V roku 2017 môže prísť jedine svätožiara, potom možno niečo lepšie...
zdroj foto: Scuderia Ferrari

V roku 2017 môže prísť jedine svätožiara, potom možno niečo lepšie...

3.3.2016

"Massov incident ukázal, že auto nemusí trafiť len koleso, ale aj menšie veci môžu mať vážne dôsledky," upozornil Bob Bell. Prvé vyjadrenie už ponúkol aj Kimi Räikkönen, ktorý má s novinkou osobnú skúsenosť...

Hlavnou témou dnešného dňa by mali byť testy v Barcelone, ibaže vyskočila aj iná záležitosť: Ferrari ráno na aute Kimiho Räikkönena otestovalo tzv. svätožiaru, ktorá okamžite uchmatla značnú dávku pozornosti médií. Niečo takéto by sme na autách mohli vidieť už počnúc budúcim rokom. Podľa technického odborníka Renaultu Boba Bella to v sezóne 2017 môže byť jedine toto riešenie.

"Nemyslím si, že existuje niečo iné, čo by bolo v danom časovom horizonte prakticky realizovateľné," povedal Bell pre ESPN. "Z dlhodobejšieho hľadiska by to mohla byť kompletná klenba alebo polovičná klenba. To by asi bolo lepšie. Potrebujeme však viac výskumu."

Brit okrem toho priznal, že dodatočná ochrana bude mať aj svoju váhu. Zahraničné zdroje hovorili najskôr o desiatich kilogramoch, no dnes vraj svätožiara váži už len šesť. Problém je však v tom, že nové autá by mali mať aj širšie krídla, väčší difúzor a väčšie pneumatiky. Váha teda pôjde rapídne nahor.

"Viem si predstaviť, že váhový limit bude musieť brať do úvahy svätožiaru, aby to žiadny tím výkonnostne neznevýhodnilo. Ako tímy spolupracujeme s FIA a snažíme sa nájsť riešenia ubratia váhy tak, aby to bolo nákladovo efektívne," vyjadril sa Bell, podľa ktorého so svätožiarou každý súhlasí: "Alebo s akoukoľvek ochranou, či to bude svätožiara alebo niečo iné..."

{+t96884}

Z dlhodobého hľadiska by malo byť najideálnejšie nasadenie uzatvoreného kokpitu ako v bojových stíhačkách. Tu sa ale veľa hovorí o tom, či by jazdci mali dobrý výhľad. "Som si istý, že problémy s výhľadom vieme vyriešiť. Vojenské lietadlá tieto riešenia úspešne využívajú. Možno však nemajú až takú kritickú závislosť týkajúcu sa výhľadu na malú vzdialenosť a nevieme posúdiť ani to, aké by to bolo v daždi."

"Všetko to ešte musíme prešetriť, ale určite je to riešiteľné. A pravdepodobne je to najlepšie riešenie, pretože úplné krytie by zabránilo aj letu malých komponentov. Massov incident ukázal, že auto nemusí trafiť len koleso, ale aj menšie veci môžu mať vážne dôsledky. Myslím si, že toto bude napokon cesta vpred," dodal Bell.

Kimi Räikkönen bol po prvých jazdách so svätožiarou spokojný. "Prvý dojem bol z hľadiska preverenia výhľadu pozitívny," skonštatoval fínsky pretekár. "Táto štruktúra mi neobmedzovala výhľad."

Ferrari potvrdilo, že ide o prototyp, ktorý si vyrobilo vo vlastnej réžii. Vraj to nemusí byť finálne riešenie, ale podľa všetkého má k nemu veľmi blízko. Je možné, že v piatok si túto novinku vyskúša aj Sebastian Vettel, aj keď zatiaľ sa o tom nerozhodlo.

{+t97551}

Motorsport.com dodáva, že prototyp FIA bol vyrobený z ocele, ale riešenie Ferrari je z karbónu. Práve preto je ľahšie.

"Musíme sa postarať o to, aby sme predišli vzniku slepých miest, ktoré by neakceptovateľne zvýšili dodatočné pretekárske riziko," povedal bezpečnostný expert FIA Andy Mellor pre magazín Auto. "Ide nám o nájdenie štruktúry, ktorá zabezpečí celú panorámu predného i bočného binokulárneho výhľadu. Prípustné sú len veľmi malé oblasti obmedzenia monokulárneho výhľadu."

Nico Rosberg je so svätožiarou nadmieru spokojný. "Môj názor je taký, že ide o obrovské zlepšenie bezpečnosti. Eventuálne to bude aj dobre vyzerať. Rozhodne som za!" prezentoval svoj pohľad pretekár Mercedesu a aktuálny vicemajster sveta.

3.3.2016
Odporúčame ti