Haas predstavil svoje prvé auto VF-16 (FOTO, VIDEO)
zdroj foto: Haas F1 Team

Haas predstavil svoje prvé auto VF-16 (FOTO, VIDEO)

21.2.2016

Americký tím Haas, ktorý v roku 2016 začne svoje pôsobenie vo Formule 1, predstavil vôbec svoj prvý monopost. Označil ho VF-16.

Americký tím Haas, ktorý v roku 2016 začne svoje pôsobenie vo Formule 1, predstavil vôbec svoj prvý monopost. Označil ho VF-16. Ide o prvú americkú stajňu od roku 1986, takže USA sa v tomto zmysle do športu vracia po troch desaťročiach. Zoskupenie Gena Haasa sídli v Kannapolise v Severnej Karolíne, ale má aj európske centrá vo Veľkej Británii a v Taliansku. Hlavným sponzorom je spoločnosť Haas, ktorá je najväčším výrobcom obrábacích strojov v Severnej Amerike. Cieľom majiteľa je presadiť sa aj na iných trhoch celého sveta.

Oficiálne predstavenie neprebehlo práve najšťastnejšie, pretože oficiálna stránka tímu v zásade okamžite padla; nezvládla obrovský nápor záujemcov z celého sveta. Podobne nešťastná bola aj prvá jazda, ktorú Romain Grosjean absolvoval v sobotu: monopost mal už v prvom kole technickú poruchu a musel sa vrátiť do boxov.

Označenie VF-16 je odvodené od prvého obrábacieho stroja, ktorý spoločnosť Haas Automation vyrobila v roku 1988 - volal sa VF-1, kde V znamenalo slovo "vertical", čo je v biznise obrábacích strojov skratka pre zariadenie "vertical mill". Haas to vtedy vymyslel tak, že VF-1 bude znamenať aj "very first one", teda "celkom prvý".

"Z medzinárodného hľadiska je Formula 1 najvyšším stupňom pretekárskeho športu a Haas Automation stavia stroje najvyššej kvality," nechal sa počuť Gene Haas, ktorého spoločnosť má ročné tržby presahujúce jednu miliardu dolárov. "Keď počujete 'F1', tak veľmi presne viete, čo to je: globálna pretekárska séria, ktorá ukazuje najnovšiu technológiu a láka najväčších odborníkov z hľadiska inžinierstva a dizajnu. Spoločnosť Haas Automation má v Spojených štátoch excelentnú reputáciu a chcem, aby sa šírila po celom svete."

Farby monopostu nie sú prekvapujúce, pretože odzrkadľujú farby spoločnosti Haas Automation, ktorá má v tomto nádychu všetky svoje centrá. Američania pripomínajú, že spoločnosť exportuje svoje stroje do viac ako 60 krajín celého sveta. Prostredníctvom nového monopostu chce Haas istým spôsobom prezentovať svoj otvorený postoj k technológii a inovácii.

"Tak, ako sa neprestajne vyvíjajú produkty Haas Automation, sú čoraz lepšie a efektívnejšie, tak taká bola aj metodológia stojaca za autom VF-16, ktorej cieľom je realizovať najlepšiu možnú evolúciu dobrého auta F1," povedal šéf tímu Günther Steiner. "Sme nový tím, takže sme sa pozreli na to, čo robia úspešné stajne, a tak sme sa snažili pripraviť základ vývojového smeru, ktorým sa z hľadiska dizajnu potrebujeme uberať."

"Máme veľmi skúsených dizajnérov, ktorí tvrdo pracovali na vývoji všetkých aerodynamických maličkostí, ktoré sa spoločne postarajú o veľa. No a náš technický partner Ferrari nám dodal pohonnú jednotku, ktorá definovala zadnú časť auta a to, aká veľká by mala byť. Našim cieľom je získavať body. V prvom rade ale potrebujeme vyjsť na trať a ukázať, že túto prácu dokážeme odviesť. Chceme ukázať, že vieme prísť do cieľa pretekov a získať si rešpekt fanúšikov i ostatných tímov v padoku. No a následne chceme bodovať. To je hlavný cieľ," dodal Steiner.

Prvé jazdy nového monopostu sa uskutočnia už v pondelok od deviatej hodiny rannej na okruhu v Barcelone. Tieto testy potrvajú do štvrtka, aby si tímy dali štyri dni prestávky a následne pokračovali v jazdách od 1. do 4. marca.

Haas následne uverejnil aj video z prvého naštartovania auta:

Krátke video z prejazdu rovinkou v Barcelone:

Fotogaléria:

21.2.2016
Odporúčame ti