Čo prinesie výrazné obmedzenie vysielačkovej komunikácie?
zdroj foto: GEPA

Čo prinesie výrazné obmedzenie vysielačkovej komunikácie?

7.3.2016

"Postará sa to o viac chýb a tým pádom aj o variabilnejšie výsledky, čo je pre šport dôležité. Ale ľudia chcú, aby nevyhrával favorit. Keď víťazí dominantné auto, nudí ich to," konštatuje športový šéf Mercedesu Toto Wolff.

Toto Wolff očakáva, že výrazné obmedzenie vysielačkovej komunikácie, ktoré vstúpi do platnosti od tohto roku, sa postará o väčšiu zábavu. Vraj by sme mali predpokladať, že jazdci budú robiť väčšie množstvo chýb a dianie vo veľkých cenách môže byť solídne okorenené. Doposiaľ mali fanúšikovia miestami pocit, že jazdci sú ovládaní na diaľku, ale teraz to bude celkom inak.

"Nové pravidlá sa postarajú o to, že z hľadiska posúvania informácií jazdcom v priebehu pretekov budeme omnoho obmedzenejší," povedal Wolff, ktorého slová priniesol Autosport. "Stratégia, využívanie motorových módov, voľby pneumatík, určenie okamihu zastávok v boxoch. Mnohé bude teraz o rozhodnutí jazdca. Všetko bude menej optimalizované rôznymi algoritmami a inžiniermi, zväčší sa priestor pre chyby. Mne osobne sa páči, že rozhodovať bude jazdec a nebude diaľkovo ovládaný z garáže."

V závere minulého roku si z prostredia Mercedesu pamätáme na niekoľko okamihov, kedy Lewis Hamilton nedostal možnosť zmeniť svoju stratégiu. Obaja jazdci tohto tímu išli zvyčajne rovnakou taktikou, pričom výhodu mal ten, kto bol lepší v kvalifikácii. Tentoraz by však už jazdec mal mať možnosť rozhodnúť sa sám, aj keď je viac ako pravdepodobné, že stajne mu pred štartom všetko nadiktujú.

"Rozhodne je to pozitívny krok. Cieľom bolo to, aby bolo dianie menej predpovedateľné a variabilné. Práve toto sa aj stane. Existuje potenciál, že preteky sa budú vyvíjať inak. Vezmime si napríklad tzv. 'strat' módy motora, ktoré sa v priebehu pretekov môžu z hľadiska efektívnosti postarať o značný rozdiel. Pochopiteľne, že v rámci výkonnostných módov máte povolené len určité veci, ale čím väčší výkon nasadíte, tým lepšie sa viete brániť a lepšie viete útočiť," pripomenul Wolff.

"Ale ak sa jazdec bude musieť o okamihu nasadzovania týchto stratégií rozhodovať sám, tak môžeme predpokladať, že pretekári využijú iné výkonnostné módy v iných fázach pretekov. Toto sa postará o rozdiely medzi autami, všetko bude menej optimalizované. Pred pretekmi pôjde o lepšie plánovanie a potom už o inteligenciu jazdca, ktorý si to plánovanie bude musieť pamätať. Ale pochopiteľne aj o inteligenciu a inštinkt, aby v správny čas urobil správnu vec," poznamenal Rakúšan.

Zmena je však natoľko veľká, že jej presný dopad je momentálne ťažké predpovedať. "Možno sme v obmedzení zašli až príliš ďaleko a nie som si istý tým, či to bude pre fanúšikov lepšie," skonštatoval športový šéf Mercedesu. "Menej budeme rozumieť tomu, čo sa práve v aute deje, pretože jazdca budeme mať vo vysielačke menej často. Postará sa to ale o viac chýb a tým pádom aj o variabilnejšie výsledky, čo je pre šport dôležité. Ale ľudia chcú, aby nevyhrával favorit. Keď víťazí dominantné auto, nudí ich to."

7.3.2016
Odporúčame ti