Svätožiara ukradne Formule 1 dušu
zdroj foto: Giorgio Piola

Svätožiara ukradne Formule 1 dušu

16.2.2016

"Každému z nás sa pri monoposte Formuly 1 vynorí určitý obraz. A to je otvorené auto s nezakrytým kokpitom. Žiadne sklo, žiadna svätožiara, žiadna klietka nad hlavou jazdca. Ak by som bol fanúšik, tak by som sa azda definitívne rozhodol nesledovať Formulu 1," hovorí Michael Schmidt z Auto Motor und Sportu.

Monoposty Formuly 1 by mali byť od roku 2017 vyzbrojené aj tzv. svätožiarou. Pôjde o akýsi ochranný oblúk obklopujúci prilbu pretekára, ktorý by mal zabrániť tomu, aby jazdca mohla zasiahnuť napríklad uvoľnená pneumatika alebo iná letiaca súčiastka veľkých rozmerov. Dlhoročný odborník Auto Motor und Sportu Michael Schmidt je však z tohto riešenia sklamaný a podľa neho tak Formula 1 príde o ďalších fanúšikov.

"Bezpečnosť musí byť. O tom nemôžeme pochybovať. Nárazové testy, šasi z karbónu, zylón, ochrana krku HANS, dva ochranné oblúky chrániace pred prevrátením. To je všetko správne," uviedol Schmidt vo svojom aktuálnom stĺpčeku. "Ale nemôžeme to zasa preháňať. Ak chceme zabrániť každej možnej nehode, ktorá by mohla vzniknúť, musíme autá zhotoviť z panciera."

"FIA, tímom, prevádzkovateľom okruhov a ani odborníkom nemôže nikto vyčítať, že by pre bezpečnosť tohto športu robili príliš málo. Práve naopak. Motoršport už v tejto oblasti spravil veľa výrazných krokov. Ale určité zostatkové riziko jednoducho musíme niesť," zdôraznil Nemec.

Pri téme letiacich objektov, pred ktorými má "svätožiara" chrániť, sa Michael Schmidt pýtal: "Nebolo by lepšie postarať sa o to, aby súčiastky lietali okolo čo najzriedkavejšie? A čo chceme vlastne svätožiarou dosiahnuť? Vôbec by nezachránila život pri všetkých situáciách."

Odborník pripomenul, že Julesovi Bianchimu by takéto riešenie nepomohlo a rovnako ani Tomovi Prycovi z Kyalami 1977, pretože keď auto v rýchlosti 280 km/h zasiahne desaťkilový hasiaci prístroj, tak je úplne jedno, čo mu stojí v ceste. Ďalší z príkladov sa týkal Fernanda Alonsa v Spa 2012, kedy mu okolo hlavy preletel monopost Romaina Grosjeana. Ani takémuto nárazu by riešenie nemohlo odolať.

"Plne natankované auto váži 800 kilogramov a ľahko si vieme vyrátať sily, ktoré vzniknú pri náraze len v stokilometrovej rýchlosti. V prípade Felipeho Massu bola pružina odrazená azda aj so šťastím," skonštatoval ďalej Schmidt. "Nehoda, akou bola tá Justina Wilsona v Pocono, kedy ho do hlavy smrteľne zasiahla karbónová súčiastka, by sa nikdy nemala stať. Nos auta sa musí pri náraze najskôr zdeformovať a potom môže odletieť."

Keď sa na to pozrieme z väčšieho nadhľadu, tak v žiadnom prípade nemôžeme prísť k takému riešeniu, akým je svätožiara. To už radšej sklenená kupola, ktorá by vyzerala omnoho lepšie a elegantnejšie. "Argument, že by potom prišli problémy s vyslobodením jazdca, neberiem. To by sa v Le Mans vôbec nemohlo jazdiť," reagoval Nemec.

"Každému z nás sa pri monoposte Formuly 1 vynorí určitý obraz. A to je otvorené auto s nezakrytým kokpitom. Žiadne sklo, žiadna svätožiara, žiadna klietka nad hlavou jazdca. Ak by som bol fanúšik, tak by som sa azda definitívne rozhodol nesledovať Formulu 1," vyjadril sa Michael Schmidt, podľa ktorého ide opäť raz len o nepremyslené a unáhlené riešenie. Autám vraj vezme ich sexepíl. 

"Monopost Formuly 1 vyzerá s touto svätožiarou jednoducho smiešne," znejú ďalšie kritické slová. "Poviete mi, že na tento obraz si zvykneme tak, ako sme si doposiaľ zvykli na všetko ostatné.  Ale ja som si nezvykol."

"A poviem aj to, že scenáre, ktorým chceme týmto zamedziť, sú natoľko bizarné, že s veľkou pravdepodobnosťou sa môžu každému z nás prihodiť aj v cestnej premávke. Ak by sme chceli bezpečnosť dosiahnuť takouto ochranou kokpitu a mal by to byť základ pre každý druh motoršportu, tak motocyklové preteky by sa už ani nemohli konať," pripomenul Schmidt, podľa ktorého síce bola svätožiara myslená dobre, ale patrí len do múzea: "Formule 1 ňou ukradnete dušu."

16.2.2016
Odporúčame ti