Anderson popisuje časový harmonogram stavania monopostov
zdroj foto: Infiniti Red Bull Racing

Anderson popisuje časový harmonogram stavania monopostov

17.2.2016

"Na to, aby ste mali najlepší možný balík už pre začiatok testov, musíte začať pracovať s dátumom, kedy bude auto prvýkrát naložené do kamióna a zamieri na prvú jazdu. Od tohto okamihu sa potom viete časovo vracať a zostaviť plán stavby auta doslova hodinu po hodine."

Tímy Formuly 1 majú za sebou mimoriadne hektické obdobie, v rámci ktorého stavali monoposty. V priebehu posledných dní mnohé z nich uverejnili zvukové nahrávky z prvého naštartovania svojich strojov, čo sa na sociálnych sieťach pri absencií klasických predstavení stalo značným hitom. Ukázalo sa, že fanúšikovia vedia oceniť každú maličkosť, ktorá k ním zo zákulisia príde. Škoda len, že ich je tak málo.

"Do začiatku testov v Barcelone ostáva len niekoľko dní a tímy horúčkovito pracujú na svojich finálnych prípravách," skonštatoval technický odborník Gary Anderson, ktorý ako niekdajší šéf tímu Jordan na tento proces mnohokrát dohliadal. "Na to, aby ste mali najlepší možný balík už pre začiatok testov, musíte začať pracovať s dátumom, kedy bude auto prvýkrát naložené do kamióna a zamieri na prvú jazdu. Od tohto okamihu sa potom viete časovo vracať a zostaviť plán stavby auta doslova hodinu po hodine."

"Auto dokáže byť normálne postavené približne za týždeň, ale keď zavediete 24-hodinovú prácu, tak to dokážete dramaticky skresať. Následne sa dopracujete k dátumom, kedy musia byť jednotlivé komponenty hotové pre montovanie. Následne vám výrobný čas daných komponentov nadiktuje okamihy, kedy musia byť pripravené kresby oddelenia dizajnu," pripomenul Severný Ír.

Najproblematickejšie je to so súčiastkami, ktoré sa vyrábajú veľmi dlho. Napríklad monokok či prevodová skriňa. "Výroba týchto vecí môže trvať aj približne dvanásť týždňov. Takže keď je postavenie auta naplánované na prvý februárový týždeň, tak tieto kresby je potrebné mať hotové ešte pred koncom októbra. Veci ako spätné zrkadlá naopak nie sú potrebné až do poslednej minúty, takže ak chcete čo najefektívnejšie postavenie auta, veľmi detailný plán výroby vám dá maximum času na výskum a vývoj."

"Keď je kresba hotová, tak to znamená, že sme rozhodnutí pre daný komponent. No vzhľadom na rýchlosť vývoja v F1 si treba uvedomiť, že v okamihu, kedy je niečo vyrobené, je to už aj zastaralé. Takže skrátenie výrobného času môže mať veľký vplyv na výkon auta," zdôraznil Anderson.

Ďalší problém súčasnosti je aj v tom, že od prvých testov do prvých pretekov neuplynú ani štyri týždne. Ak niekto objaví problém, nemá veľa času napraviť ho. "Keď sa objavia veľké problémy, o ktorých sa do začiatku jázd nevedelo, tak si ich so sebou pravdepodobne vezmete do Austrálie," dodal Gary Anderson.

17.2.2016
Odporúčame ti