Ako bude vyzerať auto budúcnosti?
zdroj foto: Scuderia Toro Rosso

Ako bude vyzerať auto budúcnosti?

2.2.2016

V závere minulého týždňa sa v Londýne stretli technickí odborníci jednotlivých tímov, ktorí rokovali o tom, ako by mohlo vyzerať auto budúcnosti. Zatiaľ sa síce na ničom nedohodli, ale základné tézy sú zrejmé...

V závere minulého týždňa sa v Londýne stretli technickí odborníci jednotlivých tímov, ktorí rokovali o tom, ako by mohlo vyzerať auto budúcnosti. Na scénu ho chcú priniesť už v roku 2017, ibaže to nebude jednoduché: na to, aby sa tak stalo, je potrebné dohodnúť sa do začiatku marca. Do tohto okamihu totiž na odhlasovanie zmeny stačí obyčajná väčšina, potom už bude musieť ísť o jednohlasnú zhodu.

V priebehu víkendu už viacero zdrojov informovalo o tom, že konsenzus sa nenašiel a existuje viacero rôznych predstáv o budúcnosti. Auto Bild Motorsport teraz pridal informáciu, že ďalšie stretnutie sa uskutoční niekedy medzi 22. a 25. februárom, teda počas prvých testov v Barcelone. Potom by sme sa mali dozvedieť viac.

Zrejmé je to, že Red Bull chce naďalej presadzovať výrazné aerodynamické zmeny a silnejší prítlak. Tím by sa rád sčasti vrátil k obdobiu rokov 2010 až 2013, kedy získal štyri majstrovské tituly po sebe. Mercedes a Ferrari sú však proti a nechcú žiadny agresívny koncept. Tieto stajne sú na tom v súčasnosti lepšie a netúžia prísť o získanú výhodu. "Mercedes nahovára Ferrari, že ak súhlasia so zmenou, Red Bull ich predbehne," cituje ABMS zdroj z prostredia Red Bullu.

Ibaže ono je to všetko pravdepodobne komplikovanejšie. Viacerí technickí odborníci tvrdia, že ak bude aerodynamika omnoho dominantnejšia a autá výrazne rýchlejšie, predbiehanie bude opäť ťažšie. Lepšia aerodynamika a širšie pneumatiky sa okrem toho postarajú o lepšie jazdné vlastnosti auta a teoreticky by sme mohli vidieť menej jazdeckých chýb, čo by situácii takisto neprospelo.

Spomínaný zdroj oslovil talianskeho dizajnéra menom Paolo Filisetti, ktorý načrtol, ako by mal vyzerať nový monopost pre rok 2017, prípadne 2018.

Prvá zmena by sa mala týkať už predného krídla, ktoré by malo byť postavené inak ako v súčasnosti. Malo by byť deltového tvaru, pričom špička by mala prečnievať až o dvadsať centimetrov. Krídlo bude navyše široké 180 centimetrov, čo je o pätnásť viac ako v súčasnosti. Vďaka tomu by malo vyzerať agresívnejšie, ale platí aj to, že čím je širšie, tým náchylnejšie bude na zvírený vzduch spôsobený autom vpredu. Predbiehaniu to takto pochopiteľne nepomôže.

Okrem toho sa hovorí aj o návrate deflektorov, ktoré sa postarajú o zlepšenie toku vzduchu pozdĺž bočníc. Samotné bočnice by mali byť o niečo užšie a šírka karosérie by mala predstavovať 140 centimetrov. Podlaha však bude mať až 180 centimetrov, takže oproti bočniciam bude na každej strane prečnievať až o dvadsať centimetrov. Tieto kroky by mali zlepšiť aerodynamiku i maximálnu rýchlosť.

Celková šírka auta ale nebude 180 centimetrov, pretože za podlahu budú ešte prečnievať pneumatiky; pôjde teda o rovné dva metre. Predné sady narastú zo šírky 270 na 320 milimetrov a zadné z 325 na 405 milimetrov. Toto sa postará o zlepšenie mechanického gripu a priľnavosti v zákrutách.

Zmeny by sa mali dotknúť aj oblasti difúzora, ktorý bude začínať hlbšie pod autom vo výške nápravy. Celý difúzorový kanál by mal byť dlhší, ale momentálne ešte nie je zrejmé, v akej výške bude končiť. Čím vyššie, tým lepší prítlak bude mať auto. Na druhej strane však takto monopost vyprodukuje viac "zlého vzduchu", na ktorý doplatí stroj jazdiaci vzadu.

Auto Bild Motorsport hovorí aj o návrate spodnej časti zadného krídla, tzv. beam wing. Ide o podpornú časť zadného krídla, ktorá zlepšuje stabilitu a efektívnosť zadnej partie auta. Zlepší sa prítlak, ale opäť to nie je dobré pre nasledujúce autá.

Zadné krídlo by malo byť položené nižšie, pričom jeho maximálna výška klesne z 94 na 80 centimetrov. Tento krok by mal znížiť efektívnosť zadného krídla. To však bude umiestnené viac vzadu a bude aj širšie; podľa všetkého narastie z 80 na 95 centimetrov.

2.2.2016
Odporúčame ti