Prečo sú súčasné motory dokonalé inžinierske dielo?
zdroj foto: Daimler

Prečo sú súčasné motory dokonalé inžinierske dielo?

27.1.2016

"Ak sa pozrieme na posledné preteky éry V10, tak dnes máme vyšší výkon ako na konci tej éry. Ale ak sa pozrieme na prietok paliva, tak vtedy to bolo vyše 190 kilogramov za hodinu. Aby som bol presný, 194 kilogramov. A dnes sme na úrovni 100 kilogramov," pripomína Andy Cowell.

Od roku 2014 sú monoposty Formuly 1 poháňané 1,6-litrovými motormi V6 s turbom a dvoma rekuperačnými systémami. Zo zvukového hľadiska majú omnoho slabší prejav ako ich predchodcovia a hlavne preto sú kritizované. Formula 1 je prirovnávaná ku kosačkám na trávu či vysávačom, ale skutočnosť, že ide o prelomové inžinierske dielo, je akosi zaznávaná.

Zaujímavý príspevok v tomto smere priniesol redaktor Motorsport.com Jonathan Noble. Pripomenul, že súčasné agregáty sú výkonnejšie ako predchádzajúce V8 i V10 a autá nedosahujú maximálne rýchlosti histórie Formuly 1 len preto, že je výrazne obmedzená aerodynamika, ideálne nie sú ani pneumatiky a stroje sú omnoho ťažšie ako pred rokmi. Ak by išlo len o motory, vývoj je veľmi ďaleko. Predpokladá sa, že v tomto roku sa výkon dostane cez 900 koní, čo je približná úroveň niekdajších motorov V10. Ich nástupcovia V8 boli na 750 konských silách, ale mali aj KERS, no ten bolo možné využívať len počas niekoľkých sekúnd na kolo.

"Ak sa pozriete na dnešný spaľovací motor, tak len samotné 1,6-litrové turbo V6 má približne taký výkon, ako mal motor V8," cituje Motorsport.com slová motorového odborníka Mercedesu Andyho Cowella. "Tak V8, ako aj súčasný V6, nasadzovali aj hybridný systém. Keď k V8 pridáte KERS a k V6 ERS a pozriete sa na maximálne výkony, tak dnešné V6 s ERSom sú o približne desať percent výkonnejšie. ERS je dostupné počas väčšiny kola, ale KERS sa dal využívať len 6,6 sekundy v každom kole. Z hľadiska vplyvu na dosahovaný čas je to dnes omnoho značnejšie ako pri V8 s KERSom."

Zaujímavé je aj porovnanie s érou V10, ktorá je fanúšikmi často ospevovaná. "Ak sa pozrieme na posledné preteky éry V10, tak dnes máme vyšší výkon ako na konci tej éry. Ale ak sa pozrieme na prietok paliva, tak vtedy to bolo vyše 190 kilogramov za hodinu. Aby som bol presný, 194 kilogramov. A dnes sme na úrovni 100 kilogramov. Máme teda rovnaký výkon, ale len približne polovičný prietok, čo je z hľadiska efektívnosti pohonnej jednotky fenomenálna zmena. Po stránke efektívnosti boli dosiahnuté neuveriteľné zlepšenia a dostali sme sa na úžasnú absolútnu úroveň výkonu. Tento neuveriteľne maličký spaľovací motor produkuje obrovské množstvo výkonu."

Najvyššia úroveň výkonu monopostov bola dosahovaná v 80. rokoch, kedy boli na scéne takisto turbá, ale neboli nijako limitované. V kvalifikácii teda išli niekoľko okamihov na svoje maximum a vedeli dosiahnuť aj 1 200 koní. V pretekoch však potom výkon klesol na polovicu. Trojnásobný majster sveta F1 Niki Lauda k tomu len nedávno povedal: "Problémom roku 1984 boli tie hlúpe turbá. Na jedno kvalifikačné kolo sme mali 1 200 koní, ale v pretekoch potom len 600. Najskôr sme totiž zapli 'boost' a potom sme ho kvôli obmedzeniu paliva v pretekoch museli vypnúť. Tento systém som nenávidel a preto som vôbec nemal rád tie hlúpe motory..."

Cowell vtedajšiu éru nezažil, ale vie, ako to fungovalo. "Nie som si istý, ako dlho by tie 1,5-litrové turbá vydržali s takouto úrovňou výkonu. Neviem koľko roviniek by zvládli," skonštatoval Andy Cowell, ktorý naznačil aj skutočnosť, že počty nasadených motorov neboli obmedzené. "My dnes máme na sezónu len štyri pohonné jednotky, čo je tiež faktor. V závere éry V10 už existovali obmedzenia, ako dlho majú motory vydržať a dnes dostávame nepohodlné tresty. Myslím si, že súčasná jednotka je najvýkonnejšou, akú sme kedy v Mercedese vyrobili."

Ak by dnes neexistovalo obmedzenie prietoku paliva na 100 kilogramov na hodinu, tak by sme v kvalifikácii pravdepodobne videli historické rekordy. V 80. rokoch to bolo tak: v kvalifikácii bolo možné zájsť s motormi na totálny limit, ale v pretekoch sa už každý musel orientovať podľa dostupného paliva. Nie je však vylúčené, že aj pri súčasných obmedzeniach sa Formula 1 o pár rokov dostane na magickú hranicu tisíc koní.

27.1.2016
Odporúčame ti