Andersona mrzí zrušenie žetónového systému, navrhol inú vec
zdroj foto: Renault Sport F1

Andersona mrzí zrušenie žetónového systému, navrhol inú vec

12.2.2016

Technický odborník Gary Anderson navrhol nový systém, ktorým by sa Formula 1 mohla dopracovať k vyrovnanosti motorovej výkonnosti.

Keď Formula 1 vstúpila do novej motorovej éry, začal platiť tzv. žetónový systém. Pohonné jednotky sú naďalej v pomerne včasnej fáze vývoja a v záujme toho, aby sa nerozpútala obrovská vojna v míňaní, mohol každý výrobca vylepšovať len v rámci prideleného počtu žetónov. A nebolo ich málo...

Ak by chcel niekto vymeniť všetky súčiastky pohonnej jednotky, potreboval by 66 žetónov. Po prvej sezóne ich všetci dostali 32 a aj keď mal po druhej počet klesnúť na 25, nakoniec ich opäť bolo 32. Odborníci sa zhodujú, že je to viac ako dosť a v zásade vďaka tomu bolo možné vymeniť všetko podstatné. Mercedes si však náskok udržiaval vďaka tomu, že bol technologicky ďalej ako konkurenti. V Renaulte napríklad v minulom roku všetky žetóny ani nevyužili.

Po roku 2016 však príde ďalšia zmena a žetónový systém sa celkom vyparí. Každý teda bude môcť vylepšovať čo len bude chcieť a kedy bude chcieť. Budí to dojem, že výkony jednotlivých pohonných jednotiek by sa k sebe mohli priblížiť. Ale čo ak nie? Čo ak Mercedes dokáže s rozviazanými rukami ostatným ešte viac uniknúť? Čo ak bude mať viac lepších nápadov, do ktorých súčasne investuje viac peňazí? Na tieto otázky momentálne nevieme odpovedať.

"Nemyslím si, že sme niekedy mali paritu motorov alebo pohonných jednotiek, ako sú dnes nazývané," zamyslel sa technický odborník Gary Anderson pre Autosport+. "Vždy bolo niečo, čo jeden motor povýšilo nad ostatné. Red Bull v ére V8 prestúpil od Ferrari k Renaultu preto, lebo Renault bolo ľahšie chladiť. To znamená, že tím vedel využiť väčšie množstvo toku vzduchu okolo auta, ktorý slúžil na produkciu prítlaku. Renault bol aj palivovo efektívnejší, takže auto mohlo byť na štarte ľahšie."

"Za mojich čias dizajnovania áut sme mali medzi dodávateľmi motorov obrovské rozdiely v spotrebe paliva a v chladiacich požiadavkách. Toto sa môže postarať o velikánsky rozdiel týkajúci sa celkového výkonu auta," pokračoval bývalý technický šéf Jordanu, ktorý pripomenul aj svoju nespokojnosť s nedávnou zmenou: "Som sklamaný z toho, že šport sa vzdá žetónového systému. Áno, má mnoho chýb a niektoré tresty sú trochu hlúpe, ale ak by sme si ho ponechali a vytvorili bodový systém, vďaka ktorému by trápiaci sa výrobcovia mali šancu dotiahnuť sa, tak by to bol podľa mňa dobrý systém."

Anderson následne uviedol príklad založený na bodových ziskoch z roku 2015:

- autá s pohonom Mercedes, ktorých bolo osem, získali dovedna 1 274 bodov, čo je 159 bodov na auto.
- autá s pohonom Ferrari, ktorých bolo šesť, získali dovedna 474 bodov, čo je 79 na auto (strata 80 na Mercedes).
- autá s pohonom Renault, ktoré boli štyri, získali dovedna 254 bodov, čo je 63 na auto (-96)
- autá s pohonom Honda, ktoré boli dve, získali dovedna 27 bodov, čo je (zaokrúhlene) 14 na auto (-145).

V tejto súvislosti by Gary Anderson navrhol nový bodový systém pozostávajúci z rozmenenia pohonnej jednotky na 100 žetónov. Najsilnejší výrobca by ich pritom dostal len desať, takže by mohol vyvíjať len minimálne. Ostatní by takisto dostali desať, ale za stratu každých troch bodov na auto aj ďalší žetón k dobru, takže:

Mercedes = 10 žetónov
Ferrari 27+10 = 37 žetónov
Renault 32+10 = 42 žetónov
Honda 48+10 = 58 žetónov

"Toto by všetkým výrobcom umožnilo dotiahnuť sa," skonštatoval Gary Anderson. "Okrem toho by to znamenalo aj inú vec: v záujme výrobcov by bolo zásobovať menšie tímy, pretože čím viac áut máte, tým nižší bodový priemer dosiahnete."

12.2.2016
Odporúčame ti