Zmena predných závesov a krátky nos: Liek na problémy Ferrari?
zdroj foto: Scuderia Ferrari

Zmena predných závesov a krátky nos: Liek na problémy Ferrari?

3.2.2016

"Keby som pôsobil vo Ferrari, tak prvá otázka, na ktorú by som sa pokúšal nájsť odpoveď, by bola nasledovná: Prečo tím nevyťažil viac z konceptu krátkeho nosa?" pýta sa technický odborník Gary Anderson.

Vstup do novej éry pravidiel, ktorá sa začala v roku 2014, najlepšie zvládol Mercedes. Tím súťažiaci s nemeckou licenciou postavil dokonalú pohonnú jednotku, ktorá pomohla aj niekoľkými ďalším stajniam. Sila Mercedesu však nebola len v nej, ale ako pripomína Gary Anderson, monoposty W05 a W06 boli mimoriadne kvalitné aj z hľadiska aerodynamiky a produkovaného prítlaku.

"Auto je konkurencieschopné na všetkých typoch okruhov a z hľadiska jedného kola zvyčajne dostane z pneumatík maximum," pripomenul technický odborník Autosportu, ktorý sa ďalej zamyslel nad tým, kto by túto stajňu mohol zdolať: "Ak to niektorý tím dokáže, tak Ferrari. Už v roku 2015 v niektorých prípadoch zabojovali s Mercedesom, ale chýbal im posledný kúsok výkonu na to, aby tak robili pravidelne. Zažili skvelé dni v Malajzii, Maďarsku či v Singapure, ale do majstrovského boja sa v skutočnosti nikdy nezapojili."

"Medzi rokmi 2014 a 2015 Ferrari získalo veľa k dobru a po tom, ako skončilo s výraznou stratou na štvrtom mieste, poskočilo na druhú priečku konštruktérskeho šampionátu. Myslím si, že o väčšinu zlepšenia sa postaralo zdokonalenie pohonnej jednotky. Mercedes totiž na začiatku roku 2014 všetkých nachytal na hruškách. Ale počas sezóny 2015 Ferrari v skutočnosti na Mercedes nič nestiahlo. Niektoré trate sedeli lepšie jednému šasi, iné druhému, ale vzhľadom na najrýchlejšie časy jednotlivých víkendov ich do konca delilo približne 0,8 percenta. Keď to prerátame na teoretické 90-sekundové kolo, je to 0,72 sekundy," zdôraznil bývalý technický šéf Jordanu a spolupracovník viacerých tímov Formuly 1.

Ferrari musí byť podľa Andersona presvedčené o tom, na ktorých oblastiach potrebuje zapracovať. Musí vedieť stanoviť správny smer. Časť výkonu vraj nájde po stránke pohonnej jednotky, ale v tomto smere podľa neho nemôžeme zabúdať ani na Mercedes, ktorý sa takisto zlepší. Treba sa teda zlepšiť výraznejšie. No a niečo treba pridať aj po stránke šasi, ale to je už úloha Jamesa Allisona, ktorý na novom aute pracuje mnoho mesiacov.

{+T90008}

"Žiadny tím stopercentne nerozumie tomu, čo robí pretekárske auto rýchlym. Niekedy môže svoju rolu zohrať aj šťastie," povedal Anderson. "Predstavme si situáciu, že tím X rozumie osemdesiatim percentám toho, čo robí auto rýchlym. To znamená, že dvadsiatim percentám nerozumie. V jednom roku môže mať tento tím šťastie a v dvadsaťpercentnej oblasti nespraví žiadne chyby. No v ďalšom roku môže prísť aj chyba, nebude mať potrebné šťastie a auto nepodá taký výkon, ako by malo."

"Keby som pôsobil vo Ferrari, tak prvá otázka, na ktorú by som sa pokúšal nájsť odpoveď, by bola nasledovná: Prečo tím nevyťažil viac z konceptu krátkeho nosa? Všetci ostatní sa ubrali týmto smerom a svoju verziu tejto novinky priniesli niekedy v priebehu sezóny. Vzhľadom na zmenu prednej nárazovej štruktúry to nie je lacné, takže výhody musia byť zrejmé," lámal si Severný Ír hlavu nad tým, prečo tak Ferrari napriek všetkému nespravilo. Súčasne pripomenul, že oblasť predného krídla a nosa určuje tok vzduchu cez celé auto. Keď to niekto zvládne správne, auto zareaguje a pomôže mu. Ale ak nie, stratí prítlak.

"Nepochybujem o tom, že Ferrari si na túto oblasť detailne posvietilo. Jedna vec, ktorá mohla mať na všetko významný vplyv, boli predné závesy s ťažnou vzperou. Hlavne predné závesy pritom nie sú len o tom, aby držali koleso, ale slúžia aj na riadenie toku vzduchu od predného krídla. V tejto oblasti by bolo veľmi ľahké niečo nezvládnuť a nedostať správnu odpoveď od nosového konceptu, ktorý vyhovuje všetkým ostatným," skonštatoval Gary Anderson, ktorý takto naznačil, že Ferrari si počká na zimu a naraz zmení systém predných závesov i dĺžku nosovej časti.

Vraj je celkom možné, že práve pre túto skutočnosť Ferrari počas celej sezóny strácalo 0,8 percenta výkonu. V tejto oblasti sa nedokázalo pohnúť a v priebehu sezóny nemalo nárok. No a možno aj preto si kompetentní z tejto stajne pred novým ročníkom tak veria. Žeby vytušili, že v tejto oblasti môžu nájsť dostatok času k dobru? Ťažko povedať.

Zlepší sa však aj Mercedes, veľké kroky avizuje McLaren, pracujú aj ostatní. "Napriek tomu však môžeme očakávať, že strata (na Mercedes - pozn. red.) ostatných tímov vedených Ferrari, sa v roku 2016 zmenší. Budeme už v treťom roku nových pravidiel a ako sme videli v minulosti, čím dlhšie sú pravidlá stabilné, tým viac sa štartový rošt vyrovnáva," dodal Anderson.

3.2.2016
Odporúčame ti