Evolúcia alebo revolúcia: Ako sa rozhodli v Mercedese?
zdroj foto: GEPA

Evolúcia alebo revolúcia: Ako sa rozhodli v Mercedese?

12.2.2016

"Počas prvých testov pôjde o zber dát, verifikovanie údajov z veterného tunela, o preverenie chladenia a hydrauliky a o odjazdenie kilometrov. Počas druhých barcelonských testov potom spravíme krok smerom k lepšiemu času na kolo," prezrádza športový šéf Mercedesu Toto Wolff.

Mercedes v posledných dvoch rokoch dominoval a za toto obdobie vyhral 32 z 38 veľkých cien. Monopost tejto stajne mal značnú výkonnostnú výhodu a predpokladá sa, že by si ju mohol udržať aj v blížiacom sa ročníku. Počas zimy jeho ľudia intenzívne pracovali na ďalších novinkách.

"Organizácia je zohraná, infraštruktúra je v poriadku, zdroje sú správne delené a máme relatívne stabilné pravidlá," skonštatoval športový šéf Mercedesu Toto Wolff v rozhovore pre Auto Motor und Sport. "Problém, ktorý to so sebou prináša je ten, že krivka učenia je čoraz plochšia. Keď sa pravidlá nemenia, tak je čoraz ťažšie získavať čas k dobru. Tak z hľadiska šasi, ako aj z hľadiska motora. Treba sa postarať o to, aby bolo vývojové smerovanie v poriadku. Ale som optimista a verím, že sa uberáme správnym smerom."

Na otázku, či bude nové auto evolúciou alebo revolúciou, mal Wolff aj vzhľadom na predchádzajúce slová jasnú odpoveď: "Stabilné pravidlá spôsobili, že viditeľné zmeny prídu len v malom počte oblastí. Je dôležité pochopiť to. V minulosti sme videli dostatok príkladov, kedy sa tímy pri nemenných pravidlách pokúšali o veľké novinky a nie len o evolúciu. Často s dobrou vierou, že sú na konci vývojového smeru a musia sa ubrať novými cestami, aby z auta vyťažili viac potenciálu. Myslím si, že McLarenu sa to stalo medzi rokmi 2012 a 2013..."

"Ale aby som to skrátil: naše auto je evolúciou postavenou na základe minuloročného modelu s nejakým tým iným novým a zaujímavým konceptom. Keďže sme však zatiaľ nevideli konkurenciu, tak je ťažké odhadovať, aké odstupy uvidíme," povedal Rakúšan a ďalej upresňoval: "Neubrali sme sa celkom novým vývojovým chodníkom, ale na druhej strane sme neboli ani super-konzervatívni. Pokúšali sme sa vyvážiť evolúciu a revolúciu. V tomto duchu sme na jeseň 2015 pracovali aj počas posledných pretekov sezóny. Veľa sme sa naučili napríklad z hľadiska mechanického nastavenia. Toto potečie priamo do auta pre rok 2016."

Jeden z vrcholných predstaviteľov nemeckého tímu potvrdil, že monopost W07 zvládol všetky crash-testy FIA, čo ale podľa neho v dnešnej dobe vôbec nie je samozrejmosť. Súčasne prezradil, že počas prvých testov v Barcelone možno neuvidíme žiadne veľkolepé novinky. "To by museli byť experti, čo by ich videli. Od druhých barcelonských testov však na aute pribudne taká či onaká novinka, ktorá sa postará o zjavný rozdiel," poznamenal Wolff, ktorý teda staví na podobnú stratégiu ako pred rokom. "Počas prvých testov pôjde o zber dát, verifikovanie údajov z veterného tunela, o preverenie chladenia a hydrauliky a o odjazdenie kilometrov. Počas druhých barcelonských testov potom spravíme krok smerom k lepšiemu času na kolo."

Mercedes spravil zaujímavý ťah už v priebehu minulého ročníka. V Monze nasadil motorové vylepšenie určené vlastne až pre tento rok. "Pre nás to bolo veľmi dobré. Mohli sme vidieť určité slabiny a preveriť si niektoré vývojové smery. Či to bude stačiť, uvidíme. V tomto smere sa vždy pohybujeme na tenkej hranici medzi nárastom výkonu a spoľahlivosťou. Je to oko ihly, do ktorého sa musíme trafiť. Treba nájsť správnu kombináciu. Aj tentoraz v priebehu roka uvidíme vývojové kroky, ale až potom, keď nám všetko poistia zodpovedajúce kilometre na pretekárskej trati. Testovacie stanovisko je jedna vec, ale nenahradí odjazdenú vzdialenosť na trati s viacerými autami viacerých tímov. Preveríme výkonnostné limity, ale nechceme hneď v úvode upadnúť do problémov so spoľahlivosťou."

V minulom roku bolo v kalendári devätnásť podujatí a tímy dostali k dispozícii štyri pohonné jednotky na každé auto, tentoraz to bude 21 podujatí a tým pádom bude možné beztrestne nasadiť aj piaty agregát. "A to sú značné náklady," skonštatoval Toto Wolff, ktorý však neprezradil žetónovú stratégiu Mercedesu: "Nepoznám aktuálny stav..." Isté je však to, že každý motor bude musieť absolvovať menšie množstvo podujatí a teoreticky bude môcť ísť viac na limite. Z pohľadu fanúšika to nemusí byť zlé.

12.2.2016
Odporúčame ti