Pirelli prezradilo pneumatikové voľby: Galimatiáš sa môže začať
zdroj foto: Pirelli Motorsport

Pirelli prezradilo pneumatikové voľby: Galimatiáš sa môže začať

8.3.2016

Predstavitelia Pirelli potvrdili voľby pneumatík, ktoré pred Veľkou cenou Austrálie spravili jednotliví jazdci.

Pneumatikové pravidlá pre rok 2016 sa dočkali zaujímavých zmien. Pri prvom pohľade na regule sa dá predpokladať, že do hry by mohlo vstúpiť väčšie množstvo variability, ale súčasne je jasné aj to, že mnohí gaučoví fanúšikovia v tom budú mať pekný zmätok. Základná skutočnosť, že jazdec bude mať k dispozícii trinásť sád pneumatík pre víkend, sa nezmení: zmení sa však to, že Pirelli mu neurčí všetkých trinásť, ale len tri! A zvyšných desať si bude môcť každý nanominovať z troch dostupných zmesí.

Pre Veľkú cenu Austrálie sú nanominované červené supermäkké, žlté mäkké a biele stredne tvrdé pneumatiky. Pirelli rozhodlo, že pre preteky dostane každý jazdec sadu mäkkých a sadu stredne tvrdých pneumatík, pričom jednu z nich bude musieť v pretekoch reálne aj využiť. Druhú môže, no nemusí. Tí, ktorí sa prebojujú do záverečnej časti kvalifikácie, budú mať vyárendovanú aj jednu supermäkkú zmes, s ktorou by malo byť najpravdepodobnejšie dosahovanie veľmi rýchlych časov.

Zvyšných desať sád bolo už na výbere samotných jazdcov a dopadlo to takto:

{+t97753}

Pri prvom pohľade na alokáciu vidieť, že najviac sa rozhodli zariskovať v Manore, kde stavili až na štyri stredne tvrdé sady. Ostatní majú len jednu alebo dve - tu je zaujímavé, že pretekári Mercedesu postupovali odlišne, ale napríklad jazdci Ferrari sú na tom úplne rovnako. Väčšina pilotov jednotlivých stajní postupovala spoločne, inak konali okrem Mercedesu ešte v Sauberi a v Haase.

Voľbu pneumatík pre VC Austrálie museli tímy spraviť štrnásť týždňov vopred. Pirelli ju ale neplánuje potvrdzovať v takomto skorom okamihu: pravidelne sa tak bude diať necelé dva týždne pred samotnou veľkou cenou. Žiadny tím však nedostane gumy špecificky pre seba: dodané počty budú privezené do padoku a pomocou čiarových kódov budú označované absolútne náhodne. Nie je teda možné, že niektorá stajňa by vďaka zákulisným ťahom dostala kvalitnejšie obutie určené špecificky pre ňu.

Z desiatich sád budú musieť jazdci tie použité postupne vracať. A to podľa nasledujúceho predpisu:

- jednu sadu vrátia po 40 minútach prvého tréningu
- jednu sadu vrátia po skončení prvého tréningu
- dve sady vrátia po skončení druhého tréningu
- dve sady vrátia po skončení tretieho tréningu.

Pre kvalifikáciu a preteky im teda ostanú štyri sady, ktoré si nominovali sami, jedna sada určená pre Q3 a dve sady určené pre preteky: z týchto dvoch musia v samotnej veľkej cene využiť minimálne jednu. Tým pádom by ale jedna vyšla navnivoč a pneumatík zasa nie je príliš veľa. Bude to teda potrebné poriadne zvážiť.

Kompetentní si od týchto krokov sľubujú variabilitu stratégií a zvýšenie atraktivity pre fanúšikov. Či sa tak skutočne stane a nebude to len zbytočný galimatiáš, to nám ukáže až priebeh sezóny. Nechajme sa prekvapiť. Prvá zmena je však už zrejmá: pred rokom mal v Austrálii každý sedem stredne tvrdých a šesť mäkkých sád. Teraz je to celkom inak a voľby sú omnoho mäkšie...

8.3.2016
Odporúčame ti