Marko ešte nevie, čo s Red Bullom bude v najbližších rokoch
zdroj foto: Red Bull Racing

Marko ešte nevie, čo s Red Bullom bude v najbližších rokoch

11.3.2016

"V juniorskom programe Red Bullu máme dlhodobé zmluvy a celý program je založený na výkone. Medzi jazdcami to nebude žiadny rozstrel, ale musíme byť jasní: ten, kto nebude odvádzať výkony, odíde," upozornil Helmut Marko.

Helmut Marko dlhé roky pôsobí v Red Bulle v pozícii poradcu pre motoristický šport. Majiteľ spoločnosti Dietrich Mateschitz nie je v motoršporte úplne zbehlý, tak využil služby skúseného kamaráta, ktorý kedysi súťažil aj v efjednotke a vyhral 24-hodinovku v Le Mans. V prostredí sa vyzná a jeho doterajšie ťahy osvedčili správnosť jeho najatia. Veď do športu priniesol Sebastiana Vettela, Daniela Ricciarda, Daniila Kvjata, Maxa Verstappena či Carlosa Sainza.

Nechýbalo však veľa a Red Bull by v športe skončil. V závere minulého roku mal totiž problém nájsť si dodávateľa motorov. "Základ je ten, že napokon v krátkodobom hľadisku máme zabezpečené motory - sú to Ferrari a TAG Heuer," opísal Marko situáciu svojich dvoch tímov v rozhovore pre oficiálnu stránku Formuly 1. "Okrem toho sme očakávali, že v F1 bude zabezpečená možnosť odberu nezávislého motora. Tomuto sme verili, pretože by to vyriešilo všetky naše problémy. Bohužiaľ sa však s týmto nezávislým motorom zatiaľ nič nestane a zo strednodobého hľadiska teda ešte nie je jasné, čo s nami v budúcnosti bude."

"Pán Mateschitz už mnohokrát povedal, že vo Formule 1 nie sme len preto, aby sme sa len zúčastnili. Sme tu preto, aby sme vyhrali! Olympijský prístup zúčastňovania sa nie je v DNA Red Bullu - pochopiteľne hlavne vtedy, keď na víťazenie a nevíťazenie miniete v zásade rovnaké množstvo peňazí. Žiadne z doterajších stretnutí týkajúcich sa motorovej situácie neprinieslo obstojné výsledky. Nedosiahlo sa zníženie nákladov ani vyrovnanie výkonnosti a neexistujú jasné pravidlá, vďaka ktorým by nezávislý tím ako my mohol získať konkurencieschopné motory."

Marko pripomenul, že Red Bull Racing je "majstrovský tím" a keď nemá konkurencieschopný motor, má v zásade zviazané ruky. Situácia je podľa neho nezdravá. "A celá vec je robená úmyselne. Aspoň taký je môj dojem," skonštatoval Rakúšan. "Pochopiteľne viem pochopiť pozíciu Mercedesu alebo Ferrari, ale vedenie športu, teda FIA, malo reagovať."

Marko v tejto súvislosti dokonca navrhol aj akúsi motorovú lotériu. Továrenské tímy by mali svoje agregáty a ostatné stajne by tie svoje dostali podľa žrebu. Mohlo by to byť celkom zaujímavé a "každý by aspoň mal šancu byť konkurencieschopným", dodal s úsmevom.

Red Bull v súčasnosti odoberá pohonné jednotky z dielne Renaultu, ktoré sú označené ako TAG Heuer. Hovorilo sa o tom, že pre potreby svojej stajne ich bude ďalej upravovať, ale nie je to tak. "Nie, motor dostaneme a dáme ho do auta," opísal situáciu Helmut Marko. "Bodka. Nemôžeme sa ho dotknúť. Nemôžeme sa ho ani dotknúť a nemôžeme ovplyvniť ani softvér či mapping. Musíme si vziať to, čo dostaneme. Musím ale povedať, že Renault bol k nám v minulosti férový. Očakávam, že to takto bude pokračovať. Teraz to v tíme trochu premiešali, majú nových ľudí, nových lídrov i nových jazdcov. Tipujem, že na to, aby dosiahli podobnú úroveň ako Red Bull Racing, budú potrebovať minimálne dva roky. Momentálne by teda bolo najlepšie, ak by stavili na nás! Nebolo by rozumné, ak by sme nedostali najlepšiu výbavu."

V obsiahlom rozhovore sa preberala aj jazdecká otázka. V áčku momentálne pôsobia Daniel Ricciardo a Daniil Kvjat, v béčku Max Verstappen a Carlos Sainz. Najatraktívnejším je asi Verstappen, ktorý má ešte len osemnásť rokov. "V juniorskom programe Red Bullu máme dlhodobé zmluvy a celý program je založený na výkone. Medzi jazdcami to nebude žiadny rozstrel, ale musíme byť jasní: ten, kto nebude odvádzať výkony, odíde," upozornil Marko, ktorý vzápätí odpovedal na to, či Max postúpi do Red Bullu: "Počkajme si na to, čo predvedie. Druhá sezóna je niekedy náročnejšia ako prvá!"

11.3.2016
Odporúčame ti