Aké dôsledky môže mať zákaz rádiovej komunikácie?
zdroj foto: Daimler

Aké dôsledky môže mať zákaz rádiovej komunikácie?

16.3.2016

"Nám do boxov môže jazdec v každom kole hovoriť, ako sa pneumatiky správajú. My mu nemôžeme odpovedať, ako má na to zareagovať," pridal pár slov šéfinžinier Mercedesu Andrew Shovlin.

Blížiaca sa sezóna prinesie novinku týkajúcu sa rádiovej komunikácie. Jazdec bude omnoho autonómnejší a bude dostávať menej informácií - to všetko v záujme naplnenia pravidla, že auto má ovládať sám a bez cudzej pomoci. Magazín Auto Motor und Sport sa do tohto pravidla zahĺbil a oslovil niekoľko skúsených činovníkov.

Vieme, že jazdec nebude môcť byť informovaný o ničom, čo by mu pomohlo, prípadne by mu poskytlo informácie o ostatných. Dopočuť sa nebude môcť ani novinky týkajúce sa stratégie. Zoznam zakázaných viet je veľmi dlhý, zoznam povolených krátky. Z boxového múra bude môcť prísť príkaz "dostav sa do boxov", ale ak sa tak stane v nečakanom okamihu, jazdec sa nedozvie, prečo. Vysvetlenie nebude môcť obdržať.

"Nemôžu mu vysvetliť, prečo prišla zastávka skôr alebo neskôr ako mala. Nemôžu mu vysvetliť zmenu taktiky," pripomína redaktor AMuS-u Michael Schmidt. "Jazdec pôjde v akomsi tuneli. Ak sa zastávka uskutoční skôr, ako bola plánovaná, nemá význam, aby sa na niečo pýtal. Vie len to, že niečo nešlo podľa plánu. A to mu musí stačiť."

"V tom prípade by jazdec vedel, že sa niečo zmenilo, ale nevedel by, čo a ako," skonštatoval hlavný stratég Mercedesu James Volwes. "Teoreticky by mohlo ísť o dve veci. Buď sme sa rozhodli pre agresívnejšiu dvojzastávkovú stratégiu, alebo pre presedlanie na tri zastávky. Pre jazdca je dôležité vedieť, kam vedie cesta, pretože tomu vie prispôsobiť svoju jazdu."

Informáciu by bolo teoreticky možné posunúť len prostredníctvom tajného hesla, prípadne pomocou boxovej tabule: aktuálna informácia (pôvodný text sme upravili - pozn. red.) však hovorí, že tabule sa budú môcť takisto využiť len na posúvanie povolených signálov.

Na pretekárovi je potom len to, aby sa striktne držal všetkých odporúčaní. Ak sa to niekomu nebude páčiť tak, ako Lewisovi Hamiltonovi počas minuloročnej VC Brazílie, mohol by vzniknúť problém.

"Môže povedať, čo by rád chcel. Ale my mu nemôžeme odpovedať," vysvetlil Brit. "Keď potom v nasledujúcom kole nedostane príkaz 'box', tak mu pravdepodobne dôjde, že sme to neodsúhlasili."

Pretekár nebude dostávať informácie o teplote pneumatík, o strate gripu a ani o ich opotrebení. Sám to musí vytušiť. "Nám do boxov však môže v každom kole hovoriť, ako sa pneumatiky správajú. My mu nemôžeme odpovedať, ako má na to zareagovať," pridal pár slov šéfinžinier Mercedesu Andrew Shovlin.

Komplikované to môže byť v zahrievacom či v dojazdovom kole, ale aj počas zastávky v boxoch. Vtedy pretekári stláčali viacero tlačidiel po sebe, pričom v tomto smere ich viedol inžinier. Po novom vraj môžeme v kokpite očakávať tri či štyri nové nálepky, ktoré budú pre pretekárov akýmsi ťahákom. Budú sa na nich nachádzať aj odporúčania pre skutočné alebo virtuálne safety car.

Horšie bude to, keď sa jazdec pomýli. Ak niektoré motorové módy, záležitosti týkajúce sa spotreby paliva, prípadne nabíjania batérie nenastaví správne, môže prísť aj k poškodeniu motora či batérie. "Niektoré veci sme zautomatizovali práve preto, aby sme predišli takýmto škodám," priznal technický šéf Williamsu Pat Symonds.

Tu ide napríklad o motorový mód starajúci sa o maximálny výkon. Ak by auto išlo takto neprestajne, nestačilo by mu palivo a motor by určite nezvládol štyri či päť podujatí. Ak by na to pretekár zabudol, tak "program sa po maximálne povolenom čase využívania tohto módu sám deaktivuje."

Otázka napokon stojí tak, či z tejto novinky môžu niektorí jazdci profitovať. Nico Rosberg či Valtteri Bottas veria, že áno. Možno budú všetko dlhšie pilovať a skôr si to zautomatizujú. Ktovie ale, ako to v skutočnosti bude.

"Niekedy môže byť výhodou práve to, ak všetko neviete a spozorujete len to, čo je dôležité," znie varovanie z Mercedesu, ktoré cituje Auto Motor und Sport. "Ten, kto sa pokúsi naučiť sto vecí, môže mať napokon problém, že príliš rozmýšľa a nie je koncentrovaný."

16.3.2016
Odporúčame ti