade išlo o bezproblémové zmeny plánu. Vedeli sme, že budeme mať menej času, takže každý musí pracovať o niečo tvrdšie."

V McLarene sa napokon rozhodli pre pridanie dodatočných smien v priebehu vianočného obdobia. Celkovo sa do dodatočnej práce zapojilo približne 110 ľudí. "Dočkali sme sa veľmi dobrej reakcie a zdá sa, že aj ľudia si to užívali. Bolo to trochu čudné a nemali toľko voľna, koľko mali mať, ale prišli dobre naladení," skonštatoval Simon Roberts. "Najpotešujúcejšie bolo to, že keď sme sa vrátili v novom roku, už sme išli podľa plánu. Mali sme pocit, že program bol vždy nastavený takto. Bola to neuveriteľná práca."

19.1.2016
Odporúčame ti