Aká bude nová kvalifikácia? Bude to úspech alebo fiasko?
zdroj foto: Force India F1 Team

Aká bude nová kvalifikácia? Bude to úspech alebo fiasko?

18.3.2016

V sobotu o siedmej hodine rannej nášho času nás čaká premiéra nového kvalifikačného formátu. Kompetentní vo Formule 1 konali nečakane a pomerne unáhlene, aby novinku odsúhlasili len niekoľko týždňov pred začiatkom sezóny.

V sobotu o siedmej hodine rannej nášho času nás čaká premiéra nového kvalifikačného formátu. Kompetentní vo Formule 1 konali nečakane a pomerne unáhlene, aby novinku odsúhlasili len niekoľko týždňov pred začiatkom sezóny. Je to pomerne čudné, pretože jazdci si pneumatiky pre víkendy vyberali štrnásť týždňov vopred a ak by tušili o kvalifikačnej zmene, možno by konali inak.

Bernie Ecclestone sa však rozhodol, že chce zmenu a dokonca navrhoval, aby sa pred štartom postavila desiatka najlepších kvalifikantov na opačné miesta od 1 do 10, ba vraj hrozil aj časovými trestami pre najlepších pretekárov majstrovského poradia.

Aby tieto veci neprešli, tak tímy súhlasili s "menším zlom". Je to ale zvláštne, pretože návrh sa pozdáva len málokomu a má veľa mínusov. Ale čo už, jeho premiéra je neodvratná.

{+t97911}

Ako to bude vyzerať?

Q1 potrvá 16 minút (7.00 - 7.16):

- po siedmich minútach vypadne najpomalší pretekár
- po každých ďalších 90 sekundách vypadne vždy ďalší a ďalší jazdec
- celkovo vypadnú siedmi piloti a pätnásti postúpia do Q2

Q2 potrvá 15 minút (7.24 - 7.39):

- po šiestich minútach vypadne najpomalší pretekár
- po každých ďalších 90 sekundách vypadne vždy ďalší a ďalší jazdec
- celkovo vypadnú siedmi piloti a ôsmi postúpia do Q3

Q3 potrvá 14 minút (7.46 - 7.50):

- po piatich minútach vypadne najpomalší pretekár
- po každých ďalších 90 sekundách vypadne vždy ďalší a ďalší jazdec
- počas posledných 90 sekúnd si to dvaja najrýchlejší rozdajú už len medzi sebou.

{+t97885}

Čo na to predstavitelia kolotoča?

Maurizio Arrivabane, Ferrari: "Nechcem byť proti žiadnym zmenám a ani Ferrari nechce byť proti zmene, no myslím si, že by bolo lepšie dopriať si viac času a na myšlienkach lepšie popracovať. Nemôžem to však povedať s úplnou istotou. Jediná istota je tá, že zajtra na začiatku kvalifikácie asi uvidíme rad ako v sobotu pri pokladni v supermarkete. A potom uvidíme. Nebolo by férové kritizovať skôr, ako to zažijeme."

Éric Boullier, McLaren: "Nuž uvidíme. Má to výhody i nevýhody. Kvalifikačný formát, ktorý sme tu mali, bol úspešný - na tom sa všetci zhodneme. Boli sme naň zvyknutí. Je pravda, že na začiatku každej časti kvalifikácie bude hustejšia premávka a výsledky by mali byť o niečo nepredpovedateľnejšie. Ale uvidíme."

Sergio Pérez, Force India: "Myslím si, že v Q3 budú posledné tri minúty azda nudnejšie ako doposiaľ. Každý bude totiž musieť prísť na trať skôr. Keď sa do Q3 dostaneme napríklad my, tak budeme mať jedinú sadu pneumatík a musíme s ňou jazdiť hneď. Nebude to také ako v minulosti, keď sme až do poslednej minúty videli boj dvoch či troch áut. Mám pocit, že Q3 takto o niečo príde, aj keď to bola pre fanúšikov najzaujímavejšia časť. Z hľadiska premávky bude asi najzaujímavejšia Q1, kde musí každý dosiahnuť rýchle kolo v prvých siedmich minútach. V Monaku to bude veľmi zaujímavé. Komisári asi budú mať čo robiť. Ale počkajme si a uvidíme. Momentálne nie som zástancom zmeny. Kvalifikácia bola podľa mňa dobrá."

