Lowe o F1 pôvodne ani neuvažoval, bola iná doba
zdroj foto: Daimler

Lowe o F1 pôvodne ani neuvažoval, bola iná doba

15.2.2016

"Nie všetci pochopiteľne, ale mnohí špičkoví inžinieri vnímajú Formulu 1 ako najlepšiu vec, do ktorej by sa mohli dostať. Pre nás je to pochopiteľne fantastické," konštatuje technický odborník Mercedesu Paddy Lowe.

Mercedes stavil na pomerne zaujímavú štruktúru vedenia a má dvoch výkonných riaditeľov. Športovú stránku má na starosti Toto Wolff a technickú Paddy Lowe. Neskôr spomínaný Brit je v športe už niekoľko desaťročí a prepracoval sa medzi najuznávanejších expertov.

"V tom čase bolo relatívne nezvyčajné, aby absolvent Cambridgu alebo akejkoľvek špičkovej univerzity išiel do Formuly 1," zaspomínal si Lowe v rozhovore pre ESPN na 80. roky. "Jediný dôvod, pre ktorý som napokon tímu napísal, bol ten, lebo mi kamarát povedal nasledujúcu vetu: 'Prečo nejdeš pracovať pre tím Formuly 1?' Napriek tomu, že o motoršport som mal určitý záujem, mi to nikdy nenapadlo."

"V tom čase to nebolo vnímané ako kariéra, no dnes je to už totálne zmenené. Máme dokonca aj program F1 na školách, vďaka ktorému sa to deťom dostáva do hláv už počas študijného obdobia. Okrem toho máme aj medzinárodnú operáciu Formula Student, kde takisto odvádzajú skvelú prácu," skonštatoval 53-ročný odborník, podľa ktorého sa dnes ašpirujúci inžinieri s radosťou uberajú aj touto cestou. "Nie všetci pochopiteľne, ale mnohí špičkoví inžinieri vnímajú Formulu 1 ako najlepšiu vec, do ktorej by sa mohli dostať. Pre nás je to pochopiteľne fantastické."

Keď Lowe získal akademický titul, písal sa rok 1984. Tímy boli vtedy omnoho menšie a klasickí inžinieri v nich nedostávali toľko priestoru. Najväčšie stajne mali okolo stovky zamestnancov, pričom okrem inžinierskeho zamerania bolo potrebné mať aj ľudí zaoberajúcich sa logistikou, cestovaním, financiami a všetkým možným: "Inžinierov teda nebolo veľa: možno dovedna desať až dvadsať."

Lowe začal v roku 1987 vo Williamse na pozícii šéfa elektroniky, aby v sezóne 1993 prestúpil do McLarenu a strávil tam celé dve desaťročia. Mercedes ho pod svoje krídla prevzal až v júni 2013. Začiatky boli zvláštne, pretože Formula 1 síce už mala niekoľkých skvelých inžinierov, no pravidlá im neumožnili rozvinúť sa "vzhľadom na to, aká technológia už bola dostupná vo vyspelejších, sofistikovanejších a lepšie financovaných odvetviach priemyslu ako bol letecký alebo automobilový."

 "Zaostávali sme, ale toto sa napokon postaralo o spustenie veľmi zaujímavého obdobia, v rámci ktorého sme vyvinuli všetky možné technológie, ktoré sa dali umiestniť do áut," pokračoval Paddy Lowe pripomínajúc napríklad aktívne závesy, trakčnú kontrolu či posilňovač riadenia. Nasledoval obrovský rozmach, ale v roku 1993 aj veľká brzda, kedy sa autá mali vrátiť "späť do normálu".

"Dnes máme okolo 400 inžinierov. Rozsah odvetví, ktoré pokrývame, je veľmi veľký, široký a sme mimoriadne špecializovaní. Namiesto jedného chlapíka, ktorý by biedne pokrýval mnoho špeciálnych oblastí, máme inžiniera, ktorý sa napríklad špecializuje aj na štrukturálnu analýzu," pripomenul Paddy Lowe. "Keď v pravidlách odhalíme príležitosť, tak to spravíme veľmi, veľmi rýchlo. Dodávka je následne v porovnaní s problémami týkajúcimi sa odhalenia príležitosti veľmi rýchla."

15.2.2016
Odporúčame ti