Marcus Ericsson, Sauber: "Mám pocit, že sme menili niečo, čo nebolo pokazené. Kvalifikácia bola podľa mňa veľmi vzrušujúca - a to tak pre mňa ako jazdca, ako aj pre tím alebo fanúšikov. V posledných rokoch to bola najvzrušujúcejšia časť víkendu. Nie som presvedčený o tom, že táto novinka prinesie nejaké zlepšenie. Zniem síce negatívne, ale buďme k tomu otvorení a uvidíme, ako to bude fungovať. Teoreticky to nevyzerá dobre, ale možno prídeme na trať, budú tam všetci a postará sa to o vzrušenie. Neviem. No nemyslím si, že to niečo prinesie."

Nico Hülkenberg, Force India: "Teraz si ani neviem predstaviť, že by sa toho malo veľa zmeniť. Svoje jazdy budeme mať naplánované ako predtým. Ale vyčkajme si na to, aby sme videli túto novú procedúru a prídeme na to, o čo ide. Prekvapilo ma len to, ako sa táto nová forma zaviedla. Vôbec sa o tom nešpekulovalo a bum, odrazu sme to tu mali. Tri týždne pred sezónou! Z môjho pohľadu to prišlo z ničoho nič. Následne sme si to v pokoji prešli a zamysleli sa, ako treba reagovať. Osobne to nevnímam ani pozitívne a ani negatívne, je to len jednoducho iné."

Jenson Button, McLaren: "Po niekoľkých úvodných podujatiach si na to zvykneme, ale ja som mal pocit, že kvalifikácia je najmenším problémom tohto športu. Napokon to asi bude ťažšie pre jazdcov, ktorí bojujú o čelo. Nemôžu len tak čakať do poslednej chvíle Q1 a odjazdiť priemerné kolo. Musia na to šliapať."

Valtteri Bottas, Williams: "Pozorne sme to analyzovali. Keď niekto skončí deviaty a vypadne v Q2, tak si na štarte môže slobodne vybrať akékoľvek pneumatiky. Môže si teda napríklad vziať mediumky, zatiaľ čo jazdci, ktorí postúpili do Q3, budú mať supersofty. Na prvú zastávku v boxoch budú musieť prísť skoro a rovno uviaznu v premávke. Teoreticky teda môže byť lepšie štartovať z deviateho ako ôsmeho miesta."

Marc Surer, bývalý pretekár: "Tímy to dostáva pod značný tlak. V prvých siedmich minútach je potrebné dosiahnuť čas a mať nejakú istotu. Ale o to sa bude v úvode pokúšať 22 áut a každý bude chcieť zaznamenať kolo bez premávky. Problém bude hlavne v Q1, kde je tých áut najviac. Slovom roku 2016 môže byť napokon 'obmedzenie', pretože všetci si budú zavadzať a následne na to nahlas nadávať. K tomu treba prirátať aj to, že jazdci nebudú môcť dostávať informácie cez vysielačky a budú odkázaní sami na seba. Inak povedané: tento kvalifikačný formát prinesie veľa zlej krvi. V Q2 sa problém s dopravou zmierni. Všetci zaznamenajú prvý čas a potom prídu na trať ešte raz, aby sa určite kvalifikovali. Oproti starej kvalifikácii tu neočakávam veľké zmeny. V Q3 budú mať jazdci k dispozícii sadu pneumatík na to, aby nevypadli už v prvých piatich minútach. Druhú potom minú pri snahe dostať sa medzi najlepších dvoch. No a dospeje to k tomu, že tí zvyšní dvaja jazdci budú mať pre finále v posledných 90 sekundách len ojazdené gumy, s ktorými sa už nezlepšia. Viac ako dve sady totiž v Q3 nemôžete využiť. Očakávam teda, že v tomto záverečnom finále sa už väčšinou vôbec nebude jazdiť."

{+t97913}

Čo ak niekto vypadne kvôli prípadným červeným vlajkám?

Túto tému vysvetlil riaditeľ pretekov Charlie Whiting. "Bude to len smola," skonštatoval Brit. "Kolo potrebujete dokončiť skôr ako vypneme časomieru. Po šachovnicovej vlajke ho môžete dokončiť a autá ostávajú na trati - po červenej nie. Predtým to bolo rovnaké, ale po reštarte ste mali šancu na ďalšiu jazdu. Teraz ju už bohužiaľ (v prípade predčasného vypadnutia) nemusíte mať."

[anketa-80]

18.3.2016
Odporúčame ti